Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         01. Ympäristöministeriö
         10. Ympäristön suojelu
         30. Asumisen edistäminen
         50. Ympäristölupavirastot
         60. Suomen ympäristökeskus
         70. Valtion asuntorahasto
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2006

20. Yhdyskunnat, alueidenkäyttö ja luonnonsuojeluPDF-versio

Metsähallitus jatkaa luonnonsuojeluohjelmien rahoitusohjelman ja Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelman (METSO) toteuttamista.

Metsähallitus jatkaa hallinnassaan olevien Natura 2000 -verkostoon kuuluvien alueiden inventointeja sekä hoidon ja käytön suunnittelua kohteiden suojelutavoitteiden toteuttamiseksi. Metsähallitus aloittaa kansainvälisen arvioinnin suositusten mukaisen luonnonsuojelualueiden tilaraportoinnin. Metsähallitus edistää sen vastuulle osoitettujen uhanalaisten eläin- ja kasvilajien valtakunnallista suojelua.

Metsähallitus parantaa luontomatkailun ja virkistyskäytön kannalta tärkeiden luonnonsuojelualueiden palveluvarustusta, opastusta ja kulutuskestävyyttä käytettävissä olevilla voimavaroilla.

Selvitysosa:Metsien ja soiden ennallistamista, perinnebiotooppien hoitoa ja kunnostusta sekä luontotyyppien inventointia jatketaan laadittujen tarveselvitysten pohjalta ja METSO-toimintaohjelman mukaisesti. Ennallistamisen ja hoidon vaikuttavuutta arvioidaan ja seurataan. Metsähallituksen metsurityövoimaa käytetään edelleen METSO-päätöksen toteuttamiseen tähtäävissä metsien ennallistamishankkeissa.

Metsähallitus järjestää uhanalaisten eläin- ja kasvilajien seurannan sekä osallistuu EU:n luontodirektiivin liitteissä lueteltujen kasvilajien seurantaan.

Kansainvälisen arvioinnin suositukset Suomen luonnonsuojelualueiden hoidon tehokkuudesta otetaan huomioon Metsähallituksen toimintaa kehitettäessä.

Metsähallitus osallistuu luonnonsuojelun kansainvälisiin tehtäviin ja etenkin suojelualueiden hoitoon liittyvään yhteistyöhön Suomen lähialueilla.

Määrälliset tavoitteet Metsähallitukselle      
  2004 2005 2006
  toteutuma arvio tavoite
       
Metsien ja soiden ennallistaminen (ha) 4 400 3 300 3 300
Perinnebiotooppien hoito ja kunnostus (ha) 1 100 1 150 1 200
Luontotyyppien inventointi Metso-alueella (ha) 126 000 120 000 90 000
Luontotyyppien inventointi Metso-alueen pohjoispuolella (ha) 109 000 80 000 80 000
Vedenalaisten luontotyyppien inventointi (ha) 2 000 30 000 30 000
Luonnonsuojelualueiden maanhankinta (ha)1) 7 578 3 500 3 000
Luonnonsuojelu-/erämaa-alueiden hoito- ja käyttösuunnitelmat (kpl) 9 15 15
Luonnonhoidon ja ennallistamisen toimenpidesuunnitelmat (kpl) 70 80 90
Luontokeskusten ja muiden asiakaspisteiden asiakaskäynnit (kpl) 760 000 760 000 760 000
Kansallispuistojen käynnit (kpl) 1 153 000 1 200 000 1 300 000
Luontoon.fi -verkkopalvelun käynnit (kpl) 488 000 600 000 750 000

1) Vuosien 2005 ja 2006 luvuissa ei ole mukana METSO-toimintaohjelman toteutukseen liittyviä hankintoja.

Metsäntutkimuslaitos hoitaa hallinnassaan olevia luonnonsuojelualueita momentin 35.20.22 määrärahalla.

Valtio jatkaa yksityisomistuksessa olevien luonnonsuojeluun varattujen alueiden toteuttamista vuonna 1996 hyväksytyn rahoitusohjelman ja siihen vuonna 2005 tehtävän tarkistuksen mukaisesti.

Kulttuuriympäristön säilyttämistä tuetaan kehittämishankkeilla ja rakennusperinnön hoitoavustuksilla.

Ympäristöministeriön toimialan julkiset hallintotehtävät on budjetoitu momentille 35.20.52.

22. Eräät luonnonsuojelun menot (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 2 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää muiden kuin Metsähallituksen hallinnassa olevien luonnonsuojelualueiden hoidon ja opastustoiminnan menoihin. Määrärahaa saa käyttää lisäksi luonnonsuojelualueilla uudisrakentamiseen sekä olemassa olevien rakennusten ja rakennelmien, teiden ja tieosuuksien perusparantamis-, korjaus-, kunnossapito- ja purkumenojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös sellaisten koneiden, laitteiden ja kaluston hankkimiseen, joiden hankintahinta on yli 8 500 euroa ja taloudellinen käyttöaika yli kolme vuotta.

Määrärahaa saa käyttää lisäksi yksityismaiden luonnonsuojelualueiden merkintään ja hoitomenoihin, suurten petolintujen pesäpuiden merkitsemiseen, uhanalaisten eliölajien ja maisema-alueiden hoitoon sekä luonnonsuojelusuunnitteluun ja maa-aineslain soveltamiseen liittyvän suunnittelun menoihin. Määrärahaa saa käyttää myös ennen maa-aineslain voimaantuloa syntyneiden ainestenottopaikkojen kunnostamiseen.

Määrärahaa saa käyttää myös vahingoittuneiden luonnonvaraisten eläinten sekä EU:n CITES-asetuksen edellyttämän eläinten hoidon järjestämiseen.

Selvitysosa:Suomessa oli vuoden 2004 lopussa runsas 4 000 yksityismaiden luonnonsuojelualuetta, joiden merkintä vaatii jatkuvaa ylläpitoa. Lisäksi Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelman mukaan yksityisten suojelualueiden inventointi, hoito ja ennallistaminen vaativat lisäresursseja. Määrärahalla valmistellaan ja toteutetaan uhanalaisten lajien luonnonsuojelulain mukaisia suojeluohjelmia sekä inventoidaan luonnonsuojelulain mukaisia luontotyyppejä. Maa-ainesten kestävään käyttöön ja pohjavesien suojeluun liittyviä hankkeita jatketaan. Valtakunnallisesti arvokkaille maisema-alueille ja arvokkaille perinnemaisemille laaditaan hoitosuunnitelmia ja tehdään maatalouden ympäristötukijärjestelmää edistäviä hoitotoimenpiteitä.


2006 talousarvio 2 100 000
2005 lisätalousarvio 7 000
2005 talousarvio 2 095 000
2004 tilinpäätös 20 000 000

37. Avustukset kuntien kaavoitukseen ja maankäytön ohjaukseen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 925 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustusten maksamiseen aluearkkitehtitoiminnan menoihin sekä yhdyskuntakehityksen, luonnonsuojelun, maiseman, rakennetun kulttuuriympäristön ja virkistyskäytön kannalta valtakunnallisesti merkittävien alueiden yleiskaavojen laatimista varten. Lisäksi määrärahaa saa käyttää avustusten maksamiseen kunnille ja kuntien virkistysalueiden hankintaa varten perustamille yhteisöille seudullisten virkistysalueiden hankintaan.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Aluearkkitehtitoimintaa avustamalla edistetään maankäyttö- ja rakennuslain toteuttamista pienissä kunnissa. Aluearkkitehtitoiminnan piirissä on 105 avustusta saavaa kuntaa.


2006 talousarvio 925 000
2005 talousarvio 925 000
2004 tilinpäätös 925 000

52. Metsähallituksen julkiset hallintotehtävät (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 24 038 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ympäristöministeriön ohjauksessa toteutettaviin Metsähallituksen julkisiin hallintotehtäviin. Määrärahaa saa käyttää myös menoihin, jotka aiheutuvat Metsähallituksen osallistumisesta luonnonsuojelun kansainvälisiin tehtäviin ja suojelualueiden hoitoon liittyvään yhteistyöhön Suomen lähialueilla. Määrärahaa saa käyttää Metsähallituksen hallinnassa olevien kansallispuistojen, muiden luonnonsuojelualueiden sekä erämaa-alueiden hoitomenoihin ja opastustoiminnan menoihin. Määrärahaa saa käyttää lisäksi luonnonsuojelualueilla uudisrakentamiseen sekä olemassa olevien rakennusten, rakennelmien, teiden ja tieosuuksien perusparantamis-, korjaus-, kunnossapito- ja purkumenojen maksamiseen samoin kuin luonnonsuojelualueilla sijaitsevien tai niitä varten tarvittavien rakennusten ostamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös sellaisten koneiden, laitteiden ja kaluston hankkimiseen, joiden hankintahinta on yli 8 500 euroa ja taloudellinen käyttöaika yli kolme vuotta.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on lisäyksenä otettu huomioon 1 450 000 euroa, mikä on tarkoitettu luonnon virkistyskäytön ja luontomatkailun edellytysten parantamiseen ja työllisyyttä edistävään investointiohjelmaan. Ko. määräraha kohdennetaan lähinnä Pallas—Yllästunturin kansallispuiston alueen palveluvarustuksen ja opastuksen parantamiseen. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon julkisista hallintotehtävistä luonnonsuojelualueilla ja erämaa-alueilla kertyvät tulot.

Määrärahan käyttökohteita ja niiden määrien kehitys vuosina 2004—2006
  2004 2005 2006
       
Valtion omistamien luonnonsuojelualueiden hoito ja kunnossapito (kpl) 489 489 510
Valtion omistamien luonnonsuojelualueiden hoito ja kunnossapito (ha) 1 504 000 1 557 000 1 590 000
Luonnonsuojelualuevarauksien hoito ja kunnossapito (ha) 788 000 760 000 765 000
Kansallispuistojen hoito ja ylläpito (kpl) 34 34 34
Erämaa-alueiden hoito ja kunnossapito (ha) 1 490 000 1 490 000 1 490 000
Saimaannorpan pesien seuranta (kpl) 400 450 500
Maakotkan reviirien seuranta (kpl) 400 410 420
Valkoselkätikan reviirien seuranta (kpl) 130 150 150
Uhanalaisten ja luontodirektiivin II liitteen lajien esiintymien ja havaintopaikkojen suojelu (kpl) 8 300 8 300 8 300
Polttopuuhuolto (kohteiden lkm) 1 120 1 120 1 120
Jätehuolto (kohteiden lkm) 480 510 510
Käymälöiden huolto (kohteiden lkm) 830 870 870
Retkeilyreitit (km) 1 950 2 040 2 040
Hiihtoreitit ja latu-urat (km) 770 760 760
Luontokeskusten ja muiden asiakaspisteiden ylläpito (kpl) 26 27 27


2006 talousarvio 24 038 000
2005 lisätalousarvio 312 000
2005 talousarvio 22 435 000

63. Eräät luonnonsuojeluun liittyvät korvaukset (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 14 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää korvausten maksamiseen maanomistajille tai erityisen oikeuden haltijoille luonnonsuojelulain 24, 25, 29, 47 ja 49 §:n mukaisten päätösten tai sopimusten aiheuttamista taloudellisista menetyksistä. Määrärahaa saa käyttää Natura 2000 -verkoston toteuttamisesta aiheutuviin luonnonsuojelulain 53 §:n, maankäyttö- ja rakennuslain 197 §:n sekä yksityistielain 7 a §:n mukaan valtiolle määrättyjen korvausten maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää maa-aineslain 8 ja 26 §:n mukaisesti suojelusta aiheutuvien korvausten maksamiseen. Tämän lisäksi määrärahaa saa käyttää luonnonsuojelulain 55 §:n 2 momentin mukaisiin haitankorvauksiin sekä metsien suojeluun liittyviin luonnonarvokaupan, tarjouskilpailun ja yhteistoimintaverkoston kokeiluhankkeiden toteuttamiseen. Mahdollisten korvaustoimitusten kulut katetaan myös määrärahasta.

Määrärahaa saa käyttää myös alueellisten ympäristökeskusten maksamiin korvauksiin rauhoitettujen harvinaisten eläinten aiheuttamista vahingoista sekä vahinkojen estämisestä ja rauhoitettujen harvinaisten eläinkantojen suojelemiseksi tarvittavista toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää koron maksamiseen jaksotetuille korvausten maksuerille. Koron suuruus on kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain 95 §:n 1 momentin mukainen.

Valtioneuvoston vahvistamien luonnonsuojeluohjelmien toteuttamiseksi saa tehdä vuonna 2006 sopimuksia ja antaa sitoumuksia, joista aiheutuu menoja vuoden 2006 jälkeisille vuosille yhteensä enintään 16 000 000 euroa. Valtuudesta saa aiheutua menoja vuoden 2007 loppuun mennessä enintään 7 000 000 euroa, vuoden 2008 loppuun mennessä enintään 12 000 000 euroa ja vuoden 2009 loppuun mennessä yhteensä enintään 16 000 000 euroa.

Selvitysosa:Korvausmenettelyllä perustetaan suojelualueita pääasiassa valtioneuvoston vahvistamiin luonnonsuojeluohjelmiin kuuluville yksityismaille.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2007 2008 2009 Valtuuden käytöstä aiheutuvat kaikki menot yhteensä
         
Ennen vuotta 2006 tehdyt sitoumukset 5 000 4 000 - 9 000
Vuoden 2006 sitoumukset 7 000 5 000 4 000 16 000
Yhteensä 12 000 9 000 4 000 25 000


2006 talousarvio 14 000 000
2005 talousarvio 16 600 000
2004 tilinpäätös 16 350 000

64. Avustukset rakennusperinnön hoitoon (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 2 350 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää rakennussuojelulain (60/1985) 11 ja 13 §:n nojalla suoritettavien korvausten ja suojelun toteuttamisesta valtiolle aiheutuvien menojen maksamiseen sekä maankäyttö- ja rakennuslain (132/1999) 57 §:n 3 momentin mukaisten avustusten maksamiseen kunnille.

Määrärahaa saa lisäksi käyttää avustusten maksamiseen yksityiselle omistajalle, rakennusperinnön hoitoa edistäville yhteisöille, kunnille ja kuntayhtymille kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden kohteiden ja niiden välittömän ympäristön kunnossapitoon, suojeluun ja parantamiseen sekä säilyttämisen edellyttämiin selvityksiin ja tietopalveluun. Määrärahaa saa käyttää myös avustuksen maksamiseen merkittäviin maisema-alueisiin ja kansallisiin kaupunkipuistoihin kuuluvan rakennetun ympäristön hoitoon ja kunnostukseen.

Kunnille ja kuntayhtymille voidaan myöntää avustusta myös kulttuurihistoriallisesti arvokkaan kohteen hankkimiseksi, jolloin avustus myönnetään niissä tapauksissa, kun hankinnasta aiheutuvat kustannukset muodostuvat kunnan tai kuntayhtymän taloudelliseen asemaan nähden kohtuuttomiksi.

Avustusta rakennusperinnön hoitoon saa myöntää enintään 50 prosenttia toimenpiteiden kustannuksista. Erittäin arvokkaaseen, rakennustavaltaan tyypilliseen tai ainutlaatuiseen kohteeseen, johon uusi käyttötapa on vaikeasti sovitettavissa tai jolla on valtakunnallista merkitystä, voidaan avustusta myöntää tätä enemmän, kuitenkin enintään 80 prosenttia kustannuksista.

Selvitysosa:Määrärahaa käytetään pääasiassa yksityisten omistajien avustamiseen arvokkaan rakennusperinnön säilymisen turvaamiseksi suojeluarvojen mukaisella tavalla. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon että asuntokäyttöön tarkoitettujen rakennusperintökohteiden avustukset on siirretty myönnettäväksi valtion talousarviosta. Ennen vuotta 2006 myönnetyt tai varauspäätöksen saaneet avustukset maksetaan valtion asuntorahaston varoista.


2006 talousarvio 2 350 000
2005 talousarvio 850 000
2004 tilinpäätös 850 000

76. Luonnonsuojelualueiden hankkiminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 25 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää maa- ja vesialueiden sekä rakennusten ostamiseen ja lunastamiseen luonnonsuojelutarkoituksia varten sekä erämaa-alueisiin liitettävien alueiden ostamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös valtiolle luonnonsuojelutarkoituksiin hankittavien alueiden arvioinnista, maanmittaustoimituksista ja hankintatehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen sekä ympäristöministeriön hallinnassa olevien alueiden kiinteistönhoidon kustannuksiin. Lisäksi määrärahaa saa käyttää koron maksamiseen jaksotetuille kauppahinnan maksuerille. Koron suuruus on kiinteän omaisuuden ja erityisten oikeuksien lunastuksesta annetun lain 95 §:n 1 momentin mukainen.

Valtioneuvoston vahvistamien luonnonsuojeluohjelmien toimeenpanoa varten saa tehdä vuonna 2006 sopimuksia ja antaa sitoumuksia, joista aiheutuu menoja vuoden 2006 jälkeisille vuosille yhteensä enintään 15 800 000 euroa. Valtuudesta saa aiheutua menoja vuoden 2007 loppuun mennessä enintään 5 000 000 euroa, vuoden 2008 loppuun mennessä enintään 10 000 000 euroa sekä vuoden 2009 loppuun mennessä yhteensä enintään 15 800 000 euroa.

Selvitysosa:Hankkimalla maata valtiolle luonnonsuojelutarkoituksiin pannaan täytäntöön valtioneuvoston vahvistamia luonnonsuojeluohjelmia, uhanalaisten eliölajien suojelusuunnitelmia ja vahvistettujen kaavojen suojelualuevarauksia. Alueellisten ympäristökeskusten ohella Metsähallitus jatkaa luonnonsuojeluohjelmien toteuttamista ja Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelman mukaisia maanhankintoja. Vuoden 2004 loppuun mennessä valtiolle oli hankittu alueita yhteensä noin 330 000 ha.

Määrärahasta osoitetaan 12 070 000 euroa Metsähallituksen julkisten hallintotehtävien käyttöön. Vastaava lisäys on budjetoitu Metsähallituksen voiton tuloutukseen momentille 13.05.01. Varoilla Metsähallitus toteuttaa luonnonsuojeluohjelmia ja Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelmaa hankkimalla arvokkaita metsäalueita. Hankintoihin liittyvien kulujen osuus on enintään 1 800 000 euroa.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2007 2008 2009 Valtuuden käytöstä aiheutuvat kaikki
menot yhteensä
         
Ennen vuotta 2006 tehdyt sitoumukset 5 000 5 500 - 10 500
Vuoden 2006 sitoumukset 5 000 5 000 5 800 15 800
Yhteensä 10 000 10 500 5 800 26 300


2006 talousarvio 25 000 000
2005 talousarvio 26 600 000
2004 tilinpäätös 13 950 000