Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Hallinto
       10. Poliisitoimi
       20. Rajavartiolaitos

Talousarvioesitys 2012

01. HallintoPDF-versio

Selvitysosa:

Sisäasiainministeriö

Sisäasiainministeriön vision mukaan Suomi on Euroopan turvallisin maa, jossa ihmiset ja eri väestöryhmät kokevat yhteiskunnan yhdenvertaisena ja oikeudenmukaisena.

Sisäasiainministeriö toteuttaa hallitusohjelman mukaisesti poliisitoimen, Rajavartiolaitoksen, pelastustoimen, Hätäkeskuslaitoksen sekä maahanmuuttohallinnon strategisia tavoitelinjauksia ja toiminnallisia tulostavoitteita, jotka on tarkemmin kerrottu pääluokan eri lukujen perusteluissa.

Hallinnonalan tietohallinto

Sisäasiainministeriön tietohallinto vastaa ministeriön ja hallinnonalan yhteisen tietohallinnon kehittämisestä, strategisesta ohjauksesta, valvonnasta ja tietoturvallisuudesta. Sen tulosohjaukseen kuuluva Hallinnon tietotekniikkakeskus (HALTIK) hankkii, kehittää ja ylläpitää hallinnonalan strategisena palvelukeskuksena hallinnonalan virastojen ja laitosten korkean käytettävyyden ja turvallisuuden tieto- ja viestintätekniset palvelut. Hallinnonalan yhteisten tietojärjestelmähankkeiden suunnittelu ja valmistelu maksetaan pääsääntöisesti hallinnonalan yhteiseltä tietohallintomomentilta.

Solid-rahastot

Sisäasiainministeriö vastaa Euroopan unionin yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen hallintaa koskevan yleisohjelman 2007—2013 kansallisesta hallinnoinnista. Rahastojen rahoituksella tuetaan Haagin ohjelmassa määriteltyjen tavoitteiden toteutumista mm. tukemalla pakolaisten turvapaikkaprosesseja, kolmansien maiden kansalaisten kotoutumista sekä EU:n ulkorajoihin liittyvää kehittämistoimintaa.

Siviilikriisinhallinta

Sisäasiainministeriö edistää Suomen valmiuksia osallistua kansainvälisen kriisinhallinnan tehtäviin. Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksia vahvistetaan edelleen vastaamaan Suomen osallistumistasoa yhteen sovittamalla siviilikriisinhallinnan kansallisia valmiuksia valtioneuvostotasolla ja tehostamalla kokonaisvaltaisuutta siviilikriisinhallintatoiminnoissa mm. tiivistämällä yhteistyötä sotilaallisten ja siviilivoimavarojen käytössä.

01. (26.01.01, osa) Sisäasiainministeriön toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 20 765 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) EU:n hyväksymien ja rahoittamien hankkeiden maksamiseen

2) EU:n Progress-ohjelman kansallisen syrjinnän vastaisen hankkeen sekä maahanmuuton kehittämisestä aiheutuvien siirtomenojen maksamiseen.

Selvitysosa:Sisäasiainministeriö asettaa toiminnalleen seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2012:

Tuotokset ja laadunhallinta

  • Ministeriön strategiatyö on tavoitteellista ja toimintaa ohjaavaa. Toteutetaan hallinnonalan strategiaa vuosille 2012—2015.
  • Ministeriön toimialan ohjaus edistää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteiden toteutumista.
  • Toimitaan hallinnonalan osalta sekä muiden ministeriöiden kanssa yhteistyössä hallitusohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi sellaisten toimintasektoreiden osalta, joiden voidaan katsoa kuuluvan ensisijaisesti sisäasiainministeriön vastuualueelle.
  • Ministeriön ja sen hallinnonalan toiminnan ja talouden suunnittelu sekä seuranta on systemaattista ja kokonaisvaltaista.
  • Ministeriön lainsäädäntötyö täyttää valtioneuvoston asettamat laatuvaatimukset. Vahvistetaan suunnitelmallisuutta, yhteistyötä ja osaamista lainsäädännön valmistelussa.

Toiminnallinen tehokkuus

  • Luodaan edellytyksiä ministeriön tuottavuuden paranemiselle. Toteutetaan ministeriön hallinnonalan tuottavuusohjelman mukaisia hankkeita.
Henkisten voimavarojen kehittäminen
  2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Henkilötyövuodet 254 256 247
Sairauspoissaolot (pv/htv) 8,4 8,0 7,5
Työtyytyväisyysindeksi (1—5) 3,6 3,6 3,6

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 20 235 20 476 21 265
Bruttotulot 965 900 500
Nettomenot 19 270 19 576 20 765
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 718    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 404    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Siirto momentilta 26.10.01 (12 htv) 780
IT-palvelukeskussiirron palautus momentilta 28.20.06 20
Keskitetyt menot  
— siirto momentilta 26.10.01 297
— siirto momentilta 26.20.01 68
— siirto momentilta 26.30.01 7
— siirto momentilta 26.30.02 25
— siirto momentilta 26.40.01 8
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen 74
Palkkausten tarkistukset 322
Vuokramenojen palautus 200
Palvelukeskusvähennys -45
SM:n Kieku-hankkeesta aiheutuvat siirrot -200
Tuottavuustoimet -100
Kotouttamisasioiden siirto momentille 32.01.01 (-8 htv) -585
Siirto momentilta 26.40.(03) (1 htv) 70
Toimintamenosäästö (HO) -155
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -65
Siirto momentilta 26.01.20 (6 htv) 450
Tasomuutos 18
Yhteensä 1 189


2012 talousarvio 20 765 000
2011 III lisätalousarvio 340 000
2011 talousarvio 19 576 000
2010 tilinpäätös 19 956 000

03. Hallinnon tietotekniikkakeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 2 331 000 euroa.

Selvitysosa:Hallinnon tietotekniikkakeskus (HALTIK) kehittää, hankkii, tuottaa ja ylläpitää sisäasiainministeriön hallinnonalan strategisena palvelukeskuksena hallinnonalan virastojen ja laitosten korkean käytettävyyden ja turvallisuuden tieto- ja viestintätekniset palvelut.

HALTIKin päätehtävänä on tuottaa sisäisen turvallisuuden keskeiset tietojärjestelmät, hankkia hallinnonalan yhteiset palvelut ja hallinnollisten palveluiden integraatiopalvelut sekä tuottaa ICT-asiantuntijapalvelut.

HALTIKin palvelutuotannon menojen kokonaismäärän vuonna 2012 arvioidaan olevan yhteensä 44,7 milj. euroa. Lisäksi HALTIK tuottaa erikseen asiakkailta laskutettavia projekti- ja asiantuntijapalveluita sisäasiainministeriön hallinnonalalle noin 15,2 milj. eurolla sekä TUVE-hankkeelle noin 10,4 milj. eurolla. HALTIKin toiminta rahoitetaan palvelusopimuksiin perustuvilla palvelumaksuilla.

Sisäasiainministeriö asettaa Hallinnon tietotekniikkakeskukselle seuraavat alustavat toiminnalliset tulostavoitteet vuodelle 2012:

HALTIKin keskeisin tulostavoite on palvelutuotannon turvaaminen ja sen laadun varmistaminen sekä kustannustehokkuuden parantaminen. Virastossa jatketaan ja syvennetään ITIL-prosessien (Information Technology Infrastructure Library) käyttöönottoa.

Tietoliikennepalvelut

Tietoliikennepalveluiden palvelutaso säilyy korkealla ja muiden kuin suunniteltujen katkojen määrä vähenee. Viranomaisten tietoliikenteen häiriötön toiminta turvataan kaikissa oloissa ja verkkoturvallisuutta parannetaan edelleen. Hallinnonalan lähiverkkojen yhdistäminen etenee suunnitellusti.

  2010 2011 2012
Tietoliikennepalvelut toteutuma tavoite tavoite
       
Taloudellisuus      
Tietoliikennepalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) 1 008 934 913
Tuottavuus      
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) 246 259 271
Palvelukyky ja laatu      
Asiakastyytyväisyys 2,61 2,7 2,8
Suoritteet      
Tietoliikennepalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) 4 392 4 612 4 842

Käyttöpalvelut

Käyttöpalveluissa varmistetaan sisäisen turvallisuuden toimijoiden tietojärjestelmien toiminnan jatkuvuus konesali- ja palvelinympäristöjen osalta. Hallinnonalan palvelinten keskittämistä ja rationalisointia pääsaleihin jatketaan.

  2010 2011 2012
Käyttöpalvelut toteutuma tavoite tavoite
       
Taloudellisuus      
Käyttöpalvelussa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) 1 676 2 689 2 912
Tuottavuus      
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) 100 105 110
Palvelukyky ja laatu      
Asiakastyytyväisyys 2,67 2,8 3,0
Suoritteet      
Käyttöpalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) 1 895 1 990 2 089

Järjestelmien ylläpitopalvelu

Sisäisen turvallisuuden toimijoiden järjestelmien (sovellukset ja tietokannat) käytön tukea ja ongelmanratkaisua kehitetään edelleen.

  2010 2011 2012
Järjestelmien ylläpitopalvelut toteutuma tavoite tavoite
       
Taloudellisuus      
Järjestelmien ylläpitopalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) 1 499 1 579 1 773
Tuottavuus      
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) 121 127 134
Palvelukyky ja laatu      
Asiakastyytyväisyys 2,34 2,5 2,7
Suoritteet      
Järjestelmien ylläpitopalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) 6 889 7 233 7 595

Työasemapalvelu

Työasemapalvelussa tuotetaan sisäasiainministeriön hallinnonalan vakioitujen, varmennettujen ja hyväksyttyjen päätelaitteiden koko elinkaaren mittainen palvelu. Vuonna 2012 jatketaan toimialojen siirtämistä Windows 7 -ympäristöön erillisen suunnitelman mukaisesti. ITIL-prosessien käyttöönottoa jatketaan ja syvennetään.

  2010 2011 2012
Työasemapalvelut toteutuma tavoite tavoite
       
Taloudellisuus      
Työasemapalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) 311 296 287
Tuottavuus      
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) 302 328 345
Palvelukyky ja laatu      
Asiakastyytyväisyys 2,98 3,1 3,2
Suoritteet      
Työasemapalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) 37 438 39 310 41 275

Viestintäpalvelut

Viestintäpalveluiden keskeinen tavoite on varmistaa se, että sisäisen turvallisuuden toimijoiden viestintäratkaisut ovat käytettävissä ja viranomaisten tavoitettavuus on teknisesti mahdollista. Huolehditaan 071-numeroinnin kehityksestä ja hallinnasta sekä puhepalvelujärjestelmien elinkaarenhallinnasta ja käyttöpalveluista.

  2010 2011 2012
Viestintäpalvelut toteutuma tavoite tavoite
       
Taloudellisuus      
Viestintäpalveluissa päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) 112 118 122
Tuottavuus      
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) 875 919 965
Palvelukyky ja laatu      
Asiakastyytyväisyys (puhe- ja videopalveluiden toimivuus) 2,8 2,9 3,0
Suoritteet      
Viestintäpalveluissa päätetyt palvelupyynnöt (kpl) 14 639 15 371 16 139

Service Desk -palvelut

Palvelutuotantomallin tavoitetilana on, että palvelut toimivat yhtenäisen prosessin mukaisesti. Palvelupyynnöt vastaanotetaan asiakkaan näkökulmasta lähtökohtaisesti yhdessä palvelupisteessä (Service Desk), joka toimii virtuaalisesti.

Toiminnanohjausjärjestelmän kehitystyötä jatketaan.

  2010 2011 2012
Service Desk -palvelut toteutuma tavoite tavoite
       
Taloudellisuus      
Service Deskissä päätetyn palvelupyynnön kustannus (€) 80 99 100
Tuottavuus      
Henkilötyövuotta kohden päätettyjen palvelupyyntöjen määrä (kpl/htv) 1 153 1 210 1 271
Palvelukyky ja laatu      
Asiakastyytyväisyys 3,05 3,1 3,2
HelpDeskissä I-tasolla päätettyjen palvelupyyntöjen osuus kaikista palvelupyynnöistä (%) 27,1 29,0 30,0
Suoritteet      
ServiceDeskissä I-tasolla päätetyt palvelupyynnöt (kpl) 38 551 40 479 42 502

Aluepalvelut

Aluepalvelun henkilötyö ja kustannukset kohdennetaan muille palveluille.

  2010 2011 2012
Aluepalvelut1) toteutuma tavoite tavoite
       
Palvelukyky ja laatu      
Asiakastyytyväisyys 2,98 3,1 3,2
Aluepalvelussa keskitetysti päätettyjen palvelupyyntöjen osuus kaikista aluepalvelun päättämistä palvelupyynnöistä (%) 36,5 37,0 37,5

1) Aluepalvelun henkilötyö ja kustannukset kohdennetaan muille palveluille.

Yhteyspalvelut

Yhteyspalveluun kuuluvat seuraavat palvelut: puhelunvälitys, siihen liittyvä asiakaspalvelu, asiakastietokannan tietojen ylläpito sovituilta osin ja raportointi. Yhteyspalveluyksikkö tuottaa puhelunvälityspalvelut keskitetysti koko sisäasiainministeriön hallinnonalalle sekä lisäksi valtiovarainministeriön hallinnonalalta maistraateille sekä aluehallintovirastoille ja elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille. Keskeisimpinä kehittämiskohteina ovat sisäasiainministeriön hallinnonalan ympäristön kalenteri- ja kulunvalvontaliitännät sekä tietokannan sisällöntuoton kehittäminen.

  2010 2011 2012
  toteutuma tavoite tavoite
Yhteyspalvelut SM ja maistraatit AVIt ja ELYt SM ja maistraatit AVIt ja ELYt SM ja maistraatit
           
Taloudellisuus          
Käsitellyn puhelun kustannus (€) 1,00 1,29 1,15 1,31 1,16
Tuottavuus          
Henkilötyövuotta kohden käsitellyt puhelut (kpl/htv) 63 760 50 750 65 500 46 250 65 500
Palvelukyky ja laatu          
Asiakastyytyväisyys 3,68 2,8 3,7 3,3 3,72
Suoritteet          
Yhteyspalveluissa käsitellyt puhelut (1 000 kpl) 1 535 406 1 515 370 1 515

Projekti- ja asiantuntijapalvelut

Projekti- ja asiantuntijapalvelut vastaa julkisen hallinnon verkkoturvallisuushankkeen (TUVE) sisäasiainministeriön hallinnonalan osahankkeen TUVE-tietoverkkopalvelut -projektin etenemisestä projektisuunnitelman mukaisesti. Projektin kohteena on turvallisuusverkkoon liittyvä palveluoperaattoritoiminta ja sen vaatimien kriittisten palveluiden kehittäminen sekä erikseen määriteltyjen muiden palveluiden tuottaminen ja sovittaminen TUVE-ympäristöön. Projekti- ja asiantuntijapalvelut jatkavat myös poliisin tietojärjestelmien kokonaisuudistusta (VITJA).

  2010 2011 2012
Projekti- ja asiantuntijapalvelut toteutuma tavoite tavoite
       
Taloudellisuus      
Projektien ja asiantuntijapalveluiden henkilötyökustannukset 5 801 927 7 461 080 7 895 835
Tuottavuus      
Projekteille ja asiantuntijapalveluille kohdennettu työaika (htv) 66 81 84
Palvelukyky ja laatu      
Asiakastyytyväisyys (tyytyväisyys lopputulokseen) 2,70 2,8 3,0

Henkilöstövoimavarojen hallinnan ja kehittämisen tavoitteet:

  2010 2011 2012
Henkiset voimavarat toteutuma tavoite tavoite
       
Työtyytyväisyysindeksi 3,2 3,4 3,5
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv 10,4 9 8
Henkilöstö yhteensä, htv 386 382 382
— josta vakinaisessa palvelussuhteessa 306 304 304
Naisia, %-osuus 36 36 36

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 66 292 90 178 70 317
Bruttotulot 63 620 89 707 67 986
Nettomenot 2 672 471 2 331
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 610    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 142    

Yllä olevissa luvuissa on mukana sekä palvelusopimustoiminnan että erillisten projektien kulut. Vuonna 2011 TUVE-tietoverkkopalvelut -projektin kulut ovat huomattavasti suuremmat kuin hankkeen muina vuosina (2010 ja 2012).

Bruttomäärärahan arvioitu käyttö
   
Palvelusopimus 44 714 000
Projektitoiminta 25 603 000
Yhteensä 70 317 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Yhteiset palvelut (siirto momentilta 26.01.20) 174
Yhteiset palvelut (siirto momentilta 26.10.01) 1 433
Yhteiset palvelut (siirto momentilta 26.20.01) 249
Yhteiset palvelut (siirto momentilta 26.30.01) 27
Yhteiset palvelut (siirto momentilta 26.30.02) 90
Yhteiset palvelut (siirto momentilta 26.40.01) 27
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen 64
Toimintamenosäästö (HO) -3
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -1
Tasomuutos -200
Yhteensä 1 860


2012 talousarvio 2 331 000
2011 III lisätalousarvio 64 000
2011 talousarvio 471 000
2010 tilinpäätös 1 204 000

04. (26.01.01, osa) Vähemmistövaltuutetun ja syrjintälautakunnan toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 905 000 euroa.

Selvitysosa:Vähemmistövaltuutettu on sisäasiainministeriön yhteyteen sijoitettu itsenäinen ja riippumaton viranomainen, jonka tehtävänä on edistää etnisten vähemmistöjen ja ulkomaalaisten asemaa, oikeusturvaa sekä hyviä etnisiä suhteita Suomessa. Vähemmistövaltuutettu toimii myös kansallisena ihmiskaupparaportoijana.

Valtioneuvoston nimittämä syrjintälautakunta on yhdenvertaisuuslakiin perustuva etnistä syrjintää koskevia hakemuksia käsittelevä sisäasiainministeriön ohessa toimiva itsenäinen ja riippumaton oikeusturvaelin, joka voi antaa syrjintää koskevan kieltopäätöksen, jonka noudattamista se voi tehostaa uhkasakolla ja tuomita sen maksettavaksi.

Asiakastapausten lukumäärä
  2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Vähemmistövaltuutettu1) 848 900 950
Syrjintälautakunta 420 350 370

1) Ei sisällä viranomaisten, kansalaisjärjestöjen tai tiedotusvälineiden yhteydenottoja eikä tieto- tai materiaalipyyntöjä.

Henkilötyövuosien lukumäärä
  2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Vähemmistövaltuutettu 11 10 10,5
Syrjintälautakunta 2 2 1,5

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 931 969 955
Bruttotulot 50 50 50
Nettomenot 881 919 905
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 80    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 71    

Määrärahan arvioitu käyttö (1 000 euroa)
   
Vähemmistövaltuutettu 795
Syrjintälautakunta 110
Yhteensä 905

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Toimintamenosäästö (HO) -8
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -3
Tasomuutos -3
Yhteensä -14


2012 talousarvio 905 000
2011 talousarvio 919 000
2010 tilinpäätös 872 000

20. Tietohallinnon yhteiset menot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 9 888 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää sisäasiainhallinnon runkoverkon ja ministeriön lähiverkon, yhteiskäytössä olevien tietojärjestelmien ylläpito- ja kehittämismenoihin sekä Turvallisuusverkko-hankkeen (TUVE) käyttömenoihin.

Selvitysosa:

Määrärahan arvioitu käyttö
   
TUVE-käyttömenot 5 801 000
Palvelusopimus 3 100 000
Strateginen ohjaus 176 000
Asiankäsittelyjärjestelmät 300 000
Julkaisujärjestelmät 300 000
Muut järjestelmät 40 000
Sähköinen asiointi 50 000
Tietoturvallisuus 50 000
Lähiverkko 250 000
Muut tietohallintomenot 71 000
Yhteensä 9 888 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Siirto momentille 26.01.01 (-6 htv) -450
Yhteiset palvelut (siirto momentille 26.01.03) -174
IT-palvelukeskussiirron palautus siirtona momentilta 28.20.06 21
TUVE-käyttömenot 5 780
Yhteensä 5 177


2012 talousarvio 9 888 000
2011 talousarvio 4 711 000
2010 tilinpäätös 4 711 000

(21.) Sisäasiainministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha(siirtomääräraha 2 v)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.Vähennyksessä on otettu huomioon hallitusohjelman mukainen toimintamenosäästö 2 643 000 euroa ja lisäyksenä 2 217 000 euroa tuottavuusmäärärahana.


2011 III lisätalousarvio
2011 talousarvio 426 000

22. EU:n osuus yhteisvastuun ja maahanmuuttovirtojen hallintaan(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 14 990 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) Euroopan unionin mukaisiin yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen hallintaa koskevan yleisohjelman 2007—2013 alaisten rahastojen mukaisesti toteutettaviin hankkeisiin (Euroopan parlamentin ja neuvoston päätökset 575/2007/EY, 573/2007/EY ja 574/2007/EY sekä neuvoston päätös 435/2007/EY)

2) teknisen avun ja edellä mainittujen ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan ja näihin tehtäviin kohdennettavan sisäasiainministeriön hallinnonalan eri virastojen, enintään 16 henkilötyövuotta vastaavan, henkilöstön palkkausmenojen maksamiseen sekä ohjelmien toteuttamisen kannalta muiden välttämättömien kulutusmenojen maksamiseen

3) hankkeisiin sisältyvien arvonlisäveromeno-osuuksien maksamiseen

4) siirtomenojen maksamiseen.

Momentille voidaan nettouttaa virastolle työnantajana maksetut tulot.

Selvitysosa:Yhteisvastuuta ja maahanmuuttovirtojen hallintaa koskeva yleisohjelma koostuu neljästä rahastosta: Euroopan pakolaisrahasto, paluurahasto, ulkorajarahasto sekä kotouttamisrahasto. Yleisohjelman hallinnointi- ja valvontajärjestelmiä koskevat jäsenvaltion velvollisuudet on määritelty rahastoja koskevissa päätöksissä. Sisäasiainministeriö vastaa rahastojen kansallisesta hallinnoinnista. Rahastoille yhteisen kansallisen hallinto- ja valvontajärjestelmän kuvauksen mukaisesti ministeriöön on nimetty vastuu-, todentamis- ja tarkastusviranomaiset.

Euroopan yhteisöjen komissio on määrittänyt Suomelle seuraavat rahastokohtaiset osuudet vuodelle 2012:

Rahastojen vuoden 2012 rahoituskehys
   
Pakolaisrahasto 2 486 000
Ulkorajarahasto 9 750 000
Kotouttamisrahasto 1 329 000
Paluurahasto 1 425 000
Yhteensä 14 990 000

Kansallinen vastinrahoitus on budjetoitu momenteille 24.01.01, 26.01.01, 26.10.01, 26.20.01 ja 70 sekä 26.40.01 ja 63 sekä momentille 28.10.02 ja 32.70.03. Komissiosta saatavat tulot on budjetoitu momentille 12.26.98.

Hankkeille tältä momentilta maksettavaan EU:n tukiosuuteen on mahdollista sisältyä arvonlisäveroa. EU:n tukiosuus maksetaan hankkeille pääsääntöisesti kahtena ennakkomaksuna ja yhtenä loppumaksuna, jolloin tukikelpoisten kustannusten raportointi (ml. alv-menot) tapahtuu jälkikäteen eikä alv-osuuden arvioiminen etukäteen ole mahdollista.

Pakolaisrahastosta tuetaan turvapaikanhakijoiden vastaanotto-olosuhteiden kehittämistä, turvapaikkaprosessia, pakolaisten uudelleensijoitusohjelmia ja pakolaisten integroitumista yhteiskuntaan.

Ulkorajarahastosta tuetaan toimia, joilla kehitetään maahantuloa edeltäviä tarkistuksia, viisumien myöntämistä rajoilla, maahantulon sujuvuutta siihen oikeutetuille henkilöille, laittoman maahantulon vähentämistä ja yhteistyötä kolmansien maiden kanssa.

Kotouttamisrahasto kohdentuu kolmansien maiden kansalaisten maahanmuuttoon ja integraation tukemiseen pois lukien pakolaiset (myönteisen päätöksen saaneet turvapaikanhakijat, kiintiöpakolaiset ja tilapäistä suojelua saavat henkilöt).

Paluurahasto on tarkoitettu laittomasti maassa oleskelevien ulkomaalaisten palauttamiseen, turvapaikanhakijoiden, jotka eivät ole vielä saaneet päätöstä, vapaaehtoisen paluun tukemiseen ja pakolaisten vapaaehtoisen paluun avustamiseen.


2012 talousarvio 14 990 000
2011 III lisätalousarvio 797 000
2011 talousarvio 10 540 000
2010 tilinpäätös 8 656 000

23. (26.01.01, osa) Siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiudet(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 1 415 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää

1) siviilikriisinhallinnan kotimaan valmiuksiin liittyvään toimintaan

2) EU-rahastojen tuella toteutettavien siviilikriisinhallintahankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

3) enintään 33 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon yhteisrahoitteisesta toiminnasta saatavat tulot.

Selvitysosa:Pelastusopiston yhteydessä toimiva Kriisinhallintakeskus vastaa sisäasiainministeriön ohjauksessa kokonaisvaltaisesti siviilikriisinhallinnan operatiivisesta toiminnasta: koulutuksesta, rekrytoinnista, tutkimus- ja kehittämistoiminnasta, materiaali- ja logistiikkavalmiuksista sekä vaadittavasta tilannekuvasta.

Siviilikriisinhallintatoimintaan ulkomailla osallistuvien henkilöiden aiheuttamat menot maksetaan momentilta 24.10.21.

Sisäasiainministeriö asettaa toiminnalle seuraavat alustavat tulostavoitteet vuodelle 2012:

  • Kriisinhallintakeskus kouluttaa Suomen osallistumistasoa vastaavan määrän siviiliasiantuntijoita lähetettäväksi siviilikriisinhallintatehtäviin.
  • Kehitetään erityisesti toiminnan kustannustehokkuutta pyrkimällä johdonmukaisesti edullisempiin suoritteisiin koulutettavapäivien hintojen osalta.
  • Kriisinhallintakeskus lähettää vuositasolla asiantuntijoita siviilikriisinhallintatehtäviin valtioneuvoston linjausten mukaisesti.
  • Naisten osuus lähetettävistä asiaintuntijoista nousee edelleen.
Toiminnan tunnuslukuja
  2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Siviilikriisinhallintakoulutettavapäivät 1 628 1 300 1 200
Koulutettavapäivän hinta 521 500 460
Kriisinhallintatehtäviin tehtävät nimitykset 98 90 85

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2012
esitys
   
Bruttomenot 1 425
Bruttotulot 10
Nettomenot 1 415

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 115 000 euroa tasomuutoksena.


2012 talousarvio 1 415 000
2011 talousarvio 1 530 000
2010 tilinpäätös 1 562 000

29. Sisäasiainministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 57 500 000 euroa.


2012 talousarvio 57 500 000
2011 talousarvio 53 500 000
2010 tilinpäätös 58 158 238

66. (26.01.65) Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja maksuosuudet ulkomaille (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 1 017 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää sisäasiainhallinnon kansainvälisten järjestöjen (Interpol, FATF1), IGC2), IOM, ICMPD3), COSPAS-SARSAT4) ja ICAO PKD5)) jäsenmaksujen, maksuosuuksien ja vastaavien velvoitteiden suorittamisesta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Poliisin kansainvälisessä yhteistyössä ja sen kehittämisessä erityinen pääpaino on EU:n puitteissa suoritettavalla poliisiyhteistyöllä sekä lainsäädännön että käytännön toiminnan tasolla. Huomiota kiinnitetään myös lähialueyhteistyön, YK:n ja Euroopan neuvoston sekä muiden kansainvälisten organisaatioiden piirissä tapahtuvaan poliisin toimialaan liittyvään kehitykseen.

IGC:ssä käsitellään kaikkia kansainvälisten maahanmuuttovirtojen hallintaan liittyviä merkittäviä kysymyksiä. Kansainvälinen siirtolaisuusjärjestö (IOM) on hallitustenvälinen järjestö, joka harjoittaa laaja-alaista siirtolaisuuteen liittyvää toimintaa. ICMPD on riippumaton hallitustenvälinen tutkimuslaitos. Se pyrkii edistämään kestävää maahanmuuttopolitiikkaa ja keskittyy Länsi- ja Itä-Euroopan kannalta tärkeisiin maahanmuuttokysymyksiin ja toimii Budapest-prosessin sihteeristönä.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Interpol 536 000
FATF 25 000
IGC 85 000
IOM 300 000
ICMPD 5 000
COSPAS-SARSAT 40 000
ICAO PKD 26 000
Yhteensä 1 017 000


2012 talousarvio 1 017 000
2011 III lisätalousarvio 216 000
2011 talousarvio 1 208 000
2010 tilinpäätös 1 172 227