Talousarvioesitys 2012
30. Pelastustoimi ja hätäkeskukset
Selvitysosa:Pelastustoimen tehtävänä on tulipalojen ehkäiseminen ja pelastustoiminta normaali- ja poikkeusoloissa sekä varautuminen näihin tehtäviin. Lisäksi pelastustoimi osallistuu yhteistyössä muiden viranomaisten kanssa onnettomuuksien ehkäisytyöhön.
Vastuun pelastustoimen eri tehtävien hoitamisesta jakavat valtio ja kuntien ylläpitämät alueelliset pelastuslaitokset. Valtion talousarviosta rahoitetaan Pelastusopiston toiminta sekä sisäasiainministeriön johtama pelastustoimen valtakunnallinen kehittämistoiminta. Alueellisten pelastuslaitosten rahoituksesta vastaavat kunnat.
Pelastustoimi toteuttaa yhteistyössä muiden vastuuviranomaisten kanssa asumisen paloturvallisuuden toimenpideohjelmaa. Pelastuslaitokset laativat uuden pelastuslain mukaiset valvontasuunnitelmat palotarkastustoiminnan tehostamiseksi.
Hätäkeskuslaitoksen tehtävänä on hätätilanteita koskevien ja muita vastaavia pelastustoimen, poliisitoimen tai sosiaali- ja terveystoimen viranomaisten välittömiä toimenpiteitä edellyttävien ilmoitusten (hätäilmoitus) vastaanottaminen ja arviointi sekä ilmoituksen tai tehtävän välittäminen viranomaisten antamien ohjeiden mukaisesti asianomaiselle viranomaiselle tai viranomaisen tehtäviä sopimuksen perusteella hoitavalle.
Hätäkeskustoimintaa tehostetaan ja toiminnan tuottavuutta lisätään Hätäkeskuslaitoksen rakenteita kehittämällä. Hätäkeskusten ja hätäkeskuspalveluita käyttävien viranomaisten toimintaa yhdenmukaistetaan hälytyspalveluiden osalta valtakunnan tasolla. Tavoitteena on parantaa hätäkeskusten toimintaa ja viranomaisyhteistyötä ja sitä kautta väestön turvallisuuspalveluja. Hätäkeskustoiminta ja tietojärjestelmät uudistetaan vuoteen 2015 mennessä siten, että verkottuneet hätäkeskukset voivat tukea toisiaan ruuhka- ja häiriötilanteissa. Samalla automatisoidaan salityöskentelyä siten, että hätäkeskuspäivystäjän työ helpottuu ja tehdään tarvittavat rakenteelliset korjaukset.
Hätäkeskusuudistuksen toimivuutta tarkastellaan turvallisuuden ja alueellisen yhdenvertaisuuden sekä henkilöstön näkökulmasta. Arvioinnissa huolehditaan ensisijaisesti hätäkeskuspalveluiden laadusta, asiantuntemuksesta ja toimintavarmuudesta. Hätäkeskusuudistusta toteutetaan arvioinnin perusteella vaiheittain.
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 13 985 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) EU:n hyväksymiin ja rahoittamiin hankkeisiin sekä EU-rahastojen tuella toteutettaviin pelastustoimen kansainvälisiin hankkeisiin sisältyvien omarahoitusosuuksien maksamiseen
2) Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tapaturmat ja toimintakyky -yksikölle myönnettävään rahoitukseen yhteistyösopimuksen mukaisesti
3) Turvallisuus- ja kemikaaliviraston pelastustoimen laitelain (10/2007) mukaisten valvontaviranomaistehtävien sekä vuosittain laadittavan tulossopimuksen mukaisien pelastustoimen kehitys-, selvitys- ja valmistelutehtävien toimintamenoihin
4) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
5) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
6) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
7) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:
Onnettomuuksien ehkäisy
Pelastustoimen tehtävä on tulipalojen ja muiden onnettomuuksien ehkäisy. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia.
Onnettomuuksien ehkäisy | 2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
---|---|---|---|
Tuotokset | |||
Erheellisten paloilmoitusten osuus kaikista automaatti-ilmoituksista (%) | 96,5 | 95 | < 92 |
Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä, %, vähintään | 15 | 20 | 20 |
Pelastustoiminta ja varautuminen
Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten.
Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti onnettomuustilanteissa riskejä vastaavasti.
Pelastustoimi kykenee antamaan pelastustoimeen kuuluvaa apua suuronnettomuustilanteissa ulkomaille.
Pelastuslaitosten toiminta on järjestetty uusien, yhdenmukaisten pelastustoimen mitoitusten, rakenteiden, suorituskyvyn ja toimintavalmiuden perusteiden mukaisesti.
Pelastustoimen palvelutasopäätökset vastaavat uusitun pelastuslain vaatimuksia.
Pelastustoiminta ja varautuminen | 2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
---|---|---|---|
Tuotokset | |||
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) | 110 367 | 94 000 | 94 000 |
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät | 14 991 | 11 000 | 11 000 |
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät | 2 997 | 2 900 | 2 900 |
— tarkistus- ja varmistustehtävät | 34 180 | 23 000 | 21 000 |
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) | 27 043 | 29 000 | 30 000 |
— muut tehtävät | 34 153 | 31 000 | 32 000 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 65 | 90 | 90 |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 87 | 90 | 90 |
1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.
Koulutus- ja tutkimustoiminta
Varmistetaan Pelastusopistolla annettavan tutkintoon johtavan koulutuksen avulla henkilöstön riittävyys ja osaaminen.
Pelastustoimen jatko- ja täydennyskoulutusjärjestelmä tukee monipuolisesti pelastustoimen osaamista.
Lisätään pelastustoimen kotimaista tutkimustoimintaa ja kansainvälisen tutkimuksen sekä uusien toimintamenetelmien ja tekniikoiden hyödyntämistä.
Pelastustoimi | 2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
---|---|---|---|
Tuotokset | |||
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään | 53 680 | 46 800 | 52 110 |
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään | 205 | 208 | 210 |
AMK-tutkintojen määrä, kpl | 22 | 40 | 40 |
Panokset | |||
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta | 120,4 | 119 | 119 |
— Pelastusopiston henkilötyövuodet | 107,4 | 107 | 107 |
— Sisäasiainministeriön henkilötyövuodet | 8 | 7 | 7 |
— Turvallisuus- ja kemikaaliviraston henkilötyövuodet | 5 | 5 | 5 |
Kriisinhallintakeskuksen henkilötyövuodet | 30,6 | 30 | 31 |
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 13 601 | 13 000 | 13 500 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet, kpl | 985 | 980 | 1 000 |
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja, kpl | 1 266 | 1 300 | 1 290 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään | 27 252 | 27 100 | 27 400 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään | 151 | 151 | 152 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 3,1 | 3,0 | 3,0 |
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat | 6,6 | 5,0 | 5,0 |
Henkiset voimavarat | |||
Pelastusopiston henkilöstön lukumäärä | 110 | 108 | 110 |
Kriisinhallintakeskuksen henkilöstön lukumäärä | 32 | 30 | 36 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | - | 3,65 | 3,65 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 6,2 | 6,2 | 6,2 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 20 222 | 17 829 | 18 907 |
Pelastustoimen bruttotulot | 5 719 | 3 800 | 4 922 |
Nettomenot | 14 503 | 14 029 | 13 985 |
— Pelastusopisto | 12 008 | 11 619 | 11 580 |
— Sisäasiainministeriö | 2 495 | 2 410 | 2 405 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 345 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 238 |
Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 918 | 755 | 935 |
— muut tuotot | 322 | 250 | 287 |
Tuotot yhteensä | 1 240 | 1 005 | 1 222 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 804 | 822 | 800 |
— osuus yhteiskustannuksista | 915 | 841 | 899 |
Kustannukset yhteensä | 1 719 | 1 663 | 1 699 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -479 | -658 | -477 |
Kustannusvastaavuus, % | 72 | 60 | 72 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Siirto momentille 26.30.02 (VEL-hoitokuluosuus) | -25 |
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 | 6 |
SM:n Kieku-hankkeesta aiheutuvat siirrot | 5 |
Keskitetyt menot (siirto momentille 26.01.01) | -7 |
Yhteiset palvelut (siirto momentille 26.01.03) | -27 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 14 |
Palkkausten tarkistukset | 136 |
Toimintamenosäästö (HO) | -103 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -43 |
Yhteensä | -44 |
2012 talousarvio | 13 985 000 |
2011 III lisätalousarvio | 126 000 |
2011 talousarvio | 14 029 000 |
2010 tilinpäätös | 14 396 000 |
02. Hätäkeskuslaitoksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 58 505 000 euroa.
Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa Hätäkeskuslaitokselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet:
Toteutetaan hätäkeskustoiminnan strategisten linjausten mukaisia toimenpiteitä. Hätäkeskuslaitos jatkaa toiminnan yhdenmukaistamista yhdessä hätäkeskuspalveluita käyttävien viranomaisten kanssa. Yhdenmukaistaminen tulee saattaa tasolle, joka mahdollistaa verkottuneen toimintamallin käyttöönoton uudella tietojärjestelmällä. Uuden hätäkeskustietojärjestelmän kehitystyötä jatketaan siten, että käyttöönotto voidaan toteuttaa vuoden 2015 loppuun mennessä.
Hätäkeskuslaitos | 2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
---|---|---|---|
Tuotokset | |||
Hätäilmoitusten määrä, kpl | 4 195 000 | 4 284 000 | 4 327 000 |
Panokset | |||
Hätäkeskustoiminnan kokonaismenot, brutto, 1 000 euroa | 61 681 | 62 788 | 62 596 |
Henkilötyövuodet | 747 | 774 | 772 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Hätäilmoitusten määrä/hätäkeskuspäivystäjä (pl. vuoromestarit) | 7 900 | 8 100 | 8 100 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/asukas, enintään | 11,4 | 11,5 | 11,7 |
Hätäkeskustoiminnan kustannukset, euroa/hätäkeskusilmoitus, enintään | 15,3 | 15,5 | 15,8 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Hätäkeskuslaitoksen yhteistyöviranomaisten tyytyväisyys, indeksi, vähintään (asteikko 1—5) | 3,43 | 3,75 | 3,75 |
Henkiset voimavarat | |||
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,14 | 3,15 | 3,20 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 14,3 | 14,0 | 13,7 |
Henkilöstön määrä | 828 | 825 | 820 |
Vuoden 2008 talousarviossa osoitettua 40 henkilötyövuoden lisäystä jatketaan määräaikaisesti vuosina 2012—2013. Lisäykseen ei ole myönnetty ylimääräistä rahoitusta.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 61 681 | 62 788 | 62 596 |
Bruttotulot | 4 694 | 4 095 | 4 091 |
Nettomenot | 56 987 | 58 693 | 58 505 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 10 759 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 10 046 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 4 410 | 4 095 | 4 050 |
— muut tuotot | 41 | - | - |
Tuotot yhteensä | 4 451 | 4 095 | 4 050 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 1 890 | 1 903 | 1 894 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 715 | 1 996 | 1 886 |
Kustannukset yhteensä | 3 605 | 3 899 | 3 780 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 846 | 196 | 270 |
Kustannusvastaavuus, % | 123 | 105 | 107 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Siirto momentilta 26.30.01 (VEL-hoitokuluosuus) | 25 |
Palvelukeskusvähennys | -90 |
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 | 32 |
TOTI-hankkeeseen momentilta 28.70.20 siirretyn lisäyksen poisto | -3 000 |
SM:n Kieku-hankkeesta aiheutuvat siirrot | 15 |
Uudelleenkohdentaminen | -3 |
Toti-hanke ja rakennemuutos | 1 940 |
Keskitetyt menot (siirto momentille 26.01.01) | -25 |
Yhteiset palvelut (siirto momentille 26.01.03) | -90 |
Hätäkeskustoiminnan rakennemuutokseen liittyvä muutosturva | 850 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 33 |
Palkkausten tarkistukset | 793 |
Siirto momentille 33.02.05 (-1 htv) | -57 |
Toimintamenosäästö (HO) | -431 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -180 |
Yhteensä | -188 |
2012 talousarvio | 58 505 000 |
2011 III lisätalousarvio | 679 000 |
2011 I lisätalousarvio | — |
2011 talousarvio | 58 693 000 |
2010 tilinpäätös | 56 274 000 |
20. Erityismenot (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 3 406 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) pelastuslain (379/2011) 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla toimintakustannuksiin, jotka aiheutuvat ilma-alusten käytöstä etsintä- ja pelastustehtäviin sekä poliisiviranomaisen johtamiin etsintä- tai muihin vastaaviin virka-aputehtäviin ja niistä aiheutuvan valmiuden ylläpitämiseen sekä ilma-alusten käyttöön liittyvän hälytys- ja johtamisjärjestelmän välittömien kustannusten korvaamisesta Finavialle
2) pelastuspalveluavun antamisesta ja vastaanottamisesta sekä siihen varautumisesta aiheutuviin kustannuksiin Euroopan unionin ja kansainvälisten järjestöjen yhteistyössä sekä Suomen kahden- ja monenvälisten pelastuspalvelun yhteistoimintasopimusten perusteella, mihin luetaan myös Suomen osallistuminen Euroopan unionin, YK:n sekä NATO:n euroatlanttisen kumppanuusneuvoston pelastuspalvelun hälytys- ja informaatiokeskusten ja järjestelmien asiantuntijatehtäviin niistä aiheutuvine palkkaus- ja toimintakustannuksineen
3) pelastuslain 31 §:n mukaisiin metsäpalojen tähystystoiminnasta aiheutuneisiin kustannuksiin.
Selvitysosa:
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
1) Ilma-alusten käyttö etsintä- ja pelastustehtäviin | 1 906 000 |
2) Kansainvälisen hätäavun antaminen ja vastaanottaminen sekä siihen varautuminen | 1 000 000 |
3) Metsäpalojen tähystystoiminta | 500 000 |
Yhteensä | 3 406 000 |
2012 talousarvio | 3 406 000 |
2011 talousarvio | 3 406 000 |
2010 tilinpäätös | 2 216 242 |
31. Pelastustoimen valtionavustukset (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 3 510 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) valtionavustusten maksamiseen alueen pelastustoimen valtionavustuksesta annetun lain (1122/2003) nojalla pelastustoimen hoidon kannalta tarpeellisen kaluston tai järjestelmän hankinnasta aiheutuviin huomattaviin kustannuksiin sekä kehittämishankkeisiin pelastustoimen alueille
2) pelastuslain (379/2011) 100 §:n 2 momentin mukaisten avustusten maksamiseen väestönsuojelumenoihin kunnille ja pelastustoimen alueille.
Selvitysosa:
Tavoitteet
Momentilta myönnetyn rahoituksen tavoitteena on tukea pelastuslaitosten mahdollisuuksia uusia kalustoaan, käynnistää järjestelmähankkeita sekä käynnistää erilaisia kehittämishankkeita. Lisäksi määrärahan avulla edistetään pelastustoimen alueiden tasapainoista kehittymistä.
Tuloksellisuustavoitteet | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 toteutuma | 2011 arvio | 2012 tavoite | ||||
kpl | 1 000 euroa | kpl | 1 000 euroa | kpl | 1 000 euroa | |
Tuetut kehittämis- ja järjestelmähankkeet | 1 | 6 | 2 | 10 | 2 | 10 |
Tuetut pelastusajoneuvot | 47 | 3 535 | 38 | 3 400 | 38 | 3 400 |
Tuetut kuntien johtokeskukset | 1 | 3 | 2 | 100 | 2 | 100 |
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Valtionosuus pelastustoimen alueille | 3 410 000 |
Pelastuslain 100 §:n 2 momentin mukaiset avustukset | 100 000 |
Yhteensä | 3 510 000 |
2012 talousarvio | 3 510 000 |
2011 talousarvio | 3 510 000 |
2010 tilinpäätös | 3 510 000 |
43. Turvallisuusviranomaisten viestintäverkot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 8 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää viranomaisradioverkon hintatuen ja alijäämätuen maksamiseen Suomen Erillisverkot Oy:lle.
Selvitysosa:Momentilta myönnetyn rahoituksen tavoitteena on turvata viranomaisradioverkon toiminta.
2012 talousarvio | 8 100 000 |
2011 talousarvio | 7 100 000 |
2010 tilinpäätös | 10 000 000 |