Statsbudgeten 2011
50. Forskning
Förklaring:Forskningsverksamheten vid kommunikationsministeriets förvaltningsområde stöder ministeriets trafik- och kommunikationspolitik och förverkligandet av målen i regeringsprogrammet. Målet är att medborgarna och näringslivet ska ha högklassiga, säkra och förmånliga trafik- och kommunikationsförbindelser till sitt förfogande. Man strävar efter att garantera konkurrenskraftiga verksamhetsförutsättningar för företagen inom trafik- och kommunikationsbranschen.
01. Meteorologiska institutets omkostnader(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 40 461 000 euro.
Anslaget får även användas
1) för utgifter som föranleds av verksamheten i Antarktis
2) för betalning av utgifter som gäller medfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder
3) för betalning av internationella organisationers medlemsavgifter.
Förklaring:Meteorologiska institutet producerar tillförlitliga observations- och forskningsdata om atmosfären och havsområdena. Meteorologiska institutet har en central roll vid produktion av den grundkunskap som behövs för att anpassa samhället till klimatförändringen. Detta kunnande sammanställer institutet till tjänster som produceras för främjande av den allmänna säkerheten och för att öka människornas och miljöns välmående. Institutet observerar atmosfärens fysikaliska tillstånd, kemiska sammansättning och elektromagnetiska fenomen samt särskilt Östersjöns fysikaliska tillstånd. Institutet producerar också information och tjänster om atmosfärens och havens tidigare, nuvarande och kommande tillstånd. Institutet bedriver högklassig forskning speciellt på sina prioritetsområden, som är väderlek och säkerhet, klimatförändring och klimatanpassning, miljö och hälsa, fjärranalys och rymden samt förändringarna i Östersjön. Institutet deltar aktivt i nationellt och internationellt samarbete. Institutet främjar en hållbar utveckling i sin verksamhet.
Kommunikationsministeriet uppställer för Meteorologiska institutet för år 2011 preliminärt följande verksamhetsmål, som stöder de mål för samhälleliga verkningar som uppställts för forskningen samt de gemensamma mål som uppställts för förvaltningsområdet i motiveringen till huvudtiteln.
Resultatmål | 2009 utfall |
2010 mål |
2011 mål |
---|---|---|---|
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
De senaste data som erhållits genom forskningen, tillämpas bl.a. vid utveckling av klimatmodeller samt observations-, prognos- och varningssystem och andra tjänster. | |||
Korrekta temperaturprognoser, 1 dygn, % | 88,1 | 88 | 88 |
Korrekta temperaturprognoser, 3—5 dygn, % | 68 | 68 | |
Korrekta regnprognoser, 1 dygn, % | 85,4 | 86 | 86 |
Korrekta regnprognoser, 3—5 dygn, % | 66 | 66 | |
Korrekta varningar för hård vind, 1 dygn, % | 83,4 | 85 | 85 |
Korrektheten i fråga om sjögångsprognoser, % | 97 | 87 | 87 |
Leveranssäkerheten för informationen om sjögången och vattenståndet, % | 99,9 | 96 | 96 |
Leveranssäkerheten för istjänsten, % | 93 | 93 | |
Leveranssäkerheten för väderprognoser, % | 99,9 | 99,5 | 99,5 |
Leveranssäkerheten för varningar, % | 99,9 | 99,5 | 99,5 |
Kundtillfredsställelseindexet i fråga om medborgare (skala 1—5) | 4,1 | 3,8 | 3,8 |
Det kunnande och den sakkunskap som behövs inom trafik- och kommunikationsbranschen utvecklas och kunskap tas fram som grund för lagstiftning och politiskt beslutsfattande. | |||
Kundtillfredsställelseindexet i fråga om myndigheter (skala 1—5) | 3,8 | 3,8 | 3,8 |
Kundtillfredsställelseindexet i fråga om affärsverksamheten (skala 1—5) | 4,0 | 3,9 | 3,9 |
Kundtillfredsställelseindexet i fråga om trafiksektorn (skala 1—5) | 3,9 | 3,8 | 3,8 |
Myndigheternas tillfredsställelse då det gäller prognoserna om farliga väderfenomen (skala 1—5) | 3,5 | 3,8 | 3,8 |
Med de medel som forskningen erbjuder stöds bl.a. anpassningen till klimatförändringen genom brett samarbete med branschens övriga aktörer. | |||
Indexpoäng för publikationsaktivitet | 14 941 | 12 000 | 13 000 |
Internationellt förhandsgranskade publikationer, st. | 259 | 200 | 225 |
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Produktiviteten av förvaltningsområdets verksamhet förbättras. | |||
Kostnadsmotsvarighet för företagsekonomiska prestationer, % | 99 | 102 | 102 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % | 100 | 100 | 100 |
Inkomsterna av samfinansierade, avtalsenliga undersökningar (1 000 euro) | 6 710 | 4 830 | 6 500 |
Den externa finansieringens andel av den samfinansierade forskningsverksamhetens kostnader, % | 53 | 50 | 50 |
Förändring i arbetsproduktiviteten, % | 0,05 | 1 | 1 |
Förändring i den totala produktiviteten, % | 2,9 | 2 | 2 |
HANTERING AV MÄNSKLIGA RESURSER | |||
Trivsel i arbetet (skala 1—5) | 3,62 | 3,5 | 3,5 |
Antal anställda, årsv. | 637 | 629 | 618 |
Vid dimensioneringen av anslaget har som nettobudgeterade inkomster beaktats inkomsterna av den avgiftsbelagda servicen, inkomsterna från EU och från andra samarbetsparter som hänför sig till samfinansierade, avtalsenliga undersökningar samt övriga inkomster. För Antarktisverksamheten har 849 000 euro reserverats. Finlands Antarktisverksamhet grundar sig på ett internationellt avtal.
ICOS-projektet (Integrated Carbon Observing System), som godkänts inom Europeiska strategiska forumet för forskningsinfrastruktur, har stor betydelse för verifieringen och uppföljningen av de minskade utsläppen av växthusgaser. För beredning, planering och byggande av infrastrukturen för projektets högkvarter i Finland reserveras 1,0 miljoner euro år 2011.
Den personal som avlönas med medel under momentet minskar med 10 årsverken till följd av produktivitetsfrämjande åtgärder samt med ett årsverke till följd av åtgärder inom ramen för SADe-programmet.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 ordinarie budget |
2011 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 59 091 | 57 056 | 57 961 |
Bruttoinkomster | 19 440 | 15 840 | 17 500 |
Nettoutgifter | 39 651 | 41 216 | 40 461 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 8 383 | ||
— överförts till följande år | 12 578 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 ordinarie budget |
2011 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
Offentligrättsliga prestationer | 6 193 | 6 250 | 6 200 |
Företagsekonomiska prestationer | 6 158 | 4 760 | 4 800 |
Intäkter sammanlagt | 12 351 | 11 010 | 11 000 |
Kostnader | |||
Offentligrättsliga prestationer | 6 224 | 6 250 | 6 200 |
Företagsekonomiska prestationer | 6 281 | 4 685 | 4 700 |
Kostnader sammanlagt | 12 505 | 10 935 | 10 900 |
Överskott (+)/Underskott (-) | |||
Offentligrättsliga prestationer | -31 | - | - |
Företagsekonomiska prestationer | -123 | 75 | 100 |
Överskott/Underskott sammanlagt | -154 | 75 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Offentligrättsliga prestationer | 100 | 100 | 100 |
Företagsekonomiska prestationer | 98 | 102 | 102 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 99 | 101 | 101 |
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Produktivitetsfrämjande åtgärder (-10 årsv.) | -150 |
Justering av produktivitetsfrämjande åtgärder | -90 |
Omfördelning | -13 |
Lönejusteringar | 225 |
Återföring av bortfallet av engångsnatur gällande FPA-avgiften | 102 |
Övriga ändringar sammanlagt | -829 |
Sammanlagt | -755 |
2011 budget | 40 461 000 |
2010 III tilläggsb. | 147 000 |
2010 budget | 41 216 000 |
2009 bokslut | 43 846 000 |