Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       10. Liikenneverkko
            20. Perusväylänpito
       50. Tutkimus

Talousarvioesitys 2011

10. LiikenneverkkoPDF-versio

01. Liikenneviraston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään lisäystä 511 000 euroa.

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Liikennevirasto saa myöntää enintään 20 000 euron määrästä avustusta RYM Oy:lle.

Selvitysosa:Määrärahan muutoksessa on otettu huomioon lisäyksenä 689 000 euroa palkkausten tarkistusten johdosta sekä vähennyksenä 178 000 euroa Palkeet-hinnoittelun yhtenäistämisen johdosta.

Momentin perustelujen täydennyksellä mahdollistetaan Liikennevirastolle oikeus myöntää tarvittaessa avustusta RYM Oy:lle osakkeenomistajan lisämaksuvelvollisuudesta johtuen.


2011 III lisätalousarvio 511 000
2011 talousarvio 83 229 000
2010 tilinpäätös 91 868 000
2009 tilinpäätös 148 435 000

20. Perusväylänpito(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään lisäystä 16 379 000 euroa.

Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää myös:

1) väylänpidosta aiheutuvien vahingonkorvausten maksamiseen

2) aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen

3) väliaikaisesti radanpidon materiaalitoimituksiin ennen materiaalin kohdentamista sijoitusmenomomenteille budjetoiduille kehittämishankkeille.

Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että momentille voidaan nettobudjetoida väylänpidosta aiheutuvat vahingonkorvaustulot.

Valtuus

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Liikennevirasto oikeutetaan tekemään viiden vuoden mittaiselle sopimuskaudelle sopimuksia jäänmurtajapalveluiden hankkimisesta enintään 122 000 000 euron määrästä.

Lisäksi vuoden 2010 talousarviossa Liikennevirastolle myönnetty oikeus tehdä sopimuksia enintään 6,0 milj. euron määrästä Pohjois-Suomen kaivoshankkeiden liikennehankkeiden suunnitteluun peruutetaan siltä osin kuin sopimuksia ei ole tehty.

Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu momentille 12.31.10 tuloutetun EU:n myöntämän TEN-tuen osoittamisesta perusväylänpitoon. Ratahankkeen Seinäjoki—Oulu 4 650 000 euron vuoden 2010 TEN-tuen loppusuoritus on tuloutettu momentille 12.31.10 jo vuoden 2010 talousarviossa ja 11 118 000 euroa vastaa tässä lisätalousarviossa momentille 12.31.10 tuloutettua EU:n myöntämää TEN-tukea. Lisämäärärahatarpeessa on huomioitu myös ratahankkeen Kokkola—Ylivieska saama TEN-tuki 609 000 euroa. Vastaava tulo on huomioitu momentilla 12.31.10. Lisämääräraha on tarkoitus käyttää radanpidon ylläpitoon ja korvausinvestointeihin sekä jäänmurtopalveluiden hankintaan.

Momentin päätösosan täydennykset aiheutuvat tarpeesta maksaa momentilta vahingonkorvauksia. Lisäksi momentin päätösosaa täydennetään mahdollistamalla käyttää momenttia radanpidon materiaalihankintoihin hankintavaiheessa ja siirtää hankinnat sijoitusmenomomenteille budjetoiduille väylien kehittämishankkeille. Menettely on tarpeen vuoden 2010 voimaan tulleen valtion talousarviosta annetun asetuksen muutoksen takia, jossa poistettiin mahdollisuus vuoden 2010 alusta lukien käyttää nk. varastotiliä menojen kirjaamiseen.

Liikennevirasto on solminut vuoden 2010 neljännessä lisätalousarviossa myönnetyn valtuuden perusteella viisivuotisen sopimuksen nk. perinteisten jäänmurtajien palvelujen hankinnasta. Viraston on tarkoitus tehdä myös muista jäänmurtopalveluiden hankinnasta sopimuksia. Myös nämä palvelut on tarkoitus hankkia viiden vuoden mittaisilla sopimuksilla, joihin sisältyy optiovuodet 1 + 1 vuotta. Sopimuskausi alkaisi 1.1.2012. Tarkoitus on hankkia 3—4 murtajan palvelut, joihin sisältyy 4 kuukauden toimintavalmius tammikuusta huhtikuuhun. Palvelusopimusten kustannukset viiden vuoden sopimuskaudelta ovat yhteensä enintään 122 milj. euroa. Valtuus on mitoitettu keskimäärin 240 vuotuisen toimintapäivän mukaiseen hankintaan. Ottaen huomioon aiempi perinteisiä murtajia koskeva valtuus, palvelusopimukset on yhteensä mitoitettu keskimääräiseen 840 vuotuisen toimintapäivän hankintaan. Virasto maksaa itse polttoainemenot. Sopimusvaltuus ei aiheuta määrärahan lisätarvetta vuodelle 2011. Vuosittaiset menot vaihtelevat talven kovuudesta riippuen. Edellä mainitulla keskimääräisellä toimintapäivien määrällä valtuudesta aiheutuisi menoja vuosittain noin 24 milj. euroa.

Liikennevirasto oikeutettiin solmimaan vuoden 2010 talousarviossa sopimuksia Pohjois-Suomen kaivoshankkeiden liikennehankkeiden suunnitteluun liittyen enintään 6,0 milj. euron määrästä. Valtuusmenettelystä luovutaan, koska liikennehankkeiden suunnittelu on tavanomaista hankkeiden suunnittelua. Menot voidaan maksaa momentilta ilman valtuutta.


2011 III lisätalousarvio 16 379 000
2011 talousarvio 907 577 000
2010 tilinpäätös 912 052 000
2009 tilinpäätös 992 652 000

76. Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään lisäystä 12 200 000 euroa.

Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu väylähankkeiden lunastusten ja korvausten lisääntymisestä.


2011 III lisätalousarvio 12 200 000
2011 talousarvio 28 350 000
2010 tilinpäätös 38 283 875
2009 tilinpäätös 34 395 522

77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 12 000 000 euroa.

Valtuus

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Liikennevirasto saa tehdä sopimuksia

1) Kokkola—Ylivieska 2. raide -hankkeen toteuttamiseksi enintään 310 milj. euron määrästä

2) hankkeen vt 2 Karkkila—Humppila toteuttamiseksi enintään 3,0 milj. euron sijasta enintään 10 milj. euron määrästä.

Selvitysosa:Hankkeelle Kokkola—Ylivieska 2. raide on vuoden 2010 talousarviossa myönnetty enintään 660 milj. euron sopimusvaltuus momentille 31.10.79. Hanke oli tarkoitus toteuttaa elinkaarihankkeena. Hankkeen toteuttamisesta elinkaarihankkeena on luovuttu sen palveluntuottajalle aiheutuvasta merkittävästä riskistä johtuen, mikä olisi merkinnyt huomattavaa valtuuden tarkistustarvetta. Hankkeen investointikustannusarvioksi oli vuoden 2010 talousarviossa arvioitu 250 milj. euroa. Kustannusarvio on noussut 310 milj. euroon.

Alustavien rakennussuunnitelmien hankinta suorahankintana aiheuttaa 5 milj. euron lisämäärärahan tarpeen. Suunnitelmien ostamisella mahdollistetaan hankkeen tehokas eteneminen ja luodaan kaikille toimijoille tasapuoliset lähtökohdat suunnittelu- ja rakentamisurakoiden kilpailutuksessa.

Liikennevirasto oikeutettiin kuluvan vuoden talousarviossa solmimaan sopimuksia vt 2 Karkkila—Humppila hankkeen osalta enintään 3 milj. euron määrästä. Valtuutta esitetään tarkistettavaksi 3 milj. eurosta 10 milj. euroon, josta aiheutuu 7 milj. euron lisämäärärahatarve. Tarkoituksena on toteuttaa Karkkila—Loukku välillä tien leventäminen 8 metristä 10 metriin, pohjavesisuojaus, tieympäristön pehmentäminen ja riista-aidan rakentaminen


2011 III lisätalousarvio 12 000 000
2011 talousarvio 54 700 000

78. Eräät väylähankkeet (siirtomääräraha 3 v)

Valtuus

Momentin perusteluja täydennetään siten, että Liikennevirasto oikeutetaan tekemään sopimuksia hankkeen Keski-Pasila enintään 39,2 milj. euron sijasta enintään 50 milj. euron määrästä. Lisäksi Liikennevirasto oikeutetaan uusimaan hankkeen Lahti—Luumäki palvelutason parantaminen toteuttamiseksi enintään 3,0 milj. euron määrästä ja hankkeen Ilmalan ratapiha toteuttamiseksi enintään 5,1 milj. euron määrästä aikaisempina vuosina myönnettyjä valtuuksia, joista ei ole aiheutunut vastaavia menoja.

Selvitysosa: Hankkeen Keski-Pasila vuoden 2007 talousarviossa momentille 31.40.78 myönnettyä sopimusvaltuutta tarkistetaan. Valtuuden tarkistus aiheutuu rakennuskohteen muuttuneesta sijaintipaikasta ja sen vaatimista raiteiston ja laitureiden muutostöistä. Hankkeen sijaintipaikan muutos vapauttaa ennen rautatiealueeksi suunniteltua aluetta noin 20 000 m2 maanvaraiseksi uudisrakennusalueeksi, joka luovutetaan Senaatti-kiinteistöille kiinteistökehitystä varten. Valtuuden korotuksesta ei aiheudu lisämäärärahan tarvetta vuodelle 2011.

Lahti—Luumäki -hankkeen ja Ilmalan ratapiha -hankkeen valtuuksien käytöstä aiheutuvat menot ovat alittuneet suunnitelmaratkaisujen muutoksista, urakoiden keskeytyksistä sekä kattohintaisista laskutustyöurakkasopimuksista johtuen ja jääneet valtuuskirjanpitoon merkittyjä sopimushintoja pienemmiksi. Hankekohtaiset sopimusvaltuudet eivät tämän johdosta muutu. Hankkeelle Lahti—Luumäki on vuoden 2010 talousarviossa myönnetty 210 milj. euron valtuus ja Ilmalan ratapiha -hankkeelle on vuoden 2006 talousarviossa myönnetty momentille 31.40.78 100 milj. euron valtuus, mikä on vuoden 2009 toisessa lisätalousarviossa muutettu 115 milj. euron valtuudeksi.

Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.


2011 III lisätalousarvio
2011 talousarvio 249 600 000
2010 tilinpäätös 443 898 220
2009 tilinpäätös 365 333 088

79. Elinkaarirahoitushankkeet(siirtomääräraha 3 v)

Valtuus

Momentin 31.10.77 perusteluihin viitaten vuoden 2010 talousarviossa Liikennevirastolle myönnetty oikeus tehdä sopimuksia hankkeen Kokkola—Ylivieska, 2. raide toteuttamiseksi enintään 660 milj. euron määrästä peruutetaan siltä osin kuin sopimuksia ei ole tehty.

Selvitysosa:Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.


2011 III lisätalousarvio
2011 talousarvio 60 350 000
2010 tilinpäätös 69 200 000
2009 tilinpäätös 57 500 000