Statsbudgeten 2011
40. Kommunikationstjänster och kommunikationsnät samt stöd för kommunikation
Förklaring:Kommunikationstjänsterna och kommunikationsnäten utgör en väsentlig del av utvecklingen av informationssamhället, eftersom en avsevärd del av samhällets tjänster produceras och konsumeras med utnyttjande av kommunikationstjänster och kommunikationsnät. För Finlands ekonomiska utveckling och konkurrenskraft är det centralt att kunna omvandla det starka kunnandet inom kommunikationsinfrastrukturen och servicen till en styrka för produktionen och det omfattande nyttiggörandet av informationssamhällstjänster. Man utvecklar ny teknologi och nya kommunikationstjänster och försöker ta dem i bruk inom så många livsområden som möjligt för att underlätta medborgarnas vardag.
01. Kommunikationsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 7 506 000 euro.
Medlemsavgifter till internationella organisationer budgeteras enligt kontantprincipen.
Förklaring:Kommunikationsverket bygger ett fungerande och säkert informationssamhälle för medborgarna och det finländska näringslivets bästa. Målet är snabba och trygga telekommunikationsförbindelser, kommunikations- och medietjänster av god kvalitet till rimligt pris, en fungerande kommunikationsmarknad och en effektiv fördelning av frekvenser. År 2011 är de särskilda tyngdpunkterna för verksamheten datasäkerhet i kommunikationen, utvecklande av kommunikationsnätens lägesbild, främjande av tillförlitliga elektroniska identifieringstjänster, främjande av tillgången till bredbandsförbindelser, främjande av konkurrensen på tele- och postmarknaden, effektiv styrning av frekvenser och främjande av ibruktagandet av nya tekniker, utveckling av verkets elektroniska ärendehanteringstjänster och tryggande av finansieringen av Rundradions lagstadgade uppgifter.
Kommunikationsverket sköter förvaltningen av statens televisions- och radiofond. Statsrådet beslutar på föredragning från kommunikationsministeriet om användningen av fondens medel. Fondens inkomster uppgår till ca 462 miljoner euro (inkl. mervärdesskatt 9 %), av vilket ca 451 miljoner euro anvisas till Rundradion Ab:s offentliga tjänster, ca 10,9 miljoner euro till Kommunikationsverket för utgifterna för uppbörd och kontroll samt 0,4 miljoner euro till kommunikationsministeriet.
Kommunikationsministeriet uppställer för Kommunikationsverket preliminärt för år 2011 följande verksamhetsmål, som stöder de mål för samhälleliga verkningar som uppställts för kommunikationssektorn samt de gemensamma mål som uppställts för förvaltningsområdet i motiveringen till huvudtiteln.
Resultatmål | 2009 utfall |
2010 mål |
2011 mål |
---|---|---|---|
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING | |||
Kommunikationsnäten och kommunikationstjänsterna är av hög kvalitet och fungerar störningsfritt. Antalet allvarliga brister av A-klass per år enligt kommunikationsministeriets klassificering, st. | 5 | under 5 | under 81) |
Störningar i kommunikationsnäten hindrar inte nödtjänster. Tjänsten för aktuella lägesbilder av informationssäkerheten. Antalet meddelanden från tjänsten för lägesbilder, CERT-FI, per år |
- 375 |
- 350 |
uppnås 350 |
En tillförlitlig nationell tjänst för domännamn. Antalet domännamn som beviljats under ett år | 48 009 | 38 000 | 43 000 |
Förhållandet mellan de frekvenser som anvisats för tillståndspliktiga radioanläggningar och efterfrågan. Ökningen av antalet frekvenser som anvisats för tillståndspliktiga radioanläggningar per år, % | 7,7 | 3 | 4 |
Nya tillämpningar befrias från radiotillstånd i enlighet med behoven inom olika branscher i samhället. Antalet nya tillämpningar per år | 5 | 3 | 3 |
Tid som går åt till att reda ut orsakerna till betydelsefulla radiostörningar, timmar, högst | 18 | 18 | 18 |
Centrala uppgifter om marknadsutvecklingen tas fram fyra gånger per år. Nyckeltal för verksamheten (marknadsindikatorer) produceras två gånger per år och information om investeringsutvecklingen en gång per år. Kommunikationsverket utreder dessutom teletjänsternas kvalitetsfaktorer minst en gång per år genom en enkät eller specialutredning. | utfall | uppnås | uppnås |
Andelen beslut som fattats inom tre månader efter att stödansökningar gällande statligt stöd för bredband och/eller nödvändiga tilläggsutredningar inkommit, % minst | - | 80 | 80 |
Andelen sådana avgöranden i konflikter gällande partimarknaden som förhandlats fram eller jämkats, % minst | 67 | 50 | 50 |
Andelen responser som anförts av personer som använder tele-, post- och medietjänster och behandlats inom två månader, % | 95 | 90 | 90 |
Feladresserade brev öppnas och av dem frambefordras, % minst | 81 | 75 | 75 |
Antalet nya betalare av tv-avgift som värvats genom aktiva åtgärder (tv-avgiftskontroll, direkt- och telemarknadsföring, marknadskommunikation) är minst | 68 500 | 75 000 | 75 000 |
Kommunikationsverket har en heltäckande bild av landets mest centrala kommunikationsnät och de fel och störningar som förekommer i dem. | - | uppnås | uppnås |
Kommunikationsverket garanterar att de informationssystem som hänför sig till den nationella datasäkerheten (NCSA) stämmer överens med gällande lagstiftning. Antal utförda systemkontroller, st. minst | - |
- |
20 |
Allmänt vitsord för Kommunikationsverket vid kundförfrågan (skala 1—5) | 3,6 | 3,4 | 3,4 |
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET | |||
Kostnaderna för styrningen av och tillsynen över televerksamheten och informationssäkerheten exklusive kostnaderna för medlemsavgifter till internationella organisationer (euro/anslutning till det allmänna telenätet), euro | 0,57 | 0,60 | 0,60 |
Kostnaderna för CERT-verksamheten exklusive medlemsavgifter till internationella organisationer, euro/bredbandsanslutning | 0,73 | 1,00 | 0,90 |
Kostnaderna för tillsynen av posttjänsterna exklusive medlemsavgifter till internationella organisationer, euro/mottagarhushåll | 0,38 | 0,40 | 0,40 |
Kostnaderna för övervakning av medietjänster, euro/tv-tittarhushåll | 0,23 | 0,26 | 0,26 |
Registreringsavgift för FI-domännamn, euro, högst | 41/3 år 15/1 år |
55/5 år 36/3 år 13/1år |
50/5 år 33/3 år 12/1 år |
Kostnaderna för resultatområdet tv-avgifter i relation till antalet tv-tittarhushåll, euro | 4,34 | 4,90 | 4,90 |
Förändring i arbetsproduktiviteten, % | 2 | 2 | 2 |
Ökning av produktiviteten vid arbete med radiofrekvenser, % | 3,2 | 2,0 | 2,0 |
Förändring i den totala produktiviteten, % | 0,3 | 2 | 2 |
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % | 99 | 103 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet för avgifter av skattenatur, % | 96 | 99 | 98 |
HANTERING AV MÄNSKLIGA RESURSER | |||
Trivsel i arbetet (skala 1—5) | 3,5 | 3,4 | 3,4 |
Antal anställda, årsv. | 247,6 | 248 | 245 |
FÖREMÅL FÖR UPPFÖLJNING OCH RAPPORTERING | |||
Inkomsterna av tv-avgifter (netto) som inflyter till statens televisions- och radiofond uppgår till minst miljoner euro (inkl. mervärdesskatt 9 %) | 422 | 424 | 451 |
1) Klassificeringen ändrad. A-klassen har justerats så att den också omfattar sådana fel som inte enligt den tidigare klassificeringen har räknats som allvarliga fel.
Inkomsterna grundar sig på kommunikationsministeriets förordning om avgifter som tas ut för Kommunikationsverkets prestationer gällande radioförvaltningen (950/2008) och kommunikationsministeriets förordning om vissa av Kommunikationsverkets avgifter (1058/2009), vilka är givna med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten, samt lagen om statens televisions- och radiofond (745/1998), lagen om integritetsskydd vid telekommunikation och dataskydd inom televerksamhet (565/1999), lagen om domännamn (228/2003) och kommunikationsmarknadslagen (393/2003).
Kommunikationsverket tar ut en kommunikationsmarknadsavgift hos teleföretagen på de grunder som anges i kommunikationsmarknadslagen, en dataskyddsavgift hos teleföretagen på de grunder som anges i lagen om dataskydd vid elektronisk kommunikation (516/2004), en tillsynsavgift för postförmedlingen hos postföretagen på de grunder som anges i lagen om posttjänster (313/2001), en tillsynsavgift för televisions- och radioverksamhet på de grunder som anges i lagen om televisions- och radioverksamhet (744/1998) samt en avgift för leverantörer av tjänster för elektronisk identifiering på de grunder som anges i lagen om stark autentisering och elektroniska signaturer (617/2009). Kommunikationsmarknadsavgiften 2 904 000 euro, dataskyddsavgiften 500 000 euro, tillsynsavgiften för postverksamheten 1 300 000 euro, tillsynsavgiften för televisions- och radioverksamheten 710 000 euro samt certifikatavgiften 184 000 euro intäktsförs som skatteinkomster under moment 11.19.04. Utgifterna för dessa funktioner har beaktats vid dimensioneringen av anslaget för Kommunikationsverkets omkostnader.
Den personal som avlönas med medel under momentet minskar med två årsverken till följd av produktivitetsfrämjande åtgärder samt med ett årsverke till följd av åtgärder inom ramen för SADe-programmet. Detta har beaktats som sänkta avgifter.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 ordinarie budget |
2011 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 35 834 | 36 642 | 35 102 |
Bruttoinkomster | 27 837 | 29 147 | 27 596 |
Nettoutgifter | 7 997 | 7 495 | 7 506 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 2 508 | ||
— överförts till följande år | 1 506 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 ordinarie budget |
2011 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
Radiofrekvenser | 10 305 | 10 856 | 10 231 |
Nät och säkerhet | 7 093 | 6 710 | 6 444 |
Tv-avgifter | 10 354 | 10 644 | 10 879 |
Intäkter sammanlagt | 27 752 | 28 210 | 27 554 |
Kostnader | |||
Radiofrekvenser | 10 801 | 11 265 | 10 096 |
Nät och säkerhet | 6 554 | 6 518 | 6 687 |
Tv-avgifter | 10 354 | 10 644 | 10 879 |
Kostnader sammanlagt | 27 709 | 28 427 | 27 662 |
Överskott (+)/Underskott (-) | |||
Radiofrekvenser | -496 | -409 | 135 |
Nät och säkerhet | 539 | 192 | -243 |
Tv-avgifter | - | - | - |
Överskott/Underskott sammanlagt | 43 | -217 | -108 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Radiofrekvenser | 95 | 96 | 101 |
Nät och säkerhet | 108 | 103 | 96 |
Tv-avgifter | 100 | 100 | 100 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 100 | 99 | 100 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för verksamhet av skattenatur (1 000 euro) | |||
---|---|---|---|
2009 utfall |
2010 ordinarie budget |
2011 budgetprop. |
|
Intäkter | |||
Nät och säkerhet | 437 | 704 | 684 |
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster | 4 499 | 4 729 | 4 914 |
Intäkter sammanlagt | 4 936 | 5 433 | 5 598 |
Kostnader | |||
Nät och säkerhet | 423 | 684 | 710 |
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster | 4 702 | 4 961 | 4 989 |
Kostnader sammanlagt | 5 125 | 5 645 | 5 699 |
Överskott (+)/Underskott (-) | |||
Nät och säkerhet | 14 | 20 | -26 |
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster | -203 | -232 | -75 |
Överskott/Underskott sammanlagt | -189 | -212 | -101 |
Kostnadsmotsvarighet, % | |||
Nät och säkerhet | 103 | 103 | 96 |
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster | 96 | 95 | 99 |
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt | 96 | 96 | 98 |
Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro) | |
---|---|
Produktivitetsfrämjande åtgärder | -30 |
Sänkta avgifter | 30 |
Nivåförhöjning | 11 |
Sammanlagt | 11 |
2011 budget | 7 506 000 |
2010 budget | 7 495 000 |
2009 bokslut | 6 995 000 |
42. Understödjande av tidningspressen(fast anslag)
Under momentet beviljas 500 000 euro.
Anslaget får användas för att stöda tidningar som publiceras på minoritetsspråken svenska, samiska eller romani samt motsvarande elektroniska publikationer, motsvarande elektroniska publikationer på teckenspråk samt produktionen av svenskspråkiga nyhetstjänster. Anslaget får också användas för produktion av innehåll på samiska i tidningar som ges ut på finska eller svenska.
Förklaring:Avsikten med anslaget är att främja pluralismen och mångsidigheten i den inhemska tidningspressen och informationsförmedlingen.
2011 budget | 500 000 |
2010 budget | 500 000 |
2009 bokslut | 500 000 |
44. Statsunderstöd för sändning av finländska televisions- och radioprogram till utlandet(fast anslag)
Under momentet beviljas 1 350 000 euro.
Anslaget får användas som bidrag för kostnader som föranleds av att radiotjänster (YLE Radio Finland) och televisionstjänster (YLE TV Finland) som ingår i Rundradion Ab:s allmännyttiga verksamhet tillhandahålls från Finland till utlandet.
Förklaring:Anslaget är avsett att trygga att sådana televisions- och radiotjänster som ingår i Rundradion Ab:s allmännyttiga verksamhet tillhandahålls från Finland till utlandet. De årliga kostnaderna för verksamheten inklusive mervärdesskatt är uppskattningsvis 2,4 miljoner euro.
2011 budget | 1 350 000 |
2010 budget | 1 350 000 |
2009 bokslut | 2 000 000 |
50. Statsunderstöd för genomförande av det riksomfattande bredbandsprojektet(reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 9 800 000 euro.
Anslaget får användas för betalning av sådant statligt stöd som beviljats av Kommunikationsverket under tidigare år och under finansåret och som avses i lagen om stöd för byggande av bredband i glesbygdsområden samt för administrativa och allmänna kostnader som föranleds av detta.
Fullmakt
Kommunikationsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats 2009 till den del dessa fullmakter inte har använts.
Förklaring:Lagen om stöd för byggande av bredband i glesbygdsområden samt en ändring av lagen om stöd för utveckling av landsbygden trädde i kraft den 1 januari 2010. Avsikten är att man som stöd för byggande av bredband genom Kommunikationsverkets beslut använder anslag under detta moment samt genom beslut av närings-, trafik- och miljöcentralerna sådant anslag under moment 30.10.61 som avses i lagen om stöd för utveckling av landsbygden. Villkoret för statligt stöd är att kommunerna förbinder sig att projektvis finansiera sin egen andel av det offentliga finansieringsstödet. Det offentliga finansieringsstödet kan vara högst 2/3 av projektets kostnader. Statens finansieringsandel är högst 33 % och kommunens finansieringsandel 33 % av bredbandsprojektets stödberättigande kostnader. Statens finansieringsandel är dock högst 58 % och kommunens andel 8 % i de kommuner där finansieringen av projektet annars skulle bli en oskälig ekonomisk belastning. Bestämmelser om grunderna för fastställandet av den kommunrelaterade andelen utfärdas genom förordning av statsrådet.
Närings-, trafik- och miljöcentralerna betalar åren 2010—2013 i statlig andel av bredbandsprojekten 25,15 miljoner euro under moment 30.10.61. I de projekt som finansieras av närings-, trafik- och miljöcentralerna är kommunens betalningsandel 22 %. Kommunikationsverket och närings-, trafik- och miljöcentralerna kan inte finansiera samma bredbandsprojekt, varför närings-, trafik- och miljöcentralerna begär ett utlåtande av Kommunikationsverket innan beslutet om statligt stöd fattas.
Statsrådet har genom ett principbeslut den 4 december 2008 uppställt som mål att det senast den 31 december 2015 överallt i landet beroende på efterfrågan ska finnas tillgång till ett optiskt fibernät eller kabelnät, som möjliggör 100 megabits förbindelser, eller något annat nät med jämförbara egenskaper. En anslutning till dessa nät med en högst två kilometer lång fast eller trådlös abonnentförbindelse medför att åtminstone 99 procent av alla fasta bostäder samt av fasta driftställen för företag och organisationer inom den offentliga förvaltningen kan använda sådana kommunikationstjänster och andra informationssamhällstjänster som kräver mycket stora överföringshastigheter.
Landskapsförbunden har under 2009 med beaktande av befolkningsutvecklingen och den regionala utvecklingen utvärderat hur efterfrågan på snabba förbindelser i landskapet har utvecklats och vilka behoven är att utveckla det allmänna telenätet. Landskapsförbunden har gjort upp planer för genomförande av målen för år 2015. Kommunikationsverket har utvärderat landskapsförbundens planer och sänt sitt utlåtande om dem till kommunikationsministeriet. Statsrådet fattar beslut om fördelningen av bredbandsstödet bland landskapen. Efter det förklarar landskapsförbunden stödet ledigt att sökas med lämpliga mellanrum.
Kommunikationsverket har beviljats en fullmakt på 66,0 miljoner euro i den första tilläggsbudgeten för år 2009. Bevillningsfullmakten beräknas bli förnyad till ett belopp av 55 miljoner euro.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014— | Sammanlagt fr.o.m. 2011 |
|
Förbindelser under tidigare år | 9 800 | 11 000 | 10 000 | 22 000 | 52 800 |
Sammanlagt | 9 800 | 11 000 | 10 000 | 22 000 | 52 800 |
2011 budget | 9 800 000 |
2010 budget | 12 700 000 |
2009 bokslut | 500 000 |