Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Ministeriö ja hallinto
              04. Tutkimus ja kehittäminen
              20. Erityismenot
              50. Avustukset
         30. Syyttäjät
         50. Vaalimenot
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2012

01. Ministeriö ja hallintoPDF-versio

Selvitysosa:Oikeusministeriö toiminta-ajatuksensa mukaisesti osana valtioneuvostoa luo oikeuspolitiikan linjoja, kehittää säädöspolitiikkaa ja ohjaa hallinnonalaansa. Oikeusministeriön tavoitteena on avoin, aktiivinen ja turvallinen yhteiskunta, jossa jokainen voi luottaa oikeuksiensa toteutumiseen. Oikeusministeriö asettaa toiminnalleen seuraavat alustavat tavoitteet vuodelle 2012.

Perusoikeudet, valtiollinen järjestelmä ja demokratia

Laaditaan jatkoksi valtioneuvoston ihmisoikeusselonteolle ensimmäinen kansallinen ihmisoikeustoimintaohjelma. Toimintaohjelmaan kootaan ihmisoikeuspolitiikan painopisteet, rakenteet ja keskeiset toimenpiteet.

Valmistellaan vaalipiirien määrää ja vaalipiirijakoa koskevien perustuslain ja vaalilain säännösten uudistus siten, että vaalipiirejä voisi Manner-Suomessa olla 6—12 ja vaalipiirit olisivat kooltaan toisiinsa verrattuna nykyistä tasaisemmat. Tavoitteena on, että uudistettua sääntelyä sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuoden 2015 eduskuntavaaleissa.

Jatketaan valmistelua yhdenvertaisuuslainsäädännön uudistamiseksi. Tarkoitus on saattaa lainsäädäntö vastaamaan paremmin perustuslaissa säädettyä laaja-alaista syrjintäkieltoa ja parantaa syrjinnän kohteeksi joutuneen oikeusturvaa. Tavoitteena on antaa asiasta hallituksen esitys vuonna 2012.

Toteutetaan valtioneuvoston yhteistä säädöspolitiikkaa ja säädösvalmistelun yhtenäisiä menettelytapoja. Parannetaan säädösvalmistelijoiden osaamista kehittämällä ohjeistusta, asiantuntija- ja tukipalveluja sekä järjestämällä koulutusta. Valtioneuvostossa laaditut säädösehdotukset tarkastetaan oikeusministeriössä lakitekniseltä kannalta. Samalla varmistetaan, että ohjeistus ja koulutus parantavat lainvalmistelijoiden osaamista ja näin nostavat myös lainsäädännön laatua.

Käynnistetään hallitusohjelmassa mainittu systemaattinen demokratian ja kansalaisyhteiskunnan kehityksen seuranta. Käynnistetään demokratiaselonteon valmistelu toteutettavalla demokratia-arviolla. Kehitetään demokratiakasvatusta. Vakiinnutetaan oikeusministeriöön Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta ja vahvistetaan kansalaisyhteiskunnan toimintaedellytyksiä. Toteutetaan kansalaisten osallistumisympäristön ensimmäiset kokonaisuudet.

Osallistutaan valtioneuvoston kanslian johdolla toteutettavan hallitusohjelman mukaisen pitkän aikavälin kielistrategian valmisteluun kahden elinvoimaisen kansalliskielen kehittämiseksi ja konkretisoidaan toimet hallituskaudelle.

Huolehditaan oikeusministeriön hallinnonalalle kuuluvista Ahvenanmaan asioista ja kehitetään Ahvenanmaan asioiden yhteensovittamista valtioneuvostossa. Jatketaan työtä Ahvenanmaan itsehallintojärjestelmän nykyaikaistamiseen liittyvien tarpeiden selvittämiseksi.

Selvitetään mahdollisuus säätää viittomakielilaki. Toteutetaan oikeusministeriölle kuuluvat saamen kielen elvyttämisohjelman toimenpiteet.

EU:ssa vaikutetaan erityisesti asiakirjajulkisuutta koskevan lainsäädännön kehittämiseen ja soveltamiseen, eurooppalaista hallintotapaa koskevan lainsäädännön valmisteluun sekä perus- ja ihmisoikeuksien suojan kehittämiseen EU:n toiminnassa.

Oikeusturva

Jatketaan yleisten tuomioistuinten ja syyttäjälaitoksen toiminnan kehittämistä tietojärjestelmähankkeella, jossa rakennettavan aineistopankin avulla tuotetaan näille nykyistä paremmat työvälineet. Näin voidaan tukea, tehostaa ja nopeuttaa lainkäyttöasioiden käsittelyä ja siten parantaa kansalaisten oikeusturvaa.

Osallistutaan poikkihallinnollisena hankkeena toteuttavan uuden harmaan talouden ja talousrikollisuuden torjuntaohjelman valmisteluun. Ohjelmassa on tarkoitus esittää tehokkaita keinoja harmaan talouden ja talousrikollisuuden ennaltaehkäisemiseksi ja torjumiseksi.

Osana hallitusohjelman mukaan laadittavaa oikeusturvaohjelmaa käynnistetään oikeusministeriön ja sisäasiainministeriön yhteistyönä vuoden 2011 alkupuolella laaditun esitutkintaa, syyteharkintaa ja oikeudenkäyntien joutuisuuden parantamista koskevan suunnitelman mukaisia toimenpiteitä. Selvitetään muun muassa mahdollisuudet rajoittaa esitutkintaa ja parannetaan yhteistyötä poliisi- ja syyttäjäviranomaisten välillä.

Jatketaan valmistelua oikeudenkäymiskaaren todistelua koskevien säännösten ajanmukaistamiseksi.

Tehostetaan turvapaikka-asioiden käsittelyä hallintotuomioistuimissa maahanmuuttoviranomaisten moniviranomaismallin (MPR) toimivuuden takaamiseksi.

Uudistetaan vakuutusoikeuslain säännöksiä prosessin joustavoittamiseksi, nopeuttamiseksi ja avoimuuden lisäämiseksi vuonna 2012 annettavan hallituksen esityksen pohjalta.

Valmistellaan ehdotukset hovi- ja hallinto-oikeuksien sekä niiden toimialueiden uudistamiseksi vuonna 2011 valmistuneiden selvitysten pohjalta.

Jatketaan tuomioistuinten hallintoa koskevien säädösten yhtenäistämistä. Tätä varten asetetaan työryhmä.

Turvataan asiantuntemus immateriaalioikeusasioiden tuomioistuinkäsittelyssä valmistelemalla niiden keskittäminen markkinaoikeuteen hallitusohjelman mukaisesti. Tämä edellyttää riittäviä resursseja keskittämisen toteuttamiseen.

Valmistellaan sakon ja rikesakon määräämistä koskevan lainsäädännön voimaantuloa niin, että se voi tulla voimaan heti, kun tietojärjestelmäuudistus sen sallii.

Jatketaan hallintolainkäyttöjärjestelmän kokonaisvaltaista kehittämistä. Oikeudenkäynnistä hallintoasioissa on tarkoitus saada aikaan nykyistä kattavampi ja täsmällisempi sääntely niin, että asiat voidaan ratkaista joutuisammin ja edullisemmin. Tavoitteena on antaa asiasta vuonna 2012 hallituksen esitys.

Valmistellaan hallituksen esitys yksityisestä pysäköinninvalvonnasta.

Selvitetään nykyisen oikeusapujärjestelmän toimivuutta muuttuvassa toimintaympäristössä. Tavoitteena on, että oikeusapupalvelut kohdentuvat nykyistä oikeudenmukaisemmin.

Selvitetään kansainvälistä suojelua hakevien yksilöllisten oikeusapupalveluiden siirtämistä oikeusaputoimistoihin oikeusapulain mukaisen oikeusapujärjestelmän piiriin. Siirto edellyttää määrärahan siirtoa sisäasiainministeriön hallinnonalalta oikeusministeriön hallinnonalalle.

Kriminaalipolitiikka

Edistetään tietoon pohjautuvaa väkivallan ja rikollisuuden ehkäisyä osana kuntien laaja-alaista turvallisuussuunnittelua sekä tuetaan mm. vakavan väkivallan riskin arviointiin tähtääviä pilottihankkeita. Toteutetaan niitä ehkäisytoimia, jotka on valittu painopisteiksi vuoden 2008 lopussa päättyneen väkivallan vähentämisohjelman arvioinnin perusteella. Erityisesti pannaan täytäntöön toimia, joita on suunniteltu nuorison tekemän ja nuorisoon kohdistuvan sekä naisiin ja lapsiin kohdistuvan väkivallan vähentämiseksi.

Rikosuhripäivystyksen palvelut turvataan ja selvitetään kestävä rahoitusmalli. Tuetaan väkivallan riskin arviointimenetelmien käyttöönottoa ja lapsiuhrien tarpeet huomioivien menettelyjen tehostamista rikosprosessissa.

Seuraamusjärjestelmässä jatketaan rangaistusten painopisteen siirtämistä laitosseuraamuksista vapaudessa täytäntöön pantavien seuraamusten suuntaan ja rangaistusten täytäntöönpanossa suljetuista laitoksista avolaitosten suuntaan. Seuraamusjärjestelmän vaikuttavuuden ja kustannustehokkuuden sekä hallitun vapauttamisen parantamiseksi kehitetään edelleen sähköisen valvonnan käyttöä mm. valvotun koevapauden toimeenpanon tukena. Vuonna 2012 selvitetään sakon muuntorangaistuksen uudistustarpeita yhdyskuntaseuraamustoimikunnan työn pohjalta.

Rikosprosessin tehostamiseksi ja nopeuttamiseksi parannetaan poliisin, syyttäjän ja tuomareiden yhteistyötä.

Arjen oikeussuhteet

Perheoikeuden alalla jatketaan isyyslainsäädännön kokonaisuudistuksen valmistelua.

Kuluttajansuojaoikeuden alalla ryhdytään valmistelemaan kuluttajien oikeuksia koskevan direktiivin täytäntöönpanoa, missä yhteydessä arvioidaan myös tarve kuluttajansuojalain laajempaan uudistamiseen. Annetaan hallituksen esitys perintälain muuttamisesta.

Jatketaan säätiölain kokonaisuudistuksen ja vahingonkorvauslain julkisyhteisön korvausvastuuta koskevan uudistuksen valmistelua.

Rakenteiden uudistaminen ja henkilöstömuutosten tuki

Hallinnonalalla viime vuosina toteutetut merkittävät rakennemuutokset edellyttävät kaikilla toimialoilla toimipaikkaverkoston kehittämistä ja tilankäytön tehostamista, mutta antavat siihen myös hyvät mahdollisuudet. Toimitilajohtamista ja hankintatointa parannetaan hyväksyttyjen strategialinjausten pohjalta. Tietohallinnossa jatketaan yhteistyössä eri toimialojen kanssa perusprosesseja tukevien tietojärjestelmien uudistamista ja työskentelyä tukevien palvelujen kehittämistä. Tuomioistuinten, syyttäjien ja Rikosseuraamuslaitoksen asianhallintajärjestelmien uudistamista jatketaan. Hallinnonalan tutkimustoiminnan kattavuuden parantamiseksi erityisesti Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen toimintaedellytysten parantaminen on edelleen tärkeää.

Henkilöstöpolitiikassa olennaista on jatkossakin tukea rakennemuutoksia sekä toiminnan ja työyhteisöjen kehittämistä pitkäjänteisesti, kannustavasti sekä hyvään ja tasapainoiseen henkilöstöpolitiikkaan kuuluvien periaatteiden mukaisesti.

Vaikutukset sukupuolten väliseen tasa-arvoon

Oikeusministeriön tasa-arvosuunnitelman mukaisena tavoitteena on, että eri työtehtäviin valitaan tasapuolisesti naisia ja miehiä. Tasa-arvonäkökulma otetaan huomioon rekrytointiprosessin kaikissa vaiheissa. Rekrytointiin liittyvää dokumentointia ja tilastointia kehitetään edelleen siten, että tietoja hakijoista saadaan myös sukupuolittain eriteltyinä.

Tietoja henkilöstöstä
  2010
toteutuma
2011
arvio
2012
arvio
       
Oikeusministeriö      
Henkilötyövuodet 244 240 239
Keski-ikä 46,9 46,9 46,9
Naisten osuus, % 68 68 68
Työtyytyväisyysindeksi 3,6 3,6 3,6
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv 7,3 7,3 7,3
       
Muut erillisvirastot      
Henkilötyövuodet 223 230 231
Keski-ikä 45,7 45,7 45,7
Naisten osuus, % 61 61 61
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv 8,0 8,0 8,0

01. Oikeusministeriön toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 26 224 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten yhteisöjen jäsenmaksujen ja maksuosuuksien maksamiseen.

Selvitysosa:

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 26 282 25 992 26 254
Bruttotulot 456 30 30
Nettomenot 25 826 25 962 26 224
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 267    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 206    

Määrärahan arvioitu käyttö päätoiminnoittain %
   
Yhteiskuntapoliittiset tehtävät, sidosryhmäyhteistyö ja ulkoinen viestintä 7
Säädösvalmistelu 20
EU- ja kansainvälinen yhteistyö 15
Ministeriön ja hallinnonalan ohjaus ja kehittäminen 16
Ministeriön muut hallintotehtävät 3
Ministeriön sisäinen hallinto 24
Palkallinen poissaolo 15

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Toimintamenosäästö (HO) -270
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -97
Määräaikaisen lisäyksen päättyminen -80
Palkkausten tarkistukset 330
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 410
Uudelleenkohdentamissäästön peruutus 450
Siirto momentille 25.01.03 (-1 htv) -60
Siirto momentille 31.01.01 -21
Pysyvä säästö -225
Vuoden 2011 kertaluonteinen määräraha (vaalitutkimuksen tekeminen) -200
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen -17
Kansalaisaloitteiden käsittelyn järjestäminen 300
Yhteensä 520

Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Vähennys talousarvioesityksen 26 305 000 euroon nähden on 81 000 euroa, josta 60 000 euroa aiheutuu yhden henkilötyövuoden palkkaus- ja muiden menojen siirrosta momentille 25.01.03 Onnettomuustutkintakeskukseen ja 21 000 euroa aiheutuu siirrosta momentille 31.01.01 säädösten julkaisemisesta Suomen säädöskokoelmassa aiheutuneisiin yllätyksellisen suuriin lisämenoihin.


2012 talousarvio 26 224 000
2011 III lisätalousarvio 258 000
2011 talousarvio 25 704 000
2010 tilinpäätös 25 765 000

02. Oikeushallinnon tietotekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 000 euroa.

Selvitysosa:Oikeushallinnon tietotekniikkakeskuksen tehtävänä on tuottaa hallinnonalan virastoille tietotekniikan kehittämis-, asiantuntija-, tuotanto-, hankinta- ja tukipalveluja, jotka tukevat virastojen toimintaprosesseja ja niiden kehittämistä. Oikeushallinnon tietotekniikkakeskuksen toiminta rahoitetaan kokonaan palvelumaksuilla. Palveluiden tuottaminen perustuu tilaaja-tuottajamallin mukaisesti palvelusopimuksiin, joissa palvelut on kuvattu, tuotteistettu ja hinnoiteltu. Tavoitteena on tuottaa tietotekniset palvelut tehokkaasti ja saada kustannusetuja hankintojen laajuudella.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 6 161 5 900 7 500
Bruttotulot 6 160 5 899 7 499
Nettomenot 1 1 1
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1    


2012 talousarvio 1 000
2011 talousarvio 1 000
2010 tilinpäätös 1 000

03. Eräiden virastojen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 7 177 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää oikeusrekisterikeskuksen, onnettomuustutkintakeskuksen, tietosuojalautakunnan ja tietosuojavaltuutetun toimiston toimintamenojen maksamiseen.

Nettobudjetoinnissa ei ole otettu huomioon sähköisen viestinnän tietosuojalain (516/2004) 32 § 1 momentin 1 kohdassa (125/2009) säädetyistä valvontatehtävistä perittävistä maksuista kertyviä tuloja.

Selvitysosa:Oikeusrekisterikeskus vastaa sakkorangaistusten ja rikesakkojen sekä valtiolle tuomittujen korvausten ja saamisten sekä erilaisten hallinnollisten maksujen perimisestä. Viraston tehtävänä on lisäksi rikosvahinkosaamisten periminen ja sakon muuntorangaistusten täytäntöönpanon käynnistäminen sekä monien oikeushallinnon keskeisten rekisterien ylläpito. Oikeusrekisterikeskuksen yleistavoitteen mukaan perintä- ja rekisteröintitehtävät sekä tietojen luovutus hoidetaan virheettömästi ja nopeasti.Keskeisenä tavoitteena on Rajsa-perintäjärjestelmän kehittäminen. Rajsa on valtakunnallinen sakkojen perintäjärjestelmä, jolla on lukuisia liittymiä muiden viranomaisten järjestelmiin. Lainsäädännön muuttuessa järjestelmän kehittäminen on välttämätöntä.

Onnettomuustutkintakeskuksen tehtävänä on turvallisuustutkintalain (525/2011) mukaan kehittää ja ylläpitää onnettomuuksien tutkintavalmiutta, selvittää tehokkaasti ja luotettavasti onnettomuuksien syitä ja antaa niiden perusteella turvallisuussuosituksia sekä seurata turvallisuussuositusten toteutumista.

Tietosuojalautakunnan tehtävänä on käsitellä ja ratkaista asiat, jotka henkilötietolain (523/1999) mukaan kuuluvat sen päätettäviksi sekä seurata henkilötietojen käsittelyä koskevan lainsäädännön kehittämistarvetta ja tehdä tarpeelliseksi katsomiaan aloitteita.

Tietosuojavaltuutetun toimisto antaa henkilötietojen käsittelyä koskevaa ohjausta ja neuvontaa sekä valvoo henkilötietojen käsittelyä. Tietosuojavaltuutetun toimisto ylläpitää ja edistää perusoikeutta yksityisyyteen ja luottamusta yhteiskunnan palveluihin sekä osallistuu tietoyhteiskunnan kehittämiseen Suomessa ja EU:ssa.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 7 727 8 295 8 715
Bruttotulot 725 600 1 538
Nettomenot 7 002 7 695 7 177
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 485    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 32    

Määrärahan arvioitu käyttö(1 000 euroa)
   
Oikeusrekisterikeskus 3 850
Onnettomuustutkintakeskus 1 303
Tietosuojalautakunta 15
Tietosuojavaltuutetun toimisto 1 730
Palvelukeskusten maksut 279
Yhteensä 7 177

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Vuosien 2008—2011 määräaikaisen lisäyksen (Oikeusrekisterikeskuksen tietotekniikkaympäristön turvaaminen; siirto momentilta 28.70.20) poisto -400
Vuoden 2011 kertaluonteisen lisäyksen (Oikeusrekisterikeskuksen eläintenpitokieltorekisteri) poisto -70
Vuoden 2011 kertaluonteisen lisäyksen (Oikeusrekisterikeskuksen liikennerikosilmoitusten uusiminen) poisto -100
Liikennerikosilmoitusten uusimishankkeesta syntyvä säästö -90
Vuoden 2011 kertaluonteisen lisäyksen (Oikeusrekisterikeskuksen tietojärjestelmämuutokset; siirto momenteilta 25.10.03 ja 25.40.01) poisto -140
Vuoden 2011 kertaluonteisen lisäyksen (Oikeusrekisterikeskuksen tietojärjestelmämuutos; lasten suojeleminen) -280
Vuoden 2011 kertaluonteisen lisäyksen (Oikeusrekisterikeskuksen Virtu-palvelun käyttöönotto) poisto -200
Tasokorotus 500
Palkkojen tarkistukset 79
Oikeusrekisterikeskuksen tietohallintomenot 500
Oikeusrekisterikeskuksen valtakunnallisen rekisterinpitäjän tehtävät, siirto momentilta 25.10.03 40
Siirto momentilta 25.01.01 (1 htv) 60
Onnettomuustutkintakeskuksen toimintaedellytysten turvaaminen 100
Tietosuojavaltuutetun toimiston toimintaedellytysten turvaaminen 50
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen -1
Yhteensä 48

Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Lisäys 60 000 euroa talousarvioesityksen 7 117 000 euroon nähden aiheutuu yhden henkilötyövuoden palkkaus- ja muiden menojen siirrosta momentilta 25.01.01 Onnettomuustutkintakeskukseen.


2012 talousarvio 7 177 000
2011 III lisätalousarvio 566 000
2011 talousarvio 7 129 000
2010 tilinpäätös 6 549 000

04. Tutkimus ja kehittäminen(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 890 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen ja Yhdistyneiden Kansakuntien yhteydessä toimivan Euroopan Kriminaalipolitiikan instituutin toimintamenojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös Kriminaalipolitiikan instituutin jakamien apurahojen maksamiseen.

Selvitysosa:Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tavoitteena on tukea oikeusministeriön suunnittelua, lainvalmistelua ja päätöksentekoa sekä hallinnonalan toimijoiden ja yhteiskunnan tietotarpeita.

Yhdistyneiden Kansakuntien yhteydessä toimiva Euroopan Kriminaalipolitiikan instituuttituottaa kansainvälisiä asiantuntijapalveluja kriminaalipolitiikan alalla. Laitoksen toimintaa ohjaavat keskeisesti YK:n kriminaalipoliittinen ohjelma ja siihen liittyvät linjapäätökset.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 2 655 2 384 2 390
Bruttotulot 683 500 500
Nettomenot 1 972 1 884 1 890
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 286    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 304    

Määrärahan arvioitu käyttö(1 000 euroa)
   
Oikeuspoliittinen tutkimuslaitos 1 268
Kriminaalipolitiikan instituutti 512
Palvelukeskusten maksut 110
Yhteensä 1 890

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 36 000 euroa palkkausten tarkistusten johdosta.

Valtiovarainvaliokunta:

Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen määrärahatilanne on erittäin tiukka. Eduskunta lisäsi vuoden 2010 talousarvioon 150 000 euron kertaluonteisen lisäyksen, jonka avulla selvittäneen vielä kuluvasta vuodesta. Ensi vuoden rahoitus on kuitenkin ongelmallinen, sillä valiokunnan saaman selvityksen mukaan laitoksen toimintamenot (ilman projektityöntekijöiden palkkoja) ovat 1,7 miljoonaa euroa, mutta talousarvioesityksen mukainen määräraha on 1,268 miljoonaa euroa. Laitoksen resurssit eivät siten riitä edes pysyvien virkamiesten palkkojen maksuun, vaan ne joudutaan maksamaan osittain projektirahoituksen avulla.

Hallitusohjelmassa todetaan, että valtion sektoritutkimuslaitokset kootaan suuremmiksi kokonaisuuksiksi ja että oikeuspoliittisen tutkimuksen voimavaroja vahvistetaan sektoritutkimuksen rakenneuudistuksen yhteydessä.

Valiokunta kiirehtii uudistuksen toteuttamista ja korostaa, että oikeuspoliittisen tutkimuksen rahoitus on saatava sellaiselle tasolle, että se antaa mahdollisuuden tuottaa päätöksenteon tarvitsemaa ja ajantasaista tietoa rikollisuudesta, rangaistusten vaikuttavuudesta, lakien vaikutuksesta sekä oikeusturvakoneiston toiminnasta.


2012 talousarvio 1 890 000
2011 III lisätalousarvio 30 000
2011 talousarvio 1 854 000
2010 tilinpäätös 1 990 000

20. Erityismenot (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 9 500 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) turvallisuustutkintalain (525/2011), Euroopan unionin lainsäädännön ja Suomea velvoittavien kansainvälisten sopimusten mukaan turvallisuustutkintaa varten asetetuista tutkintaryhmistä sekä kansainvälisenä yhteistyönä toimitettavasta tutkinnasta aiheutuvien palkkioiden ja muiden kulutusmenojen maksamiseen

2) konkurssiasiamiehen vähävaraisessa konkurssipesässä ottamaan kuluvastuuseen liittyen ulkomaisessa tuomioistuimessa tai muussa viranomaisessa antamasta sitoumuksesta mahdollisesti johtuvan korvausvastuun toteuttamiseen

3) viranomaistoiminnasta lakien ja asetusten nojalla aiheutuvien oikeudenkäyntikulujen maksamiseen

4) valtion maksettavaksi vahingonkorvauslain (412/1974) nojalla määrättyjen korvausten maksamiseen

5) oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä annetun lain (362/2009) nojalla aiheutuvien hyvitysten maksamiseen.

Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 640 000 euroa erityisesti perustelujen toisen kappaleen kohdan 3 mukaisten menojen kasvu ja kohdan 5 mukaiset menot.


2012 talousarvio 9 500 000
2011 III lisätalousarvio
2011 talousarvio 8 860 000
2010 tilinpäätös 9 782 920

21. Oikeusministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 163 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää ministeriön hallinnonalalla tuottavuutta edistävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankintaan.

Selvitysosa:Momentille on koottu hallinnonalan tuottavuustoimenpiteistä aiheutuneita säästöjä vastaavat määrärahat. Määräraha on tarkoitus käyttää tuottavuutta edistävien hankkeiden rahoittamiseen.

Määrärahan mitoituksessa on muutoksena (lisäystä 44 000 euroa) otettu huomioon puolet valtionhallinnon it-palvelujen uudelleenjärjestelyistä aiheutuneita säästöjä (117 000 euroa) vastaavista määrärahoista (88 000 euroa). Loput 44 000 euroa määrärahoista on kohdennettu niille momenteille (25.10.03, 25.20.01 ja 25.40.01), joille säästötkin on kohdistettu.


2012 talousarvio 163 000
2011 talousarvio 119 000

29. Oikeusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 51 000 000 euroa.


2012 talousarvio 51 000 000
2011 talousarvio 51 000 000
2010 tilinpäätös 49 328 591

50. Avustukset(kiinteä määräraha)

Momentille myönnetään 3 788 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) avustuksiin saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen

2) avustuksiin rikollisuutta ehkäisevää työtä tekeville ja rikosten uhreista huolehtiville yhteisöille sekä rikollisuutta ehkäisevän työn arviointiin

3) avustuksiin Julkisen Sanan Neuvostolle ja säädösaineistoa julkaiseville yhteisöille, avustuksiin maakuntien liitoille, jotka alueellaan huolehtivat lainopillisen asiantuntija-avun hankkimisesta kalatalousyhteisöille eräisiin laajoihin vesiasioihin liittyvissä kysymyksissä ja maakuntien liitoille avustuksiin alueensa vesi- ja maanomistusoikeuksien selvittämiseen

4) avustuksiin oikeusjärjestyksen kehittämistä ja tunnetuksi tekemistä tukevaan toimintaan

5) avustuksiin ympäristövahingoista johtuvien oikeudenkäyntien korvaamiseen sekä ympäristönsuojelua koskevissa hallintoasioissa aiheutuneisiin tarpeellisiin edunvalvontakustannuksiin edellyttäen, että asialla voidaan katsoa olevan tärkeää merkitystä yleisen ympäristönsuojelun edun kannalta tai huomattavaa vaikutusta lukuisten henkilöiden oloihin, eikä asianosaiselle tai kantajalle aiheutuvia kuluja voida pitää kohtuullisina ottaen huomioon hänen maksukykynsä.

Määrärahaa saa käyttää myös valtionhallinnon laitosten kanssa rikoksentorjuntaan ja rikoksentorjunnan arviointiin liittyvistä hankkeista aiheutuviin menoihin.

Käyttösuunnitelma (1 000 euroa)
   
Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen (enintään) 3 187
Muut avustukset (enintään) 601
Yhteensä 3 788

Selvitysosa:

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista valtiolle aiheutuvat menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2014 2015 2016 2017 lukien
             
Saamelaiskulttuurikeskuksen vuokrasopimusvaltuus            
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset 1 370 1 370 1 370 1 370 1 370 1 370/vuosi
Vuoden 2012 sitoumukset - - - - - -
Menot yhteensä 1 370 1 370 1 370 1 370 1 370 1 370 /vuosi

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Saamelaiskäräjien palkantarkistukset 36
Saamelaiskulttuurikeskuksen vuokramenot 1 481
Vuoden 2011 kertameno saamelaiskulttuurikeskuksen hallintotilojen irtokalusteiden ja AV-laitteiden hankintaan -250
Vuoden 2011 kertaluonteisen lisäyksen poisto -100
Rikosuhripäivystys 200
Järjestöjen tuki- ja jäsenmaksusäästö (HO) -200
Yhteensä 1 167

Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Talousarvioesitykseen nähden käyttösuunnitelman Avustukset saamelaisten kulttuuri-itsehallinnon ylläpitämiseen -kohdan määrärahaa on lisätty 60 000 euroa. Lisäys, joka johtuu Saamelaiskulttuurikeskuksen henkilöstömenojen kasvusta, katetaan määrärahasiirrolla käyttösuunnitelman Muut avustukset -kohdasta.

Valtiovarainvaliokunta:

Momentin määrärahasta osoitetaan avustusta mm. rikosuhripäivystykselle. Eduskunta lisäsi kuluvan vuoden talousarvioon 100 000 euron määrärahan ja korosti, että jatkossa on huolehdittava siitä, että rikosuhripäivystyksen rahoitus saadaan kestävälle ja vakaalle pohjalle.

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan oikeusministeriön tarkoituksena on lisätä rikosuhripäivystyksen rahoitusta siten, että avustus nousee kuluvan vuoden 220 000 eurosta 290 000 euroon. Tämän lisäksi Raha-automaattiyhdistyksen avustus ensi vuodelle on alustavien tietojen mukaan 806 000 euroa. Avustus olisi siten yhteensä noin 1,1 miljoonaa euroa, joka on 70 000 euroa kuluvaa vuotta enemmän.

Valiokunta pitää myönteisenä, että toiminnan rahoitusta on voitu jonkin verran lisätä ja korostaa, että toiminnan on oltava alueellista kattavaa.


2012 talousarvio 3 788 000
2011 III lisätalousarvio 240 000
2011 talousarvio 2 621 000
2010 tilinpäätös 2 301 750

51. Eräät valtion maksamat korvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 14 150 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) rikosvahinkolain (1204/2005) nojalla maksettaviin rikosvahinkokorvauksiin

2) syyttömästi vangitulle tai tuomitulle valtion varoista vapauden menetyksen johdosta maksettavasta korvauksesta annetun lain (422/1974) nojalla maksettaviin korvauksiin sekä niihin liittyvien vähäisten asiamiespalkkioiden maksamiseen.


2012 talousarvio 14 150 000
2011 talousarvio 14 150 000
2010 tilinpäätös 13 990 189