Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
   Tuloarviot
     22. Eduskunta
            43. Eräät korvaukset
       61. Maanmittauslaitos
       62. Geodeettinen laitos
       72. Elintarvikevirasto
       74. Siemenperunakeskus

Talousarvioesitys 2002

31. Metsätalouden edistäminen ja valvontaPDF-versio

Selvitysosa:Luvun määrärahoilla rahoitettavan toiminnan keskeisenä yhteiskunnallisena tavoitteena on toteuttaa Kansallinen metsäohjelma 2010:tä. Ohjelman tavoitteet on kuvattu pääluokan selvitysosassa. Ottaen huomioon momenttien 30.31.44 ja 83 osalta aikaisemmilta vuosilta vuodelle 2002 siirtyvät määrärahat, luvun määrärahat mahdollistavat ohjelman toteuttamisen luvun tehtäväalueen osalta vuonna 2002.

Yksityismetsien puuntuotannon kestävyyden turvaamiseksi rahoitettaviin kansallisiin töihin ja metsäviestintään esitetään talousarvioon otettavaksi valtion tukea ja lainaa 45,3 milj. euroa. Lisäksi EU:n maatalouden ohjaus- ja tukirahaston tukiosaston osarahoittamiin puuntuotannon kestävyyden turvaamistöihin esitetään talousarvioon otettavaksi valtion rahoitusosuutta 0,5 milj. euroa ja EU:n rahoitusosuutta 0,5 milj. euroa eli yhteensä 1 milj. euroa. Lisäksi edelliseltä vuodelta siirtyvää valtiontukea on käytettävissä arviolta 12,5 milj. euroa ja aikaisemmilta vuosilta siirtyviä lainavaroja on käytettävissä arviolta 0,2 milj. euroa. Vuonna 2002 arvioidaan siten olevan käytettävissä rahoitusta puuntuotannon kestävyyden turvaamistöihin yhteensä 59,0 milj. euroa.

Puuntuotannon turvaamistöiden painopiste on edelleen nuoren metsän hoidossa ja energiapuun korjuussa sekä kunnostusojituksessa.

Seuraavassa esitetään arvio varojen käytöstä:
  Valtion rahoitus puuntuotannon
  kestävyyden turvaamistöihin, milj. euroa
  2001 2002   2002
Työlajiryhmät Arvio käytöstä Käytettävissä olevat varat, mistä EU:n osuus Työvoima htv
         
Nuoren metsän hoito ja energiapuu 25,9 25,9 - 1 848
Metsänuudistaminen ja muut metsänhoidolliset työt 8,0 9,8 0,2 427
Metsäteiden tekeminen ja kunnostusojitus 7,0 6,5 0,3 428
Suunnittelu, työnjohto, toteutusselvitykset,
kehittäminen, metsäviestintä yms.
16,7 16,8 - 486
Yhteensä 57,6 59,0 0,5 3 189

24. Eräät metsätalouden yhteiskunnalliset palvelut ja yleinen uittoväylätuki (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 5 363 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Metsähallituksen maa- ja vesialueiden virkistyskäyttöön liittyvien maksuttomien palveluiden tuottamisesta, erävalvonnasta, viranomaistehtävistä ja yleisistä uittoväylätöistä sekä riista- ja kalatalouden hoitoon liittyvistä tehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös edellä mainittuihin toimintoihin liittyvistä investoinneista ja yhteiskunnallisia palveluja koskevista selvityksistä aiheutuvien menojen maksamiseen.

Määrärahasta osa on alueiden kehittämisestä annetun lain 6 §:n mukaista aluekehitysrahaa.

Selvitysosa:Määräraha on tarkoitettu Metsähallituksen eräitä yhteiskunnallisia tehtäviä varten. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 1 494 678 euroa, koska liiketoiminnan tuloja ei enää käytetä yhteiskunnallisiin tehtäviin sekä se, että tarkoitukseen varatut työllisyysmäärärahat ovat vähentyneet.


2002 talousarvio 5 363 000
2001 talousarvio 3 868 322
2000 tilinpäätös 3 868 322

25. Metsäpuiden siemenhuolto (kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 925 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää metsäpuiden siemenviljelysten perustamisesta ja nuoruusvaiheen hoidosta sekä metsäpuiden siementen varmuusvarastoinnista aiheutuvien menojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös valtionapujen maksamiseen edellä mainittuihin tarkoituksiin.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 100 879 euroa, mikä aiheutuu männyn ja kuusen siemenviljelysten perustamismäärän kasvusta. Määrärahan käytön arvioidaan jakautuvan siten, että Metsähallituksen osuus on 589 000 euroa ja muiden toimijoiden osuus on 336 000 euroa. Metsähallituksen arvioidaan lisäksi saavan noin 673 000 euroa sellaisia yhteiskunnalliseen omaisuuteen kuuluvien siementen myyntituloja, joilla se voi rahoittaa siemenhuoltotöitä maa- ja metsätalousministeriön kanssa tehtävään yhteiskunnallisten tehtävien hoitoa koskevaan sopimukseen perustuen.


2002 talousarvio 925 000
2001 talousarvio 824 121
2000 tilinpäätös 824 121

42. Valtionapu metsätalouden edistämis- ja valvontaorganisaatioille (kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 43 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää metsäkeskuksille ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapiolle säädösten perusteella aiheutuviin muihin menoihin kuin metsänparannuslain (140/1987) ja kestävän metsätalouden rahoituksesta annetun lain (1094/1996) mukaisten töiden hankekohtaisen suunnittelun ja työnjohdon ja jo suunniteltujen metsäteiden ja ojitusten työnjohdon menoihin. Lisäksi määrärahaa saa käyttää toimitilahankintojen rahoittamiseen myönnettävien valtionapujen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös metsäkeskusten ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion valtionaputoiminnan liiketaloudellisin perustein hinnoitelluista suoritteista perittävien maksujen alentamiseen sekä muuna julkisena rahoitusosuutena EU:n rakennerahastohankkeista metsäkeskuksille ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapiolle aiheutuviin menoihin siltä osin kuin näihin menoihin ei voida käyttää EU:n rakennerahasto-osuutta tai vastaavaa valtion rahoitusosuutta.

Määrärahasta saa käyttää enintään 16 800 euroa puutavaranmittauslain (364/1991) 44 §:ssä mainittuihin menoihin myönnettävien valtionapujen maksamiseen.

Määräraha jaetaan alueellisesti työmäärää kuvaavien tekijöiden ja mahdollisten tulospalkkioiden perusteella. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion määrärahan suuruus määräytyy tulossopimuksessa sovittujen kehittämis- ja asiantuntijapalveluiden ja hallinnollisten palveluiden perusteella.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 1 490 307 euroa metsäkeskuksia ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapiota koskevan työehtosopimuksen johdosta.

Metsäkeskukset ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio hoitavat metsien kestävää hoitoa ja käyttöä, niiden monimuotoisuuden säilyttämistä sekä metsätalouden muuta edistämistä koskevia tehtäviä. Metsäkeskukset valvovat metsätaloutta koskevien lakien noudattamista ja hoitavat muut niille säädetyt viranomaistehtävät.

Määrärahan alueellisessa jaossa käytettäviä työmäärää kuvaavia tekijöitä ovat metsäkeskuksen varsinaisten yksityismetsien pinta-ala, hakkuumäärä ja metsälöiden lukumäärä ja valtion ja teollisuuden metsien pinta-ala sekä vanhojen metsien suojelusta aiheutuvat hakkuumahdollisuuksien menetykset.

Metsäkeskusten viranomaistehtäviä ovat muun muassa kestävän metsätalouden rahoituksesta annetussa laissa säädetyt rahoituspäätökset (noin 40 000 vuodessa), metsälain valvontaan liittyvät metsänkäyttöilmoitusten tarkastukset (noin 100 000 vuodessa, joista osa tarkastetaan myös maastossa) sekä maatilatalouden tuloverolain (543/1967) mukaisten todistusten ja lausuntojen antaminen.

Metsäkeskusten toiminnan tärkein kohderyhmä ovat yksityismetsänomistajat (noin 800 000), joiden omistamien metsälöiden lukumäärä on noin 430 000 ja metsälöiden metsätalousmaan pinta-ala on noin 14 200 000 hehtaaria.

Maa- ja metsätalousministeriö on vuoden 2002 talousarvioesityksen valmisteluun liittyen asettanut alustavasti metsäkeskusten valtionavulla rahoitettavalle toiminnalle (valtionaputoiminta) seuraavat tulostavoitteet:

Valvonta- ja tarkastustoiminta

Tavoitteena on varmistua metsälainsäädännön noudattamisesta sekä tuottaa tietoa metsien käsittelyn ja metsänhoitotöiden laadullisesta tasosta mahdollisia korjaavia toimenpiteitä varten. Erityistä huomiota kiinnitetään metsänuudistusalojen valvontaan ja kestävän metsätalouden rahoituksesta annetun lain tarkoittamien toimenpiteiden lainmukaisuuteen ja laatuun. Metsälain valvontaan liittyen metsäkeskukset tarkastavat maastossa vähintään 3 % metsänkäyttöilmoituksista (vuoden 2000 toteutuma 4 %, vuoden 2001 tavoite vähintään 3 %). Lisäksi metsäkeskukset tarkastavat maastossa vähintään 5 % kestävän metsätalouden rahoituksesta annetussa laissa tarkoitetuista hankkeista (vuoden 2000 toteutuma 6 %, vuoden 2001 tavoite vähintään 5 %).

Alueellinen metsäsuunnittelu

Kansallisen metsäohjelman mukainen alueellisen metsäsuunnittelun pinta-alatavoite on 1 000 000 hehtaaria. Vuonna 2002 tavoitteena on nostaa metsäsuunnitteluala 950 000 hehtaariin (vuoden 2000 toteutuma 909 000 ha, vuoden 2001 tavoite 914 000 ha).

Neuvonta, koulutus ja tiedotus

Kansallisen metsäohjelman mukainen neuvonnan ja koulutuksen tavoite on antaa muuttuvalle metsänomistajakunnalle riittävät tiedot heidän metsiensä merkityksestä ja mahdollisuuksista.

Tavoitteena on lisäksi, että metsäkeskukset voimakkaasti kehittävät toimintaansa tukevia metsäsuunnittelu-, taloushallinto- ja tietohallintojärjestelmiään.

Metsätalouden kehittämiskeskus Tapio

Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion valtionaputoiminnan tavoitteena on tuottaa ennenkaikkea maa- ja metsätalousministeriölle ja metsäkeskuksille sellaisia metsätaloudellisia kehittämis- ja asiantuntijapalveluja ja hallinnollisia palveluja, jotka tukevat metsälainsäädännön ja kansallisen metsäohjelman tavoitteiden saavuttamista. Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion toimintaa kehitetään vuonna 2000 tehdyn evaluoinnin pohjalta.

Metsäkeskusten ja Metsätalouden kehittämiskeskus Tapion valtionaputoiminnan kustannusten, tulojen, valtionavun (milj. euroa) ja henkilötyövuosien (htv) arvioidaan jakautuvan tulosalueille seuraavasti:
  Vuosi 2001   Vuosi 2002  
  kustannukset tulot valtionapu mom. 30.31.42 htv kustannukset tulot valtionapu mom. 30.31.42 htv
                 
Valvonta- ja tarkastustoiminta 13,2 0,6 12,5 252 13,5 0,6 12,9 252
Alueellinen metsäsuunnittelu 16,3 0,0 15,9 335 16,5 0,0 16,5 335
Neuvonta, koulutus ja tiedotus 8,9 1,6 7,1 147 9,0 1,6 7,4 147
Muu toiminta 14,2 7,8 6,1 224 14,4 8,1 6,3 224
Yhteensä 52,6 10,01) 41,6 958 53,4 10,3 43,1 958

1)   Sisältää momentin 30.31.42 ulkopuolista julkista rahoitusta 8,2 milj. euroa.


2002 talousarvio 43 100 000
2001 talousarvio 41 609 693
2001 I lisätalousarvio 891 396
2000 tilinpäätös 41 091 531

43. Eräät korvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 286 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää metsän hyönteis- ja sienituhojen torjunnasta annetun lain perusteella aiheutuvien korvausten ja muiden menojen sekä Iijoen ja Hossanjoen vesistön uittoväylätöistä aiheutuneiden vahinkojen korvausten sekä vahinkojen arvioimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää metsälaissa tarkoitetuista uhkasakkolain (1113/1990) mukaisista ja niihin verrattavista suorituksista aiheutuvien sellaisten menojen maksamiseen, jotka maksetaan etukäteen valtion varoista.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 16 899 euroa. Lisäystarve aiheutuu siitä, että metsänuudistamistöitä joudutaan teettämään metsälain nojalla aiempaa enemmän. Metsän hyönteis- ja sienituhojen torjunnasta annetun lain perusteella maksettaviin korvauksiin ja muihin menoihin sekä metsälaissa tarkoitetuista uhkasakkolain mukaisista ja niihin verrattavista suorituksista aiheutuvien sellaisten menojen maksamiseen, jotka maksetaan etukäteen valtion varoista, arvioidaan tarvittavan 67 000 euroa. Metsähallituksen yhteiskunnallisia tehtäviä ovat Iijoen vesistön ja Hossanjoen vanhoista uittoväylätöistä aiheutuneiden vahinkojen arvioiminen ja korvaaminen. Määrärahasta arvioidaan myönnettävän Metsähallitukselle näihin tarkoituksiin 219 000 euroa. Iijoen ja Hossanjoen korvauksiin on aikaisemmin myönnetty 7 442 820 euroa vastaavasti valtion varoja.


2002 talousarvio 286 000
2001 talousarvio 269 101
2000 tilinpäätös 266 686

44. Tuki puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 46 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kestävän metsätalouden rahoituksesta annetun lain mukaisen valtiontuen ja vahingonkorvauslain (412/1974) mukaisten työnantajan maksettavien vahingonkorvausten maksamiseen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää metsäviestinnästä eli metsäalan viestinnän edistämishankkeista ja erillisistä tiedotusprojekteista sekä metsäviestintää tukevan aineiston tuottamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Vuonna 2002 saa hyväksyä edellä mainittujen lakien mukaisten tukien piiriin kansallisesti kokonaan rahoitettavat työt, joiden valtiontuki on enintään 57 300 000 euroa.

Valtiontuesta saa käyttää enintään 505 000 euroa EU:n maatalouden ohjaus- ja tukirahaston tukiosaston rahoittamaan maatalouden metsätoimenpideohjelmaan sisältyvien töiden kansallisten rahoitusosuuksien maksamiseen valtion osalta ja enintään 505 000 euroa metsäviestinnästä aiheutuviin menoihin.

Määrärahasta on enintään 505 000 euroa EU:n maatalouden ohjaus- ja tukirahaston tukiosaston tuloja vastaavaa EU:n rahoitusosuutta puuntuotannon kestävyyden turvaamistöihin.

Määrärahasta osa on alueiden kehittämisestä annetun lain 6 §:n mukaista aluekehitysrahaa.

Selvitysosa:Momentin määräraha on muutettu arviomäärärahaksi. Määrärahan ja valtuuden mitoituksessa on otettu huomioon Kansallisen metsäohjelman toteuttaminen. Kansallisen metsäohjelman toteuttamiseen tarvitaan valtiontukea ja EU:n maatalouden ohjaus- ja tukirahaston tukiosaston varoja vuonna 2002 yhteensä 57 966 000 euroa. Kun tähän arvioidaan olevan käytettävissä edelliseltä vuodelta siirtyvää valtiontukea 12 471 000 euroa, momentille tarvitaan määrärahaa 45 495 000 euroa. Lisäksi metsäviestintään tarvitaan 505 000 euroa.

Myöntämisvaltuudesta arvioidaan aiheutuvan menoja seuraavasti, milj. euroa:
  2002 2003 2004 2005 2006 Myöh.
vuodet yht.
             
Vuoden 2002 valtuuksista 44,68 7,72 3,5 1,2 0,2 -
Aiemmista valtuuksista 13,29 5,55 1,85 0,50 - -
Yhteensä 57,971) 13,27 5,35 1,7 0,2 -

1) josta 12,47 milj. euroa edelliseltä vuodelta siirtyvää määrärahaa.


2002 talousarvio 46 000 000
2001 talousarvio 49 783 626
2001 I lisätalousarvio
2001 III lisätalousarvio
2000 tilinpäätös 52 138 257

45. Metsäluonnon hoidon edistäminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 4 205 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kestävän metsätalouden rahoituksesta annetun lain 19 §:ssä tarkoitetun ympäristötuen ja mainitun lain 20 §:ssä tarkoitetuista metsäluonnon hoitohankkeista sekä metsien ympäristönhoitoa ja biologisen monimuotoisuuden säilyttämistä tukevista valtakunnallisista hankkeista ja toimenpiteistä aiheutuvien menojen maksamiseen.


2002 talousarvio 4 205 000
2001 talousarvio 4 204 698
2000 tilinpäätös 4 204 698

50. Eräät metsätalouden valtionavut (kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 2 718 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustusten maksamiseen käyttösuunnitelmassa mainituille yhdistyksille ja säätiöille.

Käyttösuunnitelma:
   
Föreningen för Skogskultur rf 50 000
Työtehoseura ry 471 000
Metsämuseosäätiö 1 036 000
Mustilan Kotikunnas-säätiö 68 000
Suomen Metsäyhdistys ry 84 000
Euroopan Metsäinstituutti ry 1 009 000
Yhteensä 2 718 000

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä Metsämuseosäätiön osalta 666 000 euron erityisavustus vuosina 2002—2004 toteutettavan puunkorjuun koneellistamisen esittelyhallin rakennushankkeen suunnitteluun ja rakentamisen aloitukseen. Hankkeen alustava kustannusarvio on 2 574 000 euroa. Lisäksi Mustilan Kotikunnas-säätiön avustuksessa on 34 000 euron kasvu, mistä 17 000 euroa on toimintamenojen avustuksen tasokorotusta ja 17 000 euroa käytetään säätiön puulajipuiston peruskunnostukseen 100-vuotisjuhlia varten.


2002 talousarvio 2 718 000
2001 talousarvio 2 018 255
2000 tilinpäätös 2 018 255

83. Lainat puuntuotannon kestävyyden turvaamiseen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 336 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää kestävän metsätalouden rahoituksesta annetun lain mukaisten lainojen maksamiseen.

Määrärahasta osa on alueiden kehittämisestä annetun lain 6 §:n mukaista aluekehitysrahaa.

Selvitysosa:Kansallisen metsäohjelman toteuttamiseen käytetään vuonna 2002 lainavaroja 521 000 euroa. Kun tähän arvioidaan olevan käytettävissä aikaisemmilta vuosilta siirtyviä lainavaroja 185 000 euroa, momentille myönnettävän määrärahan tarve on 336 000 euroa.


2002 talousarvio 336 000
2001 talousarvio 336 376
2000 tilinpäätös 336 376