Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       24. Vägförvaltningen
          26. Vägverket
       30. Sjöfartsverket

Statsbudgeten 2003

50. LuftfartsverketPDF-versio

1. Mål för service och övrig verksamhet

Målet för Luftfartsverket är att inom sitt verksamhetsområde och enligt sina uppgifter ansvara för att luftfartsverksamheten utövas så säkert, effektivt, ändamålsenligt och ekonomiskt som möjligt.

Luftfartsverket skall se till att tillhandahålla och utveckla sin service enligt förutsättningarna för en lönsam affärsverksamhet. I tillhandahållandet och utvecklandet av servicen skall kundernas, inklusive den militära luftfartens, och samhällets behov beaktas. Flygplatserna i Finland och flygtrafiktjänstsystemet upprätthålls och utvecklas som en helhet, och de utvecklas enligt efterfrågan på tjänster. I första hand är målet att trygga den service som den reguljära flygtrafiken förutsätter.

Luftfartsverket har som mål att i sin affärsverksamhet utnyttja verkets jordområden i närheten av flygplatserna så effektivt som möjligt ur luftfartens och samhällets synvinkel och med en god verksamhet vid flygplatserna som främsta utgångspunkt.

2. Maximibeloppet av investeringarna och de viktigaste objekten

Luftfartsverkets investeringar får föranleda utgifter om högst 60 miljoner euro 2003. Dessutom får Luftfartsverket 2003 ingå förbindelser som gäller investeringar och som får föranleda utgifter om högst 100 miljoner euro under de följande åren. De viktigaste investeringarna gäller utvecklandet av terminalfunktionerna vid Helsingfors—Vanda flygplats och inledandet av byggandet av stöd- och underhållsbyggnader för flygplatsens räddningsstationer samt slutförandet av förnyandet av systemet för flygtrafiktjänst. I övrigt är investeringarna ersättande projekt och projekt som upprätthåller verksamheten.

Statsrådet får berättiga Luftfartsverket att utan krav på motsäkerhet ställa proprieborgen för lån om högst 50 miljoner euro som upptagits av de dotterbolag till verket som tillhandahåller flygfältsservice och flygtrafiktjänster eller av fastighetsbolag inom Luftfartsverkets verksamhetsområde.

3. Upplåning

Luftfartsverket får uppta sådana lån som avses i 8 § 2 mom. lagen om statens affärsverk (627/1987) till ett belopp av högst 25 miljoner euro.

4. Överlåtelse av egendom

Omorganiseringarna inom statens fastighetsförvaltning fortsätter på så sätt att fastigheter, byggnader, konstruktioner och nätverk 2003 överförs från försvarsministeriet i Luftfartsverkets besittning. Värdet på den egendom som skall överföras uppgår till ca 8 miljoner euro. Egendomen upptas bland övrigt eget kapital, och inga avkastningskrav ställs på den. Statsrådet berättigas att fatta närmare beslut om den egendom som skall överföras.

År 2003 får Luftfartsverket till gängse pris till det dotterbolag som bildas och som helt och hållet kommer i verkets ägo överlåta egendom som från ingången av 2003 överförs från försvarsministeriet till Luftfartsverket. Egendom får överlåtas till ett värde av högst 8,0 miljoner euro.

Förklaring:Med beaktande av framtidsutsikterna för branschen och de mål för service och övrig verksamhet som förelagts riksdagen för godkännande, har statsrådet i samband med avlåtandet av budgetpropositionen preliminärt uppställt 6 miljoner euro som resultatmål för Luftfartsverket 2003.

Vid bedömningen av resultatmålen skall sådan företagsekonomiskt olönsam verksamhet vars finansiering som en del av Luftfartsverkets verksamhet är samhälleligt ändamålsenlig beaktas såsom poster som ingår i Luftfartsverkets resultat. Denna verksamhet omfattar upprätthållandet av Luftfartsverkets mindre trafikerade flygplatser, myndighetsuppgifter, den yrkesutbildning som Luftfartsverket handhar samt den internationella verksamhet som hör till staten. Inkomsteffekten av dessa verksamheter uppgår för Luftfartsverkets del till sammanlagt ca 15 miljoner euro årligen.

För att civilflyget inte skall belastas med poster som inte hör till dess område, betalar staten Luftfartsverket avgifter fastställda enligt ett särskilt serviceavtal för de tjänster som produceras för militärflyget.

Vid prissättningen av tjänster som tillhandahålls av Luftfartsinspektionen, enheten för myndighetsärenden vid Luftfartsverket, beaktas kraven på trafiksäkerhet, främjandet av luftfarten och den internationella avgiftsnivån.

År 2003 beräknas intäkterna från utomstående kunder till enheten för myndighetsärenden uppgå till 0,9 miljoner euro och övriga intäkter till 0,8 miljoner euro. De beräknade kostnaderna för enhetens drift är 5,3 miljoner euro. Luftfartsinspektionen fakturerar affärsverket för kostnaderna för myndighetsövervakningen av Luftfartsverkets egen verksamhet, ca 0,7 miljoner euro. Underskottet på 3,8 miljoner euro i Luftfartsinspektionens ekonomi täcks med Luftfartsverkets affärsverksamhet.

Kommunikationsministeriet uppställer målen för verksamheten vid enheten för myndighetsärenden.

Om det beräknade resultatet uppnås, används enligt investeringsprogrammet ca 60 miljoner euro för investeringar av vilka ca 70 % finansieras genom intern finansiering.

Kostnadsförslaget för utvecklandet av terminalfunktionerna vid Helsingfors-Vanda flygplats är 10 miljoner euro och för byggandet av stöd- och underhållsbyggnader för räddningsstationerna vid Helsingfors—Vanda flygplats ca 4 miljoner euro. Dessutom förnyas navigationsutrustningen för 5 miljoner euro.

Jordområden, byggnader, konstruktioner och nätverk som är i försvarsministeriets bruk överförs från och med ingången av 2003 från försvarsministeriets besittning till att vara Luftfartsverkets anläggningstillgångar. Värdet på den egendom som överförs är sammanlagt ca 7,8 miljoner euro. Egendomsöverföringarna upptas i Luftfartsverkets balansräkning genom att det övriga egna kapitalet i balansräkningen höjs med värdet på den överförda egendomen. Inga avkastningskrav ställs således på den överlåtna egendomen. För besittningen av egendomen kan Luftfartsverket bilda ett dotterbolag, på vilket det överför den egendom det får genom besittningsöverföringen, med undantag för jordområden. Statsrådet beslutar om bildandet av bolaget i enlighet med 23 § lagen om statens affärsverk. Dotterbolaget verkar enligt principen att det skall vara företagsekonomiskt lönsamt.

Den preliminära investeringsplanen för 2003 som baserar sig
på resultat- och finansieringsplanen är följande:
milj. €
   
Anskaffning av inventarier samt andra anläggningstillgångar 21
Husbyggnadsarbeten vid flygfälten 27
Flygfältens jordområden och byggande 12
Sammanlagt 60

Tabell med jämförelsetal      
  2001 2002 2003
  utfall prognos uppskattning
       
Omsättning, milj. € 206,8 203,3 220,0
—förändring, % 5,6 -1,8 8,3
Driftsbidrag, milj. € 60,0 51,0 58,0
—driftsbidraget i % av omsättningen 29,2 25,1 26,3
Vinst, milj. € 12,2 2,0 6,0
— vinsten i % av omsättningen 5,9 1,0 2,7
Avkastning på investerat kapital, % 3,1 1,6 1,8
Avkastning på grundkapitalet, % 6,6 2,4 2,9
Avkastning på det sammanlagda kapitalet, % 1,9 0,7 0,8
Soliditet, % 74,9 73,0 74,9
Investeringar i % av omsättningen 23,4 30,8 27,3
Antal anställda 1 826 1 850 1 860