Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Opetusministeriö
         05. Kirkollisasiat
         07. Opetushallitus
         20. Ammattikorkeakouluopetus
         40. Yleissivistävä koulutus
         60. Ammatillinen koulutus
         70. Opintotuki
         88. Tiede
         90. Taide ja kulttuuri
         98. Liikuntatoimi
         99. Nuorisotyö
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2006

29. OPETUSMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Opetusministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan vuonna 2006 myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.

Selvitysosa:

Toimintaympäristö

Suomen kansainvälinen menestyminen perustuu korkeatasoiseen koulutukseen ja tutkimukseen, luovuuteen ja elinvoimaiseen kansalliseen kulttuuriin sekä modernin tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseen. Väestörakenteen muutos lisää nuorten vastuuta yhteiskuntakehityksestä. Peruskouluikäisten määrän väheneminen pienentää perusopetuksen oppilasmäärää. Väestön ikääntymisestä johtuvat poistumat työelämästä vaikuttavat myös koulutustarpeisiin. Työvoiman saatavuus vaikeutuu. Työtehtävät kehittyvät kaikilla aloilla yhä korkeampaa tietotaitoa ja osaamista vaativaksi. Työvoiman ja palvelujen keskittyessä uhkana on työvoimatarpeen ja koulutuksen alueellinen kohtaamattomuus. Tietoyhteiskuntakehitys luo haasteita verkkosisältöjen ja -palveluiden sekä tietoyhteiskuntavalmiuksien kehittämiselle ja lisäksi demokratian ja yhteiskunnallisen tasa-arvon toteutumiselle. Väestön ikääntymisen myötä työ- ja toimintakyvyn ylläpidon merkitys kasvaa.

Talousarvioesityksen lähtökohdat

Opetusministeriö toteuttaa hallituksen koulutus-, tiede-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikkaa yhdessä hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä toimialan yhteisöjen kanssa. Hallinnonalan arvoja ovat sivistys, tasa-arvo, luovuus ja hyvinvointi. Tavoitteena on vahvistaa sivistystä, jonka varaan talouden kestävä kasvu ja Suomen henkinen ja aineellinen hyvinvointi rakentuvat.

Opetusministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteissa on otettu huomioon hallitusohjelma, hallituksen strategia-asiakirja, koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma sekä muita valtioneuvoston periaatepäätöksiä.

Opetusministeriön toimialan strategiset avainalueet

Koulutuksellista ja kulttuurista tasa-arvoa edistetään pyrkimällä turvaamaan eri väestöryhmien ja alueiden mahdollisuudet koulutukseen ja kulttuuripalveluihin. Koulutuksen perusturvan toteutumista vahvistetaan. Kulttuuri-, taide-, liikunta- ja nuorisotyöpalvelujen saatavuutta, tarjontaa ja saavutettavuutta kehitetään.

Yhteiskunnan sivistyksellistä ja taloudellista kilpailukykyä edistetään vahvistamalla osaamista ja luomalla edellytyksiä innovaatiotoiminnalle. Tavoitteena on osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen ja työurien pidentäminen. Vahvistetaan tietoyhteiskunnan toimivuutta. Tieteen ja kulttuurin keinoin vahvistetaan luovan hyvinvointiyhteiskunnan innovaatioperustaa.

Väestön henkistä ja fyysistä hyvinvointia sekä yhteiskunnallista osallisuutta ja osallistumista edistetään. Lisätään aikuisten mahdollisuuksia opiskeluun. Edistetään lasten kasvuympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta, parannetaan nuorten elinoloja ja jatketaan syrjäytymisen ehkäisyä. Edistetään väestön terveyttä ja toimintakykyä. Maahanmuuttajien kotoutumista edistetään. Uskonnollisten yhdyskuntien toimintaedellytyksiä tuetaan.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

Koulutus- ja tiedepolitiikka

Koulutus- ja tiedepolitiikan tavoitteena on vahvistaa Suomen kilpailukykyä ja hyvinvointia edistävää osaamista.

Koulutuksen painopisteitä ovat koulutuksen laadun ja tehokkuuden parantaminen, lasten ja nuorten tukeminen ja ohjaus sekä aikuisten koulutusmahdollisuuksien parantaminen. Työurien pidentymistä edistetään sekä parantamalla nuorten sijoittumista koulutukseen ja työelämään että lisäämällä työikäisen aikuisväestön koulutusmahdollisuuksia. Tavoitteena on, että

  • vähintään 96 % peruskoulun päättävistä aloittaa samana vuonna lukiossa, ammatillisessa koulutuksessa tai perusopetuksen lisäopetuksessa,
  • koulutuksen keskeyttäminen vähenee ja läpäisy paranee,
  • korkeakoulutuksen aloittamisikä alenee yhdellä vuodella vuoteen 2008 mennessä ja tutkinnon suorittamisikä vähintään vuodella vuoteen 2012 mennessä ja että
  • vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä kasvaa vähintään 60 %:iin vuoteen 2008 mennessä.

Yrittäjyyttä, tietoyhteiskuntaosaamista ja kansalaisvaikuttamista edistetään koulutuspolitiikan keinoin.

Opintotukea kehitetään koulutuspoliittisten tavoitteiden pohjalta. Tavoitteena on kannustava opintotuki, jolla edistetään suunnitelmallista ja päätoimista opiskelua ja opintoaikojen lyhenemistä.

Koulutustakuu: perusopetuksen suorittaneiden välitön sijoittuminen koulutukseen
  2000 2003 2006
(tavoite)
       
Ammatilliseen koulutukseen sijoittuneet (%) 36,3 37,0 37,5
Lukiokoulutukseen sijoittuneet (%) 53,7 55,1 54,5
Peruskoulun lisäopetukseen sijoittuneet (%) 3,0 2,4 3,0
Tutkintoon johtavaan koulutukseen tai peruskoulun lisäopetukseen siirtyneet yhteensä (%) 93,0 94,5 95
Opiskelijamäärä 61 650 57 550 63 350

Tutkintoon johtavan koulutuksen keskeyttäminen (%)1)
  2001 2003 2006
(tavoite)
       
Lukiokoulutus 2,4 2,0 2,0
Ammatillinen peruskoulutus2) 11,7 10,2 9,0
Ammattikorkeakouluopinnot 7,2 6,2 6,0
Yliopistokoulutus3) 3,8 4,5 4,2

1) Opetushallinnon alainen koulutus. Kokonaan opintonsa keskeyttävät, jotka eivät sijoitu muualle koulutusjärjestelmään.

2) Tilasto ei sisällä näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen perustutkintoon valmistavaa koulutusta, oppisopimuskoulutusta eikä erityisoppilaitoksissa järjestettävää koulutusta.

3) Sisältää alemmat ja ylemmät korkeakoulututkinnot.

Korkeakoulututkinnon suorittajien keski-ikä (mediaani)
  2000 2003 2006
(tavoite)
       
Ammattikorkeakoulututkinto1) 24,7 25,0 24,5
Ylempi korkeakoulututkinto 27,1 27,3 27,0

1) Nuorten koulutus

Tutkinnon suorittaneiden työllistyminen ja jatko-opintoihin sijoittuminen (%)1)
  2000 2003 2006
tavoite
       
Ylioppilastutkinto 80,3 81,3 82,0
Ammatillinen perustutkinto 72,0 72,3 74,0
Ammatillisen lisäkoulutuksen tutkinto 84,5 84,9 86,0
Ammattikorkeakoulututkinto 88,5 87,1 88,0
Yliopistotutkinto2) 92,6 91,1 92,0
Tohtorintutkinto 91,9 91,0 92,0

1) Kuvaa työllistymisen ja jatko-opintoihin sijoittumisen tilannetta vuoden lopussa. Tarkastelussa ovat kyseisen vuoden heinäkuun loppuun mennessä ja kolmen edeltävän vuoden aikana suoritetut tutkinnot.

2) Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneista

Tilastotietoja esi- ja perusopetuksesta sekä tutkintoon johtavasta/valmistavasta koulutuksesta1)
  2001 2003 2006
(arvio)
       
Esiopetus      
— opiskelijamäärä2) 60 550 59 850 58 000
Perusopetus      
— uudet opiskelijat 65 310 61 300 58 100
— päättötodistuksen saaneet 63 750 60 830 62 300
— opiskelijamäärä2) 581 070 583 130 573 000
Lukiokoulutus      
— uudet opiskelijat 42 790 42 610 43 600
— suoritetut ylioppilastutkinnot3) 35 270 35 170 35 200
— opiskelijamäärä2) 127 720 120 870 125 000
Ammatillinen peruskoulutus      
— uudet opiskelijat 61 440 60 090 62 000
— suoritetut tutkinnot 33 090 36 040 42 000
— opiskelijamäärä2)4) 131 820 142 020 146 000
Ammatillinen lisäkoulutus5)      
— uudet opiskelijat 18 330 23 910 27 000
— suoritetut tutkinnot 12 670 14 957 18 000
— opiskelijamäärä 35 420 44 103 49 165
Ammattikorkeakoulututkinnot6)      
— aloittaneet 31 890 32 840 32 750
— suoritetut tutkinnot 17 960 20 500 20 800
— opiskelijamäärä7) 112 960 115 790 117 300
     — josta ulkomaalaiset opiskelijat 2 780 3 480 4 500
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot6)      
— aloittaneet - 450 1 200 
— suoritetut tutkinnot -   220 
— opiskelijamäärä2) - 350 900 
Yliopiston perustutkinnot8)      
— uudet opiskelijat 20 650 20 930 20 500 
— suoritetut tutkinnot 14 040 15 290 17 100 
— opiskelijamäärä 138 260 147 090 151 000 
     — josta ulkomaalaiset opiskelijat 2 560 2 890 3 300 
Yliopiston tohtorintutkinnot9)      
— uudet opiskelijat - -  
— suoritetut tutkinnot 1 210 1 260 1 450 
— opiskelijamäärä 21 010 22 960 22 500 
     — josta ulkomaalaiset opiskelijat 1 430 1 490 1 700 

1) Opetushallinnon alainen koulutus.

2) Valtionosuusjärjestelmän mukainen vuosiopiskelijamäärä.

3) Ei sisällä IB-lukioiden tai Reifeprüfung -tutkintoja.

4) Sisältää myös muun kuin tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat.

5) Sisältää ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon johtavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen.

6) Aloittaneita ja tutkintoja koskevien tietojen osalta lähde ammattikorkeakoulujen AMKOTA-tietokanta. Ulkomaalaisten opiskelijoiden osalta tiedot Tilastokeskuksesta.

7) Ei sisällä ylempää amk-tutkintoa ja erikoistumisopintoja suorittavia sekä ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijoita, lähde AMKOTA-tietokanta.

8) Sisältää alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelijat ja tutkinnot, lähde yliopistojen KOTA-tietokanta.

9) Sisältää kaikki jatkotutkinto-opiskelijat (myös lisensiaattitutkinnon), lähde KOTA-tietokanta.

Tiedepolitiikan painopisteenä ovat kansainvälisyyden vahvistaminen, tutkijankoulutuksen ja tutkijanuran kehittäminen sekä tieteen ja yhteiskunnan vuorovaikutuksen lisääminen.

Taide- ja kulttuuripolitiikka

Kulttuuripolitiikan tavoitteena on kansallisesti ja kansainvälisesti sivistyksellisten ja kulttuuristen oikeuksien toteuttaminen sekä kulttuurisen monimuotoisuuden edistäminen ja turvaaminen.

Luovuuden edellytysten parantaminen

Tavoitteena on parantaa luovan toiminnan edellytyksiä, tunnistaa ja vahvistaa taiteellisen ja muun luovuuden vaikutusta yhteiskunnan kehitykseen aikaisempaa monipuolisemmin sekä aktivoida ja tukea näihin tavoitteisiin liittyviä toimintoja ja toimenpiteitä.

Taiteen, kulttuurin ja tiedon saatavuuden parantaminen

Tavoitteena on kulttuurisen monimuotoisuuden lisääminen ja sivistyksellisten ja kulttuuristen oikeuksien parantaminen, lasten ja nuorten sekä vammaisten ja vähemmistöryhmien kulttuuripalveluiden saavutettavuuden lisääminen ja kansallisesti tärkeiden kulttuuri- ja taidelaitosten toiminnan turvaaminen.

Kansallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen, suojelu ja aktiivisen käytön vahvistaminen

Tavoitteena on kulttuuriympäristön ja -perinnön suojelu ja säilyttäminen sekä kulttuuriperinnön saavutettavuuden ja siihen liittyvän tiedon lisääminen. Kansalaisten ja muiden käyttäjien osallisuutta kulttuuriperintöön vahvistetaan monipuolistamalla saatavuutta sekä kehittämällä aineistoja ja palveluja.

Kulttuurituotannon edellytysten ja kulttuurin aseman vahvistaminen tietoyhteiskunnassa

Tavoitteena on luovan talouden vahvistaminen kulttuurin ja taiteen toimialoilla. Vahvistetaan kansallista kilpailukykyä ja työllisyyttä kulttuurin alojen tuotteiden ja palvelujen sekä sisältöjen tuotantoa ja vaihdantaa tukemalla.

Eräitä valtionosuusjärjestelmän avulla tuettujen taide- ja kulttuurilaitosten tunnuslukuja (1 000 henkeä)
  2003
toteutuma
2004
toteutuma
2006
arvio
       
Teatteri- ja orkesterilain piiriin kuuluvien teattereiden ja Kansallisteatterin katsojat 2 529 2 490 2 500
Museoiden kävijämäärät valtionosuuden piirissä ja muissa päätoimisesti hoidetuissa museoissa 4 523 4 723 4 700
Sinfoniaorkesterien1) ja Kansallisoopperan kuulijat 945 952 952
Yleisten kirjastojen kokonaislainaus 108 405 109 753 111 000

1) Sisältää kaksi valtionosuusjärjestelmään kuulumatonta orkesteria.

Liikuntapolitiikka

Väestön hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen

Tavoitteena on riittämättömästi liikkuvien aktivointi säännölliseen liikkumiseen kaikissa ikäryhmissä, väestön ylipainoisuuden kasvun hillitseminen liikunnan avulla sekä liikkumisympäristön ottaminen huomioon yhdyskuntasuunnittelussa. Tavoitetta toteutetaan terveysliikuntaa edistävillä ohjelmilla sekä tukemalla liikuntajärjestöjen toimintaa ja laajoja väestöryhmiä palvelevaa liikuntapaikkarakentamista.

Yhteiskunnallisen osallisuuden ja osallistumisen vahvistaminen

Tavoitteena on tukea valtakunnallisten liikuntajärjestöjen koulutustoiminnan laadun ja sisällön kehittämistä osana liikunnan koulutusjärjestelmää palvelemaan lasten ja nuorten, terveysliikunnan ja huippu-urheilun tarpeita.

Kansainväliseen menestykseen tähtäävän sekä eettisesti ja yhteiskuntavastuullisesti toimivan huippu-urheilun tukeminen

Tavoitteena on huippu-urheilun toimintaedellytysten parantaminen tukemalla valmennusjärjestelmien kehittämistä ja tehostamista, vammaishuippu-urheilun integrointia sekä antidopingtoimintaa.

Tunnusluku 2003
toteutuma
2004
toteutuma
2006
arvio
       
Terveytensä kannalta riittävästi (2 krt/vko) liikkuvat 15—64 -vuotiaat ihmiset, %      
— miehet 58 61 61
— naiset 65 65 65
       
Lähde: 2003 ja 2004 Kansanterveyslaitos, 2006 OPM

Tunnusluku 2003
toteutuma
2004
toteutuma
2006
arvio
       
Liikunnan vapaaehtois- ja kansalaistoimintaan osallistuminen vuosina 1997—98, 2001—02 ja 2006, henk.      
Kaikki 435 000 509 000 509 000
— miehet 265 000 291 000 291 000
— naiset 170 000 218 000 218 000
       
Lähde: 1997—98, 2001—02 Kansallinen liikuntatutkimus, Suomen Gallup, 2006 OPM

Nuorisotyö ja -politiikka

Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tukeminen

Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tavoitteena on kehittää nuorten tavoitteellista toimintaa kansalaisyhteiskunnassa. Nuorten aktiivista kansalaisuutta edistetään tavoitteena luoda edellytykset jokaiselle nuorelle osallistumiseen ja omaan harrastukseen. Tavoitteena on, että nuoret äänestävät valtakunnallisissa vaaleissa yhtä aktiivisesti kuin muu väestö.

Nuorten sosiaalinen vahvistaminen

Nuorille suunnataan toimenpiteitä, joilla nuorten elämäntaidot paranevat. Sosiaalinen vahvistaminen on kohdennettua toimintaa, joka keskittyy syrjäytymisen riskiryhmässä oleviin nuoriin. Nuorten työpajatoiminnalla alennetaan nuorten työttömien määrää ja ehkäisevällä huumetyöllä vähennetään nuorten huumeiden käyttöä ja kokeilua.

Nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen

Nuorten kasvu- ja elinoloja parannetaan tehostamalla hallituksen nuoriin kohdistuvaa sukupolvipolitiikkaa tavoitteena nuorten elinolojen saattaminen samalle tasolle muiden väestöryhmien kanssa. Tavoitteen saavuttamista seurataan nuorten elinoloindikaattorien avulla.

Seuranta: nuorten elinoloindikaattorit
Nuorten työpajatoiminta 2003
toteutuma
2004
toteutuma
2006
arvio
       
Pajat, lkm 236 230 220
Nuoret pajoissa, lkm (6 kk:n jaksoissa) 7 100 7 000 8 000
Koulutukseen tai työhön sijoittuneet, % 50 50 55
Nuorisotyöttömät, lkm 35 000 34 800 29 500

Valtionosuusuudistus

Valtionosuusjärjestelmän ja sen uudistuksen kokonaiskuvaus esitetään talousarvioesityksen yleisperusteluissa.

Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettua lakia (635/1998) muutetaan osana valtion ja kuntien välistä kustannustenjaon uudistusta. Koko valtionosuusjärjestelmää koskevana uudistuksena kustannustenjaon tarkistusta muutetaan siten, että tarkistus tehdään joka neljäs vuosi ja valtionosuusprosenteista säädetään erikseen joka neljäs vuosi. Kustannustenjaon ulkopuolella olevilla tehtävillä säilytetään kiinteä valtionosuusprosentti. Lisäksi kustannustason muutosta vastaavat indeksitarkistukset tehdään täysimääräisinä.

Kunnan omarahoitusosuuden korottamisesta luovutaan, minkä johdosta kuntien omarahoitusosuuteen aikaisemmin tehdyt muutokset otetaan huomioon alentamalla opetus- ja kirjastotoimen käyttökustannusten valtionosuusprosenttia.

Lait tulevat voimaan 1.1.2006. Kustannustenjaon tarkistusmenettelyä sovelletaan ensimmäisen kerran päätettäessä valtionosuuden perusteista vuodelle 2008. Kustannustenjaon tarkistamista ja indeksien laskemista koskevat ehdotukset koskevat koko rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmää.

Perusopetuksen yksikköhintojen laskentatapaa yksinkertaistetaan ja yksikköhintojen eri määräytymisperusteiden painoarvoa muutetaan valtioneuvoston asetuksella säädettävillä kertoimilla. Uutena perusopetuksen valtionosuuden porrastusperusteena otetaan käyttöön vieraskielisten oppilaiden määrä.

Tuloksellisuus ja vaikuttavuus otetaan yhdeksi ammatillisen koulutuksen rahoituksen määräytymisperusteeksi.

Ammattikorkeakoulujen yksikköhinnoissa otetaan huomioon suoritetut tutkinnot. Ammatillista opettajankoulutusta varten myönnetään valtionosuutta. Yksikköhinnan laskentaa yksinkertaistetaan ja rahoituksen ennakoitavuutta lisätään.

Ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen rahoituksessa luovutaan perustamiskustannuksiin myönnettävistä erillisistä valtionosuuksista.

Kirjastojen yksikköhinnan laskennassa käytettävästä asutusrakenneryhmityksestä luovutaan ja siirrytään yhteen yksikköhintaan. Yksikköhintaa korotetaan harvimmin asutuissa kunnissa ja kirjastolle määrätyn erityisen tehtävän takia.

Teattereiden yksikköhintaan tehdään indeksitarkistus. Teattereiden, museoiden ja orkestereiden valtionosuuden perusteena olevat yksikköhinnat lasketaan erikseen kunkin kulttuurilaitosmuodon osalta joka neljäs vuosi vuodesta 2008 alkaen.

Hallinnonalan määrärahat luvuittain vuosina 2004—2006

    v. 2004
tilinpäätös
1000 €
v. 2005
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2006
varsinainen
talousarvio
1000 €

Muutos 2005—2006
    1000 € %
             
01. Opetusministeriö 220 230 229 610 240 621 11 011 5
05. Kirkollisasiat 2 417 2 542 2 564 22 1
07. Opetushallitus 18 403 18 409 18 827 418 2
08. Kansainvälinen yhteistyö 15 138 10 821 10 615 - 206 - 2
10. Yliopisto-opetus ja -tutkimus 1 298 612 1 322 902 1 360 915 38 013 3
20. Ammattikorkeakouluopetus 335 107 353 559 365 158 11 599 3
40. Yleissivistävä koulutus 1 800 327 1 900 208 1 969 612 69 404 4
60. Ammatillinen koulutus 544 209 575 786 639 305 63 519 11
69. Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö 303 614 319 523 331 056 11 533 4
70. Opintotuki 740 299 749 544 776 765 27 221 4
88. Tiede 238 910 239 883 258 371 18 488 8
90. Taide ja kulttuuri 331 648 348 774 361 170 12 396 4
98. Liikuntatoimi 90 043 91 291 96 385 5 094 6
99. Nuorisotyö 30 742 34 568 38 951 4 383 13
  Yhteensä 5 969 700 6 197 420 6 470 315 272 895 4

  Henkilöstön kokonaismäärä 30 360 30 790 30 970    

Valtionosuudet opetusministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa)
    2005
varsinainen
talousarvio
2006
varsinainen
talousarvio
2005/2006
muutos
         
29.20.30 Ammattikorkeakoulut 346 605 358 704 12 099
29.40.30 Yleissivistävä koulutus 1 783 738 1 854 440 70 702
29.60.30 Ammatillinen koulutus 431 505 500 397 68 892
29.60.31 Oppisopimuskoulutus 107 417 101 727 -5 690
29.69.30 Kansalaisopistot 76 793 78 100 1 307
29.69.31 Ammatillinen lisäkoulutus 109 171 112 790 3 619
29.69.50 Kansanopistot 45 633 46 847 1 214
29.69.51 Ammatilliset erikoisoppilaitokset 17 425 18 169 744
29.69.55 Opintokeskukset 13 163 11 938 -1 225
29.69.56 Kesäyliopistot 4 414 4 511 97
29.90.30 ja 52 Kirjastot 90 510 91 235 725
29.90.31 ja 52 Teatterit ja orkesterit 43 974 45 529 1 555
29.90.32 ja 52 Museot 18 169 18 987 818
29.90.33 Kuntien kulttuuritoiminta 6 650 5 000 -1 650
29.98.50 ja 52 Liikunnan koulutuskeskukset 14 360 16 708 2 348
29.98.50 Kuntien liikuntatoimi 15 435 16 712 1 277
29.99.50 Kuntien nuorisotyö 6 100 7 073 973
Yhteensä   3 131 062 3 288 869 104 481
         
Arvio valtionosuuksien jakautumisesta      
         
Kunnat ja kuntayhtymät (77 %) 2 410 918 2 532 429 121 511
* Kunnat   1 326 005 1 392 836 66 831
* Kuntayhtymät   1 084 913 1 139 593 54 680
Yksityiset (23 %) 720 144 756 440 36 296

Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat

Veikkaus Oy:n tulouttamistavoitteeksi on asetettu vuoden 2006 osalta 387,2 milj. euroa. Veikkausvoittovaramomenttien 29.90.52, 29.98.50 ja 29.99.50 mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 4 000 000 euroa Veikkaus Oy:n käyttörahastosta tuloutettuja varoja, jotka ovat kertyneet aikaisemmilta vuosilta. Lisäksi voittovaroista aikaisemmin myönnettyjen lainojen kuoletuksia ja korkoja arvioidaan kertyvän 0,2 milj. euroa. Veikkausvoittovaroja on edunsaajien käytettävissä yhteensä 391,4 milj. euroa.

Voittovaroista ehdotetaan myönnettäväksi momentilta 29.88.53 tieteen tukemiseen 75,7 milj. euroa, momentilta 29.90.52 taiteen tukemiseen 186,4 milj. euroa, momentilta 29.98.50 liikunnan tukemiseen 95,1 milj. euroa ja momentilta 29.99.50 nuorisonkasvatustyön tukemiseen 34,2 milj. euroa.

Arpajaislain (1047/2001) mukaisesti raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuotto käytetään urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämiseen. Arpajaislain mukaan em. pelejä toimeenpanevan rahapeliyhteisön asianomaisen tilikauden voittoa sekä voittovaroista myönnetyistä lainoista kertyviä kuoletuksia ja korkoja vastaavaksi arvioitu määräraha otetaan vuosittain valtion talousarvioon. Raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuoton käyttämisestä annetun lain (1054/2001) 2 §:ssä tarkoitettujen veikkausvoittovarojen tuotosta rahoitettavien kirjaston valtionosuuksien määräksi ehdotetaan 40 milj. euroa, mikä on 44 % näiden valtionosuuksien kokonaismäärästä. Muihin tarkoituksiin käytettävä veikkausvoittovarojen tuotto on siten 351,5 milj. euroa. Viimeksi mainitusta euromäärästä ehdotetaan mainitun lain 1 §:ssä säädetyissä rajoissa käytettäväksi 27,1 % urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen, 9,7 % nuorisotyön edistämiseen, 21,5 % tieteen edistämiseen ja 41,7 % taiteen edistämiseen. Voittovarat muodostavat keskeisen rahoituslähteen tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön sektoreilla. Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuoton käyttämisestä annetun lain 2 §:n muuttamisesta.

Veikkausvoittovaroilla on katettu edunsaajien kokonaisrahoituskehyksistä seuraavat osuudet vuosina 2001—2006 (milj. euroa)
  2001 2002 2003 2004 2005 2006
  TP TP TP TP TA TA
             
Tiede 179,8 188,9 210,5 238,9 239,9 258,3
— veikk.varat 75,9 76,2 75,8 75,7 75,7 75,7
— budj.varat 103,8 112,7 134,7 163,2 164,1 182,6
             
Kirjastojen valtionosuus 82,7 80,1 87,0 88,0 90,5 92,1
— veikk.varat 67,2 35,5 58,6 59,3 48,9 40,0
— budj.varat 15,5 44,5 28,4 28,7 41,6 52,1
             
Taide 209,9 222,2 227,0 242,4 258,3 269,1
— veikk.varat 137,3 144,2 130,1 128,2 136,2 146,4
— budj.varat 72,6 78,0 96,9 114,3 122,1 122,7
             
Liikunta 81,6 84,4 85,7 90,0 91,3 96,4
— veikk.varat 80,7 83,3 83,9 88,1 89,4 95,1
— budj.varat 0,9 1,0 1,9 1,9 1,9 1,3
             
Nuoriso 21,1 22,0 22,4 30,7 34,6 38,9
— veikk.varat 20,3 20,3 20,7 28,5 31,7 34,2
— budj.varat 0,8 1,6 1,6 2,2 2,8 4,7
             
Veikkausvoittovarat yhteensä 381,4 359,5 369,0 379,9 381,9 391,4

Eräisiin käyttötarkoituksiin varatut määrärahat veikkausvoittovaroista ja muilta talousarvion momenteilta (euroa)
  Veikkaus-
voittovarat
Yleiset
budjettivarat
Yhteensä
       
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot 2 175 000 2 788 000 4 963 000
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat 59 200 000 120 132 000 179 332 000
Valtionosuus ja -avustus teattereille ja orkestereille 31 862 000 13 667 000 45 529 000
Valtionosuus ja -avustus museoille 14 516 000 4 471 000 18 987 000
Valtionosuus ja -avustus kirjastoille 43 426 000 51 274 000 94 700 000
Entistämis- ja korjausavustukset 1 075 000 1 587 000 2 662 000
Taidetoimikuntien toimintamenoihin sekä alueellisille taidetoimikunnille käytettäväksi taiteen edistämiseen 4 320 000 3 357 000 7 677 000
Liikunnan koulutuskeskukset 15 400 000 1 308 000 16 708 000
Nuorten työpajatoiminnan kehittäminen ja syrjäytymisen ehkäisy 1 400 000 4 723 000 6 123 000

Opetustusministeriön hallinnonalan valtuusyhteenveto (milj. euroa)
  2006 2007 2008 2009 2010— Valtuuden käytöstä aiheutuvat kaikki menot yhteensä
             
Ennen vuotta 2006 tehdyt sitoumukset 261,6 153,9 39,4 49,9 64,9 569,7
Vuoden 2006 sitoumukset 59,8 108,1 83,5 36,9 46,5 334,8
Valtuudet yhteensä 321,4 262,0 122,9 86,8 111,4 904,5

Valtiovarainvaliokunta:

Yleistä

Valiokunta yhtyy hallituksen esityksessä todettuun siitä, että Suomen kansainvälinen menestyminen perustuu korkeatasoiseen koulutukseen ja tutkimukseen, luovuuteen ja elinvoimaiseen kansalliseen kulttuuriin sekä modernin tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseen. Väestörakenteen muutos lisää nuorten vastuuta yhteiskuntakehityksestä. Tärkeimpiä arvoja ovat sivistys, tasa-arvo, luovuus ja hyvinvointi. Tavoitteena on vahvistaa sivistystä, jonka varaan talouden kestävä kasvu ja Suomen henkinen ja aineellinen hyvinvointi rakentuvat.

Valiokunta pitää oikeina koulutuksen painopisteitä, joita ovat koulutuksen laadun ja tehokkuuden parantaminen, lasten ja nuorten tukeminen ja ohjaus sekä aikuisten koulutusmahdollisuuksien parantaminen. Työurien pidentymistä edistetään sekä parantamalla nuorten sijoittumista koulutukseen ja työelämään että lisäämällä työikäisen aikuisväestön koulutusmahdollisuuksia.

Samoin valiokunta pitää kannatettavina kulttuurin painopistealueita. Erityisen myönteistä talousarvioesityksessä kulttuurimäärärahojen osalta on se, että kirjastojen lakisääteisten valtionosuuksien kattamista yleisistä budjettivaroista nopeutetaan. Näin vapautuu lisävoimavaroja veikkausvoittovarojen varsinaisten edunsaajien toimintaan.

Peruskouluikäisten määrän väheneminen pienentää perusopetuksen oppilasmäärää. Valiokunta painottaa, että tässäkin tilanteessa tulee kuitenkin huolehtia siitä, että koulutus järjestetään oppimisen ja oppilaiden kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla ja opetuksen laatu turvataan. On myös tärkeää, että oppimisvaikeuksiin puututaan riittävän ajoissa.

Valiokunta kiinnittää huomiota koulurakentamiseen ja peruskorjauksiin tarvittavien investointimäärärahojen riittävyyteen. Myös kirjastojen sekä kuntien liikuntapaikkojen rakentamisesta ja peruskorjaamisesta tulee pitää huolta. Valiokunta kiinnittää huomiota myös hankintatointa koskevan lainsäädännön uudistamiseen ja pitää tärkeänä, että yhteiskunnan kannalta tärkeät toiminnat eivät vaarannu tai joudu kohtuuttomiin vaikeuksiin. Mahdollisten verotusmuutosten vaikutukset yleishyödylliseen kansalaistoimintaan sekä valtion tuottavuusohjelman vaikutukset yliopistoille tulee niin ikään selvittää.

Syrjäytyminen ja koulutuksen keskeyttäminen.Hallitusohjelman mukaisesti opetusministeriö ja työministeriö ovat käynnistäneet toimet nuorten koulutus- ja yhteiskuntatakuun toteuttamiseksi. Nuorten koulutustakuun tavoitteeksi on asetettu, että vuonna 2008 vähintään 96 prosenttia perusopetuksen päättävistä oppilaista aloittaa samana vuonna lukio- tai ammatillisessa koulutuksessa taikka perusopetuksen lisäopetuksessa.

Perusopetuksen päättävistä nuorista kaikki eivät saavuta sellaisia valmiuksia, joita ammatillisessa koulutuksessa edellytetään. Näillä opiskelijoilla on tavanomaista suurempi riski keskeyttää opintonsa heti koulutuksen alkuvaiheessa tai vaihtaa opintoalaa useampaankin kertaan. Valiokunta pitää tärkeinä toimenpiteitä, joilla perusopetuksesta ammatilliseen koulutukseen siirtymiskynnystä madalletaan ja ammatillisen koulutuksen keskeyttämistä vähennetään. Ammatilliseen koulutukseen ohjaavasta ja valmistavasta koulutuksesta on mahdollista siirtyä joustavasti tutkintoon johtavaan koulutukseen. Opetusministeriön asettama työryhmä selvitti perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen välisen, ns. nivelvaiheen ongelmakohtia ja viime vuosina käynnistettyjen toimenpiteiden riittävyyttä asetettuihin tavoitteisiin nähden. Valiokunta yhtyy työryhmän näkemykseen mm. siinä, että nivelvaiheeseen suunnattavat toimenpiteet ovat moniammatillista yhteistyötä vaativa kokonaisuus.

Valiokunta muistuttaa myös siitä, että oppisopimuskoulutus on suurelle osalle nuoria tärkeä opiskelukeino, jonka avulla on mahdollista hankkia ammattitaito.