Talousarvioesitys 2006
29. OPETUSMINISTERIÖN HALLINNONALA
Opetusministeriön hallinnonalalla myönnettävät valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan vuonna 2006 myöntöpäätöksen perusteella poiketen tulojen ja menojen kohdentamista koskevista yleisistä määräyksistä. Valtuusmenettelyn piiriin kuuluvat valtionosuudet ja -avustukset budjetoidaan kuitenkin maksuperusteisesti.
Selvitysosa:
Toimintaympäristö
Suomen kansainvälinen menestyminen perustuu korkeatasoiseen koulutukseen ja tutkimukseen, luovuuteen ja elinvoimaiseen kansalliseen kulttuuriin sekä modernin tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseen. Väestörakenteen muutos lisää nuorten vastuuta yhteiskuntakehityksestä. Peruskouluikäisten määrän väheneminen pienentää perusopetuksen oppilasmäärää. Väestön ikääntymisestä johtuvat poistumat työelämästä vaikuttavat myös koulutustarpeisiin. Työvoiman saatavuus vaikeutuu. Työtehtävät kehittyvät kaikilla aloilla yhä korkeampaa tietotaitoa ja osaamista vaativaksi. Työvoiman ja palvelujen keskittyessä uhkana on työvoimatarpeen ja koulutuksen alueellinen kohtaamattomuus. Tietoyhteiskuntakehitys luo haasteita verkkosisältöjen ja -palveluiden sekä tietoyhteiskuntavalmiuksien kehittämiselle ja lisäksi demokratian ja yhteiskunnallisen tasa-arvon toteutumiselle. Väestön ikääntymisen myötä työ- ja toimintakyvyn ylläpidon merkitys kasvaa.
Talousarvioesityksen lähtökohdat
Opetusministeriö toteuttaa hallituksen koulutus-, tiede-, kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopolitiikkaa yhdessä hallinnonalan virastojen ja laitosten sekä toimialan yhteisöjen kanssa. Hallinnonalan arvoja ovat sivistys, tasa-arvo, luovuus ja hyvinvointi. Tavoitteena on vahvistaa sivistystä, jonka varaan talouden kestävä kasvu ja Suomen henkinen ja aineellinen hyvinvointi rakentuvat.
Opetusministeriön toimialan vaikuttavuustavoitteissa on otettu huomioon hallitusohjelma, hallituksen strategia-asiakirja, koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma sekä muita valtioneuvoston periaatepäätöksiä.
Opetusministeriön toimialan strategiset avainalueet
Koulutuksellista ja kulttuurista tasa-arvoa edistetään pyrkimällä turvaamaan eri väestöryhmien ja alueiden mahdollisuudet koulutukseen ja kulttuuripalveluihin. Koulutuksen perusturvan toteutumista vahvistetaan. Kulttuuri-, taide-, liikunta- ja nuorisotyöpalvelujen saatavuutta, tarjontaa ja saavutettavuutta kehitetään.
Yhteiskunnan sivistyksellistä ja taloudellista kilpailukykyä edistetään vahvistamalla osaamista ja luomalla edellytyksiä innovaatiotoiminnalle. Tavoitteena on osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen ja työurien pidentäminen. Vahvistetaan tietoyhteiskunnan toimivuutta. Tieteen ja kulttuurin keinoin vahvistetaan luovan hyvinvointiyhteiskunnan innovaatioperustaa.
Väestön henkistä ja fyysistä hyvinvointia sekä yhteiskunnallista osallisuutta ja osallistumista edistetään. Lisätään aikuisten mahdollisuuksia opiskeluun. Edistetään lasten kasvuympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta, parannetaan nuorten elinoloja ja jatketaan syrjäytymisen ehkäisyä. Edistetään väestön terveyttä ja toimintakykyä. Maahanmuuttajien kotoutumista edistetään. Uskonnollisten yhdyskuntien toimintaedellytyksiä tuetaan.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
Koulutus- ja tiedepolitiikka
Koulutus- ja tiedepolitiikan tavoitteena on vahvistaa Suomen kilpailukykyä ja hyvinvointia edistävää osaamista.
Koulutuksen painopisteitä ovat koulutuksen laadun ja tehokkuuden parantaminen, lasten ja nuorten tukeminen ja ohjaus sekä aikuisten koulutusmahdollisuuksien parantaminen. Työurien pidentymistä edistetään sekä parantamalla nuorten sijoittumista koulutukseen ja työelämään että lisäämällä työikäisen aikuisväestön koulutusmahdollisuuksia. Tavoitteena on, että
- vähintään 96 % peruskoulun päättävistä aloittaa samana vuonna lukiossa, ammatillisessa koulutuksessa tai perusopetuksen lisäopetuksessa,
- koulutuksen keskeyttäminen vähenee ja läpäisy paranee,
- korkeakoulutuksen aloittamisikä alenee yhdellä vuodella vuoteen 2008 mennessä ja tutkinnon suorittamisikä vähintään vuodella vuoteen 2012 mennessä ja että
- vuosittain koulutukseen osallistuvien osuus työikäisestä aikuisväestöstä kasvaa vähintään 60 %:iin vuoteen 2008 mennessä.
Yrittäjyyttä, tietoyhteiskuntaosaamista ja kansalaisvaikuttamista edistetään koulutuspolitiikan keinoin.
Opintotukea kehitetään koulutuspoliittisten tavoitteiden pohjalta. Tavoitteena on kannustava opintotuki, jolla edistetään suunnitelmallista ja päätoimista opiskelua ja opintoaikojen lyhenemistä.
Koulutustakuu: perusopetuksen suorittaneiden välitön sijoittuminen koulutukseen | |||
---|---|---|---|
2000 | 2003 | 2006 (tavoite) |
|
Ammatilliseen koulutukseen sijoittuneet (%) | 36,3 | 37,0 | 37,5 |
Lukiokoulutukseen sijoittuneet (%) | 53,7 | 55,1 | 54,5 |
Peruskoulun lisäopetukseen sijoittuneet (%) | 3,0 | 2,4 | 3,0 |
Tutkintoon johtavaan koulutukseen tai peruskoulun lisäopetukseen siirtyneet yhteensä (%) | 93,0 | 94,5 | 95 |
Opiskelijamäärä | 61 650 | 57 550 | 63 350 |
Tutkintoon johtavan koulutuksen keskeyttäminen (%)1) | |||
2001 | 2003 | 2006 (tavoite) |
|
Lukiokoulutus | 2,4 | 2,0 | 2,0 |
Ammatillinen peruskoulutus2) | 11,7 | 10,2 | 9,0 |
Ammattikorkeakouluopinnot | 7,2 | 6,2 | 6,0 |
Yliopistokoulutus3) | 3,8 | 4,5 | 4,2 |
1) Opetushallinnon alainen koulutus. Kokonaan opintonsa keskeyttävät, jotka eivät sijoitu muualle koulutusjärjestelmään.
2) Tilasto ei sisällä näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen perustutkintoon valmistavaa koulutusta, oppisopimuskoulutusta eikä erityisoppilaitoksissa järjestettävää koulutusta.
3) Sisältää alemmat ja ylemmät korkeakoulututkinnot.
Korkeakoulututkinnon suorittajien keski-ikä (mediaani) | |||
---|---|---|---|
2000 | 2003 | 2006 (tavoite) |
|
Ammattikorkeakoulututkinto1) | 24,7 | 25,0 | 24,5 |
Ylempi korkeakoulututkinto | 27,1 | 27,3 | 27,0 |
1) Nuorten koulutus
Tutkinnon suorittaneiden työllistyminen ja jatko-opintoihin sijoittuminen (%)1) | |||
2000 | 2003 | 2006 tavoite |
|
Ylioppilastutkinto | 80,3 | 81,3 | 82,0 |
Ammatillinen perustutkinto | 72,0 | 72,3 | 74,0 |
Ammatillisen lisäkoulutuksen tutkinto | 84,5 | 84,9 | 86,0 |
Ammattikorkeakoulututkinto | 88,5 | 87,1 | 88,0 |
Yliopistotutkinto2) | 92,6 | 91,1 | 92,0 |
Tohtorintutkinto | 91,9 | 91,0 | 92,0 |
1) Kuvaa työllistymisen ja jatko-opintoihin sijoittumisen tilannetta vuoden lopussa. Tarkastelussa ovat kyseisen vuoden heinäkuun loppuun mennessä ja kolmen edeltävän vuoden aikana suoritetut tutkinnot.
2) Ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneista
Tilastotietoja esi- ja perusopetuksesta sekä tutkintoon johtavasta/valmistavasta koulutuksesta1) | |||
2001 | 2003 | 2006 (arvio) |
|
Esiopetus | |||
— opiskelijamäärä2) | 60 550 | 59 850 | 58 000 |
Perusopetus | |||
— uudet opiskelijat | 65 310 | 61 300 | 58 100 |
— päättötodistuksen saaneet | 63 750 | 60 830 | 62 300 |
— opiskelijamäärä2) | 581 070 | 583 130 | 573 000 |
Lukiokoulutus | |||
— uudet opiskelijat | 42 790 | 42 610 | 43 600 |
— suoritetut ylioppilastutkinnot3) | 35 270 | 35 170 | 35 200 |
— opiskelijamäärä2) | 127 720 | 120 870 | 125 000 |
Ammatillinen peruskoulutus | |||
— uudet opiskelijat | 61 440 | 60 090 | 62 000 |
— suoritetut tutkinnot | 33 090 | 36 040 | 42 000 |
— opiskelijamäärä2)4) | 131 820 | 142 020 | 146 000 |
Ammatillinen lisäkoulutus5) | |||
— uudet opiskelijat | 18 330 | 23 910 | 27 000 |
— suoritetut tutkinnot | 12 670 | 14 957 | 18 000 |
— opiskelijamäärä | 35 420 | 44 103 | 49 165 |
Ammattikorkeakoulututkinnot6) | |||
— aloittaneet | 31 890 | 32 840 | 32 750 |
— suoritetut tutkinnot | 17 960 | 20 500 | 20 800 |
— opiskelijamäärä7) | 112 960 | 115 790 | 117 300 |
— josta ulkomaalaiset opiskelijat | 2 780 | 3 480 | 4 500 |
Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot6) | |||
— aloittaneet | - | 450 | 1 200 |
— suoritetut tutkinnot | - | 220 | |
— opiskelijamäärä2) | - | 350 | 900 |
Yliopiston perustutkinnot8) | |||
— uudet opiskelijat | 20 650 | 20 930 | 20 500 |
— suoritetut tutkinnot | 14 040 | 15 290 | 17 100 |
— opiskelijamäärä | 138 260 | 147 090 | 151 000 |
— josta ulkomaalaiset opiskelijat | 2 560 | 2 890 | 3 300 |
Yliopiston tohtorintutkinnot9) | |||
— uudet opiskelijat | - | - | |
— suoritetut tutkinnot | 1 210 | 1 260 | 1 450 |
— opiskelijamäärä | 21 010 | 22 960 | 22 500 |
— josta ulkomaalaiset opiskelijat | 1 430 | 1 490 | 1 700 |
1) Opetushallinnon alainen koulutus.
2) Valtionosuusjärjestelmän mukainen vuosiopiskelijamäärä.
3) Ei sisällä IB-lukioiden tai Reifeprüfung -tutkintoja.
4) Sisältää myös muun kuin tutkintoon johtavan koulutuksen opiskelijat.
5) Sisältää ammattitutkintoon ja erikoisammattitutkintoon johtavan oppilaitosmuotoisen ja oppisopimusmuotoisen koulutuksen.
6) Aloittaneita ja tutkintoja koskevien tietojen osalta lähde ammattikorkeakoulujen AMKOTA-tietokanta. Ulkomaalaisten opiskelijoiden osalta tiedot Tilastokeskuksesta.
7) Ei sisällä ylempää amk-tutkintoa ja erikoistumisopintoja suorittavia sekä ammatillisen opettajankoulutuksen opiskelijoita, lähde AMKOTA-tietokanta.
8) Sisältää alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelijat ja tutkinnot, lähde yliopistojen KOTA-tietokanta.
9) Sisältää kaikki jatkotutkinto-opiskelijat (myös lisensiaattitutkinnon), lähde KOTA-tietokanta.
Tiedepolitiikan painopisteenä ovat kansainvälisyyden vahvistaminen, tutkijankoulutuksen ja tutkijanuran kehittäminen sekä tieteen ja yhteiskunnan vuorovaikutuksen lisääminen.
Taide- ja kulttuuripolitiikka
Kulttuuripolitiikan tavoitteena on kansallisesti ja kansainvälisesti sivistyksellisten ja kulttuuristen oikeuksien toteuttaminen sekä kulttuurisen monimuotoisuuden edistäminen ja turvaaminen.
Luovuuden edellytysten parantaminen
Tavoitteena on parantaa luovan toiminnan edellytyksiä, tunnistaa ja vahvistaa taiteellisen ja muun luovuuden vaikutusta yhteiskunnan kehitykseen aikaisempaa monipuolisemmin sekä aktivoida ja tukea näihin tavoitteisiin liittyviä toimintoja ja toimenpiteitä.
Taiteen, kulttuurin ja tiedon saatavuuden parantaminen
Tavoitteena on kulttuurisen monimuotoisuuden lisääminen ja sivistyksellisten ja kulttuuristen oikeuksien parantaminen, lasten ja nuorten sekä vammaisten ja vähemmistöryhmien kulttuuripalveluiden saavutettavuuden lisääminen ja kansallisesti tärkeiden kulttuuri- ja taidelaitosten toiminnan turvaaminen.
Kansallisen kulttuuriperinnön säilyttäminen, suojelu ja aktiivisen käytön vahvistaminen
Tavoitteena on kulttuuriympäristön ja -perinnön suojelu ja säilyttäminen sekä kulttuuriperinnön saavutettavuuden ja siihen liittyvän tiedon lisääminen. Kansalaisten ja muiden käyttäjien osallisuutta kulttuuriperintöön vahvistetaan monipuolistamalla saatavuutta sekä kehittämällä aineistoja ja palveluja.
Kulttuurituotannon edellytysten ja kulttuurin aseman vahvistaminen tietoyhteiskunnassa
Tavoitteena on luovan talouden vahvistaminen kulttuurin ja taiteen toimialoilla. Vahvistetaan kansallista kilpailukykyä ja työllisyyttä kulttuurin alojen tuotteiden ja palvelujen sekä sisältöjen tuotantoa ja vaihdantaa tukemalla.
Eräitä valtionosuusjärjestelmän avulla tuettujen taide- ja kulttuurilaitosten tunnuslukuja (1 000 henkeä) | |||
---|---|---|---|
2003 toteutuma |
2004 toteutuma |
2006 arvio |
|
Teatteri- ja orkesterilain piiriin kuuluvien teattereiden ja Kansallisteatterin katsojat | 2 529 | 2 490 | 2 500 |
Museoiden kävijämäärät valtionosuuden piirissä ja muissa päätoimisesti hoidetuissa museoissa | 4 523 | 4 723 | 4 700 |
Sinfoniaorkesterien1) ja Kansallisoopperan kuulijat | 945 | 952 | 952 |
Yleisten kirjastojen kokonaislainaus | 108 405 | 109 753 | 111 000 |
1) Sisältää kaksi valtionosuusjärjestelmään kuulumatonta orkesteria.
Liikuntapolitiikka
Väestön hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
Tavoitteena on riittämättömästi liikkuvien aktivointi säännölliseen liikkumiseen kaikissa ikäryhmissä, väestön ylipainoisuuden kasvun hillitseminen liikunnan avulla sekä liikkumisympäristön ottaminen huomioon yhdyskuntasuunnittelussa. Tavoitetta toteutetaan terveysliikuntaa edistävillä ohjelmilla sekä tukemalla liikuntajärjestöjen toimintaa ja laajoja väestöryhmiä palvelevaa liikuntapaikkarakentamista.
Yhteiskunnallisen osallisuuden ja osallistumisen vahvistaminen
Tavoitteena on tukea valtakunnallisten liikuntajärjestöjen koulutustoiminnan laadun ja sisällön kehittämistä osana liikunnan koulutusjärjestelmää palvelemaan lasten ja nuorten, terveysliikunnan ja huippu-urheilun tarpeita.
Kansainväliseen menestykseen tähtäävän sekä eettisesti ja yhteiskuntavastuullisesti toimivan huippu-urheilun tukeminen
Tavoitteena on huippu-urheilun toimintaedellytysten parantaminen tukemalla valmennusjärjestelmien kehittämistä ja tehostamista, vammaishuippu-urheilun integrointia sekä antidopingtoimintaa.
Tunnusluku | 2003 toteutuma |
2004 toteutuma |
2006 arvio |
---|---|---|---|
Terveytensä kannalta riittävästi (2 krt/vko) liikkuvat 15—64 -vuotiaat ihmiset, % | |||
— miehet | 58 | 61 | 61 |
— naiset | 65 | 65 | 65 |
Lähde: 2003 ja 2004 Kansanterveyslaitos, 2006 OPM |
Tunnusluku | 2003 toteutuma |
2004 toteutuma |
2006 arvio |
---|---|---|---|
Liikunnan vapaaehtois- ja kansalaistoimintaan osallistuminen vuosina 1997—98, 2001—02 ja 2006, henk. | |||
Kaikki | 435 000 | 509 000 | 509 000 |
— miehet | 265 000 | 291 000 | 291 000 |
— naiset | 170 000 | 218 000 | 218 000 |
Lähde: 1997—98, 2001—02 Kansallinen liikuntatutkimus, Suomen Gallup, 2006 OPM |
Nuorisotyö ja -politiikka
Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tukeminen
Nuorten aktiivisen kansalaisuuden tavoitteena on kehittää nuorten tavoitteellista toimintaa kansalaisyhteiskunnassa. Nuorten aktiivista kansalaisuutta edistetään tavoitteena luoda edellytykset jokaiselle nuorelle osallistumiseen ja omaan harrastukseen. Tavoitteena on, että nuoret äänestävät valtakunnallisissa vaaleissa yhtä aktiivisesti kuin muu väestö.
Nuorten sosiaalinen vahvistaminen
Nuorille suunnataan toimenpiteitä, joilla nuorten elämäntaidot paranevat. Sosiaalinen vahvistaminen on kohdennettua toimintaa, joka keskittyy syrjäytymisen riskiryhmässä oleviin nuoriin. Nuorten työpajatoiminnalla alennetaan nuorten työttömien määrää ja ehkäisevällä huumetyöllä vähennetään nuorten huumeiden käyttöä ja kokeilua.
Nuorten kasvu- ja elinolojen parantaminen
Nuorten kasvu- ja elinoloja parannetaan tehostamalla hallituksen nuoriin kohdistuvaa sukupolvipolitiikkaa tavoitteena nuorten elinolojen saattaminen samalle tasolle muiden väestöryhmien kanssa. Tavoitteen saavuttamista seurataan nuorten elinoloindikaattorien avulla.
Seuranta: nuorten elinoloindikaattorit | |||
---|---|---|---|
Nuorten työpajatoiminta | 2003 toteutuma |
2004 toteutuma |
2006 arvio |
Pajat, lkm | 236 | 230 | 220 |
Nuoret pajoissa, lkm (6 kk:n jaksoissa) | 7 100 | 7 000 | 8 000 |
Koulutukseen tai työhön sijoittuneet, % | 50 | 50 | 55 |
Nuorisotyöttömät, lkm | 35 000 | 34 800 | 29 500 |
Valtionosuusuudistus
Valtionosuusjärjestelmän ja sen uudistuksen kokonaiskuvaus esitetään talousarvioesityksen yleisperusteluissa.
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annettua lakia (635/1998) muutetaan osana valtion ja kuntien välistä kustannustenjaon uudistusta. Koko valtionosuusjärjestelmää koskevana uudistuksena kustannustenjaon tarkistusta muutetaan siten, että tarkistus tehdään joka neljäs vuosi ja valtionosuusprosenteista säädetään erikseen joka neljäs vuosi. Kustannustenjaon ulkopuolella olevilla tehtävillä säilytetään kiinteä valtionosuusprosentti. Lisäksi kustannustason muutosta vastaavat indeksitarkistukset tehdään täysimääräisinä.
Kunnan omarahoitusosuuden korottamisesta luovutaan, minkä johdosta kuntien omarahoitusosuuteen aikaisemmin tehdyt muutokset otetaan huomioon alentamalla opetus- ja kirjastotoimen käyttökustannusten valtionosuusprosenttia.
Lait tulevat voimaan 1.1.2006. Kustannustenjaon tarkistusmenettelyä sovelletaan ensimmäisen kerran päätettäessä valtionosuuden perusteista vuodelle 2008. Kustannustenjaon tarkistamista ja indeksien laskemista koskevat ehdotukset koskevat koko rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmää.
Perusopetuksen yksikköhintojen laskentatapaa yksinkertaistetaan ja yksikköhintojen eri määräytymisperusteiden painoarvoa muutetaan valtioneuvoston asetuksella säädettävillä kertoimilla. Uutena perusopetuksen valtionosuuden porrastusperusteena otetaan käyttöön vieraskielisten oppilaiden määrä.
Tuloksellisuus ja vaikuttavuus otetaan yhdeksi ammatillisen koulutuksen rahoituksen määräytymisperusteeksi.
Ammattikorkeakoulujen yksikköhinnoissa otetaan huomioon suoritetut tutkinnot. Ammatillista opettajankoulutusta varten myönnetään valtionosuutta. Yksikköhinnan laskentaa yksinkertaistetaan ja rahoituksen ennakoitavuutta lisätään.
Ammatillisen koulutuksen ja ammattikorkeakoulujen rahoituksessa luovutaan perustamiskustannuksiin myönnettävistä erillisistä valtionosuuksista.
Kirjastojen yksikköhinnan laskennassa käytettävästä asutusrakenneryhmityksestä luovutaan ja siirrytään yhteen yksikköhintaan. Yksikköhintaa korotetaan harvimmin asutuissa kunnissa ja kirjastolle määrätyn erityisen tehtävän takia.
Teattereiden yksikköhintaan tehdään indeksitarkistus. Teattereiden, museoiden ja orkestereiden valtionosuuden perusteena olevat yksikköhinnat lasketaan erikseen kunkin kulttuurilaitosmuodon osalta joka neljäs vuosi vuodesta 2008 alkaen.
Hallinnonalan määrärahat luvuittain vuosina 2004—2006
v. 2004 tilinpäätös 1000 € |
v. 2005 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2006 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2005—2006 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Opetusministeriö | 220 230 | 229 610 | 240 621 | 11 011 | 5 |
05. | Kirkollisasiat | 2 417 | 2 542 | 2 564 | 22 | 1 |
07. | Opetushallitus | 18 403 | 18 409 | 18 827 | 418 | 2 |
08. | Kansainvälinen yhteistyö | 15 138 | 10 821 | 10 615 | - 206 | - 2 |
10. | Yliopisto-opetus ja -tutkimus | 1 298 612 | 1 322 902 | 1 360 915 | 38 013 | 3 |
20. | Ammattikorkeakouluopetus | 335 107 | 353 559 | 365 158 | 11 599 | 3 |
40. | Yleissivistävä koulutus | 1 800 327 | 1 900 208 | 1 969 612 | 69 404 | 4 |
60. | Ammatillinen koulutus | 544 209 | 575 786 | 639 305 | 63 519 | 11 |
69. | Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö | 303 614 | 319 523 | 331 056 | 11 533 | 4 |
70. | Opintotuki | 740 299 | 749 544 | 776 765 | 27 221 | 4 |
88. | Tiede | 238 910 | 239 883 | 258 371 | 18 488 | 8 |
90. | Taide ja kulttuuri | 331 648 | 348 774 | 361 170 | 12 396 | 4 |
98. | Liikuntatoimi | 90 043 | 91 291 | 96 385 | 5 094 | 6 |
99. | Nuorisotyö | 30 742 | 34 568 | 38 951 | 4 383 | 13 |
Yhteensä | 5 969 700 | 6 197 420 | 6 470 315 | 272 895 | 4 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 30 360 | 30 790 | 30 970 |
Valtionosuudet opetusministeriön hallinnonalalla (1 000 euroa) | ||||
---|---|---|---|---|
2005 varsinainen talousarvio |
2006 varsinainen talousarvio |
2005/2006 muutos |
||
29.20.30 | Ammattikorkeakoulut | 346 605 | 358 704 | 12 099 |
29.40.30 | Yleissivistävä koulutus | 1 783 738 | 1 854 440 | 70 702 |
29.60.30 | Ammatillinen koulutus | 431 505 | 500 397 | 68 892 |
29.60.31 | Oppisopimuskoulutus | 107 417 | 101 727 | -5 690 |
29.69.30 | Kansalaisopistot | 76 793 | 78 100 | 1 307 |
29.69.31 | Ammatillinen lisäkoulutus | 109 171 | 112 790 | 3 619 |
29.69.50 | Kansanopistot | 45 633 | 46 847 | 1 214 |
29.69.51 | Ammatilliset erikoisoppilaitokset | 17 425 | 18 169 | 744 |
29.69.55 | Opintokeskukset | 13 163 | 11 938 | -1 225 |
29.69.56 | Kesäyliopistot | 4 414 | 4 511 | 97 |
29.90.30 ja 52 | Kirjastot | 90 510 | 91 235 | 725 |
29.90.31 ja 52 | Teatterit ja orkesterit | 43 974 | 45 529 | 1 555 |
29.90.32 ja 52 | Museot | 18 169 | 18 987 | 818 |
29.90.33 | Kuntien kulttuuritoiminta | 6 650 | 5 000 | -1 650 |
29.98.50 ja 52 | Liikunnan koulutuskeskukset | 14 360 | 16 708 | 2 348 |
29.98.50 | Kuntien liikuntatoimi | 15 435 | 16 712 | 1 277 |
29.99.50 | Kuntien nuorisotyö | 6 100 | 7 073 | 973 |
Yhteensä | 3 131 062 | 3 288 869 | 104 481 | |
Arvio valtionosuuksien jakautumisesta | ||||
Kunnat ja kuntayhtymät (77 %) | 2 410 918 | 2 532 429 | 121 511 | |
* Kunnat | 1 326 005 | 1 392 836 | 66 831 | |
* Kuntayhtymät | 1 084 913 | 1 139 593 | 54 680 | |
Yksityiset (23 %) | 720 144 | 756 440 | 36 296 |
Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat
Veikkaus Oy:n tulouttamistavoitteeksi on asetettu vuoden 2006 osalta 387,2 milj. euroa. Veikkausvoittovaramomenttien 29.90.52, 29.98.50 ja 29.99.50 mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 4 000 000 euroa Veikkaus Oy:n käyttörahastosta tuloutettuja varoja, jotka ovat kertyneet aikaisemmilta vuosilta. Lisäksi voittovaroista aikaisemmin myönnettyjen lainojen kuoletuksia ja korkoja arvioidaan kertyvän 0,2 milj. euroa. Veikkausvoittovaroja on edunsaajien käytettävissä yhteensä 391,4 milj. euroa.
Voittovaroista ehdotetaan myönnettäväksi momentilta 29.88.53 tieteen tukemiseen 75,7 milj. euroa, momentilta 29.90.52 taiteen tukemiseen 186,4 milj. euroa, momentilta 29.98.50 liikunnan tukemiseen 95,1 milj. euroa ja momentilta 29.99.50 nuorisonkasvatustyön tukemiseen 34,2 milj. euroa.
Arpajaislain (1047/2001) mukaisesti raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuotto käytetään urheilun ja liikuntakasvatuksen, tieteen, taiteen ja nuorisotyön edistämiseen. Arpajaislain mukaan em. pelejä toimeenpanevan rahapeliyhteisön asianomaisen tilikauden voittoa sekä voittovaroista myönnetyistä lainoista kertyviä kuoletuksia ja korkoja vastaavaksi arvioitu määräraha otetaan vuosittain valtion talousarvioon. Raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuoton käyttämisestä annetun lain (1054/2001) 2 §:ssä tarkoitettujen veikkausvoittovarojen tuotosta rahoitettavien kirjaston valtionosuuksien määräksi ehdotetaan 40 milj. euroa, mikä on 44 % näiden valtionosuuksien kokonaismäärästä. Muihin tarkoituksiin käytettävä veikkausvoittovarojen tuotto on siten 351,5 milj. euroa. Viimeksi mainitusta euromäärästä ehdotetaan mainitun lain 1 §:ssä säädetyissä rajoissa käytettäväksi 27,1 % urheilun ja liikuntakasvatuksen edistämiseen, 9,7 % nuorisotyön edistämiseen, 21,5 % tieteen edistämiseen ja 41,7 % taiteen edistämiseen. Voittovarat muodostavat keskeisen rahoituslähteen tieteen, taiteen, liikunnan ja nuorisotyön sektoreilla. Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi raha-arpajaisten sekä veikkaus- ja vedonlyöntipelien tuoton käyttämisestä annetun lain 2 §:n muuttamisesta.
Veikkausvoittovaroilla on katettu edunsaajien kokonaisrahoituskehyksistä seuraavat osuudet vuosina 2001—2006 (milj. euroa) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | |
TP | TP | TP | TP | TA | TA | |
Tiede | 179,8 | 188,9 | 210,5 | 238,9 | 239,9 | 258,3 |
— veikk.varat | 75,9 | 76,2 | 75,8 | 75,7 | 75,7 | 75,7 |
— budj.varat | 103,8 | 112,7 | 134,7 | 163,2 | 164,1 | 182,6 |
Kirjastojen valtionosuus | 82,7 | 80,1 | 87,0 | 88,0 | 90,5 | 92,1 |
— veikk.varat | 67,2 | 35,5 | 58,6 | 59,3 | 48,9 | 40,0 |
— budj.varat | 15,5 | 44,5 | 28,4 | 28,7 | 41,6 | 52,1 |
Taide | 209,9 | 222,2 | 227,0 | 242,4 | 258,3 | 269,1 |
— veikk.varat | 137,3 | 144,2 | 130,1 | 128,2 | 136,2 | 146,4 |
— budj.varat | 72,6 | 78,0 | 96,9 | 114,3 | 122,1 | 122,7 |
Liikunta | 81,6 | 84,4 | 85,7 | 90,0 | 91,3 | 96,4 |
— veikk.varat | 80,7 | 83,3 | 83,9 | 88,1 | 89,4 | 95,1 |
— budj.varat | 0,9 | 1,0 | 1,9 | 1,9 | 1,9 | 1,3 |
Nuoriso | 21,1 | 22,0 | 22,4 | 30,7 | 34,6 | 38,9 |
— veikk.varat | 20,3 | 20,3 | 20,7 | 28,5 | 31,7 | 34,2 |
— budj.varat | 0,8 | 1,6 | 1,6 | 2,2 | 2,8 | 4,7 |
Veikkausvoittovarat yhteensä | 381,4 | 359,5 | 369,0 | 379,9 | 381,9 | 391,4 |
Eräisiin käyttötarkoituksiin varatut määrärahat veikkausvoittovaroista ja muilta talousarvion momenteilta (euroa) | |||
---|---|---|---|
Veikkaus- voittovarat |
Yleiset budjettivarat |
Yhteensä | |
Kotimaisten kielten tutkimuskeskuksen toimintamenot | 2 175 000 | 2 788 000 | 4 963 000 |
Suomen Akatemian tutkimusmäärärahat | 59 200 000 | 120 132 000 | 179 332 000 |
Valtionosuus ja -avustus teattereille ja orkestereille | 31 862 000 | 13 667 000 | 45 529 000 |
Valtionosuus ja -avustus museoille | 14 516 000 | 4 471 000 | 18 987 000 |
Valtionosuus ja -avustus kirjastoille | 43 426 000 | 51 274 000 | 94 700 000 |
Entistämis- ja korjausavustukset | 1 075 000 | 1 587 000 | 2 662 000 |
Taidetoimikuntien toimintamenoihin sekä alueellisille taidetoimikunnille käytettäväksi taiteen edistämiseen | 4 320 000 | 3 357 000 | 7 677 000 |
Liikunnan koulutuskeskukset | 15 400 000 | 1 308 000 | 16 708 000 |
Nuorten työpajatoiminnan kehittäminen ja syrjäytymisen ehkäisy | 1 400 000 | 4 723 000 | 6 123 000 |
Opetustusministeriön hallinnonalan valtuusyhteenveto (milj. euroa) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010— | Valtuuden käytöstä aiheutuvat kaikki menot yhteensä | |
Ennen vuotta 2006 tehdyt sitoumukset | 261,6 | 153,9 | 39,4 | 49,9 | 64,9 | 569,7 |
Vuoden 2006 sitoumukset | 59,8 | 108,1 | 83,5 | 36,9 | 46,5 | 334,8 |
Valtuudet yhteensä | 321,4 | 262,0 | 122,9 | 86,8 | 111,4 | 904,5 |
Yleistä
Valiokunta yhtyy hallituksen esityksessä todettuun siitä, että Suomen kansainvälinen menestyminen perustuu korkeatasoiseen koulutukseen ja tutkimukseen, luovuuteen ja elinvoimaiseen kansalliseen kulttuuriin sekä modernin tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämiseen. Väestörakenteen muutos lisää nuorten vastuuta yhteiskuntakehityksestä. Tärkeimpiä arvoja ovat sivistys, tasa-arvo, luovuus ja hyvinvointi. Tavoitteena on vahvistaa sivistystä, jonka varaan talouden kestävä kasvu ja Suomen henkinen ja aineellinen hyvinvointi rakentuvat.
Valiokunta pitää oikeina koulutuksen painopisteitä, joita ovat koulutuksen laadun ja tehokkuuden parantaminen, lasten ja nuorten tukeminen ja ohjaus sekä aikuisten koulutusmahdollisuuksien parantaminen. Työurien pidentymistä edistetään sekä parantamalla nuorten sijoittumista koulutukseen ja työelämään että lisäämällä työikäisen aikuisväestön koulutusmahdollisuuksia.
Samoin valiokunta pitää kannatettavina kulttuurin painopistealueita. Erityisen myönteistä talousarvioesityksessä kulttuurimäärärahojen osalta on se, että kirjastojen lakisääteisten valtionosuuksien kattamista yleisistä budjettivaroista nopeutetaan. Näin vapautuu lisävoimavaroja veikkausvoittovarojen varsinaisten edunsaajien toimintaan.
Peruskouluikäisten määrän väheneminen pienentää perusopetuksen oppilasmäärää. Valiokunta painottaa, että tässäkin tilanteessa tulee kuitenkin huolehtia siitä, että koulutus järjestetään oppimisen ja oppilaiden kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla ja opetuksen laatu turvataan. On myös tärkeää, että oppimisvaikeuksiin puututaan riittävän ajoissa.
Valiokunta kiinnittää huomiota koulurakentamiseen ja peruskorjauksiin tarvittavien investointimäärärahojen riittävyyteen. Myös kirjastojen sekä kuntien liikuntapaikkojen rakentamisesta ja peruskorjaamisesta tulee pitää huolta. Valiokunta kiinnittää huomiota myös hankintatointa koskevan lainsäädännön uudistamiseen ja pitää tärkeänä, että yhteiskunnan kannalta tärkeät toiminnat eivät vaarannu tai joudu kohtuuttomiin vaikeuksiin. Mahdollisten verotusmuutosten vaikutukset yleishyödylliseen kansalaistoimintaan sekä valtion tuottavuusohjelman vaikutukset yliopistoille tulee niin ikään selvittää.
Syrjäytyminen ja koulutuksen keskeyttäminen.Hallitusohjelman mukaisesti opetusministeriö ja työministeriö ovat käynnistäneet toimet nuorten koulutus- ja yhteiskuntatakuun toteuttamiseksi. Nuorten koulutustakuun tavoitteeksi on asetettu, että vuonna 2008 vähintään 96 prosenttia perusopetuksen päättävistä oppilaista aloittaa samana vuonna lukio- tai ammatillisessa koulutuksessa taikka perusopetuksen lisäopetuksessa.
Perusopetuksen päättävistä nuorista kaikki eivät saavuta sellaisia valmiuksia, joita ammatillisessa koulutuksessa edellytetään. Näillä opiskelijoilla on tavanomaista suurempi riski keskeyttää opintonsa heti koulutuksen alkuvaiheessa tai vaihtaa opintoalaa useampaankin kertaan. Valiokunta pitää tärkeinä toimenpiteitä, joilla perusopetuksesta ammatilliseen koulutukseen siirtymiskynnystä madalletaan ja ammatillisen koulutuksen keskeyttämistä vähennetään. Ammatilliseen koulutukseen ohjaavasta ja valmistavasta koulutuksesta on mahdollista siirtyä joustavasti tutkintoon johtavaan koulutukseen. Opetusministeriön asettama työryhmä selvitti perusopetuksen ja toisen asteen koulutuksen välisen, ns. nivelvaiheen ongelmakohtia ja viime vuosina käynnistettyjen toimenpiteiden riittävyyttä asetettuihin tavoitteisiin nähden. Valiokunta yhtyy työryhmän näkemykseen mm. siinä, että nivelvaiheeseen suunnattavat toimenpiteet ovat moniammatillista yhteistyötä vaativa kokonaisuus.
Valiokunta muistuttaa myös siitä, että oppisopimuskoulutus on suurelle osalle nuoria tärkeä opiskelukeino, jonka avulla on mahdollista hankkia ammattitaito.