Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2006

23. VALTIONEUVOSTOPDF-versio

Selvitysosa:

Toiminta-ajatus

Valtioneuvoston kanslia on ministeriö, joka vastaa pääministerin johdolla hallitusohjelman toimeenpanon valvonnasta ja avustaa pääministeriä valtioneuvoston johtamisessa. Valtioneuvoston kanslia vastaa Suomen EU-politiikan yhteensovittamisesta ja käsittelee EU:n kehittämistä. Valtioneuvoston kanslia turvaa kaikissa olosuhteissa pääministerin ja hallituksen toimintaedellytykset.

Valtioneuvoston kanslia asettaa toiminnalleen seuraavat tulostavoitteet

Toiminnan painopistealueet vuonna 2006 ovat hallitusohjelman toimeenpanon valvonnassa ja Suomen EU-puheenjohtajakauden toteuttamisessa sekä näihin liittyen pääministerin ja hallituksen toimintaedellytysten turvaamisessa.

Valtioneuvoston kanslian tavoitteena on hoitaa vuoden 2006 toiselle puoliskolle ajoittuva Suomen EU-puheenjohtajuus tehokkaasti yhteistoiminnassa muiden ministeriöiden ja toimijoiden kanssa. Puheenjohtajuuden valmistelu ja hoitaminen sitovat merkittävässä määrin kanslian kaikkia resursseja. EU-politiikan keskeisimpiä hankkeita ovat myös EU:n rahoituskehyksiä koskevien päätösten valmistelu ja täytäntöönpano, Lissabonin kilpailukykystrategian täytäntöönpano, oikeus- ja sisäasioiden ns. Haagin ohjelman välitarkistus, EU:n laajentumisneuvottelujen edistäminen sekä EU:n kemikaaliviraston sijoittumisen valmistelu yhteistyössä komission kanssa.

Hallitusohjelman toimeenpanon edistämistä ja seurantaa tehostetaan. Ohjelmajohtamisen kehittämishankkeessa kehitetään hallituksen strategia-asiakirjan roolia ja rakennetta, politiikkaohjelmien toimivuutta sekä HSA:n vaikuttavuusarvioinnin metodiikkaa ja menettelyjä yhteistyössä ministeriöiden ja politiikkaohjelmien kanssa. HSA-prosessissa tuotetaan hallituksen käyttöön nykyistä kehittyneempää arviointiaineistoa. Ohjelmajohtamisen kehittäminen on osa valtioneuvoston johtamisvälineiden yleistä kehittämistä, johon panostetaan ennen muuta poikkihallinnollisuutta korostaen.

Vuonna 2006 varmistetaan, että vuoden 2007 hallitusneuvotteluissa on käytössä kattava materiaali, jossa tarkastellaan Suomen tulevaisuuden keskeisiä kehityskulkuja ja haasteita. Tässä tarvittava ennakointiaineisto kootaan työministeriön johdolla toimivan valtioneuvoston ennakointiverkoston koordinoimana. VNK:n johdolla selvitetään väestön ikääntymisen aiheuttamiin paineisiin varautumisen tilanne ja laaditaan kehikko vaikutusten arviointia varten siten, että arviot ja kehikko ovat käytettävissä vuoden 2006 loppupuolella. Näin syntyvää aineistoa täydennetään ministeriöiden laatimilla tulevaisuuskatsauksilla. Myös ohjelmajohtamisen ja valtioneuvoston muiden johtamisvälineiden kehittäminen tähtää hallituskauden vaihdoksessa käytettävän aineiston tuottamiseen.

Kanslian tehtävänä on valtioneuvoston 27.11.2003 antaman periaatepäätöksen ja yhteiskunnan elintärkeiden toimintojen turvaamisen strategian mukaisesti yhteen sovittaa eduskunnan, tasavallan presidentin, valtioneuvoston ja oikeuskanslerin toimintaedellytykset tehdä päätöksiä erilaisissa turvallisuustilanteissa. Kehittämistoimenpiteissä on asetettu etusijalle tilannekuva, jota tarvitaan valtion johtamisessa. Tähän liittyy myös tarve kehittää poikkeusolojen tiedotustoimintaa. Viranomaisyhteistyötä syvennetään ja sidosryhmien turvallisuusohjausta kehitetään.

Pääministerin johdolla toimiva hallituksen tietoyhteiskuntaohjelma kohdistuu tietoyhteiskunnan mahdollisuuksien hyödyntämiseen. Tarkoitus on tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntämällä lisätä kilpailukykyä ja tuottavuutta, sosiaalista ja alueellista tasa-arvoa sekä kansalaisten hyvinvointia ja elämänlaatua. Ohjelman avulla pyritään myös säilyttämään Suomen asema yhtenä tieto- ja viestintäteknologian johtavista tuottajista ja hyödyntäjistä.

Henkilöstövoimavarojen hallinta

Valtioneuvoston kanslian henkilöstösuunnittelun tavoitteena on oikein mitoitettu ja osaava henkilöstö, joka työskentelee hyvässä työyhteisössä, jonka työilmapiiriä seurataan ja kehitetään.

Oikeuskanslerinvirasto

Oikeuskanslerinviraston työn tarkoituksena on tukea viranomaisten toiminnan lainmukaisuuden ylläpitämistä sekä ihmisten oikeusturvan edistämistä. Tämä toteutuu valvomalla viranomaisten ja muiden julkista tehtävää hoitavien sekä asianajajien toimintaa. Oikeuskansleri seuraa, että valtioneuvostossa asiat ratkaistaan laillista järjestystä ja voimassa olevia säännöksiä noudattaen. Kaikessa toiminnassa oikeuskansleri valvoo perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista.

Hallinnonalan määrärahat luvuittain vuosina 2004—2006

    v. 2004
tilinpäätös
1000 €
v. 2005
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2006
esitys
1000 €

Muutos 2005—2006
    1000 € %
             
01. Valtioneuvosto 3 713 5 322 3 987 - 1 335 - 25
02. Valtioneuvoston kanslia 25 646 27 238 49 120 21 882 80
03. Oikeuskanslerinvirasto 2 702 2 740 2 818 78 3
27. Poliittisen toiminnan avustaminen 14 888 12 020 14 712 2 692 22
99. Valtioneuvoston muut menot 2 243 1 817 1 892 75 4
  Yhteensä 49 192 49 137 72 529 23 392 48

  Henkilöstön kokonaismäärä1) 260 287 278    

1) Henkilöstön kokonaismäärään ei sisälly valtioneuvoston jäseniä.