Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       01. Hallinto
       60. Energiapolitiikka

Talousarvioesitys 2012

20. Innovaatiopolitiikka ja yritysten kansainvälistyminenPDF-versio

Selvitysosa:Globaalissa liiketoimintaympäristössä on tapahtumassa syvällisiä muutoksia, jotka ovat Suomen kaltaiselle pienelle avotaloudelle haastavia, mutta avaavat myös uusia mahdollisuuksia. Innovaatiopolitiikalla voidaan vaikuttaa taloudellisen toimintaympäristön vakauttamiseen, valtiontalouden kestävyyteen, elinkeinorakenteen uudistamiseen, tuottavuuden paranemiseen sekä työllisyyden ja hyvinvoinnin kasvuun.

Kilpailukyvyn ja tuottavuuden parantaminen edellyttävät uusien liiketoimintamallien, palvelukonseptien, työorganisaatioiden ja sosiaalisten innovaatioiden kehittämistä sekä julkisten palvelujen uudistumista. Tärkeitä painopisteitä ovat lisäksi kasvuyrittäjyyden ja yritysten kansainvälistymisen edellytysten vahvistaminen. Tavoitteena on, että Suomi tarjoaa kotimaisille ja ulkomaisille yrityksille kansainvälisesti korkeatasoisen toimintaympäristön. Nykyisessä taloustilanteessa on edelleen tärkeää turvata panostukset osaamispohjaan ja innovaatiotoimintaan, jotta luodaan edellytykset uudelle kasvulle ja uudistumiselle.

Kansantalouksien pitkän aikavälin kasvuvauhdilla sekä tutkimus- ja kehittämisintensiteetillä on tutkimuksissa todennettu selkeä yhteys. Suomen korkeaa osaamista ja sen hyödyntämistä korostava kasvustrategia on osoittautunut toimivaksi myös kansainvälisillä mittareilla arvosteltuna. Julkisella innovaatiorahoituksella on kyetty aktivoimaan yksityisen sektorin t&k&i-toimintaa ja sitä kautta tehokkaasti edesauttamaan kasvua.

Tieto- ja viestintäteollisuuden rakennemuutokset heijastuvat osaltaan myös tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Tässä tilanteessa julkisen sektorin rooli korostuu. Julkinen sektori voi tehostaa omaa toimintaansa ja huolehtia omalta osaltaan siitä, että ICT-alan korkea osaaminen voi siirtyä muualle talouteen.

Laaja-alaisen innovaatiopolitiikan linjaukset määritellään kansallisessa innovaatiostrategiassa sekä tutkimus- ja innovaationeuvoston linjauksissa 2011—2015 ja Yritysten kansainvälistymisen ja viennin edistämisen (YKE) linjauksessa 2011—2015.

Innovaatiostrategian keskeisenä näkökulmana on kysyntä- ja käyttäjälähtöisyyden painottaminen. Sillä tarkoitetaan muun muassa innovaatioiden kysyntää ja käyttöönottoa edistävää lainsäädäntöä, standardisointia, julkisia hankintoja ja käyttäjien osallistamista kehitystyöhön sekä käyttäjien itsensä toteuttamia innovaatioita.

Erityisenä tavoitteena on luoda Suomeen huippuluokan innovaatiokeskittymiä. Voimavarojen kohdentamisessa otetaan huomioon ne strategisesti tärkeät alat, joissa Suomessa on laadukkaita osaamiskeskittymiä ja joissa yrityksillä on tulevaisuudessa parhaat kasvun ja edelläkävijyyden edellytykset. Innovaatiotoiminnassa syvennetään edelleen koulutus- ja tutkimusyhteisöjen ja yritysten välistä yhteistyötä, jossa keskeisen välineen muodostavat strategisen huippuosaamisen keskittymät (SHOK) ja osaamiskeskusohjelma (OSKE). Klusteripohjaiseen verkottumiseen perustuvalla OSKE-ohjelmalla vahvistetaan myös alueiden innovaatioperustaa. EU:n rakennerahasto-ohjelmien toimenpiteitä suunnataan tukemaan EU 2020 -strategian tavoitteita painottamalla verkostoitumisen edistämistä sekä osaamisrakenteiden vahvistamista.

Elinkeino- ja innovaatiopolitiikan tavoitteena on lisätä innovatiivisten, nopeasti kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten määrää. Kasvuyritykset synnyttävät merkittävän osan yritysten uusista työpaikoista. Niiden välillisten tuottavuus- ja kilpailuvaikutusten ansiota koko yrityskentässä tapahtuu luovaa uudistumista. Keskeisiä toimenpiteitä ovat innovaatiorahoituksen suuntaaminen lisääntyvästi tukemaan alkavien yritysten kasvua ja julkisen kasvurahoituksen riskinoton lisääminen. Työ- ja elinkeinoministeriön asiakkuusstrategian mukaisesti parannetaan kasvuyrityksille suunnattujen julkisten palvelujen saatavuutta ja asiakaslähtöisyyttä.

Kehityksen kärjessä pysyminen edellyttää tutkimus- ja innovaatiojärjestelmältä aktiivista hakeutumista kansainväliseen yhteistyöhön. Yhteistyöverkostoja kehitetään johtavien innovaatiokeskittymien kanssa. Kansainvälisen FinNode-verkoston avulla hankitaan tietoa ja luodaan uusia yhteistyömuotoja, jotka auttavat suomalaisia toimijoita hyötymään globaalista innovaatiotoiminnasta.

Yritysten kansainvälistymisen ja viennin edistäminen kohdistetaan erityisesti kasvua tavoitteleviin pk-yrityksiin ja yritysten yhteishankkeisiin. Verkostoyhteistyötä vahvistetaan kansallisella ja alueellisella tasolla rakentamalla yhteistä asiakkuuksien hallintaa ja lisäämällä yhteistä viestintää. Suomalaisten toimijoiden yhteistyötä kohdemarkkinoilla tiivistetään mm. kehittämällä House of Finland -konseptia.

Matkailupolitiikassa toimintaa tehostetaan päivitetyn Suomen matkailustrategian mukaisesti. Voimavaroja kohdistetaan entistä enemmän Suomi-matkailukuvan edistämiseen ulkomailla.

Luonnonvarojen kestävää hyödyntämistä edistetään mineraalistrategian mukaisesti kiinnittämällä huomiota jalostusasteen nostamiseen, tukemalla geologian alan tietopohjan vahvistamista sekä kehittämällä kaivoshankkeiden rahoitusta, infrastruktuurin rakentamista ja alan koulutusta.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti innovaatiopolitiikan ja yritysten kansainvälistymisen tulosalueelle yhteistyössä konsernin muiden tulosalueiden kanssa seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2012:

  2009
toteutuma
2010
toteutuma
2011
tavoite/
arvio
2012
tavoite/
arvio
         
Suomen sijoitus paranee kv. kilpailukykyvertailussa ja pysyy edelleen korkeana kv. innovaatiovertailussa        
— Suomen sijoitus kv. kilpailukykyvertailussa (WEF) 6. 7. 5. 5.
— Suomen teknologinen valmius (WEF) 10. 15. < 15. < 15.
— Suomen liiketoiminnan kehittyneisyys (WEF) 9. 10 < 10 < 10
— Innovaatiot (WEF) 3. 3. 3. 3.
Kasvuyritysten määrä ja niiden tuottamien työpaikkojen määrä kasvaa        
— Kasvuyritysten tuottamien työpaikkojen määrä 3 vuoden aikana - 51 164 > 51 164 > 51 564
PK-yritykset kansainvälistyvät, mikä näkyy pk-yritysten viennin kasvuna        
— Pk-yritysten vienti (mrd. euroa) 5,78 6,89 > 6,89 > 6,89
High-tech vienti (mrd. euroa) 6,3 5,3 > 5,3 > 5,3
Yhä useampi yritys harjoittaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa, uudistaa toimintaansa innovaatioiden avulla ja ottaa käyttöön uusia liiketoimintamalleja        
—Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan menot (%/BKT) 4,0 3,9 4,0 4,0
Tekninen turvallisuus- ja luotettavuus yhteiskunnassa ja yrityksissä pysyy korkealla tasolla        
— Toimialalla turvallisuusriskien hallinnan puutteista kuolemaan johtaneet onnettomuudet aikajaksolla 2004—2015 7,3 6,9 < 8,3
(v. 2015)
< 8,3
(v. 2015)
— Toimialalla turvallisuusriskien hallinnan puutteista sähköpalokuolemiin johtaneet onnettomuudet 19 20 < 17
(v. 2015)
< 17
(v. 2015)
Kysyntä- ja käyttäjälähtöisyys vahvistuvat innovaatiopolitiikassa        
Yritykset ja tutkimuslaitokset hyödyntävät nykyistä enemmän kansainvälisiä tutkimusverkostoja ja -kumppanuuksia        
Kansalliset ja alueelliset osaamis- ja innovaatiokeskittymät vahvistuvat ja osaamiskeskusten välinen yhteistyö kasvaa        
Julkisten palvelujen tuottavuus kasvaa ja syntyy uusia palvelutuotannon liiketoimintakonsepteja        

Innovaatiopolitiikan ja kansainvälistymisen toteuttamiseen osallistuvat ministeriön lisäksi Geologian tutkimuskeskus, Teknologian tutkimuskeskus VTT, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto, Mittatekniikan keskus, Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus ja Matkailun edistämiskeskus sekä useat valtionapuyhteisöt.

01. Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 40 270 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) kansainvälisten jäsenmaksujen maksamiseen sekä

2) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) tehtävänä on tuottaa ja levittää geologista tietoa, jolla edistetään maankamaran hallittua ja kestävää käyttöä. Tutkimuskeskuksen toimintaa ohjaavana tavoitteena on tiedon, osaamisen ja innovaatioiden avulla edistää elinkeinoelämän ja alueiden kilpailukykyä sekä tukea yhteiskuntapolitiikan suunnittelua ja toimeenpanoa. Tutkimuskeskusta kehitetään kansallisena geotietokeskuksena sekä eurooppalaisena huippuosaajana mineraalivarojen, niiden tilinpidon ja kestävän käytön tutkimuksessa.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Geologian tutkimuskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:

Vaikuttavuus

  • Yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tarvitseman raaka-ainehuollon ja rakentamisen edellytykset paranevat.
  • Uusiutuvien energialähteiden käyttöönottomahdollisuudet lisääntyvät ja parantavat energiahuollon omavaraisuutta.
  • Ministeriöllä ja viranomaisilla on päätöksentekonsa tueksi käytössään ajankohtaista ja laadukasta tutkimustietoa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus:      
Tulosalueiden osuus kustannuksista, %      
— luonnonvarat ja raaka-ainehuolto 59 55 59
— energiahuolto- ja ympäristö 22 23 22
— maankäyttö ja rakentaminen 19 22 19
Yhteisrahoitteinen toiminta      
— kustannusvastaavuus, % 68 50 50
— osuus ydintoiminnan htv-kertymästä, % 11,6 11,0 11,0
— hankkeiden lukumäärä, kpl 72 80 80
Maksullinen toiminta      
— tulot, milj. euroa 9,1 6,5 6,5
— ylijäämä, 1 000 euroa 534 455 455
— ylijäämä, % tuotoista 6 7 7
— htv-kertymä 59 60 60
Tuotokset ja laadunhallinta:      
Suoritteet:      
Raportoidut kallioperän raaka-ainetutkimukset      
— laajat yhteenveto- ja myyntiraportit, kpl 7 4 5
— muut raportit ja selvitetyt aiheet, kpl 17 25 25
Turvevarojen kartoitus      
— kartoitettu suoala, km2 315 300 300
— raportoitu teknisesti käyttökelpoinen turvemäärä, milj. m3 227 100 100
— raportoitu teknisesti käyttökelpoinen turvemäärä, TWh 75 50 50
Alueelliset kiviainesselvitykset, kpl 3 3 3
Pohjavesialueiden geologiset rakenneselvitykset, kpl 15 14 16
Merigeologinen kartoitus      
— kartoitettu pinta-ala, km2 275 500 500
— luotaukset linja-km 900 1 000 1 000
Julkaiseminen      
— vertaisarvioidut kansainväliset julkaisut 36 65 60
— muut julkaisut ja artikkelit, kpl 210 325 250
Palvelukyky ja laatu      
— ammattikäyttöön suunnattujen verkkopalvelujen käyttö, käyttömäärä, (1 000) 639 650 680
— sisäiset auditoinnit, kpl 5 5 6
— CAF käytössä käytössä käytössä
— asiakastyytyväisyysmittaus - - käytössä

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 627 634 614
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 7,6 < 8,4 < 8,0
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset 804 < 760 < 760
— työtyytyväisyysindeksi (1—5) - 3,5 3,5

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio

2012
esitys
       
Bruttomenot 50 187 50 140 49 270
Bruttotulot 13 061 9 000 9 000
Nettomenot 37 126 41 140 40 270
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 660    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 5 131    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio

2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 8 817 6 500 6 500
— muut tuotot 238 - -
Tuotot yhteensä 9 055 6 500 6 500
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 6 611 4 600 4 600
— osuus yhteiskustannuksista 1 910 1 445 1 445
Kustannukset yhteensä 8 521 6 045 6 045
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 534 455 455
Kustannusvastaavuus, % 106 108 108

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Tuottavuustoimet (-12 htv) -492
Palkkausten tarkistukset 491
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen 11
Siirto momentille 32.20.03 (-8 htv) -600
Toimintamenosäästö (HO) -200
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -108
Tasomuutos 28
Yhteensä -870


2012 talousarvio 40 270 000
2011 III lisätalousarvio 116 000
2011 talousarvio 41 140 000
2010 tilinpäätös 40 597 000

02. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 88 827 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) enintään 3 000 000 euroa Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä annetun lain (953/2010) mukaisiin sijoituksiin yrityksiin tai muihin rajoitetun vastuun yhteisöihin, jotka ottavat vastaan VTT:stä siirrettäviä toimintoja tai jotka perustetaan tutkimusta tai teknologian kaupallistamista edistävää yhteistyötä, teknologian kaupallista hyödyntämistä tai VTT:n ulkomailla tapahtuvan toiminnan järjestämistä varten

2) ydinenergialain (990/1987) ja valtion ydinjätehuoltorahastosta annetun asetuksen (161/2004) nojalla ydinjätehuoltomaksun maksamiseen Valtion ydinjätehuoltorahastossa olevaan varautumisrahastoon siten, että tutkimuskeskuksen rahasto-osuus varautumisrahastossa vastaa edellisen kalenterivuoden vahvistetun vastuumäärän mukaista rahastotavoitetta

3) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen

4) tutkimusta ja kansainvälistymistä edistävien apurahojen ja stipendirahastomaksujen maksamiseen sekä tutkimustoimintaan liittyvien kansainvälisten ja kotimaisten järjestöjen jäsenmaksuista, rahoitusosuuksista ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:VTT tuottaa kansainvälistä kilpailukykyä lisääviä tutkimuspalveluja yrityksille, yhteiskunnalle ja muille asiakkaille innovaatioprosessin tärkeimmissä vaiheissa ja luo siten edellytyksiä kasvulle, työllisyydelle ja hyvinvoinnille.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti VTT:lle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:

Vaikuttavuus

VTT:n tutkimustoiminta yhdessä parhaiden tutkimuskumppaneiden ja -verkostojen kanssa luo edellytykset sille, että

  • syntyy uutta kansainvälisesti kilpailukykyistä liiketoimintaa erityisesti palvelutalouteen ja kestävään kasvuun perustuen.
  • Suomen elinkeinoelämän kannalta tärkeät toimialat uudistuvat.
  • innovaatiokeskittymät ja -ympäristöt kansainvälistyvät, verkottuvat ja vahvistuvat edistäen yritysten kytkeytymistä ylikansallisiin innovaatio- ja arvoketjuihin.
  • kestävä kasvu vahvistuu sekä hyvinvointi ja työllisyys lisääntyvät.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
— Tuotannollisesti tai kaupallisesti hyödynnetyt tai 3 vuoden aikana hyödynnettävät hanketulokset, % 58 65—70 65—70
— Kärki- ja innovaatio-ohjelmien yritysrahoitusosuuden keskimääräinen tavoite, % 23 23 23
— Kansainvälisen toiminnan maksulliset tulot (milj. euroa) 10,6 13,6 14,1
— VTT:n SHOK-projektien liikevaihto (milj. euroa) 18,6 12,0 12,0
— Referoidut kansainväliset tieteelliset lehtiartikkelit, kpl 560 600 600
— Uudet keksintö- ja ohjelmistoilmoitukset, kpl 343 300 300
— Yrityspalveluiden hyödyllisyys asiakkaille (ASPA, toimeksiannot, 1—5) 4,3 4,3 4,3
— Yrityspalveluiden laatu (ASVA, yleisarvio, 1—5) 3,9 3,9 3,9
— Asiakastyytyväisyys (1—5) 4,4 4,3 4,3
Toiminnallinen tehokkuus      
— Maksullinen toiminta (% liikevaihdosta) 29 29 29
— Maksullisen toiminnan ylijäämä (1 000 euroa) 3 826 3 300 3 500
— Ulkomaiset tuotot (% liikevaihdosta) 16 17 17
— Liikevaihto (1 000 euroa/htv) 108 109 112

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 2 534 2 561 2 540
— budjettirahoitteinen toiminta, htv 800 823 816
— ulkopuolinen rahoitus, htv 1 734 1 738 1 724
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 6,9 < 7,0 < 7,0
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset 2 062 < 1 950 < 2 000
— työtyytyväisyysindeksi (1—5) naiset/miehet 3,5 3,5/3,5 3,5/3,5

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio

2012
esitys
       
Bruttomenot 279 115 263 620 275 327
Bruttotulot 193 554 176 900 186 500
Nettomenot 85 561 86 720 88 827
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 34 230    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 34 605    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio

2012
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— maksullisen toiminnan myyntituotot 73 808 67 900 72 800
— muut tuotot 4 687 5 500 5 800
Tuotot yhteensä 78 495 73 400 78 600
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 44 560 36 100 39 100
— osuus yhteiskustannuksista 30 109 34 000 36 000
Kustannukset yhteensä 74 669 70 100 75 100
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 3 826 3 300 3 500
Kustannusvastaavuus, % 105 105 105

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2010
varsinainen
talousarvio

2012
esitys
       
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot      
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 64 997 55 000 57 300
— EU:lta saatava rahoitus 27 444 26 000 27 200
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 22 687 22 500 23 400
Tuotot yhteensä 115 128 103 500 107 900
       
Hankkeiden kokonaiskustannukset 176 476 152 000 170 900
       
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) -61 348 -48 500 -63 000
Omarahoitusosuus, % 35 32 37

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Uudelleenkohdentamisen muutos 2 000
Tuottavuustoimet (-2 htv) -90
Palkkausten tarkistukset 857
Toimintamenosäästö (HO) -2 162
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -612
Tasomuutos 2 114
Yhteensä 2 107


2012 talousarvio 88 827 000
2011 III lisätalousarvio 708 000
2011 talousarvio 86 720 000
2010 tilinpäätös 85 936 000

03. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 18 200 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon kemikaalituoterekisterin maksut, Euroopan kemikaaliviraston komission asetuksen (EY) No 340/2008 perusteella maksamat palkkiot sekä yhteishankkeista muilta osapuolilta saatava rahoitus.

Selvitysosa:Kaivoslain (621/2011) mukaisesti työ- ja elinkeinoministeriöstä siirrettiin kaivosviranomaistoiminnan tehtävät Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon 1.7.2011 alkaen. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto valvoo ja edistää tuotteisiin ja palveluihin ja tuotantojärjestelmiin liittyvää teknistä turvallisuutta ja vaatimustenmukaisuutta, kuluttajaturvallisuutta, kemikaalien turvallisuutta ja laatua sekä toimii kansallisena kaivosviranomaisena. Tavoitteena on henkilö-, omaisuus- ja ympäristövahinkojen sekä terveys- ja ympäristöhaittojen ehkäisy sekä vaatimusten mukaisten tuotteiden ja palvelujen vapaan liikkuvuuden varmistaminen. Toiminta kohdistuu teollisuuteen, kauppaan, alkutuotantoon, toiminnanharjoittajiin, palveluntarjoajiin, julkishallintoon ja yksityisiin kansalaisiin.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö sekä kemikaalien tuotevalvonnan osalta lisäksi muut ohjaavat ministeriöt (maa- ja metsätalousministeriö, ympäristöministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö) asettavat alustavasti Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
Kokonaistuottavuus      
— Kokonaistuottavuusindeksin arvo 84 101 100
Kustannusvastaavuus      
— Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus 106 100 100
— Nettobudjetoidun kemikaalituoterekisterin kustannusvastaavuus - 100 100
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Valvonta on näkyvää ja suunnitelmallista      
— Valvontakäynnit 4 843 4 300 4 300
— Luvat ja ilmoitukset (ml. kaivossuoritteet) 11 942 6 150 4 300
— Kasvinsuojeluaineiden ja biosidien hyväksymispäätökset - - 80
— Kemikaalien ja kasvinsuojeluaineiden riskinarvioinnit EU:lle - - 5
— EU:n kemikaaliarviointien kommentointi - - 80
— Käsitellyt kemikaali-ilmoitukset - - 12 000
— Rekisteröinnit 11 750 13 000 13 500
— Kyselyt ja selvitykset 2 160 1 500 1 900
— Tavoiteajassa käsiteltyjen asioiden osuus, % 66 88 84
       
Kuluttajilla ja toiminnanharjoittajilla on käytettävissä tietoa erityisesti sähkötuotteiden vaatimustenmukaisuudesta, sähkötöiden luvallisuudesta ja vaarallisten aineiden turvallisesta käytöstä      
— Kävijät www.tukes.fi-etusivulla/päivä 1 500 1 000 1 300
— Kemikaalineuvontapalvelun yhteydenotot - - 600
— Tiedotteet 92 75 95

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 123 201 216
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 6,5 < 4,9 < 4,9
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset 135 < 150 < 250
— tyytyväisyysindeksi (1—5, naiset/miehet) 3,4/3,4 3,5/3,5 3,5/3,5

Maksullisen toiminnan tulot on merkitty momentille 12.32.20.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio

2012
esitys
       
Bruttomenot 12 450 17 564 19 136
Bruttotulot 194 936 936
Nettomenot 12 256 16 628 18 200
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 668    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 497    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Alueellistaminen (kertaluonteisen erän poistuminen) -100
Palkkausten tarkistukset 200
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen 7
Siirto momentilta 32.01.01 (6 htv) 230
Siirto momentilta 32.20.01 (8 htv) 600
Tulomomentille kirjattuja tuloja vastaava meno (budjetointitavan muutos) 630
Tasomuutos 5
Yhteensä 1 572


2012 talousarvio 18 200 000
2011 III lisätalousarvio 757 000
2011 talousarvio 16 628 000
2010 tilinpäätös 12 085 000

05. Mittatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 858 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.

Selvitysosa:Mittatekniikan keskuksen (MIKES) tehtävänä on kehittää ja ylläpitää kansallista mittausjärjestelmää, tuottaa testaus-, tarkastus-, sertifiointi- ja kalibrointitoiminnan pätevyyttä ja luotettavuutta osoittavia akkreditointipalveluja sekä osallistua mittatekniikkaan liittyviin tutkimushankkeisiin ja niiden koordinointiin. Mittatekniikan keskuksen tehtävänä on mittayksiköistä ja mittanormaalijärjestelmästä annetun lain (1156/1993) mukaisesti kansallisen mittanormaalijärjestelmän yleinen toteuttaminen, hallinnointi ja kehittäminen, kansallisten mittanormaalilaboratorioiden toiminnan ohjaus, kansallisen kalibrointipalvelun järjestäminen sekä mittatekniikan ja akkreditoinnin edistäminen. Keskuksen toiminta ja palvelut varmistavat yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kilpailukykyä ja teknistä turvallisuutta.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Mittatekniikan keskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
— CEMIS-hankkeiden volyymi (1 000 euroa) - 180 200
— Kajaanin yksikön volyymi MIKESin kokonaisvolyymista, % - 2 5
— Kajaanin yksikön volyymi (1 000 euroa) - 200 500
— MIKESin osuus eurooppalaisista metrologian (EMRP) tutkimushankkeista, % 3,06 4,0 4,0
— Maksuperustelain mukaisten julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % 105 100 100
— Maksuperustelain mukaisten muiden suoritteiden kustannusvastaavuus, % 90 115 90

Tuotokset ja laadunhallinta

  • Suomalainen mittaus- ja laatutoiminta on eurooppalaista huipputasoa ja asiakastarpeitten ohjaamaa sekä kustannustehokasta.
  • Kajaanissa syntyy uusia metrologian tutkimus- ja kehityshankkeita alueen tarpeisiin.
  • Mikes-metrologian antamat kalibrointitodistukset, kpl (2010: 1 097, 2011: 1 600, 2012: 1 800).
  • FINASin arvioimat toimielimet, kpl (2010: 209, 2011: 210, 2012: 212).

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 71,7 71,4 72,9
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 3,7 < 4,0 < 4,0
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset 64 < 50 < 50
— työtyytyväisyysindeksi (1—5, naiset/miehet) 3,1/3,4 4,0/4,0 4,0/4,0

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio

2012
esitys
       
Bruttomenot 10 031 9 707 9 778
Bruttotulot 3 488 3 200 3 920
Nettomenot 6 543 6 507 5 858
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 895    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 317    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Kajaanin yksikön perustaminen (kertaluonteisen erän poistuminen) -720
Palkkausten tarkistukset 74
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen -6
Tasomuutos 3
Yhteensä -649


2012 talousarvio 5 858 000
2011 III lisätalousarvio 55 000
2011 talousarvio 6 507 000
2010 tilinpäätös 5 965 000

06. Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 42 322 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös hanke- ja ohjelmatoiminnan sekä aktivoinnin tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden parantamiseen.

Selvitysosa:Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus edistää teollisuuden ja palvelujen kehittymistä teknologian ja innovaatioiden keinoin. Tämä uudistaa elinkeinoja, kasvattaa jalostusarvoa, tuottavuutta ja työelämän laatua, lisää vientiä sekä luo työllisyyttä ja hyvinvointia. Tulokset saavutetaan asiakkaiden tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnalla, johon Tekes kannustaa rahoituksellaan ja siihen liittyvillä palveluilla. Asiakkaita ovat ilman toimialarajoituksia kaiken kokoiset yritykset sekä tutkimus- ja julkiset organisaatiot.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Tekesille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:

Vaikuttavuus

  • tuottavuus paranee ja elinkeinoelämä uudistuu kestävästi kasvavan talouden edellyttämällä tavalla
  • toiminnalla aikaansaadaan ihmisten ja ympäristön hyvinvointia parantavia palveluita, tuotteita ja prosesseja
  • menestyvän innovaatiotoiminnan mahdollistavat osaamiset ja verkostot vahvistuvat.

Tekesin tulostavoitteiden saavuttamiseen osallistuu Tekesin oman henkilöstön lisäksi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten Tekes-tehtäviä hoitava henkilöstö, joiden osalta resurssit on budjetoitu momentille 32.01.02. Tulostavoitteiden saavuttamiseen käytetään myös momenttien 32.20.40 ja 32.20.83 määrärahoja ja valtuuksia. Valtuuksilla Tekes rahoittaa Tekes-ohjelmia, strategisten huippuosaamisen keskittymien ohjelmia ja hankkeita sekä riskipitoisia tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnan projekteja, jotka toteutetaan pääosin vuosina 2012—2015.

Tekesin vaikuttavuustavoitteiden toteutumista seurataan ensisijaisesti kolmen vuoden välein teetettävillä vaikuttavuusarvioinneilla. Valikoidut seurannan tunnusluvut ennakoivat vaikuttavuustavoitteiden toteutumista suuntaa-antavasti.

Tekesin siirtomenojen vaikuttavuus

Tunnusluku 2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Talousarviovuoden aikana käynnistyville projekteille:      
Rahoitetun t&k&i-toiminnan laajuus yrityksissä, milj. euroa 883 > 780 > 790
Projekteissa toteutuva yritysten rahoitus julkisille tutkimusorganisaatioille, milj. euroa 114 > 120 > 120
Rahoitus erityisesti työelämän kehittämiseen kohdistuville projekteille, milj. euroa 13 > 12 > 12
Rahoitus uusiutuvan energian tutkimukseen ja sovelluksiin, milj. euroa 38 > 40 > 36
Energia- ja ympäristöteemojen rahoitus, milj. euroa 245 250 > 180
Terveys- ja hyvinvointiteemojen rahoitus, milj. euroa 89 75—95 70—85
Tieto- ja viestintäteemojen projektien rahoitus, milj. euroa 244 210—250 190—230

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus      
— Rahoitus- ja asiakkuustyön kokonaiskustannus/myönnetty rahoitus, % 4,0 < 5 < 5,5
— Toimintamenojen sekä hanke- ja ohjelmatoiminnan menojen käyttö ydinprosesseittain, %-jakauma      
— ohjaus 18 > 15 > 15
— asiakkuudet ja rahoitus 49 > 55 > 50
— ohjelmat 33 > 30 > 25
Käynnistyvä projektivolyymi, milj. €/htv 2,9 > 2,8 > 2,5
Tuotokset ja laadunhallinta      
— Projekteissa toteutuva verkostokontaktien lukumäärä, kpl 12 686 > 10 500 > 9 900
— Rahoitettujen yritysten määrä viiden vuoden jaksolla, kpl 4 121 5 000—6 000 > 3 900
— Alkavien (pienten, alle kuusivuotiaiden) yritysten määrä asiakkaina, kpl 383 500—600 > 300
— Pk-yritysten osuus yritysrahoituksesta, % 61 50—60 50—60
— Potentiaalisten kasvuyritysten määrä asiakkaina, kpl 607 > 600 > 630
— Asiakaspalaute Tekesin toiminnasta, yleisarvio, indeksi (1—5) 3,7 > 3,7 > 3,7
— Oikaisuvaatimukset/muutoksenhakukelpoiset päätökset, % 0,3 < 0,9 < 0,7
— Uuden rahoitushakemuksen käsittelyaika yrityksille, vrk 76 < 75 < 75
— Maksupyynnön ja raportin käsittelyaika pk-yrityksille, vrk 30 < 25 < 25

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 289,5 290 290
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 5,7 < 8 < 8
— lyhytaikaiset (1—3 pvää) sairauspoissaolotapaukset      
— henkilöstötyytyväisyys (1—5) 3,7/3,7 > 3,7/3,7 > 3,7/3,7

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Hanke- ja ohjelmatoiminta 8 000 000
Toimintamenot 34 322 000
Yhteensä 42 322 000

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio

2012
esitys
       
Bruttomenot 43 071 48 286 42 922
Bruttotulot 737 600 600
Nettomenot 42 334 47 686 42 322
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 13 344    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 17 476    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Uudelleenkohdentamisen muutos 500
Tuottavuustoimet (-1 htv) -45
Palkkausten tarkistukset 380
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen -33
Toimintamenosäästö (HO) -1 000
Yhteishankintojen lisääminen (HO) -179
Menosäästö, elinkeinotukien kokonaisuus (HO) -5 000
Tasomuutos 13
Yhteensä -5 364


2012 talousarvio 42 322 000
2011 III lisätalousarvio 281 000
2011 talousarvio 47 686 000
2010 tilinpäätös 46 466 000

07. Matkailun edistämiskeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 315 000 euroa.

Selvitysosa:Matkailun edistämiskeskus (MEK) on valtakunnallinen matkailun asiantuntija ja kansainvälinen toimija, joka tuottaa lisäarvoa matkailuelinkeinolle ja yhteiskunnalle. MEK edistää Suomen matkailumaakuvan tunnettuutta, markkinoi matkailutuotteita ja -palveluita yhteistyössä muiden matkailutoimijoiden kanssa sekä tukee matkailualan laadunkehitystä. MEK koordinoi matkailutuotteiden tuotekehitystä teemapohjaisesti ja hankkii markkinoinnin ja tuotekehityksen tueksi markkinatietoa matkailuelinkeinon käyttöön. Tavoitteena on luoda yhtenäinen, omaleimainen ja vetovoimainen matkailumaaprofiili, joka tukee matkailutuotteiden myyntiä.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Matkailun edistämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Tuotokset ja laadunhallinta      
Kongressien määrä Suomessa, kpl 416 400 400
Laatutonnivalmennuksen läpikäyneiden organisaatioiden lukumäärä, kpl 735 780 800
Ulkoinen asiakastyytyväisyys, matkailuelinkeinon tyytyväisyys MEK:n toimintaan (1—5) 3,0 4,2 4,2
Tutkimustieto: markkinatiedon analysointi ja välittäminen (1—5) 3,7 4,2 4,2
Tuotekehitystoiminta: osallistuvien tahojen tyytyväisyys MEK:n tuotekehitystoimintaan (1—5) 3,1 4,2 4,2

Määrärahan päätoiminnoittainen jakauma
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio

2012
esitys
  1 000 € % 1 000 € % 1 000 € %
             
Matkailumaakuvan markkinointi 4 007 42,0 5 145 50,0 5 570 54,0
Matkailumaakuvaa tukeva tuotemarkkinointi 4 007 42,0 3 601 35,0 3 920 38,0
Tuotekehityksen ja tuotteistamisen edistäminen 286 3,0 257 2,5 258 2,5
Markkinatiedon hankinta ja välittäminen 477 5,0 566 5,5 567 5,5
Matkailuportaalin luominen ja ylläpito 763 8,0 720 7,0 - -
Yhteensä 9 540 100,0 10 289 100,0 10 315 100,0

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2010
toteutuma
2011
tavoite
2012
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 30 33 33
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 12,1 < 10,0 < 10,0
— lyhytaikaiset (1—3 pvää) sairauspoissaolotapaukset - < 4,0 < 4,0
— työtyytyväisyysindeksi (1—5, naiset/miehet) 3,2/3,2 3,6/3,6 3,8/3,8

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2010
toteutuma
2011
varsinainen
talousarvio
2012
esitys
       
Bruttomenot 10 155 10 844 10 870
Bruttotulot  615 555 555
Nettomenot 9 540 10 289 10 315
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 374    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 2 627    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkausten tarkistukset 45
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen -19
Yhteensä 26


2012 talousarvio 10 315 000
2011 III lisätalousarvio 18 000
2011 talousarvio 10 289 000
2010 tilinpäätös 9 793 000

40. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 432 500 000 euroa.

Valtuus. Vuonna 2012 uusia rahoituspäätöksiä saa tehdä enintään 445 540 000 eurolla.

Määrärahaa ja valtuutta saa käyttää:

1) valtioneuvoston asetuksella (298/2008) tarkemmin säädettävin perustein ja Euroopan komission vähämerkityksistä tukea koskevan asetuksen (EY 1998/2006) mukaisesti yrityksille ja muille yhteisöille tuotteiden, tuotantomenetelmien ja palveluiden kehittämistä ja hyödyntämistä koskevaan teknologiseen, liiketoiminnalliseen ja muuhun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan

2) kansallisiin ja Euroopan unionin rahoitusosuuksiin eurooppalaisissa yhteistyöhankkeissa

3) Euroopan yhteisön komission yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen (EY 800/2008) mukaisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan välittömästi liittyvään koulutukseen

4) valtion budjettitalouden piiriin kuuluvien organisaatioiden sekä kunnallisten ja muiden budjettitalouden ulkopuolisten julkisten organisaatioiden julkisen toiminnan innovatiivisiin kehittämishankkeisiin

5) työelämän kehittämishankkeisiin

6) valtion budjettitalouden piiriin kuuluvien organisaatioiden sekä korkeakoulujen ja vastaavien julkista tutkimusta tekevien budjettitalouden ulkopuolisten tutkimusorganisaatioiden tutkimus- ja kehittämishankkeisiin, jotka edistävät teknologisen, liiketoiminnallisen sekä muun elinkeinoelämän ja yhteiskunnan kehittymisen kannalta merkittävän osaamisen syntymistä, kehittymistä ja laaja-alaista hyödyntämistä

7) valtion budjettitalouden piirin kuuluvien organisaatioiden sekä korkeakoulujen ja vastaavien julkista tutkimusta tekevien budjettitalouden ulkopuolisten tutkimusorganisaatioiden kansallisiin ja kansainvälisiin ohjelmiin ja hankkeisiin, hankkeiden valmisteluun sekä osaamisen ja strategisten toimintaedellytysten kehittämiseen

8) valtion budjettitalouden piiriin kuuluvien organisaatioiden sekä korkeakoulujen ja vastaavien julkista tutkimusta tekevien budjettitalouden ulkopuolisten tutkimusorganisaatioiden kansainväliselle organisaatiolle maksettaviin jäsen- ja ohjelmamaksuihin, kansainvälisen yhteistyön ja ohjelmien sekä hankkeiden osallistumismaksuihin, laitetoimituksiin ja Tekesin puolesta tehtävistä matkoista muille kuin Tekesin henkilöstölle aiheutuviin matkakustannuksiin.

Avustusta voidaan maksaa myös palveluseteleinä.

Momentilta voidaan maksaa ennen vuotta 2010 momentilta 32.20.20 tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot.

Momentilta voidaan maksaa ennakkomaksuja budjettitalouden ulkopuolisille tutkimusorganisaatioille liittyen julkisen tutkimuksen projekteihin.

Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin, joihin liittyvät arvonlisäveromenot maksetaan momentilta 32.01.29.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Rahoitusta kohdistetaan erityisesti elinkeinorakenteiden uudistumista nopeuttaviin riskipitoisiin hankkeisiin. Rahoituksella kannustetaan yrityksiä ja muita yhteisöjä sekä valtion budjettitalouteen kuuluvia organisaatioita tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan sekä yhteisiin ohjelmiin, joiden avulla pyritään nopeuttamaan kehitystä sekä kasvattamaan jalostusarvoa ja tuottavuutta sekä edistämään työelämän kehitystä. Rahoitusta myönnettäessä otetaan huomioon hankkeella tavoiteltavat suorat ja välilliset hyödyt, hankkeiden haastavuus ja innovatiivisuus, käytettävät resurssit, kehitettävä ja hyödynnettävä yhteistyö, edistettävät yhteiskunnan, työelämän ja ympäristön hyvinvointitekijät sekä Tekesin rahoituksen ja asiantuntijatyön lisävaikutus hankkeen toteutukseen ja tulosodotuksiin.

Tukea myönnetään erityisesti:

  • riskipitoisiin tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeisiin ja ohjelmiin, joilla tähdätään uuden teknologian ja osaamisen hyödyntämiseen sekä energiatalouden, ympäristö- ja hyvinvointiteknologioiden kehittämiseen teollisuudessa ja palveluissa
  • tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tulosten hyödyntämiseen edistämällä uuden liiketoiminnan käynnistämistä pienissä ja keskisuurissa innovatiivisissa yrityksissä sekä parantamalla uusien ja nuorten innovatiivisten yritysten ja liiketoimintojen käynnistämisessä tarvittavien palveluiden saatavuutta ja laatua
  • pienille ja keskisuurille yrityksille uuden teknologian, teollisoikeuksien sekä innovaatiopalvelujen hankkimiseen tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiohankkeen osana
  • innovatiivisten tuotantotekniikoiden ja -prosessien kehittämiseen ja kokeilemiseen pilottikoossa tai laitosmittakaavassa sekä koetuotantoon
  • yritysten ja muiden yhteisöjen kehityshankkeiden esiselvityksiin, asiantuntijapalveluihin sekä hankkeiden valmisteluun
  • kunnallisten organisaatioiden, valtion budjettitalouteen kuuluvien organisaatioiden, yritysten ja muiden yhteisöjen sellaisten innovatiivisten hankintojen suunnitteluun ja toteuttamiseen, joilla tilaaja tavoittelee toimintansa tai palveluidensa laadun ja kustannustehokkuuden merkittävää parantamista ja jotka edellyttävät tarjoajilta uuden tuotteen, tuotantomenetelmän, palvelun tai muun innovatiivisen ratkaisun kehittämistä
  • työelämän kehittämishankkeisiin.

Vaikuttavuus ja tukijärjestelmän toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet on esitetty Tekesin toimintamenomomentin (32.20.06) yhteydessä.

Eurooppalaisia yhteistyöhankkeita koskevat EU-tulot on merkitty momentille 12.32.99.

Valtuuden ja määrärahan käytön arvioitu jakautuminen (1 000 euroa)
  Määräraha Valtuus
     
Avustukset tutkimukseen, kehitykseen ja innovaatiotoimintaan 232 685 220 000
Julkisen tutkimus- ja kehitystoiminnan rahoitus 180 350 204 540
Euroopan avaruusjärjestön (ESA) ohjelmamaksut: pakolliset ja valinnaiset ohjelmat 19 465 21 000
Yhteensä 432 500 445 540

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2014 2015 2016— Yhteensä
vuodesta
2012 lähtien
             
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset 339 860 151 000 46 200 10 900 2 500 550 460
Vuoden 2012 sitoumukset 92 640 200 493 102 028 41 399 8 980 445 540
Menot yhteensä 432 500 351 493 148 228 52 299 11 480 996 000

Vuonna 2012 myönnettävien avustusten kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat 440,6 milj. euroa.

Määrärahan ja valtuuden mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
  Määräraha Valtuus
     
Vähennys eurooppalaisista yhteistyöhankkeista -1 500 -1 500
Siirto momentille 32.20.41 -1 500 -1 500
Uudelleenkohdentamisen muutos 300 -
Menosäästö, elinkeinotukien kokonaisuus (HO) -8 400 -42 000
Tasomuutos 12 950 4 500
Yhteensä 1 850 -40 500


2012 talousarvio 432 500 000
2011 talousarvio 430 650 000
2010 tilinpäätös 316 999 269

41. Yleisavustus eräille yhteisöille ja järjestöille elinkeinopolitiikan edistämiseksi (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 36 772 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) työ- ja elinkeinoministeriön toimintaan liittyvien elinkeinopolitiikkaa edistävien yhteisöjen yleisavustuksiin ja pk-yritysten palvelujen kehittämiseen ja tuottamiseen

2) ulkomaisten investointien edistämiseen

3) kansainvälistä liiketoimintaa edistävien yhteisöjen tarjoaman perusneuvonnan, asiantuntijapalveluiden ja yritysten kehittämispalveluiden tuottamiseen

4) julkisten yhteisöjen hankkeiden rahoittamiseen sekä

5) pohjoismaisen ympäristömerkintäjärjestelmän kansallisen tason tehtävien hoitamiseen.

Keksintötoiminnan tukemiseen ja edistämiseen sekä sen toiminnan menoista aiheutuviin kustannuksiin, ulkomaisten investointien edistämisestä aiheutuviin kustannuksiin ja muotoilun hyödyntämisen tehostamiseen elinkeinotoiminnassa sekä yrityspalvelujen kehittämiseen voidaan palvelujen julkiseen palveluun verrattavan luonteen vuoksi myöntää EU:n yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin annetun määritelmän mukaisesti yleisavustusta kustannusten täyttä määrää vastaavasti. Myös pk-yrityksille tarkoitettujen palvelujen, luovien alojen yritystoiminnan ja luovan talouden edistämiseen voidaan erityisissä tapauksissa niiden yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden perusteella myöntää valtionavustusta kustannusten täyttä määrää vastaavasti. Edelleen osa vientikeskusverkoston ylläpidosta sekä osa kansainvälistä liiketoimintaa edistävistä asiantuntijapalveluista ovat sellaisia yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin kuuluvia toimintoja, jotka voidaan rahoittaa täyttä kustannusmäärää vastaavasti.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Kansainvälistymistä edistävien yhteisöjen ensisijaisena tehtävänä on suomalaisten yritysten ja elinkeinoelämän palveleminen niin kotimaassa kuin ulkomailla. Ulkomaisia investointeja edistävillä palveluilla pyritään saamaan lisää ulkomaista pääomaa Suomeen. Yleisavustusta saavat yhteisöt tuottavat ns. yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyviä palveluita (SGEI-palvelut, EY:n komission päätös 2005/842/EY).

Vaikuttavuus

  • Keksintöjen kehittäminen tehostuu ja innovatiivista uutta yritystoimintaa syntyy kasvavilla ja kehittyvillä aloilla.
  • Standardisointi parantaa tuotteiden ja järjestelmien yhteensopivuutta ja vaihdettavuutta.
  • Kulutus ohjautuu ympäristöä säästäviin tuotteisiin ja palveluihin.
  • Suomen tunnettuus teollisen muotoilun ja designin osaajana lisääntyy.
  • Yritykset kansainvälistyvät ja verkottuvat keskenään ja niiden kansainvälisen liiketoiminnan osaaminen syvenee.
  • Ulkomaisten yritysten investoinnit lisäävät työpaikkoja.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Keksintötoiminnan tuloksena syntyy uusia yritysaihioita ja lisenssointikohteita 75 kpl (2010: 70; 2011: 70) sekä jatkorahoitettavia kasvuyritysaihioita 45 kpl (2010: 48; 2011: 40).
  • Edistämällä ulkomaisia investointeja saadaan Suomeen yli 45 uutta yritysinvestointia (2010: 39; 2011: 45).
Määrärahan arvioitu käyttö
   
Keksintö- ja standardisointitoiminta 10 485 000
Luovien alojen ja yrittäjyyden edistäminen 2 045 000
Globaalit kansainvälistymispalvelut 20 692 000
Ulkomaisten investointien edistäminen 3 550 000
Yhteensä 36 772 000

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Siirto momentilta 32.60.28 200
Siirto momentilta 32.20.40 1 500
Siirto momentille 32.01.01 (Luovat alat) -280
Menosäästö, elinkeinotukien kokonaisuus (HO) -5 000
Tasomuutos 300
Yhteensä -3 280


2012 talousarvio 36 772 000
2011 talousarvio 40 052 000
2010 tilinpäätös 43 917 000

42. Innovaatiokeskittymien kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 5 100 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) innovaatiokeskittymien muodostumista tukevien kehittämishankkeiden rahoittamiseen

2) suomalaisten yritysten ja tutkimuslaitosten integroitumisen tukemiseen kansainvälisiin innovaatioverkostoihin, erityisesti FinNode-verkoston toimintamenoihin ja kehittämishankkeisiin

3) valtionavustusten maksamiseen osaamiskeskusohjelmaan nimettyjen klustereiden kansallisen koordinaation toimintamenoihin sekä ohjelmassa käynnistettävien yhteishankkeiden siemenrahoitukseen.

Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Kansallinen innovaatiostrategia asettaa tavoitteeksi vetovoimaisten innovaatiokeskittymien muodostamisen Suomeen sekä kansainvälisen integroitumisen edistämisen. Momentin määrärahaa voidaan käyttää kehittämistoimiin, jotka tukevat innovaatiokeskittymien muodostumista Suomeen sekä yhteistyötä kansainvälisiin innovaatioverkostoihin ja -keskittymiin.

FinNode-toiminnan avulla hankitaan ymmärrystä uusista kehitystrendeistä ja luodaan uusia yhteistyömuotoja, jotka auttavat suomalaisia toimijoita kytkeytymään ylikansallisiin arvoverkostoihin. Kotimaiset osaamiskeskittymät ja -verkostot hyödyntävät FinNode -verkostoa kansainvälistymisessä ja markkinoille pääsyssä. FinNode-toimintaa on Kiinassa, USAssa, Venäjällä, Japanissa ja Intiassa.

Momentin määrärahaa käytetään myös osaamiskeskusohjelmaan nimettyjen klusteriohjelmien kansallisen koordinaation rahoittamiseen sekä ohjelman toimintamallien ja palvelujen kehittämiseen. Osaamiskeskusohjelma on alueiden kehittämisestä annetun lain (1651/2009) mukainen määräaikainen erityisohjelma, jonka tavoitteena on parantaa kansainvälisesti kilpailukykyisen, korkeaa osaamista vaativan yritys- ja tutkimustoiminnan sijoittumisen ja kehittämisen edellytyksiä. Ohjelmalla tuetaan alueellista erikoistumista ja työnjakoa osaamiskeskusten välillä. Osaamisklustereiden tavoitteena on uuden liiketoiminnan synnyttäminen sekä yritysten kansainvälistymisen edistäminen.

Valtionavustusta saavat yhteisöt tuottavat osaamiskeskusohjelman klusterien koordinaatioon ja FinNode-toimintaan ns. yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyviä palveluita (SGEI-palvelut, EY:n komission päätös 2005/842/EY).

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

  • Tutkimuslaitosten ja yritysten kytkeytyminen kansallisiin ja kansainvälisiin innovaatio- ja arvoverkostoihin vahvistuu.
  • Suomalaisten innovaatiojärjestelmän toimijoiden kansainvälinen vetovoimaisuus ja yhteistyö kansainvälistymisen edistämisessä lisääntyvät.
  • Käyttäjälähtöisyys ja liiketoimintaosaaminen osaamisklustereissa vahvistuvat.
  • Tieto FinNode-kohdemaiden liiketoimintamahdollisuuksista välittyy nykyistä tehokkaammin suomalaisille innovaatiotoimijoille.

2012 talousarvio 5 100 000
2011 talousarvio 5 100 000
2010 tilinpäätös 4 920 000

43. Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 19 141 000 euroa.

Valtuutta ja määrärahaa saa käyttää yritysten yhteishankkeisiin myönnettävästä kansainvälistymisavustuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (1300/2010) mukaisten hankkeiden toteuttamiseen ja maksamiseen.

Valtuutta ja määrärahaa saa käyttää yllä mainitun asetuksen mukaisten ulkomaankauppaa ja vientiä edistäviin kansainvälistymishankkeisiin seuraavasti:

1) yhteisosallistumisiin kansainvälisissä näyttelyissä sekä vientiverkostohankkeisiin ja kumppanuusohjelmiin

2) muihin yhteishankkeisiin, uusien toimialojen ja palvelualojen yhteishankkeisiin, strategisiin kärkihankkeisiin, yrityslähtöisten kulttuurivientihankkeiden tukemiseen sekä matkailualan valtakunnallisiin hankkeisiin.

Avustus pk-yrityksille on enintään 50 %. Avustusta voidaan kuitenkin myöntää edellä mainittua korkeammin prosenttiosuuksin valtakunnallisiin ja alueellisesti merkittäviin hankkeisiin, joihin ei osallistu yrityksiä tai joiden kulut ovat vaikeasti yrityskohtaisesti kohdennettavissa tai jos hankkeen hyödyn katsotaan koituvan laajalle yritysjoukolle tai hanke on luonteeltaan poikkeava ja riskialtis.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Valtuus. Uusia avustuksia saa vuonna 2012 myöntää 15 028 000 euroa.

Selvitysosa:Yritysten yhteishankkeita toteuttavat ulkomaankauppaa ja elinkeinopolitiikkaa edistävät järjestöt ja Finpro ry, eri toimialojen toimialaliitot sekä yritykset tai niiden yhteenliittymät.

Määrärahalla toteutetaan yritysten yhteishankkeita, joissa osallistujina on pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Yhteishankkeisiin osallistumisen tavoitteena on yrityksen viennin käynnistäminen uusilla markkina-alueilla sekä yritysten viennin kasvattaminen ja olemassa olevien liikesuhteiden säilyttäminen sekä uusien kumppanuuksien etsiminen uusilta vientimarkkinoilta. Yhteishankkeisiin osallistuminen madaltaa yritysten kansainvälistymisen kynnystä ja nopeuttaa pk-yritysten uusille markkinoille pääsyä. Osallistujina yhteishankkeissa on kasvuyrityksiä, tuotekehitysvaiheen jälkeisessä kaupallistamisvaiheessa olevia yrityksiä, yritysten uusia, innovatiivisia verkostoja ja muita yritysryhmiä. Avustukset kohdennetaan erityisesti ympäristöliiketoiminnan toimialojen yhteishankkeisiin sekä koulutusvientiin liittyviin yhteishankkeisiin ja innovatiivisiin uusiin hankkeisiin korkean teknologian toimialoilla. Lisäksi osallistujat voivat olla luovilla aloilla uranuurtajia, terveys- tai hyvinvointiteknologioiden aloilla uusien innovaatioiden etsijöitä, monipuolisten palveluiden kehittäjiä ja tuottajia sekä perinteisillä vientialoilla jo menestyneitä viejiä.

Erityisinä kohdemaina hankkeita toteutetaan Venäjällä, Kiinassa ja Intiassa. Yritysten perinteisissä vientimaissa Euroopan unionin alueella panostetaan uusiin avauksiin perinteisten yhteishankkeitten lisäksi.

Vaikuttavuus

  • Pk-yritysten liiketoimintaosaaminen ja kansainvälistymisen taidot vahvistuvat.
  • Kasvuyritykset kansainvälistyvät ja hyötyvät yhteishankkeiden tarjoamasta lisäarvosta.
  • Uusien vientiyritysten määrä kasvaa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  2010
toteutuma
2011
arvio
2012
arvio
       
Yhteishankkeisiin osallistuvat yritykset, kpl 2 279 2 300 2 400
Pk-yritysten osuus yhteishankkeiden avustuksista, % 82 82 85
Myönteisten päätösten määrä, kpl 295 270 300
Käsittelyajat, kk 6 kk 2 kk 1—2 kk
Pk-yrityksille suunnattujen vientiverkostohankkeiden ja kumppanuusohjelmien määrä, kpl 75 80 85

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2014 2015 Yhteensä
vuodesta
2012 lähtien
           
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset 8 501 5 500 3 500 1 700 19 201
Vuoden 2012 sitoumukset 10 640 2 145 1 494 749 15 028
Menot yhteensä 19 141 7 645 4 994 2 449 34 229

Vuonna 2012 myönnettävien avustusten kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat 14,9 milj. euroa.

Määrärahan ja valtuuden mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
  Määräraha Valtuus
     
Menosäästö, elinkeinotukien kokonaisuus (HO) -3 379 -5 000
Tasomuutos -5 190 -5 600
Yhteensä -8 569 -10 600


2012 talousarvio 19 141 000
2011 talousarvio 27 710 000
2010 tilinpäätös 20 390 163

45. Yritysten tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmistelu(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää pk-yritysten tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmistelua sekä yrityksen toiminnan alkuvaiheen kehittämistoimenpiteitä koskevien avustusten maksamiseen siten kuin valtionavustuksesta yritystoiminnan kehittämiseksi annetussa valtioneuvoston asetuksessa (675/2007) tarkemmin säädetään.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Avustuksilla kannustetaan pk-yrityksiä tutkimus- ja kehittämistoimenpiteiden valmisteluun. Valmistelurahoitusta myönnetään enintään 15 000 euron suuruisena avustuksena, joka myönnetään de minimis -ehtoisena.

ELY-keskukset suuntaavat valmistelurahoitusta hankkeisiin, joilla edistetään pk-yritysten valmiuksia käynnistää uusia tutkimus- ja kehityshankkeita, nopeutetaan uusien liiketoimintojen käynnistämistä sekä autetaan pk-yrityksiä kansainvälistymään ja nostamaan kehittämiseen liittyvää teknologista ja muuta osaamista.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Tunnusluku 2010
toteutuma
2011
arvio
2012
tavoite
       
Rahoitettavien hankkeiden määrä, kpl 630 700 560
Uuden rahoitushakemuksen keskimääräinen käsittelyaika, vrk 29 < 30 < 30

Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä hallitusohjelman mukainen 5 000 000 euron menosäästö (elinkeinotukien kokonaisuus).


2012 talousarvio 5 000 000
2011 talousarvio 10 000 000
2010 tilinpäätös 10 000 000

50. Avustus kansainvälisen teknologiapalkinnon maksamiseen(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää avustuksena kansainvälisen teknologiapalkinnon maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Kansainvälinen teknologiapalkinto, ns. Millennium -teknologiapalkinto, on joka toinen vuosi myönnettävä yhden miljoonan euron suuruinen palkinto, jonka tavoitteena on lisätä Suomen kuvaa korkeatasoisena teknologia- ja hyvinvointivaltiona.

Palkinto on tarkoitus antaa henkilölle, yhteisölle tai projektille tulevaisuuteen suuntautuvasta teknologiaan pohjautuvasta ja laajasti vaikuttavasta innovaatiosta, joka edistää elämisen laatua ja humaaneja yhteiskunnallisia arvoja. Palkintohankkeen toteuttajana on Tekniikan Akatemia -säätiö. Palkinto on jaettu aiemmin vuosina 2004, 2006, 2008 ja 2010.


2012 talousarvio 1 000 000
2010 tilinpäätös 1 000 000

83. Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 100 665 000 euroa.

Valtuus. Vuonna 2012 uusia lainoja saa myöntää enintään 116 823 000 eurolla.

Määrärahaa saa käyttää valtion lainanannosta sekä valtion takauksesta ja valtion takuusta annetun lain (449/1988), valtioneuvoston asetuksilla tarkemmin säädettävin perustein ja Euroopan komission vähämerkityksistä tukea koskevan asetuksen (EY 1998/2006) mukaisesti yrityksille ja muille yhteisöille tuotteiden, tuotantomenetelmien ja palveluiden kehittämistä ja hyödyntämistä koskevaan teknologiseen, liiketoiminnalliseen ja muuhun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan.

Lainoja voidaan myöntää riskiehtoisena. Mikäli kehitystyö epäonnistuu teknisesti tai ei johda taloudellisesti hyödynnettävään tulokseen, Tekesillä on lainansaajan hakemuksesta oikeus antaa lainansaajalle valtioneuvoston asetuksella (298/2008) tarkemmin määriteltyjen ehtojen puitteissa lisää takaisinmaksuaikaa, muuttaa takautuvasti alun perin vieraan pääoman ehtoisena myönnetty laina tai osa siitä pääomalainaksi tai poikkeustapauksessa jättää lainan maksamaton pääoma ja korot osittain tai kokonaan takaisin perimättä. Suurille yrityksille lainaa voidaan myöntää vain erittäin painavista syistä erityisesti silloin, kun lainan riskiehto on oleellinen hankkeen toteuttamiselle ja se voidaan etukäteen määritellä.

Lainat voidaan myöntää vakuutta vaatimatta. Osa rahoituksesta voidaan maksaa ennakkona. Maksuvapautuksen piiriin tulevien lainojen enimmäismäärä on 20 000 000 euroa.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Lainoilla kannustetaan sekä suuria että pk-yrityksiä ja muita yhteisöjä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan sekä yhteisiin teknologia-, tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ohjelmiin, joiden avulla pyritään nopeuttamaan kehitystä sekä kasvattamaan jalostusarvoa ja tuottavuutta.

Rahoitusta myönnetään erityisesti:

— yrityksille ja muille yhteisöille tutkimus- ja kehitystyöhön, jonka tavoitteena on edistää kansainvälisesti kilpailukykyisten tuotteiden, tuotantomenetelmien ja palveluiden kehittämistä ja parantamista

— riskipitoisiin tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeisiin ja ohjelmiin, joilla tähdätään uuden teknologian ja osaamisen hyödyntämiseen sekä energiatalouden, ympäristö- ja hyvinvointiteknologioiden kehittämiseen teollisuudessa ja palveluissa

— alkavien innovatiivisten yritysten ja olemassa olevien yritysten uusien liiketoimintojen käynnistämiseen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan ja tulosten liiketaloudellisen hyödyntämisen edistämiseen

— markkinaläheisiin riskipitoisiin kehitys- ja tuotteistushankkeisiin erityisesti pk-yrityksille

— innovatiivisten tuotantotekniikoiden ja -prosessien kehittämiseen ja kokeilemiseen pilottikoossa tai laitosmittakaavassa sekä koetuotantoon

— pienille ja keskisuurille yrityksille teknologiahankintoihin ja teollisoikeuksien sekä innovaatiopalvelujen hankkimiseen tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiohankkeen osana.

Pääomalainan ehdot määräytyvät osakeyhtiölain (624/2006) mukaisesti. Valtiokonttorin hoidossa olevien Tekesin lainojen lainakanta oli vuoden 2010 tilinpäätöksessä 529 milj. euroa.

Lainojen takaisinmaksuista saatavat tulot on merkitty momentille 15.01.04.

Tavoitteet on esitetty Tekesin toimintamenomomentin (32.20.06) yhteydessä.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2012 2013 2014 2015 2016— Yhteensä
vuodesta
2012 lähtien
             
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset 48 561 19 500 6 200 1 800 1 100 77 161
Vuoden 2012 sitoumukset 52 104 44 819 13 900 3 900 2 100 116 823
Menot yhteensä 100 665 64 319 20 100 5 700 3 200 193 984

Vuonna 2012 myönnettävien lainojen kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat 28,4 milj. euroa.

Määrärahan ja valtuuden mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
  Määräraha Valtuus
     
Tasomuutos -4 235 14 000


2012 talousarvio 100 665 000
2011 talousarvio 104 900 000
2010 tilinpäätös 91 756 939