Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       01. Miljöministeriet
       10. Miljövård
            21. Omkostnader
       70. Statens bostadsfond

Statsbudgeten 2003

60. Finlands miljöcentralPDF-versio

Förklaring:Finlands miljöcentral (SYKE) är en forsknings- och utvecklingscentral inom miljövårdens område som producerar information om miljön, hur miljöns tillstånd utvecklas och vilka faktorer som påverkar miljöns tillstånd, och bedömer alternativa utvecklingstrender och medel att påverka. Finlands miljöcentral samlar in, bearbetar och förmedlar information om miljön. Utöver forsknings-, utvecklings- och expertuppgifter sköter miljöcentralen flera av de rapporteringar inom miljövården som EG:s regelverk och internationella avtal förutsätter samt vissa myndighetsuppgifter inom miljöövervakningen. Finlands miljöcentral riktar in sin verksamhet så att den för de närmaste årens informationsbehov förmår producera sådana högklassiga utvärderingar och bedömningar av utvecklingen som förenar sakkunskapen inom olika branscher.

Finlands miljöcentral sköter också uppgifter som gäller nyttjandet och vården av vattentillgångarna. Dessa uppgifter hör till jord- och skogsbruksministeriets verksamhetsområde. Av verksamhetsanslagen beräknas en andel som motsvarar 35 årsverken användas för jord- och skogsbruksministeriets uppgiftsområde.

Miljöministeriet har uppställt följande preliminära resultatmål för Finlands miljöcentral 2003:

I främjandet av de mål som anknyter till klimatförändringen och luftvården och i stödandet av det nationella verkställandet av klimatavtalet ligger tyngdpunkten vid inventerings- och beräkningssystem för utsläpp i luften, en samordnad utvärdering av behovet av att minska utsläppen, konsekvenser av klimatförändringen och anpassningen till dem samt vid budgeten för växthusgaser och en bedömning av de totala konsekvenserna av klimatförändringen.

När det gäller naturvården och naturens mångfald skapar Finlands miljöcentral en kunskapsgrund för åtgärderna. Miljöcentralen ordnar uppföljning av den biologiska mångfalden, utvecklar jordbruksområdenas och vattenmiljöernas mångfald samt principerna för forskning och vård av hotade arter samt bedömer de ekologiska grunderna för restaurering och skydd av skogarna.

När det gäller förebyggandet av uppkomsten av avfall samt återvinningen och en trygg slutlig förvaring av dem såväl som reningen av förorenade markområden och sediment och uppskattningen av riskerna betonar man ökad kunskap samt metodutveckling.

När det gäller att öka ekoeffektiviteten betonar man särskilt livscykel- och ekoeffektivitetsutvärderingar, en miljövård som utgår från produkten, en samordnad begränsning av utsläppen samt den bästa tillgängliga tekniken.

Finlands miljöcentral producerar kunskap om skadliga ämnen samt metoder för riskhanteringen av kemikalier, utsläpp, avfall samt av förorenade mark- och sedimentområden. Man utreder särskilt hur tungmetaller, persistenta organiska föreningar och ämnen som stör hormonaktiviteten uppträder och inverkar.

För att främja vattenskyddet skapar man en kunskapsgrund för verkställande av programmet för skydd av Östersjön, beredande av nya mål för vattenskyddet, uppnående av ett gott ekologiskt och kemiskt tillstånd i vattenområdena samt för en utvärdering av effektiviteten hos åtgärderna inom vattenskyddet. Det är aktuellt att utveckla bekämpningen av övergödningen av vattnen och de skadliga fenomen som övergödningen medför samt att undersöka de faktorer som inverkar på uppkomsten av de blåa algernas blomning.

Genom forskning och utveckling av användningen och vården av vattentillgångarna stöder man en sådan ekonomisk, trygg och balanserad användning som bevarar och förbättrar miljöns naturvärden och välbefinnande. Informationsmodellerna och informationshanteringen när det gäller vattentillgångarna utvecklas bl.a. med tanke på förberedelserna för verkställandet av ramdirektivet om vatten. Målet är att även utveckla iståndsättandet av vattendragen och grundvattenområdena, sådana vattendragsarbetsmetoder som förbättrar och bevarar miljön, vattenförsörjningen i glesbygden samt metoderna för kontroll och skydd av grundvattentillgångarna.

I utvärderingen av de miljöpolitiska styrmedlen och styrningen bereder Finlands miljöcentral verkställandet av EG:s direktiv om bedömning av vissa planers och programs miljöpåverkan, utvärderar effektiviteten hos de sektorpolitiska styrmedlen för en hållbar utveckling samt hos de miljöpolitiska styrmedlen och utvecklar miljökonsekvensbedömningen. Miljöcentralen producerar även information om samband mellan miljöfrågor och hälsa.

Inom forsknings- och utvecklingsverksamheten för bekämpning av miljöskador betonas beredskapen för bekämpning av miljöskador i Finska viken samt riskhantering.

Finlands miljöcentral deltar i planeringen, genomförandet och uppföljningen av de regionala miljöcentralernas forsknings- och utvecklingsverksamhet.

Finlands miljöcentral genomför uppföljning av miljön tillsammans med de regionala miljöcentralerna i enlighet med det riksomfattande uppföljningsprogrammet och svarar även för uppföljning av områdesanvändningen och den byggda miljön samt för upprätthållandet och utvecklandet av datasystem.

Strategin för miljöförvaltningens informationshantering förverkligas genom utvecklingsprojekt som gäller informationsnättjänster, ärendehantering och hantering av miljöuppgifter. Finlands miljöcentral upprätthåller miljöförvaltningens datatekniska infrastruktur.

Finlands miljöcentral producerar forsknings-, laboratorie- och byggtjänster samt utbildning och andra experttjänster för hela miljöförvaltningen.

Utomstående finansiering skaffas i första hand för sådan verksamhet som stöder förverkligandet av Finlands miljöcentrals grundläggande uppgifter. Målet är att hålla andelen av den utomstående finansieringen på en nivå av omkring 40 procent av hela verksamhetsfinansieringen.

Vid Finlands miljöcentral beräknas antalet årsverken, inkomsterna och kostnaderna för verksamheten år 2003 fördela sig enligt uppgiftsområde som följer:
  Antal Inkomster Kostnader
Uppgiftsområde årsverken milj. € milj. €
       
Forskning och uppföljning gällande förändringar i miljön 69 0,10 4,4
Förebyggande och minskning av miljöbelastningen 85 0,30 5,0
Kemikalietillsyn och bedömning av risker 35 0,23 2,2
Naturvård och markanvändning 70 0,03 3,7
Vattentillgångar, deras användning och skötsel samt
bekämpning av miljöskador
81 0,45 6,8
Forskning och utveckling gällande styrmedel 39 0,15 2,2
Laboratorieverksamhet 68 0,60 3,5
Exportverksamhet 10 0,95 1,6
Övriga uppgifter i anslutning till verksamheten 20 0,20 1,8
Förvaltningsområdets stödtjänstuppgifter 28 0,09 2,6
Finlands miljöcentrals stödtjänst 70 - 5,4
Sammanlagt 575 3,10 39,2

Av arbetsinsatsen inom uppgiftsområdena uppskattas ca 55 årsverken gälla uppgifter inom jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde.

Utöver den finansiering som direkt budgeterats för Finlands miljöcentrals verksamhet beräknas finansieringen från andra statliga ämbetsverk och inrättningar uppgå till 6,7—7,6 miljoner euro.

Beloppet av finansiering som fås utom budget uppskattas till 2,5—3,0 miljoner euro, varav EU:s andel är 0,6—0,8 miljoner euro.

Inkomsterna av miljöcentralens avgiftsbelagda verksamhet enligt lagen om grunderna för avgifter till staten uppskattas till 2,6 miljoner euro, varav exportverksamhetens andel uppskattas till hälften. Dessutom uppskattas inkomsterna av förvaltningsområdets interna serviceverksamhet till 0,5 miljoner euro.

Tabell med jämförelsetal över den nettobudgeterade avgiftsbelagda verksamheten (1000 euro):
  2001 2002 2003
  utfall prognos uppskattn.
       
Intäkter      
Offentligrättsliga prestationer 319 330 330
Prestationer som prissatts på företagsekonomiska grunder 2 607 2 270 2 270
Intäkter sammanlagt 2 926 2 600 2 600
Kostnader      
Offentligrättsliga prestationer 331 330 330
Prestationer som prissatts på företagsekonomiska grunder 2 602 2 250 2 250
Kostnader sammanlagt 2 933 2 580 2 580
Överskott (+) / underskott (-) -7 +20 +20
Kostnadsmotsvarighet      
Offentligrättsliga prestationer, % 96 100 100
Prestationer som prissatts på företagsekonomiska grunder, % 100 101 101
Kostnadsmotsvarighet sammanlagt, % 100 101 101

21. Omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 23 057 000 euro.

Förklaring:

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 33 857 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 2 580 000
Utgifter för förvaltningsområdets interna serviceverksamhet 430 000
Övriga omkostnader 30 847 000
Bruttoinkomster 10 800 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 2 600 000
— offentligrättsliga prestationer 330 000
— övriga prestationer 2 270 000
Förvaltningsområdets interna inkomster 500 000
Övriga inkomster 7 700 000
Nettoutgifter 23 057 000

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 52 000 euro i överföring till moment 35.40.21 och såsom tillägg 720 000 euro i överföring från moment 35.10.63 på grund av att utgifterna för upprätthållande av förvaltningsområdets gemensamma datateknik och datasystem har ökat.

Avsikten är att 2 400 000 euro skall användas för driftsutgifterna av miljöförvaltningens ADB-tjänster som sköts centrerat och för kostnader som föranleds av förnyelser. De tjänster som skall skötas centrerat är det nationella datanätet, servermaskinerna och systemen, de gemensamma verktygsprogrammen samt de gemensamma geografiska informationssystemen och fjärranalystjänsterna.


2003 budget 23 057 000
2002 budget 22 425 000
2001 bokslut 21 799 846