Talousarvioesitys 2024
Pääluokka 26
Selvitysosa:Sisäministeriö on sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton ministeriö, jonka toimialaan kuuluu vastata:
- — yleisestä järjestyksestä ja turvallisuudesta
- — maahanmuutosta, kansainvälisestä suojelusta ja turvapaikanhakijoiden vastaanotosta
- — Suomen kansalaisuudesta
- — pelastustoimesta
- — hätäkeskustoiminnasta
- — rajaturvallisuudesta ja meripelastustoimesta
- — siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksista sekä
- — aluehallinnon yhteisestä varautumisesta poikkeusoloihin ja häiriötilanteisiin.
Hallitusohjelman tavoitteena on turvallinen oikeusvaltio Suomi, turvallisuuden tunteen vahvistuminen ja turvallisuusviranomaisten toimintakyvyn varmistaminen. Toiminnan painopisteinä ovat sisäisen turvallisuuden strategisista ydintehtävistä huolehtiminen sekä keskeiset kansalaisille tarjottavat palvelut. Tavoitteiden saavuttaminen muuttuneessa turvallisuusympäristössä edellyttää hyvää ennakointi- ja analyysikykyä, yhteistä tilannekuvaa ja turvallisuusviranomaisten suorituskyvyn turvaamista.
Turvallisuusympäristön perustavanlaatuinen muutos näkyy monin tavoin myös sisäisen turvallisuuden hallinnonalalla. Kyberympäristön uhkataso on noussut ja kyberhyökkäykset ovat lisääntyneet. Suomen kriittiseen infrastruktuuriin kohdistuva tiedustelun ja vaikuttamisen uhka on kohonnut sekä fyysisessä että kyberympäristössä Venäjän hyökkäyssodan sekä Suomen Nato-jäsenyyden myötä.
Muuttunut turvallisuusympäristö edellyttää sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton viranomaisilta vahvaa suorituskykyä. Muutoksiin vastatakseen sisäministeriö on käynnistänyt useita selvitys- ja kehittämishankkeita liittyen kyberturvallisuuden edistämiseen, varautumisen ja valmiuden parantamiseen sekä kriittisen infrastruktuurin ja väestön suojaamiseen. Sisäisen turvallisuuden ylläpito on valtion perustehtävä, johon kohdistuu vaatimuksia koko yhteiskunnan ja hallinnonalan eri toimijoiden taholta.
Maamme hyvän turvallisuustason säilyttäminen edellyttää yhtä lailla yhteiskuntapoliittisia toimia kuin muutoksia yksilöiden ja organisaatioiden toimintatavoissa. Julkisten turvallisuuspalveluiden vaikuttavuuden ja laadun kannalta keskeistä on huomion kiinnittäminen eri tahojen yhteistyömahdollisuuksiin ja toimintatapojen uudistamiseen. Aktiivinen työvoiman maahanmuuttopolitiikka on yksi keino huolehtia osaavan ja ammattitaitoisen työvoiman saatavuudesta. Sotien, konfliktien, ilmastonmuutoksen, väestönkasvun ja katastrofien aiheuttaman muuttoliikkeen laajuus ja luonne ovat vaikeasti ennakoitavissa. Ministeriö toimii edelleen aktiivisesti EU-tasolla muuttoliikkeiden hallintaan liittyvissä asioissa.
Toimintaympäristön muutoksesta huolimatta rajatilanne on säilynyt suhteellisen rauhallisena ja vakaana. Merkkejä luvattoman tai rikollisen toiminnan lisääntymisestä raja-alueilla tai rajanylityspaikoilla on kuitenkin nähtävissä. Rajavartiolaitos on lisännyt tilanteen mukaisesti rajojen valvontaa ja osoittanut siihen lisähenkilöstöä sisäisin toimenpitein. Euroopan ulkorajoilla laiton maahantulo on kasvussa. Laajamittaisen maahantulon riski on noussut Suomessa ja siirtolaisuutta käytetään yhä enemmän hybridivaikuttamisen välineenä.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan on lisännyt ihmisten huolia entisestään ja osalla on myös toimeentulovaikeuksia inflaation ja energiaepävarmuuden takia. Tällä kehityksellä voi olla vaikutusta perheiden hyvinvoinnin kautta myös sisäiseen turvallisuuteen keskipitkällä aikavälillä. Väestön luottamus viranomaisiin ja turvallisuuden tunne ovat kuitenkin pysyneet korkealla tasolla. Positiivisena asiana voidaan pitää myös sitä, että ihmiset ovat viime aikoina kiinnostuneet aiempaa enemmän omatoimisesta varautumisesta ja muun muassa kotivaran hankkimisesta. Rikollisuuskehityksessä korostuu väkivallan, ampuma-aseiden sekä huumausaineiden lisääntyminen sekä kokonaan tai osin tietoverkossa toteutetun ja rajat ylittävän rikollisuuden kasvaminen, koveneminen ja monimuotoistuminen. Alaikäisten väkivaltarikollisuuden kasvu ja katujengit ovat vakavia ongelmia, joiden juurisyihin tulee puuttua määrätietoisesti.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
2022 toteutuma/arvio |
2023 arvio |
20241) |
|
Turvallisuuden tunne on korkea kaikissa väestöryhmissä | 4 | 4 | Tavoitetasoa ei aseteta |
Ihmiset, ympäristö ja omaisuus ovat turvassa | 4 | 4 | Tavoitetasoa ei aseteta |
Kansallisen turvallisuuden uhat sekä vakavat häiriöt torjutaan | 4 | 4 | Tavoitetasoa ei aseteta |
1) Sisäministeriön uusi konsernistrategia valmistuu syksyllä 2023. Tavoitteet yhteiskunnalliselle vaikuttavuudelle ja toiminnalliselle tuloksellisuudelle valmistellaan samassa yhteydessä.
Sisäministeriön hallinnonalan henkilötyövuodet
2022 toteutuma1) |
2023 arvio |
2024 tavoite |
|
Sisäministeriö | 231 | 235 | 237 |
Kriisinhallintakeskus | 29 | 30 | 30 |
Poliisitoimi | 10 299 | 10 372 | 10 402 |
Suojelupoliisi | 511 | 535 | 555 |
Rajavartiolaitos | 2 890 | 2 907 | 3 000 |
Pelastusopisto | 127 | 127 | 127 |
Hätäkeskuslaitos | 588 | 615 | 630 |
Maahanmuuttovirasto ja valtion vastaanottokeskukset | 1 190 | 1 283 | 1 410 |
Yhteensä | 15 865 | 16 104 | 16 391 |
1) Lähde: Tutkihallintoa.fi
Sisäministeriössä on laadittu henkilöstöpoliittinen yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelma vuosille 2022—2024. Suunnitelmassa määritellään tavoitteet ja toimenpiteet, joilla ministeriö kehittää henkilöstönsä tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta. Henkilöstöpoliittisella tasa-arvolla tarkoitetaan naisten ja miesten tasa-arvon edistämistä ministeriössä osana henkilöstöpolitiikkaa ja henkilöstön kehittämistä. Suunnitelmaan valitut tavoitteet ja toimenpiteet pohjautuivat tasa-arvoselvityksessä sekä henkilöstön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyssä esiin nousseisiin kehittämiskohteisiin. Suunnitelman toimenpiteiden toteutumisesta laaditaan vuosittain raportti. Toimenpiteitä päivitetään tarvittaessa. Tärkeimmät seurantamekanismit ovat ministeriön tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskysely, VMBaro-työtyytyväisyyskysely sekä tasa-arvoselvitys ja palkkakartoitus.
Sisäministeriön hallinnonalan virastot ovat laatineet ministeriön ohjeistuksen mukaan omat yhdenvertaisuus- ja tasa-arvosuunnitelmat. Sisäministeriö on tukenut suunnitelmien laadinnassa hallinnonalan virastoja ja hallinnonalojen tulossopimuksissa on tavoite suunnitelman päivittämisestä. Sisäministeriö on ohjannut hallinnonaloja korostamaan toiminnallisen suunnitelman merkitystä ja ohjannut käyttämään yhdenvertaisuusvaltuutetun ohjeita.
Uudistetaan hallinnonalan kestävän kehityksen ja vastuullisuuden kokonaisuus ja ylläpidetään tilannekuvaa ja arviota velvoitteiden saavuttamisen kannalta riittävistä toimista.
Toiminnalla tähdätään kestävän kehityksen painoarvon lisäämiseen hankinnoissa, hälytyspalveluiden yhdenvertaisuuden edistämiseen sekä uusintarikollisuuden vähentämiseen. Hallinnonalan virastot ovat tehneet myös omia toimenpidesitoumuksiaan, jotka täydentävät ja joiden tavoitteita toimeenpannaan hallinnonalan yhteisen tavoitteen lisäksi.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2022—2024
v. 2022 tilinpäätös 1000 € |
v. 2023 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2024 esitys 1000 € |
Muutos 2023—2024 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 235 844 | 310 993 | 346 975 | 35 982 | 12 |
01. | Sisäministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 18 022 | 17 518 | 19 265 | 1 747 | 10 |
04. | Kriisinhallintakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 322 | 2 320 | 2 434 | 114 | 5 |
(20.) | Tietohallinnon yhteiset menot (siirtomääräraha 2 v) | — | — | — | — | 0 |
21. | Sisäministeriön hallinnonalan kehittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 1 562 | 1 342 | 1 432 | 90 | 7 |
(24.) | EU:n osuus sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton hallintaan (siirtomääräraha 3 v) | 34 000 | — | — | — | 0 |
25. | Öljy- ja kemikaalivahinkojen torjunta (siirtomääräraha 3 v) | 5 500 | 5 500 | 5 500 | — | 0 |
26. | EU:n osuus sisäisen turvallisuuden ja maahanmuuton hallintaan ohjelmakaudella 2021—2027 (siirtomääräraha 3 v) | 35 150 | 42 828 | 9 713 | -33 115 | -77 |
27. | EU:n pelastuspalvelumekanismi CBRN-varastointi (siirtomääräraha 2 v) | — | 59 845 | 114 851 | 55 006 | 92 |
29. | Sisäministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 137 954 | 180 200 | 191 500 | 11 300 | 6 |
50. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 2 v) | 580 | 480 | 1 280 | 800 | 167 |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja maksuosuudet ulkomaille (arviomääräraha) | 753 | 960 | 1 000 | 40 | 4 |
(87.) | Osakehankinnat (kiinteä määräraha) | 1 | — | — | — | 0 |
10. | Poliisitoimi | 885 215 | 923 596 | 1 016 825 | 93 229 | 10 |
01. | Poliisitoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 828 938 | 863 666 | 942 405 | 78 739 | 9 |
02. | Suojelupoliisin toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 46 819 | 45 412 | 66 752 | 21 340 | 47 |
20. | Maasta poistamis- ja noutokuljetuksista aiheutuvat menot (siirtomääräraha 2 v) | 2 608 | 7 668 | 7 668 | — | 0 |
(21.) | KEJO-hankkeen yhteiset menot (siirtomääräraha 2 v) | 6 850 | 6 850 | — | -6 850 | -100 |
20. | Rajavartiolaitos | 313 516 | 630 044 | 512 649 | -117 395 | -19 |
01. | Rajavartiolaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 302 516 | 305 044 | 333 649 | 28 605 | 9 |
70. | Rajavartiolaitoksen investoinnit (siirtomääräraha 5 v) | 11 000 | 325 000 | 179 000 | -146 000 | -45 |
30. | Pelastustoimi ja hätäkeskustoiminta | 97 479 | 100 961 | 105 015 | 4 054 | 4 |
01. | Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 24 236 | 4 507 | 4 613 | 106 | 2 |
02. | Hätäkeskuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 69 367 | 70 428 | 77 057 | 6 629 | 9 |
03. | Pelastusopiston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | — | 18 026 | 20 345 | 2 319 | 13 |
20. | Erityismenot (arviomääräraha) | 3 876 | 8 000 | 3 000 | -5 000 | -62 |
40. | Maahanmuutto | 416 536 | 525 493 | 511 541 | -13 952 | -3 |
01. | Maahanmuuttoviraston ja valtion vastaanottokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 75 786 | 64 865 | 101 327 | 36 462 | 56 |
21. | Pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden vastaanotto (arviomääräraha) | 272 307 | 371 152 | 320 570 | -50 582 | -14 |
22. | Vapaaehtoinen paluu (siirtomääräraha 2 v) | 2 318 | 2 318 | 2 318 | — | 0 |
63. | Vastaanottotoiminnan asiakkaille maksettavat tuet (arviomääräraha) | 66 125 | 87 158 | 87 326 | 168 | 0 |
Yhteensä | 1 948 590 | 2 491 087 | 2 493 005 | 1 918 | 0 |
Henkilötyövuosien kokonaismäärä | 15 865 | 16 104 | 16 391 |