Talousarvioesitys 2012
30. Työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikka
Valtuus
Työ- ja elinkeinoministeriö tai sen valtuuttamat laitokset saavat tehdä vuonna 2012 Suomen ja Venäjän välillä 15.8.2006 solmitun velkakonversiosopimuksen mukaisia tavara- tai palveluhankintoja koskevia sopimuksia sillä määrällä, joka vuoden 2006 toisessa lisätalousarviossa myönnetystä 30 000 000 Yhdysvaltain dollarin (25 000 000 euroa) velkakonversiovaltuudesta on jäänyt käyttämättä.
Selvitysosa:Työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikalla tuetaan työvoiman osaamisen kehittämistä ja yritysten kasvua, alkavaa yritystoimintaa sekä torjutaan työttömyyttä ja työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmia. Toiminnalla vaikutetaan myös toimintaympäristön pitkän aikavälin muutoksiin, joita aiheuttavat globalisaatio, väestön ikääntyminen sekä energiapolitiikan ja ilmastomuutoksen tuomat haasteet.
Työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikkaa toteutetaan julkisilla työvoimapalveluilla, yritysten neuvonta- ja kehittämispalveluilla, yritysrahoituksella ja työllisyysmäärärahoilla.
Työllisyys- ja yrityspolitiikassa painotuksena on kasvun vauhdittaminen luomalla edellytyksiä uudelle yritystoiminnalle, investoinneille ja vastaamalla yritysten työvoima- ja osaamistarpeisiin. Toimenpiteitä suunnataan pk-yritysten kasvun, kehittymisen ja kansainvälistymisen edistämiseen sekä yritysten rahoituksen saatavuuden turvaamiseen. Yritysten kehittymistä, muutosten hallintaa ja työurien jatkumista tuetaan toteuttamalla yritysten tarpeiden mukaista työvoimakoulutusta sekä yritysten ja työelämän laadun kehittämistoimenpiteitä. Uusien yritysten syntymistä edistetään starttirahalla ja antamalla alkaville yrityksille kokonaisvaltaista tukea niiden elinkaaren alkuvaiheissa neuvonnan ja koulutuksen keinoin.
Työttömien ja lomautettujen osaamista ja työmarkkinavalmiuksia kehitetään niin, että heillä on mahdollisimman hyvät edellytykset sijoittua työhön nopeasti. Nopeaa uudelleen työllistymistä tuetaan työvoimapalveluilla. Avoimet työpaikat täytetään mahdollisimman tehokkaasti. Työ- ja elinkeinotoimistojen palveluja parannetaan hyödyntämällä eri palvelukanavia, kehittämällä toimistoverkkoa ja parantamalla asiakkuuksien hallintaa. Työvoima- ja yrityspalvelujen toteutuksessa verkotutaan muiden palvelutuottajien kanssa seudullisissa yrityspalveluissa. Palkkatuen käyttöä suunnataan työntekijöiden rekrytoimiseksi yrityksiin.
Nuorten ja vastavalmistuneiden kiinnittymistä työmarkkinoille tuetaan työttömyysjakson varhaisessa vaiheessa ohjauksella ja neuvonnalla sekä toteuttamalla yhteiskuntatakuun toimintamallia. Kouluttamattomat nuoret ohjataan ensisijaisesti ammatilliseen koulutukseen, oppisopimuskoulutukseen tai muihin työssä oppimisen muotoihin. Tutkinnon suorittaneita nuoria aktivoidaan hakemaan työpaikkoja palkkatuen ja siihen pohjautuvan rekrytointisetelin avulla. Nuorten yrittäjyyttä tuetaan räätälöimällä alkavan yrittäjän palveluja nuorten tarpeisiin. Nuorten yhteiskuntatakuun uudistus valmistellaan vuoden 2012 kuluessa.
Pitkäaikaistyöttömyyttä ja työmarkkinoilta syrjäytymistä vähennetään. Pitkään työttömänä olleiden osallistumista palkkatuettuun työhön, koulutukseen ja muihin palveluihin lisätään. Työvoiman palvelukeskusten toimintamalli laajennetaan koko maahan ja toimintamallista valmistellaan lakiesitys. Pitkäaikaistyöttömyyden vähentämiseksi käynnistetään kokeiluhankkeita, joilla haetaan tarkoituksenmukainen työnjako valtion ja kuntien välillä pitkäaikaistyöttömien palvelussa. Vuonna 2012 valmistellaan toimintaohjelma, johon sisällytetään hallitusohjelmassa päätetyt uudistukset osatyökykyisten työllistymisen edistämiseksi. Sosiaalisten yritysten lainsäädännön uudistustarpeet arvioidaan.
Työvoimapoliittisten toimenpiteiden piirissä henkilöitä keskimäärin (htv) vuoden aikana (ei sisällä ESR-ohjelmasta rahoitettavia toimenpiteitä) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma1) |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Työllistämistuet2) | |||
Työllistäminen valtiolle | 1 440 | 1 600 | 791 |
Palkkatuki kunnille ja kuntayhtymille | 8 090 | 7 340 | 5 975 |
Palkkatuki yksityiselle sektorille | 17 110 | 17 980 | 13 744 |
Starttiraha | 4 910 | 6 050 | 3 107 |
Osa-aikalisä | 720 | 760 | 427 |
Yhteensä | 32 270 | 33 730 | 24 044 |
Työvoimapoliittinen aikuiskoulutus | |||
Ammatillinen koulutus | 19 360 | 18 430 | 11 700 |
Valmentava koulutus | 8 740 | 7 240 | 5 816 |
Yhteensä | 28 100 | 25 670 | 17 516 |
Työharjoittelu/työelämävalmennus työttömyysetuudella3) | 13 100 | 14 000 | 12 000 |
Yhteensä | 73 470 | 73 400 | 53 560 |
1) Vuoden 2010 toteutumalukuihin sisältyvät myös Kainuun hallintokokeilun toimenpiteet.
2) Palkkatuen volyymit sisältävät myös pelkästään työmarkkinatukimäärärahoilla (33.20.52) työllistettyjä.
3) Työharjoittelu ja työelämävalmennus rahoitetaan kokonaisuudessaan sosiaali- ja terveysministeriön pääluokan momentilta 33.20.52.
Finnvera Oyj:n pk-yritysten rahoitukseen sisältyy valtiontukea elinkeino- ja aluepoliittisista syistä. Erityisesti alkavien yritysten ja kasvavien yritysten rahoittamisessa Finnvera Oyj:llä on keskeinen rooli. Finnvera-konsernin pk-yrityksiin kohdistuvassa pääomasijoitustoiminnassa kiinnitetään erityistä huomiota aivan varhaisimman vaiheen yritysten oman pääoman tarpeeseen.
Rahoitusmarkkinoiden häiriöiden ja sitä seuranneen taloudellisen taantuman jälkeen vientikysynnän odotetaan edelleen lisääntyvän vuonna 2012. Viennin rahoituksen turvaamiseksi käyttöönotetusta Suomen Vientiluotto Oy:n hallinnoima väliaikainen jälleenrahoitusmalli päättyy kesäkuussa 2011, jonka jälkeen on tarkoitus ottaa käyttöön Finnveran varainhankintaan perustuva luottomuotoinen vienninrahoitusmalli. Korontasauslain sisältämä korontasaussopimusten myöntämisvaltuus jatkuu vuoden 2015 loppuun. Korontasausten ja -tarjousten enimmäismäärä on laskettu takaisin kriisiä edeltäneelle viiden miljardin euron tasolle.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti työllisyyden ja yrittäjyyden tulosalueelle yhteistyössä konsernin muiden tulosalueiden kanssa konsernistrategian tavoitelinjauksista ja muista tulosalueen strategioista johdetut yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2012:
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Rekrytointiongelmia kokeneiden toimipaikkojen osuus, enintään % | 26,0 | 30 | 30 |
— Alle 25-vuotiaiden työttömyysaste, enintään % | 21,4 | 19,8 | 18,3 |
— Ulkomaalaisten työttömyysaste, enintään % | 25,5 | 23,0 | 20,4 |
— Vaikeasti työllistyvien määrä, enintään hlöä | 142 400 | 140 550 | 130 000 |
— Virta yli 3 kk työttömyyteen, enintään % | 30 | 30 | 27 |
— Virta yli 3 kk työttömyyteen alle 25-vuotiailla, enintään % | 19 | 17 | 15 |
— Uusien yritysten määrä | 9 453 | 9 005 | 9 500 |
01. Työ- ja elinkeinotoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 157 825 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) julkisen työvoimapalvelun kokeilu- ja kehittämishankkeiden menojen maksamiseen, lukuun ottamatta työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen hankkeita, jotka rahoitetaan momentilta 32.30.51
2) lähialueiden työhallintojen kehittämiseen.
Työvoiman palvelukeskusten toimintaan tarkoitetun määrärahan käyttö edellyttää, että kunnat sijoittavat yhteisiin toimipisteisiin suunnilleen saman määrän virkailijoita kuin työ- ja elinkeinotoimisto. Työ- ja elinkeinohallinto sekä kunta vastaavat yhdessä toiminnasta aiheutuvista kustannuksista työ- ja elinkeinoministeriön tarkemmin määrittelemällä tavalla.
Selvitysosa:Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti työ- ja elinkeinotoimistoille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Palvelukyky ja laatu | |||
---|---|---|---|
— työnantaja-asiakkaiden positiivisten palvelukokemusten osuus vähintään, % | 70 | 63 | 68 |
— työnhakija-asiakkaiden positiivisten palvelukokemusten osuus vähintään, % | 64 | 58 | 62 |
— CV:n julkaisseiden työttömien osuus kaikista työttömistä työnhakijoista, % | 2 | 7 | 30 |
— työnhaun aloitus verkon kautta, kaikki asiakkaat, % | 25 | 30 | 40 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2010 | 2011 | 2012 | |
toteutuma | tavoite | tavoite | |
Henkilötyövuosien kehitys | 3 641 | 3 321 | 3 278 |
---|---|---|---|
Henkilöstön hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 12,2 | < 11 | < 11 |
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset | 7 310 | < 6 000 | < 6 000 |
— henkilöstöbarometrin työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,25 | 3,4 | 3,4 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 183 172 | 174 133 | 171 225 |
Bruttotulot | 12 200 | 12 300 | 13 400 |
Nettomenot | 170 972 | 161 833 | 157 825 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 24 794 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 20 715 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 9 409 | 12 300 | 13 400 |
— muut tuotot | 1 | - | - |
Tuotot yhteensä | 9 410 | 12 300 | 13 400 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 9 396 | 12 000 | 12 567 |
— osuus yhteiskustannuksista | 601 | 250 | 288 |
Kustannukset yhteensä | 9 997 | 12 250 | 12 855 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | -587 | 50 | 545 |
Kustannusvastaavuus, % | 94 | 100 | 104 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Tuottavuustoimet (-24 htv) | -1 025 |
Palkkausten tarkistukset | 2 747 |
Muutosturvatehtävien väheneminen (-60 htv) | -2 400 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -591 |
Toimintamenosäästö (HO) | -2 100 |
Tasomuutos | -639 |
Yhteensä | -4 008 |
2012 talousarvio | 157 825 000 |
2011 III lisätalousarvio | 2 269 000 |
2011 talousarvio | 161 833 000 |
2010 tilinpäätös | 166 893 000 |
42. Finnvera Oyj:n korkotuet ja tappiokorvaukset (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 40 611 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Finnvera Oyj:n ja sitä edeltäneen Kera Oyj:n toiminnan rahoittamiseen myönnettävään korkotukeen valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain (445/1998) ja sitä edeltäneen Kera Oyj:stä annetun lain (65/1971) nojalla annettujen valtioneuvoston sitoumusten mukaisesti
2) yhtiöiden luotonanto- ja takaustoiminnasta syntyneiden tappioiden korvaamiseen valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain (445/1998) ja sitä edeltäneen Kera Oyj:stä annetun lain (65/1971) nojalla annettujen valtioneuvoston sitoumusten mukaisesti.
Valtuus. Alueellisen korkotuen piiriin kuuluvia lainoja erityisrahoitusyhtiö saa myöntää vuonna 2012 enintään 128 330 000 euroa ja elinkeinopoliittisin perustein tuettavien tukiohjelmien mukaisia erityiskorkotuen piirissä olevia lainoja yhteensä enintään 134 314 000 euroa. Valtioneuvosto voi tarvittaessa kysyntätilanteen niin edellyttäessä valtuuksien yhteismäärää ylittämättä muuttaa aluepoliittisten korkotukilainojen ja erityiskorkotukilainojen välistä jakosuhdetta sekä muuttaa korkotuellista valtuutta korkotuettomaksi.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:
Korkotuet
Korkotuki mahdollistaa sen, että Finnvera Oyj voi myöntää ilman turvaavaa vakuutta riskilainoja kohtuuhinnalla erityisesti uuden yritystoiminnan käynnistämiseksi sekä pk-yritysten laajentamiseksi ja kehittämiseksi.
Valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain ja sen nojalla annetun valtioneuvoston sitoumuksen mukaan valtio maksaa yhtiölle korkotukea, joka voi olla alueellista korkotukea tai erityiskorkotukea. Valtio maksaa yhtiölle siirrettäväksi edelleen luotonsaajille alueellista korkotukea, joka myönnetään suuruudeltaan alueellisesti porrastettuna. Erityiskorkotukea maksetaan yhtiölle siirrettäväksi edelleen luotonsaajille erikseen määritellyistä elinkeinopoliittisista syistä annetuista luotoista.
Vuonna 2012 korkotukea maksetaan Finnvera Oyj:n vuonna 1999 tai sen jälkeen myöntämille luotoille. Korkotukea maksetaan lisäksi Kera Oyj:n ennen vuotta 1999 myöntämille luotoille Kera Oyj:stä annetun lain nojalla annettujen voimassa olevien valtioneuvoston sitoumusten mukaisena peruskorkotukena ja lisäkorkotukena.
Alueellisen korkotuen ja erityiskorkotuen piiriin kuuluvien luottojen myöntämisvaltuudet koskevat myös sitä osaa myönnetyistä luotoista, joita rahoitetaan osana Euroopan aluekehitysrahoitusta. Euroopan aluekehitysrahaston osarahoittamasta rahoitustoiminnasta EU-ohjelmakaudella 2000—2006 kertyvät korkotuet maksetaan 1.1.2009 lähtien erilliseltä sulkutililtä. Ohjelmakauden 2007—2013 osalta korkotuen valtion rahoitusosuus ja Euroopan aluekehitysrahaston osuus on budjetoitu momentille 32.50.64.
Vuonna 2002 ja sen jälkeen myönnetyistä luotoista korkotuki maksetaan Finnvera Oyj:lle samana vuonna kuin yhtiö hyvittää sen asiakkaalle. Tätä aiemmin myönnettyihin luottoihin kohdistuva korkotuki maksetaan yhtiölle luotonsaajille siirtämistä seuraavana vuonna.
Tappiokorvaukset
Luottotappiokorvaukset mahdollistavat sen, että Finnvera Oyj voi myöntää riskilainoja ja -takauksia silloinkin, kun yrityksen vakuudet ovat riittämättömiä. Kasvuyritysten ja alkavien yritysten osalta riskitasoa pidetään keskimääräistä korkeampana. Finnvera Oyj:n kykyä ottaa riskiä lisätään siten, että valtioneuvoston Finnvera Oyj:lle antaman luotto- ja takaustappioiden osittaisesta korvaamisesta antaman sitoumuksen valtion korvausosuutta lisätään erityisesti alkavien ja kasvuyritysten osalta.
Valtioneuvosto on antanut valtion erityisrahoitusyhtiön luotto- ja takaustoiminnasta annetun lain 8 §:n nojalla sitoumuksen siitä, että valtio korvaa Finnvera Oyj:n luottotappioita sitoumuksen ehtojen mukaisesti niistä luotoista ja takauksista, jotka yhtiö myöntää 1.1.1999 alkaen. Tätä ennen myönnetyistä luotoista ja takauksista, jotka Kera Oyj on myöntänyt, korvataan luotto- ja takaustappiot Kera Oyj:stä annetun lain mukaan annettujen valtioneuvoston sitoumusten mukaisesti.
Finnvera Oyj:n vuonna 2012 myöntämistä luotoista ja takauksista arvioidaan aiheutuvan valtiolle menoja ensimmäisen kerran vuonna 2013.
Finnvera Oyj:n ohjelmakaudella 2000—2006 myöntämien investointi- ja käyttöpääomalainoista syntyvien luottotappioiden korvaamiseen kohdistetaan myös Euroopan aluekehitysrahaston rahoitusta. Tappiokorvaukset (EAKR- ja kansallisen osuus) maksetaan EAKR-sulkutililtä niin kauan kuin takauksia ja lainoja on voimassa.
Arvio valtiolle aiheutuvista menoista | € |
---|---|
Korkotuet | 7 782 000 |
Tappiokorvaukset | 32 829 000 |
Yhteensä | 40 611 000 |
Vaikuttavuus ja toiminnallinen tuloksellisuus
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Myötävaikutetut uudet työpaikat, kpl | 8 994 | 10 000 | 11 000 |
Rahoitusta saavien kasvuyritysten määrä, kpl | 1 037 | 1 200 | 1 200 |
Aloittavien yritysten määrä, kpl | 3 611 | 3 500 | 3 600 |
Rahoitus aluepoliittisille tukialueille, % | 44 | 38 | 38 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016— | Yhteensä vuodesta 2012 lähtien |
|
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset | 6 806 | 4 628 | 2 786 | 1 488 | 1 128 | 16 836 |
Vuoden 2012 sitoumukset | 981 | 1 714 | 1 550 | 1 100 | 1 225 | 6 570 |
Menot yhteensä | 7 787 | 6 342 | 4 336 | 2 588 | 2 353 | 23 406 |
Vuoden 2012 myöntämisestä aiheutuvat kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat noin 6,3 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 12 875 000 euroa tasomuutoksen johdosta.
2012 talousarvio | 40 611 000 |
2011 talousarvio | 53 486 000 |
2010 tilinpäätös | 35 103 152 |
44. Alueellinen kuljetustuki (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 5 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää valtionavustuslain (688/2001) nojalla annetun valtioneuvoston asetuksen alueellisesta kuljetustuesta (21/2009) mukaisen kuljetustuen maksamiseen Kainuun hallintokokeilualuetta lukuun ottamatta.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Kuljetustukea maksetaan pienten ja keskisuurten yritysten Lapin, Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun, Pohjois-Karjalan, Etelä-Savon ja Pohjois-Savon maakunnissa sekä Saarijärven—Viitasaaren seutukunnan, Kaustisen seutukunnan ja entisen Ullavan kunnan alueella jalostamien tuotteiden jalostuspaikalta alkavista kuljetuksista kotimaassa tapahtuvan kuljetuksen osalta. Tukea voidaan maksaa myös satamatoiminnoista, jotka tapahtuvat Merikarvian kunnassa tai sen pohjoispuolella sijaitsevissa Pohjanlahden satamissa tai laivauspaikoissa taikka Saimaan vesistöalueen satamissa tai laivauspaikoissa.
Tukeen oikeuttava lyhin kuljetusmatka on 266 kilometriä. Kuitenkin niissä kuljetuksissa, joihin liittyy edellä mainittuja satamatoimintoja, lyhin tukeen oikeuttava matka on 101 kilometriä.
Kuljetustukea voidaan maksaa myös saaristokuljetusten tukena alueiden kehittämislain (1651/2009) perusteella 1 ja 2 tukialueeseen määrätyiltä muualla kuin Ahvenanmaan maakunnassa sijaitsevilta pysyvästi asutuilta, ilman kiinteää tieyhteyttä olevilta saarilta alkavista Suomessa suoritettavista tavarankuljetuksista.
Kuljetustukijärjestelmän tavoitteena on alentaa syrjäisten ja harvaan asuttujen alueiden yritystoiminnalle keskimääräistä pidemmistä kuljetusmatkoista aiheutuvia lisäkustannuksia ja siten ylläpitää ja lisätä yritystoimintaa näillä alueilla. Tuki on luonteeltaan toimintatukea, jota maksetaan tapahtuneiden kuljetusten perusteella.
Tuella edistetään noin 350 yrityksen tuotannon kehittymistä kuljetustuen ollessa yritystä kohden keskimäärin noin 15 000 euroa.
2012 talousarvio | 5 000 000 |
2011 talousarvio | 5 000 000 |
2010 tilinpäätös | 5 000 000 |
45. Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 38 600 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) yritystoiminnan tukemisesta annetun lain (1068/2000) mukaisten avustusten maksamiseen Kainuun hallintokokeilualuetta lukuun ottamatta
2) valtionavustuksesta yritystoiminnan kehittämiseksi annetun lain (1336/2006) mukaisten avustusten maksamiseen Kainuun hallintokokeilualuetta lukuun ottamatta.
Valtuus. Vuonna 2012 saa Kainuun hallintokokeilualuetta lukuun ottamatta tehdä enintään 14 678 000 euron arvosta sitoumuksia valtionavustuksesta yritystoiminnan kehittämiseksi annetun lain mukaisiin avustuksiin.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Momentin mukaisia avustuksia suunnataan aloittamisvaiheessa olevien pk-yritysten kilpailukyvyn parantamista, pk-yritysten kasvua, osaamista, verkostoitumista ja kansainvälistymistä edistäviin sekä pk-yritysten toimintaympäristöä parantaviin hankkeisiin.
Momentin valtuudesta osa on tarkoitus käyttää äkillisen rakennemuutosten alueilla ja toimialoilla.
Momentin mukaisilla avustuksilla arvioidaan myötävaikutettavan 850 uuden työpaikan ja 75 uuden yrityksen syntymiseen.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Yhteensä vuodesta 2012 lähtien |
|
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset | 35 100 | 17 756 | 4 578 | - | 57 434 |
Vuoden 2012 sitoumukset | 3 500 | 5 580 | 4 680 | 918 | 14 678 |
Menot yhteensä | 38 600 | 23 336 | 9 258 | 918 | 72 112 |
Vuonna 2012 myönnettävien tukien aiheuttamat kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat 15,8 milj. euroa.
Määrärahan ja valtuuden mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | ||
---|---|---|
Määräraha | Valtuus | |
Menosäästö, elinkeinotukien kokonaisuus (HO) | -1 200 | -5 000 |
Yksinyrittäjätuki | -900 | -9 800 |
Alueellisen rakennemuutoksen tuki | -1 000 | -12 000 |
Tasomuutos | -200 | -1 800 |
Yhteensä | -3 300 | -28 600 |
2012 talousarvio | 38 600 000 |
2011 talousarvio | 41 900 000 |
2010 tilinpäätös | 25 551 112 |
46. Laivanrakennuksen innovaatiotuki(siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 17 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää vuosina 2010—2011 laivanrakennuksen innovaatioihin myönnettävästä valtionavustuksesta annetun asetuksen (592/2008) mukaisesti myönnettyjen laivanrakennuksen innovaatiotukien maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Laivanrakennuksen innovaatiotukea myönnetään vuosina 2010—2011 Suomessa rekisteröidyille laivanrakennusyrityksille, laivankorjausyrityksille ja laivakonversioyrityksille uuden alustyypin kehittämiseen ja suunnitteluun, aluksen innovatiivisiin osiin, jotka voidaan erottaa aluksesta erillisinä osina sekä innovatiivisten tuotanto-, suunnittelu- ja logistiikkamenetelmien kehittämiseen ja toteuttamiseen. Valtio maksaa myönnettyjä tukia valmistumisen mukaan vuodesta 2012 lähtien.
EU:ssa laivanrakennuksen innovaatiotuki perustuu komission tiedonantoon laivanrakennusteollisuuden valtiotukea koskeviksi puitteiksi. Avustuksen on täytettävä tiedonannossa ja komission innovaatiotukiohjelman hyväksymistä koskevassa päätöksessä (28.5.2008) tarkoitetut edellytykset. Valtioneuvoston asetus laivanrakennuksen innovaatiotuesta on voimassa vuoden 2011 loppuun, johon asti voidaan tehdä uusia tukipäätöksiä. Ennen vuoden 2011 loppua alkaneisiin innovaatiohankkeisiin asetusta voidaan soveltaa 31.12.2015 saakka.
2012 talousarvio | 17 100 000 |
2011 I lisätalousarvio | — |
2010 tilinpäätös | — |
48. Korkotuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 15 800 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) julkisesti tuettujen vienti- ja alusluottojen korontasauksesta annetun lain (1137/1996) mukaisen korkotuen maksamiseen
2) Valtiokonttorille korontasaussopimuksista aiheutuvien korko- ja valuuttariskien suojaukseen tarvittavien toimenpiteiden ja kustannusten maksamiseen
3) julkisesti tuettujen vienti- ja alusluottojen korontasausyhtiöstä annetun lain (1136/1996) tarkoittamalle yhtiölle, Suomen Vientiluotto Oy:lle, maksettavan hallinnointipalkkion suorittamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Julkisesti tuettujen vienti- ja alusluottojen korkotuen tavoitteena on turvata suomalaisille yhtiöille kansainvälisesti kilpailukykyinen viennin ja alustoimitusten rahoitusjärjestelmä, lisätä Suomen pääomatavaravientiä ja alustoimituksia sekä edistää viejien, kotimaisten telakoiden ja niiden alihankkijoiden työllisyyttä.
Julkisesti tuettujen vienti- ja alusluottojen korontasauksesta annetun lain nojalla työ- ja elinkeinoministeriöllä on oikeus antaa korontasausyhtiölle sitoumuksia siitä, että yhtiö voi tehdä korontasaussopimuksia vuosina 2011—2015 enintään 5 000 milj. euron pääoma-arvosta. Myöntämisvaltuuden käyttöastetta laskettaessa otetaan huomioon korontasaussopimusten erääntymätön pääoma täysimääräisenä ja korontasaustarjousten pääoma-arvosta 30 prosenttia.
Toimintaa kuvaavia tunnuslukuja
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Uusia vientiluottoja koskevia korontasaussopimuksia | |||
— milj. euroa | 413 | 500 | 590 |
— kpl | 4 | 5 | 6 |
Uusia alusluottoja koskevia korontasaussopimuksia | |||
— milj. euroa | - | - | - |
— kpl | - | - | - |
Myönnettyjen luottojen sopimuskanta vuoden lopussa | |||
— milj. euroa | 1 646 | 1 700 | 1 900 |
— kpl | 29 | 29 | 35 |
Korontasaussopimuksista valtiolle aiheutuvat menot (1 000 euroa) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | Yhteensä vuodesta 2012 lähtien |
|
Vientiluottojen korkotuki | 8 700 | 11 300 | 13 800 | 15 300 | 15 600 | 64 700 |
Alusluottojen korkotuki | - | 800 | 2 000 | 2 100 | 1 900 | 6 800 |
Suojausmenot | 7 100 | 2 900 | 200 | 600 | 500 | 11 300 |
Menot yhteensä | 15 800 | 15 000 | 16 000 | 18 000 | 18 000 | 82 800 |
Korontasaussopimuksista sekä korko- ja valuuttariskien suojaamisesta aiheutuvien menojen lisäksi tuloutuu valtiolle korkohyvityksiä ja suojaustuloja. Vuonna 2010 valtio sai korkohyvityksiä ja suojaustuloja yhteensä 43,8 milj. euroa, joten korontasaustoiminnan ylijäämä oli 24,5 milj. euroa. Korontasaustoiminnasta vuonna 2012 valtiolle tulevien korkohyvitysten ja suojaustulojen arvioidaan olevan yhteensä 36,1 milj. euroa.
2012 talousarvio | 15 800 000 |
2011 III lisätalousarvio | 4 000 000 |
2011 talousarvio | 13 400 000 |
2010 tilinpäätös | 19 291 221 |
50. Palkkaturva (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 24 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) palkkaturvalain (866/1998) ja merimiesten palkkaturvalain (1108/2000) mukaisten menojen maksamiseen
2) takaisinperittyjen saatavien palautusten ja niistä kertyvien korkojen maksamiseen
3) enintään 673 000 euroa palkkaturvamenettelyyn liittyviin viranomaismaksuihin ja oikeudenkäyntikuluihin sekä konkurssikustannusten maksamiseen.
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin.
Selvitysosa:Palkkaturvajärjestelmä turvaa työntekijän työsuhteesta johtuvien saatavien maksamisen työnantajan konkurssin ja muiden maksukyvyttömyystilanteiden varalta. Palkkaturvana voidaan maksaa sellaiset työsuhteesta johtuvat saatavat, jotka työnantaja olisi ollut velvollinen työntekijälle maksamaan.
Palkkaturvamenoja vastaavat tulot 23 327 000 euroa on merkitty momentille 12.32.31.
Palkkaturvapalautusten arvioidut 1 200 000 euron korot on budjetoitu momentille 12.32.99.
Palkkaturvan tunnuslukuja | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Palkkaturvaa maksettu (1 000 euroa) | 35 052 | 29 500 | 24 000 |
Palkkaturvaa peritty takaisin työnantajilta (1 000 euroa) | 7 024 | 6 000 | 4 500 |
Palkkaturvaa saaneiden työntekijöiden lukumäärä | 8 301 | 8 900 | 5 700 |
Palkkaturvapäätöksen saaneiden työnantajien lukumäärä | 2 729 | 2 800 | 2 200 |
Hakemusten keskimääräinen käsittelyaika (pv) | 60 | 50 | 45 |
Hakemuksista käsitelty alle 2 kuukaudessa (%) | 63 | 70 | 75 |
2012 talousarvio | 24 000 000 |
2011 talousarvio | 29 500 000 |
2010 tilinpäätös | 35 066 500 |
51. Työllistämis-, koulutus- ja erityistoimet (kiinteä määräraha)
Momentille myönnetään 428 037 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain (1295/2002) 6 luvun 1 §:n mukaisen työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen hankintaan ja julkiseen työvoimapalveluun kuuluvista etuuksista annetun valtioneuvoston asetuksen (1346/2002) 1 luvun 3 §:n ja 2 luvun 7 §:n mukaisten ennen koulutuksen alkua myönnettävien ylläpitokustannusten korvausten maksamiseen
2) työvoimakoulutuksen opiskelijavalinnasta, tiedottamisesta, tarjouspyyntö- ja hankintailmoittelusta aiheutuvien menojen maksamiseen, työvoimakoulutuksen suunnittelua ja hankintatoimintaa tukevasta kehittämis-, kokeilu- ja selvitystyöstä ja koulutus- ja konsulttipalvelujen hankkimisesta aiheutuvien menojen maksamiseen sekä enintään yhtä henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen työvoimakoulutukseen liittyviin tehtäviin
3) koulutuksen ja majoituksen hankkimiseen Pohjoiskalotin koulutussäätiöltä
4) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 7 luvun 4 §:n mukaiseen työttömien työllistämiseen valtion virastoille ja laitoksille enintään 1 000 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen enintään 2 500 euron suuruisen kuukausipalkan mukaisesti sekä työn järjestämisestä aiheutuviin kustannuksiin
5) palkkatuen perustuen osuuden maksamiseen työnantajalle sen työllistäessä työttömyyspäivärahalla olevan henkilön tai muun työmarkkinatukeen oikeutetun henkilön kuin julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 1 luvun 7 §:n mukaisen vaikeasti työllistyvän tai vähintään 130 päivää työmarkkinatukea saaneen työttömän, joka täyttää mainitun lain 7 luvun 12 a §:n edellytykset, tai yhdenjaksoisesti vähintään 65 päivää työmarkkinatukea saaneen nuoren työttömän
6) työllistämistuen perustuen osuuden maksamiseen toimeentulon turvaamiseksi julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 7 luvun 5 §:n mukaisesti starttirahana muulle kuin työmarkkinatukeen oikeutetulle henkilölle
7) työllistämistuen lisäosien maksamiseen julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 7 luvun 9 §:n mukaisesti
8) lisätukien maksamiseen kunnille julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 7 luvun 12 §:n mukaisesti
9) eräiden työllisyysmäärärahojen käytöstä annetun valtioneuvoston asetuksen (1345/2002) mukaisesti työllisyyspoliittisiin avustuksiin kunnalle, kuntayhtymälle ja muulle yhteisölle, säätiölle sekä sosiaaliselle yritykselle
10) starttirahan hakijoiden yritystoiminnan edellytysten selvittämisestä aiheutuviin menoihin
11) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 6 luvun 11 §:n 2 momentin ja 13 §:n 1 momentin 1 ja 4 kohdan mukaisista ammatinvalinnan, urasuunnittelun ja ammatillisen kuntoutuksen toimenpiteistä aiheutuvien palvelujen tuottajan palvelumaksujen maksamiseen, julkiseen työvoimapalveluun kuuluvista etuuksista annetun valtioneuvoston asetuksen 7 luvun mukaisen työolosuhteiden järjestelytuen maksamiseen, julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 10 luvun 2 §:n 2 ja 3 momenttien ja julkiseen työvoimapalveluun kuuluvista etuuksista annetun valtioneuvoston asetuksen 4 luvun mukaisten ylläpitokustannusten korvausten ja toimeentulon turvaamiseksi tarkoitetun päivärahan maksamiseen sekä julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 10 luvun 6 §:n mukaisen harkinnanvaraisen ylläpitokorvauksen maksamiseen työpaikalla järjestettävään työkokeiluun osallistuvalle
12) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 3 luvun 1 §:n mukaisten täydentävien palvelujen hankintaan ja lain 10 luvun 6 §:n mukaisen harkinnanvaraisen ylläpitokorvauksen maksamiseen täydentävään palveluun osallistuvalle
13) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 6 luvun 14 §:n mukaisen vakuutusturvan kustannuksiin
14) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 10 luvun 1 §:n mukaisen liikkuvuusavustuksen maksamiseen
15) enintään 437 000 euroa Venäjän lähialueiden työvoiman ammatillisesta kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen työ- ja elinkeinoministeriön tarkemmin päättämällä tavalla
16) ennen työllisyyslain (275/1987) voimaantuloa muiden kuin yliopistoihin palkattujen ja edelleen samassa työsuhteessa olevien vajaakuntoisten henkilöiden palkkaamisesta aiheutuviin menoihin
17) ennen työllisyyslain (275/1987) voimaantuloa yliopistoihin palkattujen ja edelleen samassa työsuhteessa olevien vajaakuntoisten henkilöiden palkkaamisesta aiheutuviin menoihin enintään 2 500 euron suuruisen kuukausipalkan mukaisesti.
Kainuun hallintokokeilualueella määrärahaa saa käyttää vain kohdan 1 mukaisten ennen koulutuksen alkua myönnettävien ylläpitokustannusten korvausten maksamiseen sekä kohtien 2 ja 10—15 menoihin.
Momentilta maksettaviin menoihin liittyvät arvonlisäveromenot on budjetoitu hallinnonalan arvonlisäveromomentille 32.01.29.
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin.
Siirtomenoista työllistämistuet budjetoidaan maksuperusteisena. Valtiokonttorin tapaturmavakuutusmaksut maksatuspäätösperusteisena ja muut siirtomenot suoriteperusteisena.
Valtuus
1) Vuonna 2012 saa julkisten työvoimapalvelujen ja niitä täydentävien palvelujen hankinnasta aiheutua valtiolle Kainuun hallintokokeilun piiriin kuuluvia työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen hankintoja lukuun ottamatta menoja vuoden 2012 jälkeen enintään 92 200 000 euroa.
2) Vuonna 2012 saa tehdä Venäjän lähialueiden työvoiman ammatillista kehittämistä koskevia hankintasopimuksia siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuoden 2012 jälkeen enintään 100 000 euroa.
Selvitysosa:Siirtomenoista työllistämistukien budjetointiperuste on muutettu maksuperusteiseksi, mikä soveltuu parhaiten toteutuman mukaiseen maksatukseen.
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Työvoimapoliittinen aikuiskoulutus | |
Koulutuksen hankinta yhteensä (4 404 430 opiskelijatyöpäivää, otp * 38,8 €) | |
— Ammatillisen koulutuksen hankinta (2 945 670 otp * 42,5 €) | 125 191 000 |
— Valmentavan työvoimakoulutuksen hankinta (1 458 760 otp * 30,7 €) | 44 784 000 |
(josta maahanmuuttajien kotoutumiskoulutukseen 40 milj. euroa, 1 303 000 otp) | |
Opiskelijavalinta sekä kehittämis-, tiedotus- ja ilmoitustoiminta | 1 546 000 |
Etuudet ennen työvoimakoulutuksen alkua | 387 000 |
Pohjoiskalotin koulutussäätiöstä hankittava koulutus (80 vuosipaikkaa * 18 750 €) | 1 160 000 |
Yhteensä | 173 068 000 |
Työllistäminen | |
Työllistäminen valtionhallintoon (791 htv * 29 000 €) | 22 938 000 |
Työllistäminen kunnille ja kuntayhtymille (5 975 htv * 8 600 €) | 51 382 000 |
Työllistäminen yksityiselle sektorille yhteensä | |
— palkkatuki (13 744 htv * 7 900 €) | 108 580 000 |
— starttiraha (3 107 htv * 8 200 €) | 25 477 000 |
— osa-aikalisä (427 htv * 7 500 €) | 3 206 000 |
— työllisyyspoliittinen avustus | 20 604 000 |
— starttiselvitykset | 1 556 000 |
Yhteensä | 233 743 000 |
Julkisen työvoimapalvelun erityistoimet | |
Työhönsijoittumisen ja ammatinvalinta- ja urasuunnittelun erityismenot (23 940 toimenpidettä * 350 €) | 8 380 000 |
Ryhmä- ja muiden palvelujen hankinta sekä täydentäviin palveluihin osallistuvien harkinnanvaraiset ylläpitokorvaukset | 8 757 000 |
Pitkäaikaistyöttömien eläke-edellytysten selvittäminen (1 500 toimenpidettä * 780 €) | 1 170 000 |
Liikkuvuusavustus/matkakustannusten korvaus (15 880 hlöä * 118 €) | 1 874 000 |
Liikkuvuusavustus/muuttoavustus (468 hlöä * 489 €) | 229 000 |
Yhteensä | 20 410 000 |
Vakuutusturva | 458 000 |
Lähialueyhteistyö | |
Venäjän lähialueiden työvoiman ammatillinen kehittäminen (enintään) (pääasiassa koulutusta) | 358 000 |
Kaikki yhteensä | 428 037 000 |
Valtionhallintoon työllistämiseen varatusta määrärahasta on tarkoitus käyttää 2 000 000 euroa valtion ja pääkaupunkiseudun välisen aiesopimuksen jatkamiseen. Määräraha kohdennetaan yhteensä 40 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaukseen työ- ja elinkeinotoimistoihin. Tämän myötä työ- ja elinkeinotoimistot kohdistavat pääkaupunkiseudun aiesopimukseen liittyen yhteensä 40 henkilötyövuotta vastaavan voimavaran maahanmuuttajien kotouttamisen ja työllistymisen nopeuttamiseen ja tehostamiseen. Maahanmuuttajien kotoutumiskoulutuksen määrärahoja on lisätty 6 000 000 euroa. Varatusta 40 000 000 euron määrärahasta on tarkoitus kohdentaa 500 000 euroa Osallisena Suomessa -kokeiluhankkeen mukaisen kotoutumiskoulutuksen hankintaan.
Julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain 7 luvun 6 §:n 1 momentti edellyttää huolehdittavan siitä, ettei minkään työmarkkina-alueen työttömyys olennaisesti ylitä maan keskimääräistä työttömyyden tasoa. Sovelletun määritelmän mukaisesti tämä tarkoittaa vuositasolla työmarkkina-alueen työttömyyden ylittymistä 80 prosentilla maan keskimääräisestä tasosta. Määrärahojen käyttö voidaan kuitenkin aloittaa työttömyyden tason ylittymisen estämiseksi, kun työmarkkina-alueen työttömyys ylittää vuositasolla vähintään 60 prosentilla maan keskimääräisen tason.
Työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen osallistuvien koulutusaikainen toimeentulo maksetaan sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan pääluokasta momenteilta 33.20.50, 33.20.51 ja 33.20.52. Sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalan pääluokasta momentilta 33.20.52 maksetaan palkkatuen ja starttirahan perustukea tietyin edellytyksin työmarkkinatukea saavien osalta.
Vaikuttavuus ja toiminnallinen tuloksellisuus
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
|
Vaikuttavuus | |||
---|---|---|---|
— 3 kk työvoimakoulutuksen jälkeen työttömäksi jääneiden osuus, enintään % | 36,7 | 31 | 29 |
— 3 kk palkkatuetun työn jälkeen työttömäksi jääneiden osuus, enintään % | 49,4 | 46 | 46 |
Laatu | |||
— ammatillisen työvoimakoulutuksen opiskelijapalautteen hyvin/erinomaisten arvosanojen osuus % | 76,7 | 77 | 77 |
Yrityksiin työllistäminen | |||
— tuella palkatuista henkilöistä yrityksissä, vähintään % | 32 | 37 | 40 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Yhteensä vuodesta 2012 lähtien |
|
Työvoimakoulutus | |||||
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset | 87 096 | 24 401 | 4 850 | - | 116 347 |
Vuoden 2012 sitoumukset | - | 67 000 | 21 000 | 4 000 | 92 000 |
Valtuus yhteensä | 87 096 | 91 401 | 25 850 | 4 000 | 208 347 |
Ryhmä- ja muut palvelut | |||||
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset | 201 | - | - | - | 201 |
Vuoden 2012 sitoumukset | - | 200 | - | - | 200 |
Valtuus yhteensä | 201 | 200 | - | - | 401 |
Venäjän lähialueiden työvoiman ammatillinen kehittäminen | |||||
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset | 100 | - | - | - | 100 |
Vuoden 2012 sitoumukset | - | 100 | - | - | 100 |
Valtuus yhteensä | 100 | 100 | - | - | 200 |
Menot yhteensä | 87 397 | 91 701 | 25 850 | 4 000 | 208 948 |
Vuonna 2011 myönnettävän rahoituksen kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat 90,2 milj. euroa.
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä 107 301 000 euroa työllisyystilanteen parantamisen johdosta.
2012 talousarvio | 428 037 000 |
2011 II lisätalousarvio | 28 000 000 |
2011 talousarvio | 535 338 000 |
2010 tilinpäätös | 538 081 215 |
64. Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 14 856 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) julkisesta työvoimapalvelusta annetun lain perusteella eräiden työllisyysmäärärahojen käytöstä annetun valtioneuvoston asetuksen 1 luvun mukaisiin investointiavustuksiin ja 2 luvun mukaiseen työllisyystyöohjelmaan lukuun ottamatta Kainuun hallintokokeilua
2) investoinneiksi katsottavista valtion hankinnoista aiheutuvien menojen maksamiseen lukuun ottamatta Kainuun hallintokokeilua.
Momentilta maksettaviin valtion työllisyystyöohjelman mukaisiin investointimenoihin liittyvät arvonlisäveromenot on budjetoitu hallinnonalan arvonlisäveromomentille 32.01.29.
Momentilta saa maksaa myös sijoitusmenoja.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää vuonna 2011 tai aiemmin tehtyjen sitoumusten aiheuttamien menojen maksamiseen.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2012 | 2013 | Yhteensä vuodesta 2012 lähtien |
|
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset | 14 856 | 7 386 | 22 242 |
Määrärahan ja valtuuden mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | ||
---|---|---|
Määräraha | Valtuus | |
Menosäästö, elinkeinotukien kokonaisuus (HO) | -2 014 | -8 000 |
Tasomuutos | -830 | -7 500 |
Yhteensä | -2 844 | -15 500 |
2012 talousarvio | 14 856 000 |
2011 talousarvio | 17 700 000 |
2010 tilinpäätös | 21 166 697 |
80. Lainat Suomen Vientiluotto Oy:n jälleenrahoitustoimintaan (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 400 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) Suomen Vientiluotto Oy:lle viennin jälleenrahoitustoimintaa varten myönnettyjen lainojen maksamiseen
2) Valtiokonttorille jälleenrahoitustoimintaan myönnetyistä lainoista aiheutuvien korko- ja valuuttariskien suojaukseen tarvittavien toimenpiteiden aiheuttamien koron yhteydessä tai muuten lainan saajalta perittyjen kustannusten maksamiseen.
Selvitysosa:Viennin jälleenrahoitusmalli otettiin tilapäisesti käyttöön vuosiksi 2009—2011. Sen tavoitteena on varmistaa, että suomalaisilla yhtiöillä on käytössään kansainvälisesti kilpailukykyinen viennin ja alustoimitusten rahoitusjärjestelmä, lisätä Suomen pääomatavaravienti- ja alustoimituksia sekä edistää viejien, kotimaisten telakoiden sekä niiden alihankkijoiden työllisyyttä.
Vientihankkeiden jälleenrahoitusmallissa Suomen Vientiluotto Oy jälleenrahoittaa koti- ja ulkomaisen luotto- tai rahoituslaitoksen suomalaiseen pääomatavaravientiin järjestämiä ostajaluottoja OECD-ehdoin. Jälleenrahoitus toteutetaan Suomen Vientiluotto Oy:lle myönnetyillä lainoilla.
Lainan maksatus tapahtuu samassa aikataulussa Suomen Vientiluotto Oy:n myöntämän jälleenrahoituksen kanssa. Suomen Vientiluotto Oy:n rahoitusosuuden enimmäismäärä on OECD-ehtoisen vientiluoton määrä edellyttäen, että Finnvera Oyj antaa Suomen Vientiluotto Oy:lle täyden takuun. Lisäksi edellytetään, että jälleenrahoituksen saava pankki täyttää riittävät vakavaraisuutta ja taloudellista toimintakykyä koskevat vaatimukset.
Toimintaa kuvaavia tunnuslukuja
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Myönnetyt lainat, kpl | 1 | 5 | 2 |
Lainojen nostot, milj. euroa | 12 | 200 | 400 |
Jälleenrahoitustoiminnasta valtiolle aiheutuvat menot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2012 | 2013 | Yhteensä | |
Luottojen nostot | 400 000 | 300 000 | 700 000 |
2012 talousarvio | 400 000 000 |
2011 talousarvio | 500 000 000 |
2010 tilinpäätös | 4 143 520 |