Talousarvioesitys 2012
20. Innovaatiopolitiikka ja yritysten kansainvälistyminen
Selvitysosa:Globaalissa liiketoimintaympäristössä on tapahtumassa syvällisiä muutoksia, jotka ovat Suomen kaltaiselle pienelle avotaloudelle haastavia, mutta avaavat myös uusia mahdollisuuksia. Innovaatiopolitiikalla voidaan vaikuttaa taloudellisen toimintaympäristön vakauttamiseen, valtiontalouden kestävyyteen, elinkeinorakenteen uudistamiseen, tuottavuuden paranemiseen sekä työllisyyden ja hyvinvoinnin kasvuun.
Kilpailukyvyn ja tuottavuuden parantaminen edellyttävät uusien liiketoimintamallien, palvelukonseptien, työorganisaatioiden ja sosiaalisten innovaatioiden kehittämistä sekä julkisten palvelujen uudistumista. Tärkeitä painopisteitä ovat lisäksi kasvuyrittäjyyden ja yritysten kansainvälistymisen edellytysten vahvistaminen. Tavoitteena on, että Suomi tarjoaa kotimaisille ja ulkomaisille yrityksille kansainvälisesti korkeatasoisen toimintaympäristön. Nykyisessä taloustilanteessa on edelleen tärkeää turvata panostukset osaamispohjaan ja innovaatiotoimintaan, jotta luodaan edellytykset uudelle kasvulle ja uudistumiselle.
Kansantalouksien pitkän aikavälin kasvuvauhdilla sekä tutkimus- ja kehittämisintensiteetillä on tutkimuksissa todennettu selkeä yhteys. Suomen korkeaa osaamista ja sen hyödyntämistä korostava kasvustrategia on osoittautunut toimivaksi myös kansainvälisillä mittareilla arvosteltuna. Julkisella innovaatiorahoituksella on kyetty aktivoimaan yksityisen sektorin t&k&i-toimintaa ja sitä kautta tehokkaasti edesauttamaan kasvua.
Tieto- ja viestintäteollisuuden rakennemuutokset heijastuvat osaltaan myös tutkimus- ja kehittämistoimintaan. Tässä tilanteessa julkisen sektorin rooli korostuu. Julkinen sektori voi tehostaa omaa toimintaansa ja huolehtia omalta osaltaan siitä, että ICT-alan korkea osaaminen voi siirtyä muualle talouteen.
Laaja-alaisen innovaatiopolitiikan linjaukset määritellään kansallisessa innovaatiostrategiassa sekä tutkimus- ja innovaationeuvoston linjauksissa 2011—2015 ja Yritysten kansainvälistymisen ja viennin edistämisen (YKE) linjauksessa 2011—2015.
Innovaatiostrategian keskeisenä näkökulmana on kysyntä- ja käyttäjälähtöisyyden painottaminen. Sillä tarkoitetaan muun muassa innovaatioiden kysyntää ja käyttöönottoa edistävää lainsäädäntöä, standardisointia, julkisia hankintoja ja käyttäjien osallistamista kehitystyöhön sekä käyttäjien itsensä toteuttamia innovaatioita.
Erityisenä tavoitteena on luoda Suomeen huippuluokan innovaatiokeskittymiä. Voimavarojen kohdentamisessa otetaan huomioon ne strategisesti tärkeät alat, joissa Suomessa on laadukkaita osaamiskeskittymiä ja joissa yrityksillä on tulevaisuudessa parhaat kasvun ja edelläkävijyyden edellytykset. Innovaatiotoiminnassa syvennetään edelleen koulutus- ja tutkimusyhteisöjen ja yritysten välistä yhteistyötä, jossa keskeisen välineen muodostavat strategisen huippuosaamisen keskittymät (SHOK) ja osaamiskeskusohjelma (OSKE). Klusteripohjaiseen verkottumiseen perustuvalla OSKE-ohjelmalla vahvistetaan myös alueiden innovaatioperustaa. EU:n rakennerahasto-ohjelmien toimenpiteitä suunnataan tukemaan EU 2020 -strategian tavoitteita painottamalla verkostoitumisen edistämistä sekä osaamisrakenteiden vahvistamista.
Elinkeino- ja innovaatiopolitiikan tavoitteena on lisätä innovatiivisten, nopeasti kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten määrää. Kasvuyritykset synnyttävät merkittävän osan yritysten uusista työpaikoista. Niiden välillisten tuottavuus- ja kilpailuvaikutusten ansiota koko yrityskentässä tapahtuu luovaa uudistumista. Keskeisiä toimenpiteitä ovat innovaatiorahoituksen suuntaaminen lisääntyvästi tukemaan alkavien yritysten kasvua ja julkisen kasvurahoituksen riskinoton lisääminen. Työ- ja elinkeinoministeriön asiakkuusstrategian mukaisesti parannetaan kasvuyrityksille suunnattujen julkisten palvelujen saatavuutta ja asiakaslähtöisyyttä.
Kehityksen kärjessä pysyminen edellyttää tutkimus- ja innovaatiojärjestelmältä aktiivista hakeutumista kansainväliseen yhteistyöhön. Yhteistyöverkostoja kehitetään johtavien innovaatiokeskittymien kanssa. Kansainvälisen FinNode-verkoston avulla hankitaan tietoa ja luodaan uusia yhteistyömuotoja, jotka auttavat suomalaisia toimijoita hyötymään globaalista innovaatiotoiminnasta.
Yritysten kansainvälistymisen ja viennin edistäminen kohdistetaan erityisesti kasvua tavoitteleviin pk-yrityksiin ja yritysten yhteishankkeisiin. Verkostoyhteistyötä vahvistetaan kansallisella ja alueellisella tasolla rakentamalla yhteistä asiakkuuksien hallintaa ja lisäämällä yhteistä viestintää. Suomalaisten toimijoiden yhteistyötä kohdemarkkinoilla tiivistetään mm. kehittämällä House of Finland -konseptia.
Matkailupolitiikassa toimintaa tehostetaan päivitetyn Suomen matkailustrategian mukaisesti. Voimavaroja kohdistetaan entistä enemmän Suomi-matkailukuvan edistämiseen ulkomailla.
Luonnonvarojen kestävää hyödyntämistä edistetään mineraalistrategian mukaisesti kiinnittämällä huomiota jalostusasteen nostamiseen, tukemalla geologian alan tietopohjan vahvistamista sekä kehittämällä kaivoshankkeiden rahoitusta, infrastruktuurin rakentamista ja alan koulutusta.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti innovaatiopolitiikan ja yritysten kansainvälistymisen tulosalueelle yhteistyössä konsernin muiden tulosalueiden kanssa seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2012:
2009 toteutuma |
2010 toteutuma |
2011 tavoite/ arvio |
2012 tavoite/ arvio |
|
Suomen sijoitus paranee kv. kilpailukykyvertailussa ja pysyy edelleen korkeana kv. innovaatiovertailussa | ||||
---|---|---|---|---|
— Suomen sijoitus kv. kilpailukykyvertailussa (WEF) | 6. | 7. | 5. | 5. |
— Suomen teknologinen valmius (WEF) | 10. | 15. | < 15. | < 15. |
— Suomen liiketoiminnan kehittyneisyys (WEF) | 9. | 10 | < 10 | < 10 |
— Innovaatiot (WEF) | 3. | 3. | 3. | 3. |
Kasvuyritysten määrä ja niiden tuottamien työpaikkojen määrä kasvaa | ||||
— Kasvuyritysten tuottamien työpaikkojen määrä 3 vuoden aikana | - | 51 164 | > 51 164 | > 51 564 |
PK-yritykset kansainvälistyvät, mikä näkyy pk-yritysten viennin kasvuna | ||||
— Pk-yritysten vienti (mrd. euroa) | 5,78 | 6,89 | > 6,89 | > 6,89 |
High-tech vienti (mrd. euroa) | 6,3 | 5,3 | > 5,3 | > 5,3 |
Yhä useampi yritys harjoittaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa, uudistaa toimintaansa innovaatioiden avulla ja ottaa käyttöön uusia liiketoimintamalleja | ||||
—Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan menot (%/BKT) | 4,0 | 3,9 | 4,0 | 4,0 |
Tekninen turvallisuus- ja luotettavuus yhteiskunnassa ja yrityksissä pysyy korkealla tasolla | ||||
— Toimialalla turvallisuusriskien hallinnan puutteista kuolemaan johtaneet onnettomuudet aikajaksolla 2004—2015 | 7,3 | 6,9 | < 8,3 (v. 2015) |
< 8,3 (v. 2015) |
— Toimialalla turvallisuusriskien hallinnan puutteista sähköpalokuolemiin johtaneet onnettomuudet | 19 | 20 | < 17 (v. 2015) |
< 17 (v. 2015) |
Kysyntä- ja käyttäjälähtöisyys vahvistuvat innovaatiopolitiikassa | ||||
Yritykset ja tutkimuslaitokset hyödyntävät nykyistä enemmän kansainvälisiä tutkimusverkostoja ja -kumppanuuksia | ||||
Kansalliset ja alueelliset osaamis- ja innovaatiokeskittymät vahvistuvat ja osaamiskeskusten välinen yhteistyö kasvaa | ||||
Julkisten palvelujen tuottavuus kasvaa ja syntyy uusia palvelutuotannon liiketoimintakonsepteja |
Innovaatiopolitiikan ja kansainvälistymisen toteuttamiseen osallistuvat ministeriön lisäksi Geologian tutkimuskeskus, Teknologian tutkimuskeskus VTT, Turvallisuus- ja kemikaalivirasto, Mittatekniikan keskus, Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus ja Matkailun edistämiskeskus sekä useat valtionapuyhteisöt.
01. Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 40 270 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) kansainvälisten jäsenmaksujen maksamiseen sekä
2) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) tehtävänä on tuottaa ja levittää geologista tietoa, jolla edistetään maankamaran hallittua ja kestävää käyttöä. Tutkimuskeskuksen toimintaa ohjaavana tavoitteena on tiedon, osaamisen ja innovaatioiden avulla edistää elinkeinoelämän ja alueiden kilpailukykyä sekä tukea yhteiskuntapolitiikan suunnittelua ja toimeenpanoa. Tutkimuskeskusta kehitetään kansallisena geotietokeskuksena sekä eurooppalaisena huippuosaajana mineraalivarojen, niiden tilinpidon ja kestävän käytön tutkimuksessa.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Geologian tutkimuskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:
Vaikuttavuus
- Yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tarvitseman raaka-ainehuollon ja rakentamisen edellytykset paranevat.
- Uusiutuvien energialähteiden käyttöönottomahdollisuudet lisääntyvät ja parantavat energiahuollon omavaraisuutta.
- Ministeriöllä ja viranomaisilla on päätöksentekonsa tueksi käytössään ajankohtaista ja laadukasta tutkimustietoa.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus: | |||
---|---|---|---|
Tulosalueiden osuus kustannuksista, % | |||
— luonnonvarat ja raaka-ainehuolto | 59 | 55 | 59 |
— energiahuolto- ja ympäristö | 22 | 23 | 22 |
— maankäyttö ja rakentaminen | 19 | 22 | 19 |
Yhteisrahoitteinen toiminta | |||
— kustannusvastaavuus, % | 68 | 50 | 50 |
— osuus ydintoiminnan htv-kertymästä, % | 11,6 | 11,0 | 11,0 |
— hankkeiden lukumäärä, kpl | 72 | 80 | 80 |
Maksullinen toiminta | |||
— tulot, milj. euroa | 9,1 | 6,5 | 6,5 |
— ylijäämä, 1 000 euroa | 534 | 455 | 455 |
— ylijäämä, % tuotoista | 6 | 7 | 7 |
— htv-kertymä | 59 | 60 | 60 |
Tuotokset ja laadunhallinta: | |||
Suoritteet: | |||
Raportoidut kallioperän raaka-ainetutkimukset | |||
— laajat yhteenveto- ja myyntiraportit, kpl | 7 | 4 | 5 |
— muut raportit ja selvitetyt aiheet, kpl | 17 | 25 | 25 |
Turvevarojen kartoitus | |||
— kartoitettu suoala, km2 | 315 | 300 | 300 |
— raportoitu teknisesti käyttökelpoinen turvemäärä, milj. m3 | 227 | 100 | 100 |
— raportoitu teknisesti käyttökelpoinen turvemäärä, TWh | 75 | 50 | 50 |
Alueelliset kiviainesselvitykset, kpl | 3 | 3 | 3 |
Pohjavesialueiden geologiset rakenneselvitykset, kpl | 15 | 14 | 16 |
Merigeologinen kartoitus | |||
— kartoitettu pinta-ala, km2 | 275 | 500 | 500 |
— luotaukset linja-km | 900 | 1 000 | 1 000 |
Julkaiseminen | |||
— vertaisarvioidut kansainväliset julkaisut | 36 | 65 | 60 |
— muut julkaisut ja artikkelit, kpl | 210 | 325 | 250 |
Palvelukyky ja laatu | |||
— ammattikäyttöön suunnattujen verkkopalvelujen käyttö, käyttömäärä, (1 000) | 639 | 650 | 680 |
— sisäiset auditoinnit, kpl | 5 | 5 | 6 |
— CAF | käytössä | käytössä | käytössä |
— asiakastyytyväisyysmittaus | - | - | käytössä |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 627 | 634 | 614 |
---|---|---|---|
Henkilöstön hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 7,6 | < 8,4 | < 8,0 |
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset | 804 | < 760 | < 760 |
— työtyytyväisyysindeksi (1—5) | - | 3,5 | 3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 50 187 | 50 140 | 49 270 |
Bruttotulot | 13 061 | 9 000 | 9 000 |
Nettomenot | 37 126 | 41 140 | 40 270 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 1 660 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 5 131 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— suoritteiden myyntituotot | 8 817 | 6 500 | 6 500 |
— muut tuotot | 238 | - | - |
Tuotot yhteensä | 9 055 | 6 500 | 6 500 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 6 611 | 4 600 | 4 600 |
— osuus yhteiskustannuksista | 1 910 | 1 445 | 1 445 |
Kustannukset yhteensä | 8 521 | 6 045 | 6 045 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 534 | 455 | 455 |
Kustannusvastaavuus, % | 106 | 108 | 108 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Tuottavuustoimet (-12 htv) | -492 |
Palkkausten tarkistukset | 491 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 11 |
Siirto momentille 32.20.03 (-8 htv) | -600 |
Toimintamenosäästö (HO) | -200 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -108 |
Tasomuutos | 28 |
Yhteensä | -870 |
2012 talousarvio | 40 270 000 |
2011 III lisätalousarvio | 116 000 |
2011 talousarvio | 41 140 000 |
2010 tilinpäätös | 40 597 000 |
02. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 88 827 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) enintään 3 000 000 euroa Teknologian tutkimuskeskus VTT:stä annetun lain (953/2010) mukaisiin sijoituksiin yrityksiin tai muihin rajoitetun vastuun yhteisöihin, jotka ottavat vastaan VTT:stä siirrettäviä toimintoja tai jotka perustetaan tutkimusta tai teknologian kaupallistamista edistävää yhteistyötä, teknologian kaupallista hyödyntämistä tai VTT:n ulkomailla tapahtuvan toiminnan järjestämistä varten
2) ydinenergialain (990/1987) ja valtion ydinjätehuoltorahastosta annetun asetuksen (161/2004) nojalla ydinjätehuoltomaksun maksamiseen Valtion ydinjätehuoltorahastossa olevaan varautumisrahastoon siten, että tutkimuskeskuksen rahasto-osuus varautumisrahastossa vastaa edellisen kalenterivuoden vahvistetun vastuumäärän mukaista rahastotavoitetta
3) EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen
4) tutkimusta ja kansainvälistymistä edistävien apurahojen ja stipendirahastomaksujen maksamiseen sekä tutkimustoimintaan liittyvien kansainvälisten ja kotimaisten järjestöjen jäsenmaksuista, rahoitusosuuksista ja yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:VTT tuottaa kansainvälistä kilpailukykyä lisääviä tutkimuspalveluja yrityksille, yhteiskunnalle ja muille asiakkaille innovaatioprosessin tärkeimmissä vaiheissa ja luo siten edellytyksiä kasvulle, työllisyydelle ja hyvinvoinnille.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti VTT:lle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:
Vaikuttavuus
VTT:n tutkimustoiminta yhdessä parhaiden tutkimuskumppaneiden ja -verkostojen kanssa luo edellytykset sille, että
- syntyy uutta kansainvälisesti kilpailukykyistä liiketoimintaa erityisesti palvelutalouteen ja kestävään kasvuun perustuen.
- Suomen elinkeinoelämän kannalta tärkeät toimialat uudistuvat.
- innovaatiokeskittymät ja -ympäristöt kansainvälistyvät, verkottuvat ja vahvistuvat edistäen yritysten kytkeytymistä ylikansallisiin innovaatio- ja arvoketjuihin.
- kestävä kasvu vahvistuu sekä hyvinvointi ja työllisyys lisääntyvät.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
---|---|---|---|
— Tuotannollisesti tai kaupallisesti hyödynnetyt tai 3 vuoden aikana hyödynnettävät hanketulokset, % | 58 | 65—70 | 65—70 |
— Kärki- ja innovaatio-ohjelmien yritysrahoitusosuuden keskimääräinen tavoite, % | 23 | 23 | 23 |
— Kansainvälisen toiminnan maksulliset tulot (milj. euroa) | 10,6 | 13,6 | 14,1 |
— VTT:n SHOK-projektien liikevaihto (milj. euroa) | 18,6 | 12,0 | 12,0 |
— Referoidut kansainväliset tieteelliset lehtiartikkelit, kpl | 560 | 600 | 600 |
— Uudet keksintö- ja ohjelmistoilmoitukset, kpl | 343 | 300 | 300 |
— Yrityspalveluiden hyödyllisyys asiakkaille (ASPA, toimeksiannot, 1—5) | 4,3 | 4,3 | 4,3 |
— Yrityspalveluiden laatu (ASVA, yleisarvio, 1—5) | 3,9 | 3,9 | 3,9 |
— Asiakastyytyväisyys (1—5) | 4,4 | 4,3 | 4,3 |
Toiminnallinen tehokkuus | |||
— Maksullinen toiminta (% liikevaihdosta) | 29 | 29 | 29 |
— Maksullisen toiminnan ylijäämä (1 000 euroa) | 3 826 | 3 300 | 3 500 |
— Ulkomaiset tuotot (% liikevaihdosta) | 16 | 17 | 17 |
— Liikevaihto (1 000 euroa/htv) | 108 | 109 | 112 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 2 534 | 2 561 | 2 540 |
---|---|---|---|
— budjettirahoitteinen toiminta, htv | 800 | 823 | 816 |
— ulkopuolinen rahoitus, htv | 1 734 | 1 738 | 1 724 |
Henkilöstön hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 6,9 | < 7,0 | < 7,0 |
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset | 2 062 | < 1 950 | < 2 000 |
— työtyytyväisyysindeksi (1—5) naiset/miehet | 3,5 | 3,5/3,5 | 3,5/3,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 279 115 | 263 620 | 275 327 |
Bruttotulot | 193 554 | 176 900 | 186 500 |
Nettomenot | 85 561 | 86 720 | 88 827 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 34 230 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 34 605 |
Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot | |||
— maksullisen toiminnan myyntituotot | 73 808 | 67 900 | 72 800 |
— muut tuotot | 4 687 | 5 500 | 5 800 |
Tuotot yhteensä | 78 495 | 73 400 | 78 600 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 44 560 | 36 100 | 39 100 |
— osuus yhteiskustannuksista | 30 109 | 34 000 | 36 000 |
Kustannukset yhteensä | 74 669 | 70 100 | 75 100 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 3 826 | 3 300 | 3 500 |
Kustannusvastaavuus, % | 105 | 105 | 105 |
Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2010 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Yhteisrahoitteisen toiminnan tuotot | |||
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus | 64 997 | 55 000 | 57 300 |
— EU:lta saatava rahoitus | 27 444 | 26 000 | 27 200 |
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus | 22 687 | 22 500 | 23 400 |
Tuotot yhteensä | 115 128 | 103 500 | 107 900 |
Hankkeiden kokonaiskustannukset | 176 476 | 152 000 | 170 900 |
Omarahoitusosuus (tuotot - kustannukset) | -61 348 | -48 500 | -63 000 |
Omarahoitusosuus, % | 35 | 32 | 37 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Uudelleenkohdentamisen muutos | 2 000 |
Tuottavuustoimet (-2 htv) | -90 |
Palkkausten tarkistukset | 857 |
Toimintamenosäästö (HO) | -2 162 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -612 |
Tasomuutos | 2 114 |
Yhteensä | 2 107 |
2012 talousarvio | 88 827 000 |
2011 III lisätalousarvio | 708 000 |
2011 talousarvio | 86 720 000 |
2010 tilinpäätös | 85 936 000 |
03. Turvallisuus- ja kemikaaliviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 18 200 000 euroa.
Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon kemikaalituoterekisterin maksut, Euroopan kemikaaliviraston komission asetuksen (EY) No 340/2008 perusteella maksamat palkkiot sekä yhteishankkeista muilta osapuolilta saatava rahoitus.
Selvitysosa:Kaivoslain (621/2011) mukaisesti työ- ja elinkeinoministeriöstä siirrettiin kaivosviranomaistoiminnan tehtävät Turvallisuus- ja kemikaalivirastoon 1.7.2011 alkaen. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto valvoo ja edistää tuotteisiin ja palveluihin ja tuotantojärjestelmiin liittyvää teknistä turvallisuutta ja vaatimustenmukaisuutta, kuluttajaturvallisuutta, kemikaalien turvallisuutta ja laatua sekä toimii kansallisena kaivosviranomaisena. Tavoitteena on henkilö-, omaisuus- ja ympäristövahinkojen sekä terveys- ja ympäristöhaittojen ehkäisy sekä vaatimusten mukaisten tuotteiden ja palvelujen vapaan liikkuvuuden varmistaminen. Toiminta kohdistuu teollisuuteen, kauppaan, alkutuotantoon, toiminnanharjoittajiin, palveluntarjoajiin, julkishallintoon ja yksityisiin kansalaisiin.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö sekä kemikaalien tuotevalvonnan osalta lisäksi muut ohjaavat ministeriöt (maa- ja metsätalousministeriö, ympäristöministeriö ja sosiaali- ja terveysministeriö) asettavat alustavasti Turvallisuus- ja kemikaalivirastolle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
---|---|---|---|
Kokonaistuottavuus | |||
— Kokonaistuottavuusindeksin arvo | 84 | 101 | 100 |
Kustannusvastaavuus | |||
— Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus | 106 | 100 | 100 |
— Nettobudjetoidun kemikaalituoterekisterin kustannusvastaavuus | - | 100 | 100 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
Valvonta on näkyvää ja suunnitelmallista | |||
— Valvontakäynnit | 4 843 | 4 300 | 4 300 |
— Luvat ja ilmoitukset (ml. kaivossuoritteet) | 11 942 | 6 150 | 4 300 |
— Kasvinsuojeluaineiden ja biosidien hyväksymispäätökset | - | - | 80 |
— Kemikaalien ja kasvinsuojeluaineiden riskinarvioinnit EU:lle | - | - | 5 |
— EU:n kemikaaliarviointien kommentointi | - | - | 80 |
— Käsitellyt kemikaali-ilmoitukset | - | - | 12 000 |
— Rekisteröinnit | 11 750 | 13 000 | 13 500 |
— Kyselyt ja selvitykset | 2 160 | 1 500 | 1 900 |
— Tavoiteajassa käsiteltyjen asioiden osuus, % | 66 | 88 | 84 |
Kuluttajilla ja toiminnanharjoittajilla on käytettävissä tietoa erityisesti sähkötuotteiden vaatimustenmukaisuudesta, sähkötöiden luvallisuudesta ja vaarallisten aineiden turvallisesta käytöstä | |||
— Kävijät www.tukes.fi-etusivulla/päivä | 1 500 | 1 000 | 1 300 |
— Kemikaalineuvontapalvelun yhteydenotot | - | - | 600 |
— Tiedotteet | 92 | 75 | 95 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 123 | 201 | 216 |
---|---|---|---|
Henkilöstön hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 6,5 | < 4,9 | < 4,9 |
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset | 135 | < 150 | < 250 |
— tyytyväisyysindeksi (1—5, naiset/miehet) | 3,4/3,4 | 3,5/3,5 | 3,5/3,5 |
Maksullisen toiminnan tulot on merkitty momentille 12.32.20.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 12 450 | 17 564 | 19 136 |
Bruttotulot | 194 | 936 | 936 |
Nettomenot | 12 256 | 16 628 | 18 200 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 668 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 497 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Alueellistaminen (kertaluonteisen erän poistuminen) | -100 |
Palkkausten tarkistukset | 200 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | 7 |
Siirto momentilta 32.01.01 (6 htv) | 230 |
Siirto momentilta 32.20.01 (8 htv) | 600 |
Tulomomentille kirjattuja tuloja vastaava meno (budjetointitavan muutos) | 630 |
Tasomuutos | 5 |
Yhteensä | 1 572 |
2012 talousarvio | 18 200 000 |
2011 III lisätalousarvio | 757 000 |
2011 talousarvio | 16 628 000 |
2010 tilinpäätös | 12 085 000 |
05. Mittatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 5 858 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös EU-rahastojen tuella toteutettavien hankkeiden omarahoitusosuutta koskevien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:Mittatekniikan keskuksen (MIKES) tehtävänä on kehittää ja ylläpitää kansallista mittausjärjestelmää, tuottaa testaus-, tarkastus-, sertifiointi- ja kalibrointitoiminnan pätevyyttä ja luotettavuutta osoittavia akkreditointipalveluja sekä osallistua mittatekniikkaan liittyviin tutkimushankkeisiin ja niiden koordinointiin. Mittatekniikan keskuksen tehtävänä on mittayksiköistä ja mittanormaalijärjestelmästä annetun lain (1156/1993) mukaisesti kansallisen mittanormaalijärjestelmän yleinen toteuttaminen, hallinnointi ja kehittäminen, kansallisten mittanormaalilaboratorioiden toiminnan ohjaus, kansallisen kalibrointipalvelun järjestäminen sekä mittatekniikan ja akkreditoinnin edistäminen. Keskuksen toiminta ja palvelut varmistavat yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kilpailukykyä ja teknistä turvallisuutta.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Mittatekniikan keskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
---|---|---|---|
— CEMIS-hankkeiden volyymi (1 000 euroa) | - | 180 | 200 |
— Kajaanin yksikön volyymi MIKESin kokonaisvolyymista, % | - | 2 | 5 |
— Kajaanin yksikön volyymi (1 000 euroa) | - | 200 | 500 |
— MIKESin osuus eurooppalaisista metrologian (EMRP) tutkimushankkeista, % | 3,06 | 4,0 | 4,0 |
— Maksuperustelain mukaisten julkisoikeudellisten suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 105 | 100 | 100 |
— Maksuperustelain mukaisten muiden suoritteiden kustannusvastaavuus, % | 90 | 115 | 90 |
Tuotokset ja laadunhallinta
- Suomalainen mittaus- ja laatutoiminta on eurooppalaista huipputasoa ja asiakastarpeitten ohjaamaa sekä kustannustehokasta.
- Kajaanissa syntyy uusia metrologian tutkimus- ja kehityshankkeita alueen tarpeisiin.
- Mikes-metrologian antamat kalibrointitodistukset, kpl (2010: 1 097, 2011: 1 600, 2012: 1 800).
- FINASin arvioimat toimielimet, kpl (2010: 209, 2011: 210, 2012: 212).
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 71,7 | 71,4 | 72,9 |
---|---|---|---|
Henkilöstön hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 3,7 | < 4,0 | < 4,0 |
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset | 64 | < 50 | < 50 |
— työtyytyväisyysindeksi (1—5, naiset/miehet) | 3,1/3,4 | 4,0/4,0 | 4,0/4,0 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 10 031 | 9 707 | 9 778 |
Bruttotulot | 3 488 | 3 200 | 3 920 |
Nettomenot | 6 543 | 6 507 | 5 858 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 895 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 317 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Kajaanin yksikön perustaminen (kertaluonteisen erän poistuminen) | -720 |
Palkkausten tarkistukset | 74 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | -6 |
Tasomuutos | 3 |
Yhteensä | -649 |
2012 talousarvio | 5 858 000 |
2011 III lisätalousarvio | 55 000 |
2011 talousarvio | 6 507 000 |
2010 tilinpäätös | 5 965 000 |
06. Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 42 322 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös hanke- ja ohjelmatoiminnan sekä aktivoinnin tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden parantamiseen.
Selvitysosa:Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus edistää teollisuuden ja palvelujen kehittymistä teknologian ja innovaatioiden keinoin. Tämä uudistaa elinkeinoja, kasvattaa jalostusarvoa, tuottavuutta ja työelämän laatua, lisää vientiä sekä luo työllisyyttä ja hyvinvointia. Tulokset saavutetaan asiakkaiden tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnalla, johon Tekes kannustaa rahoituksellaan ja siihen liittyvillä palveluilla. Asiakkaita ovat ilman toimialarajoituksia kaiken kokoiset yritykset sekä tutkimus- ja julkiset organisaatiot.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Tekesille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:
Vaikuttavuus
- tuottavuus paranee ja elinkeinoelämä uudistuu kestävästi kasvavan talouden edellyttämällä tavalla
- toiminnalla aikaansaadaan ihmisten ja ympäristön hyvinvointia parantavia palveluita, tuotteita ja prosesseja
- menestyvän innovaatiotoiminnan mahdollistavat osaamiset ja verkostot vahvistuvat.
Tekesin tulostavoitteiden saavuttamiseen osallistuu Tekesin oman henkilöstön lisäksi elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskusten Tekes-tehtäviä hoitava henkilöstö, joiden osalta resurssit on budjetoitu momentille 32.01.02. Tulostavoitteiden saavuttamiseen käytetään myös momenttien 32.20.40 ja 32.20.83 määrärahoja ja valtuuksia. Valtuuksilla Tekes rahoittaa Tekes-ohjelmia, strategisten huippuosaamisen keskittymien ohjelmia ja hankkeita sekä riskipitoisia tutkimus- ja kehittämis- ja innovaatiotoiminnan projekteja, jotka toteutetaan pääosin vuosina 2012—2015.
Tekesin vaikuttavuustavoitteiden toteutumista seurataan ensisijaisesti kolmen vuoden välein teetettävillä vaikuttavuusarvioinneilla. Valikoidut seurannan tunnusluvut ennakoivat vaikuttavuustavoitteiden toteutumista suuntaa-antavasti.
Tekesin siirtomenojen vaikuttavuus
Tunnusluku | 2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
---|---|---|---|
Talousarviovuoden aikana käynnistyville projekteille: | |||
Rahoitetun t&k&i-toiminnan laajuus yrityksissä, milj. euroa | 883 | > 780 | > 790 |
Projekteissa toteutuva yritysten rahoitus julkisille tutkimusorganisaatioille, milj. euroa | 114 | > 120 | > 120 |
Rahoitus erityisesti työelämän kehittämiseen kohdistuville projekteille, milj. euroa | 13 | > 12 | > 12 |
Rahoitus uusiutuvan energian tutkimukseen ja sovelluksiin, milj. euroa | 38 | > 40 | > 36 |
Energia- ja ympäristöteemojen rahoitus, milj. euroa | 245 | 250 | > 180 |
Terveys- ja hyvinvointiteemojen rahoitus, milj. euroa | 89 | 75—95 | 70—85 |
Tieto- ja viestintäteemojen projektien rahoitus, milj. euroa | 244 | 210—250 | 190—230 |
Toiminnallinen tuloksellisuus
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
|
Toiminnallinen tehokkuus | |||
---|---|---|---|
— Rahoitus- ja asiakkuustyön kokonaiskustannus/myönnetty rahoitus, % | 4,0 | < 5 | < 5,5 |
— Toimintamenojen sekä hanke- ja ohjelmatoiminnan menojen käyttö ydinprosesseittain, %-jakauma | |||
— ohjaus | 18 | > 15 | > 15 |
— asiakkuudet ja rahoitus | 49 | > 55 | > 50 |
— ohjelmat | 33 | > 30 | > 25 |
Käynnistyvä projektivolyymi, milj. €/htv | 2,9 | > 2,8 | > 2,5 |
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
— Projekteissa toteutuva verkostokontaktien lukumäärä, kpl | 12 686 | > 10 500 | > 9 900 |
— Rahoitettujen yritysten määrä viiden vuoden jaksolla, kpl | 4 121 | 5 000—6 000 | > 3 900 |
— Alkavien (pienten, alle kuusivuotiaiden) yritysten määrä asiakkaina, kpl | 383 | 500—600 | > 300 |
— Pk-yritysten osuus yritysrahoituksesta, % | 61 | 50—60 | 50—60 |
— Potentiaalisten kasvuyritysten määrä asiakkaina, kpl | 607 | > 600 | > 630 |
— Asiakaspalaute Tekesin toiminnasta, yleisarvio, indeksi (1—5) | 3,7 | > 3,7 | > 3,7 |
— Oikaisuvaatimukset/muutoksenhakukelpoiset päätökset, % | 0,3 | < 0,9 | < 0,7 |
— Uuden rahoitushakemuksen käsittelyaika yrityksille, vrk | 76 | < 75 | < 75 |
— Maksupyynnön ja raportin käsittelyaika pk-yrityksille, vrk | 30 | < 25 | < 25 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 289,5 | 290 | 290 |
---|---|---|---|
Henkilöstön hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 5,7 | < 8 | < 8 |
— lyhytaikaiset (1—3 pvää) sairauspoissaolotapaukset | |||
— henkilöstötyytyväisyys (1—5) | 3,7/3,7 | > 3,7/3,7 | > 3,7/3,7 |
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Hanke- ja ohjelmatoiminta | 8 000 000 |
Toimintamenot | 34 322 000 |
Yhteensä | 42 322 000 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 43 071 | 48 286 | 42 922 |
Bruttotulot | 737 | 600 | 600 |
Nettomenot | 42 334 | 47 686 | 42 322 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 13 344 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 17 476 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Uudelleenkohdentamisen muutos | 500 |
Tuottavuustoimet (-1 htv) | -45 |
Palkkausten tarkistukset | 380 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | -33 |
Toimintamenosäästö (HO) | -1 000 |
Yhteishankintojen lisääminen (HO) | -179 |
Menosäästö, elinkeinotukien kokonaisuus (HO) | -5 000 |
Tasomuutos | 13 |
Yhteensä | -5 364 |
2012 talousarvio | 42 322 000 |
2011 III lisätalousarvio | 281 000 |
2011 talousarvio | 47 686 000 |
2010 tilinpäätös | 46 466 000 |
07. Matkailun edistämiskeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 315 000 euroa.
Selvitysosa:Matkailun edistämiskeskus (MEK) on valtakunnallinen matkailun asiantuntija ja kansainvälinen toimija, joka tuottaa lisäarvoa matkailuelinkeinolle ja yhteiskunnalle. MEK edistää Suomen matkailumaakuvan tunnettuutta, markkinoi matkailutuotteita ja -palveluita yhteistyössä muiden matkailutoimijoiden kanssa sekä tukee matkailualan laadunkehitystä. MEK koordinoi matkailutuotteiden tuotekehitystä teemapohjaisesti ja hankkii markkinoinnin ja tuotekehityksen tueksi markkinatietoa matkailuelinkeinon käyttöön. Tavoitteena on luoda yhtenäinen, omaleimainen ja vetovoimainen matkailumaaprofiili, joka tukee matkailutuotteiden myyntiä.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Matkailun edistämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2012:
Toiminnallinen tuloksellisuus
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Tuotokset ja laadunhallinta | |||
---|---|---|---|
Kongressien määrä Suomessa, kpl | 416 | 400 | 400 |
Laatutonnivalmennuksen läpikäyneiden organisaatioiden lukumäärä, kpl | 735 | 780 | 800 |
Ulkoinen asiakastyytyväisyys, matkailuelinkeinon tyytyväisyys MEK:n toimintaan (1—5) | 3,0 | 4,2 | 4,2 |
Tutkimustieto: markkinatiedon analysointi ja välittäminen (1—5) | 3,7 | 4,2 | 4,2 |
Tuotekehitystoiminta: osallistuvien tahojen tyytyväisyys MEK:n tuotekehitystoimintaan (1—5) | 3,1 | 4,2 | 4,2 |
Määrärahan päätoiminnoittainen jakauma | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
||||
1 000 € | % | 1 000 € | % | 1 000 € | % | |
Matkailumaakuvan markkinointi | 4 007 | 42,0 | 5 145 | 50,0 | 5 570 | 54,0 |
Matkailumaakuvaa tukeva tuotemarkkinointi | 4 007 | 42,0 | 3 601 | 35,0 | 3 920 | 38,0 |
Tuotekehityksen ja tuotteistamisen edistäminen | 286 | 3,0 | 257 | 2,5 | 258 | 2,5 |
Markkinatiedon hankinta ja välittäminen | 477 | 5,0 | 566 | 5,5 | 567 | 5,5 |
Matkailuportaalin luominen ja ylläpito | 763 | 8,0 | 720 | 7,0 | - | - |
Yhteensä | 9 540 | 100,0 | 10 289 | 100,0 | 10 315 | 100,0 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2010 toteutuma |
2011 tavoite |
2012 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 30 | 33 | 33 |
---|---|---|---|
Henkilöstön hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 12,1 | < 10,0 | < 10,0 |
— lyhytaikaiset (1—3 pvää) sairauspoissaolotapaukset | - | < 4,0 | < 4,0 |
— työtyytyväisyysindeksi (1—5, naiset/miehet) | 3,2/3,2 | 3,6/3,6 | 3,8/3,8 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2010 toteutuma |
2011 varsinainen talousarvio |
2012 esitys |
|
Bruttomenot | 10 155 | 10 844 | 10 870 |
Bruttotulot | 615 | 555 | 555 |
Nettomenot | 9 540 | 10 289 | 10 315 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 374 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 2 627 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Palkkausten tarkistukset | 45 |
Palkeet-hinnoittelun yhtenäistäminen | -19 |
Yhteensä | 26 |
2012 talousarvio | 10 315 000 |
2011 III lisätalousarvio | 18 000 |
2011 talousarvio | 10 289 000 |
2010 tilinpäätös | 9 793 000 |
40. Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tukeminen(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 432 500 000 euroa.
Valtuus. Vuonna 2012 uusia rahoituspäätöksiä saa tehdä enintään 445 540 000 eurolla.
Määrärahaa ja valtuutta saa käyttää:
1) valtioneuvoston asetuksella (298/2008) tarkemmin säädettävin perustein ja Euroopan komission vähämerkityksistä tukea koskevan asetuksen (EY 1998/2006) mukaisesti yrityksille ja muille yhteisöille tuotteiden, tuotantomenetelmien ja palveluiden kehittämistä ja hyödyntämistä koskevaan teknologiseen, liiketoiminnalliseen ja muuhun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan
2) kansallisiin ja Euroopan unionin rahoitusosuuksiin eurooppalaisissa yhteistyöhankkeissa
3) Euroopan yhteisön komission yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen (EY 800/2008) mukaisesti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan välittömästi liittyvään koulutukseen
4) valtion budjettitalouden piiriin kuuluvien organisaatioiden sekä kunnallisten ja muiden budjettitalouden ulkopuolisten julkisten organisaatioiden julkisen toiminnan innovatiivisiin kehittämishankkeisiin
5) työelämän kehittämishankkeisiin
6) valtion budjettitalouden piiriin kuuluvien organisaatioiden sekä korkeakoulujen ja vastaavien julkista tutkimusta tekevien budjettitalouden ulkopuolisten tutkimusorganisaatioiden tutkimus- ja kehittämishankkeisiin, jotka edistävät teknologisen, liiketoiminnallisen sekä muun elinkeinoelämän ja yhteiskunnan kehittymisen kannalta merkittävän osaamisen syntymistä, kehittymistä ja laaja-alaista hyödyntämistä
7) valtion budjettitalouden piirin kuuluvien organisaatioiden sekä korkeakoulujen ja vastaavien julkista tutkimusta tekevien budjettitalouden ulkopuolisten tutkimusorganisaatioiden kansallisiin ja kansainvälisiin ohjelmiin ja hankkeisiin, hankkeiden valmisteluun sekä osaamisen ja strategisten toimintaedellytysten kehittämiseen
8) valtion budjettitalouden piiriin kuuluvien organisaatioiden sekä korkeakoulujen ja vastaavien julkista tutkimusta tekevien budjettitalouden ulkopuolisten tutkimusorganisaatioiden kansainväliselle organisaatiolle maksettaviin jäsen- ja ohjelmamaksuihin, kansainvälisen yhteistyön ja ohjelmien sekä hankkeiden osallistumismaksuihin, laitetoimituksiin ja Tekesin puolesta tehtävistä matkoista muille kuin Tekesin henkilöstölle aiheutuviin matkakustannuksiin.
Avustusta voidaan maksaa myös palveluseteleinä.
Momentilta voidaan maksaa ennen vuotta 2010 momentilta 32.20.20 tehtyjen sitoumusten aiheuttamat menot.
Momentilta voidaan maksaa ennakkomaksuja budjettitalouden ulkopuolisille tutkimusorganisaatioille liittyen julkisen tutkimuksen projekteihin.
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin, joihin liittyvät arvonlisäveromenot maksetaan momentilta 32.01.29.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Rahoitusta kohdistetaan erityisesti elinkeinorakenteiden uudistumista nopeuttaviin riskipitoisiin hankkeisiin. Rahoituksella kannustetaan yrityksiä ja muita yhteisöjä sekä valtion budjettitalouteen kuuluvia organisaatioita tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan sekä yhteisiin ohjelmiin, joiden avulla pyritään nopeuttamaan kehitystä sekä kasvattamaan jalostusarvoa ja tuottavuutta sekä edistämään työelämän kehitystä. Rahoitusta myönnettäessä otetaan huomioon hankkeella tavoiteltavat suorat ja välilliset hyödyt, hankkeiden haastavuus ja innovatiivisuus, käytettävät resurssit, kehitettävä ja hyödynnettävä yhteistyö, edistettävät yhteiskunnan, työelämän ja ympäristön hyvinvointitekijät sekä Tekesin rahoituksen ja asiantuntijatyön lisävaikutus hankkeen toteutukseen ja tulosodotuksiin.
Tukea myönnetään erityisesti:
- riskipitoisiin tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeisiin ja ohjelmiin, joilla tähdätään uuden teknologian ja osaamisen hyödyntämiseen sekä energiatalouden, ympäristö- ja hyvinvointiteknologioiden kehittämiseen teollisuudessa ja palveluissa
- tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tulosten hyödyntämiseen edistämällä uuden liiketoiminnan käynnistämistä pienissä ja keskisuurissa innovatiivisissa yrityksissä sekä parantamalla uusien ja nuorten innovatiivisten yritysten ja liiketoimintojen käynnistämisessä tarvittavien palveluiden saatavuutta ja laatua
- pienille ja keskisuurille yrityksille uuden teknologian, teollisoikeuksien sekä innovaatiopalvelujen hankkimiseen tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiohankkeen osana
- innovatiivisten tuotantotekniikoiden ja -prosessien kehittämiseen ja kokeilemiseen pilottikoossa tai laitosmittakaavassa sekä koetuotantoon
- yritysten ja muiden yhteisöjen kehityshankkeiden esiselvityksiin, asiantuntijapalveluihin sekä hankkeiden valmisteluun
- kunnallisten organisaatioiden, valtion budjettitalouteen kuuluvien organisaatioiden, yritysten ja muiden yhteisöjen sellaisten innovatiivisten hankintojen suunnitteluun ja toteuttamiseen, joilla tilaaja tavoittelee toimintansa tai palveluidensa laadun ja kustannustehokkuuden merkittävää parantamista ja jotka edellyttävät tarjoajilta uuden tuotteen, tuotantomenetelmän, palvelun tai muun innovatiivisen ratkaisun kehittämistä
- työelämän kehittämishankkeisiin.
Vaikuttavuus ja tukijärjestelmän toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet on esitetty Tekesin toimintamenomomentin (32.20.06) yhteydessä.
Eurooppalaisia yhteistyöhankkeita koskevat EU-tulot on merkitty momentille 12.32.99.
Valtuuden ja määrärahan käytön arvioitu jakautuminen (1 000 euroa) | ||
---|---|---|
Määräraha | Valtuus | |
Avustukset tutkimukseen, kehitykseen ja innovaatiotoimintaan | 232 685 | 220 000 |
Julkisen tutkimus- ja kehitystoiminnan rahoitus | 180 350 | 204 540 |
Euroopan avaruusjärjestön (ESA) ohjelmamaksut: pakolliset ja valinnaiset ohjelmat | 19 465 | 21 000 |
Yhteensä | 432 500 | 445 540 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016— | Yhteensä vuodesta 2012 lähtien |
|
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset | 339 860 | 151 000 | 46 200 | 10 900 | 2 500 | 550 460 |
Vuoden 2012 sitoumukset | 92 640 | 200 493 | 102 028 | 41 399 | 8 980 | 445 540 |
Menot yhteensä | 432 500 | 351 493 | 148 228 | 52 299 | 11 480 | 996 000 |
Vuonna 2012 myönnettävien avustusten kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat 440,6 milj. euroa.
Määrärahan ja valtuuden mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | ||
---|---|---|
Määräraha | Valtuus | |
Vähennys eurooppalaisista yhteistyöhankkeista | -1 500 | -1 500 |
Siirto momentille 32.20.41 | -1 500 | -1 500 |
Uudelleenkohdentamisen muutos | 300 | - |
Menosäästö, elinkeinotukien kokonaisuus (HO) | -8 400 | -42 000 |
Tasomuutos | 12 950 | 4 500 |
Yhteensä | 1 850 | -40 500 |
2012 talousarvio | 432 500 000 |
2011 talousarvio | 430 650 000 |
2010 tilinpäätös | 316 999 269 |
41. Yleisavustus eräille yhteisöille ja järjestöille elinkeinopolitiikan edistämiseksi (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 36 772 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) työ- ja elinkeinoministeriön toimintaan liittyvien elinkeinopolitiikkaa edistävien yhteisöjen yleisavustuksiin ja pk-yritysten palvelujen kehittämiseen ja tuottamiseen
2) ulkomaisten investointien edistämiseen
3) kansainvälistä liiketoimintaa edistävien yhteisöjen tarjoaman perusneuvonnan, asiantuntijapalveluiden ja yritysten kehittämispalveluiden tuottamiseen
4) julkisten yhteisöjen hankkeiden rahoittamiseen sekä
5) pohjoismaisen ympäristömerkintäjärjestelmän kansallisen tason tehtävien hoitamiseen.
Keksintötoiminnan tukemiseen ja edistämiseen sekä sen toiminnan menoista aiheutuviin kustannuksiin, ulkomaisten investointien edistämisestä aiheutuviin kustannuksiin ja muotoilun hyödyntämisen tehostamiseen elinkeinotoiminnassa sekä yrityspalvelujen kehittämiseen voidaan palvelujen julkiseen palveluun verrattavan luonteen vuoksi myöntää EU:n yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin annetun määritelmän mukaisesti yleisavustusta kustannusten täyttä määrää vastaavasti. Myös pk-yrityksille tarkoitettujen palvelujen, luovien alojen yritystoiminnan ja luovan talouden edistämiseen voidaan erityisissä tapauksissa niiden yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden perusteella myöntää valtionavustusta kustannusten täyttä määrää vastaavasti. Edelleen osa vientikeskusverkoston ylläpidosta sekä osa kansainvälistä liiketoimintaa edistävistä asiantuntijapalveluista ovat sellaisia yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin kuuluvia toimintoja, jotka voidaan rahoittaa täyttä kustannusmäärää vastaavasti.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Kansainvälistymistä edistävien yhteisöjen ensisijaisena tehtävänä on suomalaisten yritysten ja elinkeinoelämän palveleminen niin kotimaassa kuin ulkomailla. Ulkomaisia investointeja edistävillä palveluilla pyritään saamaan lisää ulkomaista pääomaa Suomeen. Yleisavustusta saavat yhteisöt tuottavat ns. yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyviä palveluita (SGEI-palvelut, EY:n komission päätös 2005/842/EY).
Vaikuttavuus
- Keksintöjen kehittäminen tehostuu ja innovatiivista uutta yritystoimintaa syntyy kasvavilla ja kehittyvillä aloilla.
- Standardisointi parantaa tuotteiden ja järjestelmien yhteensopivuutta ja vaihdettavuutta.
- Kulutus ohjautuu ympäristöä säästäviin tuotteisiin ja palveluihin.
- Suomen tunnettuus teollisen muotoilun ja designin osaajana lisääntyy.
- Yritykset kansainvälistyvät ja verkottuvat keskenään ja niiden kansainvälisen liiketoiminnan osaaminen syvenee.
- Ulkomaisten yritysten investoinnit lisäävät työpaikkoja.
Toiminnallinen tuloksellisuus
- Keksintötoiminnan tuloksena syntyy uusia yritysaihioita ja lisenssointikohteita 75 kpl (2010: 70; 2011: 70) sekä jatkorahoitettavia kasvuyritysaihioita 45 kpl (2010: 48; 2011: 40).
- Edistämällä ulkomaisia investointeja saadaan Suomeen yli 45 uutta yritysinvestointia (2010: 39; 2011: 45).
Määrärahan arvioitu käyttö | € |
---|---|
Keksintö- ja standardisointitoiminta | 10 485 000 |
Luovien alojen ja yrittäjyyden edistäminen | 2 045 000 |
Globaalit kansainvälistymispalvelut | 20 692 000 |
Ulkomaisten investointien edistäminen | 3 550 000 |
Yhteensä | 36 772 000 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | |
---|---|
Siirto momentilta 32.60.28 | 200 |
Siirto momentilta 32.20.40 | 1 500 |
Siirto momentille 32.01.01 (Luovat alat) | -280 |
Menosäästö, elinkeinotukien kokonaisuus (HO) | -5 000 |
Tasomuutos | 300 |
Yhteensä | -3 280 |
2012 talousarvio | 36 772 000 |
2011 talousarvio | 40 052 000 |
2010 tilinpäätös | 43 917 000 |
42. Innovaatiokeskittymien kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 5 100 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää:
1) innovaatiokeskittymien muodostumista tukevien kehittämishankkeiden rahoittamiseen
2) suomalaisten yritysten ja tutkimuslaitosten integroitumisen tukemiseen kansainvälisiin innovaatioverkostoihin, erityisesti FinNode-verkoston toimintamenoihin ja kehittämishankkeisiin
3) valtionavustusten maksamiseen osaamiskeskusohjelmaan nimettyjen klustereiden kansallisen koordinaation toimintamenoihin sekä ohjelmassa käynnistettävien yhteishankkeiden siemenrahoitukseen.
Määrärahaa saa käyttää myös kulutusmenoihin.
Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Kansallinen innovaatiostrategia asettaa tavoitteeksi vetovoimaisten innovaatiokeskittymien muodostamisen Suomeen sekä kansainvälisen integroitumisen edistämisen. Momentin määrärahaa voidaan käyttää kehittämistoimiin, jotka tukevat innovaatiokeskittymien muodostumista Suomeen sekä yhteistyötä kansainvälisiin innovaatioverkostoihin ja -keskittymiin.
FinNode-toiminnan avulla hankitaan ymmärrystä uusista kehitystrendeistä ja luodaan uusia yhteistyömuotoja, jotka auttavat suomalaisia toimijoita kytkeytymään ylikansallisiin arvoverkostoihin. Kotimaiset osaamiskeskittymät ja -verkostot hyödyntävät FinNode -verkostoa kansainvälistymisessä ja markkinoille pääsyssä. FinNode-toimintaa on Kiinassa, USAssa, Venäjällä, Japanissa ja Intiassa.
Momentin määrärahaa käytetään myös osaamiskeskusohjelmaan nimettyjen klusteriohjelmien kansallisen koordinaation rahoittamiseen sekä ohjelman toimintamallien ja palvelujen kehittämiseen. Osaamiskeskusohjelma on alueiden kehittämisestä annetun lain (1651/2009) mukainen määräaikainen erityisohjelma, jonka tavoitteena on parantaa kansainvälisesti kilpailukykyisen, korkeaa osaamista vaativan yritys- ja tutkimustoiminnan sijoittumisen ja kehittämisen edellytyksiä. Ohjelmalla tuetaan alueellista erikoistumista ja työnjakoa osaamiskeskusten välillä. Osaamisklustereiden tavoitteena on uuden liiketoiminnan synnyttäminen sekä yritysten kansainvälistymisen edistäminen.
Valtionavustusta saavat yhteisöt tuottavat osaamiskeskusohjelman klusterien koordinaatioon ja FinNode-toimintaan ns. yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyviä palveluita (SGEI-palvelut, EY:n komission päätös 2005/842/EY).
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
- Tutkimuslaitosten ja yritysten kytkeytyminen kansallisiin ja kansainvälisiin innovaatio- ja arvoverkostoihin vahvistuu.
- Suomalaisten innovaatiojärjestelmän toimijoiden kansainvälinen vetovoimaisuus ja yhteistyö kansainvälistymisen edistämisessä lisääntyvät.
- Käyttäjälähtöisyys ja liiketoimintaosaaminen osaamisklustereissa vahvistuvat.
- Tieto FinNode-kohdemaiden liiketoimintamahdollisuuksista välittyy nykyistä tehokkaammin suomalaisille innovaatiotoimijoille.
2012 talousarvio | 5 100 000 |
2011 talousarvio | 5 100 000 |
2010 tilinpäätös | 4 920 000 |
43. Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 19 141 000 euroa.
Valtuutta ja määrärahaa saa käyttää yritysten yhteishankkeisiin myönnettävästä kansainvälistymisavustuksesta annetun valtioneuvoston asetuksen (1300/2010) mukaisten hankkeiden toteuttamiseen ja maksamiseen.
Valtuutta ja määrärahaa saa käyttää yllä mainitun asetuksen mukaisten ulkomaankauppaa ja vientiä edistäviin kansainvälistymishankkeisiin seuraavasti:
1) yhteisosallistumisiin kansainvälisissä näyttelyissä sekä vientiverkostohankkeisiin ja kumppanuusohjelmiin
2) muihin yhteishankkeisiin, uusien toimialojen ja palvelualojen yhteishankkeisiin, strategisiin kärkihankkeisiin, yrityslähtöisten kulttuurivientihankkeiden tukemiseen sekä matkailualan valtakunnallisiin hankkeisiin.
Avustus pk-yrityksille on enintään 50 %. Avustusta voidaan kuitenkin myöntää edellä mainittua korkeammin prosenttiosuuksin valtakunnallisiin ja alueellisesti merkittäviin hankkeisiin, joihin ei osallistu yrityksiä tai joiden kulut ovat vaikeasti yrityskohtaisesti kohdennettavissa tai jos hankkeen hyödyn katsotaan koituvan laajalle yritysjoukolle tai hanke on luonteeltaan poikkeava ja riskialtis.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Valtuus. Uusia avustuksia saa vuonna 2012 myöntää 15 028 000 euroa.
Selvitysosa:Yritysten yhteishankkeita toteuttavat ulkomaankauppaa ja elinkeinopolitiikkaa edistävät järjestöt ja Finpro ry, eri toimialojen toimialaliitot sekä yritykset tai niiden yhteenliittymät.
Määrärahalla toteutetaan yritysten yhteishankkeita, joissa osallistujina on pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Yhteishankkeisiin osallistumisen tavoitteena on yrityksen viennin käynnistäminen uusilla markkina-alueilla sekä yritysten viennin kasvattaminen ja olemassa olevien liikesuhteiden säilyttäminen sekä uusien kumppanuuksien etsiminen uusilta vientimarkkinoilta. Yhteishankkeisiin osallistuminen madaltaa yritysten kansainvälistymisen kynnystä ja nopeuttaa pk-yritysten uusille markkinoille pääsyä. Osallistujina yhteishankkeissa on kasvuyrityksiä, tuotekehitysvaiheen jälkeisessä kaupallistamisvaiheessa olevia yrityksiä, yritysten uusia, innovatiivisia verkostoja ja muita yritysryhmiä. Avustukset kohdennetaan erityisesti ympäristöliiketoiminnan toimialojen yhteishankkeisiin sekä koulutusvientiin liittyviin yhteishankkeisiin ja innovatiivisiin uusiin hankkeisiin korkean teknologian toimialoilla. Lisäksi osallistujat voivat olla luovilla aloilla uranuurtajia, terveys- tai hyvinvointiteknologioiden aloilla uusien innovaatioiden etsijöitä, monipuolisten palveluiden kehittäjiä ja tuottajia sekä perinteisillä vientialoilla jo menestyneitä viejiä.
Erityisinä kohdemaina hankkeita toteutetaan Venäjällä, Kiinassa ja Intiassa. Yritysten perinteisissä vientimaissa Euroopan unionin alueella panostetaan uusiin avauksiin perinteisten yhteishankkeitten lisäksi.
Vaikuttavuus
- Pk-yritysten liiketoimintaosaaminen ja kansainvälistymisen taidot vahvistuvat.
- Kasvuyritykset kansainvälistyvät ja hyötyvät yhteishankkeiden tarjoamasta lisäarvosta.
- Uusien vientiyritysten määrä kasvaa.
Toiminnallinen tuloksellisuus
2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 arvio |
|
Yhteishankkeisiin osallistuvat yritykset, kpl | 2 279 | 2 300 | 2 400 |
Pk-yritysten osuus yhteishankkeiden avustuksista, % | 82 | 82 | 85 |
Myönteisten päätösten määrä, kpl | 295 | 270 | 300 |
Käsittelyajat, kk | 6 kk | 2 kk | 1—2 kk |
Pk-yrityksille suunnattujen vientiverkostohankkeiden ja kumppanuusohjelmien määrä, kpl | 75 | 80 | 85 |
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Yhteensä vuodesta 2012 lähtien |
|
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset | 8 501 | 5 500 | 3 500 | 1 700 | 19 201 |
Vuoden 2012 sitoumukset | 10 640 | 2 145 | 1 494 | 749 | 15 028 |
Menot yhteensä | 19 141 | 7 645 | 4 994 | 2 449 | 34 229 |
Vuonna 2012 myönnettävien avustusten kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat 14,9 milj. euroa.
Määrärahan ja valtuuden mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | ||
---|---|---|
Määräraha | Valtuus | |
Menosäästö, elinkeinotukien kokonaisuus (HO) | -3 379 | -5 000 |
Tasomuutos | -5 190 | -5 600 |
Yhteensä | -8 569 | -10 600 |
2012 talousarvio | 19 141 000 |
2011 talousarvio | 27 710 000 |
2010 tilinpäätös | 20 390 163 |
45. Yritysten tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmistelu(siirtomääräraha 3 v)
Momentille myönnetään 8 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää pk-yritysten tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmistelua sekä yrityksen toiminnan alkuvaiheen kehittämistoimenpiteitä koskevien avustusten maksamiseen siten kuin valtionavustuksesta yritystoiminnan kehittämiseksi annetussa valtioneuvoston asetuksessa (675/2007) tarkemmin säädetään.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Avustuksilla kannustetaan pk-yrityksiä tutkimus- ja kehittämistoimenpiteiden valmisteluun. Valmistelurahoitusta myönnetään enintään 15 000 euron suuruisena avustuksena, joka myönnetään de minimis -ehtoisena.
ELY-keskukset suuntaavat valmistelurahoitusta hankkeisiin, joilla edistetään pk-yritysten valmiuksia käynnistää uusia tutkimus- ja kehityshankkeita, nopeutetaan uusien liiketoimintojen käynnistämistä sekä autetaan pk-yrityksiä kansainvälistymään ja nostamaan kehittämiseen liittyvää teknologista ja muuta osaamista.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Tunnusluku | 2010 toteutuma |
2011 arvio |
2012 tavoite |
---|---|---|---|
Rahoitettavien hankkeiden määrä, kpl | 630 | 700 | 560 |
Uuden rahoitushakemuksen keskimääräinen käsittelyaika, vrk | 29 | < 30 | < 30 |
Määrärahan mitoituksessa on otettu huomioon vähennyksenä hallitusohjelman mukainen 5 000 000 euron menosäästö (elinkeinotukien kokonaisuus).
2012 talousarvio | 5 000 000 |
2011 talousarvio | 10 000 000 |
2010 tilinpäätös | 10 000 000 |
50. Avustus kansainvälisen teknologiapalkinnon maksamiseen(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 1 000 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää avustuksena kansainvälisen teknologiapalkinnon maksamiseen.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Kansainvälinen teknologiapalkinto, ns. Millennium -teknologiapalkinto, on joka toinen vuosi myönnettävä yhden miljoonan euron suuruinen palkinto, jonka tavoitteena on lisätä Suomen kuvaa korkeatasoisena teknologia- ja hyvinvointivaltiona.
Palkinto on tarkoitus antaa henkilölle, yhteisölle tai projektille tulevaisuuteen suuntautuvasta teknologiaan pohjautuvasta ja laajasti vaikuttavasta innovaatiosta, joka edistää elämisen laatua ja humaaneja yhteiskunnallisia arvoja. Palkintohankkeen toteuttajana on Tekniikan Akatemia -säätiö. Palkinto on jaettu aiemmin vuosina 2004, 2006, 2008 ja 2010.
2012 talousarvio | 1 000 000 |
2010 tilinpäätös | 1 000 000 |
83. Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 100 665 000 euroa.
Valtuus. Vuonna 2012 uusia lainoja saa myöntää enintään 116 823 000 eurolla.
Määrärahaa saa käyttää valtion lainanannosta sekä valtion takauksesta ja valtion takuusta annetun lain (449/1988), valtioneuvoston asetuksilla tarkemmin säädettävin perustein ja Euroopan komission vähämerkityksistä tukea koskevan asetuksen (EY 1998/2006) mukaisesti yrityksille ja muille yhteisöille tuotteiden, tuotantomenetelmien ja palveluiden kehittämistä ja hyödyntämistä koskevaan teknologiseen, liiketoiminnalliseen ja muuhun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan.
Lainoja voidaan myöntää riskiehtoisena. Mikäli kehitystyö epäonnistuu teknisesti tai ei johda taloudellisesti hyödynnettävään tulokseen, Tekesillä on lainansaajan hakemuksesta oikeus antaa lainansaajalle valtioneuvoston asetuksella (298/2008) tarkemmin määriteltyjen ehtojen puitteissa lisää takaisinmaksuaikaa, muuttaa takautuvasti alun perin vieraan pääoman ehtoisena myönnetty laina tai osa siitä pääomalainaksi tai poikkeustapauksessa jättää lainan maksamaton pääoma ja korot osittain tai kokonaan takaisin perimättä. Suurille yrityksille lainaa voidaan myöntää vain erittäin painavista syistä erityisesti silloin, kun lainan riskiehto on oleellinen hankkeen toteuttamiselle ja se voidaan etukäteen määritellä.
Lainat voidaan myöntää vakuutta vaatimatta. Osa rahoituksesta voidaan maksaa ennakkona. Maksuvapautuksen piiriin tulevien lainojen enimmäismäärä on 20 000 000 euroa.
Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.
Selvitysosa:Lainoilla kannustetaan sekä suuria että pk-yrityksiä ja muita yhteisöjä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan sekä yhteisiin teknologia-, tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ohjelmiin, joiden avulla pyritään nopeuttamaan kehitystä sekä kasvattamaan jalostusarvoa ja tuottavuutta.
Rahoitusta myönnetään erityisesti:
— yrityksille ja muille yhteisöille tutkimus- ja kehitystyöhön, jonka tavoitteena on edistää kansainvälisesti kilpailukykyisten tuotteiden, tuotantomenetelmien ja palveluiden kehittämistä ja parantamista
— riskipitoisiin tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeisiin ja ohjelmiin, joilla tähdätään uuden teknologian ja osaamisen hyödyntämiseen sekä energiatalouden, ympäristö- ja hyvinvointiteknologioiden kehittämiseen teollisuudessa ja palveluissa
— alkavien innovatiivisten yritysten ja olemassa olevien yritysten uusien liiketoimintojen käynnistämiseen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan ja tulosten liiketaloudellisen hyödyntämisen edistämiseen
— markkinaläheisiin riskipitoisiin kehitys- ja tuotteistushankkeisiin erityisesti pk-yrityksille
— innovatiivisten tuotantotekniikoiden ja -prosessien kehittämiseen ja kokeilemiseen pilottikoossa tai laitosmittakaavassa sekä koetuotantoon
— pienille ja keskisuurille yrityksille teknologiahankintoihin ja teollisoikeuksien sekä innovaatiopalvelujen hankkimiseen tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiohankkeen osana.
Pääomalainan ehdot määräytyvät osakeyhtiölain (624/2006) mukaisesti. Valtiokonttorin hoidossa olevien Tekesin lainojen lainakanta oli vuoden 2010 tilinpäätöksessä 529 milj. euroa.
Lainojen takaisinmaksuista saatavat tulot on merkitty momentille 15.01.04.
Tavoitteet on esitetty Tekesin toimintamenomomentin (32.20.06) yhteydessä.
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016— | Yhteensä vuodesta 2012 lähtien |
|
Ennen vuotta 2012 tehdyt sitoumukset | 48 561 | 19 500 | 6 200 | 1 800 | 1 100 | 77 161 |
Vuoden 2012 sitoumukset | 52 104 | 44 819 | 13 900 | 3 900 | 2 100 | 116 823 |
Menot yhteensä | 100 665 | 64 319 | 20 100 | 5 700 | 3 200 | 193 984 |
Vuonna 2012 myönnettävien lainojen kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat 28,4 milj. euroa.
Määrärahan ja valtuuden mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa) | ||
---|---|---|
Määräraha | Valtuus | |
Tasomuutos | -4 235 | 14 000 |
2012 talousarvio | 100 665 000 |
2011 talousarvio | 104 900 000 |
2010 tilinpäätös | 91 756 939 |