Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       01. Miljöministeriet
       10. Miljövård
            88. Aktieförvärv
       70. Statens bostadsfond

Statsbudgeten 2003

20. Samhällen, användning av områden och naturvårdPDF-versio

Servicemålen och övriga mål för forststyrelsens naturvårdsuppgifter år 2003 är:

Återställandet av skogar och myrar samt vården av kulturbiotoper fortsätter på basis av de behovsutredningar som gjorts upp och åtgärdernas effektivitet följs upp.

Forststyrelsen svarar för uppnåendet av de mål som gäller skydd av sådana områden i dess besittning som omfattas av nätverket Natura 2000 samt kompletterar uppgifterna om områdenas naturtyper.

Forststyrelsen svarar för det nationella skyddet och uppföljningen av ett flertal hotade djur- och växtarter samt deltar i uppföljningen av växtarterna i bilaga II till EU:s naturdirektiv. Förutsättningarna för att naturskyddsområdena skall kunna användas i rekreationssyfte och för naturturism förbättras i de viktigaste nationalparkerna och övriga livligt frekventerade områden. Principerna för en hållbar naturturism i naturskyddsområdena tas i bruk. Man fortsätter utveckla olika tjänster till allmänheten som rör naturskyddsområden till en för kunden enhetlig servicehelhet.

Forststyrelsen tar i bruk den förnyade naturresursplanen. Forststyrelsens naturtjänster deltar som expert i verkställandet och utvecklandet av naturresursplaner och områdesekologiska planer.

Forskningssamarbetet med olika forskningsinstanser intensifieras utgående från de samarbetsavtal och forskningsstrategier som gjorts upp.

Forststyrelsen drar på ett mångsidigt sätt nytta av EU:s strukturfonders och Life-Natur-programmets finansiering när det gäller vård och användning av naturskyddsområdena.

Förklaring:Staten bereder sig på att före 2007 förvärva de privatägda områden som reserverats för naturskyddsändamål eller att betala ersättningar för att nyttjanderätten till områdena inskränks. Resurserna och fullmakterna för genomförandet dimensioneras under tiden för förverkligandet i enlighet med det finansieringsprogram för naturskyddsprogrammen som godkändes 1996.

Vissa av de ersättningar som hänför sig till naturvården innehåller utöver en ersättning för inskränkningar i rätten att nyttja områden även en anslagsreservering för ersättningar för skador förorsakade av fridlysta, sällsynta djur och för åtgärder för att förhindra skador och för att skydda fridlysta, sällsynta djurbestånd.

De ersättningar som enligt forsskyddslagen (35/1987) och lagarna om specialskydd för Ounasjoki älv respektive Kyro älv (703/1983 och 1139/1991) betalas till ägare av vattenkraft torde till största delen bli betalda.

De anslag som reserverats för skötsel och underhåll av naturskyddsområden samt för husbyggen styrs huvudsakligen så att de används av Forststyrelsen och Skogsforskningsinstitutet. När det gäller förvärv av aktier har man berett sig på slutfinansieringen av byggandet av ett skärgårdscentrum i Korpoström. Överföringen av förvaltningen av naturskyddsområdena i Skogsforskningsinstitutets och försvarsministeriets besittning till Forststyrelsen avslutas 2003.

Anslaget för skötsel och underhåll används dessutom för vård och utmärkning av privata naturskyddsområden, skydd av naturtyper och hotade arter, planering av naturskydd, understöd till skötsel av landskapsvårdsområden och kulturlandskap samt planering av marktäkt och, i vissa fall, iståndsättning av gamla täkter. Dessutom används anslaget för kompensation av de ekonomiska förluster som föranletts av skyddandet av gamla skogar i norra Finland.

Genom understöd för byggnadsarvet främjas den strategi för byggnadsarvet som statsrådet har godkänt för att det kulturhistoriskt värdefulla byggnadsarvet och den omgivande miljön skall kunna bevaras.

22. Skötsel och underhåll av naturskyddsområdena (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 16 367 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av utgifter för skötseln av nationalparker, övriga naturskyddsområden samt ödemarksområden, utgifter för information samt utgifter för reparation och underhåll av byggnader, konstruktioner, vägar och vägavsnitt. Anslaget får också användas till anskaffning av maskiner, apparatur och utrustning vars anskaffningspris överstiger 8 500 euro och vars ekonomiska livslängd överstiger tre år.

Anslaget får dessutom användas till betalning av utgifter för utmärkning och vård av naturskyddsområden på privat mark, märkning av stora rovfåglars boträd, skötsel av hotade arter och landskapsvårdsområden samt utgifter i samband med planeringen av naturvården och planeringen i anslutning till tillämpningen av marktäktslagen. Anslaget får även användas till iståndsättning av sådana täkter som uppkommit innan marktäktslagen trädde i kraft.

Anslaget får även användas till skyddet av saimenvikaren och vården av vikarsälstammen samt till ersättning för de skador som vållats av vikare.

Förklaring:Anslaget används för skötsel och underhåll av 440 naturskyddsområden (1 477 000 ha) och områden som reserverats för naturskyddsändamål (530 000 ha) samt ödemarksområden (1 490 000 ha). Anslaget används bl.a. till återställande av skogar (250 ha) och myrar (500 ha), vård av kulturbiotoper (1 400 ha), grundinventeringar av naturtyper (100 000 ha), uppföljning av 220—250 saimenvikares och 350 kungsörnars revir samt till underhåll av 955 serviceställen för ved, 410 serviceställen för avfallshantering, vandringsstråk, skidled och skidspår. De 33 nationalparker som underhålls med anslaget har 1 000 000 besökare. Anslaget används även till underhåll av naturumen samt övriga kundserviceställen, vilka har 690 000 besökare.

I Finland finns 2 800 naturskyddsområden på privat mark, vars utmärkning kräver underhåll. Program enligt naturvårdslagen för skydd av hotade arter bereds och genomförs och naturtyper enligt naturvårdslagen inventeras för att lagen skall kunna verkställas. Projekten gällande hållbar användning av marksubstanser och skydd av grundvattnet fortsätter. Planer för skötseln av landskapsvårdsområden som är värdefulla för hela landet och för värdefulla kulturlandskap utarbetas och åtgärder som stöder systemet med miljöstöd för jordbruket vidtas.


2003 budget 16 367 000
2002 budget 15 335 000
2001 bokslut 13 969 353

37. Understöd för planläggning i kommuner och styrning av markanvändningen (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 1 261 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av understöd för utgifterna för områdesarkitektverksamheten samt understöd för uppgörande av generalplaner för områden som med tanke på naturskydd, landskapsvård och vården av den byggda kulturmiljön samt rekreation är viktiga för hela landet samt för uppgörande av generalplaner för objekt som är viktiga med tanke på samhällsutvecklingen. Anslaget får även användas till betalning av understöd till kommuner och samfund som inrättas av kommuner för anskaffning av regionala rekreationsområden.

Användningen av anslaget regleras av statsunderstödslagen (688/2001).

Förklaring:En del av anslaget är finansiering som riktas till utvecklande av regionerna.

Med hjälp av anslaget främjas områdesarkitekternas verksamhet i syfte att verkställa markanvändnings- och bygglagen i de små kommunerna. På samma sätt främjas uppgörandet av generalplaner som är viktiga med tanke på samhällsutvecklingen, strandskyddet och styrningen av markanvändningen inom de landskapsvårdsområden som avses i statsrådets principbeslut av den 5 januari 1995 och naturvårdslagen.


2003 budget 1 261 000
2002 budget 1 261 000
2001 bokslut 1 261 409

44. Ersättningar enligt forsskyddslagen (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 250 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av ersättningar enligt forsskyddslagen samt enligt lagarna om specialskydd för Ounasjoki älv respektive Kyro älv. Anslaget får även användas till kostnader för ersättningsförrättningar och utgifter som föranleds av utredningar som är nödvändiga med tanke på bevakandet av statens intressen.

Förklaring:Nästan alla egentliga ersättningar enligt forsskyddslagen har betalts. Under perioden 1988—2001 användes sammanlagt ca 72,3 miljoner euro. Av anslaget för ersättningar för 2001 användes inte 742 000 euro.


2003 budget 250 000
2002 budget 336 000
2001 bokslut 98 759

63. Vissa ersättningar i samband med naturvården (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 9 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av ersättningar till markägare eller innehavare av särskilda rättigheter för ekonomiska förluster på grund av beslut eller avtal enligt 24, 25, 29 och 47 § naturvårdslagen. Anslaget får användas för betalning av ersättningar för de kostnader som staten enligt 53 § naturvårdslagen, 197 § markanvändnings- och bygglagen samt 7 a § lagen om enskilda vägar påförs på grund av genomförandet av nätverket Natura 2000. Anslaget får även användas till betalning av ersättningar på grund av skydd enligt 8 och 26 § marktäktslagen. Därutöver får anslaget användas till ersättning för olägenheter på grund av 55 § 2 mom. naturvårdslagen. Med anslaget täcks även eventuella utgifter för ersättningsförrättningar.

Anslaget får även användas till ersättningar som betalas av de regionala miljöcentralerna för skador som orsakas av fridlysta, sällsynta djur samt till utgifter föranledda av åtgärder för att förhindra skador och för att skydda fridlysta, sällsynta djurbestånd. Vidare får anslaget användas till betalning av ränta på periodiserade ersättningsposter. Räntan motsvarar den ränta som fastställs i 95 § 1 mom. lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter.

Anslaget får även användas för ordnandet av vård av skadade vilda djur samt den vård av djur som EU:s CITES-förordning förutsätter.

För fullföljandet av de naturskyddsprogram som statsrådet fastställt får år 2003 ingås avtal och avges förbindelser som under åren efter år 2003 föranleder utgifter om högst 16 000 000 euro. Utgifterna på grund av fullmakten får uppgå till högst 8 000 000 euro före utgången av år 2004, högst 13 000 000 euro före utgången av år 2005 och före utgången av år 2007 sammanlagt högst 16 000 000 euro.

Förklaring:Genom ersättningsförfarandet inrättas skyddsområden i huvudsak på sådan privat mark som ingår i de naturskyddsprogram som statsrådet fastställt. Såsom nya typer av skydd på basis av frivillighet tas den s.k. naturvärdeshandeln och anbudstävlingar i bruk. Vid dimensioneringen av anslaget har det anslag som överförs beaktats.

Fullmakterna beräknas föranleda staten följande utgifter (milj. euro):
  2004 2005 2006 2007
         
Fullmakter för år 2003 8,0 5,0 2,0 1,0
Tidigare års fullmakter 1,5 0,5 0,2 -
Sammanlagt 9,5 5,5 2,2 1,0


2003 budget 9 000 000
2002 budget 15 405 000
2001 bokslut 11 604 967

64. Understöd för vård av byggnadsarvet (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 1 241 000 euro.

Anslaget får användas för betalning av utgifter som föranleds staten av ersättningar och skydd av byggnader med stöd av 11 och 13 § byggnadsskyddslagen (60/1985) samt för betalning av understöd till kommunerna enligt 57 § 3 mom. markanvändnings- och bygglagen (132/1999).

Anslaget får även användas till betalning av understöd till privata ägare, samfund som främjar vården av byggnadsarvet, kommuner och samkommuner för underhåll, skydd och förbättring av kulturhistoriskt värdefulla objekt och deras omedelbara omgivning samt för utredningar som förutsätts för att dessa skall bevaras och för informationsstjänst. Anslaget får även användas till betalning av understöd för vård och iståndsättning av byggd miljö som ingår i viktiga landskapsområden och nationella stadsparker.

Kommuner och samkommuner kan även beviljas bidrag för anskaffning av ett kulturhistoriskt värdefullt objekt, varvid bidrag beviljas i sådana fall där objektet förorsakar oskäligt höga kostnader med hänsyn till kommunens eller samkommunens ekonomiska ställning.

Understöd för vård av byggnadsarvet får beviljas för högst 50 procent av kostnaderna för åtgärderna. Om ett objekt är synnerligen värdefullt, till byggnadsstilen typiskt eller unikt och det är svårt att tillämpa ett nytt användningssätt på det eller om det är av nationellt värde, kan understöd beviljas till ett större belopp, dock för högst 80 procent av kostnaderna.

Användningen av anslaget regleras av statsunderstödslagen (688/2001).


2003 budget 1 241 000
2002 budget 1 241 000
2001 bokslut 840 940

74. Husbyggnadsarbeten inom naturskyddsområdena(reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 345 000 euro.

Anslaget får förutom för husbyggnadsarbeten inom naturskyddsområden användas till köp av byggnader som finns inom naturskyddsområdena eller som behövs för naturskyddsområdena, samt till betalning av utgifter för byggande och grundlig reparation av vägar och vägavsnitt inom naturskyddsområdena.

Förklaring:Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 160 000 euro i överföring till moment 35.20.88 för slutfinansiering av skärgårdscentrumet i Korpoström.


2003 budget 345 000
2002 budget 505 000
2001 bokslut 504 564

87. Anskaffning av naturskyddsområden(reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 6 760 000 euro.

Anslaget får användas till köp och inlösen av jord- och vattenområden samt byggnader för naturskyddsändamål samt till förvärv av områden som skall införlivas med ödemarksområden. Anslaget får även användas till betalning av utgifter som föranleds av värderingar, lantmäteriförrättningar och anskaffningsuppgifter i samband med anskaffning av områden för naturskyddsändamål till staten samt till fastighetsskötsel inom områden som är i miljöministeriets besittning. Dessutom får anslaget användas till betalning av ränta på periodiserade poster av köpesumman. Räntan motsvarar den ränta som fastställs i 95 § 1 mom. lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter.

Staten anskaffar naturskyddsområden också genom att byta dem mot jordområden som tillhör staten.

För fullföljandet av de naturskyddsprogram som statsrådet har fastställt får år 2003 ingås avtal och avges förbindelser som efter år 2003 föranleder kostnader om sammanlagt högst 15 800 000 euro. Utgifterna på grund av fullmakten får uppgå till högst 5 000 000 euro före utgången av år 2004, högst 10 000 000 euro före utgången av år 2005 och sammanlagt högst 15 800 000 euro före utgången av år 2007.

Förklaring:Genom anskaffning av mark till staten för naturskyddsändamål fullföljs de naturskyddsprogram som har fastställts av statsrådet, planerna för skydd av hotade arter och de markreserveringar för naturskyddsområden som ingår i godkända planer. Vid utgången av 2001 hade staten förvärvat områden med en sammanlagd areal av ca 272 000 ha.

Vid dimensioneringen av anslaget har det anslag som överförs beaktats.

Fullmakterna beräknas föranleda staten följande utgifter (milj. euro):
  2004 2005 2006 2007
         
Fullmakter för år 2003 5,0 5,0 3,0 2,8
Tidigare års fullmakter 1,0 0,6 0,5 -
Sammanlagt 6,0 5,6 3,5 2,8


2003 budget 6 760 000
2002 budget 13 355 000
2001 bokslut 17 155 168

88. Aktieförvärv (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 160 000 euro.

Anslaget får användas till slutfinansiering av Fastighetsaktiebolaget Fastighets Ab Sunnan, som grundats för byggandet av ett skärgårdscentrum i Korpoström.

Förklaring: För byggandet av ett skärgårdscentrum i Korpoström har man grundat Fastighetsaktiebolaget Fastighets Ab Sunnan, där Stiftelsen för Åbo Akademi, Forststyrelsen och Korpo kommun är delägare. I centrumet kommer Forststyrelsen att placera Skärgårdshavets nationalparks servicebas och infopunkt, Åbo Akademi marinbiologisk forskning och undervisning samt Korpo kommun den kultur- och utställningsverksamhet inom skärgårdscentrumet som ligger på kommunens ansvar. Bolagets aktiekapital är 150 000 euro, varav varje delägare tecknar en tredjedel. Forststyrelsens andel av den totala insatsen är högst 340 000 euro, som utgörs av de fastigheter som såldes till fastighetsbolaget 2002 och av budgetfinansieringen för 2003. Varje part svarar för sin del för de utgifter som åsamkas av skärgårdscentrumets verksamhet och underhåll av fastigheten.

Anslaget är en överföring från moment 35.20.74.


2003 budget 160 000
2002 tilläggsb.