Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Opetusministeriö
       05. Kirkollisasiat
       07. Opetushallitus
       70. Opintotuki
       88. Tiede
            50. Eräät avustukset
            70. Kaluston hankinta
       98. Liikuntatoimi
       99. Nuorisotyö

Talousarvioesitys 2006

90. Taide ja kulttuuriPDF-versio

Selvitysosa:

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Taide- ja kulttuuripolitiikan tavoitteena on turvata suotuisat toimintaedellytykset taiteen- ja kulttuurikentän toimijoille, kansalaisten mahdollisuudet monipuolisiin ja laadukkaisiin taide-elämyksiin ja kulttuuripalveluihin sekä edistää toimijoiden kansallista ja kansainvälistä verkostoitumista. Lisäksi kiinnitetään huomiota laajemmin luovuuteen ja kulttuuriin yhteiskunnan kehittämisen voimavarana ja mahdollisuutena.

Kuntien valtionosuusjärjestelmän uudistuksen yhteydessä kirjastojen valtionosuusperusteita muutetaan siten, että yksikköhinnan laskennassa käytettävästä asutusrakenneryhmityksestä luovutaan ja siirrytään yhteen yksikköhintaan. Yksikköhintaa korotetaan harvimmin asutuissa kunnissa ja kirjastolle määrätyn erityisen tehtävän takia.

Taide- ja kulttuurilaitosten valtionosuuden perusteena olevia henkilötyövuosia lisätään, teattereiden yksikköhintaan tehdään indeksikorotus sekä kehittämismääräraha teattereille ja orkestereille lisätään.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Taiteen ja kulttuurin saatavuuden parantaminen ja taiteellisesti luovan toiminnan toimintamahdollisuuksien kehittäminen valtioneuvoston taide- ja taiteilijapoliittisen periaatepäätöksen mukaisesti.

Kansallisten kulttuuri- ja taidelaitosten toimintaedellytyksiä vahvistetaan. Lasten ja nuorten taide- ja kulttuuripalveluiden saatavuutta parannetaan suuntaamalla tukea eri taiteenalojen toimintaan, tuetaan laadukasta lasten ja nuorten mediakulttuurin kehitystä sekä lastenkulttuurikeskusten toimintaa vakiinnutetaan. Kulttuuripalvelujen saavutettavuutta erityisryhmille, vammaisten ja kulttuurivähemmistöjen omaehtoista kulttuuritoimintaa sekä kulttuurivähemmistöjen ja pääkulttuurin yhteyksiä tuetaan.

Valtion taidetoimikuntien ja alueellisten taidetoimikuntien edellytyksiä lisätä taiteen edistämistä alueellisesti ja valtakunnallisesti pyritään edistämään. Taide- ja kulttuuripalveluiden saatavuutta kehitetään tukemalla taiteen alueellista tarjontaa.

Kirjastoverkon toimivuuden tehostaminen

Kirjastojen asemaa kirjallisen kulttuurin asiantuntijana, tunnetuksi tekijänä ja kirjallisuuskasvattajana sekä lastenkulttuurin edistäjänä kehitetään. Kuntien välistä yhteistyötä kirjastojen toiminnassa lisätään.

Audiovisuaalisen teollisuuden vahvistaminen ja kulttuuriomaisuuden varmistaminen

Audiovisuaalisten tuotantojen kilpailukykyä kehitetään. Mediakasvatuksen asemaa vakiinnutetaan ja valtion elokuvakuvatarkastamon toimialuetta pyritään laajentamaan. Suomen elokuva-arkiston tehtäväaluetta ajanmukaistetaan.

Tietoyhteiskunnan kehittäminen kulttuurisektorilla

Kotimaista sisällöntuotantoa monipuolistetaan tietoverkoissa ja muissa sähköisissä päätelaitteissa. Kulttuurin verkkopalveluja ja niiden toimivuutta ja saatavuutta kehitetään.

Tekijänoikeuden kehittäminen digitaalisessa ja tietoverkkoympäristössä

Tekijänoikeustietämystä ja siihen liittyvää osaamista lisätään. Yhtenäistä tekijänoikeusinformaatiokäytäntöä digitaalisen sisällöntuotannon, multimedian ja tietoverkkojen alueelle kehitetään. Lisensiointi- ja sopimuskäytäntöjä sekä suojattujen aineistojen levityksen turvaamista parannetaan.

Pohjoisen kulttuurisen kumppanuuden vakiinnuttaminen

Yhteistyössä eri osapuolten kanssa kehitetään kulttuurisen kumppanuuden muotoja. Opetusministeriön taiteen ja kulttuurin Venäjä-ohjelmaa toteutetaan tavoitteena pohjoisen kulttuurin kumppanuuden vahvistaminen.

Kansallisen kulttuuriperinnön edistäminen

Tuetaan kulttuuriperintöaineistojen saattamista digitaaliseen muotoon ja verkon kautta haettavaksi museoiden, arkistojen ja kirjastojen yhteistyönä. Museoiden ja muiden kulttuuriperintökohteiden saavutettavuutta pyritään parantamaan ja lisätään kulttuuriperintökasvatusta.

Taiteen ja kulttuurin ja muun yhteiskunnallisen kehityksen välisten suhteiden kehittäminen

Taide- ja kulttuuriperusteisten toimintojen osallistumista strategisena voimavarana yhteisölliseen kehitykseen lisätään luovan talouden kehittämistyössä; kulttuurivientiä edistämällä ja alueellisessa kehittämistyössä. Laatimalla luovuusstrategia ja ryhtymällä toteuttamaan sen tavoitteita ja toimenpide-ehdotuksia luovuuden merkitys tunnistetaan aiempaa paremmin ja sen käyttö lisääntyy yhteiskunnallisen toiminnan eri alueilla.

21. Taiteen keskustoimikunnan ja taidetoimikuntien toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 357 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös taiteilijaprofessoreiden viroista aiheutuviin palkkausmenoihin, taiteen edistämistä tarkoittavien toimenpiteiden rahoittamiseen ja avustamiseen sekä taide- ja kulttuuripolitiikan tutkimus- ja tiedotustoiminnan menojen maksamiseen.

Määrärahasta myönnettävät apurahat budjetoidaan maksuperusteisina.

Määrärahasta saa käyttää maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen enintään 10 000 euroa.

Selvitysosa:Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan noin 33 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

Taiteen keskustoimikunnan tavoitteena on, että vuosikymmenen lopulla korkeatasoinen taiteemme tunnetaan nykyistä laajemmin kotimaassa ja kansainvälisesti ja että taide vaikuttaa yhteiskunnassa entistä monipuolisemmin innovaatioperustan laajentajana ja lisää kansalaisten hyvinvointia. Tavoitteena on lisäksi:

  • Korkeatasoisen ja innovatiivisen taiteellisen työskentelyn ja tuotannon edellytysten parantaminen sekä taiteen roolin kehittäminen tietoyhteiskunnassa. Keskeisenä keinona on apurahojen ja avustusten jakaminen.
  • Taiteen tasa-arvoisen saavutettavuuden, kulttuurisen monimuotoisuuden ja taiteen soveltuvan käytön lisääminen.
  • Taiteen alan kansainvälisen vuorovaikutuksen ja yhteistyön kehittäminen.
  • Taiteen ja taidepolitiikan aseman vahvistaminen toimimalla opetusministeriön valtakunnallisena asiantuntijaelimenä ja tuottamalla taidepolitiikalle olennaista tutkimustietoa ja arviointivälineitä sekä kehittämällä tiedotusta ja tietopalvelua.
Taidetoimikuntalaitoksen1)tuki taiteellisen toimintaan
Tunnusluku 2003
toteutuma
2004
toteutuma
2006
arvio
       
Hakemukset 8 221 8 711 8 885
Hakijat 5 422 5 756 5 929
Myönnöt 2 378 2 768 2 907
Saajat 2 111 2 425 2 522
       
Lähde: Vuodet 2003 ja 2004: Karhunen 2005: Taidetoimikuntalaitoksen tuki taiteelliseen toimintaan 2000—2004. Tilastotiedote 2/05. Taiteen keskustoimikunta. Tavoite vuodelle 2006: Hakemusten määrän keskimääräinen vuosikasvu 2 %, hakijoiden määrän vuosikasvu 3 %, myöntöjen määrän vuosikasvu 5 %, apurahan saajien määrän vuosikasvu 4 %.

1) Taiteen keskustoimikunta, valtion taidetoimikunnat, kirjasto- ja näyttöapurahalautakunnat sekä jaostot.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2004
toteutuma
2005
varsinainen
talousarvio
2006
esitys
       
Bruttomenot 3 249 3 361 3 377
Bruttotulot 64 20 20
Nettomenot 3 185 3 341 3 357
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 366    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 478    

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 6 000 euroa uuteen palkkausjärjestelmään siirtymisen johdosta.


2006 talousarvio 3 357 000
2005 lisätalousarvio 13 000
2005 talousarvio 3 341 000
2004 tilinpäätös 3 297 000

22. Valtion taidemuseon toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 948 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös siviilipalvelusmiehistä aiheutuvien menojen maksamiseen.

Määrärahasta saa käyttää näyttelytoiminnan ja muun maksullisen palvelutoiminnan tukemiseen enintään 3 372 000 euroa.

Selvitysosa:Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan noin 62 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

Valtion taidemuseo vie eteenpäin kuvataiteen kulttuuriperintöä ja vahvistaa oman aikamme visuaalisen kulttuurin merkitystä.

Kulttuuriperinnön hoidon vaikuttavuustavoitteena on visuaalisen kulttuuriperinnön kartuttaminen tuleville sukupolville. Taidekokoelmien ja kartuttamisen tavoitteet ovat lähes yksinomaan laadullisia ottaen samalla huomioon sisällölliset painotukset.

Yleisölle suunnatun toiminnan tavoitteena on pitää kulttuuriperintö elävänä vahvistamalla Valtion taidemuseon eri yksiköiden roolia monipuolisten ja korkealaatuisten kulttuuripalvelujen tarjoajana. Näyttely- ja ohjelmistotoiminnan tarjonta pyritään pitämään monipuolisena samalla kun kävijätutkimuksin seurataan asiakkaiden tyytyväisyyttä ja pyritään vastaamaan sen toiveisiin. Yleisölähtöisyyteen, jolla tarkoitetaan ajankohtaisuutta näyttelytarjonnassa, kiinnitetään erityistä huomiota.

Taidemuseoalan kehittämisyksikkö jatkaa koko taidemuseokenttää koskevia kehityshankkeita yhdessä maan muiden taidemuseoiden kanssa. Vuonna 2006 toteutetaan osatutkimuksia taidemuseotoiminnan vaikuttavuuden arvioimiseksi.

Tunnusluku 2003
toteutuma
2004
toteutuma
2006
tavoite
       
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA
(suoritemäärät, palvelukyky ja laatu, vaikuttavuus)
     
Näyttelytoiminnan kävijämäärä      
— kokonaiskävijämäärä 424 419 522 993 416 000
— maksavien kävijöiden osuus 271 914 345 801 230 000
— maksavien kävijöiden osuus, % 64 66 55
Asiakastyytyväisyys (asiakaspalvelu), % 85,5 88 80
Kokoelma- ja erikoisnäyttelyt, euroa 23 28 17
Tutkimus- ja näyttelyjulkaisut, euroa 14 16 11
Konservoidut teokset 835 610 760
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS
(taloudellisuus, tuottavuus, kannattavuus)
     
Näyttelykäynnin keskitulo 3,1 3,7 3,2
Näyttelykäynnin keskihinta 3,6 2,7 3,0
Näyttelyjulkaisujen myydyt määrät/painokset, % 60 86 60
Hallinnollisten palvelujen osuuskokonaiskustannuksista, % 17 16 16
Maksullinen toiminta (kustannusvastaavuus)      
— tulot/kokonaiskustannukset, % 15 23 12
— tulot/erilliskustannukset, % 45 64 35
— hintatuki/erilliskustannukset, % 49 31 62
HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA      
Henkilötyövuodet 239 228 228

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2004
toteutuma
2005
varsinainen
talousarvio
2006
esitys
       
Bruttomenot 20 280 18 985 19 626
Bruttotulot 4 005 2 435 2 678
Nettomenot 16 275 16 550 16 948
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 853    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 255    

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 173 000 euroa pakollisten kustannusten nousun johdosta.


2006 talousarvio 16 948 000
2005 lisätalousarvio 187 000
2005 talousarvio 16 550 000
2004 tilinpäätös 16 677 000

23. Suomenlinnan hoitokunnan toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 407 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös rakennusten perusparannustöihin.

Selvitysosa:Suomenlinnan hoitokunnan toiminnan keskeisenä tavoitteena on vastata Unescon maailmanperintökohteen ja kansallisesti merkittävän monumentin yllä- ja kunnossapidosta.

Vuoden 2006 aikana on tavoitteena saada valmiiksi kolmen kohteen restaurointi- ja korjaustyöt ja käynnistää kaksi uutta korjaus- ja rakentamishanketta. Helsingin kaupungin kanssa tehty Suomenlinnan rakentamisen ja käytön kustannustenjakoa koskeva sopimus saatetaan ajan tasalle.

Suomenlinnaa kehitetään kestävän matkailun periaatteita noudattaen. Tavoitteena on suuren yleisön tietämyksen lisääntyminen maailmanperintökohteesta. Suomenlinnan kunnostuksessa hyödynnetään saarella sijaitsevaa työsiirtolaa. Maiseman kunnostustöissä painopisteenä on muurien ja puistojen kunnostaminen.

Tunnusluku 2003
toteutuma
2004
toteutuma
2006
tavoite
       
Matkailijamäärät sesongin ulkopuolisina kuukausina (loka—huhti), kpl 145 000 158 000 170 000
Rakennuttamisen osuus korjauskustannuksista, % 17 16 15
Linnoitusmuureista parhaassa kuntoluokassa koko linnoitusmuurimäärästä (52 800 m²) , % 35 36 38
Vuokratuotot, kasvu % 8,5 2,5 8

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2004
toteutuma
2005
varsinainen
talousarvio
2006
esitys
       
Bruttomenot 6 640 6 183 6 282
Bruttotulot 3 855 3 628 3 875
Nettomenot 2 785 2 555 2 407
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 378    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 130    


2006 talousarvio 2 407 000
2005 lisätalousarvio 61 000
2005 talousarvio 2 555 000
2004 tilinpäätös 2 537 000

24. Museoviraston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 16 743 000 euroa.

Käyttösuunnitelma
   
Kansallismuseon toimintamenot 5 422 000
Museoviraston muut toimintamenot 11 321 000
Yhteensä 16 743 000

Selvitysosa:Museovirasto johtaa ja kehittää maan yleistä museotointa ja huolehtii esineellisen kulttuuriperinnön ja kulttuuriympäristön tutkimisesta, säilyttämisestä ja hoidosta sekä alaa koskevien palveluiden tarjoamisesta. Museoviraston toiminta perustuu aktiiviseen vuorovaikutukseen museokentän sekä valtakunnallisten ja alueellisten viranomaisten kanssa sekä korkeatasoiseen asiantuntemukseen ja motivoituneeseen henkilöstöön.

Kulttuuriympäristön vaalimisen tehostamiseksi ja kaavoituksen nopeuttamiseksi kehitetään alueellisten palvelujen saatavuutta. Tavoitteena on samalla vapauttaa keskushallinnon voimavaroja ohjaus- ja kehittämistoimintaan valtioneuvoston rakennusperintöstrategian toteuttamiseksi.

Kokoelmatietojen saattamista museoyhteisön, tutkijoiden ja kansalaisten käyttöön tehostetaan luettelointitietojen ja kuvien digitoinnilla. Museot suunnittelevat näyttelynsä palvelemaan eri kävijäryhmiä ja parantavat niiden informatiivisuutta ja houkuttelevuutta.

Kulttuuriperintökasvatuksen ja saavutettavuuden edistäminen ovat painopisteinä kulttuuriperintöalan kehittämisessä ja avustuksissa museoiden innovatiivisille hankkeille. Hankkeille tarkoitetuista avustuksista 60—80 % suunnataan kulttuuriperintökasvatukseen ja saavutettavuuden edistämiseen. Verkko-opetuspakettien käytön kasvutavoite on 10 %/v. Tavoitteena on verkostoituminen ja hyvien käytäntöjen laatiminen. Museoalalle kehitettävää arviointimallia testataan pilottimuseoissa.

Tunnusluku 2003
toteutuma
2004
toteutuma
2006
tavoite
       
Museoviraston museoiden ja näyttelyiden kävijämäärä 314 104 311 870 360 000
Osallistujat Museoviraston tilaisuuksissa - 9 986 5 500
Kulttuuriperintöä koskevien lausuntojen ja lupien käsittelyaika, vrk - 32,5 30
Esinetietojen digitointiaste, % 12,9 15,6 18,5
Verkko-opetuspakettien käytön kasvu, % - - 10

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2004
toteutuma
2005
varsinainen
talousarvio
2006
esitys
       
Bruttomenot 19 800 18 816 20 339
Bruttotulot 3 813 3 005 3 596
Nettomenot 15 986 15 811 16 743
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 709    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 257    

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon valtioneuvoston periaatepäätöksen mukaisesti 127 000 euroa Suomen merimuseon toiminnan kehittämiseen.


2006 talousarvio 16 743 000
2005 lisätalousarvio 229 000
2005 talousarvio 15 811 000
2004 tilinpäätös 15 534 000

25. Näkövammaisten kirjaston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 978 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen enintään 430 000 euroa.

Selvitysosa:Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan yli 99 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

Näkövammaisten kirjaston toiminnan tavoitteena on näkövammaisten ja muiden lukemisesteisten henkilöiden tasa-arvoinen kohtelu kirjallisuuden saannissa, koulunkäynnissä ja opiskelussa. Kirjasto toteuttaa tehtäväänsä tuottamalla ja tarjoamalla asiakaskuntansa käyttöön erityisaineistoa, kuten äänikirjoja, pistekirjoja ja elektronisia kirjoja sekä toimimalla ääni- ja pistekirjapalvelujen asiantuntijalaitoksena.

Kirjasto tuottaa 97-prosenttisesti näkövammaisten koululaisten oppikirjat sekä tutkintoa suorittavien opiskelijoiden tutkintovaatimuksissa olevat kirjat, yhteensä noin 500 uutta nimikettä. Lukihäiriöisille oppilaille lainataan olemassa olevaa aineistoa.

Kirjasto tuottaa uusia kauno- ja tietokirjallisuuden nimikkeitä näkövammaisille ja muille lukemisesteisille soveltuvassa muodossa määrän, joka n. 33 % Suomesta vuosittain julkaistavasta yleisestä kirjallisuudesta. Kirjasto välittää kirjallisuutta asiakkaiden käyttöön paikallisena palveluna, postitse ja tietoverkon kautta. Potentiaalisen asiakaskunnan määrä on noin 40 000 henkilöä.

Kirjasto jatkaa analogisen kokoelman digitoimista 5-vuotisen suunnitelman 2005—2009 mukaisesti ja tavoitteena on digitoida yhteensä 15 000 nimikettä.

Tunnusluku 2003
toteutuma
2004
toteutuma
2006
tavoite
       
Kirjatuotanto, kpl 1 593 1 551 1 600
Lainojen määrä, kpl 432 770 408 616 440 000
Kirjalainan keskihinta, € 6,66 7,59 7,70
Asiakkaiden määrä, kpl 12 121 12 805 13 500
Äänikirjakokoelma 28 300 29 900 31 000
— josta DAISY-kirjoja 0 320 5 000

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2004
toteutuma
2005
varsinainen
talousarvio
2006
esitys
       
Bruttomenot 5 281 6 087 6 010
Bruttotulot 34 32 32
Nettomenot 5 247 6 055 5 978
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 520    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 024    


2006 talousarvio 5 978 000
2005 lisätalousarvio 36 000
2005 talousarvio 6 055 000
2004 tilinpäätös 5 750 000

26. Suomen elokuva-arkiston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 3 445 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää esitystoiminnan ja muun maksullisen palvelutoiminnan hintatukeen enintään 101 000 euroa.

Selvitysosa:Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan noin 24 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

Suomen elokuva-arkiston tavoitteena on elokuvan muodossa olevan kulttuuriomaisuuden tallettaminen ja säilyttäminen, elokuvakulttuurin esittäminen, tutkimus- ja tietopalvelutoiminnan harjoittaminen. Elokuva-arkisto palvelee väestön kulttuurisia, tiedollisia ja tutkimuksellisia tarpeita, luovaa teollisuutta sekä turvaa audiovisuaalisen kulttuuriperinnön esilläolon.

Lähes loppuun saatetun nitraattipohjaisten elokuvien pelastamisesta siirrytään varhaisten asetaattivärielokuvien pelastekopiontiin ja restaurointiin. Pelastetavoite vuodelle 2006 on 30 000 metriä. Restaurointitulosten parantamiseksi tutkitaan digitaalisia entistämismetodeja. Laajennetaan elävän kuvan museon perinnekokoelmaa 30 talletuksella; luetteloitujen esineiden määrä kasvaa 300 kappaleella ja digitaalista esinekuvausta jatketaan; tavoitteena on 500 esineen kuvaus. Tuetaan alan tutkimusta, julkaisu- ja näyttelytoimintaa. Tarjotaan alan erityiskirjasto- ja arkistopalvelut. Vastataan kasvavaan kansainvälisen kulttuurivaihdon kysyntään.

Tunnusluku 2003
toteutuma
2004
toteutuma
2006
tavoite
       
Esitystoiminta      
— esitykset Orion Hki, kpl 862 860 840
— katsojat Orion Hki, kpl 49 345 51 669 55 000
— esitykset muut paikkakunnat, kpl 158 169 160

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2004
toteutuma
2005
varsinainen
talousarvio
2006
esitys
       
Bruttomenot 3 922 3 761 3 789
Bruttotulot 569 344 344
Nettomenot 3 353 3 417 3 445
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 442    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 488    

Maksullisen toiminnan tulot perustuvat opetusministeriön asetukseen (1042/2002) Suomen elokuva-arkiston maksullisista suoritteista.


2006 talousarvio 3 445 000
2005 lisätalousarvio 27 000
2005 talousarvio 3 417 000
2004 tilinpäätös 3 399 000

27. Valtion elokuvatarkastamon toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 547 000 euroa.

Määrärahasta saa käyttää maksullisen toiminnan hintatukeen enintään 300 000 euroa.

Selvitysosa:Kulttuuripoliittisista syistä hintatuella katetaan noin 60 % maksullisen toiminnan erillismenoista.

Valtion elokuvatarkastamon toiminnan tavoitteena on luoda lapsille turvallinen kuvaohjelmaympäristö. Tarkastamon tehtävänä on suorittaa lakien määräämä lastensuojelullisiin syihin perustuva kuvaohjelmien ennakkotarkastus ja rekisteröiminen, suorittaa ilmoituksiin perustuvaa ennaltaehkäisevää laillisuusvalvontaa sekä myöntää esityslupia. Tarkastamo pyrkii valistuksen ja tiedotuksen keinoin lisäämään kansalaisten tietämystä kuvaohjelmien sääntelystä.

Kuvaohjelmien ennakkotarkastuksen tavoitteena on lasten kehityksen turvaaminen kuvaohjelmaympäristössä. Keinoja ovat alle 18-vuotiaille suunnattujen kuvaohjelmien tarkastaminen, sääntelyä koskeva valistus ja jälkivalvontatyö yhdessä poliisin kanssa. Vaikuttavuutta mitataan yleisölle ja kuvaohjelmien levittäjille suunnatuilla kyselyillä.

Kehitetään verkkopohjaisia, kustannustehokkaita ja asiakasystävällisiä ilmoitus- ja rekisteröintijärjestelmiä.

Tunnusluku 2003
toteutuma
2004
toteutuma
2006
arvio
       
Tarkastetut pitkät kuvaohjelmat, kpl 774 759 770
Tarkastetut lyhyet kuvaohjelmat, kpl 609 602 620
Tarkastetut vuorovaikutteiset kuvaohjelmat, kpl 2 0 2
Tarkastuksen keskimääräinen hinta, €/h 300 336 336
Myönnetyt esitysluvat, kpl 20 19 20
Lausunnot viranomaisille 2 34 2
Tarkastamolle ilmoitetut kuvaohjelmat, kpl 12 330 26 687 15 000

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2004
toteutuma
2005
varsinainen
talousarvio
2006
esitys
       
Bruttomenot 816 730 778
Bruttotulot 231 193 231
Nettomenot 585 537 547
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 99    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 48    

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 2 000 euroa uuteen palkkausjärjestelmään siirtymisen johdosta.


2006 talousarvio 547 000
2005 lisätalousarvio 7 000
2005 talousarvio 537 000
2004 tilinpäätös 534 000

30. Valtionosuudet ja -avustukset yleisten kirjastojen käyttökustannuksiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 51 274 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten kirjastojen valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen. Määrärahaa saa lisäksi käyttää kuntien valtionosuuslain (1147/1996) mukaisen verotuloihin perustuvan valtionosuuksien tasauksen maksamiseen kunnille. Määrärahasta saa käyttää enintään 336 000 euroa kirjastojen sisältötuotannon kehittämiseen.

Selvitysosa:Pääluokan perusteluihin viitaten hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta 1.1.2006 lukien osana kuntien valtionosuusjärjestelmän uudistamista.

Kirjastojen valtionosuuden perusteena käytettävä keskimääräinen yksikköhinta on 46 euroa asukasta kohden.

Valtionosuuksiin on lisäksi myönnetty 39 961 000 euroa ja valtionavustuksiin 3 500 000 euroa momentilla 29.90.52.

Määrärahan mitoitukseen sisältyy vähentävinä tekijöinä 129 728 000 euroa kuntien asukaskohtaisesti määräytyvänä osuutena toiminnan kustannuksista ja 16 536 000 euroa verotuloihin ja valtionosuusuudistukseen perustuvina tasauserinä.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 394 000 euroa valtion ja kuntien välisen neljälle vuodelle jaksotetun lakisääteisen kustannustenjaon tarkistuksen toisena eränä.

Valtionosuuden perusteena oleviin yksikköhintoihin on tehty 2,4 prosentin suuruinen kustannustason tarkistus. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 2 333 000 euroa kustannustason nousun johdosta.

Yleisten kirjastojen toiminnan tavoitteena on tarjota väestölle yhtäläiset mahdollisuudet sivistyksen, tietojen ja taitojen ja kansalaisvalmiuksien hankkimiseen, kirjallisuuden ja taiteen harrastamiseen, kansainvälistymiseen sekä elinikäiseen oppimiseen. Tavoitteena on myös tarjota mahdollisuus virtuaalisten ja vuorovaikutteisten verkkopalvelujen käyttöön ja opastaa käytössä.

Tuetaan kirjastojen kirjahankintoja yleisellä valtionosuudella sekä kohdennetusti vähälevikkisen laatukirjallisuuden ostotukimäärärahalla. Kirjastopoliittisen työryhmän asettama kirjahankinnan laatutavoite on vähintään 350—400 nidettä/1 000 asukasta. Vuonna 2004 kuntien kirjastolaitoksista 53 % saavutti tämän tavoitteen.

Kirjastotoiminnan vaikuttavuutta ja yhteiskunnallista merkitystä arvioidaan kirjastojen fyysisen käytön ja verkkokäytön sekä eri aineistotyyppien hankinnan ja lainauksen indikaattoreilla sekä asiakaspäätteiden määrää ja verkkoyhteyksien kehitystä seuraamalla.

Tunnusluku 2003
toteutuma
2004
toteutuma
2006
arvio
       
Fyysiset kirjastokäynnit, milj. käyntiä 66 67 67
www-käynnit, milj. käyntiä 35 42 50
Lainaukset, milj. kpl 108 110 111


2006 talousarvio 51 274 000
2005 talousarvio 41 609 000
2004 tilinpäätös 28 663 000

31. Valtionosuus ja -avustus teattereiden ja orkestereiden käyttökustannuksiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 13 667 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten teattereiden ja orkestereiden valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen. Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä henkilötyövuosien määrä on teattereilla enintään 2 474 sekä orkestereilla enintään 1 035. Valtionosuuden perusteena käytettävä yksikköhinta on teattereilla 30 948 euroa henkilötyövuotta kohden.

Selvitysosa:Pääluokan perusteluihin viitaten hallitus on antanut eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain muuttamisesta 1.1.2006 lukien osana kuntien valtionosuusjärjestelmän uudistamista.

Valtionosuuden perusteena oleviin yksikköhintoihin on tehty 2,4 prosentin suuruinen kustannustason tarkistus. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 1 001 000 euroa kustannustason nousun johdosta.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 20 henkilötyövuotta teattereille ja 8 henkilötyövuotta orkestereille. Valtionosuuksiin ja -avustuksiin on lisäksi myönnetty 31 987 080 euroa momentilla 29.90.52. Valtionosuuden perusteena käytettävä yksikköhinta on orkestereilla 32 070 euroa henkilötyövuotta kohden.


2006 talousarvio 13 667 000
2005 talousarvio 15 594 000
2004 tilinpäätös 15 691 000

32. Valtionosuudet ja -avustukset museoille(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 4 471 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten museoiden valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen. Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä henkilötyövuosien määrä on enintään 1 168.

Määrärahasta saa käyttää enintään 252 270 euroa avustusten maksamiseen museoiden kokoelmatietojen siirtämiseksi elektroniseen muotoon.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 40 henkilötyövuotta.

Valtionosuuden perusteena oleviin yksikköhintoihin on tehty 2,4 prosentin suuruinen kustannustason tarkistus. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 424 000 euroa kustannustason nousun johdosta.

Museoiden lakisääteisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin on lisäksi myönnetty 14 678 140 euroa momentilla 29.90.52. Valtionosuuden perusteena käytettävä yksikköhinta on 36 847 euroa henkilötyövuotta kohden.


2006 talousarvio 4 471 000
2005 talousarvio 4 098 000
2004 tilinpäätös 4 010 000

33. Valtionosuus ja -avustus kuntien kulttuuritoimintaan(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen kuntien kulttuuritoiminnasta annetun lain (728/1992) mukaista toimintaa varten. Valtionosuuden perusteena käytettävä yksikköhinta on 3,5 euroa asukasta kohden.

Kuntien kulttuuritoimintaan myönnettävästä määrärahasta saa käyttää enintään 106 000 euroa rahoituslain 42 §:n mukaisen valtionavustuksen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoitukseen sisältyy 12 966 000 euroa kuntien asukaskohtaisesti määräytyvänä osuutena toiminnan kustannuksista.


2006 talousarvio 5 000 000
2005 talousarvio 6 650 000
2004 tilinpäätös 6 632 153

34. Valtionosuus yleisten kirjastojen perustamiskustannuksiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 6 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten perustamishankkeiden sekä peruskoulun, lukion ja yleisen kirjaston valtionosuuksista ja -avustuksista annetun lain (1112/1978) mukaisten perustamiskustannusten valtionosuuksien maksamiseen.

Vuonna 2006 saa tehdä opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisia valtionosuuden myöntämispäätöksiä perustamishankkeille tammikuun 2006 hintatasossa yhteensä enintään 4 000 000 eurolla.

Selvitysosa:

Tunnusluku 2003
toteutuma
2004
toteutuma
2006
arvio
       
Uudisrakennus kpl/hyöty m² 4/4 787 4/1 575 2/4 140
Saneeraus kpl/hyöty m² 2/1 692 3/1 919 0/0
Kirjastoautot 7 13 10

Valtionosuuden myöntämisvaltuudesta valtiolle aiheutuvat menot (1 000 euroa)
  2007 2008 2009 Myöh. vuodet yht.
         
Ennen vuotta 2006 myönnetyt luvat ja tehdyt rahoituspäätökset 5 200 4 700 3 800 7 150
Vuonna 2006 tehtävät rahoituspäätökset 300 750 900 3 850
Yhteensä 5 500 5 450 4 700 11 000


2006 talousarvio 6 000 000
2005 talousarvio 6 000 000
2004 tilinpäätös 6 000 000

40. Korvaus Suomenlinnan Liikenne Oy:lle (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 252 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää korvauksen maksamiseen Suomenlinnan Liikenne Oy:lle tavaraliikenteen käyttötappioon ja lainanhoitomenoihin.

Selvitysosa:Valtion ja Helsingin kaupungin kesken solmitun Suomenlinnan liikenteen hoitoa koskevan sopimuksen mukaisesti valtio korvaa puolet Suomenlinnan tavaraliikenteen käyttötappiosta.


2006 talousarvio 252 000
2005 talousarvio 252 000
2004 tilinpäätös 249 865

50. Eräät avustukset(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 8 035 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kulttuuri-instituuttien tukemiseen rakennussuojelulain (60/1985) 19 §:n nojalla sekä kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten kunnossapitoa tai parantamista ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden alusten entistämistä ja korjausta varten myönnettävien avustusten maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös maailmanperintökohteiden entistämiseen sekä kohteisiin liittyvään tutkimus- ja valistustoimintaan. Määrärahaa saa lisäksi käyttää perinteen tallentamistyöhön, avustusten maksamiseen yhdistysten ja järjestöjen seurantalojen korjaustöihin, korjaustoimintaan liittyvään selvitys- ja tarkastustyöhön, valistus- ja neuvontatoimintaan sekä kulttuurin tukemiseen liittyvien avustusten, apurahojen ja palkintojen sekä projekteista aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Kulttuuri-instituuttien tukeminen 000
Kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten kunnossapitoa tai parantamista varten 000
Maailmanperintökohteiden entistämis-, tutkimus- ja valistustoimintaan 000
Kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden alusten entistämis- ja korjausavustuksiin 000
Avustukset seurantalojen korjaustöihin, korjaustoimintaan liittyvään selvitys- ja tarkastustyöhön sekä valistus- ja neuvontatoimintaan 000
Kulttuuriperinteen tallentamiseen ja tutkimiseen 000
Lehtimiespalkintoihin 000
Rauhantyön edistämiseen 000
Saamelaiskäräjille saamenkielisen kulttuurin edistämiseen ja saamelaisjärjestöjen toimintaan, mistä 12 000 euroa Utsjoen saamelaiskirkkotupien ylläpitoon 000
Eräiden kansalaisjärjestöjen toimintaan 000
Kulttuurilehtien tukemiseen 000
Kansainväliseen levitykseen tarkoitettujen julkaisujen tukeminen 000
Sibeliuksen kootut teokset -projektin julkaisemistyöhön 000
Ihmisoikeusliitolle 000
Yhteensä 8 035 000

Entistämis- ja korjausavustuksiin on lisäksi myönnetty x xxx 000 euroa momentilla 29.90.52, mikä on tarkoitus käyttää seurantalojen korjaustöihin myönnettäviin avustuksiin.


2006 talousarvio 8 035 000
2005 talousarvio 8 085 000
2004 tilinpäätös 3 713 000

51. Apurahat taiteilijoille, kirjailijoille ja kääntäjille (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 11 062 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää taiteilijaprofessoreiden viroista ja valtion taiteilija-apurahoista annetun lain (734/1969) mukaisten 445 apurahavuotta vastaavien taiteilija-apurahojen maksamiseen. Vuonna 2005 saadaan myöntää kohdeapurahoina 50 taiteilija-apurahaa vastaava määrä. Määrärahaa saa käyttää myös aikaisemmin myönnettyjen pitkäaikaisten taiteilija-apurahojen maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös eräistä kirjailijoille ja kääntäjille suoritettavista apurahoista ja avustuksista annetun lain (1080/1983) mukaisiin apurahoihin ja avustuksiin. Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Selvitysosa:

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Valtion taiteilija-apurahat ja kohdeapurahat 8 362 000
Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahat ja avustukset 2 700 000
Yhteensä 11 062 000

Taiteilija-apurahan suuruus on eduskunnalle annetun lakiesityksen mukaan 1.3.2005 lähtien 1 236,81 euroa/kk, jonka jälkeen apurahaa tarkistetaan valtion virkamiesten palkkatarkistuksia vastaavasti opetusministeriön päätöksellä. Vuoden 2006 osalta määrärahan mitoituksessa on huomioitu lisäyksenä valtion virkamiesten palkkojen yleiskorotuksen mukainen korotus. Kirjailijoiden ja kääntäjien apurahojen kokonaismäärä on 10 % edellisenä kalenterivuonna kuntien ylläpitämiin yleisiin kirjastoihin hankittuun kirjallisuuteen käytetystä rahamäärästä.


2006 talousarvio 11 062 000
2005 talousarvio 10 841 000
2004 tilinpäätös 10 416 144

52. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat taiteen edistämiseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 183 906 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen museoille, teattereille ja orkestereille sekä kirjastoille. Teattereille ja orkestereille myönnettävästä rahoituslain mukaisesta määrärahasta saa käyttää enintään x xxx 000 euroa teatteri- ja orkesterilain muuttamisesta annetun lain (1277/1994) 6 a §:n mukaisen valtionavustuksen maksamiseen. Kirjastoille myönnettävästä määrärahasta saa käyttää enintään x xxx 000 euroa opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain mukaisen avustuksen maksamiseen kirjastoille, enintään xxx 000 euroa avustuksen maksamiseen yhteispohjoismaiseen kirjastoautotoimintaan, enintään xxx 000 euroa avustuksen maksamiseen kirjastoalan järjestöille ja enintään x xxx 000 euroa yleisten kirjastojen valtakunnallisten tietoverkkopalvelujen ylläpitämiseen ja kehittämiseen sekä kirjastohenkilöstön täydennyskoulutukseen sekä enintään xxx 000 euroa kuntien yhteisten kirjastolaitosten tukemiseen ja kirjastojen muihin avustuksiin.

Alueelliset taidetoimikunnat saavat palkata 49 määräaikaista ohjaavaa taiteilijaa.

Määrärahasta saa käyttää xxx 000 euroa eräistä kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista annetun lain (115/1997) mukaisiin apurahoihin. Määrärahaa saa käyttää myös taiteen edistämisestä annetun lain (328/1967) mukaisiin alueellisten taidetoimikuntien myöntämiin taiteilija- ja kohdeapurahoihin sekä muihin avustuksiin. Edellä mainitut apurahat budjetoidaan maksuperusteisina.

Määrärahaa saa käyttää taiteen ja kulttuurin edistämistä tarkoittavien toimenpiteiden rahoittamiseen, taide- ja kulttuuripolitiikan tutkimus-, selvitys- ja tiedotustoiminnan palkkaus- ja muiden menojen maksamiseen sekä taideteosten hankkimiseen valtion julkisiin rakennuksiin. Määrärahaa saa käyttää myös museo- ja perinnealan tukemiseen sekä EU:n ohjelmien mukaisten kulttuurihankkeiden rahoitusosuuksien maksamiseen ja tekijänoikeuslain (404/1961) 55 §:ssä säädetyn tekijänoikeusneuvoston toimintamenoihin sekä valtionhallinnon kulttuurialan kansainvälisen yhteistyön menoihin. Määrärahaa saa käyttää myös yliopistojen ja muiden valtion laitosten kulttuuria koskeviin kokeilu- ja tutkimushankkeisiin.

Selvitysosa:

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Elokuvan tuotantoon ja levitykseen 000
Elokuvakulttuurin edistämiseen 000
Alueellisiin av-tuotantokeskuksiin 000
Lasten ja nuorten elokuvakulttuurin kehittämiseen 000
Kirjallisuuden edistämiseen 000
Kuvataiteen edistämiseen 000
Näyttämötaiteen edistämiseen 000
Rakennustaiteen edistämiseen 000
Säveltaiteen edistämiseen 000
Taideteollisuuden edistämiseen 000
Tanssitaiteen edistämiseen 000
Valokuvataiteen edistämiseen 000
Monikulttuurisuuden tukemiseen ja rasismin vastaiseen työhön 000
Vammaisyhteisöjen kulttuuritoimintaan ja kulttuurin saavutettavuuden edistämiseen 000
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin museoille 000
Erikoismuseoiden erityisavustuksiin 000
Museoiden valtionavustuksiin 000
Museo- ja perinnealan järjestöille 000
Entistämis- ja korjausavustuksiin 000
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin ja -avustuksiin teattereille ja orkestereille 000
Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituslain mukaisiin valtionosuuksiin kirjastoille 000
Kirjastotoimen valtionavustuksiin 000
Suomen Kansallisteatterin Osakeyhtiölle 000
Suomen Kansallisoopperan Säätiölle 000
Alueellisille taidetoimikunnille käytettäväksi taiteen edistämiseen 000
Taiteilijoiden valtionpalkintoihin 000
Kuvataiteen tekijöille suoritettavista apurahoista annetun lain mukaisiin apurahoihin 000
Kulttuuripolitiikan sektoritutkimukseen 000
Audiovisuaaliseen sisältötuotantoon 000
Taide- ja museoesineiden varastointiin 000
Tekijänoikeusjärjestelmien kehittämiseen 000
Tekijänoikeusneuvostolle 000
Eräille taidekeskuksille 000
Kuvittajien ja sarjakuvataiteilijoiden kirjastoapurahoihin 000
Säveltaiteen kirjastoapurahoihin 000
Avustukset tilojen hankkimiseen, perustamiskustannuksiin ja peruskorjauksiin 000
Alvar Aalto -akatemialle 000
Valtakunnallisiin kulttuuritapahtumiin 000
Taiteen alan tiedotuskeskuksille 000
Lastenkulttuurikeskuksille 000
Tanssin aluekeskuksille 000
Taiteen keskustoimikunnan käytettäväksi lastenkulttuurin ja monitaiteellisen toiminnan tukemiseen sekä taiteenalan kansainvälisiin avustuksiin 000
Hallituksen mediaväkivaltaohjelmaan ja mediakasvatukseen 000
Kulttuurivienti 000
Kulttuurin ja taiteen Venäjä -ohjelman toimeenpano 000
Kulttuurin tietoyhteiskuntahankkeet 000
Opetusministeriön käytettäväksi 000
Yhteensä 183 906 000

Määrärahan mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 52 000 euroa neljälle vuodelle jaksotetun yksikköhintojen tarkistuksen toisena eränä.

Kirjastojen valtionosuuksiin ja -avustuksiin on lisäksi myönnetty 51 274 000 euroa momentilla 29.90.30, teattereiden ja orkestereiden valtionosuuksiin ja -avustuksiin 13 667 000 euroa momentilla 29.90.31, museoiden valtionosuuksiin ja -avustuksiin 4 471 000 euroa momentilla 29.90.32 sekä entistämis- ja korjausavustuksiin x xxx 000 euroa momentilla 29.90.50.


2006 talousarvio 183 906 000
2005 talousarvio 185 077 000
2004 tilinpäätös 187 528 765

53. Valtionavustus tilakustannuksiin(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 15 465 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustuksen myöntämiseen eräiden tiede- ja kulttuurilaitosten sekä -yhteisöjen tilakustannuksiin.

Selvitysosa:Eräät tiede- ja kulttuurilaitokset ja -yhteisöt maksavat vuokraa Senaatti-kiinteistöille tai valtion kiinteistövarallisuuden haltijavirastoille.

Määrärahaa on tarkoitus käyttää avustuksen maksamiseen Säätiölle Institutum Romanum Finlandiae, Suomen Ateenan -instituutin säätiölle, Suomen Kansallisoopperan säätiölle, Suomen rakennustaiteen museosäätiölle, Taideteollisuusmuseon säätiölle, Saamelaismuseosäätiölle, Ehrensvärd-seura ry:lle, Savonlinnan Oopperajuhlien Kannatusyhdistys ry:lle, Suomen Lontoon instituutin säätiölle, Suomen Ranskan instituutin säätiölle, Hanasaaren ruotsalais-suomalaiselle kulttuurikeskukselle ja Suomen taideakatemian säätiön näyttelyvaihtokeskus FRAME:lle.


2006 talousarvio 15 465 000
2005 talousarvio 15 135 000
2004 tilinpäätös 13 671 411

54. Valtionavustus Suomen Kansallisteatterin peruskorjauksen lainanhoitokuluihin (kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 3 534 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustuksen myöntämiseen Suomen Kansallisteatterin peruskorjauksen lainan lyhennykseen sekä koron maksuun.

Selvitysosa:Määrärahalla maksetaan lainan lyhennyksen ja koron vuoden 2006 osuus.


2006 talousarvio 3 534 000
2005 talousarvio 3 561 000
2004 tilinpäätös 3 738 841

70. Kaluston hankinta (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.

Käyttösuunnitelma
     
1. Valtion taidemuseo 145 000
2. Museovirasto 735 000
3. Suomen elokuva-arkisto 60 000
4. Näkövammaisten kirjasto 60 000
Yhteensä 1 000 000

Määrärahaa saa käyttää myös toiminta- ja näyttelyvarustuksen sekä niiden suunnittelumenojen maksamiseen.


2006 talousarvio 1 000 000
2005 talousarvio 500 000
2004 tilinpäätös 500 000

72. Valtion taidemuseon kokoelmien kartuttaminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 589 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Valtion taidemuseon taidehankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen.


2006 talousarvio 589 000
2005 talousarvio 589 000
2004 tilinpäätös 589 000

75. Perusparannukset ja talonrakennukset (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 2 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös enintään yhdeksää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen määräaikaisiin tehtäviin.

Käyttösuunnitelma
     
1. Museoviraston perusparannukset ja pienet rakennushankkeet 1 000 000
2. Suomenlinnan perusparannukset 1 500 000
Yhteensä 2 500 000

Käyttösuunnitelman kohdan 1. hankkeita koskevia sitoumuksia saa tehdä siten, että niistä vuoden 2006 jälkeen aiheutuvat menot ovat yhteensä enintään 600 000 euroa. Käyttösuunnitelman kohdan 2. hankkeita koskevia sitoumuksia saa tehdä siten, että niistä vuoden 2006 jälkeen aiheutuvat menot ovat yhteensä enintään 1 000 000 euroa.


2006 talousarvio 2 500 000
2005 talousarvio 2 500 000
2004 tilinpäätös 2 500 000

95. Kulttuuriympäristön suojelusta aiheutuvat menot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 17 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää muinaismuistolain (295/1963) toteuttamisesta aiheutuvien menojen ja lain nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen.


2006 talousarvio 17 000
2005 talousarvio 17 000
2004 tilinpäätös 17 000