Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         10. Liikenneverkko
              20. Perusväylänpito
              (40.) Avustus Finavia Oyj:lle
              78. Eräät väylähankkeet
              79. Elinkaarirahoitushankkeet
         50. Tutkimus
            (60.) Liiketoiminta
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2012

10. LiikenneverkkoPDF-versio

Selvitysosa:Liikenneverkko muodostuu maantieverkosta, rataverkosta ja vesiväylistä. Maantieverkon pituus oli 78 162 km, rataverkon pituus 5 919 km ja vesiväylien pituus 16 226 km vuoden 2010 lopussa. Vastaava väyläomaisuuden kirjanpitoarvo oli maantieverkon osalta 14,9 mrd. euroa, rataverkon osalta 3,5 mrd. euroa ja vesiväylien osalta 0,2 mrd. euroa.

Olemassa oleva liikenneverkko pidetään kunnossa perusväylänpidon toimin. Perusväylänpidon määrärahasta rahoitetaan pienehköt investoinnit, kunnossapito, liikenteen hallinta ja väylänpidon omistajatoimintojen menot. Perusväylänpidossa asetetaan etusijalle teiden, ratojen ja vesiväylien jokapäiväinen liikennöitävyys, liikenneverkon kunnosta huolehtiminen sekä turvallisuus ja ympäristö.

Perusväylänpidon rahoituksesta lähes puolet on sidottu pitkäkestoisiin indeksisidonnaisiin sopimuksiin. Määrärahoihin tehdään 13,65 milj. euron tasokorotus. Tästä huolimatta määrärahojen ostovoima laskee hieman.

Perusväylänpidon investointimenotovat 268,4 milj. euroa. Väylien uus- ja laajennusinvestointeihin ja niiden hankesuunnitteluun (ml. kehittämishankkeiden hankesuunnittelu) käytetään 100,2 milj. euroa ja korvausinvestointeihin 168,2 milj. euroa, mistä rataverkon korvausinvestointeihin 88,7 milj. euroa. Korvausinvestoinnit ovat perusparannuksia, joissa olemassa olevien väylien rakenteita tai laitteistoja uusitaan väylän kunnon ja toimivuuden palauttamiseksi.

Kunnossapitomenotovat 552 milj. euroa. Kunnossapito muodostuu liikenneverkon ylläpidosta, hoidosta, käytöstä ja merikartoituksesta. Ylläpitotoimilla (189,9 milj. euroa, josta tiet 142,8 milj. euroa, radat 45,2 milj. euroa ja vesiväylät 1,9 milj. euroa) varmistetaan väylien rakenteiden ja liikenteen ohjausjärjestelmien toimintakunnon säilyminen. Hoitoa (293,9 milj. euroa) ovat toimet, joita säännöllisesti tarvitaan väylän, varusteen tai rakenteen pitämiseksi toimintakunnossa. Käytöllä (60,0 milj. euroa) tarkoitetaan lähinnä väylien valaistuksen ja rataverkon sähköenergian menoja. Merikartoitus (8,0 milj. euroa) sisältää merenmittauksen ja merikarttojen valmistuksen menot.

Liikenteenhallintamenot ovat 129,3 milj. euroa. Liikenteen hallinta muodostuu jäänmurtopalveluista (55,0 milj. euroa)1) sekä muista liikenteen informaatio- ja ohjauspalveluista (74,3 milj. euroa), joilla parannetaan tie-, rautatie- ja vesiliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä vähennetään liikenteen päästöjä. Talvimerenkulun menot on mitoitettu 840 toimintapäivän mukaan. Väylämaksulain mukaisten tehtävien kustannusvastaavuuden arvioidaan olevan 86,2 % vuonna 2012. Väylämaksun tarkoituksena on kattaa kauppamerenkulun väylien rakentamisesta, hoidosta ja ylläpidosta sekä alusliikennepalvelusta ja jäänmurtajien avustustoiminnasta aiheutuvat kustannukset. Eduskunta on hyväksynyt talousarvioesitykseen liittyvän esityksen laiksi väylämaksun tarkistamiseksi 9,5 %.

Lautta- ja lossiliikennöintimenot45,0 milj. euroa muodostuvat maantielauttojen ja -lossien liikennöinnistä.

Liikenteen suunnittelumenot ovat 11,7 milj. euroa ja väylänpidon omaisuushallinnan menot 5,5 milj. euroa.

Liikenneverkon toimivuutta mitataan kansalaisille, elinkeinoelämälle ja sidosryhmille ja palveluntuottajille tehdyillä tyytyväisyystutkimuksilla. Toimivuuden turvaamisessa keskitytään junaliikenteen täsmällisyyden parantamiseksi tarvittaviin toimiin ja jäänmurtopalveluiden riittävyyden varmistamiseen.

Väylien kuntoa turvaavat toimet mitoitetaan siten, että kauppamerenkulun huonokuntoisten väylien määrä, radanpidosta aiheutuvat liikennerajoitukset ja huonokuntoisten maantie- ja rautatiesiltojen määrä vähenee, mutta huonokuntoisten päällystettyjen teiden määrä lisääntyy.

Tieliikenteen turvallisuutta parannetaan hoidon toimenpiteillä ja taajamajärjestelyillä sekä lisäämällä liikenteen ajonopeuksien automaattivalvontaa. Kauppamerenkulun turvallisuutta parannetaan kartoittamalla lisää vesiväyliä ja uudistamalla meriliikenteen ohjauspalveluja. Rautatieliikenteen turvallisuutta parannetaan tasoristeysten määrää vähentämällä.

Ympäristön tilaa parannetaan pohjavesisuojauksilla ja meluntorjunnalla.

Yksityistiet ovat tärkeä osa liikennejärjestelmää. Tavoitteena on pitää ne riittävässä kunnossa teiden varsien asujien kannalta sekä puukuljetusten turvaamiseksi.

Liikenneverkon kehittämishankkeillaparannetaan liikenneoloja. Vuonna 2012 käynnistetään tiehankkeet E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke, vt 12 Tampereen rantaväylä ja Turun sataman tieyhteys, Suikkilantie. Tampereen rantaväylä ja Turun sataman tieyhteys toteutetaan jälkirahoituksella.

Liikenne- ja viestintäministeriö asettaa alustavasti Liikennevirastolle vuodelle 2012 seuraavat toiminnalliset tavoitteet, jotka tukevat pääluokkaperusteluissa liikenteen toimialalle asetettuja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden tavoitteita, tutkimukselle sekä hallinnonalalle asetettuja yhteisiä tavoitteita.

Tulostavoite 2010
toteutuma
2011
tavoite/
ennuste
2012
tavoite
       
TUOTOKSET JA LAADUNHALLINTA      
Palvelukyky ja laatu      
Kansalaisten tyytyväisyys matkojen toimivuuteen (asteikko 1—5)   3,3 3,3
Elinkeinoelämän tyytyväisyys väylien palvelutasoon (asteikko 1—5)   3,4 3,4
Sidosryhmien tyytyväisyys Liikenneviraston toimintaan (asteikko 1—5)   3,5 3,5
Matka- ja kuljetusketjujen toimivuus      
Radanpidosta johtuvat viivästykset kaukoliikenteessä, % junista 5 min. 9,8 4 4
Radanpidosta johtuvat viivästykset lähiliikenteessä, % junista 3 min. 2,3 1 1
Nopean (väh.160 km/h) rataverkon pituus, km 795 873 906
25 tonnin akselipainon sallivien rataosien pituus, km 547 815 815
Jäänmurtopalveluiden odotusaika, h, enintään 3,0 3,5 3,5
Väylien kunto      
Kauppamerenkulun huonokuntoiset väylät, km, enintään 450 450 380
Päällystetyt tiet kuntoluokissa huono ja erittäin huono, km, enintään 3 403 4 000 4 400
Soratiet kuntoluokissa huono ja erittäin huono, km, enintään 2 800 3 000 3 000
Maantie- ja ratasillat kuntoluokissa huono ja erittäin huono, kpl, enintään 796 850 840
Radan huonosta kunnosta johtuvat liikennerajoitukset, km, (keskeinen rataverkko/muu rataverkko), enintään 52/187 60/210 50/200
Liikenneturvallisuus ja ympäristö      
Tieliikenteen henkilövahinko-onnettomuuksien vähenemä perusväylänpidon toimin, kpl 41 28 28
Tieliikenteen henkilövahinko-onnettomuuksien vähenemä kehittämisinvestoinnein, kpl 13 13 5
Käytössä olevien tasoristeysten määrä valtion liikennöidyllä rataverkolla, kpl 3 172 3 090 2 949
TOIMINNALLINEN TEHOKKUUS      
Kokonaistuottavuuden kehittyminen, % 1,2 0,5 0,2
Hankinta- ja innovaatio-osaamisen kokonaisindeksi 67 67 67
HENKISTEN VOIMAVAROJEN HALLINTA      
Työtyytyväisyys (asteikko 1—5) 3,2 3,4 3,4
Henkilöstön määrä, htv 687,4 647 636

Seuraaviin taulukoihin on koottu Liikenneviraston tulot ja menot, väylämaksulain mukaisen toiminnan tehtävien kehitys ja väylämaksutulot sekä kustannusvastaavuus.

Liikenneviraston menot ja tulot (milj. euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Toimintamenot (01) 91,3 83,7 86,9
— Tulot toiminnasta 4,0 2,3 2,0
— Toimintamenot 95,2 86,0 88,9
     — Hallinto 87,6 76,0 81,9
     — T&K 7,7 10,0 7,0
Perusväylänpito (20) 945,7 924,0 933,1
Tulot 81,2 68,0 78,7
— Yhteisrahoitteisen toiminnan tulot 23,3 17,3 19,3
— Ratamaksu 44,2 39,2 45,8
— Muut tulot 13,7 11,5 13,6
Menot 1 026,9 992,0 1 011,8
— Uus- tai laajennusinvestointi 84,4 95,5 100,2
— Korvausinvestointi 241,3 162,3 168,2
— Ylläpito 195,0 198,8 189,9
— Hoito 311,2 301,0 293,9
— Käyttö 48,2 55,2 60,0
— Merikartoitus 8,0 8,0 8,0
— Liikenteen informaatio- ja ohjauspalvelut 49,0 61,1 74,3
— Talvimerenkulku 45,0 46,2 55,0
— Lautta- ja lossiliikennöinti 35,9 41,7 45,0
— Liikenteen suunnittelu 8,9 16,7 11,8
— Väylänpidon omaisuushallinta - 5,5 5,5
Kehittämisinvestoinnit (76, 77, 78, 79) 551,4 417,3 600,7
Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (76) 38,3 40,6 35,0
Väyläverkon kehittäminen (77) - 66,7 444,7
Eräät väylähankkeet (78) 443,9 249,6 73,1
Elinkaarirahoitushankkeet (79) 69,2 60,4 47,9
Nettomenot yhteensä 1 588,4 1 425,0 1 620,7
       
Bruttomenot yhteensä 1 673,6 1 495,3 1 701,4

Väylämaksulain mukaisen toiminnan tehtävien kehitys ja väylämaksutulot (11.19.06)
  2010
toteutuma
2011
arvio
muutos 2012
arvio
muutos
           
Väylämaksuilla katettava toiminta          
Ulkomaan tavaraliikenne rannikolla, milj. tonnia 91 742 96 000 4,6 % 99 000 3,1 %
Matkustajaliikenne, milj. matkustajaa 17,4 17,5 0,6 % 17,5 0,0 %
Väylämaksut, 1 000 euroa 69 017 70 600 2,3 % 80 304 13,6 %
Väylämaksujen kustannusvastaavuus 83,2 % 76,5 % -8,1 %-yks 86,2 % 11,3 %-yks

01. Liikenneviraston toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 86 934 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) lähialueyhteistyöhankkeiden menoihin

2) kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen maksamiseen.

3) EU:n rahastojen tuella toteutettavien liikenneviraston toimialaan kuuluvien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Liikenneviraston tehtävänä on vastata liikenteen palvelutason ylläpidosta ja kehittämisestä valtion hallinnoimilla liikenneväylillä. Virasto edistää toiminnallaan koko liikennejärjestelmän toimivuutta, liikenteen turvallisuutta, alueiden tasapainoista kehitystä ja kestävää kehitystä.

Liikennevirasto kehittää toimintaansa erityisesti koko liikennejärjestelmän näkökulmasta parantamalla liikennemuotojen yhteistoimintaa ja tuottavuusedellytyksiä.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
budjetoitu
2012
varsinainen
talousarvio
       
Bruttomenot 98 720 86 000 88 934
Bruttotulot 3 968 2 260 2 000
Nettomenot 94 752 83 740 86 934
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 19 652    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 16 768    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Uudelleenkohdennus 2 710
Siirto momentille 31.10.20 Vesiväylänpidon liikenteenhallinnan järjestelmien ylläpito -2 000
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 290
Siirto momentilta 31.10.20 (50 htv) Tieliikennekeskuksen henkilöstö 3 500
Siirto momentille 31.01.01 (-1 htv) -87
VPJ-sopimus 167
Palkkausten tarkistukset 735
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen -180
Tuottavuusohjelmatarkistus (1 htv) 45
Toimintamenosäästö (HO) -900
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -575
Yhteensä 3 705

Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Päätösosan kohta 3) lisätään talousarvioesityksen momentin päätösosan toisen kappaleen kohdaksi 3).


2012 talousarvio 86 934 000
2011 III lisätalousarvio 511 000
2011 talousarvio 83 229 000
2010 tilinpäätös 91 868 000

20. Perusväylänpito(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 933 060 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) väyläverkon uus- ja laajennusinvestoinneista ja niiden hankesuunnittelusta (ml. kehittämishankkeiden hankesuunnittelu lukuun ottamatta sijoitusmenomomenteille budjetoitua hankesuunnittelua), korvausinvestoinneista, ylläpidosta, hoidosta, käytöstä, merikartoituksesta, liikenteen hallinnasta, talvimerenkulun avustamisesta, liikenteen suunnittelusta, väylänpidon omaisuushallinnasta ja muista väylänpitäjän vastuulle kuuluvista tehtävistä aiheutuvien menojen sekä väylänpidosta aiheutuvien vahingonkorvauksien maksamiseen

2) toimintamenomäärärahan vakiosisältöisen käyttötarkoituksen mukaisesti sellaisten välttämättömien lakisääteisten velvoitteiden tekemiseen, joista voi aiheutua menoja myös tulevina varainhoitovuosina

3) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

4) aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen

5) väliaikaisesti radanpidon materiaalitoimituksien maksamiseen ennen materiaalin kohdentamista sijoitusmenomomentille budjetoiduille väylien kehittämishankkeille.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon ratamaksu, yhteisrahoitteisen toiminnan tulot, Saimaan kanavan lupamaksutulot, maksullisen palvelutoiminnan tulot ja omaisuuden myyntituotot lukuun ottamatta kiinteän omaisuuden myyntituloja sekä väylänpidon vahingonkorvaustulot.

Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää muun muassa Pisara-rata -hankkeen selvittämiseen.

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon nettobudjetoituina tuloina 45,8 milj. euron ratamaksu. Liikennevirasto tulouttaa lisäksi rataverolain perusteella momentille 11.19.03 yhteensä 18 600 000 euroa rataveroa. Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon lisäyksenä 13,65 milj. euroa momentin määrärahatason yleisenä tarkistuksena sekä perusradanpitoon lisäystä 20 milj. euroa. Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 140 000 euron siirto momentille 31.30.64 liittyen saariston yhteysalusliikennepalvelujen ostamiseen pitkäaikaisilla sopimuksilla.

Perusväylänpidon menot ja tulot liikennemuodoittain vuosina 2010—2012 (milj. euroa)
  2010 toteutuma 2011 varsinainen talousarvio 2012 varsinainen talousarvio
  bruttomenot bruttotulot nettomenot bruttomenot bruttotulot nettomenot bruttomenot bruttotulot nettomenot
                   
Tienpito 559 18 541 554 14 540 548 17 531
Radanpito 389 62 327 351 54 297 371 61 310
Vesiväylänpito 79 1 77 70 0 70 93 1 92
Yhteensä 1 027 81 946 976 68 908 1 012 79 933

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Perusväylänpito, määrärahatason tarkistus 13 650
Siirto momentilta 31.10.01 Vesiväylänpidon liikenteenhallinnan järjestelmien ylläpito 2 000
Siirto momentille 31.10.01 (-50 htv) Tieliikennekeskuksen henkilöstö -3 500
Siirto momentille 31.10.77 -5 000
Pienten liikenneturvallisuutta edistävien hankkeiden investointiohjelman käynnistäminen 2 700
Jäänmurtopalvelujen määrärahatason tarkistus 4 000
Kertaluonteisten menojen poistuminen -10 680
Maantielauttojen aikaistaminen 2 600
Muu muutos (Kainuun puuhuolto -siirron vaikutukset) 353
Uudelleenkohdennus -500
Radanpidon määrärahan lisäys (HO) 20 000
Siirto momentille 31.30.64 Saariston alusliikennepalvelujen osto -140
Yhteensä 25 483

Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 4,8 milj. euroa.

Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Vähennys 5 000 000 euroa talousarvioesityksen 935 360 000 euroon nähden aiheutuu Pisara-rata -hankkeen suunnittelun siirtämisestä momentille 31.10.77.

Valtiovarainvaliokunta:

Momentin määräraha on 930 miljoonaa euroa, josta on tarkoitus käyttää tienpitoon 528 milj. euroa, radanpitoon 310 milj. euroa ja vesiväylänpitoon 91 milj. euroa. Perusväylänpidon rahoitukseen tehdään 13,65 miljoonan euron tasokorotus ja radanpidon rahoitusta lisätään 20 milj. eurolla. Tämän lisäksi perusväylänpitoon on käytettävissä ratamaksu sekä eräitä muita tuloja arviolta yhteensä noin 79 miljoonaa euroa.

Tasokorotuksesta huolimatta rahoituksen ostovoima heikkenee kustannustason voimakkaan nousun vuoksi; viimeisen vuoden aikana maanrakennuskustannusindeksi on noussut jopa 7 prosenttia. Määrärahaa ei ole sidottu indeksiin, mutta monivuotiset kunnossapito- ja hoitosopimukset ovat sen sijaan indeksisidonnaisia. Määrärahasta menee siten yhä suurempi osa väylien palvelutason ja kunnon säilyttämiseen, eikä esim. alueellisiin investointeihin ole juuri mahdollisuuksia.

Suomen tavaraliikenteestä ja henkilöliikenteestä kulkee maanteillä noin 90 prosenttia. Liikennemäärien kasvu asettaa yhdessä liikenneturvallisuutta koskevien tavoitteiden kanssa tieverkon kunnossapidolle suuria haasteita.

Valiokunta pitää siksi hyvänä hallitusohjelman kirjausta, jonka mukaan osana väylänpidon parantamista on tarkoitus käynnistää pienten liikenneturvallisuutta edistävien hankkeiden investointiohjelma. Tällaisilla pienillä investoinneilla, kuten esim. kevyen liikenteen väylien rakentamisella ja taajamiin sijoittuvien raskaan liikenteen ajoreittien parantamisella, voidaan edistää liikenteen toimivuutta ja turvallisuutta.

Valiokunta lisää momentille 2 700 000 euroa pienten liikenneturvallisuutta edistävien hankkeiden investointiohjelman käynnistämiseen.

Radanpitoontehtävä 20 miljoonan euron lisäys perustuu kehyspäätöksen linjaukseen, jonka mukaan radanpidon rahoitusta lisätään kehyskaudella yhteensä 110 miljoonaa euroa. Lisärahoitus käytetään junaliikenteen toimivuutta parantaviin sekä häiriöitä poistaviin korvausinvestointeihin, joilla parannetaan liikenteen turvallisuutta, sujuvuutta ja täsmällisyyttä.

Valiokunta on tyytyväinen siihen, että radanpidon rahoitusta lisätään, joskin määrärahojen tarve on vielä huomattavasti suurempi mm. vanhojen teknisten järjestelmien sekä olemassa olevan korjausvelan vuoksi. Rautatieliikenteen täsmällisyyden ja luotettavuuden parantamiseksi on erittäin tärkeää, että resursseja suunnataan routavaurioiden korjaamisen ohella talvikunnossapidon parantamiseen, sähkö- ja turvalaitteiden toimintavarmuuteen sekä ratojen liikenteenohjausjärjestelmien toimivuuteen. Etenkin Helsingin ratapihan liikennöinnin kehittäminen on tärkeää, koska ongelmat heijastuvat sieltä koko rataverkon toimivuuteen.

Vesiväylänpidon osalta valiokunta korostaa meriväylien turvallisuuden parantamista sekä toimia, joilla vähennetään öljyonnettomuuksiin liittyviä riskejä. Myös sisävesiliikenteen kehittämisestä on huolehdittava mm. matkailun ja bioenergian saatavuuden edistämiseksi.

Talvimerenkulun turvaamiseksi valiokunta pitää tärkeänä, että hyvissä ajoin ryhdytään valmistelemaan vanhentumassa olevan jäänmurtokaluston uusimista.

Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä huomiota myös väylämaksujärjestelmän kehittämistarpeisiin. Väylämaksulla katetaan kauppamerenkulun väylien kunnossapidon ja kehittämisen, talvimerenkulun sekä meriliikenteen ohjauksen ja näiden väylien merenmittauksen kustannukset. Väylämaksu on ollut viime vuosina alijäämäinen mm. vähentyneiden aluskäyntien sekä talvimerenkulun kustannusten nousun vuoksi, mistä johtuen väylämaksua korotetaan ensi vuoden alusta 9,5 prosentilla.

Valiokunnan saaman selvityksen mukaan nykyinen väylämaksujärjestelmä ei kuitenkaan ota riittävästi huomioon laivojen jäissäliikkumisominaisuuksia, vaan väylämaksu on kunkin jääluokan sisällä samansuuruinen riippumatta käytetyn jäänmurtopalvelun laadusta tai määrästä. Nykyinen järjestelmä ei siten kannusta varustamoja rakentamaan aluksia, jotka pärjäisivät jäissä ilman jäänmurtoapua.

Valiokunta pitää väylämaksujärjestelmän uusimista välttämättömänä. Valiokunta viittaa eduskunnan vastikään (30.11.2011) hyväksymään lausumaan ja edellyttää, että hallitus käynnistää väylämaksujärjestelmän kokonaisuuudistuksen, jossa otetaan huomioon myös alusten ympäristöominaisuudet ja jäänmurtopalvelujen tosiasiallinen käyttö (HE 65/2011 vp — LiVM 7/2011 vp).


2012 talousarvio 933 060 000
2011 III lisätalousarvio 16 379 000
2011 talousarvio 907 577 000
2010 tilinpäätös 912 052 000

35. Valtionavustus länsimetron rakentamiseen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 34 974 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustuksen maksamiseen länsimetron rakentamiseen.

Selvitysosa:Länsimetro sisältää metron jatkamisen Ruoholahdesta Matinkylään. Valtuudesta aiheutuvien menojen määrä muuttuu maanrakennuskustannusindeksin muutosten mukaisesti. Helmikuun 2011 hintatasossa (ind. 145,3 2000=100) hankkeen rakentamiskustannukset ovat 737 milj. euroa, joka vastaisi 221 milj. euron suuruista valtion avustusta.

Avustus maksetaan edellisenä vuonna toteutuneiden kustannusten perusteella. Vuonna 2011 syntyvien rakentamiskustannusten arvioidaan olevan noin 116,58 milj. euroa, josta valtion avustuksen 30 % osuus on 34,974 milj. euroa. Rakentamisesta valtiolle aiheutuvien kustannusten arvioidaan vuoden 2007 lokakuun kustannustasossa (ind. 131,5 2000=100) olevan 49,4 milj. euroa vuonna 2013, 63,7 milj. euroa vuonna 2014, 40,4 milj. euroa vuonna 2015 sekä 11,5 milj. euroa myöhempinä vuosina yhteensä. Luvut ovat ilman arvonlisäveromenoa.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2014 2015— Yhteensä vuodesta 2012 lähtien
           
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset 34 974 49 387 63 691 51 948 200 000


2012 talousarvio 34 974 000
2011 talousarvio 13 000 000
2010 tilinpäätös

(40.) Avustus Finavia Oyj:lle(siirtomääräraha 3 v)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2011 talousarvio 1 100 000
2010 tilinpäätös

41. Valtionavustus eräiden lentopaikkojen rakentamiseen ja ylläpitoon(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustuksen maksamiseen Seinäjoen (Rengonharjun) säännöllisen reittiliikenteen piirissä olevan sekä Mikkelin lentokenttien rakenteiden ja laitteiden investointeihin sekä ylläpitomenoihin. Investointiavustus saa olla enintään 90 % investointimenoista. Muiden avustusten yhteismäärä saa olla enintään 70 % käyttömenoista. Avustukset myönnetään kustannuksiin ilman arvonlisäveroa.

Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää vuonna 2012 Seinäjoen (Rengonharju) ja Mikkelin lentopaikkojen investointi- ja ylläpitomenoihin 1 milj. euroa.


2012 talousarvio 1 000 000
2011 talousarvio 2 700 000
2010 tilinpäätös 2 000 000

50. Valtionavustus yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 13 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) yksityisistä teistä annetun lain (358/1962) ja asetuksen (1267/2000) mukaisten valtionavustusten maksamiseen yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen

2) tiekuntien neuvonnan ja opastamisen tukemiseen ja sitä tukevan materiaalin ja palveluiden tuottamiseen.

Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää yksityisten teiden kunnossapidon ja parantamisen tukemiseen. Määrärahaa käytetään tasa-arvoisen liikkumisen turvaamiseen ja pysyvän asutuksen sekä perustuotantotoiminnan tarvitsemien teiden avustamiseen niiden merkityksen suhteessa.

Valtionavustus kohdistuu ensisijassa yksityisten teiden parantamiseen sekä lauttojen käytön ja kunnossapidon tukemiseen. Valtioavustukseen oikeutettuja teitä on noin 55 000 km. Avustettavia kohteita on vuosittain noin 1 000 ja keskimääräinen avustus on 20 000 euroa. Tuen enimmäisosuus voi olla 75 % todellisista hyväksytyistä kustannuksista. Tavanomaisissa parantamiskohteissa tuen osuus on ollut noin 60 % ja erityiskohteissa, kuten silloissa, 75 %. Kuntien tuki kyseisiin kohteisiin on ollut noin 20 %. Avustettavia lauttapaikkoja on noin 20 kpl ja niihin käytettävä tuki on noin 2 milj. euroa.

Valtiovarainvaliokunta:

Momentille ehdotetaan 8 miljoonan euron määrärahaa, joka on 15 miljoonaa euroa kuluvaa vuotta vähemmän. Määrärahan tuntuva aleneminen johtuu siitä, että vuosina 2009—2011 momentin määrärahaa korotettiin vuosittain 10 miljoonalla eurolla puukuljetuksiin käytettävien yksityisteiden parantamiseksi. Tämän kolmivuotisen määrärahalisäyksen päätyttyä momentille on tehty säästötoimenpiteenä vielä 5 miljoonan euron vähennys.

Yksityistiet ovat tärkeä osa liikennejärjestelmää ja niillä on suuri merkitys mm. elinkeinoelämän, maaseudun yritystoiminnan sekä matkailun toimivuudelle ja kannattavuudelle. Yksityistiet ovat myös perusedellytys toimivalle puuntuotannolle ja puunhankinnalle. Valiokunta lisää momentille 5 000 000 euroa maa- ja metsätalouden ja maaseutuelinkeinojen toimintaedellytysten parantamiseksi.


2012 talousarvio 13 000 000
2011 talousarvio 23 000 000
2010 tilinpäätös 23 000 000

76. Maa- ja vesialueiden hankinnat ja korvaukset (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 35 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) maantielain (503/2005) mukaisten maa-alueiden ja korvausten lisäksi myös näihin liittyvien välttämättömien menojen maksamiseen

2) kiinteistötoimitusmaksusta annetun lain (558/1995) mukaisten kiinteistötoimitusmaksujen maksamiseen

3) tietä varten tarvittavien alueiden hankkimiseen ja korvaamiseen ennen tiesuunnitelman hyväksymistä

4) ratalain (110/2007) mukaista toimintaa varten hankittavien maa-alueiden kauppahintojen ja korvausten maksamiseen

5) väylien ja muiden maa- ja vesirakennuskohteiden rakentamista varten tarpeellisten maa- ja vesialueiden hankintamenojen maksamiseen

6) vesilain (264/1961) mukaisten korvausten maksamiseen.

Selvitysosa:Tiealueiden hankintoihin, korvauksiin ja lunastuksiin on tarkoitus käyttää 32 000 000 euroa, rata-alueiden hankintoihin, korvauksiin ja lunastuksiin 2 980 000 euroa sekä maa- ja vesialueiden hankintoihin ja korvauksiin 20 000 euroa.


2012 talousarvio 35 000 000
2011 III lisätalousarvio 12 200 000
2011 talousarvio 28 350 000
2010 tilinpäätös 38 283 875

77. Väyläverkon kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 444 653 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin

2) aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen.

Valtuus

Liikennevirasto oikeutetaan tekemään

1) väyläverkon kehittämisinvestointien suunnittelusta ja toteuttamisesta aiheutuviin menoihin.

2) sopimuksia Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen II-vaihe, loppuunsaattaminen -nimisen ratahankkeen toteuttamiseksi vuoden 2011 talousarviossa myönnetyn enintään 90 milj. euron sijasta enintään 344,0 milj. euron määrästä.

3) sopimuksia E18 Koskenkylä—Kotka erillishankkeen osalta enintään 33,0 milj. euron määrästä.

Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikki valtion talousarviorahoituksella toteutettavat hankkeet.

Hanke-erittely
  Valmis Sopimus- Arvioitu Määräraha Rahoitustarve
  liiken- valtuus käyttö v. 2012 myöhemmin
  teelle milj. € milj. € milj. € milj. €
           
Käynnissä olevat väylähankkeet          
Tiehankkeet          
Vt 6 Lappeenranta—Imatra 2011 177,0 158,2 8,5 10,3
Vt 4 Kemin kohta ja sillat 2010 74,0 64,5 0,15 9,35
Kt 51 Kirkkonummi—Kivenlahti 2013 80,0 46,9 18,0 15,1
Vt 5 Päiväranta—Vuorela 2014 90,0 52,5 20,8 16,7
Vt 6 Joensuun kohta 2012 35,0 28,8 6,2 -
E18 Haminan ohikulkutie 2015 180,0 1,0 47,0 132,0
Vt 8 Sepänkylän ohikulkutie 2013 55,0 3,0 22,9 29,1
Vt 19 Seinäjoen itäinen ohikulkutie 2014 63,0 1,0 18,0 44,0
Vt 2 Karkkila—Humppila -välin parantaminen 2012 10,0 10,0 - -
           
Ratahankkeet          
Ilmalan ratapiha 2012 115,0 110,5 4,5 -
Lahti—Luumäki palvelutason parantaminen 2010 210,0 209,9 0,1 -
Keski-Pasila palvelutason parantaminen 2012 50,0 33,4 16,6 -
Kehärata 2014 389,0 152,6 115,7 120,7
Rovaniemi—Kemijärvi sähköistys 2013 24,0 2,0 10,0 12,0
Seinäjoki—Oulu palvelutason parantaminen II- vaihe, loppuunsaattaminen 2015 344,0 40,0 60,0 244,0
Kokkola—Ylivieska, 2. raide 2017 310,0 - 40,0 270,0
           
Vesiväylähankkeet          
Pietarsaaren meriväylä 2012 11,4 4,4 7,0 -
Uudenkaupungin meriväylä 2012 11,0 4,7 6,3 -
           
Yhteiset väylähankkeet          
Vt 14 Savonlinnan keskusta, 1. vaihe 2011 20,0 19,5 0,5 -
Vt 14 Savonlinnan keskusta, 2. vaihe 2013 80,0 28,7 36,4 14,9
Käynnissä olevat väylähankkeet yhteensä   2 328,4 971,6 438,65 918,15
           
Uusi väylähanke          
E 18 Koskenkylä—Kotka erillishanke 2014 33,0 - 1,0 32,0
Uusi väylähanke yhteensä   33,0 - 1,0 32,0
           
Käynnissä olevat ja uudet väylähankkeet yhteensä   2  361,4 971,6 439,65 950,15

Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 354,8 milj. euroa.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2014 2015— Yhteensä vuodesta 2012 lähtien
           
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset 439 653 362 833 248 213 329 900 1 380 599

SeinäjokiOulu palvelutason parantaminen II-vaihe, loppuunsaattaminen. Vuoden 2011 talousarviossa myönnettyä enintään 90 milj. euron valtuutta hankkeelle Seinäjoki—Oulu II-vaihe laajennetaan. Samalla hankevaltuutta tarkistetaan 254 milj. eurolla enintään 344 milj. euroon. Valtuuden laajennus ja hanke Kokkola—Ylivieska 2. raide mahdollistavat koko hankkeen loppuunsaattamisen Seinäjoki—Oulu välisen palvelutason parantamisen. Hanke valmistuu vuonna 2017.

Uuden hankkeen perusteluna esitetään seuraavaa:

E18 KoskenkyläKotka erillishanke. Hanke liittyy elinkaarihankkeeseen E18 Koskenkylä—Kotka. Osuuden Koskenkylä—Kotka rakentaminen moottoritieksi päätettiin vuoden 2010 talousarviossa toteuttaa elinkaarirahoitushankkeena. Tästä hankkeesta toteutetaan erillishankkeena Kotkan päässä Kyminlinnan ja Jumalniemen eritasoliittymien parantaminen ja meluntorjunnan tehostaminen nykyisellä moottoritiellä Kyminlinnan ja Rantahaan välillä. E18 Koskenkylä—Kotka hankkeesta on hankintasuunnitelmaa muutettu siten, että erillisurakoina voidaan hankkia tieosuuden telematiikka sekä pääosin Kotkan kaupungin rahoittama eritasoliittymä. Näillä toimilla varmistetaan tasapuolinen urakkakilpailu, hankkeiden tehokas toteuttaminen ja vähennetään hankkeista valtiolle aiheutuvien rahoituskulujen määrää. Erillishanke sisältää lisäksi uuden moottoritien liikennetelematiikalle välttämättömän tietoliikenneyhteyden rakentamisen välille Kehä III—Porvoo. Koskenkylä—Kotka erillishankkeen kustannusarvio on 33 milj. euroa (ind. 130, 2005=100), josta Kotkan kaupungin osuus 15,5 milj. euroa. Koko moottoritiehankkeelle laskettu hyöty-kustannussuhde on 1,2.

Pisara-radan suunnittelu käynnistyy vuonna 2012. Hankesuunnittelun arvioidaan maksavan noin 40 milj. euroa, josta valtion osuus on 83 % ja Helsingin kaupungin osuus 17 %. Vuoden 2012 suunnittelumenojen arvioidaan olevan noin 5 milj. euroa.

Täydentävän esityksen (HE 119/2011 vp) selvitysosa:Lisäys 5 000 000 euroa talousarvioesityksen 439 653 000 euroon nähden aiheutuu siirrosta momentilta 31.10.20.

Valtiovarainvaliokunta:

Momentin määräraha on 444,65 miljoonaa euroa, jolla rahoitetaan valtion talousarviorahoituksella toteutettavat hankkeet. Määrärahasta käytetään käynnissä olevien kehittämishankkeiden rahoitukseen 438,65 milj. euroa ja yhden uuden kehittämishankkeen (E18 Koskenkylä—Kotka erillishanke) aloitukseen 1 miljoona euroa.

Tällä hetkellä on käynnissä 9 tiehanketta, 8 ratahanketta ja 2 vesiväylähanketta. Näiden lisäksi Savonlinnassa on käynnissä kaupungin keskustaa koskeva ns. yhteinen väylähanke. Jo käynnissä olevien hankkeiden rahoitukseen tarvitaan ensi vuoden jälkeen vielä 918,15 miljoonaa euroa ja E18-erillishankkeen jatkorahoituksen tarve on 32 miljoonaa euroa.

Valiokunta pitää tärkeänä, että keskeneräiset hankkeet saatetaan asianmukaisesti loppuun ja että erityisesti Seinäjoki—Oulu-radan peruskorjaus valmistuu suunnitelmien mukaisesti vuonna 2017. Hankkeen II-vaiheen tilausvaltuus korotetaan nyt 344 miljoonaan euroon, mikä merkitsee tuntuvaa korotusta aiempaan 90 miljoonan euron valtuuteen. Valtuuden korotus johtuu siitä, että kuluvan vuoden kolmannessa lisäbudjetissa luovuttiin Kokkola—Ylivieska-kaksoisraiteen rakentamisesta elinkaarihankkeena, ja rahoitus muutettiin tavanomaiseksi budjettirahoitukseksi. Valiokunta pitää nyt valittua rahoitustapaa hyvänä ja toteaa, että koko rataosan valmistuminen lisää merkittävästi liikenneverkon toimivuutta, parantaa liikenneturvallisuutta sekä raideliikenteen kilpailukykyä.

Kehittämishankkeiden ohella momentin määrärahasta osoitetaan 5 milj. euroa Pisara-radan suunnitteluun. Pisara-rata on Helsingin kantakaupungin alittava rautatie, joka yhdistää pääradan ja rantaradan kaupunkiraiteet. Kyseessä on erittäin mittava hanke, jota koskevan hankesuunnittelun arvioidaan maksavan 40 miljoonaa euroa. Suunnittelurahoitus on hankkeen mittavuudesta johtuen tarkoitus maksaa väyläverkon kehittämiseen tarkoitetulta momentilta, eikä perusväylänpidosta, kuten suunnittelumenot yleensä maksetaan. Valiokunta pitää tätä ratkaisua perusteltuna ja radan suunnittelun käynnistämistä tärkeänä. Toteutuessaan rataosuus vähentää merkittävästi päärautatieaseman ruuhkaa, mikä edistää Helsingin seudun lähiliikenteen ohella myös kaukoliikenteen toimivuutta.

Valiokunta toteaa, että ensi vuonna käynnistetään myös kaksi muuta kehittämishanketta (Vt 12 Tampereen rantaväylä sekä Turun satamayhteys), jotka on budjetoitu momentille 31.10.78. Näiden uusien hankkeiden sopimusvaltuus on yhteensä 205 miljoonaa euroa ja ne molemmat toteutetaan jälkirahoitteisesti siten, että kunta maksaa ensi vaiheessa kaikki kustannukset valtion maksaessa oman osuutensa vuosina 2014—2016.

Liikenneverkon kehittämistarpeet

Liikennepolitiikan keskipitkän aikavälin kehittämishankkeet linjataan keväällä 2012 annettavassa liikennepoliittisessa selonteossa. Valiokunta ei siksi käsittele tässä yhteydessä yksittäisiä kehittämishankkeita koskevia kysymyksiä, mutta toteaa, että tarve uusien liikennehankkeiden käynnistämiseen on erittäin suuri. Esim. ELY-keskusten ja maakuntien liittojen nimeämiä alueellisia kärkihankkeita on yhteensä noin 8 mrd. euron edestä; näistä noin puolet on tiehankkeita.

Valiokunta korostaa liikenneinvestointien pitkäjänteistä rahoitusta ja pitää välttämättömänä, että liikennepoliittisen selonteon yhteydessä varataan riittävä rahoitus investointiohjelman toteuttamiseen. Väylänpidon pitkäjänteisyyden ja kustannustehokkuuden parantamiseksi on aivan olennaista, että hankkeet voidaan toteuttaa suunnitellussa aikataulussa ja laajuudessa ja että ne ajoittuvat tasaisesti koko suunnitelmakaudelle.

Valiokunta pitää tärkeänä, että selonteossa selvitetään myös liikenneinvestointien erilaisia budjetointi- ja rahoitusmalleja. Samalla tulee ratkaista kysymys siitä, miten ulkopuolinen rahoitus otetaan huomioon kehyksessä. Esim. ensi vuonna käynnistetään hankkeita, joissa ulkopuolisen rahoituksen osuus on merkittävä.

Valiokunta korostaa hallitusohjelman mukaisesti, että tehokas ja vaikuttava liikennepolitiikka ja toimiva infrastruktuuri ovat kilpailukyvyn, taloudellisen kasvun, kestävän kehityksen ja ihmisten arjen sujuvuuden edellytyksiä. Viennistä riippuvaisena maana Suomi tarvitsee hyvät ja toimivat yhteydet kaikkialle maailmaan, mutta etenkin merikuljetusten ja Venäjän liikenne-yhteyksien edistäminen on Suomen kilpailukyvyn kannalta tärkeää.

Näiden yhteyksien ohella selonteossa on kiinnitettävä huomiota myös Pohjois-Suomen liikenneyhteyksien kehittämistarpeisiin, mikä on ajankohtaista kaivannaisteollisuuden voimakkaan kasvun vuoksi. Kaivannaisteollisuuden toiminnan kannalta on välttämätöntä, että sen tukena on kestävä ja logistisesti toimiva väyläverkko, jonka avulla tuotteet kuljetetaan kansainvälisille markkinoille tai jatkojalostukseen Suomessa. Kaivostoiminnan oletetaan kasvavan myös pitkällä aikavälillä, vaikka alan kasvu voi lyhyellä aikavälillä vaihdella suhdanteiden kehityksen vaikutuksesta.

Valiokunta kiinnittää tässä yhteydessä laajemminkin huomiota pohjoisen alueen liikenneyhteyksiä koskeviin näkymiin. Ilmaston lämpenemisen myötä pohjoisten merireittien käyttö lisääntyy vähitellen ja myös arktisten alueiden taloudellinen merkitys kasvaa. Uusien meriväylien avautuminen voi tulevaisuudessa mullistaa koko maapallon logistiikkavirrat. Myös mahdolliset arktisten alueiden investoinnit edellyttävät merkittäviä liikenneinvestointeja.

Liikennepolitiikka tulee myös kytkeä kokonaisvaltaisesti ja poikkihallinnollisesti elinkeinoelämän, talouden, työllisyyden sekä alueiden kehittämisen kokonaisuuteen, mikä tulee ottaa huomioon myös EU:n TEN-T-linjauksissa.

TEN-T-ydinverkkoon kuuluvat Suomen osalta aiemmat ns. prioriteettihankkeet Pohjolan kolmio, Merten moottoritiet ja Rail Baltica sekä uutena hankkeena Botnian käytävä.

On lisäksi tärkeää, että EU:n uuteen TEN-T-ydinverkkoon pyritään saamaan myös ne liikennekäytävät, jotka tukevat Itä- ja Pohjois-Suomeen liittyvien kehittämistavoitteiden ja alueen saavutettavuuden varmistamista. TEN-T-ydinverkkoa koskevaa komission ehdotusta tulisi siksi täydentää valtatie 5:llä ja Savonradalla sekä Oulu—Vartius-rata- ja -tieyhteyksillä.


2012 talousarvio 444 653 000
2011 III lisätalousarvio 12 000 000
2011 talousarvio 54 700 000

78. Eräät väylähankkeet (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 73 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen

2) väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta aiheutuviin menoihin siltä osin kun hankkeita ei ole budjetoitu momentille 31.10.77.

Valtuus

Liikennevirasto oikeutetaan tekemään

1) aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.

2) sopimuksia hankkeen vt 12 Tampereen rantaväylä osalta enintään 185,0 milj. euron määrästä.

3) tekemään sopimuksia hankkeen Turun satamayhteys (Suikkilantie) osalta enintään 20,0 milj. euron määrästä.

Selvitysosa:Momentille budjetoidaan hankkeet, joita rahoittavat myös ulkopuoliset tahot kuten esimerkiksi kunnat ja yritykset.

Hanke-erittely
  Valmis Sopimus- Arvioitu Määräraha Rahoitustarve
  liiken- valtuus käyttö v. 2012 myöhemmin
  teelle milj. € milj. € milj. € milj. €
           
Keskeneräiset väylähankkeet          
Tiehankkeet          
Mt 101 Kehä I, Turunväylä—Vallikallio 2012 147,0 0,8 73,1 73,1
Kilpilahden tieyhteys 2011 25,0 - - 25,0
E18 Kehä III, 1. vaihe 2011 50,0 - - 50,0
Ratahankkeet          
Seinäjoki—Vaasa, sähköistys 2011 20,0 - - 20,0
Keskeneräiset väylähankkeet yhteensä   242,0 0,8 73,1 168,1
           
Uudet väylähankkeet          
Vt 12 Tampereen rantaväylä 2015 185,0 - - 185,0
Turun satamayhteys (Suikkilantie) 2013 20,0 - - 20,0
Uudet väylähankkeet yhteensä   205,0 - - 205,0
           
Keskeneräiset ja uudet väylähankkeet yhteensä   447,0 0,8 73,1 373,1

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2015— Yhteensä vuodesta 2012 lähtien
         
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset 73 100 168 100 61 000 302 200

Uusien hankkeiden perusteluina esitetään seuraavaa:

Vt 12 Tampereen rantaväylä. Hankkeen kustannusarvio on 185 milj. euroa (ind. 130, 2005=100). Hankkeen hyötykustannussuhde on 2,4. Hanke sisältää tunnelin (2,3 km) Santalahden ja Naistenlahden väliselle tieosuudelle. Lisäksi rakennetaan Santalahden ja Naistenlahden eritasoliittymät ja varaudutaan tunnelin keskelle rakennettavaan eritasoliittymään. Hanke edistää sekä Tampereen keskustan maankäytön että katuverkon ja liikennejärjestelyjen kehittämistä. Siksi kaupungin rahoitusosuus hankkeesta on suuri (67 %). Hankkeen vaikutuksesta keskusta-alueen maankäyttö tehostuu, liikenteen turvallisuus ja sujuvuus paranevat ja liikenne sijoittuu toiminnallisesti oikeille väylille vähentäen katuverkon kuormitusta. Joukkoliikenteen toimintaedellytyksiä parantaa bussilinjojen siirto Pispalan valtatieltä Rantaväylälle. Liikennemelu, päästöt ja nykyisen tien estevaikutus vähenee ja lähialueiden asuinviihtyvyys ja yhteydet keskustaan paranevat. Eritasoliittymien, tunnelien suuaukkojen ja ilmastointipiippujen sovittaminen asutuksen keskelle on vaativa tehtävä. Valtion rahoitusosuus on 33 % eli 61 milj. euroa. Hanke on tarkoitus toteuttaa jälkirahoitteisena siten, että Tampereen kaupunki rahoittaa väliaikaisesti väylän toteuttamisesta aiheutuvat kaikki arvonlisäverolliset kustannukset, joista valtio maksaa oman osuutensa takaisin kaupungille korottomana vuosina 2015 ja 2016.

Turun satamayhteys, Suikkilantie. Hankkeen kustannusarvio on 20 milj. euroa (ind. 130, 2005=100). Hankkeen hyötykustannussuhde on 2,4. Satamatien järjestelyillä ohjataan raskas liikenne uusille reiteille Pansiontieltä Turun kehätielle (kt 40) ja säteittäisille valtateille (vt 8, vt 9, vt 10 ja vt 1). Suikkilantie rakennetaan nelikaistaiseksi Pansiontien ja Suikkilan eritasoliittymän välillä ja eritasoliittymien ramppijärjestelyjä parannetaan. Tasoliittymät muutetaan valo-ohjatuiksi, kevyen liikenteen järjestelyjä toteutetaan ja meluesteitä rakennetaan asuntoalueiden kohdalle. Hankkeen vaikutuksesta paranevat liikenteen sujuvuus ja turvallisuus, kevyen liikenteen yhteydet, joukkoliikenteen toimintaedellytykset ja yhteydet Turun satamaan. Raskaan liikenteen haitat vähenevät Turun keskustassa ja Markulantiellä. Raskaan liikenteen määrä lisääntyy Suikkilantiellä ja heikentää Raision keskustan eritasoliittymän toimivuutta. Turun kaupungin rahoitusosuus on 50 % hankkeen menoista. Hanke on tarkoitus toteuttaa jälkirahoitteisena siten, että Turun kaupunki rahoittaa väliaikaisesti väylän toteuttamisesta aiheutuvat kaikki arvonlisäverolliset kustannukset, joista valtio maksaa oman osuutensa takaisin kaupungille korottomana viimeistään vuonna 2014. Kaupungin rahoitusosuus tuloutetaan momentille 12.31.10.


2012 talousarvio 73 100 000
2011 III lisätalousarvio
2011 talousarvio 249 600 000
2010 tilinpäätös 443 898 220

79. Elinkaarirahoitushankkeet(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 47 897 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) aikaisempina vuosina myönnetyistä sopimusvaltuuksista aiheutuvien menojen maksamiseen

2) väyläverkon kehittämisinvestointien toteuttamisesta elinkaarihankkeina aiheutuviin menoihin.

Valtuus

Liikennevirasto oikeutetaan tekemään aikaisempina vuosina myönnettyjen valtuuksien mukaisia sopimuksia siltä osin kuin valtuuksia ei ole käytetty.

Selvitysosa:Momentille budjetoidaan kaikki elinkaarihankkeet. Momentin mitoituksessa on otettu huomioon E18 Koskenkylä—Kotka -hankkeen vuosirahoituksen muutostarpeet. Erillishanke on budjetoitu momentille 31.10.77. Järvenpää—Lahti hankkeen sopimus päättyy vuonna 2012.

Hanke-erittely
           
    Sopimus- Arvioitu Määräraha Rahoitustarve
  Valmis valtuus käyttö v. 2012 myöhemmin
  liikenteelle milj. € milj. € milj. € milj. €
           
Vt 4 Järvenpää—Lahti 1999 252,3 228,6 5,4 -
E18 Muurla—Lohja 2008 700,0 124,5 39,5 536,0
E18 Koskenkylä—Kotka 2014 650,0 4,0 3,0 643,0
Yhteensä   1 602,3 357,1 47,9 1 179,0

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2014 2015— Yhteensä vuodesta 2012 lähtien
           
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset 47 897 47 000 66 000 1 066 000 1 226 897

Aikaisempien vuosien valtuuksia arvioidaan uusittavan noin 30 milj. euroa.


2012 talousarvio 47 897 000
2011 III lisätalousarvio
2011 talousarvio 60 350 000
2010 tilinpäätös 69 200 000