Talousarvioesitys 2021
Pääluokka 31
LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN HALLINNONALA
Talousarvioesitys HE 146/2020 vp (5.10.2020)
Selvitysosa:Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonala vastaa toimivista ja turvallisista liikenne- ja viestintäyhteyksistä sekä -palveluista kestävällä tavalla kasvun ja hyvinvoinnin tukemiseksi sekä mahdollistaa uusien digitaalisten palvelujen käyttöympäristön.
Maapallon lämpeneminen on ylittämässä turvallisena pidetyn 1,5 asteen rajan vuosisadan puoleen väliin mennessä. Päästövähennyksiin tähtääviä toimia on tehtävä huomattavasti nopeammin kuin tähän mennessä on tehty tai suunniteltu tehtäväksi. Liikennealalla ilmastonmuutoksen hillintä vaatii suuria vähennyksiä hiilidioksidipäästöissä ja energian kulutuksessa. Kaupungistuminen ja väestörakenteen kehitys vaikuttavat liikenteen ja viestinnän tulevaisuuteen asettamalla haasteita muun muassa palvelurakenteelle. Väestön keskittyminen kaupunkikeskuksiin edellyttää kaupunkikehittämiseltä ympäristöllisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestäviä liikenteen ja viestinnän ratkaisuja.
Teknologiamurroksella on suuria vaikutuksia yhteiskuntaan ja liikennejärjestelmään. Väylien kunto ja viestintäverkkojen kapasiteetti korostuvat digitaalisten palvelujen ja automaation kehityksen myötä. Verkot ovat investointi, joka tuottaa hyvinvointia ja kilpailukykyä. Verkkojen ohella tieto ja tiedon saatavuus ovat palveluiden perusta. Liikenteen automaatio, esineiden internet ja muut kehittyvät ilmiöt ja palvelut vaativat nopeampia ja tehokkaampia tiedonsiirtoyhteyksiä. Liikenne- ja viestintätoimialan palveluistuminen jatkuu ja maailman liikennepalvelumarkkinoiden arvioidaan kasvavan merkittävästi tulevina vuosina, etenkin uusien palveluiden ja liiketoimintamallien ansiosta.
Tiedon käytettävyyden ja jakamisen parantuminen mahdollistaa uudella tavalla tietovarantojen ja tiedon hyödyntämisen palvelu- ja liikkumisratkaisuissa. Samalla myös käyttäjien ymmärrys omien tietojensa hallinnasta tulee välttämättömäksi. Tietoverkkojen toimintavarmuuden ja turvallisen tiedonkäsittelyn tarve sekä käyttäjien luottamuksen vahvistaminen korostuvat yhteiskunnan prosessien automatisoituessa ja teknistyessä ja henkilöistä kerätyn datan määrän kasvaessa. Liikenne- ja viestintäverkkojen toimintahäiriöt (muun muassa kyberhyökkäykset, puutteet tietoturvassa tai sähkönjakelussa) voivat aiheuttaa koko maan laajuista haittaa. Liikenne- ja viestintäverkkojen palautumiskyvyn merkitys korostuu.
Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa hallinnonalalle seuraavat yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteet:
- — Suomi on edelläkävijä kohti hiiletöntä liikennettä ja viestintää
Mittarit:
- — Liikenteen päästöjen vähenemä
- — Liikenteen energiankulutus
- — Vaihtoehtoisia käyttövoimia hyödyntävien autojen osuus
- — Kestävien kulkutapojen suoritteet ja markkinaosuus
- — Verkot ja palvelut helpottavat arkea ja edistävät elinkeinonharjoittamista
Mittarit:
- — Liikenne- ja viestintäverkkojen kattavuus ja peitto
- — Palveluiden hintakehitys
- — Uudet toimintamallit ja innovaatiot vauhdittavat hyvinvointia ja kilpailukykyä
Mittarit:
- — Digibarometrin kokonaisindeksin kehitys
- — Tietointensiivisten toimialojen liiketoiminnan kehitys
- — Henkilöliikennepalvelujen kehitys.
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla toteutetaan suunnitelmaa toiminnallisesta tasa-arvosta ja yhdenvertaisuudesta (LVM:n julkaisu 12/2018). Tavoitteena on tuottaa suoritteita ja julkisia palveluita, joiden käyttämisessä eri väestöryhmien kuten naisten, miesten, lasten, vanhusten ja vammaisten tarpeet otetaan huomioon. Eniten joukkoliikennematkoja tekevät 6—17-vuotiaat lapset ja nuoret sekä 18—34-vuotiaat naiset. Joukkoliikenteen matkasuorite on taas korkein 55—64-vuotiailla naisilla. Kaikkein pisimpiä joukkoliikennematkoja tekivät 55—64-vuotiaat miehet, mutta heidän matkamääränsä jäävät kuitenkin selvästi alle naisten. Kaikkein vähiten joukkoliikennettä käyttävät juuri eläkeiän ylittäneet miehet. Toiminnallinen tasa-arvo ja yhdenvertaisuus huomioidaan korostetusti myös hallinnonalan säädös- ja määräystenvalmistelussa sekä hankinnoissa. Lisäksi pyritään saamaan sukupuolieroteltua tietoa liikenteen ja viestinnän alalta päätöksenteon pohjaksi.
Kestävän kehityksen Agenda 2030 -toimintaohjelman toimeenpanossa liikenne- ja viestintäministeriön rooli on edistää sosiaalisesti, taloudellisesti ja ympäristön kannalta kestävää liikennejärjestelmää sekä toimivaa ja kattavaa digitaalista infrastruktuuria. Ilmastonmuutoksen hidastamisessa liikenteen, etenkin tieliikenteen päästöjen vähentäminen on keskeisessä roolissa ja sen keinoja ovat muun muassa kestävien liikkumismuotojen, kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen osuuden lisääminen, kuluttajien ja yhteisöjen vähäpäästöisten ajoneuvovalintojen tukeminen ja digitaalisuutta hyödyntävien liikennepalvelujen edistäminen. Ilmastonmuutoksen hillintä ja siihen sopeutuminen edellyttävät myös tutkimusta ja ymmärryksen lisäämistä toimialan ympäristö- ja ilmastovaikutuksista. Muun muassa hiilidioksidipäästöjen todentaminen ja erilaisten ratkaisujen vaikutusten simulointi päätöksenteon tueksi on keskeistä. Toimintaohjelman tavoitteita toteutetaan lisäksi edistämällä liikenteen ja viestinnän digitaalisten palvelujen esteettömyyttä vuosille 2017—2021 laaditun toimenpideohjelman mukaisesti.
Pääluokan valtuudet momenteittain (milj. euroa)
2020 varsinainen talousarvio |
2021 esitys |
||
31.10.30 | Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v) | ||
— maa- ja vesirakennusvaltuus | - | 7,5 | |
31.10.77 | Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— maa- ja vesirakennusvaltuus | 83,0 | 205,45 | |
31.20.50 | Valtionavustus valtakunnallisen laajakaistahankkeen toteuttamiseen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— avustusten myöntämisvaltuus | - | 5,0 | |
31.20.54 | Saaristo- ja yhteysalusliikenteen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— avustusten myöntämisvaltuus | 17,5 | 9,3 | |
31.20.55 | Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) | ||
— sopimusvaltuus | - | 289,53 |
Hallinnonalan määrärahat
TA 1000 € |
LTA I 1000 € |
LTA II 1000 € |
LTA III 1000 € |
LTA IV 1000 € |
Yhteensä 1000 € |
||
01. | Hallinto ja toimialan yhteiset menot | 680 441 | 170 | 0 | 19 325 | 1 997 | 701 933 |
01. | Liikenne- ja viestintäministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
14 602 | — | — | 3 000 | 1 660 | 19 262 |
02. | Liikenne- ja viestintäviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
80 683 | 170 | — | 10 315 | 337 | 91 505 |
03. | Väyläviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
54 385 | — | — | 11 | — | 54 396 |
04. | Ilmatieteen laitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) |
47 528 | — | — | -1 | — | 47 527 |
29. | Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) |
483 243 | — | — | — | — | 483 243 |
88. | Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v) |
— | — | — | 6 000 | — | 6 000 |
10. | Liikenne- ja viestintäverkot | 2 085 984 | 0 | 0 | 62 773 | 15 900 | 2 164 657 |
20. | Perusväylänpito (siirtomääräraha 3 v) |
1 382 654 | — | — | 51 900 | — | 1 434 554 |
30. | Avustukset liikenne- ja viestintäverkkoihin (siirtomääräraha 3 v) |
67 658 | — | — | — | — | 67 658 |
31. | Eräät avustukset (siirtomääräraha 3 v) |
60 150 | — | — | -300 | — | 59 850 |
76. | Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha) |
34 997 | — | — | — | — | 34 997 |
77. | Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
431 725 | — | — | 11 173 | 8 350 | 451 248 |
78. | Eräät väylähankkeet (siirtomääräraha 3 v) |
— | — | — | — | 7 550 | 7 550 |
79. | Elinkaarirahoitushankkeet (siirtomääräraha 3 v) |
108 800 | — | — | — | — | 108 800 |
20. | Liikenteen ja viestinnän palvelut | 793 887 | 23 150 | 0 | 60 500 | 44 019 | 921 556 |
43. | Meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantaminen (arviomääräraha) |
88 000 | — | — | — | — | 88 000 |
50. | Valtionavustus valtakunnallisen laajakaistahankkeen toteuttamiseen (siirtomääräraha 3 v) |
5 000 | — | — | 50 | — | 5 050 |
51. | Avustukset liikenteen ja viestinnän palveluihin (siirtomääräraha 3 v) |
18 741 | 23 150 | — | 26 650 | 30 219 | 98 760 |
54. | Saaristo- ja yhteysalusliikenteen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
19 136 | — | — | 0 | — | 19 136 |
55. | Julkisen henkilöliikenteen palvelujen ostot ja kehittäminen (siirtomääräraha 3 v) |
119 724 | — | — | 33 800 | 13 800 | 167 324 |
60. | Siirto valtion televisio- ja radiorahastoon (siirtomääräraha 3 v) |
543 286 | — | — | — | — | 543 286 |
Yhteensä | 3 560 312 | 23 320 | 0 | 142 598 | 61 916 | 3 788 146 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 2 160 | 2 173 | 2 360 |