Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Trafiknätet
         50. Forskning
         (60.) Affärsverksamhet

Statsbudgeten 2011

40. Kommunikationstjänster och kommunikationsnät samt stöd för kommunikationPDF-versio

Förklaring:Kommunikationstjänsterna och kommunikationsnäten utgör en väsentlig del av utvecklingen av informationssamhället, eftersom en avsevärd del av samhällets tjänster produceras och konsumeras med utnyttjande av kommunikationstjänster och kommunikationsnät. För Finlands ekonomiska utveckling och konkurrenskraft är det centralt att kunna omvandla det starka kunnandet inom kommunikationsinfrastrukturen och servicen till en styrka för produktionen och det omfattande nyttiggörandet av informationssamhällstjänster. Man utvecklar ny teknologi och nya kommunikationstjänster och försöker ta dem i bruk inom så många livsområden som möjligt för att underlätta medborgarnas vardag.

01. Kommunikationsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 7 506 000 euro.

Medlemsavgifter till internationella organisationer budgeteras enligt kontantprincipen.

Förklaring:Kommunikationsverket bygger ett fungerande och säkert informationssamhälle för medborgarna och det finländska näringslivets bästa. Målet är snabba och trygga telekommunikationsförbindelser, kommunikations- och medietjänster av god kvalitet till rimligt pris, en fungerande kommunikationsmarknad och en effektiv fördelning av frekvenser. År 2011 är de särskilda tyngdpunkterna för verksamheten datasäkerhet i kommunikationen, utvecklande av kommunikationsnätens lägesbild, främjande av tillförlitliga elektroniska identifieringstjänster, främjande av tillgången till bredbandsförbindelser, främjande av konkurrensen på tele- och postmarknaden, effektiv styrning av frekvenser och främjande av ibruktagandet av nya tekniker, utveckling av verkets elektroniska ärendehanteringstjänster och tryggande av finansieringen av Rundradions lagstadgade uppgifter.

Kommunikationsverket sköter förvaltningen av statens televisions- och radiofond. Statsrådet beslutar på föredragning från kommunikationsministeriet om användningen av fondens medel. Fondens inkomster uppgår till ca 462 miljoner euro (inkl. mervärdesskatt 9 %), av vilket ca 451 miljoner euro anvisas till Rundradion Ab:s offentliga tjänster, ca 10,9 miljoner euro till Kommunikationsverket för utgifterna för uppbörd och kontroll samt 0,4 miljoner euro till kommunikationsministeriet.

Kommunikationsministeriet uppställer för Kommunikationsverket preliminärt för år 2011 följande verksamhetsmål, som stöder de mål för samhälleliga verkningar som uppställts för kommunikationssektorn samt de gemensamma mål som uppställts för förvaltningsområdet i motiveringen till huvudtiteln.

Resultatmål 2009
utfall
2010
mål
2011
mål
       
PRODUKTION OCH KVALITETSLEDNING      
Kommunikationsnäten och kommunikationstjänsterna är av hög kvalitet och fungerar störningsfritt. Antalet allvarliga brister av A-klass per år enligt kommunikationsministeriets klassificering, st. 5 under 5 under 81)
Störningar i kommunikationsnäten hindrar inte nödtjänster.
Tjänsten för aktuella lägesbilder av informationssäkerheten. Antalet meddelanden från tjänsten för lägesbilder, CERT-FI, per år
-

375
-

350
uppnås

350
En tillförlitlig nationell tjänst för domännamn. Antalet domännamn som beviljats under ett år 48 009 38 000 43 000
Förhållandet mellan de frekvenser som anvisats för tillståndspliktiga radioanläggningar och efterfrågan. Ökningen av antalet frekvenser som anvisats för tillståndspliktiga radioanläggningar per år, % 7,7 3 4
Nya tillämpningar befrias från radiotillstånd i enlighet med behoven inom olika branscher i samhället. Antalet nya tillämpningar per år 5 3 3
Tid som går åt till att reda ut orsakerna till betydelsefulla radiostörningar, timmar, högst 18 18 18
Centrala uppgifter om marknadsutvecklingen tas fram fyra gånger per år. Nyckeltal för verksamheten (marknadsindikatorer) produceras två gånger per år och information om investeringsutvecklingen en gång per år. Kommunikationsverket utreder dessutom teletjänsternas kvalitetsfaktorer minst en gång per år genom en enkät eller specialutredning. utfall uppnås uppnås
Andelen beslut som fattats inom tre månader efter att stödansökningar gällande statligt stöd för bredband och/eller nödvändiga tilläggsutredningar inkommit, % minst - 80 80
Andelen sådana avgöranden i konflikter gällande partimarknaden som förhandlats fram eller jämkats, % minst 67 50 50
Andelen responser som anförts av personer som använder tele-, post- och medietjänster och behandlats inom två månader, % 95 90 90
Feladresserade brev öppnas och av dem frambefordras, % minst 81 75 75
Antalet nya betalare av tv-avgift som värvats genom aktiva åtgärder (tv-avgiftskontroll, direkt- och telemarknadsföring, marknadskommunikation) är minst 68 500 75 000 75 000
Kommunikationsverket har en heltäckande bild av landets mest centrala kommunikationsnät och de fel och störningar som förekommer i dem. - uppnås uppnås
Kommunikationsverket garanterar att de informationssystem som hänför sig till den nationella datasäkerheten (NCSA) stämmer överens med gällande lagstiftning. Antal utförda systemkontroller, st. minst
-


-


20
Allmänt vitsord för Kommunikationsverket vid kundförfrågan (skala 1—5) 3,6 3,4 3,4
       
FUNKTIONELL EFFEKTIVITET      
Kostnaderna för styrningen av och tillsynen över televerksamheten och informationssäkerheten exklusive kostnaderna för medlemsavgifter till internationella organisationer (euro/anslutning till det allmänna telenätet), euro 0,57 0,60 0,60
Kostnaderna för CERT-verksamheten exklusive medlemsavgifter till internationella organisationer, euro/bredbandsanslutning 0,73 1,00 0,90
Kostnaderna för tillsynen av posttjänsterna exklusive medlemsavgifter till internationella organisationer, euro/mottagarhushåll 0,38 0,40 0,40
Kostnaderna för övervakning av medietjänster, euro/tv-tittarhushåll 0,23 0,26 0,26
Registreringsavgift för FI-domännamn, euro, högst 41/3 år
15/1 år
55/5 år
36/3 år
13/1år
50/5 år
33/3 år
12/1 år
Kostnaderna för resultatområdet tv-avgifter i relation till antalet tv-tittarhushåll, euro 4,34 4,90 4,90
Förändring i arbetsproduktiviteten, % 2 2 2
Ökning av produktiviteten vid arbete med radiofrekvenser, % 3,2 2,0 2,0
Förändring i den totala produktiviteten, % 0,3 2 2
Kostnadsmotsvarighet för offentligrättsliga prestationer, % 99 103 100
Kostnadsmotsvarighet för avgifter av skattenatur, % 96 99 98
       
HANTERING AV MÄNSKLIGA RESURSER      
Trivsel i arbetet (skala 1—5) 3,5 3,4 3,4
Antal anställda, årsv. 247,6 248 245
       
FÖREMÅL FÖR UPPFÖLJNING OCH RAPPORTERING      
Inkomsterna av tv-avgifter (netto) som inflyter till statens televisions- och radiofond uppgår till minst miljoner euro (inkl. mervärdesskatt 9 %) 422 424 451

1) Klassificeringen ändrad. A-klassen har justerats så att den också omfattar sådana fel som inte enligt den tidigare klassificeringen har räknats som allvarliga fel.

Inkomsterna grundar sig på kommunikationsministeriets förordning om avgifter som tas ut för Kommunikationsverkets prestationer gällande radioförvaltningen (950/2008) och kommunikationsministeriets förordning om vissa av Kommunikationsverkets avgifter (1058/2009), vilka är givna med stöd av lagen om grunderna för avgifter till staten, samt lagen om statens televisions- och radiofond (745/1998), lagen om integritetsskydd vid telekommunikation och dataskydd inom televerksamhet (565/1999), lagen om domännamn (228/2003) och kommunikationsmarknadslagen (393/2003).

Kommunikationsverket tar ut en kommunikationsmarknadsavgift hos teleföretagen på de grunder som anges i kommunikationsmarknadslagen, en dataskyddsavgift hos teleföretagen på de grunder som anges i lagen om dataskydd vid elektronisk kommunikation (516/2004), en tillsynsavgift för postförmedlingen hos postföretagen på de grunder som anges i lagen om posttjänster (313/2001), en tillsynsavgift för televisions- och radioverksamhet på de grunder som anges i lagen om televisions- och radioverksamhet (744/1998) samt en avgift för leverantörer av tjänster för elektronisk identifiering på de grunder som anges i lagen om stark autentisering och elektroniska signaturer (617/2009). Kommunikationsmarknadsavgiften 2 904 000 euro, dataskyddsavgiften 500 000 euro, tillsynsavgiften för postverksamheten 1 300 000 euro, tillsynsavgiften för televisions- och radioverksamheten 710 000 euro samt certifikatavgiften 184 000 euro intäktsförs som skatteinkomster under moment 11.19.04. Utgifterna för dessa funktioner har beaktats vid dimensioneringen av anslaget för Kommunikationsverkets omkostnader.

Den personal som avlönas med medel under momentet minskar med två årsverken till följd av produktivitetsfrämjande åtgärder samt med ett årsverke till följd av åtgärder inom ramen för SADe-programmet. Detta har beaktats som sänkta avgifter.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
  2009
utfall
2010
ordinarie
budget
2011
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 35 834 36 642 35 102
Bruttoinkomster 27 837 29 147 27 596
Nettoutgifter 7 997 7 495 7 506
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 2 508    
— överförts till följande år 1 506    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
  2009
utfall
2010
ordinarie
budget
2011
budgetprop.
       
Intäkter      
Radiofrekvenser 10 305 10 856 10 231
Nät och säkerhet 7 093 6 710 6 444
Tv-avgifter 10 354 10 644 10 879
Intäkter sammanlagt 27 752 28 210 27 554
       
Kostnader      
Radiofrekvenser 10 801 11 265 10 096
Nät och säkerhet 6 554 6 518 6 687
Tv-avgifter 10 354 10 644 10 879
Kostnader sammanlagt 27 709 28 427 27 662
       
Överskott (+)/Underskott (-)      
Radiofrekvenser -496 -409 135
Nät och säkerhet 539 192 -243
Tv-avgifter - - -
Överskott/Underskott sammanlagt 43 -217 -108
       
Kostnadsmotsvarighet, %      
Radiofrekvenser 95 96 101
Nät och säkerhet 108 103 96
Tv-avgifter 100 100 100
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt 100 99 100

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för verksamhet av skattenatur (1 000 euro)
  2009
utfall
2010
ordinarie
budget
2011
budgetprop.
       
Intäkter      
Nät och säkerhet 437 704 684
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster 4 499 4 729 4 914
Intäkter sammanlagt 4 936 5 433 5 598
       
Kostnader      
Nät och säkerhet 423 684 710
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster 4 702 4 961 4 989
Kostnader sammanlagt 5 125 5 645 5 699
       
Överskott (+)/Underskott (-)      
Nät och säkerhet 14 20 -26
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster -203 -232 -75
Överskott/Underskott sammanlagt -189 -212 -101
       
Kostnadsmotsvarighet, %      
Nät och säkerhet 103 103 96
Kommunikationsmarknaden och kommunikationstjänster 96 95 99
Kostnadsmotsvarighet, % sammanlagt 96 96 98

Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
   
Produktivitetsfrämjande åtgärder -30
Sänkta avgifter 30
Nivåförhöjning 11
Sammanlagt 11


2011 budget 7 506 000
2010 budget 7 495 000
2009 bokslut 6 995 000

42. Understödjande av tidningspressen(fast anslag)

Under momentet beviljas 500 000 euro.

Anslaget får användas för att stöda tidningar som publiceras på minoritetsspråken svenska, samiska eller romani samt motsvarande elektroniska publikationer, motsvarande elektroniska publikationer på teckenspråk samt produktionen av svenskspråkiga nyhetstjänster. Anslaget får också användas för produktion av innehåll på samiska i tidningar som ges ut på finska eller svenska.

Förklaring:Avsikten med anslaget är att främja pluralismen och mångsidigheten i den inhemska tidningspressen och informationsförmedlingen.


2011 budget 500 000
2010 budget 500 000
2009 bokslut 500 000

44. Statsunderstöd för sändning av finländska televisions- och radioprogram till utlandet(fast anslag)

Under momentet beviljas 1 350 000 euro.

Anslaget får användas som bidrag för kostnader som föranleds av att radiotjänster (YLE Radio Finland) och televisionstjänster (YLE TV Finland) som ingår i Rundradion Ab:s allmännyttiga verksamhet tillhandahålls från Finland till utlandet.

Förklaring:Anslaget är avsett att trygga att sådana televisions- och radiotjänster som ingår i Rundradion Ab:s allmännyttiga verksamhet tillhandahålls från Finland till utlandet. De årliga kostnaderna för verksamheten inklusive mervärdesskatt är uppskattningsvis 2,4 miljoner euro.


2011 budget 1 350 000
2010 budget 1 350 000
2009 bokslut 2 000 000

50. Statsunderstöd för genomförande av det riksomfattande bredbandsprojektet(reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 9 800 000 euro.

Anslaget får användas för betalning av sådant statligt stöd som beviljats av Kommunikationsverket under tidigare år och under finansåret och som avses i lagen om stöd för byggande av bredband i glesbygdsområden samt för administrativa och allmänna kostnader som föranleds av detta.

Fullmakt

Kommunikationsverket bemyndigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats 2009 till den del dessa fullmakter inte har använts.

Förklaring:Lagen om stöd för byggande av bredband i glesbygdsområden samt en ändring av lagen om stöd för utveckling av landsbygden trädde i kraft den 1 januari 2010. Avsikten är att man som stöd för byggande av bredband genom Kommunikationsverkets beslut använder anslag under detta moment samt genom beslut av närings-, trafik- och miljöcentralerna sådant anslag under moment 30.10.61 som avses i lagen om stöd för utveckling av landsbygden. Villkoret för statligt stöd är att kommunerna förbinder sig att projektvis finansiera sin egen andel av det offentliga finansieringsstödet. Det offentliga finansieringsstödet kan vara högst 2/3 av projektets kostnader. Statens finansieringsandel är högst 33 % och kommunens finansieringsandel 33 % av bredbandsprojektets stödberättigande kostnader. Statens finansieringsandel är dock högst 58 % och kommunens andel 8 % i de kommuner där finansieringen av projektet annars skulle bli en oskälig ekonomisk belastning. Bestämmelser om grunderna för fastställandet av den kommunrelaterade andelen utfärdas genom förordning av statsrådet.

Närings-, trafik- och miljöcentralerna betalar åren 2010—2013 i statlig andel av bredbandsprojekten 25,15 miljoner euro under moment 30.10.61. I de projekt som finansieras av närings-, trafik- och miljöcentralerna är kommunens betalningsandel 22 %. Kommunikationsverket och närings-, trafik- och miljöcentralerna kan inte finansiera samma bredbandsprojekt, varför närings-, trafik- och miljöcentralerna begär ett utlåtande av Kommunikationsverket innan beslutet om statligt stöd fattas.

Statsrådet har genom ett principbeslut den 4 december 2008 uppställt som mål att det senast den 31 december 2015 överallt i landet beroende på efterfrågan ska finnas tillgång till ett optiskt fibernät eller kabelnät, som möjliggör 100 megabits förbindelser, eller något annat nät med jämförbara egenskaper. En anslutning till dessa nät med en högst två kilometer lång fast eller trådlös abonnentförbindelse medför att åtminstone 99 procent av alla fasta bostäder samt av fasta driftställen för företag och organisationer inom den offentliga förvaltningen kan använda sådana kommunikationstjänster och andra informationssamhällstjänster som kräver mycket stora överföringshastigheter.

Landskapsförbunden har under 2009 med beaktande av befolkningsutvecklingen och den regionala utvecklingen utvärderat hur efterfrågan på snabba förbindelser i landskapet har utvecklats och vilka behoven är att utveckla det allmänna telenätet. Landskapsförbunden har gjort upp planer för genomförande av målen för år 2015. Kommunikationsverket har utvärderat landskapsförbundens planer och sänt sitt utlåtande om dem till kommunikationsministeriet. Statsrådet fattar beslut om fördelningen av bredbandsstödet bland landskapen. Efter det förklarar landskapsförbunden stödet ledigt att sökas med lämpliga mellanrum.

Kommunikationsverket har beviljats en fullmakt på 66,0 miljoner euro i den första tilläggsbudgeten för år 2009. Bevillningsfullmakten beräknas bli förnyad till ett belopp av 55 miljoner euro.

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)
  2011 2012 2013 2014— Sammanlagt
fr.o.m.
2011
           
Förbindelser under tidigare år 9 800 11 000 10 000 22 000 52 800
Sammanlagt 9 800 11 000 10 000 22 000 52 800


2011 budget 9 800 000
2010 budget 12 700 000
2009 bokslut 500 000