Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         01. Förvaltning
         60. Energipolitik

Statsbudgeten 2011

32. ARBETS- OCH NÄRINGSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Förklaring:Arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (ANM-koncernen) har som huvudsaklig uppgift att sörja för verksamhetsbetingelserna för innovationsverksamheten och företagsamheten i Finland, arbets-, varu- och energimarknadens funktionsduglighet, arbetstagarnas sysselsättningsförutsättningar och en balanserad regional utveckling i den globala ekonomin.

Enligt ANM-koncernens vision är Finland ett land med en hållbar ekonomisk utveckling, stabil produktivitetstillväxt och hög sysselsättning. I internationella konkurrenskrafts- och välfärdsjämförelser placerar sig Finland i världstoppen. Framgången grundar sig på spetskompetens, innovationer, företagsamhet, kreativitet, en fungerande arbets- och varumarknad, en målmedveten energi- och klimatpolitik, regional livskraft och internationalism. ANM-koncernen bygger upp verksamhetsbetingelserna för det finländska arbets- och näringslivet. Koncernens viktigaste mål är att skapa hög sysselsättning på hållbar grund. För att nå detta mål främjar koncernen produktivitet, kompetens och internationell konkurrenskraft inom ekonomin och i regionerna.

Omvärlden

År 2009 vände den ekonomiska utvecklingen i Finland in i en djup recession, som till stor del berodde på en skarp nedgång i export och industriproduktion. År 2010 bedöms produktionen småningom tillta och växa till cirka en procent, och tillväxten torde öka ytterligare år 2011. Även om en förändring till det bättre kan anas tyder de senaste bedömningarna dock på att tillväxttakten i ekonomin kommer att förbli rätt långsam också på medellång sikt.

I Finland har sysselsättningen reagerat rätt återhållsamt på den ekonomiska recessionen. Trots att produktionen minskade med närmare 8 procent minskade antalet sysselsatta med endast 3 % och antalet arbetstimmar med 6 % år 2009. Arbetsgivarna kunde således hålla kvar sin yrkeskunniga arbetskraft. I stället för uppsägning använde sig arbetsgivarna i stor utsträckning av permittering. Rekryteringen av nya arbetstagare minskade som en följd av recessionen. I synnerhet unga arbetstagare som första gången kommer ut på arbetsmarknaden har fått det svårt att placera sig i arbetslivet. År 2009 var den genomsnittliga arbetslöshetsgraden för personer under 25 år 21,5 % medan den i fråga om samtliga åldersgrupper var 8,2 %. Också äldre arbetslösas sysselsättningsmöjligheter har försämrats i och med recessionen. Från och med ingången av 2010 är det inte längre möjligt för äldre långtidsarbetslösa att gå i arbetslöshetspension.

När återhämtningen inom ekonomin tilltar år 2011 kommer detta att ha en positiv effekt på sysselsättningsläget. Någon snabb förbättring i sysselsättningen torde emellertid inte vara att vänta om den ekonomiska återhämtningen förblir långsam under de närmaste åren.

Åtgärderna för att minska skuldbördan inom den offentliga ekonomin och få den offentliga ekonomins finansiella ställning tillbaka på en hållbar grund kan under de kommande åren bromsa tillväxttakten i ekonomin om man vid genomförandet av åtgärderna blir tvungen att genomföra skattehöjningar och nedskärningar i den offentliga efterfrågan. Regeringen har hittills prioriterat strukturella reformer. Till de viktigaste av dessa hör strävan att förlänga arbetskarriärerna genom att höja den genomsnittliga pensioneringsålder och tidigarelägga de ungas inträde på arbetsmarknaden. För att höja sysselsättningsgraden och förlänga arbetskarriärerna krävs en stark ekonomisk tillväxt. Regeringen och arbetsmarknadsorganisationerna har tillsammans år 2010 inlett förberedelser för att utarbeta ett program som syftar till att dra upp riktlinjer för åtgärder som behövs på lång sikt för att trygga en hållbar ekonomisk tillväxt, sysselsättningen och stabiliteten i den offentliga ekonomins finansiella ställning.

Eftersom man börjar skönja en återhämtning i den internationella ekonomin planerar EU riktlinjer för att avveckla stimulanspaketen. Först på listan över stöd som ska slopas står de sektorspecifika stimulansstöden, eftersom de kan fördröja den strukturella förnyelse inom produktionen och sysselsättningen som behövs i det ekonomiska läget efter recessionen. Sist slopas finansieringsstöden samt tilläggsåtgärderna inom den aktiva arbetskraftspolitiken. De arbetskraftspolitiska utbildnings- och stödåtgärderna behövs längre än de andra åtgärderna, eftersom sysselsättningen återhämtar sig senare än produktionen. Genom aktiva åtgärder inom arbetskraftspolitiken förhindrar man att arbetslöshetsperioderna förlängs samtidigt som man upprätthåller de arbetssökandes arbetsmarknadsfärdigheter så att de så snabbt som möjligt kan placera sig i arbetslivet när ekonomin återhämtar sig. Arbetskrafts- och utbildningspolitiska åtgärder behövs också för att förebygga arbetslöshet bland de unga.

Utbudet på arbetskraft hotar att minska redan under de närmaste åren, eftersom de åldersklasser som inträder på arbetsmarknaden är mindre än de som utträder från arbetsmarknaden. De åldersklasser som inleder sin arbetskarriär omfattar ca 65 000 personer och de som avslutar arbetskarriären drygt 80 000 personer. Med tanke på arbetskraftsutbudet är det emellertid avgörande hur sysselsättningsgraden utvecklas. Om sysselsättningsgraden kan fås upp till klart över 70 procent kan den förutsedda minskningen av arbetskraftsutbudet bli ringa. Med tanke på de rådande tillväxtutsikterna för ekonomin ser ändringen inte ut att medföra så stor brist på arbetskraft under det innevarande årtiondets första hälft som man tidigare har befarat. I stället för genom en numerär ökning av arbetsinsatsen bör ekonomisk tillväxt emellertid eftersträvas genom kvalitativa tillväxtfaktorer, hög kompetens och ökad produktivitet.

Bekämpandet av klimatuppvärmningen kräver att den ekonomiska utvecklingen globalt slås in på ett mer miljövänligt spår. Som en följd av detta kommer ekologisk produktion, ibruktagande av kolsnål energi och biobränslen samt investeringar i miljövänlig teknik att utgöra snabbt växande delområden inom ekonomin under kommande år. Dessa tillväxtområden öppnar möjligheter för ett hållbart ekonomiskt uppsving och ökad välfärd också i Finland. I takt med att befolkningens medelålder stiger måste Finland också satsa på ökad produktion och innovationer. När arbetskraftsutbudet minskar kommer den ekonomiska tillväxten huvudsakligen att skapas genom ökad arbetsproduktivitet. Som drivkraft för tillväxten behövs då en ny, kreativ innovationspolitik. Finlands ekonomi ligger på många sektorer nära den tekniska frontlinjen. Därför måste nyttoeffekterna av forskningen och innovationerna i fortsättningen i allt högre grad eftersträvas med hjälp av experimentella projekt som kräver större risktagning.

Samhälleliga effektmål

Arbets- och näringsministeriet genomför regeringens arbets- och näringspolitik tillsammans med enheterna inom förvaltningsområdet och i samarbete med övriga ministerier.

Arbets- och näringsministeriet ställer för sitt förvaltningsområde preliminärt upp följande, med koncernstrategin förenliga samhälleliga effektmål (1—6) för 2011:

1) Unga ges hjälp med att få sysselsättning.

2) Ny, växande och internationaliseringsinriktad företagsverksamhet främjas.

3) Förutsättningarna för innovationsverksamhet stärks och innovationskluster av toppklass skapas.

4) Arbetskraftens kompetens höjs och sysselsättningen påskyndas för att svara mot arbetsgivarnas behov.

5) Produktiviteten speciellt inom den offentliga servicen och arbetslivskvaliteten i alla branscher förbättras.

6) Användningen av förnybar energi främjas.

Genom alla dessa riktlinjer måste man också främja konkurrenskraften och utvecklingen i samtliga regioner.

Konsekvenser för jämställdheten i anslutning till budgetpropositionen

Även om kvinnors och mäns ställning på arbetsmarknaden numera redan i många avseenden är relativt lika, finns det dock fortfarande skillnader. Principen om lika lön för kvinnor och män förverkligas inte i praktiken och det finns fler män än kvinnor i ledande ställning. Kvinnor utför två tredjedelar av visstidsarbetena. Vissa grupper av kvinnor, bl.a. invandrare och romer, är i en sämre arbetsmarknadsställning än männen i motsvarande grupper. Framöver fäster man uppmärksamhet vid de rådande skillnaderna och lindrar dem med till buds stående medel.

Arbetsmarknadens indelning i kvinnliga och manliga yrken och branscher lindras genom bl.a. åtgärder för att främja sysselsättningen och företagsamheten. I syfte att förbättra utvärderingen av effekterna av servicen och förutsägbarheten i fråga om servicen (såsom arbetskraftspolitiska åtgärder) utbildar man i enlighet med regeringsprogrammet personal för integrering av könsperspektivet. På 2000-talet har andelen kvinnor av de arbetslösa arbetssökande inom arbetsförmedlingen varit i genomsnitt cirka hälften (2009 kvinnor 49 % och män 51 %).

De arbetskraftspolitiska åtgärderna fördelar sig relativt jämnt enligt kön. Under hela 2000-talet har i genomsnitt 51—52 % av alla dem som har inlett arbetskraftspolitisk utbildning varit kvinnor. År 2009 var andelen kvinnor bland dem som inledde arbetskraftsutbildning lika stor som kvinnornas andel bland arbetslösa arbetssökande (49 %). Andelen kvinnor i lönesubventionerat arbete och i arbetspraktik eller arbetslivsträning var 55 %. Av de personer som fick deltidstillägg stod kvinnorna för ca 88 %, vilket beror på att deltidstillägg används mest i social- och hälsovårdsuppgifter inom den kommunala sektorn. Av dem som fick startpeng var andelen kvinnor 46 %.

Att främja kvinnligt företagande har en central ställning inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde. Strävan är att höja antalet kvinnliga företagare i företagarbeståndet till 40 % fram till 2011 (2009: 30 %). Åtgärderna syftar till att uppmuntra kvinnor att också bli arbetsgivarföretagare och att öka innovationsverksamheten och internationalismen bland kvinnliga företagare samt till att underlätta samordnandet av företagande och familjeliv. Ett exempel på främjandet av kvinnligt företagande är att man permanentat och utvidgat systemet med vikarieservice för företagare. Inskolnings- och rekryteringsprojekt som gäller företagande riktas in på olika kvinnogrupper, exempelvis invandrarkvinnor och unga, arbetslösa kvinnor, i syfte att öka företagarpotentialen bland dessa specialgrupper.

Till de speciallån som Finnvera Abp beviljar hör företagarlånet till kvinnor, som beviljas företag i vilka kvinnor är majoritetsägare och som leds av en av de kvinnliga aktieägarna som huvudsyssla. Kvinnoföretagarlån kan beviljas i en eller flera poster till ett belopp av sammanlagt högst 35 000 euro. Det beräknas att kvinnoföretagarlån 2011 beviljas till ett belopp av ca 25 miljoner euro. Lån kan beviljas för samtliga företagsformer och det kan kompletteras med den startpeng som arbets- och näringsministeriet beviljar.

Inom ramen för projektet för energirådgivning till konsumenter, som startades 2010, strävar man efter att säkerställa att konsumenterna får information på ett sätt som når såväl kvinnorna som männen. I kommunikationen ska det alltså beaktas att information når män och kvinnor via olika kanaler.

Produktivitetsprogrammets verkningar

Inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde genomförs produktivitetsfrämjande åtgärder i enlighet med regeringens riktlinjer. Den sammanlagda minskningen av behovet av personal till följd av dem motsvarar 603 årsverken år 2011.

Förvaltningsområdets fullmakter enligt moment (mn euro)
    2010
ordinarie
budget
2011
budgetprop.
       
32.20.40 Stödjande av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag)    
  — fullmakt för finansiering 457,466 486,040
32.20.43 Internationaliseringsunderstöd för företags samprojekt (förslagsanslag)    
  — bevillningsfullmakt 26,628 23,628
32.20.83 Lån för forsknings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag)    
  — bevillningsfullmakt 123,165 102,823
32.30.42 Räntestöd till Finnvera Abpoch ersättningar för Finnvera Abp:s förluster (förslagsanslag)    
  — räntestödsfullmakt 272,644 262,644
32.30.45 Stödjande av företagens investerings- och utvecklingsprojekt (förslagsanslag)    
  — bevillningsfullmakt 37,278 43,278
32.30.51 Sysselsättnings- och utbildningsåtgärder samt speciella åtgärder (fast anslag)    
  — fullmakt för upphandlingskontrakt 110,300 105,951
32.30.64 Överföringsutgifter för investeringar i sysselsättningsfrämjande syfte (förslagsanslag)    
  — fullmakt för upphandlingskontrakt 15,400 13,000
40. Företagens omvärld, marknadsreglering och arbetslivet    
  — fullmakt att godkänna lån (lån för skyddsupplag) 8,409 8,400
  — bevillningsfullmakt 0,034 0,034
32.50.63 Kajanalands utvecklingspengar (reservationsanslag 3 år)    
  — bevillningsfullmakt 2,500 2,500
32.50.64 EU:s strukturfonders och statens medfinansiering i EU:s strukturfondsprogram under programperioden 2007—2013 (förslagsanslag)    
  — bevillningsfullmakt 534,801 533,926
32.60.40 Energistöd (förslagsanslag)    
  — bevillningsfullmakt 64,100 149,500
32.60.43 Kyotomekanismerna (förslagsanslag)    
  — bevillningsfullmakt 5,000 0,500

Förvaltningsområdets anslag 2009—2011

    År 2009
bokslut
1000 €
År 2010
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2011
budgetprop.
1000 €

Ändring 2010—2011
    1000 € %
             
01. Förvaltning 148 364 350 380 341 748 - 8 632 - 2
01. Arbets- och näringsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 53 963 52 107 51 081 - 1 026 - 2
02. Närings-, trafik- och miljöcentralernas omkostnader (reservationsanslag 2 år) 215 078 207 031 - 8 047 - 4
20. Civiltjänst (förslagsanslag) 4 820 6 369 5 575 - 794 - 12
21. Produktivitetsanslag för arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) 1 470 2 140 3 725 1 585 74
29. Mervärdesskatteutgifter inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 68 501 64 356 64 266 - 90 - 0
60. Överföringar till förvaltningsområdets fonder (förslagsanslag) 20 20
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (reservationsanslag 2 år) 9 395 10 300 10 040 - 260 - 3
(92.) Ersättning till statens kärnavfallshanteringsfond (förslagsanslag) 10 209
95. Jordägarnas andel av gamla utmålsavgifter (förslagsanslag) 6 10 10
20. Innovationspolitik och företagens internationalisering 766 810 789 479 823 308 33 829 4
01. Geologiska forskningscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 42 428 40 542 41 140 598 1
02. Statens tekniska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år) 95 369 85 672 86 720 1 048 1
03. Säkerhets- och kemikalieverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 10 149 12 037 16 604 4 567 38
05. Mätteknikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 6 783 5 692 6 507 815 14
06. Omkostnader för Tekes - utvecklingscentralen för teknologi och innovationer (reservationsanslag 3 år) 47 602 46 347 47 686 1 339 3
07. Omkostnader för Centralen för turistfrämjande (reservationsanslag 2 år) 14 800 9 779 10 289 510 5
40. Stödjande av forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag) 378 671 409 150 430 650 21 500 5
41. Allmänt understöd till vissa sammanslutningar och organisationer för främjande av näringspolitiken (reservationsanslag 3 år) 43 018 40 917 41 052 135 0
42. Utveckling av innovationskluster (reservationsanslag 3 år) 2 424 4 800 5 100 300 6
43. Internationaliseringsunderstöd för företags samprojekt (förslagsanslag) 23 028 24 100 24 660 560 2
45. Företags beredning av forsknings- och utvecklingsprojekt (reservationsanslag 3 år) 9 000 10 000 10 000
(50.) Bidrag i anslutning till utbetalningen av ett internationellt teknologipris (reservationsanslag 2 år) 1 000 - 1 000 - 100
83. Lån för forsknings- och innovationsverksamhet (förslagsanslag) 82 838 99 443 102 900 3 457 3
(87.) Bolagisering av Statens tekniska forskningscentrals sakkunnigtjänster (reservationsanslag 2 år) 10 000
(88.) Bolagisering av förvaltningen av Statens tekniska forskningscentrals intresseföretag (reservationsanslag 2 år) 700
30. Sysselsättnings- och företagsamhetspolitik 1 421 280 2 402 106 1 352 009 - 1 050 097 - 44
01. Arbets- och näringsbyråernas omkostnader (reservationsanslag 2 år) 244 918 163 640 161 885 - 1 755 - 1
42. Räntestöd till Finnvera Abp och ersättningar för Finnvera Abp:s förluster (förslagsanslag) 43 961 51 146 53 486 2 340 5
44. Regionalt transportstöd (reservationsanslag 3 år) 5 000 5 000 5 000
45. Stödjande av företagens investerings- och utvecklingsprojekt (förslagsanslag) 23 987 42 000 41 400 - 600 - 1
(46.) Innovationsstöd för skeppsbyggnad
48. Räntestöd till offentligt understödda export- och fartygskrediter (förslagsanslag) 13 039 8 600 13 400 4 800 56
50. Lönegaranti (förslagsanslag) 35 479 29 500 29 500
51. Sysselsättnings- och utbildningsåtgärder samt speciella åtgärder (fast anslag) 497 992 552 400 530 338 - 22 062 - 4
(63.) Betalningar som föranleds av skuldkonvertering (reservationsanslag 3 år) 25 000
64. Överföringsutgifter för investeringar i sysselsättningsfrämjande syfte (förslagsanslag) 21 529 19 820 17 000 - 2 820 - 14
80. Lån för Finlands Exportkredit Ab:s refinansieringsverksamhet (förslagsanslag) 280 374 1 500 000 500 000 - 1 000 000 - 67
(87.) Kapitallån till Finnvera Abp för kapitalisering av Finlands Exportkredit Ab (fast anslag)
(88.) Kapitallån till Finlands Industriinvestering Ab (reservationsanslag 3 år) 150 000
(89.) Kapitallån till Finnvera Abp (reservationsanslag 3 år) 80 000 30 000 - 30 000 - 100
40. Företagens omvärld, marknadsreglering och arbetslivet 26 257 24 507 20 804 - 3 703 - 15
01. Konsumentverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 6 042 4 945 4 839 - 106 - 2
02. Konkurrensverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 5 396 5 590 5 484 - 106 - 2
03. Patent- och registerstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 3 år) 5 037 4 612 1 394 - 3 218 - 70
04. Konsumentforskningscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 2 039 2 001 2 103 102 5
31. Ersättning för ordnandet av ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning (reservationsanslag 2 år) 6 111 5 011 4 511 - 500 - 10
50. Statsunderstöd för konsumentorganisationer (fast anslag) 823 698 823 125 18
51. Vissa former av sjömansservice (förslagsanslag) 809 1 630 1 630
95. Vissa rättegångskostnader och ersättningar (förslagsanslag) 20 20
50. Regionutveckling och strukturfondspolitik 435 468 593 693 615 233 21 540 4
43. Landskapsutvecklingspengar (reservationsanslag 3 år) 32 656 30 156 32 156 2 000 7
63. Kajanalands utvecklingspengar (reservationsanslag 3 år) 59 827 58 954 56 188 - 2 766 - 5
64. EU:s strukturfonders medfinansiering och statlig medfinansiering i EU:s strukturfondsprogram under programperioden 2007—2013 (förslagsanslag) 342 985 504 583 526 889 22 306 4
60. Energipolitik 52 626 67 451 137 209 69 758 103
01. Energimarknadsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 916 901 2 009 1 108 123
20. Främjande av energisparande och användning av förnybar energi samt energiinformation (reservationsanslag 3 år) 3 900 3 400 3 900 500 15
28. Främjande av materialeffektiviteten (reservationsanslag 3 år) 500 500 500
40. Energistöd (förslagsanslag) 37 713 52 600 63 800 11 200 21
42. Statligt stöd för tryggande av elförsörjningen (förslagsanslag) 100 100 0
43. Kyotomekanismerna (förslagsanslag) 9 547 10 000 11 500 1 500 15
44. Produktionsstöd för förnybar energi (förslagsanslag) 55 350 55 350 0
50. Energiekonomiska understöd till föreningar (reservationsanslag 3 år) 50 50 50
  Sammanlagt 2 850 805 4 227 616 3 290 311 - 937 305 - 22

  Antalet anställda totalt 10 475 13 000 12 800