Statsbudgeten 2009
30. JORD- OCH SKOGSBRUKSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Förklaring:
Ansvarsområdets omvärld
Näringarna inom jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde står för närvarande inför stora globala utmaningar. Den internationella konkurrensen skärps ytterligare både inom livsmedels- och skogssektorn samtidigt som det ställs allt strängare krav på verksamhetens miljökonsekvenser. Klimatförändringen, övergödningen av vattendragen samt minskningen av naturens mångfald är exempel på världsomspännande miljöproblem. När det gäller att finna en lösning på dessa problem är utvecklandet av metoderna inom jordbruket, skogsbruket och fiskerinäringen av avgörande betydelse. Framgången för näringarna inom ansvarsområdet är beroende av förstklassig och mångsidig kompetens och snabbt utnyttjande av innovationer. Betydelsen av dataarkiv och information samt av informationssystem som använder dem ökar inom ansvarsområdet.
Jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde påverkas i stor utsträckning i anslutning till EU-politiken och författningsberedningen. År 2009 kommer det att ske förändringar i följande sakkomplex:
- EU:s jordbrukspolitik (den s.k. hälsokontrollen) och
- utvecklandet av det nordliga stödet för det nationella jordbruket.
Anslag enligt politiksektor
Fördelningen av jord- och skogsbruksministeriets ansvarsområde på politiksektorer och utgifterna för dem, mn euro (inom parentes en hänvisning till det kapitel under vilket anslaget har budgeterats) | |||
---|---|---|---|
2008 ordinarie budget |
2009 budgetprop. |
Förändring 2008/2009 |
|
Förvaltning och övrigt (30.01) | 103,071 | 110,791 | 7,720 |
Utvecklande av landsbygden (30.10) | 121,495 | 116,715 | -4,780 |
Jordbruk (30.20) | 2 229,964 | 2 235,244 | 5,280 |
Livsmedelssäkerhet och livsmedelskvalitet (30.30) | 44,471 | 46,638 | 2,167 |
Fiskeri-, vilt- och renhushållning (30.40) | 59,997 | 59,699 | -0,298 |
Vattenhushållning (30.50) | 29,682 | 29,040 | -0,642 |
Skogsbruk (30.60 och 63) | 164,071 | 172,904 | 8,833 |
Infrastruktur för fastigheter och geografisk information (30.70) | 60,224 | 65,423 | 5,199 |
Sammanlagt | 2 812,975 | 2 836,454 | 23,479 |
Effektmål enligt politiksektor
Utveckling av landsbygden
- Landsbygdens livskraft bevaras på ett hållbart sätt,
- landsbygden förblir konkurrenskraftig som boendemiljö, förläggningsort för företag och lokal sysselsättare och
- befolkningsutvecklingen stabiliseras, sysselsättningen förbättras och näringsverksamheten blir mångsidigare i den glesbebyggda och den egentliga landsbygden.
Nyckeltal | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 20071) | Uppskattning 2008—2009 |
|
Förändring i befolkningsmängden (%) | ||||||
Glesbebyggd landsbygd | -1,16 | -1,05 | -1,09 | -1,23 | -1,18 | Blir långsammare |
Egentlig landsbygd | -0,30 | -0,10 | -0,20 | -0,17 | -0,11 | Blir långsammare |
1) Uppskattning.
Föreslagna anslagsändringar
Anslagen minskar med 4,8 miljoner euro (-4 %), vilket huvudsakligen beror på att en ny programperiod inleds i den EU-delfinansierade projektverksamheten. Utbetalningarna inom ramen för den nya perioden har ännu inte börjat i full omfattning. Anslagen för landsbygdsrådgivningen minskar med 7 %.
Jordbruk
- Jordbruksproduktionen fortsätter i hela Finland,
- råvaror av hög kvalitet produceras för den inhemska livsmedelskedjan och den finska matens status höjs,
- jordbrukets lönsamhet tryggas,
- den näringsbelastning som förorsakas av jordbruket minskas
- den jordbruksbaserade bioenergiproduktionen ökas.
Nyckeltal | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2004 | 2005 | 2006 | 2007 uppskattning |
2008 uppskattning |
2009 uppskattning |
|
1. Jordbrukets lönsamhet tryggas | ||||||
— Lantbruksinkomst (på totalnivå) mn euro | 1 068 | 975 | 900 | 988 | 988 | oförändrad |
— Lantbruksinkomst euro/gård | 20 350 | 18 700 | 20 300 | 23 600 | 23 600 | stiger |
— Arbetsinkomst på bokföringsgårdar euro/timme1) | 3,4 | 3,4 | 3,7 | 4,8 | 4,8 | stiger |
— Lönsamhetskoefficient2) | ||||||
— vid 25 % av gårdarna över | 0,72 | 0,67 | 0,73 | 0,73 | 0,73 | stiger |
— vid 25 % av gårdarna under | 0,20 | 0,09 | 0,24 | 0,24 | 0,24 | stiger |
2. Produktion av råvaror | ||||||
— Självförsörjning, % | ||||||
— mjölk, vätska | 109 | 106 | 105 | 105 | 105 | 105 |
— kött | 105 | 105 | 105 | 105 | 105 | 105 |
— ägg | 119 | 119 | 116 | 114 | 112 | 112 |
— råg | 62 | 32 | 48 | 94 | 80 | 80 |
3. Minskning av näringsbelastningen | ||||||
— Kvävebalans på riksnivå, kg N/ha3) | 53 | <47 | <54 | <52 | <50 | <48 |
— Fosforbalans på riksnivå, kg P/ha3) | 7,5 | <6,7 | <6,8 | <5,9 | <5,9 | <5,8 |
— Utsläpp av växthusgaser från jordbruket, miljoner ton koldioxid/ekvivalent | <7,4 | <7,4 | <7,3 | <7,3 | <7,2 | <7,1 |
4. Ökning av bioenergiproduktionen | ||||||
— Energiväxter % av åkern | 0,2 | 0,4 | 0,7 | 0,8 | 1,3 | 1,3 |
1) Inkomsten per arbetstimme beräknas genom att man från de totala intäkterna drar av alla kostnader (innehåller räntekraven på 5 % för eget kapital) och genom att man delar det erhållna eurobeloppet med antalet utförda arbetstimmar. Bokföringsgårdarnas inkomst per arbetstimme är MTT:s prognos för 2006 och 2007.
2) Lönsamhetskoefficienten visar hur stor del av lönekravet för eget arbete och räntekravet på egna kapitalet som uppnåtts. Exempelvis år 2006 var lönekravet för eget arbete 12,4 euro per timme och räntekravet på eget kapital 5 procent. Följs i fråga om lönsamhetsbokföringsgårdarna.
3) Kväve- och fosforbalansen beskriver skillnaden mellan de näringsmängder som kommer via de insatser som används på en åkerhektar och de näringsmängder som är bundna vid slutprodukten.
Föreslagna anslagsändringar
Anslagen ökar något (+5,3 miljoner euro 0 %). Exportstödet och stödet för den inre marknaden minskar med 14,2 miljoner euro (-2 %) till följd av den gynnsamma prisutvecklingen på marknaden. Utgifterna för räntestöd för räntestödslån ökar med 4,9 miljoner euro (+9 %) i takt med att lånestocken ökar. För specialåtgärder inom trädgårdsodlingen och sockerproduktionen anvisas ytterligare medel till ett belopp på 9,7 miljoner euro (40 %). Till Gårdsbrukets utvecklingsfond överförs 6,9 miljoner euro mer (+ 30 %) än år 2008.
Livsmedelssäkerhet och livsmedelskvalitet
- djurhälsan och växternas sundhet samt säkerheten hos och kvaliteten på insatsvarorna för jordbruk förblir goda,
- djurens välbefinnande förbättras,
- sådana sjukdomsfall där smittan överförts från livsmedel och mellan djur och människor minskar, och förekomsten av främmande ämnen i livsmedel förblir på den nuvarande goda nivån,
- anteckningarna om ursprung och produktionssätt är tillförlitliga, konsumenterna ges mer information om livsmedlen och om deras egenskaper och
- ibruktagandet av genmodifierade produkter är behärskat.
Föreslagna anslagsändringar
Anslagsnivån stiger något till följd av att lönenivån stiger.
Fiskeri-, vilt- och renhushållning
- fisk- och viltbestånden utnyttjas på ett hållbart och allsidigt sätt,
- lönsamheten inom fiskerinäringen förbättras,
- fritidsfiske sker inom de gränser som en hållbar användning tillåter,
- skötseln av fisktillgångarna är effektiv, behovsbaserad och planmässig,
- de skador som orsakas av vilt begränsas och
- lönsamheten inom renskötseln förbättras och antalet renar dimensioneras på ett sätt som främjar en hållbar användning av betesmarkerna.
Föreslagna anslagsändringar
Avsikten är att spöfiskeavgiften för ett kalenderår som gäller inom ett län höjs med två euro och avgiften för sju dygn med en euro, vilket motsvarar höjningen av levnadskostnadsindex. Vid dimensioneringen av anslaget har som tilläggsutgifter som hänför sig till verkställigheten av den nya viltskadelagen beaktats 0,450 miljoner euro.
Vattenhushållning
Målet är en samhälleligt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar vattenhushållning. Inom skötseln av vattendragen och deras avrinningsområden är målet att vattendragens brukbarhet ska vara stor och deras tillstånd gott och att riskhanteringen ska vara god. Inom främjandet av vatten- och avloppsåtgärderna är målet att det regionala samarbetet, beredskapen inför särskilda situationer och vatten- och avloppsåtgärderna på landsbygden ska förbättras. Som ett led i åtgärderna för anpassning till klimatförändringen förbättras hanteringen av översvämningsrisker och beredskapen inför långvarig torka.
Föreslagna anslagsändringar
Anslagsnivån sjunker.
Infrastruktur för fastigheter och geografisk information
- fastighets- och terrängdatasystemet tryggar för sin del tillgången till information om det enskilda markägandet och om fastigheter och terräng.
- uppgifter och informationstjänster som gäller fastigheter och terräng omspänner hela landet, är aktuella och av tillräckligt hög kvalitet och en omfattande och allsidigt användning av informationen i samhället underlättar medborgarnas vardag, effektiviserar förvaltningen och främjar näringslivets konkurrenskraft (när det gäller utnyttjandet av dataarkiv stiger antalet sökningar med minst 3 % jämfört med föregående år), och
- organisationer som samlar in och upprätthåller geografisk information har tillgång till metoder och tjänster som möjliggör effektiv samanvändning och avlägsnar onödig överlappande datainsamling.
Föreslagna anslagsändringar
Anslagsnivån höjs till följd av lantmäteriuppgifterna.
Skogsbruk
- nyttjandegraden av virkesproduktionen i skogarna är hög,
- skogarna tillstånd i virkesproduktionshänseende är gott,
- skogarnas mångfald bevaras och
- skogsbrukets lönsamhet bibehålls på en hög nivå.
Dessa mål eftersträvas genom att Finlands nationella skogsprogram och den handlingsplan för mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) som hänför sig till skogsprogrammet verkställs i enlighet med regeringsprogrammet. Dessutom främjas tillgången på inhemskt virke genom temporär skattelättnad för försäljningsintäkter av virke, temporär skattefrihet för avverkning i samband med första gallring samt genom att man höjer skogsavdraget.
Nyckeltal | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2015 | |
utfall | utfall | utfall | mål | mål | mål 1) | |
1) Hög nyttjandegrad inom virkesproduktionen i skogarna | ||||||
— Avverkningsuttaget för gagnvirke höjs till en nivå som motsvarar de hållbara avverkningsmöjligheterna, miljoner m³ 2) | 53,5 | 51,7 | 58,7 | 60 | 63 | 65—70 |
2) Ett i virkesproduktionshänseende gott tillstånd i skogarna | ||||||
— Areal av plantbestånd och unga gallringsskogar som är av god eller tillfredsställande kvalitet, %3) | - | 69,3 | 71,0 | 72 | 74 | 80—85 |
— Mängden vård av ungskog, 1 000 ha/år4) | 219 | 218 | 248 | 250 | 250 | 265 |
— Mängden iståndsättningsdikningar, 1 000 ha/år | 69 | 72 | 67 | 72 | 75 | 100 |
3) Skogarnas mångfald | ||||||
— Antal ingångna avtal om miljöstöd inom skogsbruket, ha | 2 997 | 6 118 | 7 364 | 7 700 | 8 100 | 14 000 |
4) Skogsbrukets lönsamhet | ||||||
— Det privata skogsbrukets rörelseresultat bibehålls på en hög nivå, euro/ha (enligt penningvärdet år 2007) | 97,6 | 88,0 | 135,8 | 120 | 120 | 120 |
1) Målen för det nationella skogsprogrammet 2015.
2) Inkluderar stamvirke som industrin kan använda.
3) Baserar sig på uppgifter från den tionde inventeringen av rikets skogar. Uppgifterna har beräknats som ett glidande medeltal över två år och finns tillgängliga från och med 2006.
4) Inkluderar vård av plantbestånd och iståndsättning av ungskog.
Föreslagna anslagsändringar
Anslagsnivån höjs till följd av genomförandet av det nationella skogsprogrammet 2015 och handlingsplanen för mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) 2008—2016.
Förvaltning och övrigt
Ökningen föranleds främst av regionaliseringen av Landsbygdsverket och av dess datasystem.
Jord- och skogsbruksministeriets preliminära mål för resultatet av verksamheten inom förvaltningsområdet för 2009
- Sektorsforskningen inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde inriktas på de forskningsprogramhelheter som sammanställts av delegationen för sektorsforskning och vilkas innehåll kommer att preciseras utifrån förhandsutredningarna före utgången av 2008.
- Budgetpropositionen har utarbetats så att den stöder genomförandet av produktivitetsprogrammen vid förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar. Förvaltningsområdets personalkvot minskar med 80 årsverken år 2009. Produktivitetsprogrammens innehåll och åtgärder ses över under loppet av 2009 med anledning av de ramar för statsfinanserna som godkändes den 13 mars 2008.
- Förvaltningsområdets ämbetsverk och inrättningar övergår senast vid utgången av 2009 till att utnyttja ekonomi- och personalförvaltningstjänsterna vid Statskontorets servicecentral.
- Man deltar i utvecklandet av statens lokalförvaltning.
- Ämbetsverken och inrättningarna inom förvaltningsområdet beaktar de priniciper som gäller i fråga om utvecklandet av statens informationsförvaltning och anskaffar tjänster från IT-servicecentralen.
Följande anslag eller anslagsdelar under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel påverkar regionutvecklingen:
- Programmet för utveckling av landsbygden i fasta Finland 2007—2013 till vissa delar (30.10.60 och 62).
- Inkomster av åtgärdsprogrammet för fiskerinäringen i fråga om förvaltningsförsöket i Kajanaland (30.40.62).
- Främjande av vården av skogsnatur (30.60.45).
Jämställdhet mellan könen
Ungefär 90 % av utgifterna under jord- och skogsbruksministeriets huvudtitel är överföringsutgifter som stöder uppnåendet av olika politiksektorers effektmål. Stödmottagarens kön är i regel inte en grund för beviljande av stöd.
Verkningarna av produktivitetsprogrammet
Inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde genomförs produktivitetsfrämjande åtgärder i enlighet med regeringens riktlinjer. Den sammanlagda minskningen av behovet av personal till följd av dem motsvarar 83 årsverken år 2009.
Förvaltningsområdets fullmakter enligt moment, mn euro | |||
---|---|---|---|
2008 | |||
ordinarie | 2009 | ||
budget | budgetprop. | ||
30.10.61 | EU:s deltagande i utveckling av landsbygden (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 63,300 | 63,300 | |
30.10.62 | Statlig medfinansiering för den av EU delfinansierade utvecklingen av landsbygden (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 69,400 | 69,400 | |
30.20.40 | Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (reservationsanslag 2 år) | ||
— bevillningsfullmakt | 92,094 | 86,494 | |
30.20.43 | Miljöstöd för jordbruket och stöd för animalieproduktionsdjurens välbefinnande (reservationsanslag 2 år) | ||
— bevillningsfullmakt | 90,000 | 30,000 | |
30.20.44 | Kompensationsbidrag (reservationsanslag 2 år) | ||
— bevillningsfullmakt | 25,000 | 8,000 | |
30.20.49 | Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden(förslagsanslag) | ||
— räntestödsfullmakt | 285,000 | 300,000 | |
30.60.44 | Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag) | ||
— bevillningsfullmakt | 68,900 | 70,730 |
Förvaltningsområdets anslag 2007—2009
År 2007 bokslut 1000 € |
År 2008 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2009 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2008—2009 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning | 93 347 | 103 071 | 110 791 | 7 720 | 7 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Jord- och skogsbruksministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 26 947 | 26 692 | 27 162 | 470 | 2 |
02. | Omkostnader för jord- och skogsbruksministeriets informationstjänstcentral (reservationsanslag 2 år) | 14 186 | 13 360 | 13 727 | 367 | 3 |
03. | Landsbygdsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 13 529 | 19 292 | 25 377 | 6 085 | 32 |
04. | Nämndernas omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 736 | 819 | 846 | 27 | 3 |
20. | Utvecklande av datasystem (reservationsanslag 2 år) | 4 172 | 3 652 | 5 123 | 1 471 | 40 |
21. | Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år) | 729 | 729 | 729 | — | — |
22. | Samarbetsforskning (reservationsanslag 3 år) | 3 328 | 4 613 | 3 813 | - 800 | - 17 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 26 383 | 25 200 | 25 300 | 100 | 0 |
40. | Understöd för bioenergiproduktion (reservationsanslag 3 år) | — | 5 000 | 5 000 | — | — |
66. | Vissa medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år) | 3 337 | 3 714 | 3 714 | — | — |
10. | Utveckling av landsbygden | 74 670 | 121 495 | 116 715 | - 4 780 | - 4 |
50. | Statsbidrag för utvecklande av landsbygdsnäringarna (reservationsanslag 3 år) | 10 159 | 10 590 | 9 840 | - 750 | - 7 |
54. | Främjande av hästhushållningen med medel som inflyter som statlig andel vid totospel (förslagsanslag) | 8 339 | 8 832 | 9 032 | 200 | 2 |
55. | Statsbidrag för 4H-verksamhet (fast anslag) | 4 820 | 4 870 | 4 620 | - 250 | - 5 |
61. | EU:s deltagande i utveckling av landsbygden (förslagsanslag) | 32 916 | 53 000 | 43 500 | - 9 500 | - 18 |
62. | Statlig medfinansiering för den av EU delfinansierade utvecklingen av landsbygden (förslagsanslag) | 15 914 | 41 600 | 47 200 | 5 600 | 13 |
63. | Utvecklande av landsbygden (reservationsanslag 3 år) | 2 523 | 2 603 | 2 523 | - 80 | - 3 |
20. | Jordbruk | 2 146 254 | 2 229 964 | 2 235 244 | 5 280 | 0 |
01. | Omkostnader för Forskningscentralen för jordbruk och livsmedelsekonomi (reservationsanslag 2 år) | 33 492 | 32 665 | 32 733 | 68 | 0 |
40. | Nationellt stöd för jordbruket och trädgårdsodlingen (reservationsanslag 2 år) | 566 165 | 566 165 | 559 365 | - 6 800 | - 1 |
41. | EU-inkomststöd och EU-marknadsstöd (förslagsanslag) | 542 245 | 607 138 | 592 987 | - 14 151 | - 2 |
42. | Ersättning för skördeskador (reservationsanslag 3 år) | 3 400 | 3 400 | 3 400 | — | — |
43. | Miljöstöd för jordbruket, stöd för animalieproduktionsdjurens välbefinnande samt icke-produktiva investeringar (reservationsanslag 2 år) | 268 996 | 344 647 | 348 915 | 4 268 | 1 |
44. | Kompensationsbidrag (reservationsanslag 2 år) | 409 673 | 422 673 | 422 673 | — | — |
45. | Avträdelsestöd och avträdelseersättningar samt stöd för beskogning av åker (reservationsanslag 2 år) | 125 900 | 144 480 | 144 400 | - 80 | - 0 |
46. | Utveckling av marknadsföring och produktion (reservationsanslag 2 år) | 3 942 | 5 171 | 5 861 | 690 | 13 |
47. | Utveckling av kvalitetssystem (reservationsanslag 3 år) | 1 213 | 1 913 | 1 713 | - 200 | - 10 |
48. | Specialåtgärder inom trädgårdsodlingen och sockerproduktionen (reservationsanslag 3 år) | 31 852 | 23 902 | 33 557 | 9 655 | 40 |
49. | Räntestöd för näringsverksamhet på landsbygden (förslagsanslag) | 42 376 | 53 700 | 58 600 | 4 900 | 9 |
60. | Överföring till interventionsfonden (fast anslag) | 2 000 | 1 000 | 1 000 | — | — |
61. | Överföring till Gårdsbrukets utvecklingsfond (reservationsanslag 2 år) | 115 000 | 23 110 | 30 040 | 6 930 | 30 |
30. | Livsmedelssäkerhet och livsmedelskvalitet | 43 634 | 44 471 | 46 638 | 2 167 | 5 |
01. | Livsmedelssäkerhetsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 39 669 | 40 253 | 42 420 | 2 167 | 5 |
(02.) | Omkostnader för köttbesiktningsverksamheten (reservationsanslag 2 år) | 500 | — | — | — | — |
20. | Veterinärvård (förslagsanslag) | 1 607 | 1 650 | 1 650 | — | — |
41. | Vissa ersättningar (förslagsanslag) | 1 858 | 2 568 | 2 568 | — | — |
40. | Fiskeri-, vilt- och renhushållning | 59 169 | 59 997 | 59 699 | - 298 | - 0 |
01. | Vilt- och fiskeriforskningsinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 17 168 | 16 636 | 17 245 | 609 | 4 |
20. | Skyldighet att vårda fiskbeståndet (reservationsanslag 2 år) | 2 300 | 2 300 | 2 300 | — | — |
41. | Ersättning för hjortdjurs skadegörelse (förslagsanslag) | 4 608 | 5 400 | 4 250 | - 1 150 | - 21 |
42. | Ersättning för rovdjurs skadegörelse (reservationsanslag 2 år) | 3 430 | 2 550 | 2 750 | 200 | 8 |
43. | Främjande av renskötseln (reservationsanslag 2 år) | 1 814 | 1 867 | 1 685 | - 182 | - 10 |
50. | Främjande av jakten och jaktvården (reservationsanslag 2 år) | 7 194 | 8 456 | 8 538 | 82 | 1 |
51. | Främjande av fiskerihushållningen (reservationsanslag 2 år) | 5 849 | 5 636 | 5 536 | - 100 | - 2 |
52. | Avgifter för tillstånd till fiske i Tana älv och spöfiskeavgifter (förslagsanslag) | 2 353 | 2 760 | 2 760 | — | — |
62. | Främjande av marknadsföringen och strukturpolitiken inom fiskerinäringen (reservationsanslag 3 år) | 13 397 | 13 635 | 13 878 | 243 | 2 |
77. | Fiskeriekonomiska byggnads- och iståndsättningsprojekt (reservationsanslag 3 år) | 1 057 | 757 | 757 | — | — |
50. | Vattenhushållning | 26 743 | 29 682 | 29 040 | - 642 | - 2 |
20. | Utgifter för nyttjande och vård av vattentillgångarna (reservationsanslag 3 år) | 6 498 | 6 700 | 13 371 | 6 671 | 100 |
30. | Räntestöd för byggande av vatten- och avloppsanläggningar (förslagsanslag) | 1 031 | 800 | 650 | - 150 | - 19 |
31. | Stöd till vattenförsörjningen och skyddet mot översvämningar (reservationsanslag 3 år) | 5 927 | 7 763 | 13 758 | 5 995 | 77 |
43. | Vissa ersättningar som staten åläggs att betala (förslagsanslag) | 688 | 420 | 420 | — | — |
48. | Ersättande av skador som förorsakats av exceptionella översvämningar (reservationsanslag 3 år) | 841 | 841 | 841 | — | — |
(77.) | Vattendrags- samt vatten- och avloppsarbeten (reservationsanslag 3 år) | 11 758 | 13 158 | — | - 13 158 | - 100 |
60. | Skogsbruk | 153 720 | 158 305 | 166 402 | 8 097 | 5 |
01. | Skogsforskningsinstitutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 40 234 | 41 436 | 42 300 | 864 | 2 |
41. | Fröförsörjning i fråga om skogsträd (reservationsanslag 2 år) | 903 | 1 169 | 1 063 | - 106 | - 9 |
42. | Statsbidrag till organisationer för främjande och övervakning av skogsbruk (reservationsanslag 2 år) | 44 173 | 42 909 | 47 518 | 4 609 | 11 |
43. | Vissa ersättningar (förslagsanslag) | 40 | 50 | 50 | — | — |
44. | Stöd för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (förslagsanslag) | 59 579 | 63 780 | 65 780 | 2 000 | 3 |
45. | Främjande av vården av skogsnatur (reservationsanslag 3 år) | 6 965 | 6 965 | 7 965 | 1 000 | 14 |
50. | Vissa statsbidrag för skogsbruket (reservationsanslag 2 år) | 1 726 | 1 796 | 1 626 | - 170 | - 9 |
83. | Lån för tryggande av virkesproduktionens uthållighet (reservationsanslag 3 år) | 100 | 200 | 100 | - 100 | - 50 |
63. | Forststyrelsen | 5 790 | 5 766 | 6 502 | 736 | 13 |
50. | Vissa av Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år) | 5 790 | 5 766 | 6 502 | 736 | 13 |
70. | Infrastruktur för fastigheter och geografisk information | 55 471 | 60 224 | 65 423 | 5 199 | 9 |
01. | Lantmäteriverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 48 114 | 50 645 | 54 707 | 4 062 | 8 |
02. | Geodetiska institutets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 3 357 | 3 579 | 3 716 | 137 | 4 |
40. | Utgifter för understödjande av fastighetsförrättningar (förslagsanslag) | 4 000 | 6 000 | 7 000 | 1 000 | 17 |
Sammanlagt | 2 658 799 | 2 812 975 | 2 836 454 | 23 479 | 1 |
Det totala antalet anställda1) | 5 450 | 5 350 | 5 270 |
1) Dessutom kan anslagen under huvudtitel 30 (mom. 30.01.40, 30.10.61, 62 och 63, 30.20.43 och 47, 30.40.41, 42, 51, 62 och 77, 30.50.20 och 31, 30.63.50 och 30.70.40) användas för anställande av ett antal visstidsanställda vid statliga ämbetsverk eller inrättningar, motsvarande 591 årsverken, för uppgifter av tillfällig natur. Dessutom sköts förvaltningsområdets uppgifter av personal under andra huvudtitlar: ANM, TE-centralerna: ca 705 inom uppgifter i anslutning till genomförandet av EU:s gemensamma jordbruks-, landsbygds- och fiskeripolitik, MM: 234 inom uppgifter i anslutning till användningen och skötseln av vattentillgångarna, FM: 40 länsveterinärer, UM: 6 specialsakkunniga, FM: ca 50 vid tullverket i inspektionsuppgifter.