Statsbudgeten 2011
33. SOCIAL- OCH HÄLSOVÅRDSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
För temporär betalning av förmåner ur allmänna fonden för social trygghet enligt 12 d § i lagen om Folkpensionsanstalten får användas anslag som reserverats för betalning av andra förmåner ur samma fond under följande moment: 33.10.50, 51, 52, 53, 54, 55, 60, 33.20.51, 52, 56 samt 33.40.57.
Förklaring:
Omvärlden
Viktiga utmaningar under de närmaste åren när det gäller socialskyddet är den ändrade åldersstrukturen, den internationella ekonomiska recessionen, sysselsättningen, utslagningen, tillgången på högklassiga social- och hälsovårdstjänster, den tekniska utvecklingen samt den regionala utvecklingen i landet. Europeiska unionen och internationella avtal inverkar också på den nationella socialpolitiken. Centrala frågor med tanke på en hållbar finansiering av den sociala tryggheten är att främja befolkningens arbets- och funktionsförmåga, förlänga arbetskarriärerna, förbättra social- och hälsovårdstjänsternas kostnadseffektivitet och genomföra en totalrevidering av systemet för social trygghet.
Budgetpropositionens utgångspunkter
Regeringens mål är att genom uppmuntran och omsorg stärka människornas grundtrygghet och trygghet i vardagen, förbättra servicesystemets kvalitet, verkningsfullhet och kostnadseffektivitet samt öka den mänskliga välfärden. Genom reformer i arbetslivet och inom den sociala tryggheten kan en tillräcklig och heltäckande grundtrygghet garanteras för alla. I samband med dessa har arbetsgivares folkpensionsavgift slopats fr.o.m. den 1 januari 2010.
Ministeriet ansvarar för politikprogrammet för hälsofrämjande och deltar i politikprogrammet för barns, ungas och familjers välfärd. Ministeriet deltar också i politikprogrammet för arbete, företagande och arbetsliv. Ministeriet fortsätter att genomföra de omfattande helheter som syftar till att förbättra systemet för social trygghet (Sata-kommitténs fortsatta åtgärder, Paras-projektet, Kaste-programmet och Masto-projektet).
Största delen, två tredjedelar, av socialutgifterna finansieras med arbetsgivarnas och arbetstagarnas socialskyddsavgifter, kommunala skattemedel samt klientavgifter. Den andel som finansieras under social- och hälsovårdsministeriets huvudtitel utgör ungefär en femtedel. Överföringsutgifterna till hushållen, kommunerna och samkommunerna utgör de största utgiftsposterna under huvudtiteln. Slutsumman för huvudtiteln ökar enligt budgetpropositionen med ca 23 miljoner euro jämfört med den ordinarie budgeten för 2010.
De strategiska målen för social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde
- Främjande av hälsa och funktionsförmåga.
- Ett mera lockande arbetsliv.
- Minskande av fattigdom och utslagning.
- Tryggande av fungerande tjänster och ett rimligt utkomstskydd.
I regeringsprogrammet prioriteras dessutom familjernas välfärd och jämställdheten mellan könen. Inom ramen för social- och hälsovårdsministeriets strategiska projekt genomförs en analys av könskonsekvenserna.
Social- och hälsovårdsministeriets reviderade strategi, som gäller fram till år 2020, färdigställs under slutet av 2010.
Social- och hälsovårdsministeriet genomför i tillämpliga delar principerna för lagen om utveckling av regionerna (1651/2009). Vid den regionala fördelningen av Europeiska unionens strukturfondsmedel (ERUF- och ESF-programmen) förhandlas de regionala resurserna för projekt inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde fram med det ansvariga ministeriet, dvs. arbets- och näringsministeriet. Med hjälp av en dispositionsplan ser man till att resurserna utnyttjas på ett ändamålsenligt sätt.
Samhälleliga effektmål strategivis
Främjande av hälsa och funktionsförmåga
Målen för Politikprogrammet för hälsofrämjande, som social- och hälsovårdsministeriet ansvarar för, är ett bättre hälsotillstånd för befolkningen och minskade hälsoskillnader. Detta är möjligt genom en minskning av alkoholkonsumtionen och tobaksrökningen, en minskning av antalet dödsfall som beror på olyckor och våld bland unga vuxna män samt en förbättring av arbetsförmågan hos personer i arbetsför ålder och funktionsförmågan hos äldre. Övervikten hos befolkningen överlag och i synnerhet hos unga kan påverkas genom hälsosamma matvanor och tillräckligt med motion. Dessa mål stöds under kapitel 33.03, 33.60 och 33.70. Målet är
- andelen överviktiga minskar
- skadeverkningarna av alkohol minskar
- tobaksrökningen minskar
- antalet nya invalidpensioner minskar.
Nyckeltal för hälsa och funktionsförmåga | |||||
---|---|---|---|---|---|
2000 utfall |
2008 utfall |
2009 utfall |
2010 uppskattning |
2011 uppskattning |
|
Andel överviktiga (BMI 25 eller över) av 15—64-åringar, % | |||||
— män | 53 | 56 | 58 | 54 | 53 |
— kvinnor | 37 | 44 | 42 | 41 | 41 |
Antal döda i alkoholrelaterade sjukdomar och av alkoholförgiftning | |||||
— män | 1 192 | 1 674 | 1 6501) | 1 600 | 1 580 |
— kvinnor | 285 | 462 | 4551) | 450 | 445 |
Andel 15—64-åringar som dricker för att bli fulla (över 5 portioner per gång minst en gång i veckan), % | |||||
— män | 25 | 26 | 24 | 23 | 23 |
— kvinnor | 7 | 9 | 7 | 6 | 6 |
Andel 15—64-åringar som röker dagligen, % | |||||
— män | 28 | 24 | 22 | 21 | 20 |
— kvinnor | 20 | 18 | 16 | 15 | 15 |
Antal nya invalidpensioner | 22 839 | 25 634 | 23 870 | 24 900 | 24 900 |
— män | 12 144 | 13 079 | 12 246 | 13 000 | 13 000 |
— kvinnor | 10 695 | 12 555 | 11 624 | 11 900 | 11 900 |
Källor: Institutet för hälsa och välfärd, Statistikcentralen och Pensionsskyddscentralen. Uppskattningar SHM och Pensionsskyddscentralen |
1) Uppskattning
Ett mera lockande arbetsliv
Tyngdpunkten ligger på att sporra medborgarna att delta i arbetslivet fullt ut och göra arbetet mera sporrande i alla situationer. Förusättningen för detta är att arbetsförhållandena utvecklas, att företagshälsovården är högklassig och heltäckande och att den sociala tryggheten är sporrande och stöder folk att fortsätta i arbetslivet längre än för närvarande. Det viktigaste är att arbetskarriärerna inleds tidigare och pågår längre. Detta mål stöds genom politikprogrammet för hälsofrämjande och politikprogrammet för arbete, företagande och arbetsliv och i synnerhet genom insatser för utvecklande av välbefinnandet i arbetslivet. Förtida arbetsoförmåga bekämpas genom projektet för förebyggande av depressioner (Masto) och genom ändring av arbetsförhållanden som leder till sjukdomar i stöd- och rörelseorganen. Målet är
- den förväntade tiden i arbetslivet år 2011 är i genomsnitt ett år längre än den var år 2007
- frekvensen då det gäller olycksfall i arbetet och uppkomsten av yrkessjukdomar minskar med 40 % från ingången av 2007
- arbetsfrånvaron på grund av sjukdom inte ökar i någon betydande utsträckning eller minskar jämfört med situationen 2007.
Nyckeltal för ett mera lockande arbetsliv | |||||
---|---|---|---|---|---|
2000 utfall |
2008 utfall |
2009 utfall |
2010 uppskattning |
2011 uppskattning |
|
Den förväntade pensionsåldern för 50-åringar, år | |||||
— män | 60,6 | 61,4 | 61,6 | 62,2 | 62,3 |
— kvinnor | 60,6 | 61,4 | 61,8 | 62,2 | 62,3 |
Olycksfall i arbete och yrkessjukdomar som ersatts (löntagare) | |||||
— sammanlagt | 121 200 | 144 000 | 126 0001) | 123 000 | 123 000 |
— män | 84 700 | 92 000 | 80 6001) | 79 000 | 79 000 |
— kvinnor | 36 500 | 52 000 | 45 4001) | 44 000 | 44 000 |
Frekvensen av olycksfall på arbetsplatsen (löntagare, per miljon arbetstimmar) | 30 | 33 | 301) | 29 | 29 |
Andel sjukdagar av arbetsdagar och sjukdagar, % | |||||
— män | 3,4 | 4,1 | 3,8 | 4,0 | 4,0 |
— kvinnor | 4,4 | 5,3 | 5,0 | 5,1 | 5,1 |
Sjukdagar per arbetande | |||||
— män | 7,8 | 9,1 | 8,4 | 9,0 | 9,0 |
— kvinnor | 9,3 | 11,1 | 10,3 | 11,0 | 11,0 |
Källor: Tapaturmavakuutuslaitosten Liitto - Olycksfallsförsäkringsanstalternas Förbund ry, Statistikcentralen och Pensionsskyddscentralen. Uppskattningar SHM |
1) Förhandsuppgift
Minskande av fattigdom och utslagning
Man kan förebygga utslagning genom att sänka långtidsarbetslösheten, garantera fungerande tjänster för specialgrupper samt se till att minimiförmånerna är tillräckliga. Syftet med den reform av den sociala tryggheten som regeringen har inlett är också att minska fattigdomen och garantera en tillräcklig grundtrygghet i alla livssituationer. Vid utslagning är det ofta fråga om personer med många problem som har pågått under en längre tid. Målet stöds genom tväradministrativa åtgärder under flera moment och huvudtitlar.
Barnfamiljernas fattigdom minskas och man ingriper i ojämlikhetsutvecklingen genom att förbättra barnfamiljernas ekonomiska ställning. Social- och hälsovårdsministeriet deltar i Politikprogrammet för barns, ungas och familjers välfärd, som undervisningsministeriet ansvarar för, och vars syfte är att förebygga och minska illamåendet och marginaliseringen. Målet är
- en nedgång i långtidsarbetslösheten och den strukturella arbetslösheten
- ett minskat långvarigt behov av utkomststöd
- stöd för familjernas välfärd och föräldraskap.
Nyckeltal för förebyggande och lindring av utslagning | |||||
---|---|---|---|---|---|
2000 utfall |
2008 utfall |
2009 utfall |
2010 uppskattning |
2011 uppskattning |
|
Fattigdomsgrad, andel personer i låginkomsthushåll, %1) | 11,3 | 13,3 | 13,2 | 13,1 | 13,2 |
Fattigdomsgrad avseende barn, andel barn i låginkomsthushåll, % | 11,6 | 13,3 | 13,2 | 13,1 | 13,2 |
Personer som varit arbetslösa i över ett år | 86 800 | 42 500 | 40 600 | 53 000 | 60 000 |
— män | 47 500 | 23 000 | 23 200 | 33 000 | 37 000 |
— kvinnor | 39 300 | 19 500 | 17 400 | 20 000 | 23 000 |
Låginkomsttagare under en längre tid | 298 000 | 469 900 | 470 000 | 500 000 | 520 000 |
— män | 123 500 | 203 400 | 205 000 | 225 000 | 235 000 |
— kvinnor | 174 500 | 266 500 | 265 000 | 275 000 | 285 000 |
Andel utkomststödtagare som får utkomststöd under en lång tid, % | 24 | 27 | 24 | 25 | 25 |
Barn som omfattas av stödåtgärder inom öppenvården | 49 351 | 67 347 | 68 000 | 70 000 | 72 000 |
Barn och unga som placerats utanför hemmet | 12 671 | 16 608 | 16 800 | 16 600 | 16 500 |
Bostadslösa | 10 000 | 8 000 | 8 160 | 8 300 | 8 400 |
— män | 8 250 | 6 500 | 6 570 | 6 800 | 6 900 |
— kvinnor | 1 750 | 1 500 | 1 590 | 1 500 | 1 500 |
Källor: Arbets- och näringsministeriet, Institutet för hälsa och välfärd, Statistikcentralen och Finansierings- och utvecklingscentralen för boendet. Uppskattningar SHM |
1) Andel personer i hushåll som underskridit fattigdomsgränsen (de disponibla inkomsterna under 60 % av medianinkomsten för alla hushåll per konsumtionsenhet).
Tryggande av fungerande tjänster och ett rimligt utkomstskydd
Målet är att trygga en hållbar och stabil finansiering av social- och hälsovården samt tillgången på service. Det nationella utvecklingsprogrammet för social- och hälsovården (Kaste) för åren 2009—2011 utgör ramen för revideringen av servicesystemet. Fungerande basservice för medborgarna ombesörjs oberoende av boningsort och ekonomisk ställning, liksom också tillgången på service på såväl finska som svenska. I arbetet med att producera och utveckla servicen ska datateknik, regionalt samarbete och fungerande praxis för arbetsfördelning och vårdkedjor tas till hjälp. Kommunernas serviceproduktion kompletteras av den privata sektorn och den tredje sektorn. Servicen ska stödja möjligheterna för äldre att bo kvar hemma och göra det möjligt för handikappade att delta i samhället. Man försöker se till att personalen är tillräcklig genom att göra branschen mera attraktiv som arbetsplats. I samband med reformen av den sociala tryggheten stärks systemets sporrande effekt och tillgången till en tillräcklig grundtrygghet i alla livssituationer. Grundskyddsförmåner som inte omfattas av indexskyddet binds till folkpensionsindex. Ställningen för pensionstagare med små inkomster förbättras genom att garantipension tas i bruk.
Utgående från Sata-kommitténs arbete bereder man vid ministeriet kostnadsneutrala förslag eller förslag som sparar statliga medel för ibruktagande av vårdgaranti i fråga om vissa socialvårdsförmåner, för klargörande av begreppen inkomst och familj, för utvidgande av förfarandet för rättelse och självrättelse av socialvårdsförmåner samt för lagstiftning om periodiskt återkommande utvärdering av grundtryggheten.
Med familjepolitiska stöd och tjänster främjar man en hög nativitet och utjämnar kostnaderna för barn. Man kan påverka nativiteten genom att göra det möjligt att förena arbetsliv och familjeliv. Barnfamiljer ska stödjas så att barn och unga kan växa upp i en trygg miljö. Dessa mål stöds i synnerhet under kapitel 33.10, 33.20, 33.30, 33.40 och 33.60. Målet är
- tillgången och kvaliteten på social- och hälsovårdstjänster förbättras
- tillgången till personal tryggas
- kundcentreringen inom servicesystemet stärks
- en hållbar finansiering av servicen och förmånerna säkras
- ett tillräckligt minimiskydd och rimligt förtjänstskydd garanteras
- kostnaderna för barn fördelas jämnt
- trygga uppväxt- och utvecklingsmiljöer för barn säkerställs.
Genomförandet av kommun- och servicestrukturreformen fortsätter och nödvändiga ändringar i lagstiftningen bereds.
I samband med utvecklingen av tillgången och kvaliteten på social service beaktas jämställdheten mellan könen. I personalstrukturen inom socialbranschen, vid rekryteringen av personal och i utbildning inom branschen fäster man allt mera medvetet uppmärksamhet vid jämställdhet mellan män och kvinnor.
Nyckeltal för fungerande tjänster och rimligt utkomstskydd | |||||
---|---|---|---|---|---|
2000 utfall |
2008 utfall |
2009 utfall |
2010 uppskattning |
2011 uppskattning |
|
Social- och hälsovårdstjänster | |||||
Realisering av vårdgarantin (specialiserad sjukvård) | |||||
— antal som köat i över 6 mån. | 66 000 | 1 700 | 3 700 | 2 500 | 2 000 |
Andel av dem som fyllt 75 år som får tjänster för äldre personer, % | |||||
— hemservice | 19,7 | 19,2 | 20,4 | 20,5 | 20,6 |
— serviceboende | 4,0 | 6,2 | 6,4 | 6,6 | 6,8 |
— ålderdomshem | 5,3 | 3,8 | 3,7 | 3,5 | 3,4 |
— långtidsvård vid hälsovårdscentraler | 3,0 | 2,1 | 2,0 | 1,8 | 1,6 |
— stöd för närståendevård | 3,0 | 4,1 | 4,1 | 4,4 | 4,5 |
Bristen på läkare vid hälsovårdscentralerna, % | .. | 11,0 | 6,8 | 6,0 | 5,0 |
Förstföderskornas medelålder, år | 27,6 | 28,2 | 28,2 | 28,0 | 28,0 |
Total fertilitet | 1,73 | 1,85 | 1,86 | 1,9 | 1,9 |
Andel av åldersgruppen i dagvård, % | |||||
— 1—2-åringar | 35 | 42 | 40 | 40 | 41 |
— 3—5-åringar | 66 | 73 | 73 | 70 | 71 |
Social- och hälsovårdsväsendets utgifter i förhållande till kommunernas totala utgifter, % | 50,9 | 54,0 | 54,5 | 55,0 | 55,5 |
Pensionstagare | |||||
Ålderspension | 869 700 | 1 005 270 | 1 048 379 | 1 096 700 | 1 147 400 |
— män | 338 400 | 417 200 | 439 936 | 463 900 | 489 300 |
— kvinnor | 531 300 | 588 070 | 608 443 | 632 800 | 658 100 |
Deltidspension | 24 600 | 29 100 | 27 887 | 27 000 | 23 500 |
— män | 11 200 | 13 100 | 12 361 | 11 700 | 10 000 |
— kvinnor | 13 400 | 16 000 | 15 526 | 15 300 | 13 500 |
Invalidpension | 276 300 | 272 878 | 272 326 | 269 900 | 267 400 |
— män | 147 000 | 143 702 | 142 996 | 141 200 | 139 400 |
— kvinnor | 129 300 | 129 176 | 129 330 | 128 700 | 128 000 |
Arbetslöshetspension | 54 300 | 50 800 | 46 602 | 31 000 | 15 600 |
— män | 25 900 | 23 400 | 20 580 | 13 700 | 6 900 |
— kvinnor | 28 400 | 27 400 | 26 022 | 17 300 | 8 700 |
Efterlevandepension | 252 800 | 263 500 | 263 818 | 263 800 | 263 700 |
— män | 26 300 | 36 400 | 37 284 | 37 800 | 38 300 |
— kvinnor | 226 500 | 227 100 | 226 534 | 226 000 | 225 400 |
Genomsnittliga förmåner (euro/mån.) | |||||
Ålderspension1) | |||||
— män | 1 178 | 1 557 | 1 659 | 1 688 | 1 740 |
— kvinnor | 718 | 1 000 | 1 071 | 1 095 | 1 134 |
Invalidpension1) | |||||
— män | 1 012 | 1 077 | 1 117 | 1 106 | 1 124 |
— kvinnor | 807 | 891 | 927 | 921 | 935 |
Inkomstrelaterad dagpenning för arbetslösa | |||||
— män | 916 | 1 234 | 1 326 | 1 434 | 1 466 |
— kvinnor | 719 | 945 | 1 017 | 1 101 | 1 116 |
Sjukdagpenning | |||||
— män | 1 037 | 1 277 | 1 368 | 1 390 | 1 438 |
— kvinnor | 897 | 1 110 | 1 184 | 1 210 | 1 244 |
Föräldradagpenning | |||||
— män | 1 230 | 1 747 | 1 858 | 2 006 | 2 090 |
— kvinnor | 765 | 1 241 | 1 342 | 1 410 | 1 452 |
Minimiförmåner och utkomststöd (euro/mån.) | |||||
Sjukförsäkringsdagpenning och moderskaps-/föräldrapenning | 252 | 380 | 551 | 551 | 556 |
Grunddagpenning för arbetslösa | 441 | 527 | 551 | 551 | 556 |
Folkpension (enbart, full) | 447 | 558 | 584 | 584 | 589 |
Garantipension | 690 | ||||
Utkomststöd | |||||
— hushåll | 271 686 | 215 570 | 240 000 | 260 000 | 270 000 |
— personer | 454 353 | 339 394 | 360 000 | 380 000 | 390 000 |
Källor: Institutet för hälsa och välfärd, Statistikcentralen, Folkpensionsanstalten, Pensionsskyddscentralen och SHM. Uppskattningar SHM, Pensionsskyddscentralen och Folkpensionsanstalten |
1) Fr.o.m. 2009 ingår varken bostads- eller vårdbidrag i pensionen.
Jämställdhet mellan könen
Målet är att främja jämställdhet mellan könen genom att stödja statsrådets tväradministrativa åtgärder. Jämställdhet mellan könen har främjats bl.a. genom en höjning av moderskapspenningens minimibelopp samt moderskaps-, faderskaps- och föräldrapenningen. Målet är
- löneskillnaderna mellan kvinnor och män genomgår en tydlig minskning under denna valperiod. Alla de åtgärder som ingår i det på trepartsbasis utarbetade likalönsprogrammet genomförs under valperioden
- kvinnors karriärutveckling och kvinnligt ledarskap främjas systematiskt både inom den offentliga och den privata sektorn
- arbetsmarknadens uppdelning efter kön minskas
- män uppmuntras att ta ut familjeledigheter
- jämställdhetsperspektivet integreras i lagberedningen, budgetprocessen och andra viktiga projekt redan i inledningsfasen
- jämställdhetsmedvetenheten ökas i grundskolorna och lärarutbildningen och jämställdhetsmedveten undervisning inkluderas i barnträdgårdslärarutbildningen
- verksamhetsbetingelserna och resurserna för myndigheter och kvinnoorganisationer som utför jämställdhetsarbete stärks.
Statsrådets principbeslut om regeringens jämställdhetsprogram 2008—2010 samlar och koordinerar regeringens åtgärder för främjande av jämställdhet mellan könen.
Nyckeltal för jämställdheten mellan könen | |||||
---|---|---|---|---|---|
2000 utfall |
2008 utfall |
2009 utfall |
2010 uppskattning |
2011 uppskattning |
|
Kvinnors inkomst för ordinarie arbetstid i förhållande till mäns motsvarande inkomster, % | 80,6 | 81,2 | 81,8 | 82,0 | 81,8 |
Andel visstidsanställningar av alla anställningsförhållanden, % | |||||
— män | 13,0 | 11,2 | 10,6 | 9,9 | 10,0 |
— kvinnor | 19,9 | 18,8 | 18,4 | 18,0 | 18,1 |
Andel föräldradagpenningsdagar som betalats till fadern, % | 4,2 | 6,6 | 6,7 | 7,0 | 7,2 |
Andel fäder som utnyttjat föräldradagpenningen, % | 63,1 | 72,8 | 73,0 | 73,2 | 73,4 |
Källor: Statistikcentralen och Folkpensionsanstalten. Uppskattningar SHM |
Produktivitet
Inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde genomförs produktivitetsfrämjande åtgärder i enlighet med regeringens riktlinjer. Den sammanlagda minskningen av behovet av personal till följd av dem motsvarar 80 årsverken år 2011. Genom de produktivitetsfrämjande åtgärderna inom förvaltningsområdet ska antalet årsverken minskas med sammanlagt 340 fram till år 2011. Åtgärderna avser särskilt effektivisering av forskningsverksamheten vid Institutet för hälsa och välfärd och Arbetshälsoinstitutet. Överföringen av Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdets verksamhet till Kuopio fortsätter stegvis. Överföringen av tjänster inom ekonomi- och personalförvaltningen till servicecentralen har i stort sett genomförts. Dessutom utvecklas ministeriets organisation och processer samtidigt som den elekroniska ärendehanteringen och andra arbetsformer effektiviseras inom hela förvaltningsområdet.
Förvaltningsområdets fullmakter enligt moment (mn euro) | |||
---|---|---|---|
2010 | |||
ordinarie | 2011 | ||
budget | budgetprop. | ||
33.60.37 | Statsunderstöd till kommunerna för social- och hälsovårdens reparationsprojekt | ||
— bevillningsfullmakt | 10,0 | - |
Förvaltningsområdets anslag 2009—2011
År 2009 bokslut 1000 € |
År 2010 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2011 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2010—2011 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning | 74 704 | 64 134 | 98 801 | 34 667 | 54 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Social- och hälsovårdsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 39 884 | 36 933 | 39 031 | 2 098 | 6 |
02. | Omkostnader för besvärsnämnden för utkomstskyddsärenden (reservationsanslag 2 år) | 2 102 | 2 121 | 2 143 | 22 | 1 |
03. | Omkostnader för besvärsnämnden för social trygghet (reservationsanslag 2 år) | 4 524 | 4 133 | 4 475 | 342 | 8 |
04. | Omkostnader för statens sinnessjukhus (reservationsanslag 2 år) | -76 | 273 | 691 | 418 | 153 |
05. | Omkostnader för statens skolhem och familjeavdelningar i fängelser (reservationsanslag 2 år) | 332 | 464 | 551 | 87 | 19 |
25. | Nationella elektroniska klientdatasystem inom social- och hälsovården (reservationsanslag 3 år) | — | — | 16 400 | 16 400 | 0 |
26. | Statlig finansiering av utgifterna för läkarhelikopterverksamheten (reservationsanslag 3 år) | — | — | 11 800 | 11 800 | 0 |
(27.) | Ersättning till Folkpensionsanstalten för uppbyggande och upprätthållande av ett elektroniskt arkiv (reservationsanslag 3 år) | 4 354 | — | — | — | — |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 19 373 | 17 000 | 19 500 | 2 500 | 15 |
66. | Internationella medlemsavgifter och finansiella bidrag (reservationsanslag 2 år) | 4 210 | 3 210 | 4 210 | 1 000 | 31 |
02. | Tillsyn | 38 813 | 39 430 | 41 967 | 2 537 | 6 |
03. | Strålsäkerhetscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 14 196 | 13 722 | 13 850 | 128 | 1 |
05. | Omkostnader för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (reservationsanslag 2 år) | 12 140 | 13 000 | 14 661 | 1 661 | 13 |
06. | Säkerhets- och utvecklingscentret för läkemedelsområdet (reservationsanslag 2 år) | 3 225 | 4 008 | 4 056 | 48 | 1 |
20. | Utgifter för rättsmedicinsk utredning av dödsorsak (förslagsanslag) | 9 252 | 8 700 | 9 400 | 700 | 8 |
03. | Forskning och utveckling | 109 095 | 108 167 | 109 467 | 1 300 | 1 |
04. | Omkostnader för Institutet för hälsa och välfärd (reservationsanslag 2 år) | 61 154 | 63 559 | 66 809 | 3 250 | 5 |
50. | Statsbidrag för utgifterna vid Arbetshälsoinstitutet (reservationsanslag 2 år) | 38 901 | 37 268 | 37 628 | 360 | 1 |
63. | Vissa specialprojekt (reservationsanslag 3 år) | 9 040 | 7 340 | 5 030 | - 2 310 | - 31 |
10. | Utjämning av familje- och boendekostnader samt vissa tjänster | 2 167 706 | 2 302 800 | 2 400 000 | 97 200 | 4 |
(26.) | Statlig ersättning till Folkpensionsanstalten för kostnader för förberedelser inför överföringen av tolktjänster för handikappade (reservationsanslag 2 år) | 1 479 | — | — | — | — |
(27.) | Statlig ersättning till Folkpensionsanstalten för kostnader för genomförande av överföringen av underhållsstödet (reservationsanslag 2 år) | 610 | — | — | — | — |
28. | Omkostnader för allmänna fonden för social trygghet som betalas till Folkpensionsanstalten (förslagsanslag) | 123 000 | 124 900 | 137 500 | 12 600 | 10 |
50. | Moderskapsunderstöd och statens understöd vid internationell adoption (förslagsanslag) | 10 813 | 11 400 | 11 700 | 300 | 3 |
51. | Barnbidrag (förslagsanslag) | 1 427 500 | 1 423 000 | 1 432 300 | 9 300 | 1 |
52. | Vissa familjeförmåner som ska ersättas av staten (förslagsanslag) | 1 070 | 1 500 | 1 500 | — | — |
53. | Militärunderstöd (förslagsanslag) | 19 200 | 21 800 | 21 800 | — | — |
54. | Bostadsbidrag (förslagsanslag) | 476 000 | 552 100 | 608 000 | 55 900 | 10 |
55. | Underhållsstöd (förslagsanslag) | 108 034 | 162 700 | 169 800 | 7 100 | 4 |
60. | Tolktjänster för gravt handikappade (förslagsanslag) | — | 5 400 | 17 400 | 12 000 | 222 |
20. | Utkomstskydd för arbetslösa | 1 635 317 | 2 261 105 | 1 914 526 | - 346 579 | - 15 |
31. | Statlig ersättning till kommunerna för anordnande av arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte (förslagsanslag) | 7 955 | 16 500 | 19 726 | 3 226 | 20 |
50. | Statsandel till inkomstrelaterad dagpenning (förslagsanslag) | 561 500 | 883 300 | 771 000 | - 112 300 | - 13 |
51. | Statsandel till grunddagpenning (förslagsanslag) | 146 000 | 150 705 | 155 000 | 4 295 | 3 |
52. | Statsandel till arbetsmarknadsstöd (förslagsanslag) | 714 530 | 939 700 | 904 300 | - 35 400 | - 4 |
(53.) | Statsandel till utbildningsförmåner för arbetslösa (förslagsanslag) | 151 639 | 205 700 | — | - 205 700 | - 100 |
55. | Statsandel till vuxenutbildningsstöd (förslagsanslag) | 16 716 | 21 200 | 24 500 | 3 300 | 16 |
56. | Statsandel till alterneringsersättning (förslagsanslag) | 36 978 | 44 000 | 40 000 | - 4 000 | - 9 |
30. | Sjukförsäkring | 1 220 321 | 1 284 000 | 1 281 000 | - 3 000 | - 0 |
60. | Statens andel i de utgifter som föranleds av sjukförsäkringslagen (förslagsanslag) | 1 220 321 | 1 284 000 | 1 281 000 | - 3 000 | - 0 |
40. | Pensioner | 3 350 442 | 4 052 950 | 4 271 803 | 218 853 | 5 |
50. | Statens andel av sjömanspensionskassans utgifter (förslagsanslag) | 47 200 | 51 000 | 51 900 | 900 | 2 |
51. | Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för lantbruksföretagare (förslagsanslag) | 496 700 | 507 000 | 530 550 | 23 550 | 5 |
52. | Statens andel i de utgifter som föranleds av lagen om pension för företagare (förslagsanslag) | 87 800 | 124 000 | 122 000 | - 2 000 | - 2 |
53. | Statens pensionsersättning för tiden för vård av barn och för tiden för studier (förslagsanslag) | 183 | 600 | 910 | 310 | 52 |
54. | Statens andel i kostnaderna för lantbruksföretagares olycksfallsförsäkring (förslagsanslag) | 15 219 | 15 750 | 16 100 | 350 | 2 |
(56.) | Pensionsstöd till långtidsarbetslösa (förslagsanslag) | 4 639 | — | — | — | — |
57. | Särskilt understöd till invandrare (förslagsanslag) | 23 820 | 24 700 | 4 343 | - 20 357 | - 82 |
60. | Statens andel i de utgifter som föranleds av folkpensionslagen (förslagsanslag) | 2 674 881 | 3 329 900 | 3 546 000 | 216 100 | 6 |
50. | Stöd till veteranerna | 393 299 | 365 603 | 345 154 | - 20 449 | - 6 |
30. | Statlig ersättning för vården av personer som lidit skada av krigen (förslagsanslag) | 1 711 | 2 000 | 1 750 | - 250 | - 12 |
50. | Fronttillägg (förslagsanslag) | 64 433 | 56 500 | 50 000 | - 6 500 | - 12 |
51. | Ersättning för skada, ådragen i militärtjänst (förslagsanslag) | 217 162 | 201 100 | 190 907 | - 10 193 | - 5 |
52. | Statlig ersättning för driftskostnader för krigsinvalidernas inrättningar (reservationsanslag 2 år) | 65 207 | 65 207 | 65 207 | — | — |
53. | Statsunderstöd för rehabilitering av makar till krigsinvalider (reservationsanslag 2 år) | 3 100 | 3 100 | 3 100 | — | — |
54. | Frontunderstöd till vissa utländska frivilliga frontmän (reservationsanslag 2 år) | 90 | 100 | 94 | - 6 | - 6 |
55. | Vissa utgifter för rehabilitering (reservationsanslag 2 år) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | — |
56. | Utgifter för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) | 36 288 | 34 088 | 30 588 | - 3 500 | - 10 |
57. | Statsunderstöd för rehabilitering av frontveteraner (reservationsanslag 2 år) | 1 808 | 8 | 8 | — | — |
60. | Av kommunerna anordnad social- och hälsovård | 470 937 | 504 440 | 533 640 | 29 200 | 6 |
30. | Statlig ersättning för kostnaderna för riksomfattande beredskap inom hälso- och sjukvården (reservationsanslag 3 år) | — | — | 200 | 200 | 0 |
31. | Statsunderstöd till kommunerna för projekt inom social- och hälsovården och för vissa andra utgifter (reservationsanslag 3 år) | 39 120 | 27 300 | 22 000 | - 5 300 | - 19 |
32. | Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för forskningsverksamhet enligt lagen om specialiserad sjukvård (fast anslag) | 40 000 | 40 000 | 40 000 | — | — |
33. | Statlig ersättning till hälso- och sjukvårdsenheter för kostnaderna för läkar- och tandläkarutbildning (förslagsanslag) | 100 589 | 104 170 | 109 170 | 5 000 | 5 |
34. | Statlig ersättning till verksamhetsenheter inom hälso- och sjukvården för kostnaderna för rättspsykiatriska undersökningar och patientöverföringar (förslagsanslag) | 7 134 | 9 570 | 9 570 | — | — |
35. | Statsandel till kommunerna för kostnader i anslutning till det grundläggande utkomststödet (förslagsanslag) | 268 694 | 313 000 | 342 300 | 29 300 | 9 |
36. | Statsunderstöd för att säkerställa social- och hälsovårdstjänster på samiska (fast anslag) | 600 | 600 | 600 | — | — |
(37.) | Statsunderstöd till kommunerna för social- och hälsovårdens reparationsprojekt | — | — | — | — | — |
(39.) | Statsunderstöd till sjukvårdsdistrikten och kommunerna för kostnader för förberedelser inför en pandemi (reservationsanslag 3 år) | 5 000 | — | — | — | — |
63. | Statsunderstöd för verksamheten vid kompetenscentra inom det sociala området (fast anslag) | 3 500 | 3 500 | 3 500 | — | — |
64. | Statlig ersättning för kostnaderna för ordnande av medling vid brott (reservationsanslag 3 år) | 6 300 | 6 300 | 6 300 | — | — |
70. | Främjande av hälsa och funktionsförmåga | 59 390 | 53 118 | 61 930 | 8 812 | 17 |
01. | Omkostnader för regionförvaltningsmyndigheternas ansvarsområde för arbetarskyddet (reservationsanslag 2 år) | 28 490 | 21 418 | 24 980 | 3 562 | 17 |
20. | Anskaffning av vaccin (reservationsanslag 3 år) | 16 610 | 22 540 | 25 390 | 2 850 | 13 |
21. | Hälsoövervakning (reservationsanslag 2 år) | 930 | 1 000 | 1 000 | — | — |
22. | Övervakning av smittsamma sjukdomar (reservationsanslag 2 år) | 1 360 | 1 360 | 1 360 | — | — |
50. | Hälsofrämjande verksamhet (reservationsanslag 2 år) | 9 300 | 4 100 | 5 200 | 1 100 | 27 |
51. | Statlig ersättning för kostnaderna för utbildning av specialister i företagshälsovård (reservationsanslag 3 år) | 2 700 | 2 700 | 2 900 | 200 | 7 |
52. | Statsunderstöd för verksamheten vid UKK-instituutti (fast anslag) | — | — | 1 100 | 1 100 | 0 |
80. | Avbytarverksamhet för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare | 208 226 | 214 840 | 218 740 | 3 900 | 2 |
40. | Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för lantbruksföretagare (förslagsanslag) | 192 327 | 195 800 | 199 700 | 3 900 | 2 |
41. | Statlig ersättning för kostnaderna för avbytarservice för pälsdjursuppfödare (reservationsanslag 2 år) | — | 2 600 | 2 600 | — | — |
42. | Statlig ersättning för kostnaderna för försöket med vikariehjälp för renskötare (reservationsanslag 2 år) | — | 300 | 300 | — | — |
50. | Statlig ersättning för förvaltningsutgifterna för avbytarservicen för lantbruksföretagare och pälsdjursuppfödare (fast anslag) | 15 899 | 16 140 | 16 140 | — | — |
90. | Understöd från Penningautomatföreningen | 302 500 | 278 200 | 275 005 | - 3 195 | - 1 |
50. | Understöd till sammanslutningar och stiftelser för främjande av hälsa och social välfärd (förslagsanslag) | 302 500 | 278 200 | 275 005 | - 3 195 | - 1 |
Sammanlagt | 10 030 749 | 11 528 787 | 11 552 033 | 23 246 | 0 |
Det totala antalet anställda | 4 148 | 4 105 | 3 9651) |
1) Den avgiftsbelagda verksamhetens andel uppgår till 1 602 årsverken och den samfinansierade verksamhetens andel till 411 årsverken.