Statsbudgeten 2016
Förklaring:Försvarsmakten upprätthåller och utvecklar ett rikstäckande territoriellt försvarssystem samt allmän värnplikt som grundpelare i försvaret. Försvarsförmågan bygger på försvarssystemets kapaciteter och det stöd som dessa får genom nationellt och internationellt samarbete.
Utvecklingen av försvarsmakten dimensioneras så att olika slags hot mot vårt land kan behärskas i alla situationer i samverkan med andra myndigheter. Den förebyggande och avvärjande förmågan ska bygga på tillräcklig prestationsförmåga hos trupperna. I en del system ska man upprätthålla hög beredskap för att undvika överrumpling och lamslagenhet. Trupperna ska utrustas och utbildas med tillräcklig och aktuell försvarsmateriel.
Utförandet av försvarsmaktens uppgifter förutsätter i en förändrad säkerhetspolitisk omgivning inte bara förmåga till hybridkrigföring, utan också en större beredskap och stridstålighet än för närvarande.
Förutsättningarna för allmän värnplikt säkerställs och värnplikten utnyttjas mångsidigare än för närvarande. Hela den tjänstedugliga manliga delen av åldersklassen ska utbildas. De värnpliktigas kompetens och funktionsförmåga ska utvecklas genom en kvantitativt och kvalitativt sett tillräcklig bevärings- och repetitionsövningsutbildning. Beväringarnas och reservisternas civila kompetens ska utnyttjas fullt ut.
Försvarsmakten ska aktivt delta i myndighetssamarbetet. Genom internationellt samarbete stöds upprätthållandet och utvecklingen av de nationella militära kapaciteterna samt ökas yrkesskickligheten hos försvarsmaktens personal och reservisterna när det gäller hanteringen av kriser av olika grad.
För att upprätthålla och utveckla försvarsförmågan långsiktigt och planenligt krävs en balans mellan utgifterna i anslutning till den materiella beredskapen, personalkostnaderna och de övriga omkostnaderna.
För verksamheten inom det militära försvaret ställs följande preliminära resultatmål som främjar de samhälleliga effektmål för förvaltningsområdet som anges i motiveringen till huvudtiteln:
- — Försvarsmakten har en militärstrategisk lägesbild som ger en tillfredsställande förvarning.
- — Försvarsmakten övervakar den territoriella integriteten samt förebygger och vid behov avvärjer territoriekränkningar.
- — Försvarsmakten har beredskap att avvärja användning eller hot om användning av militära maktmedel i hela landet.
- — Försvarsmakten kan fastställa var tyngdpunkten ligger i enlighet med vad varje situation kräver då den avvärjer användningen av militära maktmedel.
- — Försvarsmakten fortsätter att utveckla värnplikten och det frivilliga försvaret i samarbete med försvarsministeriet och övriga förvaltningsområden.
- — Det internationella försvarssamarbetet fördjupas och utvidgas till att stödja upprätthållandet och utvecklandet av försvarsförmågan. Samarbetet som gäller en sjö- och luftlägesbild fördjupas och fortsätter att utvecklas. Försvarsmakten utnyttjar inom ramen för resurserna de möjligheter som det multinationella övningssamarbetet erbjuder och utvecklar sitt deltagande i övningsverksamheten.
- — Försvarsmakten riktar fastighets- och miljöinvesteringarna kostnadseffektivt, med tonvikten lagd på hälsa, säkerhet och på de krav som undantagsförhållanden ställer.
- — Försvarsmakten vidtar de åtgärder som avses i försvarsministeriets beslut om att utveckla lagringen av sprängämnen (FI.PLM.2013-4162).
- — Försvarsmakten genomför de åtgärder som krävs enligt lagen om verksamheten i den offentliga förvaltningens säkerhetsnät.
- — Försvarsmakten deltar i utvecklingen av de gemensamma IKT-tjänsterna för statsförvaltningen och framför allt för säkerhetsmyndigheterna, och koncentrerar de icke-branschspecifika IKT-uppgifterna till statsförvaltningens gemensamma servicecenter.
- — Försvarsmakten vidtar de åtgärder som krävs för tillhandahållandet av värdlandsstöd och fortsätter genomförandet av de åtgärder som krävs för lämnande av stöd och mottagande av utomstående militärt stöd som en del av utvecklingen av försvarsförmågan.
- — Försvarsmakten genomför försvarsministeriets materielpolitiska riktlinjer i pågående och planerade centrala projekt som ingår i beställningsfullmakterna.
- — Försvarsmakten har beredskap att stödja andra myndigheter.
- — Försvarsmakten utvecklar samarbetsförmågan och tillvägagångssätten vid samarbete med andra myndigheter, bl.a. när det gäller den riksomfattande säkerhetstillsynen. Försvarsmakten utvecklar dessutom säkerhetstillsynen genom att koncentrera funktioner och förenhetliga säkerhetstekniken, med beaktande av samarbetet med andra myndigheter.
- — Försvarsmakten deltar i genomförandet och utvecklingen av den nationella cyberstrategin i enlighet med verkställighetsprogrammet för förvaltningsområdet.
01. Försvarsmaktens omkostnader (reservationsanslag 2 år)
Under momentet beviljas ett nettoanslag på 1 866 418 000 euro.
Anslaget får även användas till
1) betalning av utgifter för militärutbildning som ges utländska elever och för den internationella övningsverksamheten för försvarsmaktens trupper inklusive förberedelser för verksamheten samt för försvarsmaktens övriga internationella samarbete
2) betalning av de hyresandelar för försvarsmaktens personalbostäder som föranleds av operativa behov eller av personalarrangemang i samband med omstruktureringen av försvarsförvaltningen under en övergångsperiod fastställd av försvarsministeriet, eller av andra motsvarande behov inom försvarsförvaltningen, högst 4 800 000 euro
3) sänkning av avgifterna för den på företagsekonomiska grunder prissatta avgiftsbelagda verksamheten för krigsinvalider och krigsveteraner, försvarsarbete, scoutverksamhet samt viktiga idrottstävlingar och andra liknande evenemang, högst 155 000 euro
4) medlemsavgifter till internationella organisationer som ansluter sig till försvarsmaktens verksamhet och till kostnadsandelar för multinationella arrangemang för gemensam upphandling
5) utgifter för Frihetskorsets Orden
6) betalning av utgifter som föranleds av stödjandet av den inhemska försvarsindustrins exportvillkor och internationalisering
7) betalning av utgifter i anslutning till sådan museiverksamhet som motsvarar försvarsmaktens behov.
1) År 2016 får det ingås långtidsavtal för anskaffning av sådan materiel och sådana tjänster som försvarsmaktens verksamhet förutsätter så att de åren 2016—2021, enligt valutakursnivån den dag statsbudgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 146 576 000 euro.
2) År 2016 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.
3) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.
För betalning av de extra utgifter som föranleds av justering av priserna på varor och tjänster i anslutning till de nya beställningsfullmakterna används de anslag som årligen beviljas för försvarsmaktens omkostnader.
Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index och valutakurser eller avdrag som föranleds av nedgång i index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till budgetåret.
Förklaring:Momentets bruttoutgifter på 1 898,3 miljoner euro beräknas bli fördelade på följande sätt: löneutgifter 791,2 miljoner euro, utgifter i anslutning till den materiella beredskapen (exkl. löner) 404,9 miljoner euro, fastighetsutgifter 262,7 miljoner euro, utgifter för de värnpliktigas utbildning och underhåll (exkl. löner) 173,6 miljoner euro samt övriga omkostnader 265,9 miljoner euro.
Resultatmål för verksamheten
Funktionell effektivitet | 2014 utfall |
2015 prognos |
2016 uppskattning |
Resurshushållning | |||
Pris per dag i beväringstjänst (euro) | 50 | 58 | 55 |
Pris per dag i reservisttjänst (euro) | 224 | 166 | 168 |
Pris per flygtimme, HN (euro) | 8 348 | 9 500 | 9 750 |
Pris per flygtimme, NH-90 (euro) | 7 956 | 8 100 | 8 500 |
Produktivitet | |||
Antal årsverken inom huvudstaben, försvarsgrenarna och staberna för militärlänen/antal årsverken inom försvarsmakten sammanlagt (%) | 11 | 11 | 10 |
Antal utbildade beväringar/antal som inlett beväringstjänst (%) | 85 | 83 | 85 |
Lönsamhet | |||
För avgiftsbelagd verksamhet enligt lagen om grunderna för avgifter till staten är den procentuella kostnadsmotsvarigheten minst | 89 | 105 | 105 |
Produktion och kvalitetsledning | 2014 utfall |
2015 prognos |
2016 uppskattning |
Antal utbildade beväringar | 21 418 | 21 300 | 21 200 |
Antal terrängdygn för beväringarnas krigsövningar | 26 | 35 | 35 |
Antal utbildare/utbildningspluton | 2,6 | 2,5 | 2,5 |
Antal reservister som utbildats i repetitionsövningar | 5 818 | 18 000 | 18 000 |
Reservister som fått repetitionsövningsutbildning/antal som placerats i krigstida trupper | 1,6 | 7,8 | 7,8 |
Flygtimmar, HN (st.) | 7 998 | 8 900 | 8 900 |
Flygtimmar, NH-90 (st.) | 1 271 | 1 650 | 1 850 |
Beredskapsdygn, stridsfartyg 1A (st.) | 1 158 | 1 400 | 1 400 |
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020— | Sammanlagt fr.o.m. 2016 | |
Gamla beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för grundläggande flygutbildning med VN-materiel | 4 581 | 3 502 | 2 424 | 10 507 | ||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2013 | 14 373 | 14 373 | ||||
Beställningsfullmakten för försvarsmaktens logistik 2013 (PVLOG 2013) | 30 520 | 9 750 | 40 270 | |||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2014 | 22 400 | 22 400 | ||||
Beställningsfullmakten för underhåll som gäller simuleringssystem för tvåsidig strid (KASI) |
3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 15 000 |
Beställningsfullmakten för omkostnader 2015 | 70 811 | 31 638 | 10 207 | 112 656 | ||
Beställningsfullmakten för partnerskap som gäller underhåll (Millog) | 99 254 | 97 214 | 95 559 | 95 131 | 93 897 | 481 055 |
Beställningsfullmakten för anskaffning av ett utbildningssystem för primär flygutbildning och grundläggande flygutbildning | 2 000 | 22 000 | 15 000 | 39 000 | ||
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt | 246 939 | 167 104 | 126 190 | 98 131 | 96 897 | 735 261 |
Ny beställningsfullmakt | ||||||
Beställningsfullmakten för omkostnader 2016 | 94 529 | 47 837 | 3 010 | 1 200 | 146 576 | |
Ny beställningsfullmakt sammanlagt | 94 529 | 47 837 | 3 010 | 1 200 | 146 576 | |
Fullmakter sammanlagt | 246 939 | 261 633 | 174 027 | 101 141 | 98 097 | 881 837 |
Det antal anställda som avlönas med anslag under momentet minskar med 209 årsverken jämfört med år 2015. Minskningen beror främst på att det 2015 fortfarande finns för mycket personal som en följd av de åtgärder som riktar sig till de anställda och som hänför sig till försvarsmaktsreformen.
Avsikten är att man med beställningsfullmakten för omkostnader 2016 ska skaffa reservdelar och underhållstjänster för arméns materiel till armén, marinen och flygvapnet.
Den nya beställningsfullmakten tillsammans med alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.
Utgifter för och inkomster av verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Bruttoutgifter | 1 888 125 | 1 870 714 | 1 898 284 |
Bruttoinkomster | 30 579 | 27 654 | 31 866 |
Nettoutgifter | 1 857 546 | 1 843 060 | 1 866 418 |
Poster som överförs | |||
— överförts från föregående år | 121 390 | ||
— överförts till följande år | 127 104 |
Kostnadsmotsvarighetskalkyl för den avgiftsbelagda verksamheten (1 000 euro)
2014 utfall |
2015 ordinarie budget |
2016 budgetprop. |
|
Intäkter av den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— intäkter av försäljningen av prestationer | 1 118 | 3 336 | 1 637 |
— övriga intäkter | 12 383 | 13 032 | 14 731 |
Intäkter sammanlagt | 13 501 | 16 368 | 16 368 |
Totala kostnader för den avgiftsbelagda verksamheten | |||
— särkostnader | 13 536 | 13 577 | 13 897 |
— andel av samkostnader | 1 651 | 1 937 | 1 718 |
Kostnader sammanlagt | 15 187 | 15 514 | 15 615 |
Kostnadsmotsvarighet (intäkter - kostnader) | -1 686 | 854 | 753 |
Kostnadsmotsvarighet, % | 89 | 106 | 105 |
Prisstöd | 351 | 200 | 200 |
Kostnadsmotsvarighet efter prisstöd | -1 335 | 1 054 | 953 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Föregripande kostnadsnivåjustering (2016) | 16 353 |
Höjning av Senatfastigheters hyror | 36 000 |
Konsekvenser av i förtid avslutade hyresavtal | -4 893 |
Kostnadsnivåjustering (2014) | -4 995 |
Nya uppgifter inom tillsynen över hälso- och sjukvården (överföring till moment 28.40.01) (1 årsv.) | -75 |
Överföring från moment 27.10.18 | 10 620 |
Överföring till moment 27.01.01 (2 årsv.) | -180 |
Den inbesparing som motsvarar indexhöjningen av hyresutgifterna | -1 866 |
Genomförande av självkostnadsprincipen i Senatfastigheters hyror | -22 604 |
Indexhöjning av hyresutgifterna | 1 412 |
Koncentrering av statens skadeståndsverksamhet (överföring till moment 28.20.01) | 10 |
Löneglidningsinbesparing | -7 263 |
Lönejusteringar | 6 757 |
Omkostnadsinbesparing (regeringsprogr. 2015) | -5 370 |
”Från upphandling till betalning”-besparing (regeringsprogr. 2015) | -548 |
Sammanlagt | 23 358 |
2016 budget | 1 866 418 000 |
2015 I tilläggsb. | -5 020 000 |
2015 budget | 1 843 060 000 |
2014 bokslut | 1 863 259 000 |
18. Anskaffning av försvarsmateriel (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 593 735 000 euro.
Anslaget får användas till
1) betalning av utgifter för anskaffning av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling samt till testning av system och utbildning av användarna
2) forskning och utveckling med direkt anknytning till anskaffningen av försvarsmateriel och försvarsmaktens säkerhetsupphandling
3) betalning av utgifter för anskaffning av reservdelar och bytesanordningar till försvarsmateriel som nödvändigt måste finnas i lager i händelse av krig.
Av anslaget får högst 98 034 000 euro användas för andra anskaffningar av försvarsmateriel än till betalning av utgifter som föranleds av beställningsfullmakter eller av ändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakter.
1) År 2016 får nya avtal ingås i anslutning till den materiella utvecklingen av försvarsmakten i syfte att förbättra det militära försvarets prestationsförmåga så att de åren 2016—2020, enligt valutakursnivån den dag budgeten träder i kraft, får föranleda staten utgifter på högst 314 100 000 euro (Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2016, PVKEH 2016).
Betalningar enligt maximibeloppet för beställningsfullmakten PVKEH 2016 kan bindas till en branschbeskrivande prisutveckling fr.o.m. det första kvartalet 2016.
2) Betalningstiden för beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten 2012 (PVKEH 2012) förlängs till 2019 utan att det maximala beloppet för beställningsfullmakten på sammanlagt 280 826 000 euro ändras.
3) År 2016 får det inom ramen för det totala beloppet för varje enskild fullmakt ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av tidigare godkända beställningsfullmakter som inte har använts.
4) Tidigare godkända beställningsfullmakter får föranleda staten utgifter som avviker från fullmakternas årliga maximibelopp, dock så att det totala beloppet för varje fullmakt inte överskrids.
Anslag för beställningsfullmakter och till dem hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index eller avdrag som föranleds av nedgång i index budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till finansåret.
Förklaring:
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020— | Sammanlagt fr.o.m. 2016 |
|
Gamla beställningsfullmakter | ||||||
Beställningsfullmakten för utrustande av beredskapsförband (VYV 1) | 14 175 | 9 800 | 19 100 | 43 075 | ||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2007) | 24 107 | 24 107 | ||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2009) | 22 042 | 15 000 | 37 042 | |||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2012) | 66 782 | 11 541 | 6 057 | 5 000 | 89 380 | |
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2013) | 129 436 | 66 152 | 195 588 | |||
Beställningsfullmakten för teknisk forskning, produktutveckling och projektberedning 2013 (TTK-PROTO 2013) | 8 160 | 8 160 | ||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2014) | 97 600 | 71 300 | 58 000 | 53 000 | 22 000 | 301 900 |
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2015) | 84 462 | 60 050 | 8 775 | 12 700 | 165 987 | |
Gamla beställningsfullmakter sammanlagt | 446 764 | 233 843 | 91 932 | 70 700 | 22 000 | 865 239 |
Ny beställningsfullmakt | ||||||
Beställningsfullmakten för materiell utveckling av försvarsmakten (PVKEH 2016) | 37 100 | 108 050 | 76 350 | 53 200 | 39 400 | 314 100 |
Ny beställningsfullmakt sammanlagt | 37 100 | 108 050 | 76 350 | 53 200 | 39 400 | 314 100 |
---|---|---|---|---|---|---|
Fullmakter sammanlagt | 483 864 | 341 893 | 168 282 | 123 900 | 61 400 | 1 179 339 |
Den materiella utvecklingen av försvarsmakten grundar sig på följande utvecklingsprogram för försvarsmakten och på de kapaciteter som ska utvecklas genom dem:
Man bygger upp ett ledningssystem som stöder utnyttjandet av försvarsmaktens samlade kapacitet och stöder ledningen av gemensamma insatser genom att utöka den samlade lägeskännedomen och införa säkrade operativa informationstekniska tjänster.
- — försvarsgrenarnas fristående system och program byts ut mot ett gemensamt ledningssystem
- — bättre förutsättningar för ledning av insatserna skapas genom att tekniska strukturer och tjänster omarbetas och förnyas
- — dataöverföringen inom integrerad spaning, övervakning och ledning samt anslutningsförmågan för den informationstekniska plattformen utvecklas
- — informationsförvaltningen förnyas, den datatekniska integreringen genomförs och statsförvaltningens interna samarbete inom informationsservicen och andra lösningar som bygger på partnerskap utökas; personalresurser överförs från den administrativa informationsservicen till den operativa IT-miljön
- — utnyttjandet av systemen för verksamhetsstyrning ökas med målet att förbättra funktionssäkerheten och kostnadseffektiviteten
- — utarbetandet av arkitekturen för ett spanings-, övervaknings- och ledningssystem som är gemensamt för alla försvarsgrenar och motsvarar försvarsmaktens behov på 2020-talet fortsätter, och därigenom möjliggörs ett internationellt elektroniskt utbyte av information och lägesbilder
- — cyberförsvarsförmågan utvecklas.
Den förvarningsförmåga, den omvärldsuppfattning och den övervaknings- och mållägesbild som behövs som stöd för beslutsfattandet samt för ledningen av gemensamma insatser upprätthålls och utvecklas.
- — datainsamlings- och analysförmågan upprätthålls och utvecklas
- — medeldistans- och fjärrövervakningen inom luftövervakningen upprätthålls
- — kompetensen för luftburen spaning och övervakning upprätthålls och utvecklas
- — informationssystemet för spaning förvaltas
- — skapandet av försvarsmaktens gemensamma mållägesbild upprätthålls
- — den militära spaningens förmåga att stödja eldanvändning och verkan utvecklas.
Den kapacitet med vilken man operativt inverkar på betydande objekt byggs upp och upprätthålls.
- — skjutförnödenheter för fjärrverkan skaffas
- — uppbyggnaden av försvarsmaktens specialtrupper och helikoptersystem fortsätter.
Försvarsmaktens gemensamma logistiksystem förvaltas. Genom systemet garanteras truppernas funktionsförmåga.
- — man skapar enhetliga logistiska strukturer och verksamhetssätt och ett enhetligt kunnande för försvarsmakten samt integrerar försvarsgrenarnas underhållssystem för att det ska vara bättre anpassat till det allt mer internationaliserade näringslivet
- — lufttransportförmågan utvecklas och upprätthålls genom utnyttjandet av internationella projekt för strategisk transportförmåga
- — för att avhjälpa bristerna i kompletterings-, transport- och underhållssystemet fortsätter man materielanskaffningarna för territoriella trupper.
De territoriella truppernas eldkraft, skydd och rörlighet utvecklas och de operativa truppernas prestationsförmåga upprätthålls.
- — de territoriella trupperna utvecklas genom att man ersätter kapacitet som försvinner och genomför en övergripande strukturreform
- — de operativa trupperna kompletteras, upprätthålls och utvecklas
- — skyddsförmågan utvecklas och pansarvärnet förnyas
- — anskaffningen av ersättande system för truppminor fortsätter.
Tryggandet av sjöförbindelserna, minjaktsförmågan och kustförbandens rörlighet utvecklas.
- — nya minröjningsfartyg tas i bruk
- — stridsfartygens kapacitet upprätthålls
- — minvapnet upprätthålls
- — kustförbandens rörlighet och eldkraft utvecklas
- — anskaffningen av skjutförnödenheter fortgår.
Luftvärnets och Hornet-systemets kapacitet upprätthålls.
- — man fortsätter uppdateringen av Hornet-avvärjningsjaktplanen för att bevara deras livslängd och anskaffar sådan kritisk reservutrustning och sådana kritiska delar till maskiner och motorer som tryggar jaktplansutrustningens livslängd
- — markmålskapaciteten byggs upp
- — anskaffningen av luftvärnsrobotar med mycket kort räckvidd slutförs
- — projektet med luftvärnsrobotar med medellång räckvidd slutförs.
Prestationsdugliga trupper i enlighet med truppstrukturen byggs upp och upprätthålls. Dessutom skapas förutsättningar för att ställa upp nya trupper.
- — anskaffningen av simulatorer för stridsutbildningens inlärningsmiljö inleds.
Helhetsomfattande styrmetoder och enhetliga principer utvecklas. Med hjälp av dem främjar man hanteringen av helheter, en övergripande karaktär, resultat, produktivitet och kostnadseffektivitet.
— forskningsdata produceras i första hand för försvarsmaktens strategiska planering.
Såväl de tidigare godkända beställningsfullmakterna som den nya beställningsfullmakten PVKEH 2016 inklusive alla ekonomiska följdverkningar genomförs inom de ramar för statsfinanserna som fastställts för försvarsministeriets förvaltningsområde.
Inom programmet för utveckling av stöd för försvarsmaktens spaning, övervakning och målanvisning vill man höja sjöspaningskompaniernas prestationsförmåga till en nivå där man kan övervaka de insatsområden som de minskande kusttrupperna lämnat samt tillfredsställande genomföra sådan målanvisning som krävs för påverkan och bedömning av förstörelseverkan.
Inom programmet för utveckling av försvarsmaktens ledning utrustas de operativa och regionala stridsgruppernas flyttbara ledningsenheter samt fortsätter utvecklingen av luftförsvarets stridsledningssystem, så att ITTH-systemet kan börja frångås.
Inom utvecklingsprogrammet för den samlade kapaciteten inom försvarsmaktens stridssystem läggs grunden för försvarsmaktens påverkansförmåga genom att sådana vapensystem skapas som är viktigast för påverkan samt genom att försvarsmaktens operativa koncept för gemensamma insatser utarbetas och testas som en del av forskningsverksamheten och den operativa övningsverksamheten. Inom projekt som gäller operativ eldledning anskaffas skjutförnödenheter med lång räckvidd.
Inom programmet för utveckling av markförsvaret kompletteras delsystem i Leopard 2A6-stridsvagnarna, ökas truppernas stridstålighet genom anskaffning av maskeringsnät och kompletteras de fristående enheternas utrustning genom anskaffning av personlig utrustning och gruppvapen.
Inom programmet för utveckling av sjöförsvaret ska båtar av Jurmo-klass genomgå en totalrenovering.
Inom programmet för utveckling av stridssystemet för luftförsvaret upprätthålls Hornetplanens förmåga att vara operativt fungerande system under hela livscykeln samt förbättras Hawkplanens utbildningsvärde och förmåga att vara fungerande och användbara system under hela livscykeln.
Genom en ändrad tidsmässig fördelning av utgifterna för beställningsfullmakten PVKEH 2012 och genom förlängning av betalningstiden kommer anslagen bättre att motsvara den uppskattade leveranstidtabellen för de fjärrverkande missilsystem som ska skaffas till Hornet-jaktplanen.
Av anslaget under momentet kommer 483 864 000 euro att användas till betalning av utgifter för de beställningsfullmakter som beviljats, 11 837 000 euro att användas till betalning av utgifter för förändringar i index och valutakurser i samband med beställningsfullmakterna samt 98 034 000 euro att användas till andra försvarsmaterielanskaffningar, vilka innehåller 2016 års andel av den nivåförhöjning av försvarsbudgeten om vilken föreskrivs i regeringsprogrammet.
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Föregripande kostnadsnivåjustering (2016) | 8 047 |
Kostnadsnivåjustering (2014) | -5 728 |
Nivåförändring av försvarsbudgeten (regeringsprogr. 2015) | 50 000 |
Totalrenoveringen av minfärjorna av Pansio-klass (I tilläggsbudg. 2015) | 6 000 |
Ändringar i tidsplanen för betalning av utgifter | 129 226 |
Överföring till moment 27.10.01 | -10 620 |
Sammanlagt | 176 925 |
2016 budget | 593 735 000 |
2015 I tilläggsb. | -2 362 000 |
2015 budget | 416 810 000 |
2014 bokslut | 427 561 000 |
19. Modifiering av Hawk Mk 51-plan (reservationsanslag 3 år)
Under momentet beviljas 2 000 000 euro.
År 2016 får det inom ramen för det totala beloppet för den tidigare godkända beställningsfullmakten för modifiering av Hawk Mk51-plan ingås avtal till ett belopp som motsvarar det belopp av beställningsfullmakten som inte har använts.
Anslag för beställningsfullmakten och till den hänförda tilläggsbehov som föranleds av stegring i index och valutakurser eller avdrag som föranleds av nedgång i index och valutakurser budgeteras i budgeten enligt kontantprincipen och hänförs till budgetåret.
Förklaring:Anslaget grundar sig på den i budgeten för 2015 godkända beställningsfullmakten för modifiering av Hawk Mk 51-plan.
Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakten föranleder (1 000 euro)
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020— | Sammanlagt fr.o.m. 2016 |
|
Beställningsfullmakten för modifiering av Hawk Mk 51-plan | 2 000 | 4 600 | 4 600 | 11 200 | ||
Fullmakt sammanlagt | 2 000 | 4 600 | 4 600 | 11 200 |
---|
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Ändring i fullmaktens andel per år | -2 000 |
Sammanlagt | -2 000 |
2016 budget | 2 000 000 |
2015 budget | 4 000 000 |
50. Stödjande av försvarsorganisationernas verksamhet (fast anslag)
Under momentet beviljas 1 629 000 euro.
Anslaget får användas till
1) stödjande av försvarsorganisationers verksamhet
2) statsunderstöd som beviljas Försvarsutbildningsföreningen (MPK) för omkostnader som föranleds av de offentliga förvaltningsuppgifter som föreningen enligt lagen om frivilligt försvar (556/2007) ska sköta
3) utgifter för vårdande av de stupades minne.
Förklaring:
Funktionell effektivitet | 2014 utfall |
2015 prognos |
2016 mål |
Resurshushållning | |||
De årliga kostnaderna för Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt)/antalet utbildningsdygn för verksamheten (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (euro) | 41 | 53 | 53 |
Produktivitet | |||
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt)/antal årsverken för Försvarsutbildningsföreningens anställda personal som arbetar med verksamheten (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (dygn) | 1 869 | 1 360 | 1 360 |
Produktion och kvalitetsledning | 2014 utfall |
2015 prognos |
2016 mål |
Antalet utbildningsdygn i den utbildning som ingår i Försvarsutbildningsföreningens offentliga förvaltningsuppgifter (exkl. den militära utbildning som försvarsmakten beställt) (dygn) | 55 961 | 45 000 | 45 000 |
Sådan utbildning för utbildare som ges för att förbättra kvaliteten på Försvarsutbildningsföreningens utbildning, antal utbildningsdagar | 6 700 | 3 000 | 3 000 |
Utvärdering av Försvarsutbildningsföreningens kurser (deltagarnas utvärdering) på skalan 1—5 | 4,33 | 4,00 | 4,00 |
Ändringar som har beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
Bortfall av ett tillägg av engångsnatur | -150 |
Besparingar i organisationsstöd (regeringsprogrammet 2015) | -249 |
Sammanlagt | -399 |
2016 budget | 1 629 000 |
2015 budget | 2 028 000 |
2014 bokslut | 2 078 000 |