Talousarvioesitys 2013
02. Tullilaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 163 442 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksuihin.
Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon:
1) huumekoiratoimintaan saatavat lahjoitukset
2) EU:lta saatavat tulot pois lukien EU:lle kannettavista kolmansien maiden tulleista saatava kantopalkkio
3) mahdolliset tulot viranomaisyhteistyöstä
4) tullilaitoksen käsikirjojen ja muiden vastaavien tuotteiden myynnistä saatavat julkaisupalkkiot
5) tullialan ammattitutkinnon valmistavasta koulutuksesta saatavat tulot.
Selvitysosa:
Toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet
2011 toteutuma |
2012 tavoite |
2013 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus (indeksi 100 = vuosi 2011) | |||
Työn tuottavuus1) | 100 | 102,9 | 106,0 |
Taloudellisuus2) | 100 | 98,9 | 96,4 |
Toimitilamenot euroa/htv | 6 164 | 6 268 | 6 268 |
Toimitilaneliömetrit/htv | 36 | 36 | |
Maksullisen toiminnan kannattavuus, % | |||
— julkisoikeudelliset suoritteet (kate/tuotot)3) | -21,7 | -21,7 | -20,0 |
— liiketaloudelliset suoritteet (kate/tulot) | 7,7 | 7,0 | 7,0 |
Toiminnallinen tuloksellisuus | |||
---|---|---|---|
Tulliselvitys | |||
Asiakkaiden odotusaika fyysisissä palvelupisteissä (minuuttia) | 15 | 15 | 15 |
Neuvontapalveluiden odotusaika enintään 3 minuuttia (%) |
90 | 90 | |
Asiakastyytyväisyys tulliselvityksessä4) | 3,6 | 4,0 | |
Sähköisten ilmoitusten %-osuus5) | |||
Saapuminen ja poistuminen | 70 | 90 | 90 |
Tuonti | 85 | 90 | 92 |
Vienti | |||
— tavanomainen vienti | 58 | 75 | 81 |
— tax free vienti | 0 | 55 | 55 |
Verotus | |||
Asiakastyytyväisyys | |||
Valmisteverotuksessa | 3,8 | 3,8 | |
Autoverotuksessa | 3,2 | 3,8 | |
Oikaisujen ja tuomioistuimen muuttamien jälkikanto- sekä peruutus- ja palautuspäätösten osuus (%) | |||
Tulliverotuksessa (tullit + alv) | 2,2 | 2,2 | 2,2 |
Autoverotuksessa | 3,3 | 3 | 2,8 |
Muutettujen valmisteverotuspäätösten osuus kaikista ensiveropäätöksistä (%) | 4,0 | 3,5 | |
Tullirikostorjunta | |||
Tullin paljastamat rikokset (kpl) | 7 453 | 6 020 | 6 357 |
Tullin paljastamien rikosten selvittämistaso (%) | 83,7 | 89,7 | 89,0 |
Tullin takaisin saama rikoshyöty (milj. €) | 1,9 | 2,1 | 2,5 |
Tullirikostorjunnan vaikuttavuus (milj. €) | 130,7 | 44,0 | 46,0 |
Tuoteturvallisuusvalvonta | |||
Elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan tarkastetut erät (kpl) | 6 100 | 6 000 | 6 000 |
Elintarvike- ja kulutustavaravalvonnan osuvuus (%) | 23 | 23 | 23 |
Harmaan talouden torjunta | |||
Riskianalyysi (laaditut RIF ja AM-viestit, kpl) | 100 | 100 | |
Toimenpiteisiin johtaneet AM-viestit % | 25 | 25 | |
Yritystarkastukset (kpl) | 156 | 155 | 160 |
Varastotarkastukset (kpl) | 100 | 105 | |
Toimenpiteisiin johtaneet (%) | 25 | 25 | |
Paljastetut veropetosrikokset (kpl) | 551 | 560 | 560 |
Talousrikosten osalta takaisin saatu rikoshyöty (milj. €) | 1,85 | 2,0 | 2,3 |
Torjutut veromenetykset | |||
Yritystarkastuksista seuraavat jälkikannot (milj. €) | 5,1 (arvio) | 11,0 | 11,5 |
Harmaan talouden ilmiöiden määrä | |||
Riskienhallinnan laatimat ilmiöselvitykset | 2 | 3 | |
HTSY velvoitteidenhoitoselvitykset | 380 (arvio) | 400 | 450 |
1) Suurempi parempi
2) Pienempi parempi
3) Arvoa vuodelle 2012 muutettu verrattuna valtiovarainministeriön ja Tullin väliseen tulostavoitesopimukseen hintatuettujen suoritteiden osuuden kasvusta johtuen.
4) Asteikolla 1—20 (Suomen keskiarvo oli 13,7). Tutkimus tehdään joka toinen vuosi.
5) Vertailuluvuissa on mukana muitakin kuin varsinaisia ilmoitusten käsittelyvaiheita.
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet | Toimenpiteet |
Tullin tavoitteena on olla kilpailukykyinen työnantaja, jolla on motivoitunut, moniosaava ja ammattitaitoinen henkilöstö | Tulli panostaa henkilöstön osaamisen ja esimiestyön kehittämiseen ja työhyvinvointiin toimintaympäristön ja toimintatapojen muutoksessa. Tulli uudistaa palkkausjärjestelmänsä vastaamaan toiminnan ja tehtävien muutosta ja rakenneuudistusta. Tullin rakenneuudistuksen osana varmistetaan, että johtamisjärjestelmät ovat toimivia. Esimiesten valmiuksia tuetaan tarvittavalla esimieskoulutuksella. Henkilöstön työhyvinvointia kehitetään ja työtyytyväisyyden kehitystä seurataan säännöllisesti. |
Henkilötyövuosien kehitys
2011 toteutuma |
2012 arvio |
2013 tavoite |
|
Henkilötyövuodet, htv | 2 251 | 2 224 | |
Harmaan talouden torjunta, htv | 20 | 20 | |
Henkilötyövuodet yhteensä, htv | 2 279 | 2 271 | 2 244 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2011 toteutuma |
2012 varsinainen talousarvio |
2013 esitys |
|
Bruttomenot | 161 467 | 161 006 | 163 912 |
Bruttotulot | 365 | 470 | 470 |
Nettomenot | 161 102 | 160 536 | 163 442 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 14 297 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 12 740 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Julkisen hallinnon atk-menosäästö (HO) | -569 |
Tasomuutos | -1 255 |
Palkkausten tarkistukset | 4 876 |
Siirto momentilta 28.01.21 | 210 |
Harmaan talouden torjunta (siirto momentille 28.30.03) | -200 |
Hallinnon tilatehokkuus (HO) | -344 |
Imatran raja-aseman kehittäminen, investointikulut | 207 |
Vakiomuotoiset tietoluovutukset (siirto momentille 28.30.03) | -19 |
Yhteensä | 2 906 |
2013 talousarvio | 163 442 000 |
2012 II lisätalousarvio | 2 792 000 |
2012 talousarvio | 160 536 000 |
2011 tilinpäätös | 159 545 000 |