Talousarvioesitys 2003
30. Merenkulkulaitos
Selvitysosa:Merenkulkulaitos vastaa valtion vastuulla olevien vesiväylien hoidosta ja kehittämisestä, merikartoituksesta sekä jäänmurto- ja luotsaustoiminnasta. Lisäksi Merenkulkulaitos vastaa saariston yhteysalusliikenteestä sekä alusturvallisuuteen kuuluvista viranomaistehtävistä.
Ylläpidettävien kauppamerenkulun väylien pituus on 5 614 km ja muiden väylien 10 160 km. Talvikauden liikenne pyritään varmistamaan 23 talvisatamaan. Saimaan syväväylät pidetään auki myös talvikaudella.
Liikenne- ja viestintäministeriö on alustavasti asettanut Merenkulkulaitokselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2003:
Tulostavoitteet: | |||
---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | |
toteuma | tavoite/ennuste3) | tavoite | |
PALVELUTASO | |||
Väylänpito | |||
— Väylien kunto | |||
— parannettavien kauppamerenkulun väylien määrä, km | 50 | ||
— Navi-kriteerit täyttävien väylien osuus %1) | |||
— kauppamerenkulun väylät | n. 35 | 45 | 55 |
— matalaväylät | n. 10 | 15 | 20 |
Luotsaus | |||
— Luotsauspalvelujen odotusaika, tuntia | ei ole | enint. 2 | enint. 2 |
Talvimerenkulun avustaminen | |||
— Jäänmurtopalvelujen odotusaika, tuntia | alle 4 | enint. 4 | enint. 4 |
— Ilman odotusta läpipäässeiden alusten osuus % | 94,1 | 90—95 | 90—95 |
MERENKULUN TURVALLISUUS | |||
Suomen aluevesillä ja suomalaisille aluksille tapahtuneet onnettomuudet, enintään (neljän vuoden keskiarvo) | 50 | 50 | 49 |
TALOUDELLISUUS2) | |||
Rannikon kauppamerenkulun palvelut | |||
— Kustannukset € /kuljetettu tonni | 1,14 | 1,14 | 1,12 |
— Väylien ylläpidon kustannukset keskimäärin € /väylä- kilometri |
2 674 | 2 624 | 2 605 |
Sisävesien kauppamerenkulun palvelut | |||
— Kustannukset € /kuljetettu tonni | 6,6 | 6,83) | 6,6 |
— Väylien ylläpidon kustannukset keskimäärin € /väylä- kilometri |
8 710 | 8 6573) | 8 330 |
Muun vesiliikenteen palvelut | |||
— Väylien ylläpidon kustannukset keskimäärin € /väylä- kilometri |
971 | 8493) | 824 |
Yhteysalusliikenne | |||
— Kustannukset € /matkustaja | 30 | 313) | 31 |
— Kustannukset € /vakituinen asukas | 7 824 | 7 6663) | 7 772 |
Luotsaus | |||
— Kustannukset € /maili | 50 | 52 | 52 |
KUSTANNUSVASTAAVUUS2) | |||
Väylämaksu (sis. VTS) % | 96 | 94 | 96 |
Luotsausmaksu (ei sis. VTS) % | 93 | 86 | 90 |
— rannikko | 100 | 953) | 98 |
— Saimaa | 43 | 403) | 40 |
Liiketaloudellisin perustein hinnoitellut suoritteet % |
103 | 102 | 103 |
KEHITTÄMINEN | |||
— Laitos jatkaa toimintojensa kehittämistä toteuttamalla organisaationsa sisäisen jaon tilaajaviranomaiseen ja tuotantoon sekä valmistelemalla esitykset varustamoliikelaitoksen ja luotsausliikelaitoksen perustamiseksi sekä yhteysalusliikenteen uudelleen organisoimiseksi. |
|||
— Suomenlahden ja siihen liittyvän kansainvälisen vesialueen liikenteen ohjaus- ja seurantapalvelu (VTMIS) valmistuu Suomen osalta vuoden 2003 aikana. Palvelu otetaan käyttöön yhteistyössä Venäjän ja Viron kanssa vuonna 2004. |
1) Navi tarkoittaa väylästöä koskevien tietojen kuntoonpanoa siten, että tiedot täyttävät uusien navigointi-
2) Vuoden 2001 toteutumatietojen laskennallisena korkona on käytetty Valtiokonttorin ko. vuodelle ilmoittamaa korkoprosenttia 5,3 %. Vuoden 2002 tavoitteiden laskennallisena korkona on käytetty vuoden 2001 korkoa 5,3 % ja ennusteiden osalta Valtiokonttorin vuodelle 2002 ilmoittamaa korkoa 4,9 %. Vuoden 2003
3) Ennuste
Liikenteen ja laitoksen suoritteiden määrän sekä vastaavan tulokertymän ennakoidaan kehittyvän seuraavasti: | |||||
---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | muutos % | 2003 | muutos % | |
Väylämaksuilla katettava toiminta: | |||||
Ulkomaan tavaraliikenne, milj. tonnia | 84,5 | 86,2 | 2,0 | 87,9 | 2,0 |
Matkustajaliikenne, milj. matkustajaa | 15,6 | 15,5 | -0,6 | 15,5 | 0,0 |
Väylämaksut, milj. € | 68,2 | 67,7 | -0,7 | 68,5 | 1,2 |
Luotsausmaksuilla katettava toiminta: | |||||
Luotsausten määrä, kpl | 33 019 | 31 600 | -4,3 | 31 350 | -0,8 |
Luotsatut mailit | 677 396 | 649 850 | -4,1 | 643 000 | -1,1 |
Luotsaustulot, milj. € | 30,9 | 29,1 | -5,8 | 30,3 | 4,1 |
Merenkulkulaitoksen tuotot ja kustannukset tehtävittäin: |
|||||||
Tuotot | Toiminta-kustannukset | Poistot1) | Laskennalliset korot | Kustannukset yhteensä | Ylijäämä/Alijäämä | Kustannus-vastaavuus | |
1 000 € | 1 000 € | 1 000 € | 1 000 € | 1 000 € | 1 000 € | % | |
Meriväylät | |||||||
Väylämaksulla katettavat tehtävät yhteensä |
69 275 | 41 150 | 17 552 | 13 754 | 72 456 | -3 181 | 96 |
— väylänpito | 21 391 | 8 201 | 6 501 | 36 093 | |||
— jäänmurto | 19 759 | 9 351 | 7 252 | 36 362 | |||
Muut väylät | 60 | 6 303 | 1 045 | 660 | 8 008 | -7 948 | 1 |
Sisävesien väylät | 691 | 13 433 | 4 117 | 3 926 | 21 476 | -20 785 | 3 |
Luotsaus | 30 427 | 30 930 | 1 491 | 1 248 | 33 669 | -3 242 | 90 |
Yhteysalusliikenne | 660 | 6 271 | 1 012 | 606 | 7 889 | -7 229 | 8 |
Liiketoiminta | 14 834 | 13 031 | 760 | 655 | 14 446 | 388 | 103 |
— josta monitoimi- murtajat |
12 110 | 10 474 | 726 | 630 | 11 830 | 280 | 102 |
Alusturvallisuus | 1 762 | 5 695 | 98 | 16 | 5 809 | -4 047 | 30 |
Muut viranomais- tehtävien kaltaiset tehtävät |
695 | 5 259 | 467 | 373 | 6 099 | -5 404 | 11 |
YHTEENSÄ | 118 404 | 122 072 | 26 542 | 21 237 | 169 852 | -51 448 | 70 |
---|
1) Poistot on laskettu hankintahintaisista arvoista, jolloin käytetty korko on 4,9 %.
Laskelman luvut eroavat menomomenttien loppusummista, koska investoinnit näkyvät siinä poistoajan puitteissa poistoina ja laskennallisina korkoina. Toimintakustannukset sisältävät palkkakustannuksia, aine- ja tarvikehankintoja, palvelujen ostoja, muita lyhytvaikutteisia juoksevia kustannuksia sekä sisäisiä kustannuksia.
Väylämaksutulokertymässä on otettu huomioon transito -liikenteen väylämaksualennusten tuloja lisäävänä vaikutuksena 1,5 milj. euroa.
Monitoimimurtajien kaupallisen toiminnan tulot on mitoitettu avovesikauden offshore -toiminnan mukaisesti. Hinnoittelussa on otettu huomioon toimintakustannusten lisäksi offshore-toiminnan vaatiman lisävarustuksen pääomakustannukset. Markkinatilanteen sekä talviolosuhteiden niin salliessa aluksia voidaan käyttää myös talvikaudella kaupalliseen toimintaan, jolloin tulot ja vastaavasti menot lisääntyvät nettobudjetoidulla toimintamenomomentilla. Tällöin kuitenkin varmistetaan korvaavan kapasiteetin saanti. Hinnoittelussa otetaan huomioon alusten kaikki kyseisen ajanjakson pääomakustannukset. Väylämaksulla katettaviin kustannuksiin sisällytetään korvaavasta kapasiteetin käytöstä aiheutuvat kustannukset. Monitoimimurtajat voivat toimia myös muualla kuin Pohjanmerellä.
Merenkulkulaitoksen menojen ja tulojen erittely (milj. euroa): | |||
---|---|---|---|
2002 | 2003 | ||
2001 | varsinainen | varsinainen | |
tilinpäätös | talousarvio | talousarvio | |
Toimintamenot, netto (21) | 10,0 | 13,5 | 11,0 |
Tulot toiminnasta | 122,9 | 114,3 | 117,9 |
Toimintamenot | 132,9 | 127,8 | 128,9 |
Alusten hankinta (70) | 20,0 | 10,3 | 9,0 |
Väyläverkon kehittäminen (77) | 4,6 | 2,5 | 5,5 |
Maa- ja vesialueiden hankinta (87) | 0,03 | 0,1 | 0,1 |
LUVUN 31.30 NETTOMENOT | 34,7 | 26,4 | 25,5 |
21. Toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 988 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös EU:n aluekehitysrahastosta rahoitettavia tavoiteohjelmia toteuttavien ennen vuotta 2003 tehtyjen sitoumusten kansallisten rahoitusosuuksien maksamiseen valtion osalta sekä pilottihankkeita ja yhteisöaloitteita toteuttavien hankkeiden kansallisten osuuksien maksamiseen valtion osalta. Määrärahaa saa käyttää myös EU:n TEN-hankkeiden tutkimus- ja selvitysmenoihin.
Määrärahaa saa käyttää myös palvelussuhdeasuntojen liiketaloudellisin perustein määräytyvien vuokrien alentamiseen.
Selvitysosa:Toiminnan tuloja ovat väylämaksutulot, yhteysalusliikenteen tulot, luotsaustulot, maksullisen palvelutoiminnan tulot, monitoimimurtajien tulot, karttatuotannon tulot, merenkulun tarkastustoiminnan tulot, vuokratulot sekä Saimaan kanavan lupamaksut. Momentilta maksetaan myös Saimaan kanavan hoitokunnan menot. Rannikon jäänmurtotoiminnan menot on mitoitettu 650 toimintapäivän mukaisesti eli nk. leudon talven mukaan, jolloin jääpeitettä on Perämerellä sekä rannikkoseuduilla.
EU:n aluekehitysrahastosta vuodesta 2003 lukien rahoitettavat hankkeet toteutetaan momentilta 31.99.62, jonka mitoituksessa on toimintamenojen osalta otettu huomioon myöntämisvaltuutena 151 000 euroa.
Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 530 000 euroa siirtona momentille 26.90.21 meripelastuslain (1145/2001) 24 §:n säädösmuutoksiin liittyen.
Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 152 000 euroa kahden henkilötyövuoden siirtona momentilta 31.70.21 ja vähennyksenä vastaavan suuruinen tulojen lisäys.
Menojen ja tulojen erittely: | € |
---|---|
Bruttomenot | 128 920 000 |
Maksullisen toiminnan erillis- menot |
96 947 000 |
Muut toimintamenot | 31 973 000 |
Bruttotulot | 117 932 000 |
Maksullisen toiminnan tulot | 117 512 000 |
— julkisoikeudelliset suoritteet | 101 598 000 |
— muut suoritteet | 15 914 000 |
Muut tulot | 420 000 |
Nettomenot | 10 988 000 |
Itämeren merenkulun turvallisuus. Suomenlahden meriliikenne on kasvanut voimakkaasti ja sen ennustetaan edelleen kaksinkertaistuvan vuoteen 2005 mennessä. Itämerellä purjehtivista öljytankkereista noin kolmannes on yksirunkoisia aluksia. Valiokunta viittaa jäljempänä momentin 35.10.67 kohdalla esitettyyn ja korostaa, että Suomenlahden liikenteen ohjaus- ja seurantajärjestelmän rahoitus on turvattava, jotta järjestelmä voidaan ottaa käyttöön suunnitelmien mukaisesti vuonna 2004.
Jäänmurtopalvelut. Eduskunta edellytti kuluvan vuoden talousarviossa, että Suomen jäänmurtajakapasiteetin ja jäänmurtajapalveluiden tarve arvioidaan ja että samalla selvitetään myös monitoimimurtajan toimintamalli.
Asiaa selvittänyt työryhmä on mm. katsonut, että jäänmurtopalveluiden tuottamista varten tulisi perustaa valtion liikelaitos, joka omistaisi kaikki murtajat. Merenkulkulaitos vastaisi lähinnä jäänmurron viranomaistoiminnoista, hallinnoinnista ja jäänmurtopalveluiden tilaamisesta. Valiokunta pitää tehtyjä ehdotuksia perusteltuina ja tarkoituksenmukaisina. Monitoimimurtajien toimintaa kehitettäessä on tärkeää ottaa huomioon Suomen talviolosuhteet sekä Suomen talvimerenkulun turvaaminen.
Luotsausmaksut. Talousarvioehdotuksen mukaan luotsausmaksuja on tarkoitus korottaa keskimäärin viisi prosenttia, mikä korottaisi luotsausmaksutuloja n. 1,2 miljoonaa euroa. Luotsausmaksuista päätetään erikseen asetuksella. Saadun selvityksen mukaan kuluvan vuoden luotsaustulokertymä on liikenteen kasvusta johtuen ennakoitua suurempi. Esitetty luotsauksen tulokertymä ja kustannusvastaavuus saavutetaan ilman maksujen korotusta. Tästä johtuen valiokunta katsoo, että luotsausmaksujen korotuksesta on tässä vaiheessa luovuttava ja että korotustarvetta tulee arvioida uudelleen keväällä 2003.
Väylien ja sisävesikanavien kunnostus. Eräät kauppamerenkulun väylät ovat madaltuneet ja ilman kunnostustoimenpiteitä väylien sallittua kulkusyvyyttä joudutaan alentamaan. Väylien madaltuminen vaikeuttaa jäänmurtotoimintaa ja se lisää myös kuljetuskustannuksia. Myös sisävesikanavien rakenteet ovat monin paikoin huonoja ja korjauksen tarpeessa.
Valiokunta ehdottaa, että momentille lisätään 2 miljoonaa euroa, josta tulee osoittaa 1,5 miljoonaa euroa väylien kunnostukseen ja 500 000 euroa sisävesikanavien kunnostamiseen ja kanavaperinteen vahvistamiseen.
Momentilta vähennetään 151 000 euroa ja vastaava lisäys tehdään momentille 31.99.62, jolta maksetaan EU-hankkeiden kansallinen vastinraha. Myös momentin perusteluihin tehdään vastaava muutos.
2003 talousarvio | 10 988 000 |
2002 talousarvio | 13 541 000 |
2002 I lisätalousarvio | -530 000 |
2001 tilinpäätös | 9 998 920 |
70. Alusten hankinta(siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 8 971 000 euroa.
Selvitysosa:Vuosina 1993 ja 1994 hankittujen jäänmurtajien hankinta- ja rahoitusmenot ovat 210 731 000 euroa ja niihin on aikaisemmin myönnetty 201 760 000 euroa. Vuonna 2003 maksettavaksi tulevaa loppusuoritusta varten tarvitaan 8 971 000 euroa.
2003 talousarvio | 8 971 000 |
2002 talousarvio | 10 259 000 |
2001 tilinpäätös | 20 014 363 |
77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 5 523 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kustannusarvioltaan merkittävien väylä- ja kanavaverkon laajennus- ja uusinvestointien ja laitehankintojen sekä niitä vastaavien myöhemmin toteutettavien hankkeiden suunnittelusta ja muista valmistelevista töistä aiheutuviin menoihin. Merenkulkulaitos oikeutetaan solmimaan sopimus Naantalin väylän syventämisestä enintään 6 500 000 euron kokonaiskustannusten määrästä sekä sopimus Loviisan väylän syventämisestä enintään 3 300 000 euron kokonaiskustannusten määrästä.
Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitettu käytettäväksi 2 523 000 euroa liikenteenohjaus- ja radionavigaatiojärjestelmähankintoihin, 2 000 000 euroa Naantalin väylän syventämiseen sekä 1 000 000 euroa Loviisan väylän syventämiseen. Naantalin väylän kustannusarvio on 6 500 000 euroa ja sen hyötykustannussuhde on 3,5. Hanke valmistuu vuonna 2004. Loviisan väylän kustannusarvio on 3 300 000 euroa ja sen hyötykustannussuhde on 1,9. Hanke valmistuu vuonna 2004.
Valtiovarainvaliokunta:Meri- ja sisävesiväylien pitkän tähtäimen kehittämisohjelmaa laatineen työryhmän mietintö valmistui huhtikuussa 2002. Työryhmä piti tärkeimpinä Vuosaaren, Naantalin, Raahen ja Haminan väylien kunnostusta. Näistä väylistä aloitetaan ensi vuonna Vuosaaren ja Naantalin väylän kunnostus. Loviisan väylän kunnostus on suunniteltu toteutettavaksi vasta vuoden 2006 jälkeen, mutta valiokunta katsoo, että sen kunnostusta on syytä aikaistaa. Satama on maan toiseksi suurin puutavaran vientisatama sekä vilja- että hiilisatama. Lisäksi suunnitellaan sataman laajentamista konttisatamaksi. Merenkulkulaitos on suunnitellut Loviisan laivaväylän syventämistä 9,5 metriin, jotta laivat voisivat käydä satamassa täydessä lastissa. Hankkeen kustannusarvio on 3,3 miljoonaa euroa. Hankkeesta on valmis yleissuunnitelma, mutta rakentamissuunnitelmaa ei ole vielä laadittu.
Valiokunta ehdottaa, että talousarvioaloitteen TAA 490/2002 vp perusteella momentille lisätään 1 000 000 euroa Loviisan väylän syventämisen aloittamiseen vuonna 2003 ja että momentin perusteluihin lisätään sopimusvaltuutta koskeva maininta.
2003 talousarvio | 5 523 000 |
2002 talousarvio | 2 523 000 |
2001 tilinpäätös | 4 625 168 |
87. Maa- ja vesialueiden hankinta(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 50 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää väylien ja muiden maa- ja vesirakennuskohteiden rakentamista varten tarpeellisten maa- ja vesialueiden hankintamenojen sekä vesilain (246/1961) mukaisten korvausten maksamiseen.
2003 talousarvio | 50 000 |
2002 talousarvio | 67 000 |
2001 tilinpäätös | 28 743 |