Talousarvioesitys 2006
23. VALTIONEUVOSTO
Selvitysosa:
Toiminta-ajatus
Valtioneuvoston kanslia on ministeriö, joka vastaa pääministerin johdolla hallitusohjelman toimeenpanon valvonnasta ja avustaa pääministeriä valtioneuvoston johtamisessa. Valtioneuvoston kanslia vastaa Suomen EU-politiikan yhteensovittamisesta ja käsittelee EU:n kehittämistä. Valtioneuvoston kanslia turvaa kaikissa olosuhteissa pääministerin ja hallituksen toimintaedellytykset.
Valtioneuvoston kanslia asettaa toiminnalleen seuraavat tulostavoitteet
Toiminnan painopistealueet vuonna 2006 ovat hallitusohjelman toimeenpanon valvonnassa ja Suomen EU-puheenjohtajakauden toteuttamisessa sekä näihin liittyen pääministerin ja hallituksen toimintaedellytysten turvaamisessa.
Valtioneuvoston kanslian tavoitteena on hoitaa vuoden 2006 toiselle puoliskolle ajoittuva Suomen EU-puheenjohtajuus tehokkaasti yhteistoiminnassa muiden ministeriöiden ja toimijoiden kanssa. Puheenjohtajuuden valmistelu ja hoitaminen sitovat merkittävässä määrin kanslian kaikkia resursseja. EU-politiikan keskeisimpiä hankkeita ovat myös EU:n rahoituskehyksiä koskevien päätösten valmistelu ja täytäntöönpano, Lissabonin kilpailukykystrategian täytäntöönpano, oikeus- ja sisäasioiden ns. Haagin ohjelman välitarkistus, EU:n laajentumisneuvottelujen edistäminen sekä EU:n kemikaaliviraston sijoittumisen valmistelu yhteistyössä komission kanssa.
Hallitusohjelman toimeenpanon edistämistä ja seurantaa tehostetaan. Ohjelmajohtamisen kehittämishankkeessa kehitetään hallituksen strategia-asiakirjan roolia ja rakennetta, politiikkaohjelmien toimivuutta sekä HSA:n vaikuttavuusarvioinnin metodiikkaa ja menettelyjä yhteistyössä ministeriöiden ja politiikkaohjelmien kanssa. HSA-prosessissa tuotetaan hallituksen käyttöön nykyistä kehittyneempää arviointiaineistoa. Ohjelmajohtamisen kehittäminen on osa valtioneuvoston johtamisvälineiden yleistä kehittämistä, johon panostetaan ennen muuta poikkihallinnollisuutta korostaen.
Vuonna 2006 varmistetaan, että vuoden 2007 hallitusneuvotteluissa on käytössä kattava materiaali, jossa tarkastellaan Suomen tulevaisuuden keskeisiä kehityskulkuja ja haasteita. Tässä tarvittava ennakointiaineisto kootaan työministeriön johdolla toimivan valtioneuvoston ennakointiverkoston koordinoimana. VNK:n johdolla selvitetään väestön ikääntymisen aiheuttamiin paineisiin varautumisen tilanne ja laaditaan kehikko vaikutusten arviointia varten siten, että arviot ja kehikko ovat käytettävissä vuoden 2006 loppupuolella. Näin syntyvää aineistoa täydennetään ministeriöiden laatimilla tulevaisuuskatsauksilla. Myös ohjelmajohtamisen ja valtioneuvoston muiden johtamisvälineiden kehittäminen tähtää hallituskauden vaihdoksessa käytettävän aineiston tuottamiseen.
Kanslian tehtävänä on valtioneuvoston 27.11.2003 antaman periaatepäätöksen ja yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisen strategian mukaisesti yhteen sovittaa eduskunnan, tasavallan presidentin, valtioneuvoston ja oikeuskanslerin toimintaedellytykset tehdä päätöksiä erilaisissa turvallisuustilanteissa. Kehittämistoimenpiteissä on asetettu etusijalle tilannekuva, jota tarvitaan valtion johtamisessa. Tähän liittyy myös tarve kehittää poikkeusolojen tiedotustoimintaa. Viranomaisyhteistyötä syvennetään ja sidosryhmien turvallisuusohjausta kehitetään.
Pääministerin johdolla toimiva hallituksen tietoyhteiskuntaohjelma kohdistuu tietoyhteiskunnan mahdollisuuksien hyödyntämiseen. Tarkoitus on tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntämällä lisätä kilpailukykyä ja tuottavuutta, sosiaalista ja alueellista tasa-arvoa sekä kansalaisten hyvinvointia ja elämänlaatua. Ohjelman avulla pyritään myös säilyttämään Suomen asema yhtenä tieto- ja viestintäteknologian johtavista tuottajista ja hyödyntäjistä.
Henkilöstövoimavarojen hallinta
Valtioneuvoston kanslian henkilöstösuunnittelun tavoitteena on oikein mitoitettu ja osaava henkilöstö, joka työskentelee hyvässä työyhteisössä, jonka työilmapiiriä seurataan ja kehitetään.
Oikeuskanslerinvirasto
Oikeuskanslerinviraston työn tarkoituksena on tukea viranomaisten toiminnan lainmukaisuuden ylläpitämistä sekä ihmisten oikeusturvan edistämistä. Tämä toteutuu valvomalla viranomaisten ja muiden julkista tehtävää hoitavien sekä asianajajien toimintaa. Oikeuskansleri seuraa, että valtioneuvostossa asiat ratkaistaan laillista järjestystä ja voimassa olevia säännöksiä noudattaen. Kaikessa toiminnassa oikeuskansleri valvoo perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista.
Hallinnonalan määrärahat luvuittain vuosina 2004—2006
v. 2004 tilinpäätös 1000 € |
v. 2005 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2006 esitys 1000 € |
Muutos 2005—2006 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Valtioneuvosto | 3 713 | 5 322 | 3 987 | - 1 335 | - 25 |
02. | Valtioneuvoston kanslia | 25 646 | 27 238 | 49 120 | 21 882 | 80 |
03. | Oikeuskanslerinvirasto | 2 702 | 2 740 | 2 818 | 78 | 3 |
27. | Poliittisen toiminnan avustaminen | 14 888 | 12 020 | 14 712 | 2 692 | 22 |
99. | Valtioneuvoston muut menot | 2 243 | 1 817 | 1 892 | 75 | 4 |
Yhteensä | 49 192 | 49 137 | 72 529 | 23 392 | 48 |
Henkilöstön kokonaismäärä1) | 260 | 287 | 278 |
1) Henkilöstön kokonaismäärään ei sisälly valtioneuvoston jäseniä.