Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Allmänt
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Militärt försvar
         30. Militär krishantering

Statsbudgeten 2016

10. Militärt försvarPDF-versio

Förklaring:Försvarsmakten upprätthåller och utvecklar ett rikstäckande territoriellt försvarssystem samt allmän värnplikt som grundpelare i försvaret. Försvarsförmågan bygger på försvarssystemets kapaciteter och det stöd som dessa får genom nationellt och internationellt samarbete.

Utvecklingen av försvarsmakten dimensioneras så att olika slags hot mot vårt land kan behärskas i alla situationer i samverkan med andra myndigheter. Den förebyggande och avvärjande förmågan ska bygga på tillräcklig prestationsförmåga hos trupperna. I en del system ska man upprätthålla hög beredskap för att undvika överrumpling och lamslagenhet. Trupperna ska utrustas och utbildas med tillräcklig och aktuell försvarsmateriel.

Utförandet av försvarsmaktens uppgifter förutsätter i en förändrad säkerhetspolitisk omgivning inte bara förmåga till hybridkrigföring, utan också en större beredskap och stridstålighet än för närvarande.

Förutsättningarna för allmän värnplikt säkerställs och värnplikten utnyttjas mångsidigare än för närvarande. Hela den tjänstedugliga manliga delen av åldersklassen ska utbildas. De värnpliktigas kompetens och funktionsförmåga ska utvecklas genom en kvantitativt och kvalitativt sett tillräcklig bevärings- och repetitionsövningsutbildning. Beväringarnas och reservisternas civila kompetens ska utnyttjas fullt ut.

Försvarsmakten ska aktivt delta i myndighetssamarbetet. Genom internationellt samarbete stöds upprätthållandet och utvecklingen av de nationella militära kapaciteterna samt ökas yrkesskickligheten hos försvarsmaktens personal och reservisterna när det gäller hanteringen av kriser av olika grad.

För att upprätthålla och utveckla försvarsförmågan långsiktigt och planenligt krävs en balans mellan utgifterna i anslutning till den materiella beredskapen, personalkostnaderna och de övriga omkostnaderna.

Resultatmål för verksamheten

För verksamheten inom det militära försvaret ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:

Ett effektivt försvarssystem
  • — Försvarsmakten har en militärstrategisk lägesbild som ger en tillfredsställande förvarning.
  • — Försvarsmakten övervakar den territoriella integriteten samt förebygger och vid behov avvärjer territoriekränkningar.
  • — Försvarsmakten har beredskap att avvärja användning eller hot om användning av militära maktmedel i hela landet.
  • — Försvarsmakten kan fastställa var tyngdpunkten ligger i enlighet med vad varje situation kräver då den avvärjer användningen av militära maktmedel.
  • — Försvarsmakten fortsätter att utveckla värnplikten och det frivilliga försvaret i samarbete med försvarsministeriet och övriga förvaltningsområden.
  • — Det internationella försvarssamarbetet fördjupas och utvidgas till att stödja upprätthållandet och utvecklandet av försvarsförmågan. Samarbetet som gäller en sjö- och luftlägesbild fördjupas och fortsätter att utvecklas. Försvarsmakten utnyttjar inom ramen för resurserna de möjligheter som det multinationella övningssamarbetet erbjuder och utvecklar sitt deltagande i övningsverksamheten.
  • — Försvarsmakten riktar fastighets- och miljöinvesteringarna kostnadseffektivt, med tonvikten lagd på hälsa, säkerhet och på de krav som undantagsförhållanden ställer.
  • — Försvarsmakten vidtar de åtgärder som avses i försvarsministeriets beslut om att utveckla lagringen av sprängämnen (FI.PLM.2013-4162).
  • — Försvarsmakten genomför de åtgärder som krävs enligt lagen om verksamheten i den offentliga förvaltningens säkerhetsnät.
  • — Försvarsmakten deltar i utvecklingen av de gemensamma IKT-tjänsterna för statsförvaltningen och framför allt för säkerhetsmyndigheterna, och koncentrerar de icke-branschspecifika IKT-uppgifterna till statsförvaltningens gemensamma servicecenter.
  • — Försvarsmakten vidtar de åtgärder som krävs för tillhandahållandet av värdlandsstöd och fortsätter genomförandet av de åtgärder som krävs för lämnande av stöd och mottagande av utomstående militärt stöd som en del av utvecklingen av försvarsförmågan.
  • — Försvarsmakten genomför försvarsministeriets materielpolitiska riktlinjer i pågående och planerade centrala projekt som ingår i beställningsfullmakterna.
Ett tryggt samhälle
  • — Försvarsmakten har beredskap att stödja andra myndigheter.
  • — Försvarsmakten utvecklar samarbetsförmågan och tillvägagångssätten vid samarbete med andra myndigheter, bl.a. när det gäller den riksomfattande säkerhetstillsynen. Försvarsmakten utvecklar dessutom säkerhetstillsynen genom att koncentrera funktioner och förenhetliga säkerhetstekniken, med beaktande av samarbetet med andra myndigheter.
  • — Försvarsmakten deltar i genomförandet och utvecklingen av den nationella cyberstrategin i enlighet med verkställighetsprogrammet för förvaltningsområdet.

01. Försvarsmaktens omkostnader (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 866 418 000 euro.

Anslaget får även användas till

1) betalning av utgifter för militärutbildning som ges utländska elever och för den internationella övningsverksamheten för försvarsmaktens trupper inklusive förberedelser för verksamheten samt för försvarsmaktens övriga internationella samarbete

2) betalning av de hyresandelar för försvarsmaktens personalbostäder som föranleds av operativa behov eller av personalarrangemang i samband med omstruktureringen av försvarsförvaltningen under en övergångsperiod fastställd av försvarsministeriet, eller av andra motsvarande behov inom försvarsförvaltningen, högst 4 800 000 euro

3) sänkning av avgifterna för den på företagsekonomiska grunder prissatta avgiftsbelagda verksamheten för krigsinvalider och krigsveteraner, försvarsarbete, scoutverksamhet samt viktiga idrottstävlingar och andra liknande evenemang, högst 155 000 euro

4) medlemsavgifter till internationella organisationer som ansluter sig till försvarsmaktens verksamhet och till kostnadsandelar för multinationella arrangemang för gemensam upphandling

5) utgifter för Frihetskorsets Orden

6) betalning av utgifter som föranleds av stödjandet av den inhemska försvarsindustrins exportvillkor och internationalisering

7) betalning av utgifter i anslutning till sådan museiverksamhet som motsvarar försvarsmaktens behov.

Fullmakter

1) År 2016 får det ingås långtidsavtal för anskaffning av sådan materiel och sådana tjänster som försvarsmaktens verksamhet förutsätter så att de åren 2016—2021, enligt valutakursnivån den dag statsbudgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 146 576 000 euro.

2) År 2016 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.

3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.

För betalning av de extra utgifter som föranleds av justering av priserna på varor och tjänster i anslutning till de nya beställningsfullmakterna används de anslag som årligen beviljas för försvarsmaktens omkostnader.

Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index och valutakurser eller avdrag som föranleds av nedgång i index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till budgetåret.

Förklaring:Momentets bruttoutgifter på 1 898,3 miljoner euro beräknas bli fördelade på följande sätt: löneutgifter 791,2 miljoner euro, utgifter i anslutning till den materiella beredskapen (exkl. löner) 404,9 miljoner euro, fastighetsutgifter 262,7 miljoner euro, utgifter för de värnpliktigas utbildning och underhåll (exkl. löner) 173,6 miljoner euro samt övriga omkostnader 265,9 miljoner euro.

Resultatmål för verksamheten

Funktionell effektivitet 2014
utfall
2015
prognos
2016
uppskattning
       
Resurshushållning      
Pris per dag i beväringstjänst (euro) 50 58 55
Pris per dag i reservisttjänst (euro) 224 166 168
Pris per flygtimme, HN (euro) 8 348 9 500 9 750
Pris per flygtimme, NH-90 (euro) 7 956 8 100 8 500
       
Produktivitet      
Antal årsverken inom huvudstaben, försvarsgrenarna och staberna för militärlänen/antal årsverken inom försvarsmakten sammanlagt (%) 11 11 10
Antal utbildade beväringar/antal som inlett beväringstjänst (%) 85 83 85
       
Lönsamhet      
För avgiftsbelagd verksamhet enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är den procentuella kostnadsmotsvarigheten minst 89 105 105
Produktion och kvalitetsledning 2014
utfall
2015
prognos
2016
uppskattning
       
Antal utbildade beväringar 21 418 21 300 21 200
Antal terrängdygn för beväringarnas krigsövningar 26 35 35
Antal utbildare/utbildningspluton 2,6 2,5 2,5
Antal reservister som utbildats i repetitionsövningar 5 818 18 000 18 000
Reservister som fått repetitionsövningsutbildning/antal som placerats i krigstida trupper 1,6 7,8 7,8
Flygtimmar, HN (st.) 7 998 8 900 8 900
Flygtimmar, NH-90 (st.) 1 271 1 650 1 850
Beredskapsdygn, stridsfartyg 1A (st.) 1 158 1 400 1 400

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 2018 2019 2020— Sammanlagt fr.o.m. 2016
             
Gamla beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakten för grundläggande flygutbildning med VN-materiel 4 581 3 502 2 424     10 507
Beställningsfullmakten för omkostnader 2013 14 373         14 373
Beställningsfullmakten för försvarsmaktens logistik 2013 (PVLOG 2013) 30 520 9 750       40 270
Beställningsfullmakten för omkostnader 2014 22 400         22 400
Beställningsfullmakten för underhåll som gäller simuleringssystem för tvåsidig strid
(KASI)
3 000 3 000 3 000 3 000 3 000 15 000
Beställningsfullmakten för omkostnader 2015 70 811 31 638 10 207     112 656
Beställningsfullmakten för partnerskap som gäller underhåll (Millog) 99 254 97 214 95 559 95 131 93 897 481 055
Beställningsfullmakten för anskaffning av ett utbildningssystem för primär flygutbildning och grundläggande flygutbildning 2 000 22 000 15 000     39 000
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt 246 939 167 104 126 190 98 131 96 897 735 261
             
Ny beställningsfullmakt            
Beställningsfullmakten för omkostnader 2016   94 529 47 837 3 010 1 200 146 576
Ny beställningsfullmakt sammanlagt   94 529 47 837 3 010 1 200 146 576
             
Fullmakter sammanlagt 246 939 261 633 174 027 101 141 98 097 881 837

Det antal anställda som avlönas med anslag under momentet minskar med 209 årsverken jämfört med år 2015. Minskningen beror främst på att det 2015 fortfarande finns för mycket personal som en följd av de åtgärder som riktar sig till de anställda och som hänför sig till försvarsmaktsreformen.

Avsikten är att man med beställningsfullmakten för omkostnader 2016 ska skaffa reservdelar och underhållstjänster för arméns materiel till armén, marinen och flygvapnet.

Den nya beställningsfullmakten tillsammans med alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.

Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Bruttoutgifter 1 888 125 1 870 714 1 898 284
Bruttoinkomster 30 579 27 654 31 866
Nettoutgifter 1 857 546 1 843 060 1 866 418
       
Poster som överförs      
— överförts från föregående år 121 390    
— överförts till följande år 127 104    

Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)

  2014
utfall
2015
ordinarie
budget
2016
budgetprop.
       
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten      
— intäkter av försäljningen av prestationer 1 118 3 336 1 637
— övriga intäkter 12 383 13 032 14 731
Intäkter sammanlagt 13 501 16 368 16 368
       
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten      
— särkostnader 13 536 13 577 13 897
— andel av samkostnader 1 651 1 937 1 718
Kostnader sammanlagt 15 187 15 514 15 615
       
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) -1 686 854 753
Kostnadsmotsvarighet, % 89 106 105
       
Prisstöd 351 200 200
       
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd -1 335 1 054 953

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Föregripande kostnadsnivåjustering (2016) 16 353
Höjning av Senatfastigheters hyror 36 000
Konsekvenser av i förtid avslutade hyresavtal -4 893
Kostnadsnivåjustering (2014) -4 995
Nya uppgifter inom tillsynen över hälso- och sjukvården (överföring till moment 28.40.01) (1 årsv.) -75
Överföring från moment 27.10.18 10 620
Överföring till moment 27.01.01 (2 årsv.) -180
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna -1 866
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror -22 604
Indexhöjning av hyresutgifterna 1 412
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) 10
Löneglidningsinbesparing -7 263
Lönejusteringar 6 757
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) -5 370
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) -548
Sammanlagt 23 358

2016 budget 1 866 418 000
2015 I tilläggsb. -5 020 000
2015 budget 1 843 060 000
2014 bokslut 1 863 259 000

18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 593 735 000 euro.

Anslaget får användas till

1) betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna

2) forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffningen av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling

3) betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.

Av anslaget får högst 98 034 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.

Fullmakt

1) År 2016 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga så att de åren 2016—2020, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 314 100 000 euro (Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2016, PVKEH 2016).

Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2016 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2016.

2) Betalningstiden för beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2012 (PVKEH 2012) förlängs till 2019 utan att det maximala beloppet för beställningsfullmakten på sammanlagt 280 826 000 euro ändras.

3) År 2016 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.

4) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.

Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.

Förklaring:

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 2018 2019 2020— Sammanlagt
fr.o.m.
2016
             
Gamla beställningsfullmakter            
Beställningsfullmakten för utrustande av beredskapsförband (VYV 1) 14 175 9 800 19 100     43 075
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2007) 24 107         24 107
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2009) 22 042 15 000       37 042
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2012) 66 782 11 541 6 057 5 000   89 380
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2013) 129 436 66 152       195 588
Beställningsfullmakten för teknisk forskning, produktutveckling och projektberedning 2013 (TTK-PROTO 2013) 8 160         8 160
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2014) 97 600 71 300 58 000 53 000 22 000 301 900
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2015) 84 462 60 050 8 775 12 700   165 987
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt 446 764 233 843 91 932 70 700 22 000 865 239
             
Ny beställningsfullmakt            
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2016) 37 100 108 050 76 350 53 200 39 400 314 100
Ny beställningsfullmakt sammanlagt 37 100 108 050 76 350 53 200 39 400 314 100
             
Fullmakter sammanlagt 483 864 341 893 168 282 123 900 61 400 1 179 339

Den materiella utvecklingen av försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för försvarsmakten och på de kapaciteter som ska utvecklas genom dem:

Utvecklingsprogram / Kapacitet / Mål
Programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning

Man bygger upp ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av försvarsmaktens samlade kapacitet och stöder ledningen av gemensamma insatser genom att utöka den samlade lägeskännedomen och införa säkrade operativa informationstekniska tjänster.

  • — försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem
  • — bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas
  • — dataöverföringen inom integrerad spaning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för den informationstekniska plattformen utvecklas
  • — informationsförvaltningen förnyas, den datatekniska integreringen genomförs och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas; personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa IT-miljön
  • — utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten
  • — utarbetandet av arkitekturen för ett spanings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder
  • — cyberförsvarsförmågan utvecklas.
Programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning

Den förvarningsförmåga, den omvärldsuppfattning och den övervaknings- och mållägesbild som behövs som stöd för beslutsfattandet samt för ledningen av gemensamma insatser upprätthålls och utvecklas.

  • — datainsamlings- och analysförmågan upprätthålls och utvecklas
  • — medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls
  • — kompetensen för luftburen spaning och övervakning upprätthålls och utvecklas
  • — informationssystemet för spaning förvaltas
  • — skapandet av försvarsmaktens gemensamma mållägesbild upprätthålls
  • — den militära spaningens förmåga att stödja eldanvändning och verkan utvecklas.
Utvecklingsprogrammet för den samlade kapaciteten inom försvarsmaktens stridssystem

Den kapacitet med vilken man operativt inverkar på betydande objekt byggs upp och upprätthålls.

  • — skjutförnödenheter för fjärrverkan skaffas
  • — uppbyggnaden av försvarsmaktens specialtrupper och helikoptersystem fortsätter.
Programmet för utveckling av försvarsmaktens logistik

Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem förvaltas. Genom systemet garanteras truppernas funktionsförmåga.

  • — man skapar enhetliga logistiska strukturer och verksamhetssätt och ett enhetligt kunnande för försvarsmakten samt integrerar försvarsgrenarnas underhållssystem för att det ska vara bättre anpassat till det allt mer internationaliserade näringslivet
  • — lufttransportförmågan utvecklas och upprätthålls genom utnyttjandet av internationella projekt för strategisk transportförmåga
  • — för att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemet fortsätter man materielanskaffningarna för territoriella trupper.
Programmet för utveckling av stridssystemet för markförsvaret

De territoriella truppernas eldkraft, skydd och rörlighet utvecklas och de operativa truppernas prestationsförmåga upprätthålls.

  • — de territoriella trupperna utvecklas genom att man ersätter kapacitet som försvinner och genomför en övergripande strukturreform
  • — de operativa trupperna kompletteras, upprätthålls och utvecklas
  • — skyddsförmågan utvecklas och pansarvärnet förnyas
  • — anskaffningen av ersättande system för truppminor fortsätter.
Programmet för utveckling av sjöförsvaret

Tryggandet av sjöförbindelserna, minjaktsförmågan och kustförbandens rörlighet utvecklas.

  • — nya minröjningsfartyg tas i bruk
  • — stridsfartygens kapacitet upprätthålls
  • — minvapnet upprätthålls
  • — kustförbandens rörlighet och eldkraft utvecklas
  • — anskaffningen av skjutförnödenheter fortgår.
Programmet för utveckling av stridssystemet för luftförsvaret

Luftvärnets och Hornet-systemets kapacitet upprätthålls.

  • — man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärjningsjaktplanen för att bevara deras livslängd och anskaffar sådan kritisk reservutrustning och sådana kritiska delar till maskiner och motorer som tryggar jaktplansutrustningens livslängd
  • — markmålskapaciteten byggs upp
  • — anskaffningen av luftvärnsrobotar med mycket kort räckvidd slutförs
  • — projektet med luftvärnsrobotar med medellång räckvidd slutförs.
Programmet för utveckling av försvarsmaktens system för trupproduktion

Prestationsdugliga trupper i enlighet med truppstrukturen byggs upp och upprätthålls. Dessutom skapas förutsättningar för att ställa upp nya trupper.

  • — anskaffningen av simulatorer för stridsutbildningens inlärningsmiljö inleds.
Programmet för utveckling av försvarsmaktens system för verksamhetsstyrning

Helhetsomfattande styrmetoder och enhetliga principer utvecklas. Med hjälp av dem främjar man hanteringen av helheter, en övergripande karaktär, resultat, produktivitet och kostnadseffektivitet.

— forskningsdata produceras i första hand för försvarsmaktens strategiska planering.

Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten PVKEH 2016 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.

De största projekten inom ramen för de utvecklingsprogram som ingår i beställningsfullmakten PVKEH 2016

Inom programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning vill man höja sjöspaningskompaniernas prestationsförmåga till en nivå där man kan övervaka de insatsområden som de minskande kusttrupperna lämnat samt tillfredsställande genomföra sådan målanvisning som krävs för påverkan och bedömning av förstörelseverkan.

Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning utrustas de operativa och regionala stridsgruppernas flyttbara ledningsenheter samt fortsätter utvecklingen av luftförsvarets stridsledningssystem, så att ITTH-systemet kan börja frångås.

Inom utvecklingsprogrammet för den samlade kapaciteten inom försvarsmaktens stridssystem läggs grunden för försvarsmaktens påverkansförmåga genom att sådana vapensystem skapas som är viktigast för påverkan samt genom att försvarsmaktens operativa koncept för gemensamma insatser utarbetas och testas som en del av forskningsverksamheten och den operativa övningsverksamheten. Inom projekt som gäller operativ eldledning anskaffas skjutförnödenheter med lång räckvidd.

Inom programmet för utveckling av markförsvaret kompletteras delsystem i Leopard 2A6-stridsvagnarna, ökas truppernas stridstålighet genom anskaffning av maskeringsnät och kompletteras de fristående enheternas utrustning genom anskaffning av personlig utrustning och gruppvapen.

Inom programmet för utveckling av sjöförsvaret ska båtar av Jurmo-klass genomgå en totalrenovering.

Inom programmet för utveckling av stridssystemet för luftförsvaret upprätthålls Hornetplanens förmåga att vara operativt fungerande system under hela livscykeln samt förbättras Hawkplanens utbildningsvärde och förmåga att vara fungerande och användbara system under hela livscykeln.

Genom en ändrad tidsmässig fördelning av utgifterna för beställningsfullmakten PVKEH 2012 och genom förlängning av betalningstiden kommer anslagen bättre att motsvara den uppskattade leveranstidtabellen för de fjärrverkande missilsystem som ska skaffas till Hornet-jaktplanen.

Av anslaget under momentet kommer 483 864 000 euro att användas till betalning av utgifter för de beställningsfullmakter som beviljats, 11 837 000 euro att användas till betalning av utgifter för förändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakterna samt 98 034 000 euro att användas till andra försvarsmaterielanskaffningar, vilka innehåller 2016 års andel av den nivåförhöjning av försvarsbudgeten om vilken föreskrivs i regeringsprogrammet.

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Föregripande kostnadsnivåjustering (2016) 8 047
Kostnadsnivåjustering (2014) -5 728
Nivåförändring av försvarsbudgeten (regeringsprogr. 2015) 50 000
Totalrenoveringen av minfärjorna av Pansio-klass (I tilläggsbudg. 2015) 6 000
Ändringar i tidsplanen för betalning av utgifter 129 226
Överföring till moment 27.10.01 -10 620
Sammanlagt 176 925

2016 budget 593 735 000
2015 I tilläggsb. -2 362 000
2015 budget 416 810 000
2014 bokslut 427 561 000

19. Modifiering av Hawk Mk 51-plan (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 2 000 000 euro.

Fullmakt

År 2016 får det inom ramen för det totala beloppet för den tidigare godkända beställningsfullmakten för modifiering av Hawk Mk51-plan ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av beställningsfullmakten som inte har använts.

Anslag för beställningsfullmakten och till den hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index och valutakurser eller avdrag som föranleds av nedgång i index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till budgetåret.

Förklaring:Anslaget grundar sig på den i budgeten för 2015 godkända beställningsfullmakten för modifiering av Hawk Mk 51-plan.

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)

  2016 2017 2018 2019 2020— Sammanlagt
fr.o.m. 2016
             
Beställningsfullmakten för modifiering av Hawk Mk 51-plan 2 000 4 600 4 600     11 200
Fullmakt sammanlagt 2 000 4 600 4 600     11 200

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Ändring i fullmaktens andel per år -2 000
Sammanlagt -2 000

2016 budget 2 000 000
2015 budget 4 000 000

50. Stödjande av försvarsorganisationernas verksamhet (fast anslag)

Under momentet beviljas 1 629 000 euro.

Anslaget får användas till

1) stödjande av försvarsorganisationers verksamhet

2) statsunderstöd som beviljas Försvarsutbildningsföreningen (MPK) för omkostnader som föranleds av de offentliga förvaltningsuppgifter som föreningen enligt lagen om frivilligt försvar (556/2007) ska sköta

3) utgifter för vårdande av de stupades minne.

Förklaring:

Resultatmål för verksamheten
Funktionell effektivitet 2014
utfall
2015
prognos
2016
mål
       
Resurshushållning      
De årliga kostnaderna för Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt)/antalet utbildningsdygn för verksamheten (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (euro) 41 53 53
Produktivitet      
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt)/antal årsverken för Försvarsutbildningsföreningens anställda personal som arbetar med verksamheten (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (dygn) 1 869 1 360 1 360
Produktion och kvalitetsledning 2014
utfall
2015
prognos
2016
mål
       
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (dygn) 55 961 45 000 45 000
Sådan utbildning för utbildare som ges för att förbättra kvaliteten på Försvarsutbildningsföreningens utbildning, antal utbildningsdagar 6 700 3 000 3 000
Utvärdering av Försvarsutbildningsföreningens kurser (deltagarnas utvärdering) på skalan 1—5 4,33 4,00 4,00

Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)

   
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur -150
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogrammet 2015) -249
Sammanlagt -399

2016 budget 1 629 000
2015 budget 2 028 000
2014 bokslut 2 078 000