Statsbudgeten 2003
40. Banförvaltningscentralen
Förklaring:Målet för banhållningen är att främja verksamhetsbetingelserna för järnvägstrafiken som en effektiv, säker och miljövänlig trafikform både i Finland och som en del av det internationella transportsystemet samt att erbjuda järnvägstrafiken en konkurrenskraftig transportled. Då bannätet förbättras och underhålls skall lönsamhetsmål och trafikpolitiska mål beaktas.
I Finland är banorna i huvudsak s.k. blandbanor, dvs. person- och godstrafiken använder samma banor. Järnvägstrafikens andel inom godstrafiken är 25 % av transportmängden för hela landet. År 2001 uppgick godstrafiken på järnvägarna till 41,7 miljoner ton. Andelen transporterade ton uppskattas öka med ca 1 % 2002 i jämförelse med nivån 2001. År 2003 beräknas antalet ton öka med ca 1 %. Persontrafiken omfattade 2001 nästan 55 miljoner resor. Fjärrtrafiken stod för 11,6 miljoner och närtrafiken för 43,4 miljoner resor. Antalet resor väntas öka med ca 1 % 2002 och med 2 % 2003.
Arbetet med att återställa bannätets skick har gått framåt under de senaste åren. Satsningarna på bannätet märks på så sätt att banorna är i bättre skick än tidigare. Finansieringen av reinvesteringarna 2002 uppgår till 130 miljoner euro, varför iståndsättningen fördröjs. I denna proposition kan 113 miljoner euro användas till reinvesteringar. Tyngdpunkten för basbanhållningen ligger alltjämt på att förnya överbyggnaderna på de banavsnitt som genomgick en ombyggnad på 1960- och 1970-talen och som nu är slutanvända. Tågsäkerheten förbättras även genom att plankorsningar avlägsnas på de viktigaste stambanorna och på transportrutter för farliga ämnen samt genom att andra plankorsningar avlägsnas enligt säkerhetsprogrammet. Inga nya utvecklingsprojekt föreslås.
Lagen om driftskompatibiliteten hos det transeuropeiska järnvägssystemet, vilken handlar om tekniska krav på järnvägssystemet och om förfarandet för godkännande, trädde i kraft 2002. Med stöd av lagen föreskrivs om de tekniska system som skall användas inom järnvägssystemet och om godkännande av ibruktagande av dem. Regeringen har för avsikt att till riksdagen avlåta ett förslag till en lag genom vilken EG:s s.k. första järnvägspaket genomförs. Där föreskrivs om de grundläggande strukturerna på marknaden för järnvägstransporter och om förvaltningen av driften av bannätet. Banförvaltningscentralens uppgift och roll som reglerare av marknaden för järnvägstransporter stärks.
Kommunikationsministeriet uppställer preliminärt följande resultatmål för Banförvaltningscentralen 2003:
Omfattningen av bannätet och dess servicenivå
Inga förändringar sker i omfattningen.
I slutet av 2003 fördelar sig bannätet på följande olika serviceklasser: | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Persontrafik | Bankilometer | Godstrafik | Bankilometer | ||||
Serviceklass | Högsta tillåtna hastighet km/h |
2002 | 2003 | Serviceklass | Högsta tillåtna axellast och hastighet km/h | 2002 | 2003 |
P1 | över 140 | 477 | 477 | G1 | 25 t och 60—100 | 115 | 115 |
P2 | 130—140 | 1 349 | 1 349 | G2 | 22,5 t och 100 | 3 839 | 3 812 |
P3 | 110—120 | 1 565 | 1 565 | G3 | 22,5 t och 50—80 | 1 051 | 1 078 |
P4 | högst 100 | 593 | 593 | G4 | 20 t och 40 | 638 | 638 |
P5 | ingen regelbunden persontrafik | 1 659 | 1 659 | ||||
Sammanlagt | 5 643 | 5 643 | 5 643 | 5 643 |
Bandelen Ylivieska—Nivala överförs från serviceklass 2 till klass 3, vilket innebär att hastigheterna sänks för godstrafiken.
Smidigheten i trafiken
Mängden över 5 minuter långa förseningar i persontrafiken som orsakas av banhållningen är högst 6 %.
Förbättrande av säkerheten
Inga resenärer dör i järnvägsolyckor. Antalet plankorsningsolyckor är högst 40. Antalet olyckor som beror på banan är högst fem.
Lönsamhet
Styckkostnaderna för underhållet minskar med 2 %.
Planeringen utvecklas på så sätt att kostnadsförslagen för investeringarna håller och projekten framskrider enligt tidtabellen.
Fastighetsförvaltningens inkomster överskrider de årliga utgifterna för underhållet med minst 30 %.
Banförvaltningscentralens inkomster och utgifter (milj. euro): | |||
---|---|---|---|
2002 | |||
2001 bokslut |
ordinarie statsbudget |
2003 budgetprop. |
|
Basbanhållningen (21) | 253,0 | 230,2 | 230,9 |
Inkomster | 69,3 | 69,0 | 70,9 |
— Banavgifter | 53,0 | 55,5 | 56,0 |
— Inkomster från fastighetsförvaltningen | 10,3 | 9,3 | 9,8 |
— Övriga inkomster | 6,0 | 4,2 | 5,1 |
Utgifter | 322,3 | 299,1 | 301,8 |
— Förvaltning | 7,2 | 7,7 | 8,7 |
— Trafikstyrning | 37,2 | 35,8 | 38,0 |
— Underhåll av fastigheter och investeringar | 10,6 | 9,1 | 10,0 |
—Underhåll och användning av banan | 120,8 | 121,1 | 126,5 |
— Planering, undersökningar | 4,0 | 3,9 | 4,7 |
— Reinvesteringar | 142,5 | 121,5 | 113,9 |
Utvecklingsinvesteringar (77, 78, 79, 87) | 60,8 | 100,4 | 146,0 |
Utvecklande av bannätet (77) | 51,4 | 43,0 | 30,4 |
Vissa banprojekt (78) | 7,9 | 30,3 | 114,9 |
Byggande av radionät (79) | - | 22,2 | - |
Rataverkon maa-alueet (87) | 1,5 | 4,9 | 0,7 |
NETTOUTGIFTER KAPITEL 31.40 | 313,8 | 330,6 | 376,9 |
BRUTTOUTGIFTER KAPITEL 31.40 | 383,1 | 399,5 | 447,8 |
21. Basbanhållningen(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag om 230 900 000 euro.
Förutom till banhållningen får anslaget användas till underhålls- och investeringsutgifter för fastighetsförvaltningen, kostnader för kontrollavgiftsverksamheten i kollektivtrafiken, betalning av forsknings- och planeringsutgifter inom ramen för EU:s TEN-projekt samt närområdessamarbete.
Anslaget får också användas till betalning av statens andel av den nationella medfinansieringen i projekt avsedda att genomföra målprogram som finansieras med medel ur EU:s regionala utvecklingsfond samt i projekt avsedda att genomföra gemenskapsinitiativ. Av anslaget har 1 000 000 euro reserverats för den nationella medfinansieringen av dessa projekt.
Förklaring:Banförvaltningscentralen tar av trafikidkarna ut en banavgift som bestäms på grundval av användningen av bannätet, standarden på bannätet och marknadsläget samt kostnaderna för banhållningen. Grundavgiften baserar sig på antalet transporterade ton i godstrafiken och avgiftens rörliga del på avverkade bruttotonkilometer i person- och godstrafiken, på det sätt som föreskrivs särskilt genom förordning.
Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 3 miljoner euro på grund av den höjda banavgiften.
Utgifter och inkomster: | € |
---|---|
Bruttoutgifter | 301 800 000 |
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten | 11 900 000 |
Övriga omkostnader | 289 900 000 |
Bruttoinkomster | 70 900 000 |
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten | 11 600 000 |
Banavgiften | 56 000 000 |
Övriga inkomster | 3 300 000 |
Nettoutgifter | 230 900 000 |
Den preliminära finansieringsplanen enligt åtgärder för basbanhållningen: | ||||
---|---|---|---|---|
Kostnadsförslag | Använt | Beräknade kostnader 2003 |
||
Färdig | milj. € | milj. € | milj. € | |
Reinvesteringar | 113,9 | |||
Helsingfors—Tammerfors, renovering | 2003 | 343,0 | 327,9 | 15,1 |
Tammerfors—Orivesi—Jyväskylä, renovering | 2006 | 57,5 | 28,5 | 7,0 |
Kouvola—Pieksämäki, renovering | 2006 | 145,7 | 120,0 | 6,0 |
Seinäjoki—Uleåborg, överbyggnad | 2008 | 122,7 | 24,5 | 4,0 |
Villmanstrand—Parikkala, renovering | 2004 | 62,0 | 43,1 | 14,0 |
Uleåborg—Rovaniemi, renovering | 2004 | 33,4 | 17,3 | 14,5 |
Plankorsningar | 11,8 | |||
Övriga reinvesteringar | 41,5 | |||
Övrig basbanhållning | 187,9 | |||
Basbanhållningen sammanlagt | 301,8 |
Kostnadsförslagen för projekten och tiden för när de skall vara klara har setts över. Den mest betydande ökningen av kostnadsförslaget sker inom projektet Villmanstrand—Parikkala, vars kostnadsförslag ökar från 53,8 miljoner euro till 62 miljoner euro. Kostnaderna har stigit på grund av att planerna har preciserats och bl.a. till följd av att säkerhetsanordningarna blir dyrare. Förnyandet av överbyggnaden på avsnittet Pieksämäki—Kuopio i budgeten för 2002 skjuts fram till en senare tidpunkt.
2003 budget | 230 900 000 |
2002 budget | 230 171 000 |
2002 tilläggsb. | 26 820 000 |
2001 bokslut | 245 266 099 |
77. Utvecklande av bannätet(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas 30 400 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter för sådana projekt för utvecklande av banhållningen som under tidigare år har inletts med anslag under detta moment. Banförvaltningscentralen får ingå förbindelser som under senare år åsamkar staten utgifter om högst 41 400 000 euro.
Förklaring:
Den preliminära finansieringsplanen för investeringarna i utvecklingsprojekt: | ||||
---|---|---|---|---|
Kostnadsförslag milj. € | Beräknade kostnader 2003 1 000 € |
|||
Använt milj. € |
||||
Färdig | ||||
Uleåborg—Rovaniemi, elektrifiering | 2004 | 48,1 | 18,7 | 15,2 |
Skede III av införandet av tågkontroll | 2005 | 50,5 | 8,1 | 15,2 |
Utvecklingsprojekt sammanlagt | 98,6 | 26,8 | 30,4 |
Användningen av fullmakten bedöms åsamka staten utgifter på ca 20 miljoner euro 2004, ca 21,4 miljoner euro 2005 och ca 14,4 miljoner euro 2006.
2003 budget | 30 400 000 |
2002 budget | 43 029 000 |
2002 tilläggsb. | 1 800 000 |
2001 bokslut | 51 371 320 |
78. Vissa banprojekt(förslagsanslag)
Under momentet beviljas 114 900 000 euro.
Anslaget får användas till betalning av utgifter som föranleds av de fullmakter att ingå avtal som har beviljats under tidigare år. Banförvaltningscentralen berättigas att ingå avtal enligt de fullmakter som beviljats tidigare år, till den del dessa fullmakter inte har använts under bevillningsåret.
Förklaring:
Specificering av projekt: | |||||
---|---|---|---|---|---|
Fullmakt att ingå avtal | Använt anslag |
Anslag 2003 |
Senare finansieringsbehov |
||
Färdig | milj. € | milj. € | milj. € | milj. € | |
HALVFÄRDIGA PROJEKT | |||||
Uleåborg—Idensalmi/Vartius, elektrifiering | 2006 | 70,6 | 4,0 | 15,0 | 51,6 |
Dickursby—Kervo, fjärde spåret | 2004 | 40,4 | 13,7 | 19,9 | 6,8 |
Kervo—Lahtis, direktbana | 2006 | 331,0 | 12,6 | 80,0 | 238,4 |
Sammanlagt | 442,0 | 30,3 | 114,9 | 296,8 |
Projekten beräknas åsamka staten utgifter om ca 108,5 miljoner euro 2004, ca 97,2 miljoner euro 2005 och ca 91,1 miljoner euro 2006.
2003 budget | 114 900 000 |
2002 budget | 30 300 000 |
2001 bokslut | 7 904 833 |
(79.) Byggande av radionät(reservationsanslag 3 år)
Förklaring:Det föreslås att momentet stryks i budgeten.
2002 budget | 22 200 000 |
87. Anskaffningar av jordområden för bannätet och ersättningar(förslagsanslag)
Under momentet beviljas 670 000 euro.
Anslaget får användas till anskaffning av jordområden och till ersättningar för verksamhet enligt lagen om statens bannät, banhållningen och användningen av bannätet samt till betalning av fastighetsförrättningsavgifter enligt lagen om fastighetsförrättningsavgift (558/1995).
2003 budget | 670 000 |
2002 budget | 4 877 000 |
2001 bokslut | 1 486 455 |