Talousarvioesitys 2012
01. Hallinto
Selvitysosa:
Sisäasiainministeriö
Sisäasiainministeriön vision mukaan Suomi on Euroopan turvallisin maa, jossa ihmiset ja eri väestöryhmät kokevat yhteiskunnan yhdenvertaisena ja oikeudenmukaisena.
Sisäasiainministeriö toteuttaa hallitusohjelman mukaisesti poliisitoimen, Rajavartiolaitoksen, pelastustoimen, Hätäkeskuslaitoksen sekä maahanmuuttohallinnon strategisia tavoitelinjauksia ja toiminnallisia tulostavoitteita, jotka on tarkemmin kerrottu pääluokan eri lukujen perusteluissa.
Hallinnonalan tietohallinto
Sisäasiainministeriön tietohallinto vastaa ministeriön ja hallinnonalan yhteisen tietohallinnon kehittämisestä, strategisesta ohjauksesta, valvonnasta ja tietoturvallisuudesta. Sen tulosohjaukseen kuuluva Hallinnon tietotekniikkakeskus (HALTIK) hankkii, kehittää ja ylläpitää hallinnonalan strategisena palvelukeskuksena hallinnonalan virastojen ja laitosten korkean käytettävyyden ja turvallisuuden tieto- ja viestintätekniset palvelut. Hallinnonalan yhteisten tietojärjestelmähankkeiden suunnittelu ja valmistelu maksetaan pääsääntöisesti hallinnonalan yhteiseltä tietohallintomomentilta.
Solid-rahastot
Sisäasiainministeriö vastaa Euroopan unionin yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen hallintaa koskevan yleisohjelman 2007—2013 kansallisesta hallinnoinnista. Rahastojen rahoituksella tuetaan Haagin ohjelmassa määriteltyjen tavoitteiden toteutumista mm. tukemalla pakolaisten turvapaikkaprosesseja, kolmansien maiden kansalaisten kotoutumista sekä EU:n ulkorajoihin liittyvää kehittämistoimintaa.
Siviilikriisinhallinta
Sisäasiainministeriö edistää Suomen valmiuksia osallistua kansainvälisen kriisinhallinnan tehtäviin. Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksia vahvistetaan edelleen vastaamaan Suomen osallistumistasoa yhteen sovittamalla siviilikriisinhallinnan kansallisia valmiuksia valtioneuvostotasolla ja tehostamalla kokonaisvaltaisuutta siviilikriisinhallintatoiminnoissa mm. tiivistämällä yhteistyötä sotilaallisten ja siviilivoimavarojen käytössä.
01. (26.01.01, osa) Sisäasiainministeriön toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 868 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymien ja rahoittamien hankkeiden maksamiseen
2) EU:n Progress-ohjelman kansallisen syrjinnän vastaisen hankkeen sekä maahanmuuton kehittämisestä aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa toiminnalleen seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2012:
Tuotokset ja laadunhallinta
- Ministeriön strategiatyö on tavoitteellista ja toimintaa ohjaavaa. Toteutetaan hallinnonalan strategiaa vuosille 2012—2015.
- Ministeriön toimialan ohjaus edistää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteiden toteutumista.
- Toimitaan hallinnonalan osalta sekä muiden ministeriöiden kanssa yhteistyössä hallitusohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi sellaisten toimintasektoreiden osalta, joiden voidaan katsoa kuuluvan ensisijaisesti sisäasiainministeriön vastuualueelle.
- Ministeriön ja sen hallinnonalan toiminnan ja talouden suunnittelu sekä seuranta on systemaattista ja kokonaisvaltaista.
- Ministeriön lainsäädäntötyö täyttää valtioneuvoston asettamat laatuvaatimukset. Vahvistetaan suunnitelmallisuutta, yhteistyötä ja osaamista lainsäädännön valmistelussa.
Toiminnallinen tehokkuus
- Luodaan edellytyksiä ministeriön tuottavuuden paranemiselle. Toteutetaan ministeriön hallinnonalan tuottavuusohjelman mukaisia hankkeita.
Henkisten voimavarojen kehittäminen | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
|
Henkilötyövuodet | 254 | 256 | 242 |
Sairauspoissaolot (pv/htv) | 8,4 | 8,0 | 7,5 |
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,6 | 3,6 | 3,6 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 20 235 | 20 816 | 21 368 |
Bruttotulot | 965 | 900 | 500 |
Nettomenot | 19 270 | 19 916 | 20 868 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 718 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 404 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Siirto momentilta 26.10.01 (12 htv) | 780 |
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 | 20 |
Keskitetyt menot | |
— siirto momentilta 26.10.01 | 400 |
— siirto momentilta 26.20.01 | 68 |
— siirto momentilta 26.30.01 | 7 |
— siirto momentilta 26.30.02 | 25 |
— siirto momentilta 26.40.01 | 8 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 74 |
Palkkausten tarkistukset | 322 |
Vuokramenojen palautus | 200 |
Palvelukeskusvähennys | -45 |
SM:n Kieku-hankkeesta aiheutuvat siirrot | -200 |
Tuottavuustoimet | -100 |
Kotouttamisasioiden siirto momentille 32.01.01 (-8 htv) | -585 |
Siirto momentilta 26.40.(03) (1 htv) | 70 |
Toimintamenosäästö (HO) | -155 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -65 |
Siirto momentilta 26.01.20 (6 htv) | 450 |
Tasomuutos | 18 |
Yhteensä | 1 292 |
Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Lisäys 103 000 euroa talousarvioesityksen 20 765 000 euroon nähden aiheutuu poliisiosastolle perustettujen 12 lisäviran tarkentuneista palkkaus- ja toimintamenoista siirtona momentilta 26.10.01.
2012 talousarvio | 20 868 000 |
2011 III lisätalousarvio | 340 000 |
2011 talousarvio | 19 576 000 |
2010 tilinpäätös | 19 956 000 |
03. Hallinnon tietotekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 331 000 euroa.
Selvitysosa:Hallinnon tietotekniikkakeskus (HALTIK) kehittää, hankkii, tuottaa ja ylläpitää sisäasiainministeriön hallinnonalan strategisena palvelukeskuksena hallinnonalan virastojen ja laitosten korkean käytettävyyden ja turvallisuuden tieto- ja viestintätekniset palvelut.
HALTIKin päätehtävänä on tuottaa sisäisen turvallisuuden keskeiset tietojärjestelmät, hankkia hallinnonalan yhteiset palvelut ja hallinnollisten palveluiden integraatiopalvelut sekä tuottaa ICT-asiantuntijapalvelut.
HALTIKin palvelutuotannon menojen kokonaismäärän vuonna 2012 arvioidaan olevan yhteensä 44,7 milj. euroa. Lisäksi HALTIK tuottaa erikseen asiakkailta laskutettavia projekti- ja asiantuntijapalveluita sisäasiainministeriön hallinnonalalle noin 15,2 milj. eurolla sekä TUVE-hankkeelle noin 10,4 milj. eurolla. HALTIKin toiminta rahoitetaan palvelusopimuksiin perustuvilla palvelumaksuilla.
Sisäasiainministeriö asettaa Hallinnon tietotekniikkakeskukselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet vuodelle 2012:
HALTIKin keskeisin tulostavoite on palvelutuotannon turvaaminen ja sen laadun varmistaminen sekä kustannustehokkuuden parantaminen. Virastossa jatketaan ja syvennetään ITIL-prosessien (Information Technology Infrastructure Library) käyttöönottoa.
Tietoliikennepalvelut
Tietoliikennepalveluiden palvelutaso säilyy korkealla ja muiden kuin suunniteltujen katkojen määrä vähenee. Viranomaisten tietoliikenteen häiriötön toiminta turvataan kaikissa oloissa ja verkkoturvallisuutta parannetaan edelleen. Hallinnonalan lähiverkkojen yhdistäminen etenee suunnitellusti.
2010 | 2011 | 2012 | |
Tietoliikennepalvelut | toteutuma | tavoite | tavoite |
---|---|---|---|
Taloudellisuus | |||
Tietoliikennepalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 1 008 | 934 | 913 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 246 | 259 | 271 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 2,61 | 2,7 | 2,8 |
Suoritteet | |||
Tietoliikennepalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 4 392 | 4 612 | 4 842 |
Käyttöpalvelut
Käyttöpalveluissa varmistetaan sisäisen turvallisuuden toimijoiden tietojärjestelmien toiminnan jatkuvuus konesali- ja palvelinympäristöjen osalta. Hallinnonalan palvelinten keskittämistä ja rationalisointia pääsaleihin jatketaan.
2010 | 2011 | 2012 | |
Käyttöpalvelut | toteutuma | tavoite | tavoite |
---|---|---|---|
Taloudellisuus | |||
Käyttöpalvelussa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 1 676 | 2 689 | 2 912 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 100 | 105 | 110 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 2,67 | 2,8 | 3,0 |
Suoritteet | |||
Käyttöpalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 1 895 | 1 990 | 2 089 |
Järjestelmien ylläpitopalvelu
Sisäisen turvallisuuden toimijoiden järjestelmien (sovellukset ja tietokannat) käytön tukea ja ongelmanratkaisua kehitetään edelleen.
2010 | 2011 | 2012 | |
Järjestelmien ylläpitopalvelut | toteutuma | tavoite | tavoite |
---|---|---|---|
Taloudellisuus | |||
Järjestelmien ylläpitopalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 1 499 | 1 579 | 1 773 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 121 | 127 | 134 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 2,34 | 2,5 | 2,7 |
Suoritteet | |||
Järjestelmien ylläpitopalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 6 889 | 7 233 | 7 595 |
Työasemapalvelu
Työasemapalvelussa tuotetaan sisäasiainministeriön hallinnonalan vakioitujen, varmennettujen ja hyväksyttyjen päätelaitteiden koko elinkaaren mittainen palvelu. Vuonna 2012 jatketaan toimialojen siirtämistä Windows 7 -ympäristöön erillisen suunnitelman mukaisesti. ITIL-prosessien käyttöönottoa jatketaan ja syvennetään.
2010 | 2011 | 2012 | |
Työasemapalvelut | toteutuma | tavoite | tavoite |
---|---|---|---|
Taloudellisuus | |||
Työasemapalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 311 | 296 | 287 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 302 | 328 | 345 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 2,98 | 3,1 | 3,2 |
Suoritteet | |||
Työasemapalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 37 438 | 39 310 | 41 275 |
Viestintäpalvelut
Viestintäpalveluiden keskeinen tavoite on varmistaa se, että sisäisen turvallisuuden toimijoiden viestintäratkaisut ovat käytettävissä ja viranomaisten tavoitettavuus on teknisesti mahdollista. Huolehditaan 071-numeroinnin kehityksestä ja hallinnasta sekä puhepalvelujärjestelmien elinkaarenhallinnasta ja käyttöpalveluista.
2010 | 2011 | 2012 | |
Viestintäpalvelut | toteutuma | tavoite | tavoite |
---|---|---|---|
Taloudellisuus | |||
Viestintäpalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 112 | 118 | 122 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 875 | 919 | 965 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys (puhe- ja videopalveluiden toimivuus) | 2,8 | 2,9 | 3,0 |
Suoritteet | |||
Viestintäpalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 14 639 | 15 371 | 16 139 |
Service Desk -palvelut
Palvelutuotantomallin tavoitetilana on, että palvelut toimivat yhtenäisen prosessin mukaisesti. Palvelupyynnöt vastaanotetaan asiakkaan näkökulmasta lähtökohtaisesti yhdessä palvelupisteessä (Service Desk), joka toimii virtuaalisesti.
Toiminnanohjausjärjestelmän kehitystyötä jatketaan.
2010 | 2011 | 2012 | |
Service Desk -palvelut | toteutuma | tavoite | tavoite |
---|---|---|---|
Taloudellisuus | |||
Service Deskissä päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) | 80 | 99 | 100 |
Tuottavuus | |||
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) | 1 153 | 1 210 | 1 271 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys | 3,05 | 3,1 | 3,2 |
HelpDeskissä I-tasolla päätettyjen palvelupyyntöjen osuus kaikista palvelupyynnöistä (%) | 27,1 | 29,0 | 30,0 |
Suoritteet | |||
ServiceDeskissä I-tasolla päätetyt palvelupyynnöt (kpl) | 38 551 | 40 479 | 42 502 |
Aluepalvelut
Aluepalvelun henkilötyö ja kustannukset kohdennetaan muille palveluille.
2010 | 2011 | 2012 | |
Aluepalvelut1) | toteutuma | tavoite | tavoite |
Palvelukyky ja laatu | |||
---|---|---|---|
Asiakastyytyväisyys | 2,98 | 3,1 | 3,2 |
Aluepalvelussa keskitetysti päätettyjen palvelupyyntöjen osuus kaikista aluepalvelun päättämistä palvelupyynnöistä (%) | 36,5 | 37,0 | 37,5 |
1) Aluepalvelun henkilötyö ja kustannukset kohdennetaan muille palveluille.
Yhteyspalvelut
Yhteyspalveluun kuuluvat seuraavat palvelut: puhelunvälitys, siihen liittyvä asiakaspalvelu, asiakastietokannan tietojen ylläpito sovituilta osin ja raportointi. Yhteyspalveluyksikkö tuottaa puhelunvälityspalvelut keskitetysti koko sisäasiainministeriön hallinnonalalle sekä lisäksi valtiovarainministeriön hallinnonalalta maistraateille sekä aluehallintovirastoille ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille. Keskeisimpinä kehittämiskohteina ovat sisäasiainministeriön hallinnonalan ympäristön kalenteri- ja kulunvalvontaliitännät sekä tietokannan sisällöntuoton kehittäminen.
2010 | 2011 | 2012 | |||
toteutuma | tavoite | tavoite | |||
Yhteyspalvelut | SM ja maistraatit | AVIt ja ELYt | SM ja maistraatit | AVIt ja ELYt | SM ja maistraatit |
---|---|---|---|---|---|
Taloudellisuus | |||||
Käsitellyn puhelun kustannus (€) | 1,00 | 1,29 | 1,15 | 1,31 | 1,16 |
Tuottavuus | |||||
Henkilötyövuotta kohden käsitellyt puhelut (kpl/htv) | 63 760 | 50 750 | 65 500 | 46 250 | 65 500 |
Palvelukyky ja laatu | |||||
Asiakastyytyväisyys | 3,68 | 2,8 | 3,7 | 3,3 | 3,72 |
Suoritteet | |||||
Yhteyspalveluissa käsitellyt puhelut (1 000 kpl) | 1 535 | 406 | 1 515 | 370 | 1 515 |
Projekti- ja asiantuntijapalvelut
Projekti- ja asiantuntijapalvelut vastaa julkisen hallinnon verkkoturvallisuushankkeen (TUVE) sisäasiainministeriön hallinnonalan osahankkeen TUVE-tietoverkkopalvelut -projektin etenemisestä projektisuunnitelman mukaisesti. Projektin kohteena on turvallisuusverkkoon liittyvä palveluoperaattoritoiminta ja sen vaatimien kriittisten palveluiden kehittäminen sekä erikseen määriteltyjen muiden palveluiden tuottaminen ja sovittaminen TUVE-ympäristöön. Projekti- ja asiantuntijapalvelut jatkavat myös poliisin tietojärjestelmien kokonaisuudistusta (VITJA).
2010 | 2011 | 2012 | |
Projekti- ja asiantuntijapalvelut | toteutuma | tavoite | tavoite |
---|---|---|---|
Taloudellisuus | |||
Projektien ja asiantuntijapalveluiden henkilötyökustannukset | 5 801 927 | 7 461 080 | 7 895 835 |
Tuottavuus | |||
Projekteille ja asiantuntijapalveluille kohdennettu työaika (htv) | 66 | 81 | 84 |
Palvelukyky ja laatu | |||
Asiakastyytyväisyys (tyytyväisyys lopputulokseen) | 2,70 | 2,8 | 3,0 |
Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet:
2010 | 2011 | 2012 | |
Henkiset voimavarat | toteutuma | tavoite | tavoite |
---|---|---|---|
Työtyytyväisyysindeksi | 3,2 | 3,4 | 3,5 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv | 10,4 | 9 | 8 |
Henkilöstö yhteensä, htv | 386 | 382 | 382 |
— josta vakinaisessa palvelussuhteessa | 306 | 304 | 304 |
Naisia, %-osuus | 36 | 36 | 36 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 66 292 | 90 242 | 70 317 |
Bruttotulot | 63 620 | 89 707 | 67 986 |
Nettomenot | 2 672 | 535 | 2 331 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 610 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 1 142 |
Yllä olevissa luvuissa on mukana sekä palvelusopimustoiminnan että erillisten projektien kulut. Vuonna 2011 TUVE-tietoverkkopalvelut -projektin kulut ovat huomattavasti suuremmat kuin hankkeen muina vuosina (2010 ja 2012).
Bruttomäärärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Palvelusopimus | 44 714 000 |
Projektitoiminta | 25 603 000 |
Yhteensä | 70 317 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Yhteiset palvelut (siirto momentilta 26.01.20) | 174 |
Yhteiset palvelut (siirto momentilta 26.10.01) | 1 433 |
Yhteiset palvelut (siirto momentilta 26.20.01) | 249 |
Yhteiset palvelut (siirto momentilta 26.30.01) | 27 |
Yhteiset palvelut (siirto momentilta 26.30.02) | 90 |
Yhteiset palvelut (siirto momentilta 26.40.01) | 27 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 64 |
Toimintamenosäästö (HO) | -3 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -1 |
Tasomuutos | -200 |
Yhteensä | 1 860 |
2012 talousarvio | 2 331 000 |
2011 III lisätalousarvio | 64 000 |
2011 talousarvio | 471 000 |
2010 tilinpäätös | 1 204 000 |
04. (26.01.01, osa) Vähemmistövaltuutetun ja syrjintälautakunnan toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 980 000 euroa.
Selvitysosa:Vähemmistövaltuutettu on sisäasiainministeriön yhteyteen sijoitettu itsenäinen ja riippumaton viranomainen, jonka tehtävänä on edistää etnisten vähemmistöjen ja ulkomaalaisten asemaa, oikeusturvaa sekä hyviä etnisiä suhteita Suomessa. Vähemmistövaltuutettu toimii myös kansallisena ihmiskaupparaportoijana.
Valtioneuvoston nimittämä syrjintälautakunta on yhdenvertaisuuslakiin perustuva etnistä syrjintää koskevia hakemuksia käsittelevä sisäasiainministeriön ohessa toimiva itsenäinen ja riippumaton oikeusturvaelin, joka voi antaa syrjintää koskevan kieltopäätöksen, jonka noudattamista se voi tehostaa uhkasakolla ja tuomita sen maksettavaksi.
Asiakastapausten lukumäärä | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
|
Vähemmistövaltuutettu1) | 848 | 900 | 950 |
Syrjintälautakunta | 420 | 350 | 370 |
1) Ei sisällä viranomaisten, kansalaisjärjestöjen tai tiedotusvälineiden yhteydenottoja eikä tieto- tai materiaalipyyntöjä.
Henkilötyövuosien lukumäärä | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
|
Vähemmistövaltuutettu | 11 | 10 | 10 |
Syrjintälautakunta | 2 | 2 | 2 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 budjetoitu |
2012 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 931 | 969 | 1 030 |
Bruttotulot | 50 | 50 | 50 |
Nettomenot | 881 | 919 | 980 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 80 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 71 |
Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa) | |
---|---|
Vähemmistövaltuutettu | 870 |
Syrjintälautakunta | 110 |
Yhteensä | 980 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
Toimintamenosäästö (HO) | -8 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -3 |
Tasokorotus | 75 |
Tasomuutos | -3 |
Yhteensä | 61 |
---|
Valiokunta nostaa esiin vähemmistövaltuutetun toimistossa olevan kahden viran perustamistarpeeen. Määräaikaisesti työskennellyt tiedottaja on pystynyt olennaisesti parantamaan toimiston vaikuttavuutta lisäämällä toiminnan näkyvyyttä mm. tiedotusvälineissä. EU:n perusoikeusviraston selvityksen mukaan Suomessa asuvat somalitaustaiset ovat yksi eniten syrjityistä kansanryhmistä Euroopassa. Saman tutkimuksen mukaan vain harva heistä tiesi mahdollisuuksistaan kääntyä vähemmistövaltuutetun puoleen syrjintää kohdatessaan.
Toimiston sihteerin tehtäviä on viime vuosina hoitaneet vaihtuvat harjoittelijat. Saapuvien kanteluiden kirjaamista ja valtuutetun sihteerinä toimimista ei tulisi kuitenkaan antaa nykyiseen tapaan virkavastuun ulkopuolella olevien harjoittelijoiden hoidettavaksi. Tilanteen ongelmallisuuteen on kiinnittänyt huomiota sekä työntekijäosapuolta että työnantajaa edustava palkkausjärjestelmän arviointityöryhmä.
Valiokunta lisää momentille 75 000 euroa vähemmistövaltuutetun toimistossa olevan tiedottajan ja toimialasihteerin virkojen perustamiseen.
2012 talousarvio | 980 000 |
2011 talousarvio | 919 000 |
2010 tilinpäätös | 872 000 |
20. Tietohallinnon yhteiset menot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 9 888 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää sisäasiainhallinnon runkoverkon ja ministeriön lähiverkon, yhteiskäytössä olevien tietojärjestelmien ylläpito- ja kehittämismenoihin sekä Turvallisuusverkko-hankkeen (TUVE) käyttömenoihin.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
TUVE-käyttömenot | 5 780 000 |
Palvelusopimus | 3 200 000 |
Strateginen ohjaus | 176 000 |
Asiankäsittelyjärjestelmät | 250 000 |
Julkaisujärjestelmät | 150 000 |
Muut järjestelmät | 140 000 |
Sähköinen asiointi | 50 000 |
Tietoturvallisuus | 50 000 |
Lähiverkko | 50 000 |
Muut tietohallintomenot | 42 000 |
Yhteensä | 9 888 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
Siirto momentille 26.01.01 (-6 htv) | -450 |
Yhteiset palvelut (siirto momentille 26.01.03) | -174 |
IT-palvelukeskussiirron palautus siirtona momentilta 28.20.06 | 21 |
TUVE-käyttömenot | 5 780 |
Yhteensä | 5 177 |
---|
2012 talousarvio | 9 888 000 |
2011 talousarvio | 4 711 000 |
2010 tilinpäätös | 4 711 000 |
(21.) Sisäasiainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha(siirtomääräraha 2 v)
Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.Vähennyksessä on otettu huomioon hallitusohjelman mukainen toimintamenosäästö 2 643 000 euroa ja lisäyksenä 2 217 000 euroa tuottavuusmäärärahana.
2011 III lisätalousarvio | — |
2011 talousarvio | 426 000 |
22. EU:n osuus yhteisvastuun ja maahanmuuttovirtojen hallintaan(siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 14 990 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Euroopan unionin mukaisiin yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen hallintaa koskevan yleisohjelman 2007—2013 alaisten rahastojen mukaisesti toteutettaviin hankkeisiin (Euroopan parlamentin ja neuvoston päätökset 575/2007/EY, 573/2007/EY ja 574/2007/EY sekä neuvoston päätös 435/2007/EY)
2) teknisen avun ja edellä mainittujen ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan ja näihin tehtäviin kohdennettavan sisäasiainministeriön hallinnonalan eri virastojen, enintään 16 henkilötyövuotta vastaavan, henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen sekä ohjelmien toteuttamisen kannalta muiden välttämättömien kulutusmenojen maksamiseen
3) hankkeisiin sisältyvien arvonlisäveromeno-osuuksien maksamiseen
4) siirtomenojen maksamiseen.
Momentille voidaan nettouttaa virastolle työnantajana maksetut tulot.
Selvitysosa:Yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen hallintaa koskeva yleisohjelma koostuu neljästä rahastosta: Euroopan pakolaisrahasto, paluurahasto, ulkorajarahasto sekä kotouttamisrahasto. Yleisohjelman hallinnointi- ja valvontajärjestelmiä koskevat jäsenvaltion velvollisuudet on määritelty rahastoja koskevissa päätöksissä. Sisäasiainministeriö vastaa rahastojen kansallisesta hallinnoinnista. Rahastoille yhteisen kansallisen hallinto- ja valvontajärjestelmän kuvauksen mukaisesti ministeriöön on nimetty vastuu-, todentamis- ja tarkastusviranomaiset.
Euroopan yhteisöjen komissio on määrittänyt Suomelle seuraavat rahastokohtaiset osuudet vuodelle 2012:
Rahastojen vuoden 2012 rahoituskehys | € |
---|---|
Pakolaisrahasto | 2 486 000 |
Ulkorajarahasto | 9 750 000 |
Kotouttamisrahasto | 1 329 000 |
Paluurahasto | 1 425 000 |
Yhteensä | 14 990 000 |
Kansallinen vastinrahoitus on budjetoitu momenteille 24.01.01, 26.01.01, 26.10.01, 26.20.01 ja 70 sekä 26.40.01 ja 63 sekä momentille 28.10.02 ja 32.70.03. Komissiosta saatavat tulot on budjetoitu momentille 12.26.98.
Hankkeille tältä momentilta maksettavaan EU:n tukiosuuteen on mahdollista sisältyä arvonlisäveroa. EU:n tukiosuus maksetaan hankkeille pääsääntöisesti kahtena ennakkomaksuna ja yhtenä loppumaksuna, jolloin tukikelpoisten kustannusten raportointi (ml. alv-menot) tapahtuu jälkikäteen eikä alv-osuuden arvioiminen etukäteen ole mahdollista.
Pakolaisrahastosta tuetaan turvapaikanhakijoiden vastaanotto-olosuhteiden kehittämistä, turvapaikkaprosessia, pakolaisten uudelleensijoitusohjelmia ja pakolaisten integroitumista yhteiskuntaan.
Ulkorajarahastosta tuetaan toimia, joilla kehitetään maahantuloa edeltäviä tarkistuksia, viisumien myöntämistä rajoilla, maahantulon sujuvuutta siihen oikeutetuille henkilöille, laittoman maahantulon vähentämistä ja yhteistyötä kolmansien maiden kanssa.
Kotouttamisrahasto kohdentuu kolmansien maiden kansalaisten maahanmuuttoon ja integraation tukemiseen pois lukien pakolaiset (myönteisen päätöksen saaneet turvapaikanhakijat, kiintiöpakolaiset ja tilapäistä suojelua saavat henkilöt).
Paluurahasto on tarkoitettu laittomasti maassa oleskelevien ulkomaalaisten palauttamiseen, turvapaikanhakijoiden, jotka eivät ole vielä saaneet päätöstä, vapaaehtoisen paluun tukemiseen ja pakolaisten vapaaehtoisen paluun avustamiseen.
2012 talousarvio | 14 990 000 |
2011 III lisätalousarvio | 797 000 |
2011 talousarvio | 10 540 000 |
2010 tilinpäätös | 8 656 000 |
23. (26.01.01, osa) Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiudet(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 415 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää
1) siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksiin liittyvään toimintaan
2) EU-rahastojen tuella toteutettavien siviilikriisinhallintahankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
3) enintään 33 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon yhteisrahoitteisesta toiminnasta saatavat tulot.
Selvitysosa:Pelastusopiston yhteydessä toimiva Kriisinhallintakeskus vastaa sisäasiainministeriön ohjauksessa kokonaisvaltaisesti siviilikriisinhallinnan operatiivisesta toiminnasta: koulutuksesta, rekrytoinnista, tutkimus- ja kehittämistoiminnasta, materiaali- ja logistiikkavalmiuksista sekä vaadittavasta tilannekuvasta.
Siviilikriisinhallintatoimintaan ulkomailla osallistuvien henkilöiden aiheuttamat menot maksetaan momentilta 24.10.21.
Sisäasiainministeriö asettaa toiminnalle seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2012:
- Kriisinhallintakeskus kouluttaa Suomen osallistumistasoa vastaavan määrän siviiliasiantuntijoita lähetettäväksi siviilikriisinhallintatehtäviin.
- Kehitetään erityisesti toiminnan kustannustehokkuutta pyrkimällä johdonmukaisesti edullisempiin suoritteisiin koulutettavapäivien hintojen osalta.
- Kriisinhallintakeskus lähettää vuositasolla asiantuntijoita siviilikriisinhallintatehtäviin valtioneuvoston linjausten mukaisesti.
- Naisten osuus lähetettävistä asiaintuntijoista nousee edelleen.
Toiminnan tunnuslukuja | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
|
Siviilikriisinhallintakoulutettavapäivät | 1 628 | 1 300 | 1 200 |
Koulutettavapäivän hinta | 521 | 500 | 460 |
Kriisinhallintatehtäviin tehtävät nimitykset | 98 | 90 | 85 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |
---|---|
2012 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 1 425 |
Bruttotulot | 10 |
Nettomenot | 1 415 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 115 000 euroa tasomuutoksena.
Valtiovarainvaliokunta:Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksiin esitetään yhteensä 1 695 000 euron määrärahaa, josta 1 415 000 euroa kohdistetaan käsiteltävälle uudelle momentille ja 280 000 euroa sisäasiainministeriön toimintamenoihin (mom. 26.01.01). Määräraha mahdollistaa siviilikriisinhallinnan koulutuksen ja rekrytoinnin toiminnot, joilla voidaan ylläpitää noin 150 asiantuntijan osallistumistaso. Asiantuntijoiden lähettämisestä aiheutuvat kulut maksetaan ulkoasiainministeriön pääluokasta (mom. 24.10.21), johon esitetään 17 352 000 euron määrärahaa.
Siviilikriisinhallinnalla on vahva poliittis-strateginen tuki ja kasvava merkitys. Hallitusohjelma painottaa erityisesti kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa kehitysyhteistyö, humanitaarinen apu, diplomatia sekä sotilaallinen ja siviilikriisinhallinta toimivat saumattomasti yhteen.
Valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että siviilikriisinhallinnan toimintaympäristö on muuttunut entistä haasteellisemmaksi, mikä heijastuu koulutukseen ja nostaa myös asiantuntijoiden varustamisen kustannuksia. Valiokunta pitää välttämättömänä, ettei lähetettävien asiantuntijoiden turvallisuudesta tingitä missään tilanteessa koskien sekä siviili- että sotilaallista kriisinhallintaa.
2012 talousarvio | 1 415 000 |
2011 talousarvio | 1 530 000 |
2010 tilinpäätös | 1 562 000 |
29. Sisäasiainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 57 500 000 euroa.
2012 talousarvio | 57 500 000 |
2011 talousarvio | 53 500 000 |
2010 tilinpäätös | 58 158 238 |
66. (26.01.65) Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja maksuosuudet ulkomaille (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 1 017 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää sisäasiainhallinnon kansainvälisten järjestöjen (Interpol, FATF1), IGC2), IOM, ICMPD3), COSPAS-SARSAT4) ja ICAO PKD5)) jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja vastaavien velvoitteiden suorittamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Poliisin kansainvälisessä yhteistyössä ja sen kehittämisessä erityinen pääpaino on EU:n puitteissa suoritettavalla poliisiyhteistyöllä sekä lainsäädännön että käytännön toiminnan tasolla. Huomiota kiinnitetään myös lähialueyhteistyön, YK:n ja Euroopan neuvoston sekä muiden kansainvälisten organisaatioiden piirissä tapahtuvaan poliisin toimialaan liittyvään kehitykseen.
IGC:ssä käsitellään kaikkia kansainvälisten maahanmuuttovirtojen hallintaan liittyviä merkittäviä kysymyksiä. Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö (IOM) on hallitustenvälinen järjestö, joka harjoittaa laaja-alaista siirtolaisuuteen liittyvää toimintaa. ICMPD on riippumaton hallitustenvälinen tutkimuslaitos. Se pyrkii edistämään kestävää maahanmuuttopolitiikkaa ja keskittyy Länsi- ja Itä-Euroopan kannalta tärkeisiin maahanmuuttokysymyksiin ja toimii Budapest-prosessin sihteeristönä.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Interpol | 536 000 |
FATF | 25 000 |
IGC | 85 000 |
IOM | 300 000 |
ICMPD | 5 000 |
COSPAS-SARSAT | 40 000 |
ICAO PKD | 26 000 |
Yhteensä | 1 017 000 |
2012 talousarvio | 1 017 000 |
2011 III lisätalousarvio | 191 000 |
2011 talousarvio | 1 208 000 |
2010 tilinpäätös | 1 172 227 |