Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
   Anslag
     22. Riksdagen
     23. Statsrådet
       24. Vägförvaltningen
          26. Vägverket
       30. Sjöfartsverket
            21. Omkostnader

Statsbudgeten 2003

30. SjöfartsverketPDF-versio

Förklaring:Sjöfartsverket svarar för skötsel och utveckling av de farleder som staten ansvarar för, sjökartläggning samt isbrytning och lotsning. Dessutom svarar Sjöfartsverket för förbindelsefartygstrafiken i skärgården samt för myndighetsuppgifter i anslutning till fartygssäkerheten.

Längden av de farleder för handelssjöfart som upprätthålls är 5 614 km och längden av andra farleder 10 160 km. Avsikten är att säkra vintertrafiken till 23 hamnar. Djupfarlederna i Saimen hålls öppna också under vintersäsongen.

Kommunikationsministeriet har preliminärt uppställt följande resultatmål för Sjöfartsverkets verksamhet 2003:

Resultatmål:
  2001 2002 2003
  utfall mål/prognos3) mål
       
SERVICENIVÅ      
Farledshållning      
— Farledernas skick      
   — mängden farleder för handelssjöfart som skall
förbättras, km
    50
— Andelen farleder som uppfyller Navi-kriterierna %1)      
   — farleder för handelssjöfart ca 35 45 55
   — grundfarleder ca 10 15 20
Lotsning      
— Väntetid för lotsningsservice, timmar - max 2 max 2
Assistans inom vintersjöfarten      
— Väntetid för isbrytarservice, timmar under 4 max 4 max 4
— Andelen fartyg som kunnat passera utan att vänta, % 94,1 90—95 90—95
SÄKERHETEN INOM SJÖFARTEN      
Antalet olyckor som inträffat på Finlands territorialvatten och antalet olyckor som drabbat finländska fartyg,
högst (fyra års medelvärde)
50 50 49
LÖNSAMHET2)      
Servicen inom handelssjöfarten vid kusten      
— Kostnader € /transporterat ton 1,14 1,14 1,12
— Kostnader för upprätthållande av farleder i genomsnitt € /farledskilometer 2 674 2 624 2 605
Servicen inom handelssjöfarten på de inre farvattnen      
— Kostnader € /transporterat ton 6,6 6,83) 6,6
— Kostnader för upprätthållande av farleder i genomsnitt € /farledskilometer 8 710 8 6573) 8 330
Servicen inom den övriga sjötrafiken      
— Kostnader för upprätthållande av farleder i genomsnitt € /farledskilometer 971 8493) 824
Förbindelsefartygstrafiken      
— Kostnader € /passagerare 30 313) 31
— Kostnader € /fast bosatt 7 824 7 6663) 7 772
Lotsning      
— Kostnader € /sjömil 50 52 52
KOSTNADSMOTSVARIGHET2)      
Farledsavgift (VTS ingår) % 96 94 96
Lotsningsavgift (VTS ingår inte) % 93 86 90
— kusten 100 953) 98
— Saimen 43 403) 40
Prestationer prissatta på företagsekonomiska grunder, % 103 102 103
UTVECKLING      
— Verket fortsätter att utveckla sina funktioner genom en intern indelning av organisationen i beställarmyndighet och produktion samt genom att bereda propositioner om inrättandet av ett affärsverk inom rederisektorn och ett inom lotsningssektorn samt om en omorganisering av
förbindelsefartygstrafiken.
— Styrnings- och uppföljningssystemet för trafiken i Finska viken och det internationella
vattenområde som hänför sig till den (VTMIS) blir för Finlands del färdigt under 2003.
Servicen tas i bruk i samarbete med Ryssland och Estland 2004.

1) Navi innebär att uppgifterna om farlederna sätts i ett sådant skick att de uppfyller de krav som de nya navigeringssystemen, den numeriska kartproduktionen och övrig numerisk geografisk information ställer.

2) I uppgifterna om utfallet 2001 har som kalkylerad ränta använts den ränteprocent (5,3 %) som Statskontoret har meddelat för det året. Som kalkylerad ränta för målen för 2002 har använts räntan på 5,3 % för 2001 och i fråga om prognoserna den ränta på 4,9 % som Statskontoret har meddelat för 2002. Som kalkylerad ränta för målen för 2003 har använts räntan på 4,9 % för 2002.

3) Prognos

Antalet trafikprestationer och prestationer som produceras inom verket samt motsvarande
inkomstutveckling beräknas bli följande:
  2001 2002 ändring % 2003 ändring %
           
Verksamhet som täcks med farledsavgifter:          
Utländsk godstrafik, milj. ton 84,5 86,2 2,0 87,9 2,0
Passagerartrafik, milj. resenärer 15,6 15,5 -0,6 15,5 0,0
Farledsavgifter, milj. € 68,2 67,7 -0,7 68,5 1,2
Verksamhet som täcks med lotsningsavgifter:          
Antal lotsningar, st. 33 019 31 600 -4,3 31 350 -0,8
Antal lotsade sjömil 677 396 649 850 -4,1 643 000 -1,1
Inkomster av lotsningen, milj. € 30,9 29,1 -5,8 30,3 4,1

Sjöfartsverkets intäkter och utgifter fördelade enligt uppgift:
  Intäkter Kostnader
för
verksamheten
Avskrivningar1) Kalkylerade räntor Kostnader sammanlagt Överskott/Underskott Kostnads-
motsvarighet
  1 000 € 1 000 € 1 000 € 1 000 € 1 000 € 1 000 € %
               
Havsfarleder              
Uppgifter som täcks med farledsavgifter, sammanlagt 69 275 41 150 17 552 13 754 72 456 -3 181 96
— farledshållning   21 391 8 201 6 501 36 093    
— isbrytning   19 759 9 351 7 252 36 362    
Övriga farleder 60 6 303 1 045 660 8 008 -7 948 1
Inre vattenvägar 691 13 433 4 117 3 926 21 476 -20 785 3
Lotsning 30 427 30 930 1 491 1 248 33 669 -3 242 90
Förbindelsefartygstrafik 660 6 271 1 012 606 7 889 -7 229 8
Affärsverksamhet 14 834 13 031 760 655 14 446 388 103
— varav kombiis-
brytare
12 110 10 474 726 630 11 830 280 102
Fartygssäkerhet 1 762 5 695 98 16 5 809 -4 047 30
Andra uppgifter som liknar myndighetsuppgifter 695 5 259 467 373 6 099 -5 404 11
Sammanlagt 118 404 122 072 26 542 21 237 169 852 -51 448 70

1) Avskrivningarna är beräknade enligt anskaffningsvärdet, varvid räntan som använts är 4,9 %.

Siffrorna i tabellen avviker från slutsummorna i utgiftsmomenten, eftersom investeringarna syns som avskrivningar och kalkylerade räntor inom avskrivningstiden. Kostnaderna för verksamheten innehåller lönekostnader, anskaffning av material och utrustning, köp av tjänster och andra korttidsverkande löpande kostnader samt interna kostnader.

När det gäller de inlupna farledsavgifterna har sänkningarna av farledsavgifterna inom transitotrafiken beaktats som en faktor som ökar inkomsterna med 1,5 miljoner euro. När det gäller inkomsterna av lotsningsavgifter har som effekt av de med genomsnitt fem procent höjda lotsningsavgifterna beaktats 1,2 miljoner euro.

Inkomsterna av kombiisbrytarnas kommersiella verksamhet har dimensionerats enligt offshoreverksamheten under säsongen med öppet vatten. Vid prissättningen har utöver kostnaderna för verksamheten beaktats kapitalkostnaderna för den tilläggsutrustning som offshoreverksamheten kräver. Om marknadsläget och vinterförhållandena tillåter kan fartygen också under vintersäsongen användas för kommersiell verksamhet, varvid inkomsterna och i motsvarande grad utgifterna ökar under det nettobudgeterade omkostnadsmomentet. Då säkerställs i alla fall tillgången på ersättande kapacitet. Vid prissättningen beaktas alla kapitalkostnader för fartygen under den aktuella perioden. I de kostnader som täcks med farledsavgifter inkluderas kostnaderna för användning av ersättande kapacitet. Kombiisbrytarna kan verka också på andra platser än Nordsjön.

Sjöfartsverkets utgifter och inkomster (milj. euro):
  2001
bokslut
2002 2003
budgetprop.
  ordinarie
statsbudget
       
Omkostnader, netto (21) 10,0 13,5 9,1
     Inkomster av verksamheten 122,9 114,3 117,9
     Omkostnader 132,9 127,8 127,0
Anskaffning av fartyg (70) 20,0 10,3 9,0
Utvecklande av farledsnätet (77) 4,6 2,5 4,5
Anskaffning av mark- och vattenområden (87) 0,03 0,1 0,1
NETTOUTGIFTER, KAPITEL 31.30 34,7 26,4 22,7

21. Omkostnader(reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag om 9 139 000 euro.

Anslaget får också användas till statens andel av den nationella medfinansieringen i projekt avsedda att genomföra målprogram som finansieras med medel ur EU:s regionala utvecklingsfond samt i projekt avsedda att genomföra gemenskapsinitiativ. Av anslaget har 151 000 euro avsatts för den nationella medfinansieringen av dessa projekt. Anslaget får även användas för forsknings- och utredningsuppgifter för EU:s TEN-projekt.

Dessutom får anslaget användas för sänkning av sådana hyror för tjänstebostäder som bestäms på företagsekonomiska grunder.

Förklaring:Inkomster av verksamheten är inkomsterna av farledsavgifterna, förbindelsefartygstrafiken, lotsningen, den avgiftsbelagda serviceverksamheten, kombiisbrytarna, kartproduktionen, inspektionen av sjöfarten och hyresinkomsterna samt tillståndsavgifterna för Saima kanal. Av anslaget under momentet betalas även utgifterna för förvaltningsnämnden för Saima kanal. Utgifterna för isbrytningen vid kusterna har dimensionerats enligt 650 verksamma dagar, dvs. enligt en s.k. mild vinter då det finns ett istäcke på Bottenviken och vid kusterna.

Vid dimensioneringen av anslaget har såsom avdrag beaktats 530 000 euro i överföring till moment 26.90.21 i anslutning till ändringarna i 24 § sjöräddningslagen (1145/2001) samt 1 200 000 euro på grund av de höjda lotsningsavgifterna.

Vid dimensioneringen av anslaget har dessutom som tillägg beaktats 152 000 euro i överföring av två årsverken från moment 31.70.21 och som avdrag en inkomstökning till motsvarande belopp.

Utgifter och inkomster:
   
Bruttoutgifter 127 071 000
Särskilda utgifter för den avgiftsbelagda verksamheten 96 947 000
Övriga omkostnader 30 124 000
Bruttoinkomster 117 932 000
Inkomster av den avgiftsbelagda verksamheten 117 512 000
— offentligrättsliga prestationer 101 598 000
— övriga prestationer 15 914 000
Övriga inkomster 420 000
Nettoutgifter 9 139 000


2003 budget 9 139 000
2002 budget 13 541 000
2002 tilläggsb. -530 000
2001 bokslut 9 998 920

70. Anskaffning av fartyg(reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 8 971 000 euro.

Förklaring:Anskaffnings- och finansieringsutgifterna för isbrytare som anskaffades åren 1993 och 1994 uppgår till 210 731 000 euro, och för ändamålet har tidigare beviljats 201 760 000 euro. För den sista betalningen, som skall göras 2003, behövs 8 971 000 euro.


2003 budget 8 971 000
2002 budget 10 259 000
2001 bokslut 20 014 363

77. Utvecklande av farledsnätet(reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 523 000 euro.

Anslaget får användas till utgifter för planering och andra förberedande arbeten i anslutning till utvidgnings- och nyinvesteringar i farleds- och kanalnätet, vilkas kostnadsförslag uppgår till ett betydande belopp, och anskaffning av anordningar samt i anslutning till motsvarande projekt som genomförs senare. Sjöfartsverket berättigas att ingå avtal om en fördjupning av farleden till Nådendal till ett totalkostnadsbelopp av högst 6 500 000 euro.

Förklaring:Av anslaget är 2 523 000 euro avsedda att användas för anskaffning av trafikstyrnings- och radionavigationssystem och 2 000 000 euro för fördjupning av farleden till Nådendal. Kostnadsförslaget för projektet uppgår till 6 500 000 euro, och förhållandet mellan nytta och kostnader är 3,5. Projektet blir färdigt 2004.


2003 budget 4 523 000
2002 budget 2 523 000
2001 bokslut 4 625 168

87. Anskaffning av mark- och vattenområden(förslagsanslag)

Under momentet beviljas 50 000 euro.

Anslaget får användas till anskaffningsutgifterna för mark- och vattenområden som är nödvändiga för byggandet av farleder och andra jord- och vattenbyggnadsobjekt samt till ersättningar enligt vattenlagen (246/1961).


2003 budget 50 000
2002 budget 67 000
2001 bokslut 28 743