Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
       05. Valtiokonttori
            21. Toimintamenot
       18. Verohallinto
       40. Tullilaitos
       52. Tilastokeskus

Talousarvioesitys 2002

05. ValtiokonttoriPDF-versio

Selvitysosa:Valtiokonttori on laatuohjattu monialainen palveluvirasto, joka hoitaa valtion sisäistä talous- ja finanssihallintoa, eläke- ja vahinkoturvaa sekä sotilasvamma- ja veteraaniasioita. Tähän tehtäväkokonaisuuteen liittyen:

Rahoitustoimialalla

Valtiokonttori tarjoaa valtion rahoitusvarallisuuden ja velan hallintaan kilpailukykyisesti sellaisia palveluja, joita valtioyhteisö ja sen yksiköt tarvitsevat.

Valtiokonttori huolehtii valtion rahoitustarpeen tyydyttämisestä kustannustehokkaasti hyväksytyillä lainanoton ja velanhoidon riskitasoilla siten, että maksuvalmius on sovitulla tasolla.

Valtiokonttori huolehtii asiakassuhteistaan ja kehittää tuotteitaan asiakas- ja markkinalähtöisesti.

Vakuutustoimialalla

Valtiokonttori huolehtii siitä, että valtiontalouden piiriin kuuluvat omaisuuteen ja henkilöstöön kohdistuvat vastuut ja riskit tulevat hoidetuksi korkealla laatutasolla valtiolle edullisella tavalla ja niin, että siitä aiheutuvat kustannukset kohdistuvat johdonmukaisesti aiheuttamisperiaatetta noudattaen asianomaisten yksiköiden kustannuksiksi. Palveluja kehitetään asiakkaiden tarpeiden mukaisesti aiheuttamatta kuitenkaan valtiolle kokonaiskustannusten lisääntymistä. Työkyvyn ylläpitoa tukevassa toiminnassa Valtiokonttori huolehtii aktiivisesti siitä, että työnantajat mieltävät henkilöstöriskien vähentämisen olevan oleellinen osa menestyksellistä ja laadukasta toimintaa.

Valtiokonttori kehittää yhteistyössä valtiovarainministeriön kanssa valtion eläkejärjestelmää sekä etuuksien että rahoituksen osalta soveltuvin osin työeläkejärjestelmän yleisten ratkaisujen kanssa yhdenmukaisesti. Tapaturma- ja vahinkovastuiden osalta selvitetään vastaavan toimintamallin käyttöönoton mahdollisuuksia.

Valtiokonttori huolehtii sotainvalidien, heidän omaistensa, rintamaveteraanien sekä muiden sotaan osallistuneiden korvauksia, hoitoa ja kuntoutusta koskevista asioista asiakkaiden muuttuvien tarpeiden mukaisesti ja edistää veteraaniväestön itsenäistä selviytymistä tukevien palveluiden järjestämistä yhteistyössä kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon kanssa sekä tarjoaa näissä tehtävissä kertyvän asiantuntemuksensa tulevaisuuden vanhustenhuollon kehittämiseen.

Hallinnon ohjaus -toimialalla

Valtiokonttori tukee aktiivisesti sitä, että tulosohjaus ja siihen liittyvä raportointijärjestelmä kehittyvät siihen suuntaan, että julkisesti saatavilla oleva raportointi antaa myös hallinnon asiakkaille mahdollisuuden havaita palvelun tuloksellisuus heidän tarpeisiinsa suhteutettuna.Valtiokonttori huolehtii koko valtion taloutta ja toiminnan tuloksellisuutta koskevan yhdistelmätiedon tuottamisesta.

Toimialoille yhteiset strategiat:

Henkilöstöstrategia

Valtiokonttorilla on muuttuvissa tarpeissaan käytettävissään motivoitunut, määrällisesti ja laadullisesti oikea henkilöstö. Palkkaus- ja palkitsemisjärjestelmät tukevat tavoitteiden saavuttamista ja kannustavat tehokkaaseen työsuoritukseen ja yhteistoimintajärjestelmät varmistavat henkilöstön osallistumisen suunnitteluun ja päätöksenteon valmisteluun. Henkilöstön ammatillisen osaamisen ja työhyvinvoinnin kehittäminen on systemaattista ja hyödyntäminen tehokasta. Monitaitoisuus ja joustavuus on varmistettu strategian vaatimusten mukaisella ammatillisella ja työyhteisöllisellä osaamisella sekä asiakkaiden ja markkinoiden tuntemuksella.

Laatustrategia

Palvelut ovat asiakaslähtöisesti, laadukkaasti ja tuloksellisesti tuotettuja ja asiakasyhteistyö on jatkuvaa, joustavaa ja aktiivista. Johtamismenettelyt edistävät Valtiokonttorin päämäärien saavuttamista ja varmistavat yhteisten menettelytapojen soveltamisen. Valtiokonttorin yksiköillä ja ulkopuolisilla sidosryhmillä on käytettävissään oikeaan aikaan ja oikeana tarvitsemansa Valtiokonttorissa tuotettu informaatio ja toiminnan tuloksellisuus, jota mitataan vaikuttavuuden, tuottavuuden, taloudellisuuden, kustannusvastaavuuden, asiakastyytyväisyyden sekä työtyytyväisyyden tunnusluvuilla, on sovittujen tavoitteiden mukaista.

Viestintästrategia

Asiakkaat, henkilöstö ja muut sidosryhmät tuntevat Valtiokonttorin monipuolisena, nykyaikaisena ja kehitysmyönteisenä rahoitus- ja vakuutuslaitoksena, asiantuntijaorganisaationa ja työnantajana.

Tietohallintostrategia

Tietotekninen kokonaisarkkitehtuuri on yhtenäinen, yleiskäyttöinen sekä sallii järjestelmien kehittämisen osajärjestelminä siten, että käytössä on ainoastaan ratkaisuja, jotka ovat riittävän yleisiä. Uusien tietoteknisten ratkaisuiden tehokasta hyödyntämistä edistetään toiminnassa ja tietotekniseen kehitykseen luodaan menettelytavat, jotka ohjaavat joustavaan järjestelmäkehitykseen. Järjestelmät noudattavat hyvää tiedonhallintatapaa ja ovat keskeytyksettä käytettävissä, minkä varmistamiseksi järjestelmät on luokiteltu kriittisyysluokkiin, joiden maksimihäiriöaika on määritelty. Sähköisen asioinnin kehittäminen on aktiivista, asiakkaiden, yhteistyötahojen ja ympäristön tarpeet huomioivaa sekä toimialan yleistä kehitystä noudattavaa.

Valtiokonttorin kokonaiskustannukset (1 000 euroa)
  2000 2001 2002 2001/2002
  tilinpäätös tulostavoite esitys muutos, %
         
Rahoitustoimiala 9 738 11 960 12 692 6
Vakuutustoimiala ilman sotilasvamma- ja veteraaniasioita 14 714 16 551 17 598 6
Sotilasvamma- ja veteraaniasiat 6 038 6 582 6 317 -4
Hallinnon ohjaus -toimiala 3 009 3 497 2 882 -18
Muut ulkopuolelle tuotetut loppusuoritteet 324 724 787 9
Yhteensä 33 824 39 315 40 275 2

21. Toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 33 062 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 157 000 euroa palkkaseurantaselvityksen mukaisiin tarkistuksiin ja 3 400 000 euroa pääosin kertaluonteisena menona rahoitusyksikön toimintaedellytysten vahvistamiseksi. Vähennyksenä on otettu huomioon maksullisesta toiminnasta saatavat tulot. Momentin tuloihin sisältyvät asuntolainojen hoidosta momentilta 35.70.26 maksettavat 3 500 000 euron korvaukset. Asuntolainojen hoidon maksullistaminen edellyttää valtiovarainministeriön päätöksen Valtiokonttorin maksullisista suoritteista (1250/1993, muut. 1283/1995, 1213/1998 ja 445/2000) muuttamista.

Menojen ja tulojen erittely:
   
Bruttomenot 44 750 000
Maksullisen toiminnan erillismenot 2 480 000
Muut toimintamenot 42 270 000
Bruttotulot 7 900 000
Maksullisen toiminnan tulot 7 900 000
Nettomenot 36 850 000
Edelliseltä vuodelta siirtyvä määräraha -3 788 000
Määrärahan tarve 33 062 000

Valtiokonttorin alustavat tulostavoitteet vuodelle 2002:
    2000 2001 2002
Palvelutavoitteet   toteutuma tavoite esitys
         
Sotilasvamma- ja veteraaniasiat        
Uudet peruskorvaukset kk 3 3 3
Elinkoron oikaisut kk 4 2,3 2,3
Sairausapulisät kk 2 1,7 1,7
Muiden korvausten käsittelyaika kk 1 0,7 0,7
Vahingonkorvaukset        
Tapaturmakorvausten käsittelyaika pv 30 26 26
Tapaturmakorvausten käsittelyaika 80 %:ssa päätöksistä pv 15 15 15
Rikosvahinkokorvausten käsittelyaika kk 6,0 5,9 5,9
Muiden korvausten käsittelyaika pv 27,4 20,5 20,2
Liikennevahinkojen käsittelyaika 80 %:ssa päätöksistä pv 9 14 14
Eläkkeet        
Eläkepäätöksen käsittelyaika kk 1,79 2 2
Palveluksesta eläkkeelle jäätäessä eläkkeen maksu alkaa 95 %:ssa tapauksista palvelussuhteen päättymistä seuraavan kuukauden aikana.        

Työn tuottavuus
  1999/2000 2000/2001 2001/2002
  toteutuma tavoite esitys
       
Sotilasvamma- ja veteraaniasiat      
Tuottavuuden muutos % 4 -2 -9
Laskennassa % kokonaistyöajasta 78 79 78
Vahingonkorvaukset      
Tuottavuuden muutos % 5 -4 -2
Laskennassa % kokonaistyöajasta 70 70 72
Eläkkeet      
Tuottavuuden muutos % -3 -2 -3
Laskennassa % kokonaistyöajasta 67 79 79
Valtiokonttori      
Tuottavuuslaskennassa % kokonaistyöajasta 43 47 47

Maksullisen toiminnan tunnuslukutaulukko
  2000 2001 2002 Muutos
  toteutuma ennakoitu arvio 2002/2001
%
         
Tuotot (t€) 4 960 5 358 7 900 47
         
Kustannukset        
Erillismenot (t€) 1 775 2 059 2 480 20
Menojäämä (t€) 3 185 3 299 5 420 64
Osuus yhteiskustannuksista (t€) 2 442 2 847 6 474 127
Ylijäämä/Alijäämä (t€) 743 453 -1 054 -333
Kustannukset yhteensä (t€) 4 217 4 906 8 954 83
         
Tunnusluvut        
Yli-/alijäämä % tuotoista 15 8 -13  
Investoinnit (t€)   303 508 68
Investoinnit % tuotoista   6 6  


2002 talousarvio 33 062 000
2001 talousarvio 36 658 240
2001 lisätalousarvio 563 598
2000 tilinpäätös 37 330 656

22. Valtion eläkelautakunnan toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 168 000 euroa.


2002 talousarvio 168 000
2001 talousarvio 168 188
2000 tilinpäätös 252 282