Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       01. Miljöministeriet
       10. Miljövård
            21. Omkostnader
       70. Statens bostadsfond

Statsbudgeten 2003

40. De regionala miljöcentralernaPDF-versio

Förklaring:Uppgifter inom miljöministeriets förvaltningsområde som hör till miljöcentralerna är frågor i anslutning till miljövård, markanvändning, styrning av byggande, naturvård, vård av kulturmiljön, miljöforskning och uppföljning samt miljömedvetenhet.

Miljöcentralerna sköter också de uppgifter i anslutning till nyttjandet och vården av vattentillgångarna som hör till jord- och skogsbruksministeriets förvaltningsområde. För de särskilda utgifterna för dessa uppgifter anvisas anslag under kapitel 30.51. Skötseln av dessa uppgifter leds av jord- och skogsbruksministeriet. På årsnivå beräknas de regionala miljöcentralerna använda 210 årsverken för jord- och skogsbruksministeriets uppgiftsområde.

Miljöministeriet har för de regionala miljöcentralerna uppställt följande preliminära resultatmål för år 2003:

Skydd av miljön

Behandlingen av miljötillstånden skall vara av hög kvalitet och ske snabbt, och i enlighet med de mål som uppställts för behandlingstiden. Man deltar i beredandet av utredningar om bästa tillgängliga teknik och utnyttjar vid beredningen av tillståndsbeslut de resultat man fått fram. Genomförandet av icke slutförda syneförrättningar påskyndas.

Övervakningen enligt miljöskyddslagen effektiveras genom att man gör upp och genomför övervakningsplaner. Vid behandlingen och övervakningen av tillstånd utnyttjas företagens miljösystem.

Vattenskyddsprogrammet fram till 2005 och programmet för skydd av Östersjön fullföljs med betoning på minskning av kväveutsläpp, jordbrukets belastning och glesbygdens avloppsvattenutsläpp. Uppföljningen av kommunernas vattenskyddsarbete effektiveras. På viktiga grundvattenområden och sådana grundvattenområden som annars är lämpliga för vattenförsörjningen främjas uppgörandet av planer för skydd av grundvattenområdena. Omedelbara risker för grundvattnet elimineras också med hjälp av miljövårdsarbeten.

De granskade regionala avfallsplanerna som sträcker sig fram till slutet av 2005 verkställs. Samarbetet mellan kommunerna främjas inom avfallshanteringen speciellt på de områden där det har framskridit långsamt. Man inverkar på att kommunerna bär upp heltäckande avfallshanteringsavgifter. Man sporrar till förebyggande av uppkomst av avfall och till återvinning av avfall.

Man främjar och genomför projekt för iståndsättande av förorenade områden i skyndsamhetsordning. När det gäller områden som kräver brådskande iståndsättande åläggs de iståndsättningsskyldiga nödvändiga förpliktelser.

Övervakningen av verkställandet av luftvården effektiveras. Uppföljningen av luftkvaliteten samt kunskapsunderlaget för och planeringen av bullerbekämpningen förbättras. Uppföljningen av kommunernas bullerbekämpningsarbete förbättras särskilt genom att man samlar uppdaterade uppgifter om bullersituationen och exponering för buller och man fäster uppmärksamhet vid exponering för vibrationer.

Markanvändning och byggnadsväsende

Vid styrningen av planeringen av kommunernas markanvändning och byggnadsväsende fäster man särskilt vikt vid en tillräcklig utvärdering av utredningar och verkningar, ett ändamålsenligt förfarande när det gäller deltagande och utvärdering, en enhetlig samhällsstruktur, bekämpning av miljöolägenheter samt vid beaktande av kultur- och naturvärden.

De regionala miljöcentralerna främjar iakttagandet av de riksomfattande markanvändningsmålsättningarna samt landskapsplanerna i kommunplaneringen och myndigheternas verksamhet. Miljöcentralerna deltar aktivt i beredningen av landskapsplaner och stöder i egenskap av regional sakkunnig ministeriet vid styrningen av planläggningen.

Man ordnar nödvändig uppföljning av planläggningen, byggandet och vården av kulturmiljöer i kommunerna.

Förverkligandet av strategin för byggnadsarvet främjas genom informationsstyrning och utbildning samt genom stödjande av utarbetandet och genomförandet av regionala och kommunala kulturmiljöprogram.

Med hjälp av styrningen av byggandet främjas kvaliteten på ny- och ombyggnad samt informeras om ändrade bestämmelser, anvisningar och ansvarsfrågor.

Naturvård

Naturens mångfald främjas särskilt i fråga om skyddet av naturtyper och arter genom utredningar och beslut om avgränsning av områden. Man främjar bildande av värdefulla landskapsområden och uppgörande av vårdplaner för dessa. Man effektiverar vården av de mest hotade kulturlandskapstyperna och av sådana kulturlandskap som inte används för jordbruk.

Naturskyddsprogrammen och nätverket Natura 2000 genomförs enligt det finansieringsprogram som sträcker sig fram till år 2007 och enligt de regionala strategierna för genomförandet genom att också de finansieringsmöjligheter EU erbjuder utnyttjas effektivt. Målsättningen för 2003 är 29 000 hektar. Utmärkningen av naturskyddsområden i terrängen på privata marker effektiveras.

Man fortsätter uppgörandet av planer för vård och användning av de områden som ingår i nätverket Natura 2000 tillsammans med de centrala samarbetsgrupperna samt deltar i främjandet av det regionala skogsskyddet.

Förutsättningarna för att använda naturen i rekreationssyfte främjas och uppgifter enligt sjötrafiklagen och terrängtrafiklagen betonas särskilt.

Övrig verksamhet

Man ser till att miljöfrågorna kopplas till verkställandet av EU:s strukturfondsprogram och arbetar för att finansiering för miljöprojekt skall erhållas. I samarbete med aktörerna på området utvecklas miljön och samarbetsformer och projekt som förbättrar ett hållbart bruk av miljön.

Man förbereder sig för att EG:s direktiv om bedömning av vissa planers och programs miljöpåverkan skall verkställas i miljöcentralens egen verksamhet och i övriga myndigheters verksamhet i regionen. I fråga om kontaktmyndigheternas uppgifter tillämpas enhetligt de nationella linjedragningarna i förfarandet för bedömning av miljökonsekvenserna.

I samband med uppföljningen av miljöns tillstånd produceras högklassig och tillämplig information om förändringarna i miljöns tillstånd. Uppföljningen, planeringen och utvärderingen av varje vattenområde utvecklas på basis av EU:s ramdirektiv för vattenpolitiken och direktivets verkställande bereds i samarbete med andra regionalförvaltningsmyndigheter.

På basis av den reviderade strategin för forsknings- och utvecklingsverksamhet arbetar man med forskning och utveckling för att stöda det administrativa beslutsfattandet och förutse miljöhot i samarbete med Finlands miljöcentral.

Man stöder lokala initiativ när det gäller projekt för vård och restaurering av miljön och utför miljövårdsarbeten. Produktiviteten och lönsamheten i miljöcentralernas byggnadsverksamhet förbättras med hjälp av den nya modellen beställare-producent och beställningsgraden i fråga om nybyggnadsverksamhet höjs i medeltal till 75 %.

För att utveckla lönsamhetsbedömningen definieras de viktigaste prestationerna och måtten på dem. Utvecklandet av laboratorieverksamheten fortsätter.

Tabell med jämförelsetal över den avgiftsbelagda verksamheten:
  Offentligrättsliga Företagsekonomiska
  2001 2002 2003 2001 2002 2003
  utfall prognos uppsk. utfall prognos uppsk.
             
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten (t€) 3 064 3 000 2 900 1 790 1 700 1 700
Särkostnader för den avgiftsbelagda verksamheten (t€) 3 421 2 850  2 325 1 413 1 215 1 215
Driftsåterstod (t€) -357 150 575 377 485 485
— % av intäkterna -12 5 20 21 29 29
Andel av gemensamma kostnader (t€) 2 687 2 240 1 825 541 485 485
Överskott (+)/underskott (-) (t€) -3 044 -2 090 -1 250 -164 0 0
— % av intäkterna -99 -70 -43 -9 0 0
Intäkterna i % av kostnaderna 50 59 70 92 100 100

21. Omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 59 582 000 euro.

Förklaring:

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 66 132 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 3 540 000
Övriga omkostnader 62 592 000
Bruttoinkomster 6 550 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 4 600 000
— offentligrättsliga prestationer 2 900 000
— övriga prestationer 1 700 000
Övriga inkomster 1 950 000
— gemensamma projekt 1 100 000
— övriga inkomster 850 000
Nettoutgifter 59 582 000

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom tillägg beaktats 248 000 euro i överföring från moment 31.24.21 av löneutgifter och andra omkostnader för sju personer som överförts från vägverket, 52 000 euro i överföring från moment 35.60.21 av löneutgifter för en person som överförts från Finlands miljöcentral och 900 000 euro i överföring från moment 35.10.63 närmast för skötsel av uppgifter som hopat sig vid miljöcentralerna.

I anslaget ingår 286 000 euro i utgifter som motsvarar de vattenskyddsavgifter som intäktsförts under moment 12.35.40.


2003 budget 59 582 000
2002 budget 58 438 000
2001 bokslut 55 861 770