Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         10. Utveckling av landsbygden
         20. Jordbruk
         50. Vattenhushållning
         60. Skogsbruk
         63. Forststyrelsen

Statsbudgeten 2009

30. JORD- OCH SKOGSBRUKSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:

Ansvarsområdets omvärld

Näringarna inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde står för närvarande inför stora globala utmaningar. Den internationella konkurrensen skärps ytterligare både inom livsmedels- och skogssektorn samtidigt som det ställs allt strängare krav på verksamhetens miljökonsekvenser. Klimatförändringen, övergödningen av vattendragen samt minskningen av naturens mångfald är exempel på världsomspännande miljöproblem. När det gäller att finna en lösning på dessa problem är utvecklandet av metoderna inom jordbruket, skogsbruket och fiskerinäringen av avgörande betydelse. Framgången för näringarna inom ansvarsområdet är beroende av förstklassig och mångsidig kompetens och snabbt utnyttjande av innovationer. Betydelsen av dataarkiv och information samt av informationssystem som använder dem ökar inom ansvarsområdet.

Jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde påverkas i stor utsträckning i anslutning till EU-politiken och författningsberedningen. År 2009 kommer det att ske förändringar i följande sakkomplex:

  • EU:s jordbrukspolitik (den s.k. hälsokontrollen) och
  • utvecklandet av det nordliga stödet för det nationella jordbruket.

Anslag enligt politiksektor

Fördelningen av jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde på politiksektorer och utgifterna för dem, mn euro (inom parentes en hänvisning till det kapitel under vilket anslaget har budgeterats)
  2008
ordinarie
budget
2009
budgetprop.
Förändring
2008/2009
       
Förvaltning och övrigt (30.01) 103,071 110,791 7,720
Utvecklande av landsbygden (30.10) 121,495 116,715 -4,780
Jordbruk (30.20) 2 229,964 2 235,244 5,280
Livsmedelssäkerhet och livsmedelskvalitet (30.30) 44,471 46,638 2,167
Fiskeri-, vilt- och renhushållning (30.40) 59,997 59,699 -0,298
Vattenhushållning (30.50) 29,682 29,040 -0,642
Skogsbruk (30.60 och 63) 164,071 172,904 8,833
Infrastruktur för fastigheter och geografisk information (30.70) 60,224 65,423 5,199
Sammanlagt 2 812,975 2 836,454 23,479

Effektmål enligt politiksektor

Utveckling av landsbygden

  • Landsbygdens livskraft bevaras på ett hållbart sätt,
  • landsbygden förblir konkurrenskraftig som boendemiljö, förläggningsort för företag och lokal sysselsättare och
  • befolkningsutvecklingen stabiliseras, sysselsättningen förbättras och näringsverksamheten blir mångsidigare i den glesbebyggda och den egentliga landsbygden.
Nyckeltal
  2003 2004 2005 2006 20071) Uppskattning
2008—2009
             
Förändring i befolkningsmängden (%)            
Glesbebyggd landsbygd -1,16 -1,05 -1,09 -1,23 -1,18 Blir långsammare
Egentlig landsbygd -0,30 -0,10 -0,20 -0,17 -0,11 Blir långsammare

1) Uppskattning.

Föreslagna anslagsändringar

Anslagen minskar med 4,8 miljoner euro (-4 %), vilket huvudsakligen beror på att en ny programperiod inleds i den EU-delfinansierade projektverksamheten. Utbetalningarna inom ramen för den nya perioden har ännu inte börjat i full omfattning. Anslagen för landsbygdsrådgivningen minskar med 7  %.

Jordbruk

  • Jordbruksproduktionen fortsätter i hela Finland,
  • råvaror av hög kvalitet produceras för den inhemska livsmedelskedjan och den finska matens status höjs,
  • jordbrukets lönsamhet tryggas,
  • den näringsbelastning som förorsakas av jordbruket minskas
  • den jordbruksbaserade bioenergiproduktionen ökas.
Nyckeltal
  2004 2005 2006 2007
uppskattning
2008
uppskattning
2009
uppskattning
             
1. Jordbrukets lönsamhet tryggas            
— Lantbruksinkomst (på totalnivå) mn euro 1 068 975 900 988 988 oförändrad
— Lantbruksinkomst euro/gård 20 350 18 700 20 300 23 600 23 600 stiger
— Arbetsinkomst på bokföringsgårdar euro/timme1) 3,4 3,4 3,7 4,8 4,8 stiger
— Lönsamhetskoefficient2)            
    — vid 25  % av gårdarna över 0,72 0,67 0,73 0,73 0,73 stiger
    — vid 25  % av gårdarna under 0,20 0,09 0,24 0,24 0,24 stiger
             
2. Produktion av råvaror            
— Självförsörjning, %            
    — mjölk, vätska 109 106 105 105 105 105
    — kött 105 105 105 105 105 105
    — ägg 119 119 116 114 112 112
    — råg 62 32 48 94 80 80
             
3. Minskning av näringsbelastningen            
— Kvävebalans på riksnivå, kg N/ha3) 53 <47 <54 <52 <50 <48
— Fosforbalans på riksnivå, kg P/ha3) 7,5 <6,7 <6,8 <5,9 <5,9 <5,8
— Utsläpp av växthusgaser från jordbruket, miljoner ton koldioxid/ekvivalent <7,4 <7,4 <7,3 <7,3 <7,2 <7,1
             
4. Ökning av bioenergiproduktionen            
— Energiväxter % av åkern 0,2 0,4 0,7 0,8 1,3 1,3

1) Inkomsten per arbetstimme beräknas genom att man från de totala intäkterna drar av alla kostnader (innehåller räntekraven på 5  % för eget kapital) och genom att man delar det erhållna eurobeloppet med antalet utförda arbetstimmar. Bokföringsgårdarnas inkomst per arbetstimme är MTT:s prognos för 2006 och 2007.

2) Lönsamhetskoefficienten visar hur stor del av lönekravet för eget arbete och räntekravet på egna kapitalet som uppnåtts. Exempelvis år 2006 var lönekravet för eget arbete 12,4 euro per timme och räntekravet på eget kapital 5 procent. Följs i fråga om lönsamhetsbokföringsgårdarna.

3) Kväve- och fosforbalansen beskriver skillnaden mellan de näringsmängder som kommer via de insatser som används på en åkerhektar och de näringsmängder som är bundna vid slutprodukten.

Föreslagna anslagsändringar

Anslagen ökar något (+5,3 miljoner euro 0 %). Exportstödet och stödet för den inre marknaden minskar med 14,2 miljoner euro (-2 %) till följd av den gynnsamma prisutvecklingen på marknaden. Utgifterna för räntestöd för räntestödslån ökar med 4,9 miljoner euro (+9 %) i takt med att lånestocken ökar. För specialåtgärder inom trädgårdsodlingen och sockerproduktionen anvisas ytterligare medel till ett belopp på 9,7 miljoner euro (40 %). Till Gårdsbrukets utvecklingsfond överförs 6,9 miljoner euro mer (+ 30 %) än år 2008.

Livsmedelssäkerhet och livsmedelskvalitet

  • djurhälsan och växternas sundhet samt säkerheten hos och kvaliteten på insatsvarorna för jordbruk förblir goda,
  • djurens välbefinnande förbättras,
  • sådana sjukdomsfall där smittan överförts från livsmedel och mellan djur och människor minskar, och förekomsten av främmande ämnen i livsmedel förblir på den nuvarande goda nivån,
  • anteckningarna om ursprung och produktionssätt är tillförlitliga, konsumenterna ges mer information om livsmedlen och om deras egenskaper och
  • ibruktagandet av genmodifierade produkter är behärskat.

Föreslagna anslagsändringar

Anslagsnivån stiger något till följd av att lönenivån stiger.

Fiskeri-, vilt- och renhushållning

  • fisk- och viltbestånden utnyttjas på ett hållbart och allsidigt sätt,
  • lönsamheten inom fiskerinäringen förbättras,
  • fritidsfiske sker inom de gränser som en hållbar användning tillåter,
  • skötseln av fisktillgångarna är effektiv, behovsbaserad och planmässig,
  • de skador som orsakas av vilt begränsas och
  • lönsamheten inom renskötseln förbättras och antalet renar dimensioneras på ett sätt som främjar en hållbar användning av betesmarkerna.

Föreslagna anslagsändringar

Avsikten är att spöfiskeavgiften för ett kalenderår som gäller inom ett län höjs med två euro och avgiften för sju dygn med en euro, vilket motsvarar höjningen av levnadskostnadsindex. Vid dimensioneringen av anslaget har som tilläggsutgifter som hänför sig till verkställigheten av den nya viltskadelagen beaktats 0,450 miljoner euro.

Vattenhushållning

Målet är en samhälleligt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar vattenhushållning. Inom skötseln av vattendragen och deras avrinningsområden är målet att vattendragens brukbarhet ska vara stor och deras tillstånd gott och att riskhanteringen ska vara god. Inom främjandet av vatten- och avloppsåtgärderna är målet att det regionala samarbetet, beredskapen inför särskilda situationer och vatten- och avloppsåtgärderna på landsbygden ska förbättras. Som ett led i åtgärderna för anpassning till klimatförändringen förbättras hanteringen av översvämningsrisker och beredskapen inför långvarig torka.

Föreslagna anslagsändringar

Anslagsnivån sjunker.

Infrastruktur för fastigheter och geografisk information

  • fastighets- och terrängdatasystemet tryggar för sin del tillgången till information om det enskilda markägandet och om fastigheter och terräng.
  • uppgifter och informationstjänster som gäller fastigheter och terräng omspänner hela landet, är aktuella och av tillräckligt hög kvalitet och en omfattande och allsidigt användning av informationen i samhället underlättar medborgarnas vardag, effektiviserar förvaltningen och främjar näringslivets konkurrenskraft (när det gäller utnyttjandet av dataarkiv stiger antalet sökningar med minst 3 % jämfört med föregående år), och
  • organisationer som samlar in och upprätthåller geografisk information har tillgång till metoder och tjänster som möjliggör effektiv samanvändning och avlägsnar onödig överlappande datainsamling.

Föreslagna anslagsändringar

Anslagsnivån höjs till följd av lantmäteriuppgifterna.

Skogsbruk

  • nyttjandegraden av virkesproduktionen i skogarna är hög,
  • skogarna tillstånd i virkesproduktionshänseende är gott,
  • skogarnas mångfald bevaras och
  • skogsbrukets lönsamhet bibehålls på en hög nivå.

Dessa mål eftersträvas genom att Finlands nationella skogsprogram och den handlingsplan för mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) som hänför sig till skogsprogrammet verkställs i enlighet med regeringsprogrammet. Dessutom främjas tillgången på inhemskt virke genom temporär skattelättnad för försäljningsintäkter av virke, temporär skattefrihet för avverkning i samband med första gallring samt genom att man höjer skogsavdraget.

Nyckeltal
  2005 2006 2007 2008 2009 2015
  utfall utfall utfall mål mål mål 1)
             
1) Hög nyttjandegrad inom virkesproduktionen i skogarna            
— Avverkningsuttaget för gagnvirke höjs till en nivå som motsvarar de hållbara avverkningsmöjligheterna, miljoner m³ 2) 53,5 51,7 58,7 60 63 65—70
             
2) Ett i virkesproduktionshänseende gott tillstånd i skogarna            
— Areal av plantbestånd och unga gallringsskogar som är av god eller tillfredsställande kvalitet, %3) - 69,3 71,0 72 74 80—85
— Mängden vård av ungskog, 1 000 ha/år4) 219 218 248 250 250 265
— Mängden iståndsättningsdikningar, 1 000 ha/år 69 72 67 72 75 100
             
3) Skogarnas mångfald            
— Antal ingångna avtal om miljöstöd inom skogsbruket, ha 2 997 6 118 7 364 7 700 8 100 14 000
             
4) Skogsbrukets lönsamhet            
— Det privata skogsbrukets rörelseresultat bibehålls på en hög nivå, euro/ha (enligt penningvärdet år 2007) 97,6 88,0 135,8 120 120 120

1) Målen för det nationella skogsprogrammet 2015.

2) Inkluderar stamvirke som industrin kan använda.

3) Baserar sig på uppgifter från den tionde inventeringen av rikets skogar. Uppgifterna har beräknats som ett glidande medeltal över två år och finns tillgängliga från och med 2006.

4) Inkluderar vård av plantbestånd och iståndsättning av ungskog.

Föreslagna anslagsändringar

Anslagsnivån höjs till följd av genomförandet av det nationella skogsprogrammet 2015 och handlingsplanen för mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) 2008—2016.

Förvaltning och övrigt

Ökningen föranleds främst av regionaliseringen av Landsbygdsverket och av dess datasystem.

Jord- och skogsbruksministeriets preliminära mål för resultatet av verksamheten inom förvaltningsområdet för 2009

  • Sektorsforskningen inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde inriktas på de forskningsprogramhelheter som sammanställts av delegationen för sektorsforskning och vilkas innehåll kommer att preciseras utifrån förhandsutredningarna före utgången av 2008.
  • Budgetpropositionen har utarbetats så att den stöder genomförandet av produktivitetsprogrammen vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar. Förvaltningsområdets personalkvot minskar med 80 årsverken år 2009. Produktivitetsprogrammens innehåll och åtgärder ses över under loppet av 2009 med anledning av de ramar för statsfinanserna som godkändes den 13 mars 2008.
  • Förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar övergår senast vid utgången av 2009 till att utnyttja ekonomi- och personalförvaltningstjänsterna vid Statskontorets servicecentral.
  • Man deltar i utvecklandet av statens lokalförvaltning.
  • Ämbetsverken och inrättningarna inom förvaltningsområdet beaktar de priniciper som gäller i fråga om utvecklandet av statens informationsförvaltning och anskaffar tjänster från IT-servicecentralen.

Följande anslag eller anslagsdelar under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel påverkar regionutvecklingen:

  • Programmet för utveckling av landsbygden i fasta Finland 2007—2013 till vissa delar (30.10.60 och 62).
  • Inkomster av åtgärdsprogrammet för fiskerinäringen i fråga om förvaltningsförsöket i Kajanaland (30.40.62).
  • Främjande av vården av skogsnatur (30.60.45).

Jämställdhet mellan könen

Ungefär 90 % av utgifterna under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel är överföringsutgifter som stöder uppnåendet av olika politiksektorers effektmål. Stödmottagarens kön är i regel inte en grund för beviljande av stöd.

Verkningarna av produktivitetsprogrammet

Inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde genomförs produktivitetsfrämjande åtgärder i enlighet med regeringens riktlinjer. Den sammanlagda minskningen av behovet av personal till följd av dem motsvarar 83 årsverken år 2009.

Förvaltningsområdets fullmakter enligt moment, mn euro
    2008  
    ordinarie 2009
    budget budgetprop.
       
30.10.61 EU:s deltagande i utveckling av landsbygden (förslagsanslag)    
  — bevillningsfullmakt 63,300 63,300
30.10.62 Statlig medfinansiering för den av EU delfinansierade utvecklingen av landsbygden (förslagsanslag)    
  — bevillningsfullmakt 69,400 69,400
30.20.40 Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (reservationsanslag 2 år)    
  — bevillningsfullmakt 92,094 86,494
30.20.43 Miljöstöd för jordbruket och stöd för animalieproduktionsdjurens välbefinnande (reservationsanslag 2 år)    
  — bevillningsfullmakt 90,000 30,000
30.20.44 Kompensationsbidrag (reservationsanslag 2 år)    
  — bevillningsfullmakt 25,000 8,000
30.20.49 Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden(förslagsanslag)    
  — räntestödsfullmakt 285,000 300,000
30.60.44 Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag)    
  — bevillningsfullmakt 68,900 70,730

Förvaltningsområdets anslag 2007—2009

    År 2007
bokslut
1000 €
År 2008
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2009
budgetprop.
1000 €

Ändring 2008—2009
    1000 € %
             
01. Förvaltning 93 347 103 071 110 791 7 720 7
01. Jord- och skogsbruksministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 26 947 26 692 27 162 470 2
02. Omkostnader för jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentral (reservationsanslag 2 år) 14 186 13 360 13 727 367 3
03. Landsbygdsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 13 529 19 292 25 377 6 085 32
04. Nämndernas omkostnader (reservationsanslag 2 år) 736 819 846 27 3
20. Utvecklande av datasystem (reservationsanslag 2 år) 4 172 3 652 5 123 1 471 40
21. Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år) 729 729 729
22. Samarbetsforskning (reservationsanslag 3 år) 3 328 4 613 3 813 - 800 - 17
29. Mervärdesskatteutgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 26 383 25 200 25 300 100 0
40. Understöd för bioenergiproduktion (reservationsanslag 3 år) 5 000 5 000
66. Vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år) 3 337 3 714 3 714
10. Utveckling av landsbygden 74 670 121 495 116 715 - 4 780 - 4
50. Statsbidrag för utvecklande av landsbygdsnäringarna (reservationsanslag 3 år) 10 159 10 590 9 840 - 750 - 7
54. Främjande av hästhushållningen med medel som inflyter som statlig andel vid totospel (förslagsanslag) 8 339 8 832 9 032 200 2
55. Statsbidrag för 4H-verksamhet (fast anslag) 4 820 4 870 4 620 - 250 - 5
61. EU:s deltagande i utveckling av landsbygden (förslagsanslag) 32 916 53 000 43 500 - 9 500 - 18
62. Statlig medfinansiering för den av EU delfinansierade utvecklingen av landsbygden (förslagsanslag) 15 914 41 600 47 200 5 600 13
63. Utvecklande av landsbygden (reservationsanslag 3 år) 2 523 2 603 2 523 - 80 - 3
20. Jordbruk 2 146 254 2 229 964 2 235 244 5 280 0
01. Omkostnader för Forskningscentralen för jordbruk och livsmedelsekonomi (reservationsanslag 2 år) 33 492 32 665 32 733 68 0
40. Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (reservationsanslag 2 år) 566 165 566 165 559 365 - 6 800 - 1
41. EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd (förslagsanslag) 542 245 607 138 592 987 - 14 151 - 2
42. Ersättning för skördeskador  (reservationsanslag 3 år) 3 400 3 400 3 400
43. Miljöstöd för jordbruket, stöd för animalieproduktionsdjurens välbefinnande samt icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 2 år) 268 996 344 647 348 915 4 268 1
44. Kompensationsbidrag (reservationsanslag 2 år) 409 673 422 673 422 673
45. Avträdelsestöd och avträdelseersättningar samt stöd för beskogning av åker (reservationsanslag 2 år) 125 900 144 480 144 400 - 80 - 0
46. Utveckling av marknadsföring och produktion (reservationsanslag 2 år) 3 942 5 171 5 861 690 13
47. Utveckling av kvalitetssystem (reservationsanslag 3 år) 1 213 1 913 1 713 - 200 - 10
48. Specialåtgärder inom trädgårdsodlingen och sockerproduktionen (reservationsanslag 3 år) 31 852 23 902 33 557 9 655 40
49. Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag) 42 376 53 700 58 600 4 900 9
60. Överföring till interventionsfonden (fast anslag) 2 000 1 000 1 000
61. Överföring till Gårdsbrukets utvecklingsfond (reservationsanslag 2 år) 115 000 23 110 30 040 6 930 30
30. Livsmedelssäkerhet och livsmedelskvalitet 43 634 44 471 46 638 2 167 5
01. Livsmedelssäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 39 669 40 253 42 420 2 167 5
(02.) Omkostnader för köttbesiktningsverksamheten (reservationsanslag 2 år) 500
20. Veterinärvård (förslagsanslag) 1 607 1 650 1 650
41. Vissa ersättningar (förslagsanslag) 1 858 2 568 2 568
40. Fiskeri-, vilt- och renhushållning 59 169 59 997 59 699 - 298 - 0
01. Vilt- och fiskeriforskningsinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 17 168 16 636 17 245 609 4
20. Skyldighet att vårda fiskbeståndet (reservationsanslag 2 år) 2 300 2 300 2 300
41. Ersättning för hjortdjurs skadegörelse (förslagsanslag) 4 608 5 400 4 250 - 1 150 - 21
42. Ersättning för rovdjurs skadegörelse (reservationsanslag 2 år) 3 430 2 550 2 750 200 8
43. Främjande av renskötseln (reservationsanslag 2 år) 1 814 1 867 1 685 - 182 - 10
50. Främjande av jakten och jaktvården (reservationsanslag 2 år) 7 194 8 456 8 538 82 1
51. Främjande av fiskerihushållningen (reservationsanslag 2 år) 5 849 5 636 5 536 - 100 - 2
52. Avgifter för tillstånd till fiske i Tana älv och spöfiskeavgifter (förslagsanslag) 2 353 2 760 2 760
62. Främjande av marknadsföringen och strukturpolitiken inom fiskerinäringen (reservationsanslag 3 år) 13 397 13 635 13 878 243 2
77. Fiskeriekonomiska byggnads- och iståndsättningsprojekt (reservationsanslag 3 år) 1 057 757 757
50. Vattenhushållning 26 743 29 682 29 040 - 642 - 2
20. Utgifter för nyttjande och vård av vattentillgångarna (reservationsanslag 3 år) 6 498 6 700 13 371 6 671 100
30. Räntestöd för byggande av vatten- och avloppsanläggningar (förslagsanslag) 1 031 800 650 - 150 - 19
31. Stöd till vattenförsörjningen och skyddet mot översvämningar (reservationsanslag 3 år) 5 927 7 763 13 758 5 995 77
43. Vissa ersättningar som staten åläggs att betala (förslagsanslag) 688 420 420
48. Ersättande av skador som förorsakats av exceptionella översvämningar (reservationsanslag 3 år) 841 841 841
(77.) Vattendrags- samt vatten- och avloppsarbeten (reservationsanslag 3 år) 11 758 13 158 - 13 158 - 100
60. Skogsbruk 153 720 158 305 166 402 8 097 5
01. Skogsforskningsinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 40 234 41 436 42 300 864 2
41. Fröförsörjning i fråga om skogsträd (reservationsanslag 2 år) 903 1 169 1 063 - 106 - 9
42. Statsbidrag till organisationer för främjande och övervakning av skogsbruk (reservationsanslag 2 år) 44 173 42 909 47 518 4 609 11
43. Vissa ersättningar (förslagsanslag) 40 50 50
44. Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag) 59 579 63 780 65 780 2 000 3
45. Främjande av vården av skogsnatur (reservationsanslag 3 år) 6 965 6 965 7 965 1 000 14
50. Vissa statsbidrag för skogsbruket (reservationsanslag 2 år) 1 726 1 796 1 626 - 170 - 9
83. Lån för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (reservationsanslag 3 år) 100 200 100 - 100 - 50
63. Forststyrelsen 5 790 5 766 6 502 736 13
50. Vissa av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år) 5 790 5 766 6 502 736 13
70. Infrastruktur för fastigheter och geografisk information 55 471 60 224 65 423 5 199 9
01. Lantmäteriverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 48 114 50 645 54 707 4 062 8
02. Geodetiska institutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 3 357 3 579 3 716 137 4
40. Utgifter för understödjande av fastighetsförrättningar (förslagsanslag) 4 000 6 000 7 000 1 000 17
  Sammanlagt 2 658 799 2 812 975 2 836 454 23 479 1

  Det totala antalet anställda1) 5 450 5 350 5 270    

1) Dessutom kan anslagen under huvudtitel 30 (mom. 30.01.40, 30.10.61, 62 och 63, 30.20.43 och 47, 30.40.41, 42, 51, 62 och 77, 30.50.20 och 31, 30.63.50 och 30.70.40) användas för anställande av ett antal visstidsanställda vid statliga ämbetsverk eller inrättningar, motsvarande 591 årsverken, för uppgifter av tillfällig natur. Dessutom sköts förvaltningsområdets uppgifter av personal under andra huvudtitlar: ANM, TE-centralerna: ca 705 inom uppgifter i anslutning till genomförandet av EU:s gemensamma jordbruks-, landsbygds- och fiskeripolitik, MM: 234 inom uppgifter i anslutning till användningen och skötseln av vattentillgångarna, FM: 40 länsveterinärer, UM: 6 specialsakkunniga, FM: ca 50 vid tullverket i inspektionsuppgifter.