Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Ympäristöministeriö
         10. Ympäristön suojelu
         30. Asumisen edistäminen
         50. Ympäristölupavirastot
         70. Valtion asuntorahasto
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2006

60. Suomen ympäristökeskusPDF-versio

Selvitysosa:Suomen ympäristökeskus (SYKE) tuottaa tietoa ympäristöstä, sen tilan kehityksestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä, arvioi vaihtoehtoisia kehityssuuntia sekä kehittää ratkaisuja kestävän kehityksen edistämiseksi. Tutkimus- ja kehittämistehtävien sekä asiantuntijapalveluiden lisäksi SYKE huolehtii myös useista EY-lainsäädännön ja kansainvälisten sopimusten edellyttämistä raportoinneista sekä eräistä ympäristövalvonnan ja muistakin viranomaistehtävistä.

SYKE hoitaa myös maa­ ja metsätalousministeriön toimialaan kuuluvia vesivarojen käytön ja hoidon tehtäviä. Toimintamäärärahoilla palkattua henkilöstöä arvioidaan käytettävän näihin tehtäviin 35 henkilötyövuotta vastaavasti. Lisäksi muulla rahoituksella palkatun henkilöstön työpanoksesta noin 20 henkilötyövuotta arvioidaan kohdistuvan maa- ja metsätalousministeriön hallinnonalan tehtäviin.

Vaikuttavuustavoitteet

SYKEn tavoitteena on tuottaa tietoa ja palveluja ympäristön tilaan vaikuttavista ekologisista ja yhteiskunnallisista tekijöistä ja prosesseista sekä niiden vuorovaikutuksista. Luotettava tieto ja uusien tarpeiden ennakointi tukevat ympäristöä koskevaa suunnittelua, päätöksentekoa sekä lainsäädännön valmistelua ja toimeenpanoa erityisesti seuraavilla osa-alueilla:

  • Ilmastonmuutokseen sopeutuminen ja kansallisten ilmastostrategioiden vaikuttavuus.
  • Luonnon monimuotoisuuden suojelu erityisesti suhteessa maankäyttöön.
  • Tuotannon ja kulutuksen ekotehokkuuden parantaminen ja tuotteiden elinkaaren aikaisen ympäristökuormituksen vähentäminen.
  • Haitallisten aineiden ja pilaantuneiden maiden aiheuttamien riskien hallinta ja haittojen vähentäminen.
  • Vesien- ja vesiluonnon suojelu, erityisesti Itämeren suojeluohjelman toimeenpano ja merellisen monimuotoisuuden säilyttäminen.
  • Ympäristölupajärjestelmien vaikuttavuus ja ympäristönäkökulman integroiminen muihin politiikka-alueisiin.
  • Käyttökelpoisen ympäristötiedon tuottaminen kansalaisille ja päätöksentekijöille.

Toiminnalliset tulokset ja laadunhallinta

Ympäristöministeriö asettaa Suomen ympäristökeskuksen toiminnalliselle tuloksellisuudelle seuraavat alustavat tulostavoitteet vuonna 2006:

  • Aloitetaan laaja kansallinen tutkimusohjelma ilmaston globaalitason muutosten vaikutuksista ja niihin sopeutumisesta.
  • Tuotetaan tietoa ja asiantuntijapalveluita "Puhdasta ilmaa Euroopalle" -ohjelman toimeenpanemiseksi ja ECE kaukokulkeutumissopimuksen kehittämiseksi.
  • Tuotetaan tietoa ja asiantuntijapalveluja maatalouden ympäristötuen monimuotoisuusvaikutuksista, biodiversiteetin suojelun uusista keinoista ja Etelä-Suomen metsien suojeluohjelman (METSO) ekologisista vaikutuksista.
  • Tuotetaan tietoa ympäristöinnovaatioiden taustatekijöistä ja yhdennetystä tuotepolitiikasta sekä valmistellaan valtakunnallinen jätehuoltosuunnitelma.
  • Osallistutaan EU:n kemikaalipolitiikan uudistamiseen ja valmistaudutaan uudistuneen lainsäädännön toimeenpanoon.
  • Tuotetaan tietoa ja asiantuntijapalveluja vesienhoidon järjestämisestä annetun lain toimeenpanemiseksi sekä yhdyskuntien, haja-asutuksen ja maatalouden vesiensuojelun tehostamiseksi.
  • Tuotetaan menetelmiä vesien tilan ja vesivaroja koskevan tutkimuksen, paikkatietojärjestelmien sekä mallien kytkemiseksi toisiinsa.
  • Tuotetaan tietoa kustannustehokkaista vaihtoehdoista Itämeren suojelemiseksi ottaen huomioon pitkään jatkuneen ravinnekuormituksen kumulatiiviset vaikutukset.
  • Osallistutaan koordinaatiovastuullisena Suomen Itämerisuojeluohjelman mukaisen vedenalaisen meriluonnon monimuotoisuuden inventointiohjelmaan.
  • Joensuussa., Jyväskylässä ja Oulussa vahvistetaan SYKEn tutkimustoimintaa yhdessä alueen yliopistojen ja muiden tutkimuslaitosten kanssa.
  • Aloitetaan uudistettu ympäristönseurantaohjelma, joka entistä paremmin yhdentää eri laitoksissa tehtävän ympäristöseurannan yhdeksi ohjelmaksi. Uutta biodiversiteettiseurantaa koordinoidaan yhdessä muiden tutkimuslaitosten kanssa.
  • Ympäristötiedon käytettävyyttä parannetaan toteuttamalla helppokäyttöinen ympäristötiedon käyttöliittymä ja jakelujärjestelmä sekä raportoinnin tuki- ja jakelujärjestelmä.

SYKE ylläpitää ja kehittää ympäristöhallinnon tietoteknistä infrastruktuuria ja tuottaa sovittuja hallinnonalaa palvelevia tutkimus-, laboratorio-, koulutus- ja muita asiantuntijapalveluja. SYKE tuottaa myös ympäristön seurantatietoja.

SYKEä kehitetään tutkimus- ja kehittämiskeskuksena vahvistamalla monitieteisyyttä ja erityisesti yhteiskunnallisten näkökulmien kytkemistä ympäristökysymysten tarkasteluun. Monitieteisyys varmistetaan aktiivisella verkostoitumisella kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. SYKEä kehitetään myös ajankohtaisiin palvelutehtäviin joustavasti ja tehokkaasti vastaavana organisaationa.

Toiminnallinen tehokkuus

Taloudellisuus

Suomen ympäristökeskuksen henkilötyövuosien ja toiminnan kustannusten arvioitu jakautuminen tehtäväalueittain vuosina 2005ja 2006
  Henkilö- Henkilö- Kustannukset Kustannukset
  työvuodet työvuodet milj. € milj. €
Tehtäväalue 2005 2006 2005 2006
         
Tutkimus 190 190 11,5 12,0
Asiantuntijapalvelut ja viranomaistoiminta 220 220 16,5 16,0
Ympäristönseuranta ja tietojärjestelmät 80 80 5,2 5,2
Johto, sisäinen hallinto ja viestintä 65 65 5,0 5,0
Hallinnonalan tukipalvelutehtävät 35 35 3,8 3,8
Yhteensä 590 590 42,0 42,0

Maksuperustelain mukaisen maksullisen toiminnan tuloja arvioidaan kertyvän 4 milj. euroa, josta vientitoiminnan osuudeksi arvioidaan noin 2,5 milj. euroa. Lisäksi hallinnonalan sisäisestä palvelutoiminnasta arvioidaan kertyvän tuloja 0,5 milj. euroa.

Tuottavuus

Laitoksen tuottavuutta parannetaan kehittämällä verkostoyhteistyötä ja toimintaprosesseja, uusimalla ja parantamalla tietojärjestelmiä, laajentamalla sähköisiä verkkopalveluja sekä kehittämällä palvelutuotantoa asiakaspalautteiden pohjalta. Myös ympäristötutkimuksen alueellistamisella ja tukipalvelujen keskittämisellä pyritään saavuttamaan tuottavuuden nousua.

Kannattavuus

SYKElle talousarviossa budjetoidun toiminnallisen rahoituksen lisäksi muilta valtion virastoilta ja laitoksilta arvioidaan saatavan rahoitusta 7,5—8 milj. euroa ja talousarvion ulkopuolista rahoitusta 2,5—3 milj. euroa, josta EU:n osuus on noin puolet.

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2004
TP
2005
TA
2006
TAE
       
Yhteisrahoitteisen toiminnan tulot      
— muilta valtion virastoilta saatavat rahoitus 5 730 7 500 7 500
— EU:lta saatava rahoitus 1 573 1 200 1 500
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 1 714 800 1 500
Tulot yhteensä 9 017 9 500 10 500
       
Hankkeiden kokonaiskustannukset 24 951 28 260 29 300
       
Kustannusvastaavuus (tulot - kustannukset) -15 934 -18 760 -18 800
Kustannusvastaavuus, % 36 34 36

Yhteisrahoitteisten hankkeiden kustannusvastaavuus vaihtelee hanketyypeittäin ja määräytyy eri rahoittajatahojen rahoitusehtojen mukaan.

Henkiset voimavarat

SYKEn henkilöstömäärän arvioidaan olevan 590 htv, josta harjoittelijoita ja työllistettyjä on noin 15 htv. Pysyvän henkilöstön kokonaismäärä on noin 480 htv. Korkeakoulututkinnon suorittaneiden osuus on noin 70 %.

Osaamisen ja asiantuntemuksen kehittämisessä painottuvat erityisesti menetelmäosaamisen täydennyskoulutus, esimiesvalmennus ja atk-osaaminen.

21. Suomen ympäristökeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 24 606 000 euroa.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus käyttää 2 400 000 euroa ympäristöhallinnon keskitetysti hoidettavien atk-palveluiden käyttömenoista ja uusimisesta aiheutuviin kustannuksiin. Keskitetysti hoidettavia palveluja ovat valtakunnallinen tietoverkko, palvelinkoneet ja järjestelmät, yhteiset työkaluohjelmistot sekä yhteiset paikkatieto- ja kaukokartoituspalvelut. Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 299 000 euroa uuteen palkkausjärjestelmään siirtymisen johdosta.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2004
toteutuma
2005
varsinainen
talousarvio
2006
esitys
       
Bruttomenot 36 854 35 613 36 206
Bruttotulot 13 339 11 600 11 600
Nettomenot 23 515 24 013 24 606
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 094    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 558    


2006 talousarvio 24 606 000
2005 lisätalousarvio 634 000
2005 talousarvio 24 013 000
2004 tilinpäätös 23 980 000