Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Opetusministeriö
       05. Kirkollisasiat
       07. Opetushallitus
       70. Opintotuki
       88. Tiede
       90. Taide ja kulttuuri
       98. Liikuntatoimi
       99. Nuorisotyö

Talousarvioesitys 2006

69. Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyöPDF-versio

Selvitysosa:Aikuiskoulutusta järjestetään lähes tuhannessa julkisen valvonnan alaisessa oppilaitoksessa ja korkeakoulussa. Tästä luvusta rahoitetaan pääosin vapaan sivistystyön piiriin kuuluvien ja ammatillista lisäkoulutusta järjestävien oppilaitosten sekä sivistys- ja neuvontajärjestöjen toimintaa. Aikuiskoulutuksen voimavaroja sisältyy opetusministeriön talousarviossa lisäksi muiden lukujen määrärahoihin jäljempänä tässä luvussa esitettävän taulukon mukaisesti.

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Opetusministeriön hallinnonalan omaehtoisen aikuiskoulutuksen yleistavoitteena on

  • lisätä työikäisen väestön mahdollisuuksia osallistua osaamistasoa ylläpitävään ja kohottavaan koulutukseen kilpailukyvyn ja työllisyyden turvaamiseksi,
  • huolehtia riittävän omaehtoisen ei-tutkintotavoitteisen koulutustarjonnan saavutettavuudesta kansalaisyhteiskunnan ja demokratian vahvistamiseksi,
  • parantaa aikuisväestön elinikäisen oppimisen edellytyksiä yhteiskunnallisen tasa-arvon ja kansalaisten sivistyksellisten turvaamiseksi; sekä
  • kehittää aikuiskoulutuksen laatua, alueellista vaikuttavuutta ja ohjausta kaikilla koulutustasoilla.

Opetusministeriön hallinnonalan aikuiskoulutusta kehitetään siten, että omaehtoinen aikuiskoulutus, työvoimapoliittinen aikuiskoulutus ja henkilöstökoulutus muodostavat toimivan kokonaisuuden.

Vapaan sivistystyön rahoitusperusteita muutetaan kuntien valtionosuusuudistuksen yhteydessä. Kansalaisopistojen kohdalla asutusrakenneryhmityksestä luovutaan ja yksikköhinnat perustuvat keskimääräiseen yksikköhintaan, jota korotetaan tiheimmin asuttujen kuntien kohdalla.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Osaamistason ylläpitämiseen ja koulutustason kohottamiseen tähtäävä koulutus.Työikäiselle aikuisväestölle soveltuvia koulutusjärjestelyjä lisätään ja opitun tunnustamista ja hyväksilukemista tehostetaan tutkintotavoitteisessa koulutuksessa kaikilla koulutustasoilla. Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen aikuiskoulutustarjontaa lisätään siten, että ammatilliseen perustutkintoon johtavan tai valmistavan koulutuksen aloittaa yhteensä 15 700 sekä ammatti- ja erikoisammattitutkintoon valmistavan koulutuksen yhteensä 48 000 aikuista vuonna 2006. Tavoitteena on, että ammatillisessa aikuiskoulutuksessa suoritettujen ammatillisten tutkintojen tai niiden osien määrä kasvaa nykytasosta 5 % vuoteen 2008 mennessä. Noste-ohjelmaa laajennetaan siten, että 10 000 vuotuisen aloittajan tavoite saavutetaan vuonna 2007 ja että valtionosuusrahoitteiseen ammatilliseen perus- ja lisäkoulutukseen osallistuu lisäksi 15 000 vailla toisen asteen tutkintoa olevaa aikuista. Ammattikorkeakoulujen koulutustarjonnasta noin viidennes suunnataan aikuiskoulutukseen. Sen puitteissa lisätään asteittain ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavaa koulutusta. Yliopistojen aikuiskoulutustehtävää vahvistetaan lisäämällä maisteriohjelmissa ja vastaavissa aikuiskoulutusohjelmissa aloittavien määrää ja laajentamalla avoimen yliopiston väylää tutkintoonjohtavana koulutuksena.

Tasa-arvoa ja kansalaisyhteiskunnan elinvoimaisuutta ylläpitävä ja vahvistava koulutus.Vapaan sivistystyön oppilaitosten asemaa tasa-arvoa, sosiaalista koheesiota sekä aktiivista kansalaisuutta kannustavan aikuiskoulutuksen järjestäjinä vahvistetaan. Vapaan sivistystyön oppilaitosten ohjauksella pyritään lisäämään yhdessä alan toimijoiden kanssa määriteltyjen alojen koulutustarjontaa ja aikuiskoulutuksessa aliedustettujen kansalaisryhmien osallistumista koulutukseen vuosina 2005—2008. Aikuislukion aineopiskelussa tarjontaa suunnataan maahanmuuttajien kielikoulutukseen sekä aikuisväestön osaamisen ja jatko-opintokelpoisuuden tarpeisiin. Avoimen ammattikorkeakouluopetuksen järjestelyjä monipuolistetaan ja tarjontaa laajennetaan siten, että laskennallisia opintoviikkoja on 15 000 vuonna 2006 ja tarjonnan pääosa suunnataan muille kuin ammattikorkeakoulujen opiskelijoille. Avoimen yliopisto-opetuksen saavutettavuutta parannetaan yhteistyössä vapaan sivistystyön järjestäjäverkon kanssa. Neuvontajärjestöjen toimintaedellytyksiä vahvistetaan aktiivista kansalaisuutta ja yhteiskunnan eheyttä tukevien tehtävien hoitamisessa.

Aikuisopiskelun edellytysten parantaminen.Vakaiden toimintaedellytysten turvaamiseksi ammatillisen aikuiskoulutuksen järjestäjien asemaa vahvistetaan ja vapaan sivistystyön oppilaitosten rahoitusperusteita uudistetaan. Aikuisopetushenkilöstön osaamisen kehittämistä ja koulutustason kohottamista tuetaan kohdennetuilla koulutus- ja kehittämisohjelmilla. Valtion rahoittamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta suunnataan erityisesti verkkopedagogiikkaan, erityisopetukseen ja työssäoppimiseen. Verkko-opetuksen tarjontaa lisätään ja aikuisopiskelijoiden neuvonta- ja ohjauspalveluja kehitetään oppilaitoksissa ja verkon välityksellä.

Koulutuksen saavutettavuutta ja aikuiskoulutuksen järjestäjien yhteistyötä kehitetään alueellisten toimenpideohjelmien pohjalta. Aikuisopiskelijoiden opintosetelikokeilua laajennetaan aliedustettujen väestöryhmien osallistumismahdollisuuksien parantamiseksi. Opintoseteli on tarkoitus ottaa käyttöön asteittain vuodesta 2007 lähtien.

Aikuiskoulutuksen laadun, vaikuttavuuden ja ohjauksen kehittäminen.Aikuiskoulutuksen laatu varmistetaan eri tavoin hankitun osaamisen osoittavilla tutkintojärjestelmillä ja valtakunnallisilla arvioinneilla. Koulutuksen arviointineuvosto toteuttaa arvioinnit ammatillisesta aikuiskoulutuksesta sekä vapaan sivistystyön oppilaitosverkoston toimintaedellytyksistä ja palvelukyvystä. Ammatillisessa lisäkoulutuksessa otetaan käyttöön opiskelijapalautejärjestelmä vuonna 2006.

Tavoite- ja tulosohjausta, järjestämislupia, rahoitusperusteita ja informaatio-ohjausta kehitetään siten, että aikuiskoulutusta voidaan suunnitella, seurata ja suunnata tarpeita vastaavasti valtakunnallisesti ja alueellisesti.

Omaehtoisen aikuiskoulutuksen opiskelijamäärä ja suoritetut tutkinnot koulutusmuodoittain vuosina 2001—2006
Koulutusmuoto 2001
toteutuma
2003
toteutuma
2006
arvio
       
Aikuislukio      
tutkinto-opiskelijat 12 290 10 330 10 000
aineopiskelijat 12 400 14 436 15 000
suoritetut tutkinnot   936 1 000
Ammatillinen peruskoulutus      
näyttöön valmistava koulutus, opiskelijat 9 006 11 417 14 000
oppisopimuskoulutusopiskelijat 10 439 12 489 13 000
suoritetut tutkinnot 4 710 6 970 10 000
suoritetut osatutkinnot   3 825 4 000
Ammattitutkintoon tai erikoisammattitutkintoon valmistava koulutus      
oppilaitosmuotoinen koulutus, opiskelijat 22 330 27 390 30 500
oppisopimuskoulutusopiskelijat 13 094 16 713 18 665
suoritetut tutkinnot 12 670 14 957 16 915
suoritetut osatutkinnot   6 135 6 450
Ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutus      
amk-tutkinto, opiskelijat 15 840 14 920 14 990
ylempi amktutkinto, opiskelijat - 350 800
erikoistumisopinnot, opiskelijat 6 262 7 702 2 900
avoin ammattikorkeakoulu, opiskelijat 6 498 9 487 15 000
suoritetut amk-tutkinnot   4 450 4 400
suoritetut ylemmät amk-tutkinnot   - 240
Yliopistojen aikuiskoulutus      
täydennyskoulutus, opiskelijat 83 106 82 918 87 000
avoin yliopisto, opiskelijat 96 226 83 685 83 000
Vapaan sivistystyön oppilaitokset (opiskelijatapauksia)      
kansalaisopistot, opiskelijat 1 036 840 1 059 014 1 060 000
kansanopistot, opiskelijat 134 490 147 783 145 000
kesäyliopistot, opiskelijat 33 195 33 660 35 000
opintokeskukset, opiskelijat 309 897 338 551 340 000
liikunnan koulutuskeskukset, opiskelijat 84 899 79 769 80 000

Aikuiskoulutuksen rahoitus opetusministeriön hallinnonalalla vuosina 2005—2006 (euroa)
    2005
TA
2006
TAE
       
29.10 Yliopisto-opetus ja -tutkimus1)    
  21. Yliopistojen toimintamenot    
  avoin yliopisto-opetus 13 000 000 13 000 000
  täydennyskoulutuksen hintojen alentaminen (enintään) 510 000 410 000
  22. Yliopistolaitoksen yhteiset menot    
  täydennyskoulutuksen tuotekehitystyö 3 000 000 2 500 000
29.20 Ammattikorkeakouluopetus    
  30. Valtionosuus käyttökustannuksiin    
  aikuisten ammattikorkeakoulututkintoon johtava koulutus (arvio) 55 900 000 55 900 000
  erikoistumisopinnot ja jatkotutkintokokeilu (arvio) 14 400 000 14 400 000
  avoin ammattikorkeakouluopetus (arvio) 3 200 000 3 200 000
29.40 Yleissivistävä koulutus    
  30. Valtionosuus käyttökustannuksiin    
  lukion aikuisopiskelijat (arvio) 16 700 000 16 700 000
29.60 Ammatillinen koulutus2)    
  21. Valtion ammatillisen koulutuksen toimintamenot    
  ammatillinen lisäkoulutus (arvio) 600 000 600 000
  30. Valtionosuus käyttökustannuksiin    
  näyttötutkintona suoritettavaan ammatilliseen perustutkintoon valmentava koulutus (arvio) 56 400 000 58 500 000
  31. Valtionosuus oppisopimuskoulutukseen    
  oppisopimuskoulutuksena suoritettava ammatilliseen perustutkintoon johtava koulutus (arvio)3) 27 800 000 28 700 000
  oppisopimuskoulutuksena suoritettava ammatillinen lisäkoulutus (arvio) 66 600 000 67 100 000
29.69 Ammatillinen lisäkoulutus ja vapaa sivistystyö 321 446 000 328 866 000
29.98 Liikuntatoimi    
  50. Veikkauksen ja raha-arpajaisten voittovarat    
  liikunnan koulutuskeskukset 12 493 000 12 493 000
  52. Valtionosuus liikunnan koulutuskeskuksille 1 867 000 1 867 000
Yhteensä 593 916 000 604 236 000

1) Taulukko ei sisällä yliopiston perustutkintoa opiskelevia aikuisia (yli 25 vuotiaina aloittaneita), joita oli n. 40 000 vuonna 2003 ja joista aiheutuvat kustannukset ovat arviolta noin 146 miljoonaa euroa vuonna 2005.

2) Taulukko ei sisällä ammatillista perustutkintoa opetussuunnitelman mukaan opiskelevia aikuisia (yli 25 vuotiaina aloittaneita), joita on n. 9 500 vuonna 2005 ja joista aiheutuvat kustannukset ovat arviolta noin 41 miljoonaa euroa vuonna 2005.

3) Luvussa on otettu huomioon vain ammatilliseen perustutkintoon tähtäävän oppisopimuskoulutuksen yli 25 vuotiaina aloittaneet (noin 64 % opiskelijoista).

21. Opetusalan koulutuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 412 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Opetusalan koulutuskeskuksen palvelutoiminnan tukemiseen.

Selvitysosa:Opetusalan koulutuskeskuksesta annetun lain (1259/1997) mukaisesti koulutuskeskus keskittyy erityisesti opetusalan kehittämisen ja uudistusten edellyttämään opettajien ja muun henkilöstön koulutukseen.

Tavoitteena on järjestää koulutusta noin 10 200 opetushenkilöstöön kuuluvalle vuonna 2006. Toiminnasta arvioidaan toteutettavan yli puolet Heinolan ja Tampereen toimipisteiden ulkopuolella noin 80 eri paikkakunnalla.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)      
  2004
toteutuma
2005
varsinainen
talousarvio
2006
esitys
       
Bruttomenot 5 939 4 953 4 953
Bruttotulot 5 531 4 541 4 541
Nettomenot 408 412 412
       
Siirtyneet erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 4    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 8    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2004 2005 2006
  TP TA TAE
       
Maksullisen toiminnan tuotot 5 510 4 541 4 541
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 5 939 4 953 4 953
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) -429 -412 -412
Kustannusvastaavuus, % 93 92 92
       
Hintatuki 412 412 412
       
Kustannusvastaavuus hintatuen jälkeen -17 0 0


2006 talousarvio 412 000
2005 talousarvio 412 000
2004 tilinpäätös 412 000

22. Opetustoimen henkilöstökoulutus ja eräät muut menot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 14 004 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetustoimen henkilöstön lisäkoulutuksesta, ammattitutkintojen ja kielitutkintojen kehittämisestä sekä lähialueyhteistyöstä ja erityisryhmien koulutuksesta aiheutuviin menoihin ja avustuksiin.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa, yrittäjyyden politiikkaohjelmaa ja kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaa.

Määrärahaa käytetään opetustoimen henkilöstön ammattitaitoa ylläpitäviin ja laajentaviin koulutusohjelmiin opetusministeriön määräämillä koulutuspoliittisesti merkittävillä alueilla, ammattitutkintojen ja kielitutkintojen kehittämiseen ja toimeenpanoon sekä lähialueyhteistyöhön ja erityisryhmien koulutukseen.

Tavoitteena on, että momentilta rahoitettavaan opetustoimen henkilöstökoulutukseen osallistuu yhteensä noin 22 000 henkilöä vuonna 2006.

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
1. Koulutuspoliittisesti merkittävien alueiden koulutus  
Verkkopedagogiikka ja mediakasvatus 2 200 000
Oppimisen perusteiden sekä aine- ja aihekohtaisten taitojen kehittäminen 1 750 000
Yrittäjyyskasvatuksen ja koulutuksen edistäminen 500 000
Opiskelijoiden hyvinvoinnin edistäminen sekä opintojen ja opiskelijoiden ohjauksen kehittäminen 950 000
Erityisopetuksen kehittäminen 700 000
Työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näyttöjen kehittäminen 1 300 000
Kansalaisvaikuttamisen sekä eri kieli- ja kulttuuritaustan omaavien koulutuksen edistäminen 600 000
Oppilaitosjohdon koulutus 744 000
Ammatillisen aikuiskoulutuksen ja vapaan sivistystyön opetus- ja muun henkilöstön lisäkoulutusohjelmat 1 750 000
Opetusministeriön käytettäväksi 500 000
Yhteensä 10 994 000
   
2. Ammattitutkintojen ja kielitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano  
Ammattitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano 1 682 000
Kielitutkintojen kehittäminen ja toimeenpano 235 000
Yhteensä 1 917 000
   
3. Lähialueyhteistyö ja erityisryhmien koulutus  
Lähialueyhteistyö 538 000
Suomessa asuvien ulkomaalaisten opetus 336 000
Romanien aikuiskoulutus ja sen kehittäminen 219 000
Yhteensä 1 093 000
   
Kaikki yhteensä 14 004 000

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 400 000 euroa siirtona momentille 29.69.53.


2006 talousarvio 14 004 000
2005 talousarvio 14 404 000
2004 tilinpäätös 13 904 000

25. Aikuiskoulutuksen kehittäminen (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 2 927 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää aikuiskoulutuksen kokeilu-, tutkimus-, kehittämis- ja arviointihankkeista aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää EU:n muista kuin rakennerahastoista rahoittamista tutkimus- ja koulutushankkeista aiheutuvien menojen ja avustusten maksamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös enintään 11 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus käyttää 120 000 euroa kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelman rahoitukseen.

Määrärahaa on tarkoitus käyttää koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan sisältyvien uudistusten jatkovalmisteluun, elinikäisen oppimisen edellytyksiä ja aikuisopiskeluun osallistumista edistäviin hankkeisiin, aikuiskoulutuksen arvioinnin ja seurannan tehostamiseen, aikuisopiskelua tukevien tiedotus- ja neuvontapalveluiden kehittämiseen, kansalaisten tietoyhteiskuntavalmiuksia edistäviin hankkeisiin, aikuisille soveltuvien tutkintojen sekä verkko-opetuksen kehittämiseen sekä muihin aikuiskoulutuksen valtakunnallisiin ja kansainvälisiin kehittämishankkeisiin.


2006 talousarvio 2 927 000
2005 talousarvio 2 927 000
2004 tilinpäätös 2 807 000

30. Valtionosuus kansalaisopistojen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 78 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen. Määrärahasta saa käyttää lain 14 §:n mukaisiin kehittämisavustuksiin, mukaan lukien tietoyhteiskunnan koulutushankkeet ja laatupalkinto sekä ylimääräisiin avustuksiin yhteensä enintään 2 150 000 euroa. Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia tunteja on 2 038 000. Tuntikiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi vapaasta sivistystyöstä annetun lain muuttamisesta siten, että asutusrakenneryhmitykseen perustuvasta yksikköhintojen porrastamisesta luovutaan ja siirrytään yhteen yksikköhintaan, jota porrastetaan tiheimmin asuttujen kuntien kohdalla.

Valtionosuuden ja -avustuksen arvioitu jakautuminen
   
Valtionosuus käyttökustannuksiin 75 950 000
Valtionavustukset (enintään) 2 150 000
Yhteensä 78 100 000

Valtionosuuden perusteena oleviin yksikköhintoihin on tehty 2,4 prosentin suuruinen kustannustason tarkistus. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 1 829 000 euroa kustannustason nousun johdosta.

Valtionosuuden perusteena käytettävä keskimääräinen yksikköhinta on 65 euroa opetustuntia kohti.

Kansalaisopistojen koulutusta suunnataan informaatio-ohjauksen avulla alan valtakunnallisten järjestöjen kanssa määritellyille painopistealueille, joita ovat maahanmuuttajien kieli- ja kulttuurikoulutus, terveyttä edistävät opinnot, tietoyhteiskunnan perusvalmiudet sekä kansalaisyhteiskuntaan osallistumisen valmiuksia lisäävät opinnot ja aikuiskoulutus aliedustetuille kansalaisryhmille vuosina 2006—2008. Valtionavustuksia on tarkoitus käyttää koulutuksen kehittämiseen ja uusien osallistujaryhmien koulutukseen rekrytoinnin kehittämiseen.


2006 talousarvio 78 100 000
2005 talousarvio 76 793 000
2004 tilinpäätös 75 079 378

31. Valtionosuus ja -avustus ammatilliseen lisäkoulutukseen (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 112 790 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten valtionosuuksien ja -avustusten maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää ammatillisten kurssikeskusten muuttumisesta ammatillisiksi aikuiskoulutuskeskuksiksi annetun lain (761/1990) mukaisten toimitiloista aiheutuvien vuokrien korvaamiseen sekä vuokratiloja korvaavien omien tilojen hankinnan valtionavustuksiin enintään 92 000 euroa. Määrärahasta saa käyttää enintään 7 253 000 euroa kehittämisavustuksina sekä edellisiin vuosiin kohdistuviin loppusuorituksiin ja oikaisuihin. Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia opiskelijatyövuosia on enintään 15 260. Opiskelijatyövuosikiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:

Valtionosuuden ja -avustuksen arvioitu jakautuminen
   
Valtionosuus käyttökustannuksiin 105 445 000
Valtionavustus toimitiloista aiheutuvien vuokrien korvaamiseen sekä vuokratiloja korvaavien omien tilojen hankkimiseen (enintään) 92 000
Valtionavustus työelämän palvelutoiminnan ja koulutuksen laadun kehittämiseen, näyttötutkintojen koe- ja materiaalipalveluihin sekä edellisvuosien loppusuorituksiin ja oikaisuihin (enintään) 7 253 000
Yhteensä 112 790 000

Valtionosuuden laskennan pohjana käytettävä yksikköhinta on ammatillisen koulutuksen keskimääräinen yksikköhinta 8 336 euroa opiskelijatyövuotta kohden, jota porrastetaan eri hintaryhmissä. Toteutuneen koulutuksen mukaan laskettu todellinen keskimääräinen hinta omaehtoisessa lisäkoulutuksessa on noin 7 900 euroa opiskelijatyövuotta kohden (ei sis. alv). Noin 90 % lisäkoulutuksesta on omaehtoista ammatillista lisäkoulutusta. Vähintään 80 % koulutuksesta suunnataan ammatti- ja erikoisammattitutkintoihin valmentavaan koulutukseen sekä työelämässä tarvittavien tietotekniikkataitojen hankkimiseen.

Valtionosuuden perusteena oleviin yksikköhintoihin on tehty 2,4 prosentin suuruinen kustannustason tarkistus. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 2 419 000 euroa kustannustason nousun johdosta.

Tavoitteena on, että tutkintotavoitteisen ammatillisen lisäkoulutuksen aloittaa vuonna 2006 yhteensä noin 25 000 henkilöä, joista n. 80 % suorittaa näyttötutkinnossa ammatillisen tutkinnon tai sen osan vuoteen 2009 mennessä.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 2 000 000 euroa käyttökustannusten valtionosuuksiin ja vähennyksenä 800 000 euroa vammaisten opiskelijaviikkojen lisäämiseksi siirtona momentille 29.69.50.


2006 talousarvio 112 790 000
2005 talousarvio 109 171 000
2004 tilinpäätös 105 144 635

34. Valtionavustus aikuisten koulutustason kohottamisohjelmaan (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 30 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää aikuisten koulutustason kohottamiseksi myönnettävän valtionavustuksen maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa työllisyyden politiikkaohjelmaa.

Määrärahalla on tarkoitus jatkaa vuonna 2003 käynnistyneeseen viisivuotiseen aikuisten koulutustason kohottamisohjelmaan (Noste-ohjelma) kuuluvia lisätoimenpiteitä ensisijaisesti työssäolevan alhaisen koulutustason omaavan aikuisväestön koulutustason kohottamiseksi. Rahoitettavan toiminnan tarkoituksena on ennen muuta ammatillisten tutkintojen ja tietokoneen ajokorttien suorittaminen. Osa avustuksesta suunnataan koulutukseen hakeutumista edistäviin toimiin ja opiskelun tukitoimiin. Edellytyksenä valtionavustuksen myöntämiselle ammatilliseen tutkintoon tähtäävään koulutukseen on, että hakija järjestää valtionosuusrahoituksella koulutusta siinä laajuudessa, jota opetusministeriö on käyttänyt valtionosuusrahoituksen mitoittamisen perusteena. Avustuksen myöntää lääninhallitus yhteistyössä työvoima- ja elinkeinokeskusten kanssa. Ohjelman tavoitteiden mukaisesti suunnataan myös osa momenttien 29.40.30, 29.60.30, 29.60.31, 29.69.31 ja 34.06.29 määrärahoista.

Tavoitteena on, että Noste-ohjelmassa aloittaa koulutuksen yhteensä 9 300 henkilöä vuonna 2006, joista ammatillisen tutkinnon tai sen osan suorittamisen aloittaa yhteensä noin 6 300 henkilöä ja tietokoneen ajokortin tai vastaavan koulutuksen yhteensä noin 3 000 henkilöä. Lisäksi perusrahoitteiseen ammatilliseen perus- ja lisäkoulutukseen sekä oppisopimuskoulutukseen osallistuu arviolta noin 15 000 Noste-ohjelman kohderyhmään kuuluvaa aikuista.


2006 talousarvio 30 000 000
2005 talousarvio 26 000 000
2004 tilinpäätös 19 500 000

50. Valtionosuus kansanopistojen käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 46 847 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen. Määrärahasta saa käyttää yhteensä enintään 2 000 000 euroa lain 14 §:n mukaisiin kehittämisavustuksiin mukaan lukien tietoyhteiskuntahankkeet ja opintosetelikokeilu sekä ylimääräisiin avustuksiin. Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia opiskelijaviikkoja on 296 270, josta noin 4 700 opiskelijaviikkoa suunnataan Snellman-korkeakoulu -nimiselle vapaan sivistystyön oppilaitokselle. Opiskelijaviikkokiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi vapaasta sivistystyöstä annetun lain muuttamisesta siten, että yksikköhinnan porrastuksessa huomioidaan opiskelun päätoimisuus ja sisäoppilaitosmuotoisuus. Lisäksi nostetaan vaikeimmin vammaisten opiskelijoiden perusteella tehtävää korotusta.

Valtionosuuden ja -avustuksen arvioitu jakautuminen
   
Valtionosuus käyttökustannuksiin 44 813 000
Valtionavustukset (enintään) 2 000 000
Valtionavut vuokra-arvoihin ja oikaisuerät 34 000
Yhteensä 46 847 000

Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä yksikköhinta opiskelijaviikkoa kohti on noin 265 euroa.

Valtionosuuden perusteena oleviin yksikköhintoihin on tehty 2,4 prosentin suuruinen kustannustason tarkistus. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 1 108 000 euroa kustannustason nousun johdosta.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 694 000 euroa neljälle vuodelle jaksotetun yksikköhintojen tarkistuksen toisena eränä.

Kansanopistojen koulutusta suunnataan informaatio-ohjauksen avulla alan valtakunnallisen järjestön kanssa määritellyille painopistealoille, joita ovat maahanmuuttajien kieli- ja kulttuurikoulutus sekä kansalaisyhteiskuntaan osallistumisen valmiuksia lisäävät opinnot sekä aikuiskoulutuksessa aliedustetuille kansalaisryhmille vuosina 2005—2008. Valtionavustuksia on tarkoitus käyttää koulutuksen suuntaamisen kehittämiseen ja uusien osallistujaryhmien koulutukseen rekrytoinnin kehittämiseen.

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 800 000 euroa vammaisten opiskelijaviikkojen lisäämiseksi siirtona momentilta 29.69.31.


2006 talousarvio 46 847 000
2005 talousarvio 45 633 000
2004 tilinpäätös 45 292 897

51. Valtionosuus ammatillisten erikoisoppilaitosten käyttökustannuksiin (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 18 169 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen. Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia tunteja on enintään 360 765.

Selvitysosa:Valtionosuuden perusteena käytettävä yksikköhinta on 50 euroa opetustuntia kohti.

Valtionosuuden perusteena oleviin yksikköhintoihin on tehty 2,4 prosentin suuruinen kustannustason tarkistus. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 519 000 euroa kustannustason nousun johdosta. Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 225 000 euroa luvun 31.50 perusteluihin viitaten.


2006 talousarvio 18 169 000
2005 talousarvio 17 425 000
2004 tilinpäätös 15 272 369

52. Valtionosuus ja -avustus aikuiskoulutuksen perustamiskustannuksiin (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 2 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetun lain (635/1998) mukaisten ammatillisen aikuiskoulutuksen ja vapaan sivistystyön perustamishankkeiden valtionavustusten maksamiseen.

Vuonna 2006 saa myöntää perustamishankkeisiin valtionavustusta yhteensä enintään 2 000 000 euroa. Edellisen lisäksi vuonna 2006 saadaan määrätä valtionavustuksen enimmäismääriä sellaisille perustamishankkeille, joille valtionavustus tullaan myöntämään vuonna 2007 tai sen jälkeen siten, että arvio hankkeista aiheutuvista valtionavustuksista on vuoden 2006 tammikuun kustannustasossa yhteensä enintään 2 500 000 euroa.

Selvitysosa:Myönnettävillä valtionavustuksilla arvioidaan voitavan rakentaa tai peruskorjata opiskelu- tai asuintilat 310 opiskelijalle.

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Vuonna 2006 myönnettävät valtionavustukset 1 466 000
Ennen vuotta 2006 myönnetyt valtionavustukset 534 000
Yhteensä 2 000 000

Myönnettävistä valtionavustuksista arvioidaan vuonna 2007 aiheutuvan valtiolle menoja 534 000 euroa.


2006 talousarvio 2 000 000
2005 talousarvio 2 000 000
2004 tilinpäätös 2 000 000

53. Valtionavustus järjestöille(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 9 328 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustusten maksamiseen Maa- ja kotitalousnaisten Keskus ry:lle, Marttaliitto ry:lle ja Käsi- ja taideteollisuusliitto TAITO ry:lle ja niiden edelleen jaettavaksi piiri- tai jäsenjärjestöilleen, Finlands svenska Marthaförbund rf:lle, Sami Duodji ry:lle, Karjalan Liitto ry:lle, järjestöille vapaaseen sivistystyöhön, Naisjärjestöjen Keskusliitto ry:lle, Naisjärjestöt Yhteistyössä -yhteenliittymälle sekä Kriittiselle korkeakoululle.

Selvitysosa:

Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen
   
Kotitalousneuvontajärjestöille 2 388 000
Käsi- ja taideteollisuusjärjestöille 2 751 000
Opintokeskusta ylläpitävien järjestöjen sivistystyöhön ja kansalaisvaikuttamista koskevaan toimintaan 3 000 000
Laitosmuotoisen sivistystyön keskusjärjestöille ja muille järjestöille 791 000
Suomen kieltä ja kulttuuria koskevaan yhteistyöhön sekä järjestöjen muuhun kansainväliseen yhteistyöhön 100 000
Naisjärjestöille, -organisaatioille ja -projekteille 109 000
Naisjärjestöt Yhteistyössä -yhteenliittymälle 84 000
Kriittiselle korkeakoululle 105 000
Yhteensä 9 328 000

Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 400 000 euroa siirtona momentilta 29.69.22 ja 1 747 000 euroa momentilta 29.69.55.


2006 talousarvio 9 328 000
2005 talousarvio 7 181 000
2004 tilinpäätös 7 181 000

55. Valtionosuus opintokeskusten käyttökustannuksiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 11 538 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen. Määrärahasta saa käyttää lain 14 §:n mukaisiin kehittämisavustuksiin, mukaan lukien tietoyhteiskuntahankkeet, ja ylimääräisiin avustuksiin yhteensä enintään 273 000 euroa. Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia opetustunteja on enintään 177 400. Tuntikiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi vapaasta sivistystyöstä annetun lain muuttamisesta siten, että opintokeskuskohtaisessa suoritteiden jaossa otetaan paremmin huomioon toiminnan volyymissä tapahtuneet muutokset.

Valtionosuuden ja -avustuksen arvioitu jakautuminen
   
Valtionosuus opintokerhotoimintaan 991 000
Valtionosuus muuhun opintotoimintaan 10 274 000
Valtionavustukset (enintään) 273 000
Yhteensä 11 538 000

Valtionosuuden laskennallisena perusteena käytettävä keskimääräinen yksikköhinta muuhun kuin opintokerhotoimintaan opetustuntia kohden on noin 89 euroa. Opintokerhotunnin laskennallinen yksikköhinta on noin 4 euroa.

Valtionosuuden perusteena oleviin yksikköhintoihin on tehty 2,4 prosentin suuruinen kustannustason tarkistus. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 243 000 euroa kustannustason nousun johdosta.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 119 000 euroa neljälle vuodelle jaksotetun yksikköhintojen tarkistuksen toisena eränä.

Opintokeskusten koulutusta suunnataan informaatio-ohjauksen avulla opintokeskusten kanssa määritellyille painopistealoille, joita ovat kansalaisyhteiskuntaan osallistumisen valmiuksia lisäävät opinnot, maahanmuuttajien kieli- ja kulttuurikoulutus, tietoyhteiskunnan perusvalmiuksien koulutus sekä terveyttä edistävät opinnot, ja aikuiskoulutuksessa aliedustetuille kansalaisryhmille.

Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 1 747 000 euroa siirtona momentille 29.69.53.


2006 talousarvio 11 538 000
2005 talousarvio 13 163 000
2004 tilinpäätös 12 877 034

56. Valtionosuus kesäyliopistojen käyttökustannuksiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 4 511 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää vapaasta sivistystyöstä annetun lain (632/1998) mukaisen valtionosuuden maksamiseen. Määrärahasta saa käyttää lain 14 §:n mukaisiin kehittämisavustuksiin, mukaan lukien tietoyhteiskuntahankkeet, sekä ylimääräisiin avustuksiin yhteensä enintään 386 000 euroa. Valtionosuuteen oikeuttavia laskennallisia opetustunteja on enintään 55 600. Tuntikiintiön estämättä määrärahaa saa käyttää oikaisupäätöksistä aiheutuvien valtionosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:Hallitus antaa eduskunnalle talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi vapaasta sivistystyöstä annetun lain muuttamisesta siten, että asutusrakenneryhmitykseen perustuvasta yksikköhintojen porrastamisesta luovutaan ja siirrytään yhteen yksikköhintaan.

Valtionosuuden ja -avustuksen arvioitu jakautuminen
   
Valtionosuus käyttökustannuksiin 4 125 000
Valtionavustukset (enintään) 386 000
Yhteensä 4 511 000

Valtionosuuden perusteena oleva yksikköhinta on keskimäärin 130 euroa.

Valtionosuuden perusteena oleviin yksikköhintoihin on tehty 2,4 prosentin suuruinen kustannustason tarkistus. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon 97 000 euroa kustannustason nousun johdosta.

Kesäyliopistojen koulutusta suunnataan informaatio-ohjauksen avulla alan valtakunnallisen järjestön kanssa määritellyille painopistealoille, joita ovat maahanmuuttajien kieli- ja kulttuurikoulutus, kansalaisyhteiskuntaan osallistumisen valmiuksia lisäävät opinnot sekä avoimen yliopiston opintoihin valmentava koulutus, ja aikuiskoulutuksessa aliedustetuille kohderyhmille vuosina 2005—2008. Valtionavustuksia on tarkoitus käyttää koulutuksen suuntaamisen kehittämiseen ja uusien osallistujaryhmien koulutukseen rekrytoinnin kehittämiseen.


2006 talousarvio 4 511 000
2005 talousarvio 4 414 000
2004 tilinpäätös 4 144 020