Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       01. Miljöministeriet
            21. Omkostnader
       10. Miljövård
       70. Statens bostadsfond

Statsbudgeten 2003

01. MiljöministerietPDF-versio

Förklaring:Miljöministeriets strategiska mål är en livsmiljö som främjar välfärden och ett ekoeffektivt samhälle. Genom en hög kvalitet på boendet, samhällsplaneringen och byggandet skapas en sund och trivsam livsmiljö och förutsättningar för människornas välfärd. Genom en ökad ekoeffektivitet främjas välfärden och livskvaliteten samtidigt som miljöbelastningen och miljöolägenheterna minskar. Genom att man omfattar principen om en hållbar användning av naturresurserna inom samhällets olika delområden tryggas tillgången på naturresurser även för framtida behov. Målet är ett ökat miljöansvar i samhället.

Ministeriet deltar aktivt i det internationella samarbetet och påverkar nationellt andra aktörer så att de i sina målsättningar och sin verksamhet beaktar frågor som hänför sig till livsmiljön och främjande av ekoeffektiviteten. Ministeriets verksamhet är människo- och kundanpassad samt samarbetsinriktad och den grundar sig på kunnande och öppenhet.

Miljöministeriets preliminära resultatmål för år 2003 är:

Internationella frågor

På basis av det handlingsprogram som godkänts vid toppmötet om hållbar utveckling (WSSD) i Johannesburg, den nationella framstegsutvärderingen och partnerskapsprocessen för olika grupper av aktörer inleds en revidering av regeringens program för hållbar utveckling (1998). Man deltar i stärkandet av den internationella miljöförvaltningen i synnerhet inom ramen för ministermötet inom FN:s miljöprogram (UNEP) och i Världshandelsorganisationens (WTO) förhandlingsrunda för att förena miljö- och handelsfrågor.

Man säkerställer att Finlands intressen beaktas i beslutsfattandet inom den Europeiska gemenskapen. I utvidgningsförhandlingarna arbetar man för att en hög nivå på miljöskyddet skall kunna nås i ansökningsländerna och i synnerhet i Finlands närområden. Man påverkar inriktandet av EU:s finansieringssystem, i synnerhet Tacis- och Ispa-programmen, så att skyddet av Östersjön och miljöfrågorna i Barentsområdet beaktas i tillräcklig utsträckning. Man strävar efter att Finlands synpunkter skall ingå i EU:s program för genomförande av utvecklingsbilden för regionstruktur och områdesanvändning samt i förberedelserna för EU:s strategi för biologisk mångfald.

Förhindrande av miljöförstöring

Miljötillståndssystemet utvecklas och metoder för uppföljning och utvärdering av miljöskyddslagens funktionalitet utarbetas. Användningen av miljöprogram, miljömärkning och miljörapportering främjas och deras effekt bedöms. Principerna för användningen av ekonomiska styrmedel preciseras. Ekonomiska kunskaper utnyttjas effektivare vid utarbetandet av miljöpolitiska program och vid utvecklandet av styrmedel. Användningen av indikatorer för hållbar utveckling i det politiska beslutsfattandet främjas. Strategin för uppföljning av miljöns tillstånd ses över.

Genom att man bereder författningar och anvisningar i avfallsbranschen gällande avfall som utgörs av eller innehåller elektriska eller elektroniska produkter samt gällande avstjälpningsplatser verkställs den reviderade nationella avfallsplan som sträcker sig fram till utgången av 2005. I den strategi för bioavfall som skall göras upp utreds bl.a. möjligheten att genom avfallsskatt minska mängden av biologiskt nedbrytbart avfall på avstjälpningsplatserna.

Finlands program för skydd av Östersjön verkställs genom att man utarbetar och förenhetligar bestämmelser och anvisningar samt främjar byggandet av det sydvästra reningsverket i S:t Petersburg samt andra vattenskyddsåtgärder i nordvästra Ryssland. De bestämmelser, utredningar och administrativa åtgärder som verkställigheten av EG:s ramdirektiv för vattenpolitiken förutsätter bereds.

För att luftkvaliteten skall förbättras verkställer man de författningsändringar och nationella planer som direktivet om stora förbränningsanläggningar och direktivet om utsläppstak förutsätter. Man bereder de författningsändringar som direktiven gällande marknära ozon, utsläpp från arbetsmaskiner samt kvaliteten på bensin och dieselbränsle förutsätter. Direktivet gällande miljöbuller verkställs och den nationella handlingsplanen för bullerbekämpning genomförs.

Hållbar samhällsutveckling och livsmiljöns kvalitet

Utredningarna om och uppföljningen av markanvändnings- och bygglagens funktionalitet fortsätter med särskild vikt vid hur lagens innehållsmässiga mål har nåtts samt hur deltagandet, växelverkan, besvärssystemet och strandplaneringen har utvecklats. Man stöder uppnåendet av de riksomfattande målsättningarna för markanvändningen genom styrning av landskapsplanläggningen och regionalförvaltningen.

Man inleder åtgärderna i det utvecklingsprogram som färdigställs gällande en effektivare styrning av samhällsstrukturen. Målet vid utvecklandet av principerna för planering av livsmiljön är att inte buller eller luftens eller jordmånens kvalitet förorsakar men eller risker för hälsan.

Man säkerställer en enhetlig tillämpning av principerna för planläggning, utvärdering och tillstånd vid utbyggnad av vindkraft.

Strategin för byggnadsarvet genomförs bl.a. genom att man ordnar ett temaår för byggnadsarvet.

Regeringen lämnar ett förslag om nationell verkställighet av EG:s direktiv (2001/42/EG) om bedömning av vissa planers och programs miljöpåverkan. Förvaltningspraxisen förenhetligas när det gäller miljökonsekvensbedömning och bedömningens inverkan på beslutsfattandet utreds.

Bevarande av naturens mångfald

Man stöder och styr genomförandet av naturvårdsprogrammen och nätverket Natura 2000 samt skyddet av hotade arter och naturtyper i enlighet med naturvårdslagen. Skyddet av skogarna i Södra Finland effektivas genom att man utnyttjar ett så brett urval av medel som möjligt. Beredskap skaffas för kostnaderna för skötsel och underhåll av en ny nationalpark som skall inrättas i Repovesi och som är viktig för skogsskyddet i södra Finland. Nationalparken och det naturskyddsområde som skall fredas på ansökan av en enskild markägare utgör en ca 3 000 hektar stor helhet av skogs-, bergs- och strandnatur. Skyddet av den biologiska mångfalden i havsområdena främjas på basis av det program för skydd av Östersjön som statsrådet har godkänt.

Grundande av värdefulla landskapsområden och forskning om vård av de mest hotade kulturlandskapstyperna främjas. Förutsättningarna för nyttjande av naturen i rekreationssyfte förbättras genom att aktörernas ansvar klarläggs och målsättningarna förenhetligas.

Styrning av byggandet och kvaliteten

Vid uppföljningen av funktionaliteten hos markanvändnings- och bygglagen betonas hur nya verksamhetsformer skapats och hur de krav som ställts på olika aktörer beaktats. Nya bestämmelser om byggnaders värmeisolering, energiförbrukning och ventilation tas i bruk. Man utvecklar förfaringssätt och verksamhetsmodeller för att energiunderstöden för renovering av bostadshus skall utgöra en del av den nationella klimatstrategin.

Man börjar genomföra ett nationellt byggnadspolitiskt program för beaktande av de ökade kraven gällande miljön och den ökade konkurrensen samt för utvecklande av kvaliteten på byggandet och den byggda miljön. Man effektiverar styrningen av den strukturella brandsäkerheten och deltar i utvecklingsprojektet för att minska problemen med buller och byggnaders ljudisolering i den byggda miljön. Bestämmelser om fastigheters vatten- och avloppsanläggningar bereds.

Utvecklingsprojekten för bostadsbyggande för att skapa trivsamma, ekoeffektiva och mångsidiga modeller för boendemiljöer samt praktiska exempel fortsätter.

Främjande av boende

Det regionala samarbetet i tillväxtcentra för att öka bostadsproduktionen främjas. I Helsingforsregionen stöder och främjar man byggandet av sådana nya större bostadsområden som är knutna till kollektivtrafikförbindelser och särskilt till spårtrafiken på ett sätt som förenhetligar samhällsstrukturen i regionen.

Genom statliga stödsystem för bostadsproduktion främjas produktionen av nya bostäder med rimliga byggnads- och bostadskostnader vilka till storleken bättre motsvarar efterfrågan särskilt i tillväxtcentra.

Resultaten av den utvärdering av bostadsfinansieringssystemen och bostadsbidragssystemet som man låtit göra 2002 utnyttjas vid utvecklandet av bostadspolitiska åtgärder.

Man främjar lättillgängliga bostäder och bostadsmiljöer som är fria från hinder så att äldre personers möjligheter att bo hemma förbättras. Man deltar i utvecklandet av stödtjänster för boende i syfte att minska bostadslösheten.

Utvecklande av ministeriets verksamhet

Miljöministeriets verksamhet styrs av ministeriets nya verksamhetsstrategi samt de strategier som hänför sig till den gällande personal och kunnande, forsknings- och utvecklingsverksamhet, informationshantering och kommunikation. De centrala arbetsprocessernas smidighet förbättras. Med hjälp av utbildning stöder man en yrkeskunnig ledning samt tillräckliga datatekniska färdigheter hos personalen.

Kvaliteten på lagstiftningen inom miljöministeriets förvaltningsområde förbättras genom att man förutser författningsförslagens verkan och bedömer hur målet med reformerna har nåtts.

21. Omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 23 069 000 euro.

Förklaring:Avsikten är att av anslaget skall 3 854 000 euro användas för internationell verksamhet. Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 3 306 000 euro i överföring från moment 35.99.24 samt 900 000 euro i överföring från moment 35.10.63.


2003 budget 23 069 000
2002 budget 19 009 000
2001 bokslut 18 479 480