Statsbudgeten 2003
30. Sjöfartsverket
Förklaring:Sjöfartsverket svarar för skötsel och utveckling av de farleder som staten ansvarar för, sjökartläggning samt isbrytning och lotsning. Dessutom svarar Sjöfartsverket för förbindelsefartygstrafiken i skärgården samt för myndighetsuppgifter i anslutning till fartygssäkerheten.
Längden av de farleder för handelssjöfart som upprätthålls är 5 614 km och längden av andra farleder 10 160 km. Avsikten är att säkra vintertrafiken till 23 hamnar. Djupfarlederna i Saimen hålls öppna också under vintersäsongen.
Kommunikationsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Sjöfartsverkets verksamhet 2003:
Resultatmål: | |||
---|---|---|---|
2001 | 2002 | 2003 | |
utfall | mål/prognos3) | mål | |
SERVICENIVÅ | |||
Farledshållning | |||
— Farledernas skick | |||
— mängden farleder för handelssjöfart som skall förbättras, km |
50 | ||
— Andelen farleder som uppfyller Navi-kriterierna %1) | |||
— farleder för handelssjöfart | ca 35 | 45 | 55 |
— grundfarleder | ca 10 | 15 | 20 |
Lotsning | |||
— Väntetid för lotsningsservice, timmar | - | max 2 | max 2 |
Assistans inom vintersjöfarten | |||
— Väntetid för isbrytarservice, timmar | under 4 | max 4 | max 4 |
— Andelen fartyg som kunnat passera utan att vänta, % | 94,1 | 90—95 | 90—95 |
SÄKERHETEN INOM SJÖFARTEN | |||
Antalet olyckor som inträffat på Finlands territorialvatten och antalet olyckor som drabbat finländska fartyg, högst (fyra års medelvärde) |
50 | 50 | 49 |
LÖNSAMHET2) | |||
Servicen inom handelssjöfarten vid kusten | |||
— Kostnader € /transporterat ton | 1,14 | 1,14 | 1,12 |
— Kostnader för upprätthållande av farleder i genomsnitt € /farledskilometer | 2 674 | 2 624 | 2 605 |
Servicen inom handelssjöfarten på de inre farvattnen | |||
— Kostnader € /transporterat ton | 6,6 | 6,83) | 6,6 |
— Kostnader för upprätthållande av farleder i genomsnitt € /farledskilometer | 8 710 | 8 6573) | 8 330 |
Servicen inom den övriga sjötrafiken | |||
— Kostnader för upprätthållande av farleder i genomsnitt € /farledskilometer | 971 | 8493) | 824 |
Förbindelsefartygstrafiken | |||
— Kostnader € /passagerare | 30 | 313) | 31 |
— Kostnader € /fast bosatt | 7 824 | 7 6663) | 7 772 |
Lotsning | |||
— Kostnader € /sjömil | 50 | 52 | 52 |
KOSTNADSMOTSVARIGHET2) | |||
Farledsavgift (VTS ingår) % | 96 | 94 | 96 |
Lotsningsavgift (VTS ingår inte) % | 93 | 86 | 90 |
— kusten | 100 | 953) | 98 |
— Saimen | 43 | 403) | 40 |
Prestationer prissatta på företagsekonomiska grunder, % | 103 | 102 | 103 |
UTVECKLING | |||
— Verket fortsätter att utveckla sina funktioner genom en intern indelning av organisationen i beställarmyndighet och produktion samt genom att bereda propositioner om inrättandet av ett affärsverk inom rederisektorn och ett inom lotsningssektorn samt om en omorganisering av förbindelsefartygstrafiken. |
|||
— Styrnings- och uppföljningssystemet för trafiken i Finska viken och det internationella vattenområde som hänför sig till den (VTMIS) blir för Finlands del färdigt under 2003. Servicen tas i bruk i samarbete med Ryssland och Estland 2004. |
1) Navi innebär att uppgifterna om farlederna sätts i ett sådant skick att de uppfyller de krav som de nya navigeringssystemen, den numeriska kartproduktionen och övrig numerisk geografisk information ställer.
2) I uppgifterna om utfallet 2001 har som kalkylerad ränta använts den ränteprocent (5,3 %) som Statskontoret har meddelat för det året. Som kalkylerad ränta för målen för 2002 har använts räntan på 5,3 % för 2001 och i fråga om prognoserna den ränta på 4,9 % som Statskontoret har meddelat för 2002. Som kalkylerad ränta för målen för 2003 har använts räntan på 4,9 % för 2002.
3) Prognos
Antalet trafikprestationer och prestationer som produceras inom verket samt motsvarande inkomstutveckling beräknas bli följande: |
|||||
---|---|---|---|---|---|
2001 | 2002 | ändring % | 2003 | ändring % | |
Verksamhet som täcks med farledsavgifter: | |||||
Utländsk godstrafik, milj. ton | 84,5 | 86,2 | 2,0 | 87,9 | 2,0 |
Passagerartrafik, milj. resenärer | 15,6 | 15,5 | -0,6 | 15,5 | 0,0 |
Farledsavgifter, milj. € | 68,2 | 67,7 | -0,7 | 68,5 | 1,2 |
Verksamhet som täcks med lotsningsavgifter: | |||||
Antal lotsningar, st. | 33 019 | 31 600 | -4,3 | 31 350 | -0,8 |
Antal lotsade sjömil | 677 396 | 649 850 | -4,1 | 643 000 | -1,1 |
Inkomster av lotsningen, milj. € | 30,9 | 29,1 | -5,8 | 30,3 | 4,1 |
Sjöfartsverkets intäkter och utgifter fördelade enligt uppgift: | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Intäkter | Kostnader för verksamheten |
Avskrivningar1) | Kalkylerade räntor | Kostnader sammanlagt | Överskott/Underskott | Kostnads- motsvarighet |
|
1 000 € | 1 000 € | 1 000 € | 1 000 € | 1 000 € | 1 000 € | % | |
Havsfarleder | |||||||
Uppgifter som täcks med farledsavgifter, sammanlagt | 69 275 | 41 150 | 17 552 | 13 754 | 72 456 | -3 181 | 96 |
— farledshållning | 21 391 | 8 201 | 6 501 | 36 093 | |||
— isbrytning | 19 759 | 9 351 | 7 252 | 36 362 | |||
Övriga farleder | 60 | 6 303 | 1 045 | 660 | 8 008 | -7 948 | 1 |
Inre vattenvägar | 691 | 13 433 | 4 117 | 3 926 | 21 476 | -20 785 | 3 |
Lotsning | 30 427 | 30 930 | 1 491 | 1 248 | 33 669 | -3 242 | 90 |
Förbindelsefartygstrafik | 660 | 6 271 | 1 012 | 606 | 7 889 | -7 229 | 8 |
Affärsverksamhet | 14 834 | 13 031 | 760 | 655 | 14 446 | 388 | 103 |
— varav kombiis- brytare |
12 110 | 10 474 | 726 | 630 | 11 830 | 280 | 102 |
Fartygssäkerhet | 1 762 | 5 695 | 98 | 16 | 5 809 | -4 047 | 30 |
Andra uppgifter som liknar myndighetsuppgifter | 695 | 5 259 | 467 | 373 | 6 099 | -5 404 | 11 |
Sammanlagt | 118 404 | 122 072 | 26 542 | 21 237 | 169 852 | -51 448 | 70 |
1) Avskrivningarna är beräknade enligt anskaffningsvärdet, varvid räntan som använts är 4,9 %.
Siffrorna i tabellen avviker från slutsummorna i utgiftsmomenten, eftersom investeringarna syns som avskrivningar och kalkylerade räntor inom avskrivningstiden. Kostnaderna för verksamheten innehåller lönekostnader, anskaffning av material och utrustning, köp av tjänster och andra korttidsverkande löpande kostnader samt interna kostnader.
När det gäller de inlupna farledsavgifterna har sänkningarna av farledsavgifterna inom transitotrafiken beaktats som en faktor som ökar inkomsterna med 1,5 miljoner euro. När det gäller inkomsterna av lotsningsavgifter har som effekt av de med genomsnitt fem procent höjda lotsningsavgifterna beaktats 1,2 miljoner euro.
Inkomsterna av kombiisbrytarnas kommersiella verksamhet har dimensionerats enligt offshoreverksamheten under säsongen med öppet vatten. Vid prissättningen har utöver kostnaderna för verksamheten beaktats kapitalkostnaderna för den tilläggsutrustning som offshoreverksamheten kräver. Om marknadsläget och vinterförhållandena tillåter kan fartygen också under vintersäsongen användas för kommersiell verksamhet, varvid inkomsterna och i motsvarande grad utgifterna ökar under det nettobudgeterade omkostnadsmomentet. Då säkerställs i alla fall tillgången på ersättande kapacitet. Vid prissättningen beaktas alla kapitalkostnader för fartygen under den aktuella perioden. I de kostnader som täcks med farledsavgifter inkluderas kostnaderna för användning av ersättande kapacitet. Kombiisbrytarna kan verka också på andra platser än Nordsjön.
Sjöfartsverkets utgifter och inkomster (milj. euro): | |||
---|---|---|---|
2001 bokslut |
2002 | 2003 budgetprop. |
|
ordinarie statsbudget |
|||
Omkostnader, netto (21) | 10,0 | 13,5 | 9,1 |
Inkomster av verksamheten | 122,9 | 114,3 | 117,9 |
Omkostnader | 132,9 | 127,8 | 127,0 |
Anskaffning av fartyg (70) | 20,0 | 10,3 | 9,0 |
Utvecklande av farledsnätet (77) | 4,6 | 2,5 | 4,5 |
Anskaffning av mark- och vattenområden (87) | 0,03 | 0,1 | 0,1 |
NETTOUTGIFTER, KAPITEL 31.30 | 34,7 | 26,4 | 22,7 |
21. Omkostnader(reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag om 9 139 000 euro.
Anslaget får också användas till statens andel av den nationella medfinansieringen i projekt avsedda att genomföra målprogram som finansieras med medel ur EU:s regionala utvecklingsfond samt i projekt avsedda att genomföra gemenskapsinitiativ. Av anslaget har 151 000 euro avsatts för den nationella medfinansieringen av dessa projekt. Anslaget får även användas för forsknings- och utredningsuppgifter för EU:s TEN-projekt.
Dessutom får anslaget användas för sänkning av sådana hyror för tjänstebostäder som bestäms på företagsekonomiska grunder.
Förklaring:Inkomster av verksamheten är inkomsterna av farledsavgifterna, förbindelsefartygstrafiken, lotsningen, den avgiftsbelagda serviceverksamheten, kombiisbrytarna, kartproduktionen, inspektionen av sjöfarten och hyresinkomsterna samt tillståndsavgifterna för Saima kanal. Av anslaget under momentet betalas även utgifterna för förvaltningsnämnden för Saima kanal. Utgifterna för isbrytningen vid kusterna har dimensionerats enligt 650 verksamma dagar, dvs. enligt en s.k. mild vinter då det finns ett istäcke på Bottenviken och vid kusterna.
Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 530 000 euro i överföring till moment 26.90.21 i anslutning till ändringarna i 24 § sjöräddningslagen (1145/2001) samt 1 200 000 euro på grund av de höjda lotsningsavgifterna.
Vid dimensioneringen av anslaget har dessutom som tillägg beaktats 152 000 euro i överföring av två årsverken från moment 31.70.21 och som avdrag en inkomstökning till motsvarande belopp.
Utgifter och inkomster: | € |
---|---|
Bruttoutgifter | 127 071 000 |
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten | 96 947 000 |
Övriga omkostnader | 30 124 000 |
Bruttoinkomster | 117 932 000 |
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten | 117 512 000 |
— offentligrättsliga prestationer | 101 598 000 |
— övriga prestationer | 15 914 000 |
Övriga inkomster | 420 000 |
Nettoutgifter | 9 139 000 |
2003 budget | 9 139 000 |
2002 budget | 13 541 000 |
2002 tilläggsb. | -530 000 |
2001 bokslut | 9 998 920 |
70. Anskaffning av fartyg(reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 8 971 000 euro.
Förklaring:Anskaffnings- och finansieringsutgifterna för isbrytare som anskaffades åren 1993 och 1994 uppgår till 210 731 000 euro, och för ändamålet har tidigare beviljats 201 760 000 euro. För den sista betalningen, som skall göras 2003, behövs 8 971 000 euro.
2003 budget | 8 971 000 |
2002 budget | 10 259 000 |
2001 bokslut | 20 014 363 |
77. Utvecklande av farledsnätet(reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 4 523 000 euro.
Anslaget får användas till utgifter för planering och andra förberedande arbeten i anslutning till utvidgnings- och nyinvesteringar i farleds- och kanalnätet, vilkas kostnadsförslag uppgår till ett betydande belopp, och anskaffning av anordningar samt i anslutning till motsvarande projekt som genomförs senare. Sjöfartsverket berättigas att ingå avtal om en fördjupning av farleden till Nådendal till ett totalkostnadsbelopp av högst 6 500 000 euro.
Förklaring:Av anslaget är 2 523 000 euro avsedda att användas för anskaffning av trafikstyrnings- och radionavigationssystem och 2 000 000 euro för fördjupning av farleden till Nådendal. Kostnadsförslaget för projektet uppgår till 6 500 000 euro, och förhållandet mellan nytta och kostnader är 3,5. Projektet blir färdigt 2004.
2003 budget | 4 523 000 |
2002 budget | 2 523 000 |
2001 bokslut | 4 625 168 |
87. Anskaffning av mark- och vattenområden(förslagsanslag)
Under momentet beviljas 50 000 euro.
Anslaget får användas till anskaffningsutgifterna för mark- och vattenområden som är nödvändiga för byggandet av farleder och andra jord- och vattenbyggnadsobjekt samt till ersättningar enligt vattenlagen (246/1961).
2003 budget | 50 000 |
2002 budget | 67 000 |
2001 bokslut | 28 743 |