Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2016

6.1. Hallinnon toimintatapojen, rakenteiden ja prosessien kehittäminenPDF-versio

Valtion keskushallinto

Keskushallinnon uudistamista jatketaan vahvistamalla hallituksen strategista ohjaus- ja toimeenpanokykyä. Valtioneuvostoon perustetaan määräaikaisesti asiantuntijayksikkö, jonka tehtävänä on auttaa ministeriöitä laatimaan vaikutusarvioita merkittävistä hallituksen esityksistä. Yksikkö tukee ministeriöitä neuvonnalla, ohjeilla, hyvien esimerkkien esiintuomisella, koulutuksella ja tarkastuksella.

Keskushallinnon virastorakenteen uudistamista jatketaan Virsu-hankkeessa omaksuttujen periaatteiden pohjalta. Tarkoituksena on yhtenäistää hallinnon rakenteita siten, että virastoja on helpompi ohjata ja toiminnasta saadaan vaikuttavampaa ja tehokkaampaa. Valtion tulosohjausjärjestelmän uudistamista jatketaan kytkemällä tulosohjaus aikaisempaa tiiviimmin hallituksen strategisiin tavoitteisiin.

Julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittäminen

Valtion ja kuntien yhteiset Asiointipistepilotit jatkavat toimintaansa v. 2016. Päätös toiminnan laajentamisesta tehdään pilotoinnista saatujen kokemusten perusteella syksyllä 2015.

Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon uudistus

Kieku-tietojärjestelmän käyttöönotot on tavoitteena viedä loppuun suunnitellusti v. 2016. Kieku on keskitetysti rahoitettu talous- ja henkilöstöhallinnon toimintamallien muutoshanke. Yhteinen toimintamalli kattaa prosessit, tietorakenteet ja palvelukeskuspalveluiden vakioidun käytön sekä em. toimintoja tukevan tietojärjestelmäkokonaisuuden. Käyttöönottohankkeet toteutetaan Valtiokonttorin organisoimina yhteistyössä Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskuksen (Palkeet), ministeriöiden ja virastojen kanssa. Ministeriöt varmistavat ohjauksellaan käyttöönottojen etenemisen määritellyssä aikataulussa räätälöityjä ratkaisuja välttäen. Hankevaiheen päättämistä ja tietojärjestelmän omistajuuden siirtämistä Valtiokonttorista Palkeisiin valmistellaan niin, että siirto tapahtuisi vuoden 2017 alusta.

Valtion talous- ja henkilöstöhallinnon tuottavuutta kehitetään hallitusohjelman mukaisesti siirtämällä kirjanpidon ja tilinpäätöksen tehtäviä edelleen kirjanpitoyksiköiltä Palkeisiin sekä keskittämällä, yksinkertaistamalla ja sähköistämällä Hankinnasta maksuun -prosessia. Muutokset edellyttänevät talousarviolainsäädännön muuttamista. Ministeriöt ohjaavat osaltaan hallinnonalaansa talous- ja henkilöstöhallinnon tehtävien siirtämiseksi palvelukeskuksen hoidettavaksi. Palvelukeskusmallin selkeyttämiseksi Palkeiden ja virastojen välistä työnjakoa täsmennetään. Valtion taloushallintoa kehitetään Valtion taloushallinto 2020 -strategian periaatteiden mukaisesti. Valtiontalouden läpinäkyvyyttä ja avoimuutta parannetaan hallitusohjelman mukaisesti.

Valtion toimitilojen käytön tehostaminen

Tilatehokkuutta parannetaan valtion uuden toimitilastrategian mukaisesti vastaamaan asetettuja tilatehokkuustavoitteita, muuttuneita työnteon tapoja ja kansalaisten sähköisen asioinnin lisääntymistä. Tilatehokkuuden parantamisella tavoitellaan parempia työsuorituksia ja alempia vuokrakustannuksia.

Valtion uusi vuokrajärjestelmä otetaan käyttöön vuoden 2016 alusta. Uudistuksen seurauksena valtio siirtyy omakustannusperusteisiin vuokriin, mikä laskee Senaatti-kiinteistöjen vuokratuottoja noin 45 milj. eurolla vuodessa. Virastojen vuokranalennushyöty on vastaavasti leikattu toimintamenoista niin, että uudistus on mahdollisimman budjettineutraali. Senaatti-kiinteistöt toimii jatkossa valtion ainoana tilanhankintayksikkönä ja valtion olemassa olevien tilojen käyttö on säädetty ensisijaiseksi. Vuokrasopimusten joustavuutta on lisätty helpottamalla virastojen ja laitosten irtautumista tarpeettomista valtion omistamista tiloista. Senaatti-kiinteistöt voi myös tehokkaammin tarjota ratkaisuja eri virastojen tilatarpeisiin ja myydä valtiolle tarpeetonta tilaa.

Valtion hankintojen kehittäminen

Valtion hankintatoimen keskeisimmät kehittämistarpeet ja toimenpiteet on kartoitettu. Valtion hankintatoimen kehittämishanke saatetaan vuoden 2016 aikana loppuun ja aloitetaan tulosten toimeenpano. Tarkoitus on lisätä yhteishankintojen käyttöalaa ja käyttöastetta, yksinkertaistaa hankintojen toimintatapoja sekä kehittää hankintojen sähköistämistä tuottavuushyötyjen saamiseksi. Tavoitteena on myös päivittää valtion hankintakäsikirja. Valtion hankintatoimen neuvottelukunta seuraa hankintatoimen kehittämisen etenemistä ja konsernitavoitteiden saavuttamista.

Vuoden 2016 aikana aloitetaan sähköisen kilpailuttamisjärjestelmän käyttöönotto valtion virastoissa ja laitoksissa, sekä valmistaudutaan vuoden 2016 alkupuolella voimaan tulevan uuden hankintalain sähköisiä menettelyjä koskevien vaatimusten täyttämiseen.

Aluehallinto

Aluehallintoa kehitetään, ja sen järjestämistä yksinkertaistetaan hallitusohjelmaan perustuen valmisteltavan valtion aluehallinnon ja maakuntahallinnon yhteensovittamispäätöksen mukaisesti. Valtion aluehallinnon kehittämistä koordinoidaan erityisesti suhteessa sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistukseen, kuntien tehtävien ja velvoitteiden keventämiseen sekä valtion keskushallinnon kehittämiseen. Aluehallintovirastojen lupa- ja valvontatoiminnan toimintatapoja kehitetään hallitusohjelman kirjausten mukaisesti.

Hallintomenojen säästö toimintamenoista

Hallitusohjelman mukaisesti hallintomenoihin kohdistetaan 30 milj. euron säästö v. 2016. Vuoden 2016 ehdotus toimintamenosäästöistä pohjautuu arvioon momenttikohtaisesta säästö- ja tuottavuuspotentiaalista. Arviossa on otettu huomioon mm. vanhuuseläkepoistuma (1.3.2015 henkilöstörakenteen mukaan), vuosien 2011—2014 henkilötyövuosikehitys, vuosien 2014—2015 irtisanomiset sekä hallituksen ohjelmassa päätetyt hallinnonaloihin kohdistuvat uudistukset joilla säästövaikutus, siirtyvien toimintamäärärahojen taso ja kehitys sekä nettobudjetoidussa toiminnassa henkilöstökustannusten kasvu.