Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2009

30. Liikenteen tukeminen ja ostopalvelutPDF-versio

63. Joukkoliikenteen palvelujen osto ja kehittäminen(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään lisäystä 20 000 euroa.

Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahasta voidaan 3.12.2009 lukien maksaa joukkoliikennelain 45 §:n mukaisesti:

1) korvauksia liikenteenharjoittajille julkisia palveluhankintoja koskevien sopimusten mukaisesti siten kuin Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 1370/2007 rautateiden ja maanteiden julkisista henkilöliikennepalveluista sekä neuvoston asetusten (ETY) N:o 1191/69 ja (ETY) 1107/70 kumoamisesta (palvelusopimusasetus) säädetään

2) korvauksia liikenteenharjoittajille hintavelvoitteen täyttämisestä palvelusopimusasetuksessa tarkoitetun yleisen säännön perusteella

3) tukea palvelusopimusasetuksen 9 artiklan 2 kohdan johdantokappaleen ja b alakohdan mukaisiin tarkoituksiin sekä

4) muille kuin liikenteenharjoittajille korvausta kehittämis-, suunnittelu- ja tutkimustyöstä.

Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää 3.12.2009 lukien

1) palvelusopimusasetuksen 8 artiklan 3 kohdan b ja d alakohdan mukaisten sopimusten kustannuksiin

2) matkojen yhdistelystä aiheutuviin kustannuksiin

3) EU:n hyväksymien tutkimus- ja kehittämishankkeiden rahoitukseen

4) valtion osuutena Merenkurkun laivaliikenteen ostomenoihin sekä

5) valtion osuutena säännöllisen lentoliikenteen ostomenoihin.

Edelleen momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahasta saa myös myöntää 3.12.2009 lukien valtionavustusta seuraavasti:

1) joukkoliikenteen valtionavustuksista annetun valtioneuvoston asetuksen (1153/2008) mukaisesti kunnille ja muille yhteisöille ja

2) Helsingin seudun kunnille ja Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnalle sekä Tampereen ja Turun seutujen kunnille joukkoliikenteen palvelutason parantamiseen ja kehittämiseen. Avustusta voidaan myöntää enintään 50 % hyväksyttävistä kustannuksista. Hyväksyttävinä kustannuksina pidetään liikennetarjonnan kehittämisestä, liityntäliikenteen toimintaedellytysten parantamisesta, liikenteen hoidon tehostamisesta, lippujärjestelmän kehittämisestä ja lipun hintojen alentamisesta sekä matkustajapalvelujen parantamisesta aiheutuvia kustannuksia.

Selvitysosa:Lisämäärärahan tarve aiheutuu momentille 12.31.99 vastaavan määrärahan osoittamisesta joukkoliikenteen tutkimushankkeisiin.

Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen 3.12.2009 voimaan tulevaksi joukkoliikennelaiksi. Samaan aikaan tulee voimaan rautateiden ja maanteiden julkisista henkilöliikennepalveluista sekä neuvoston asetusten (ETY) N:o 1191/69 ja (ETY) N:o 1107/70 kumoamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1370/2007 (palvelusopimusasetus).

Joukkoliikenteen valtionavustuksia koskeva valtioneuvoston asetus (1153/2008) on tarkoitus uudistaa palvelusopimusasetuksen ja joukkoliikennelain mukaisiksi siten, että muutokset tulevat voimaan samaan aikaan kuin palvelusopimusasetus ja joukkoliikennelaki.

Määrärahan käytön kannalta keskeisin muutos liittyy seutu-, kaupunki- ja työmatkalippuja koskeviin hintavelvoitteisiin ja siihen, että hinnanalentamiseen liittyvä valtion osuuden maksatusmenettely osittain muuttuu. Määrärahaa kuitenkin edelleen käytetään seutu-, kaupunki- ja työmatkalippujen hinnanalentamiseen.

Hintavelvoitteella vahvistetaan hinnat, joita liikenteenharjoittajien tulee noudattaa. Hintavelvoitteen noudattamisesta maksetaan korvaus, jota määritettäessä ja maksettaessa on noudatettava palvelusopimusasetuksen mukaisia periaatteita. Toimivaltaisen viranomaisen on varmistettava, että hintavelvoitteen täyttämisestä ei makseta liiallisia korvauksia.

Joukkoliikennelain myötä toimivaltainen viranomainen tekee linjaliikenneluvista yrittäjien kanssa siirtymäajan liikennöintisopimukset. Seutu-, työmatka- ja kaupunkilippujen säilyttämiseksi toimivaltainen viranomainen sisällyttää sopimukseen seutu- ja työmatka-, kaupunkilippuja koskevan hintavelvoitteen siltä osin kuin kyse on liikenteestä, jossa nämä liput kelpaavat. Asettaessaan hintavelvoitteen toimivaltainen viranomainen määrää näiden lippujen hinnan. Hintavelvoitteesta ei ole kyse silloin, kun yrittäjä päättää itse hinnoista. Jotta myös lääninhallitusten ja kuntien ostamassa liikenteessä voidaan seutu-, työmatka- ja kaupunkiliput jatkossa säilyttää, täytyy hintavelvoite sisällyttää myös nykyään voimassa oleviin ostoliikennesopimuksiin.

Hintavelvoitteen rahoittamisen edellytyksenä on, että kunta osallistuu hintavelvoitteen kustannuksiin edelleen vähintään yhtä suurella osuudella kuin valtio. Seutu- ja työmatkalippujen hinnanalentamista koskevissa lääninhallituksen ja kuntien välisissä yhteistyösopimuksissa sovitaan lipusta ja sen asiakashinnasta sekä liikenteenharjoittajalle maksettavan korvauksen määräytymisperusteista, kustannusten jaosta ja maksatuksesta. Lääninhallitus sisällyttää yhteistyösopimuksen mukaiset ehdot liikenteenharjoittajan kanssa tekemäänsä siirtymäajan liikennöintisopimukseen. Lääninhallitus voi maksaa valtion osuuden hintavelvoitetta koskevasta korvauksesta suoraan liikenteenharjoittajalle, jolloin myös kunta maksaa oman osuutensa suoraan liikenteenharjoittajalle. Tältä osin menettely on erilainen kuin aiempi kuntien ja liikenteenharjoittajien välisiin lippusopimuksiin ja kunnille myönnettävään valtionavustukseen perustunut menettely. Kaupunkilippujen hintavelvoitteen sisällyttäminen siirtymäajan liikennöintisopimuksiin kuuluu kunnalle silloin, kun se on toimivaltainen viranomainen. Mahdollinen kaupunkilippujen hinnanalentamista koskeva valtion rahoitus ohjataan yksinomaan valtionavustuksena.

Joukkoliikennelaki ei koske lentoliikennettä, joten määrärahan käyttö lentoliikenteen rahoittamiseen on päätösosassa todettu erikseen.


2009 II lisätalousarvio 20 000
2009 I lisätalousarvio -53 000
2009 talousarvio 63 175 000
2008 tilinpäätös 58 241 000
2007 tilinpäätös 53 059 000

65. Junien kaukoliikenteen osto(arviomääräraha)

Momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahaa saa käyttää 3.12.2009 lukien joukkoliikennelain 45 §:n mukaisesti.

Lisäksi momentin perusteluja täydennetään siten, että määrärahasta saa maksaa junien kaukoliikenteen palvelujen ostamisesta tehdyistä vuotta pidemmän ajan sopimuksista aiheutuvia korvauksia 3.12.2009 lukien:

1) liikenteenharjoittajille julkisia palveluhankintoja koskevien sopimusten mukaisesti siten kuin Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksessa (EY) N:o 1370/2007 rautateiden ja maanteiden julkisista henkilöliikennepalveluista sekä neuvoston asetusten (ETY) N:o 1191/69 ja (ETY) 1107/70 kumoamisesta (palvelusopimusasetus) säädetään sekä

2) julkisia palveluhankintoja koskevien rautateiden ja maanteiden julkisista henkilöliikennepalveluista sekä neuvoston asetusten (ETY) N:o 1191/69 ja (ETY) N:o 1107/70 kumoamisesta annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 1370/2007 (palvelusopimusasetus) 8 artiklan 3 kohdan b ja d alakohdan mukaisista sopimuksista.

Selvitysosa:Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen 3.12.2009 voimaan tulevaksi joukkoliikennelaiksi. Samaan aikaan tulee voimaan rautateiden ja maanteiden julkisista henkilöliikennepalveluista sekä neuvoston asetusten (ETY) N:o 1191/69 ja (ETY) N:o 1107/70 kumoamisesta annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1370/2007 (palvelusopimusasetus).

Momentille ei edellä olevan johdosta ehdoteta lisämäärärahaa.


2009 II lisätalousarvio
2009 talousarvio 31 400 000
2008 tilinpäätös 31 286 118
2007 tilinpäätös 29 820 073