Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       05. Valtiokonttori
       18. Verohallinto
            21. Toimintamenot
       40. Tullilaitos
       52. Tilastokeskus

Talousarvioesitys 2002

18. VerohallintoPDF-versio

Selvitysosa:Verohallinto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalan verotuksen keskeisenä organisaationa. Sen asiakkaita ovat veronsaajat, veronmaksajat sekä tieto- ja asiantuntijapalvelujen käyttäjät.

Valtiovarainministeriö on asettanut talousarvioesityksen valmistelun yhteydessä verohallinnolle vuodelle 2002 alustavasti seuraavat tulostavoitteet:

1. Kysynnän muutokset

Taloudellisen toimeliaisuuden lisääntyminen ja monipuolistuminen, uusien yritysten perustaminen ja euroon siirtyminen kasvattavat asiakkaiden palvelu- ja neuvontatarvetta. Myös kansainvälisen toiminnan lisääntyminen ja monipuolistuminen vaativat lisää palveluja, valvontaa ja uusia yhteistyömuotoja. Palvelujen kysynnän kasvun keskittyessä erityisesti pääkaupunkiseudulle tavoitteena on jatkaa työmäärien tasaamista siirtämällä vuonna 2002 tehtäviä Uudenmaan verovirastosta muihin verovirastoihin yli 50 henkilötyövuoden edestä.

2. Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Verohallinto kerää ja välittää tehtäviinsä kuuluvat verot ja veronluonteiset maksut veronsaajille oikeamääräisinä, oikeaan aikaan ja kustannustehokkaasti. Veronmaksajia palvellaan siten, että he suoriutuvat mahdollisimman vaivattomasti lakimääräisistä velvoitteistaan. Verohallinto luovuttaa verotustietoja niiden saantiin oikeutetuille asiakkaille.

Vuosina 2000 ja 2001 suoritetun henkilöverotuksen oikeellisuus- ja yhdenmukaisuustutkimuksen jatkoksi verohallinto tekee yhdessä ulkopuolisen tahon kanssa selvityksen yritysverotuksen oikeellisuudesta ja yhdenmukaisuudesta. Selvityksen tuloksia hyödynnetään mm. ohjausjärjestelmän ja palvelujen kehittämistyössä.

Verohallinnon keräämien verotulojen kehitys sekä nettomenojen ja verotulojen suhde on ollut vuosina 1997—2000 seuraava (1 000 euroa):
  1997 1998 1999 2000
         
Nettomenot 257 652 271 876 285 656 298 210
Bruttoverotulot 36 954 083 40 256 453 42 430 618 48 862 797
— suhde % 0,70 0,68 0,67 0,61
Nettoverotulot 30 794 537 33 347 461 34 970 475 39 314 432
— suhde % 0,84 0,82 0,82 0,76

3. Palvelutavoitteet

Asiakasviestintää selkiytetään ottamalla entistä enemmän huomioon asiakasryhmittelyn vaikutukset viestin sisältöön ja viestintävälineen valintaan. Lisäksi ohjeita kehitetään nykyistä enemmän toimintaohjeiden luonteiseksi. Asiakasviestinnässä ja muissa palveluissa käytetään yhä enenevässä määrin sähköisiä jakelukanavia ja menettelyjä.

Veronmaksaja-asiakkaiden ja veronsaaja-asiakkaiden tyytyväisyyttä verohallinnon palveluihin seurataan joka kolmas vuosi tehtävillä asiakastyytyväisyystutkimuksilla.

4. Valvontatavoitteet

Verovalvonnassa toiminnan painopistealueena ovat veroja kerryttävä verovalvonta ja harmaan talouden torjunta. Ennakkoperinnän ja lopullisen verotuksen vastaavuudessa tavoitteena on, että kokonaispoikkeama voi olla enintään 11 prosenttia maksuunpannuista veroista ja maksuista. Jäämäperinnän kertymä vuoden alussa jäämänä olevien vuonna 2001 maksuunpantujen verojäämien ja vuoden 2002 aikana perintään otettujen verojen yhteismäärästä on vähintään 40 prosenttia.

Harmaan talouden torjunnassa otetaan huomioon valtioneuvoston 22.10.1998 tekemä periaatepäätös hallituksen toimintaohjelmaksi talousrikollisuuden ja harmaan talouden vähentämiseksi sekä sen jatkosuunnitelmat.

5. Ylläpito- ja kehittämishankkeet

Ylläpito- ja kehittämistoiminnassa painopistealueina ovat euron käyttöönotto ja atk-infrastruktuurin uudistaminen. Euro-rahan käyttöönoton kokonaiskustannukset ovat noin 22,0 milj. euroa, joista vuoden 2002 osuus on noin 3,5 milj. euroa. Atk-infrastruktuurin uudistamisen yhteydessä rakennetaan valtakunnallisesti keskitetty keskuslaitteisto ja kaikki verosovellukset muutetaan käyttämään uutta infrastruktuuria. Atk-infrastruktuurin uudistamisen kokonaiskustannukset ovat tämän hetkisten arvioiden mukaan 37,0 milj. euroa, joista vuodelle 2002 kohdistuu noin 10,3 milj. euroa.

Verohallitus jatkaa vuonna 2001 aloitettua verotusprosessien selvitystyötä. Selvitystyön tavoitteena on rationalisoida verotusprosesseja siten, että verotustyössä hyödynnetään yhä enenevässä määrin automaattisia menettelyjä, asiakkaiden kohdevalikointia ja sähköistä tiedonsiirtoa.

6. Henkilöstö

Verohallinnon henkilöstömäärä vähentyi 1990-luvulla noin 700 henkilöllä. Vastaavana ajanjaksona henkilöstön keski-ikä on noussut yli neljä vuotta. Vuoden 2000 lopulla verohallinnon työntekijöiden keski-ikä oli 45,7 vuotta. Verohallinto varautuu suurten ikäluokkien eläköitymiseen ja osa-aikaeläkejärjestelyiden lisääntymiseen mm. siten, että henkilöstömäärä pysyy lähivuosina noin 6 300—6 500 henkilötyövuodessa. Tämä mahdollistaa rekrytoinnin niille tehtäväalueille, joissa asiantuntijuuden jatkuvuuden turvaaminen on välttämätöntä. Verohallinnon henkilöstön työtyytyväisyyttä seurataan joka kolmas vuosi tehtävällä tutkimuksella.

7. Tuottavuus ja taloudellisuus

Sovitut palkankorotukset sekä laajat tietojenkäsittelyhankkeet lisäävät verohallinnon kustannuksia. Suoritteiden sijaismittareina käytettyjen veronmaksaja-asiakkaiden lukumäärän kasvu ei kompensoi kustannusten nousua. Tämän vuoksi taloudellisuus ei tule paranemaan. Työn tuottavuuden arvioidaan kasvavan yhden prosentin verrattuna vuoden 2001 tasoon.

21. Toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 318 046 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös Ajoneuvohallintokeskukselle maksettavien eräiden tieliikenteen veroasioiden hoitoon liittyvien korvausten maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 1 583 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin ja nettoutettavina tuloina verohallinnon maksullisista suoritteista kertyvät tulot ja EU:lta saatavat tulot. Määrärahan mitoituksessa on huomioitu myös edelliseltä vuodelta siirtyneet määrärahat.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 337 730 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 2 700 000
Muut toimintamenot 335 030 000
Bruttotulot 5 000 000
Maksullisen toiminnan tulot 2 700 000
— julkisoikeudelliset suoritteet 2 200 000
— muut suoritteet 500 000
EU-tulot 370 000
Muut tulot 1 930 000
Nettomenot 332 730 000
Edelliseltä vuodelta siirtyvä määräraha -14 684 000
Määrärahan tarve 318 046 000


2002 talousarvio 318 046 000
2001 talousarvio 301 441 539
2001 lisätalousarvio 6 671 510
2000 tilinpäätös 288 924 320