Statsbudgeten 2010
29. UNDERVISNINGSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
De statsandelar och statsunderstöd som beviljas inom undervisningsministeriets förvaltningsområde budgeteras 2010 på grundval av besluten om beviljande avvikande från de allmänna bestämmelserna om fördelningen av inkomster och utgifter. De statsandelar och statsunderstöd som omfattas av fullmaktsförfarandet budgeteras likväl enligt kontantprincipen.
Förklaring:
Förvaltningsområdets verksamhetsmiljö
Finland påverkas i hög grad av konjunkturerna i världsekonomin. Säkerställandet av kunnandet, välfärden och konkurrenskraften under och efter den ekonomiska recessionen kräver satsningar på utbildning, forskning, kreativitet, kultur och innovationsverksamhet. Den snabbt ökande arbetslösheten som följer av recessionen, och då särskilt arbetslösheten bland unga, är en särskild utmaning för utbildnings- och ungdomspolitiken. Ministeriet har utarbetat en verksamhetsstrategi som sträcker sig till 2020 och som syftar till att bemöta omvärldens utmaningar.
Antalet barn i förskoleålder ökar medan antalet barn i grundskoleålder minskar. Under år 2010 kommer den åldersklass som börjar gymnasium eller grundläggande yrkesutbildning ännu att vara lika stor som för närvarande. I fråga om dem som börjar studera på högskolenivå kommer det inte heller att ske någon förändring. Andelen barn och unga med invandrarbakgrund ökar på alla utbildningsnivåer. Efterfrågan på vuxenutbildning ökar.
Det kreativa arbetet och den kreativa verksamheten och produktionen samt den digitala användningen av kulturinnehåll får ökad betydelse till följd av utvecklingen av informationssamhället. I och med att samhället blir allt mer mångskiftande och en indelning i delgrupper sker blir det en utmaning att stärka medborgarverksamheten så att den främjar den sociala gemenskapen. Den regionala differentieringen innebär en utmaning när det gäller att tillhandahålla jämlika tjänster i hela landet.
Statens regionalförvaltning förnyas från ingången av 2010. De regionala uppgifterna inom undervisningsministeriets förvaltningsområde kommer att skötas både vid regionförvaltningsverk och vid närings-, trafik- och miljöcentraler. Kommunernas försämrade ekonomi förutsätter att reformen av kommunstrukturen och av kommunernas servicestruktur fortsätter. Statsandelsgrunderna för förskole- och grundundervisning, allmänna bibliotek, allmän kulturverksamhet och grundläggande konstundervisning per invånare överförs till lagen om statsandelar till kommunerna. Undervisningsministeriet drar även i fortsättningen upp de politiska linjerna och ställer upp verksamhetsmålen och utvecklingsmålen inom de olika ansvarsområdena även om statsandelarna slås samman med finansministeriets huvudtitel. Statsunderstöden kommer fortfarande att höra till sektorministeriernas budget och förvaltning.
Förvaltningsområdets samhälleliga verkningar
Utbildnings- och vetenskapspolitiken
Det finländska välfärdssamhället grundar sig på en hög utbildningsnivå och en avgiftsfri utbildning av hög kvalitet. Lika möjligheter till en högklassig utbildning såväl inom tidig fostran som inom högskoleutbildning måste säkerställas i hela landet. Målet är att höja befolkningens utbildnings- och kompetensnivå så att utbildningsnivån närmar sig världstoppen. En effektivare vuxenutbildning kan förlänga arbetskarriärerna och senarelägga pensioneringarna.
En hög kvalitet på undervisningen och examina är en förutsättning för utbildningens verkningsfullhet, effektivitet och produktivitet. På alla utbildningsnivåer fäster man uppmärksamhet vid att ständigt höja kvaliteten på utbildningen och vid att säkerställa kvaliteten. Tyngdpunkten ligger särskilt på att förbättra kvaliteten på den grundläggande utbildningen, högskoleutbildningen och forskningen.
Målet är att
- inlärningsresultaten inom den grundläggande utbildningen är bland de bästa vid internationella jämförelser
- antalet stora undervisningsgrupper minskar inom den grundläggande utbildningen
- relationstalet studerande/lärare förbättras i högskolorna
- forskningens kvalitet och effekter ökar.
Relationstalet studerande (FTE)1)/lärare i högskolorna | |||||
2006 | 2007 | 2008 uppskattning |
2009 uppskattning |
2010 uppskattning |
|
Yrkeshögskolor | 16,7 | 16,5 | 16,6 | 16,6 | 16,5 |
Universitet | 8,7 | 8,8 | 8,8 | 8,6 | 8,5 |
1) Kalkylerat antal studerande uttryckt i heltidsstuderande (Full Time Equivalent), vid universiteten undervisnings- och forskningspersonal (exkl. kalkylerad timundervisning och platser för forskarutbildning)
Forskningens kvalitet och effekter | ||||
---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2009 uppskattning |
2010 uppskattning |
|
FoU-utgifternas BNP-andel (%) | 3,45 | 3,47 | 3,5 | 3,6 |
Forskningspersonalens andel av de sysselsatta (%) | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 |
Vetenskapliga publikationer per en miljon invånare (st.) | 1 600 | 1 600 | 1 800 | 1 800 |
Målet är att
- andelen personer som fortsätter studera direkt efter den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen ökar
- den tid som används för att avlägga examen förkortas och genomströmningen ökar
- åldern då högskoleexamen avläggs sjunker
- sysselsättningen bland dem som avlagt examen ökar
- andelen av den vuxna befolkningen i arbetsför ålder som årligen deltar i utbildning uppgår till minst 60 % år 2012.
Personer som avslutar den grundläggande utbildningen och genast inleder utbildning (%)1) | |||||
2005 | 2006 | 2007 | 2009 uppskattning |
2010 uppskattning |
|
Studerande i yrkesutbildning | 40,7 | 41,9 | 43,4 | 44,5 | 45,0 |
— utbildning som leder till grundexamen | 39,4 | 40,1 | 40,7 | 42,0 | 42,0 |
— förberedande utbildningar2) | 1,3 | 1,8 | 2,7 | 2,5 | 3,0 |
Studerande i gymnasieutbildning | 53,3 | 51,1 | 50,8 | 50,5 | 50,5 |
Studerande i grundskolans påbyggnadsundervisning | 3,0 | 2,5 | 2,5 | 3,0 | 3,0 |
— i grundskolor | 2,5 | 2,0 | 2,0 | 2,5 | 2,5 |
— i folkhögskolor | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 |
Utbildningar som leder till examen sammanlagt | 92,7 | 91,2 | 91,5 | 92,5 | 92,5 |
Påbyggnadsundervisning och föreberedande utbildningar sammanlagt | 4,3 | 4,3 | 5,2 | 5,5 | 6,0 |
Sammanlagt | 96,9 | 95,5 | 96,7 | 98,0 | 98,5 |
---|
1) Källa: Statistikcentralen. I fråga om år 2005 är det tal som anger utbildningar som förbereder för yrkesutbildningar en uppskattning. De tal som gäller påbyggnadsundervisning efter den grundläggande utbildningen vid folkhögskolor är för åren 2005 och 2006 uppskattningar.
2) Inkluderar även förberedande och rehabiliterande undervisning och handledning för handikappade, utbildning som förbereder för grundläggande yrkesutbildning för invandrare, undervisning i huslig ekonomi samt orienterande och förberedande utbildning i anslutning till grundläggande yrkesutbildning (Yrkesstart).
Sysselsättning och fortsatta studier bland dem som avlagt examen (%)1) | |||||
2005 | 2006 | 2007 | 2009 uppskattning |
2010 uppskattning |
|
Studentexamen | 80,9 | 71,4 | 74,5 | 75,0 | 78,0 |
sysselsatta2) | 42,1 | 42,5 | 45,7 | 42,0 | 41,0 |
i fortsatta studier | 38,8 | 29,9 | 28,8 | 33,0 | 37,0 |
Yrkesinriktad grundexamen | 75,5 | 76,7 | 78,4 | 77,5 | 77,5 |
sysselsatta | 66,3 | 67,5 | 70,1 | 68,5 | 68,5 |
i fortsatta studier | 9,2 | 9,2 | 8,3 | 9,0 | 9,0 |
Yrkes- eller specialyrkesexamen | 86,6 | 87,0 | 89,6 | 89,0 | 89,0 |
sysselsatta | 83,5 | 83,6 | 86,4 | 85,5 | 85,5 |
i fortsatta studier | 3,1 | 3,4 | 3,2 | 3,5 | 3,5 |
Yrkeshögskoleexamen | 88,5 | 89,3 | 90,6 | 90,3 | 90,3 |
sysselsatta | 84,6 | 85,5 | 87,3 | 86,5 | 86,5 |
i fortsatta studier | 3,9 | 3,8 | 3,3 | 3,8 | 3,8 |
Universitetsexamen | 88,6 | 89,9 | 89,5 | 90,0 | 91,0 |
sysselsatta | 84,3 | 85,0 | 85,0 | 85,0 | 86,0 |
i fortsatta studier | 4,3 | 4,9 | 4,5 | 5,0 | 5,0 |
Doktorsexamen | |||||
sysselsatta | 83,4 | 80,5 | 79,4 | 81,0 | 82,0 |
1) Källa: Statistikcentralen. Anger situationen i fråga om sysselsättning och placering i fortsatta studier i slutet av året. I granskningen ingår examina som avlagts före slutet av juli ifrågavarande år och under de tre föregående åren.
2) Varav sysselsatta studerande var 57,3 % år 2005 och 30,5 % år 2006 och 31,8 % år 2007.
Medelåldern för dem som avlagt högskoleexamen (median)1) | |||||
2005 | 2006 | 2007 | 2009 uppskattning |
2010 uppskattning |
|
Yrkeshögskoleexamen | 25,1 | 25,2 | 25,1 | 24,9 | 24,8 |
Högre högskoleexamen | 27,3 | 27,4 | 27,5 | 27,1 | 27,0 |
1) Källa: Statistikcentralen. Gäller i fråga om yrkeshögskolor ungas utbildning.
Utexaminering1) | |||||
2006 | 2007 | 2008 uppskattning | 2009 uppskattning | 2010 uppskattning |
|
Gymnasium | 88,0 | 88,0 | 88,0 | 88,5 | 89,0 |
Grundläggande yrkesutbildning2) | 69,5 | 69,5 | 69,5 | 70,0 | 70,5 |
Yrkeshögskola3) | 65,2 | 64,7 | 64,8 | 65,0 | 67,0 |
Universitet | 64,7 | 64,9 | 65,0 | 66,0 | 68,0 |
1) Den andel studerande som avlagt examen av det sammanlagda antalet studerande som avlagt examen och studerande som avbrutit studierna under läsåret. Källa: Statistikcentralen
2) Läroplansbaserad utbildning vid läroanstalter
3) Ungas utbildning
Utvecklingen av universiteten och yrkeshögskolorna fortsätter utifrån dualmodellen, som grundar sig på skilda examina och uppgifter. Målet är att öka den internationella spetskompetensen och skapa högskoleenheter med en starkare och verkningsfullare kompetensnivå. Universitetens strukturer utvecklas och den ekonomiska och administrativa autonomin stärks.
Målet är att
- undervisningens och forskningens kvalitet och effekter ökar
- den internationella rörligheten bland undervisnings- och forskningspersonalen samt studerandena vid högskolorna ökar
- högskolornas resultat förbättras.
Resultat av högskolornas verksamhet och rörlighet bland studerande | |||||
---|---|---|---|---|---|
2006 | 2007 | 2008 | 2009 uppskattning |
20101) uppskattning |
|
Examen/ lärare (yh) | 3,30 | 3,30 | 3,46 | 3,46 | 3,50 |
Vetenskapliga publikationer /undervisnings- och forskningspersonal (universitet) | 1,85 | 1,89 | .. | 1,97 | 2,40 |
Doktorsexamina/professorer (universitet) | 0,62 | 0,67 | 0,67 | 0,69 | 0,70 |
Högre högskoleexamina/undervisnings- och forskningspersonal2) | 0,95 | 1,02 | 1,64 | 1,02 | 1,02 |
Utländska examensstuderande (universitet, yh) | 9 978 | 11 188 | .. | 13 400 | 17 180 |
Utbytesstuderande (till och från Finland, över 3 mån., universitet och yh) | 16 536 | 16 436 | 17 272 | 17 600 | 19 936 |
1) Siffrorna för 2010 är i fråga om internationaliseringen genomsnittliga mål för åren 2010—2012 och i fråga om nyckeltalen målbilden fram till 2012.
2) Den stora ökningen av antalet högre högskoleexamina 2008 har sin förklaring i utgången av övergångsperioden för examensstrukturreformen.
Tillgången till behörig och kunnig undervisningspersonal måste säkerställas. För att uppnå detta mål ser man till att lärarutbildningen är tillräcklig och förbättrar lärarnas arbetsförhållanden. Samtidigt förbättras lärarnas möjligheter till kontinuerlig kompetensutveckling. För utbildningsanordnarna införs en fortbildningsskyldighet.
Målet är att
- behörighetssituationen bland lärare förbättras
- intresset för lärarutbildning bibehålls så att antalet sökande till klasslärarutbildning är minst 5 000 per år.
Lärarnas behörighet1) | ||||
2005 utfall |
2008 uppskattning |
2009 mål |
2010 uppskattning |
|
Behöriga lärare inom den allmänbildande utbildningen, % | 88 | 88 | 89 | 90 |
Behöriga lärare inom den grundläggande yrkesutbildningen, % | 76 | 77 | 78 | 79 |
1) Lärare i huvudsyssla
Förverkligandet av målen bedöms också med avseende på kön.
Personalens deltagande i fortbildning inom undervisningsväsendet | |||
---|---|---|---|
20081) utfall |
2009 uppskattning |
2010 uppskattning |
|
Grundläggande utbildning och gymnasieutbildning | 21 550 | 21 000 | 33 700 |
Grundläggande yrkesutbildning och yrkesinriktad vuxenutbildning | 4 540 | 4 500 | 5 900 |
Fritt bildningsarbete | 680 | 640 | 900 |
1) Utbildningsstyrelsen + länsstyrelserna
Studerande och examina | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 uppskattning |
2010 uppskattning |
|
Förskoleundervisning | ||||||
— antal studerande | 57 940 | 57 930 | 57 510 | 56 650 | 57 800 | 58 000 |
Grundläggande utbildning | ||||||
— nya studerande | 57 550 | 58 000 | 57 650 | 57 030 | 56 700 | 56 500 |
— studerande som fått avgångsbetyg | 63 760 | 65 790 | 65 570 | 66 810 | 65 700 | 65 000 |
— antal studerande | 578 110 | 568 720 | 560 610 | 551 710 | 545 000 | 540 000 |
Gymnasieutbildning | ||||||
— nya studerande | 39 550 | 39 400 | 38 520 | 38 500 | 38 500 | 38 000 |
— avlagda studentexamina1) | 34 060 | 32 790 | 33 100 | 32 600 | 33 000 | 33 000 |
— antal studerande | 116 350 | 114 140 | 112 390 | 110 180 | 111 000 | 110 000 |
Grundläggande yrkesutbildning2) | ||||||
— nya studerande | 61 860 | 64 710 | 68 000 | 70 000 | 70 600 | 71 500 |
— avlagda examina | 37 220 | 37 280 | 38 860 | 40 500 | 42 800 | 44 200 |
— antal studerande3) | 146 250 | 150 450 | 156 860 | 161 760 | 157 250 | 159 450 |
Yrkesinriktad tilläggsutbildning4) | ||||||
— nya studerande | 29 170 | 31 000 | 33 500 | 32 500 | 34 300 | 34 450 |
— avlagda examina | 14 320 | 16 170 | 18 100 | 17 700 | 18 500 | 18 520 |
— antal studerande i utbildning vid läroanstalter5) | 28 400 | 33 840 | 35 000 | 34 000 | 35 840 | 36 000 |
— antal studerande i läroavtalsutbildning | 19 770 | 22 150 | 24 500 | 27 231 | 27 200 | 27 300 |
Grundexamina vid yrkeshögskolor6) | ||||||
— studerande som inlett sina studier7) | 33 260 | 32 370 | 32 120 | 32 590 | 33 500 | 34 500 |
— avlagda examina | 21 140 | 20 767 | 20 570 | 20 951 | 21 400 | 21 800 |
— antal studerande | 116 700 | 115 760 | 114 730 | 113 390 | 114 400 | 115 400 |
Högre yrkeshögskoleexamina2) | ||||||
— studerande som inlett sina studier | 630 | 1 380 | 1 770 | 1 990 | 2 400 | 2 400 |
— avlagda examina | 180 | 150 | 362 | 681 | 1 300 | 1 798 |
— antal studerande | 1 050 | 2 070 | 3 300 | 4 380 | 4 800 | 5 400 |
Grundexamina vid universitet8) | ||||||
— nya studerande | 20 786 | 20 150 | 19 648 | 19 643 | 19 600 | 19 600 |
— avlagda lägre högskoleexamina | 2 913 | 3 814 | 5 879 | 13 876 | 10 000 | 12 000 |
— avlagda högre högskoleexamina | 12 920 | 13 128 | 13 884 | 21 825 | 14 400 | 14 900 |
— antal studerande | 151 030 | 152 165 | 152 196 | 140 558 | 140 000 | 140 000 |
Doktorsexamina vid universitet | 1 422 | 1 409 | 1 524 | 1 526 | 1 590 | 1 600 |
1) IB-gymnasieexamina och Reifeprüfungexamina ingår inte.
2) Omfattar sådan utbildning som ordnas som läroplansbaserad utbildning och som utbildning som förbereder för fristående examen vid läroanstalter och i läroavtalsform och som leder till en yrkesinriktad grundexamen.
3) Inkluderar även studerande i annan utbildning än sådan som leder till examen.
4) I fråga om nya studerande och avlagda examina ingår sådan utbildning vid läroanstalter och i läroavtalsform som förbereder för yrkesexamen och specialyrkesexamen.
5) Uppgifterna om antalet studerande baserar sig på Statistikcentralens datainsamling.
6) Källa databasen AMKOTA, antalet närvarande studerande 20.9.
7) I antalen för 2009 och 2010 syns effekterna av det s.k. stimulanspaketet.
8) Inbegriper studerande för lägre och högre högskoleexamen och dessa examina, källa databasen KOTA.
Konst- och kulturpolitiken
Enligt den kulturpolitiska strategin 2020 är målet att skapa förutsättningar för att utveckla konsten, kulturen och kreativiteten samt kulturarvet och på så sätt stödja mångfalden och delaktigheten i samhället.
Mål för de samhälleliga verkningarna:
- Genom att förbättra verksamhetsförutsättningarna och sysselsättningssituationen för dem som utför kreativt arbete och främja tillgången till kultur och information samt bevarandet och en aktiv användning av kulturarvet stärks kulturgrunden och bildningens effekter.
- Den kreativa ekonomin, tillgången på kulturtjänster och produktionen av kulturinnehåll stärks regionalt och lokalt i syfte att att utveckla regionerna och livsmiljöerna.
- Genom att öka tillgången till konst och kultur, stödja utnyttjandet av kulturtjänster och öka möjligheterna till deltagande ökar delaktigheten och den sociala gemenskapen bland medborgarna.
- Genom att främja produktionen och spridningen av kulturinnehåll liksom även kulturekonomin, kulturexporten och kulturutbytet samt genom att utveckla ett fungerande upphovsrättssystem och förbättra förutsättningarna för kulturföretagsamhet stärks konkurrenskraften.
Nyckeltal för konsten och kulturen | |||
---|---|---|---|
2007 utfall |
2008 utfall |
2010 uppskattning |
|
Stärkande av kulturgrunde | |||
— Statens stöd till konsten, mn euro | 278,3 | 312,2 | 383,6 |
— Anvisade årsverken till museer | 1 158 | 1 158 | 1 183 |
— Antal huvudbibliotek och biblioteksfilialer | 837 | 833 | 833 |
— Andelen böcker som anskaffats med stöd till inköp av kvalitetslitteratur med liten spridning av de allmänna bibliotekens bokanskaffningar, % | 2,8 | 2,6 | 2,6 |
Personer som utför kreativt arbete | |||
— Stipendier och understöd som staten beviljat konstnärer, 1 000 euro | 19 582 | 20 201 | 21 600 |
— Anvisade årsverken till teatrar | 2 469 | 2 469 | 2 469 |
— Anvisade årsverken till orkestrar | 1 033 | 1 033 | 1 033 |
— Andelen arbetskraft inom kulturbranscherna av det totala antalet sysselsatta, % | 4,25 | .. | 4,25 |
— Antalet konstnärspensioner sammanlagt (31.12.) | 1 049 | 1 038 | 1 027 |
— Antal pensioner (35 st./år) som motsvarar nya konstnärspensioner i förhållande till antalet sökande, % | 7,48 | 6,96 | 6,85 |
Kulturen och medborgarna | |||
— Besökare på teatrar med rätt till statsandel och besökare på Kansallisteatteri, 1 000 personer | 2 768 | 2 647 | 2 700 |
— Antalet besökare i museer med rätt till statsandel och i andra museer som sköts som huvudsyssla, 1 000 personer | 4 597 | 5 178 | 4 900 |
— Åhörare på orkestrar med rätt till statsandel och åhörare på Radions Symfoniorkester och Nationaloperan, 1 000 personer | 871 | 1 029 | 1 050 |
— Premiärer på inhemska långfilmer | 14 | 15 | 17 |
— Antal biobesökare vid inhemska filmer, 1 000 personer | 1 514 | 1 586 | 1 600 |
— Den totala utlåningen vid inhemska bibliotek, 1 000 st. | 100 863 | 99 260 | 99 500 |
— Fysiska biblioteksbesök, 1 000 st. | 57 272 | 55 611 | 56 000 |
— Biblioteksbesök på nätet, 1 000 st. | 37 652 | 45 957 | 50 000 |
— Besök på kulturevenemang, 1 000 personer | 2 028 | 1 920 | 2 030 |
Kultur och ekonomin | |||
— Kulturens %-andel av värdestegringen (bnp) | 3,13 | .. | 3,2 |
— Beviljade statsgarantier, 1 000 euro | 131 666 | 251 078 | 250 000 |
— Kultursektorns andel av hela den ekonomiska produktionen, % | 3,27 | 3,3 (uppskattning | 3,3 |
Idrottspolitiken
Genom idrottspolitiken främjas motionsrelaterade levnadsvanor, stärks delaktigheten och den sociala gemenskapen samt stöds en etiskt hållbar tävlings- och elitidrott.
Främjande av motionsrelaterade levnadsvanor
Medborgare som inte motionerar tillräckligt uppmuntras till att motionera regelbundet under hela livet i syfte att främja hälsan och funktionsförmågan. Tyngdpunkten ligger på barn och unga, personer i dålig kondition, överviktiga män och personer med specialbehov. I samhällsplaneringen betonas motionsmiljön. Befolkningsgrupper med specialbehov beaktas i en motionsmiljö som är gemensam och öppen för alla. Målen förverkligas genom program för hälsofrämjande motion, genom understöd till idrotts- och andra organisationers verksamhet och genom byggande av idrottsanläggningar som tjänar breda befolkningsgrupper. Motions- och idrottsforskningen inriktas på att producera information om befolkningens motionsbeteende och om de faktorer som är orsaken till att man inte motionerar.
Stärkande av delaktigheten och den sociala gemenskapen
Förutsättningar för utveckling av lokal verksamhet skapas genom att rikta stöd till verksamheten inom föreningar för motion och idrott samt till lokalt samarbete. Utbildnings- och handledningsverksamhetens kvalitet förbättras i verksamheten för barn och unga, hobby- och hälsomotionen samt tävlings- och elitidrotten. Med hjälp av motion och idrott främjas inklusionen och integreringen av invandrare.
Stödjande av etisk elitidrott som känner samhällsansvar
Verksamhetsförutsättningarna för resultatinriktad elitidrott förbättras. Man stöder åtgärder som ökar tränarnas kompetens och idrottsutövarnas träningsmöjligheter samt integreringen av handikappidrott på elitnivå liksom även åtgärder för att söka och arrangera internationella idrottsevenemang. Man skapar också förutsättningar för en effektivare antidopningsverksamhet och för yrkesutbildning för idrottare.
Nyckeltal för idrottsverksamheten | |||
---|---|---|---|
2007 utfall |
2008 utfall |
2010 uppskattning |
|
Främjande av motionsrelaterade levnadsvanor | |||
Personer i åldern 15—64 år som motionerar tillräckligt ur hälsosynpunkt (minst 2 ggr/v), %1) | |||
— män | 67,5 | 67 | 68 |
— kvinnor | 72,8 | 73 | 74 |
Stärkande av delaktigheten och den sociala gemenskapen2) | |||
Deltagare i medborgarverksamhet inom motion och idrott, mn | 1,1 | 1,1 | 1,1 |
Deltagande i föreningsverksamhet bland barn och unga (6—18 år) | |||
—antal | 430 000 | 430 000 | 430 000 |
— andel i % av dem som deltar i medborgarverksamhet | 43 | 43 | 45 |
Stödjande av etisk elitidrott som känner samhällsansvar | |||
Idrottsstipendier | 79 | 95 | 105 |
1) Källa: 2006 och 2008 Folkhälsoinstitutet (AVTK), 2010 UVM
2) Källa: Nationella idrottsundersökningen (FI), Ung i Finland, 2009
Ungdomsarbetet och ungdomspolitiken
I enlighet med ungdomslagen (72/2006) ska målen för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken förverkligas inom tre resultatområden: främjande av ett aktivt medborgarskap hos de unga, stärkande av de ungas sociala identitet samt förbättrande av de ungas uppväxt- och levnadsvillkor. Samtidigt genomförs regeringens barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogram inom området för ungdomsarbete. Unga med invandrarbakgrund beaktas genomgående i samband med stödåtgärder inom ungdomsarbetet och ungdomspolitiken.
Stöd till ett aktivt medborgarskap hos de unga
Målet när det gäller ett aktivt medborgarskap hos de unga är att utveckla en målinriktad verksamhet bland unga i samhället. Ett aktivt medborgarskap främjas genom att man skapar förutsättningar för alla unga att ha egna fritidssysselsättningar, vara medlem i sammanslutningar och kunna påverka i samhället. Mekanismerna för ungas deltagande och inflytande samt för hörande av unga utvecklas. Målet är att de unga röstar lika aktivt som resten av befolkningen i nationella val.
Stärkande av de ungas sociala identitet
Åtgärder som förbättrar de ungas livskompetens vidtas. Verkstadsverksamheten för unga har som mål att förbättra de ungas beredskap för vardagen och arbetslivet och att minska ungdomsarbetslösheten. Verksamheten effektiviseras med hjälp av uppsökande verksamhet med personer som arbetar i par. Syftet är att genom förebyggande arbete mot rusmedels- och narkotikabruk minska ungas bruk av och intresse att prova på alkohol och narkotika.
Förbättrande av de ungas uppväxt- och levnadsvillkor
De ungas uppväxt- och levnadsvillkor förbättras genom att statsrådet driver en effektivare generationspolitik i fråga om de unga så att de ungas och övriga befolkningsgruppers levnadsvillkor är på samma nivå. Statsrådets barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogram, som färdigställdes år 2007, genomförs, följs och utvärderas. De ungas levnadsvillkor följs med hjälp av register över ungas levnadsvillkor.
Nyckeltal för ungdomsarbetet | |||
---|---|---|---|
2007 utfall |
2008 utfall |
2010 uppskattning |
|
Aktivt medborgarskap för unga | |||
Antal organisationer inom ungdomsverksamhet som fått understöd | 106 | 105 | 105 |
Medlemmar i organisationer (pers.) | 850 000 | 850 000 | 850 000 |
Stärkande av de ungas sociala identitet | |||
Verkstäder för unga, antal | 200 | 200 | 1801) |
Unga i verkstäder, antal/år | 8 081 | 9 000 | 10 000 |
Unga som fått studieplats eller arbete eller deltar i annan ledd verksamhet, % | 74 | 70 | 70 |
Antal arbetslösa unga | 22 200 | 22 550 | 36 000 |
Förbättrande av de ungas uppväxt- och levnadsvillkor | |||
Kommuner som ingår i informations- och rådgivningsverksamheten för unga (antal) | 230 | 240 | 250 |
Unga som omfattas av verksamheten (%) | 71 | 82 | 90 |
1) Kommunsammanslagningarna minskar antalet kommuner.
Kyrkliga ärenden
Till undervisningsministeriets ansvarsområde hör den evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkosamfundet och andra religionssamfund. Till ansvarsområdet hör även det allmänna ordnandet av begravningsväsendet, där utgångspunkten är religionsfrihet och jämlikhet samt värdighet och vördnad.
Undervisningsministeriets mål är att garantera gynnsamma verksamhetsförutsättningar för evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkosamfundet och andra religionssamfund och att främja möjligheterna till religionsbekännelse och religionsutövning och att på andra sätt främja religionsfriheten.
Internationellt samarbete
Genom att utnyttja det rådande internationella intresset och de finländska utbildningsanordnarnas och andra aktörers höga kompetensnivå främjas exporten av finländsk utbildning och finländskt kunnande.
Man påverkar i Europeiska unionen och i internationella organisationer i syfte att främja Finlands i mål i ärenden som gäller utbildnings- och forskningspolitik, kulturpolitik, audiovisuell politik samt idrotts- och ungdomspolitik.
Anslag för statsandelar inom undervisningsministeriets förvaltningsområde (1 000 euro) | |||||
---|---|---|---|---|---|
2009 | |||||
2008 | ordinarie | 2010 | 2009/2010 | ||
bokslut | budget | budgetprop. | förändring | ||
29.10.30 | Allmänbildande utbildning | 543 549 | 685 500 | 729 727 | 44 227 |
29.10.34 | Byggande av skolor | 57 400 | 55 700 | 55 700 | 0 |
29.20.30 | Yrkesutbildning | 561 200 | 624 809 | 652 425 | 27 616 |
29.30.30 | Fritt bildningsarbete | 152 090 | 157 569 | 162 716 | 5 147 |
29.30.31 | Yrkesinriktad tilläggsutbildning | 126 113 | 135 461 | 146 969 | 11 508 |
29.30.32 | Läroavtalsutbildning | 141 116 | 126 237 | 135 069 | 8 832 |
29.30.51 | Särskilda yrkesläroanstalter | 18 494 | 19 684 | 20 157 | 473 |
29.40.30 | Yrkeshögskolor | 376 425 | 390 472 | 402 810 | 12 338 |
29.80.30 | Bibliotek | 3 257 | 3 832 | 4 415 | 583 |
29.80.31 och 52 | Teatrar och orkestrar | 56 972 | 67 938 | 78 736 | 10 798 |
29.80.32 och 52 | Museer | 25 192 | 30 875 | 37 569 | 6 694 |
29.80.33 | Kommunernas kulturverksamhet | 106 | 106 | 106 | 0 |
29.80.34 | Byggande av bibliotek | 5 800 | 5 400 | 5 000 | -400 |
29.90.50 och 52 | Idrottsutbildningscenter | 15 973 | 16 183 | 16 568 | 385 |
29.90.50 | Kommunernas idrottsväsende | 16 996 | 18 794 | 18 886 | 92 |
29.91.50 | Kommunernas ungdomsarbete | 7 272 | 7 539 | 7 815 | 276 |
Sammanlagt | 2 107 955 | 2 346 099 | 2 474 668 | 128 569 | |
Bedömning av fördelningen av statsandelarna | |||||
Kommuner och samkommuner | 992 847 | 1 048 272 | 1 165 569 | 60 556 | |
— Kommunerna | -239 276 | -251 585 | -280 902 | -14 594 | |
— Samkommunerna | 1 232 123 | 1 299 857 | 1 446 471 | 75 150 | |
Privata | 1 115 108 | 1 182 093 | 1 309 099 | 68 013 |
Statsandelsprocenten för undervisningsväsendet år 2010 är 41,89.
Anslagen för statsandelar för förskoleundervisning och grundläggande utbildning, biblioteks- och kulturverksamhet och grundläggande konstundervisning enligt antalet invånare, sammanlagt ca 1 570 miljoner euro, har med hänvisning till motiveringen till kapitel 28.90 överförts till finansministeriets huvudtitel och ingår i statsandelen för ordnande av kommunernas basservice.
Tippnings- och penninglotterivinstmedel
I enlighet med lotterilagen (1047/2001) används avkastningen av penninglotterier och tippnings- och vadhållningsspel för att främja idrott och fysisk fostran, vetenskap, konst och ungdomsarbete. Vinstmedlen från tippning utgör en viktig finansieringskälla inom vetenskapens, konstens, idrottens och ungdomsarbetets område. I enlighet med lotterilagen tas i statsbudgeten varje år in ett anslag som uppskattas motsvara vinsten under räkenskapsperioden i fråga för den penningspelsammanslutning som ordnar ovan nämnda spel samt de amorteringar och räntor som inflyter på lån som beviljats av vinstmedlen.
Oy Veikkaus Ab:s egentliga intäkter för år 2010 uppskattas till 462,7 miljoner euro, dvs. 11,8 % mer än i budgeten för 2009. Detta beror på att intäktskalkylen baserar sig på en reellare uppskattning av utvecklingen av Veikkaus Ab:s intäkter. De beräknade intäkterna har fördelats mellan förmånstagarna i det förhållande som anges i den lag som gäller tippningsvinstmedel.
Av vinstmedlen föreslås ett belopp på 89,9 miljoner euro bli beviljat under moment 29.40.53 för stöd till vetenskapen, 197,9 miljoner euro under moment 29.80.52 för stöd till konsten, 128,5 miljoner euro under moment 29.90.50 för stöd till idrotten och 46,2 miljoner euro under moment 29.91.50 för stöd till ungdomsfostringsarbetet. Statsandelarna för bibliotek finansieras inte längre år 2010 med tippningsvinstmedel för konst.
Den statliga finansieringen av vetenskap, konst, idrott och ungdomsarbete under kapitlen 29.40, 80, 90 och 91 föreslås år 2010 uppgå till 921,4 miljoner euro, varav 462,7 miljoner euro, dvs. 50,2 %, beviljas av tippningsvinstmedel.
Tippningsvinstmedel och övriga anslag som beviljats för samma ändamål, mn euro | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2003 bokslut |
2004 bokslut |
2005 bokslut |
2006 bokslut |
2007 bokslut |
2008 bokslut |
2009 budget |
2010 budgetprop. |
|
Statsandel för bibliotekens driftskostnader | 86,6 | 87,3 | 89,8 | 90,8 | 110,6 | 115,2 | 119,5 | 0 |
— tippningsvinstmedel | 58,6 | 59,0 | 48,5 | 39,9 | 36,5 | 24,7 | 13,1 | 0 |
— budgetmedel | 28,0 | 28,3 | 41,3 | 50,9 | 74,1 | 90,5 | 106,4 | 01) |
Vetenskap | 210,5 | 239,9 | 239,8 | 261,3 | 270,6 | 283,7 | 326,5 | 348,1 |
— tippningsvinstmedel | 75,8 | 75,7 | 75,7 | 79,5 | 76,6 | 77,1 | 81,3 | 89,9 |
— budgetmedel | 134,7 | 163,8 | 164,1 | 181,8 | 194,0 | 206,6 | 245,2 | 258,2 |
Konst | 228,0 | 243,2 | 260,0 | 274,3 | 281,6 | 311,2 | 350,3 | 383,5 |
— tippningsvinstmedel | 130,1 | 128,6 | 136,8 | 150,4 | 152,3 | 164,5 | 178,8 | 197,9 |
— budgetmedel | 97,9 | 114,6 | 123,2 | 123,9 | 129,3 | 146,7 | 171,5 | 185,6 |
Idrott | 85,8 | 90,0 | 93,1 | 99,1 | 101,4 | 106,7 | 119,4 | 130,3 |
— tippningsvinstmedel | 83,9 | 88,1 | 90,0 | 97,8 | 100,1 | 104,0 | 116,1 | 128,5 |
— budgetmedel | 1,9 | 1,9 | 3,1 | 1,3 | 1,3 | 2,7 | 3,3 | 1,8 |
Ungdom | 22,3 | 30,8 | 34,3 | 39,9 | 42,7 | 47,0 | 52,2 | 59,2 |
— tippningsvinstmedel | 20,7 | 28,6 | 31,5 | 35,2 | 36,0 | 37,4 | 41,8 | 46,2 |
— budgetmedel | 1,6 | 2,2 | 2,8 | 4,7 | 6,7 | 9,6 | 10,4 | 13,0 |
Tippningsvinstmedel sammanlagt utan bibliotek | 310,5 | 321,0 | 334,0 | 362,9 | 365,0 | 383,2 | 417,9 | 462,7 |
Tippningsvinstmedel sammanlagt | 369,1 | 380,0 | 382,5 | 402,8 | 401,5 | 407,9 | 431,0 | 462,7 |
1) Statsandelen för bibliotekens driftskostnader finansieras från och med 2010 med anslag under finansministeriets huvudtitel.
Anslag som reserverats för vissa ändamål ur tippningsvinstmedel och ur andra moment i budgeten (euro) | |||
---|---|---|---|
Tippningsvinstmedel | Allmänna budgetmedel |
Sammanlagt | |
Omkostnader för Forskningscentralen för de inhemska språken | 2 712 000 | 2 530 000 | 5 242 000 |
Finlands Akademis forskningsanslag | 59 030 000 | 212 099 000 | 271 129 000 |
Statsandelar och statsunderstöd för teatrar och orkestrar | 38 148 000 | 40 588 000 | 78 736 000 |
Statsandelar och statsunderstöd för museer | 18 162 000 | 19 407 000 | 37 569 000 |
Idrottsutbildningscenter | 18 295 000 | 3 709 000 | 22 004 000 |
Utvecklande av verkstadsverksamhet för unga och förhindrande av utslagning | 1 400 000 | 11 023 000 | 12 423 000 |
Förvaltningsområdets informationsförvaltning
Genomförandet av informationsförvaltningsstrategin för undervisningsministeriets förvaltningsområde 2006—2015 fortsätter. I enlighet med informationsförvaltningsstrategins riktlinjer stärks den gemensamma kunskapsbasen för undervisningen, forskningen och kulturen. Nya tjänster tillhandahålls i elektronisk form. Inom förvaltningsområdet övergår man i all verksamhet inom förvaltningen och ämbetsverk emellan till elektronisk kommunikation och elektronisk förvaltning. Informationsförvaltningens kostnadseffektivitet förbättras alltjämt. Centrala metoder är ökad användning av gemensamma tjänster och andra resurser och samarbete vid anskaffningar.
Projekt i enlighet med informationsförvaltningsstrategin år 2010 är: Elektronisk ärendehantering, tjänster för arbetsgrupper och projekt som gäller långtidsförvaring av elektroniskt material.
Produktivitetsprogrammets verkningar
En ökad produktivitet inom den offentliga sektorn utgör en del av regeringens ekonomisk-politiska strategi enligt regeringsprogrammet. För åtgärderna i produktivitetsprogrammet redogörs närmare i samband med de berörda kapitlen. I och med universitetsreformen hör personalen vid universitet och övningsskolor inte längre till statens budgetekonomi, som gäller statens ämbetsverk.
Inom undervisningsministeriets förvaltningsområde genomförs produktivitetsfrämjande åtgärder, som medför en sammanlagd minskning av behovet av personal motsvarande ca 536 årsverken år 2010.
Minskning av antalet årsverken inom undervisningsministeriets förvaltningsområde 2010 | |
---|---|
Undervisningsministeriet | -6,0 |
Utbildningsstyrelsen | -12,4 |
Statliga allmänbildande läroanstalter | -0,8 |
Statliga yrkesläroanstalter | -0,6 |
Utbildningscentret för undervisningssektorn Opeko1) | -60,5 |
Universitet2) | -250,0 |
Övningsskolor2) | -16,2 |
Universitetens servicecenter Certia1) | -160,0 |
Finlands Akademi | -4,0 |
Arkivverket | -3,0 |
Forskningscentralen för de inhemska språken | -2,4 |
Depåbiblioteket | -0,6 |
Statens konstmuseum | -4,4 |
Museiverket | -12,0 |
Biblioteket för synskadade | -3,0 |
Sammanlagt | -535,9 |
1) Utbildningscentret för undervisningssektorn Opeko och Universitetens servicecenter Certia bolagiseras.
2) Universitetens och övningsskolornas produktivitetsmål tas in i grunderna för beviljande av statsbidrag för de universitet som inrättas enligt den nya organisationsformen.
Bedömning av könskonsekvenserna i samband med budgetpropositionen för 2010
Över hälften av anslagen inom undervisningsministeriets förvaltningsområde är överföringsutgifter och deras konsekvenser för jämställdheten är beroende av finansieringsmottagarnas beslut.
I de unga åldersgrupperna är skillnaden mellan kvinnors och mäns utbildningsnivå till kvinnornas klara fördel. Att inte genomgå den grundläggande utbildningen, inte fortsätta studera efter den grundläggande utbildningen eller att avbryta yrkesutbildning eller högskoleutbildning är typiskt i synnerhet för pojkelever och manliga studerande. Genom att förbättra kvaliteten på den grundläggande utbildningen, ha flexibel grundläggande utbildning som praxis, utveckla den utbildning som förbereder för yrkesutbildning (yrkesstart) och öka studieplatserna inom yrkesutbildningen bedöms i synnerhet den andel av befolkningen som inte har yrkesutbildning minska på lång sikt och därigenom även skillnaderna i kvinnors och mäns utbildningsnivå.
Flickornas och pojkarnas segregerade studieval upprätthåller segregationen i arbetslivet. Man vidtar fortsatta åtgärder för att påverka flickornas och pojkarnas studieval.
Den kultur-, idrotts- och ungdomspolitiska verksamheten är i regel könsneutral. Däremot är främjande av jämställdhet enligt idrottslagen utgångspunkten i t.ex. strategin för statsunderstöd för idrottsverksamhet, vilket beaktas i understödskriterierna. I idrottsverksamheten läggs särskild vikt vid att beakta könsaspekten i utvecklandet av utbildningen för tränare och instruktörer. Inom ungdomsarbetet kan finansieringen vid behov särskilt riktas till projekt som gäller flickor och pojkar. I takt med att den kulturella mångfalden ökar kommer behovet av differentierad verksamhet att öka.
Med hjälp av statistik och undersökningar följer undervisningsministeriet könskonsekvenserna av förvaltningsområdets verksamhet och beaktar dessa då budgeten görs upp.
Förvaltningsområdets fullmakter enligt moment (mn euro) | |||
---|---|---|---|
2009 ordinarie budget |
2010 budgetprop. |
||
29.10.34 | Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (förslagsanslag) | ||
—fullmakt för anläggningsprojekt inom den allmänbildande utbildningen | 71,00 | 38,00 | |
—fullmakt för fastställande av omfattningen | 55,00 | 55,00 | |
29.30.52 | Statsunderstöd för det fria bildningsarbetets anläggningskostnader (förslagsanslag) | ||
—fullmakt för anläggningsprojekt | 1,00 | 1,00 | |
—fullmakt för fastställande av omfattningen | 1,50 | 1,50 | |
29.40 | Högskoleundervisning och forskning | ||
— fullmakt för Finlands Akademis forskningsprojekt | 258,50 | 361,46 | |
29.80.34 | Statsandel och statsunderstöd för anläggningskostnaderna för allmänna bibliotek (reservationsanslag 3 år) | ||
—fullmakt för anläggningsprojekt | 4,50 | 4,00 | |
—fullmakt för fastställande av omfattningen | 3,50 | 3,50 | |
29.80.54 | Statsunderstöd för konst- och kulturinstitutioners lokalinvesteringar (fast anslag) | ||
— statsunderstöd för grundlig renovering av Svenska teatern | - | 30,00 | |
29.80.75 | Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet(reservationsanslag 3 år) | ||
—fullmakt för ombyggnad och småprojekt | 1,80 | 1,60 |
Förvaltningsområdets anslag 2008—2010
År 2008 bokslut 1000 € |
År 2009 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2010 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2009—2010 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Förvaltning, kyrkliga ärenden och gemensamma utgifter inom ansvarsområdet | 274 408 | 215 277 | 118 405 | - 96 872 | - 45 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Undervisningsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 25 922 | 26 615 | 26 021 | - 594 | - 2 |
02. | Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 22 864 | 21 039 | 21 497 | 458 | 2 |
03. | Omkostnader för centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO (reservationsanslag 2 år) | 8 352 | 8 773 | 8 759 | - 14 | - 0 |
04. | Utvärdering av utbildningen och högskolorna (reservationsanslag 2 år) | — | — | 2 289 | 2 289 | 0 |
21. | Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år) | 4 686 | 4 061 | 4 511 | 450 | 11 |
22. | Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år) | 14 563 | 14 563 | 15 313 | 750 | 5 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom undervisningsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 142 896 | 135 000 | 30 800 | - 104 200 | - 77 |
50. | Vissa understöd (fast anslag) | 585 | 585 | 585 | — | — |
51. | Understöd för kyrklig och religiös verksamhet (fast anslag) | 2 571 | 2 524 | 2 547 | 23 | 1 |
(62.) | Statlig medfinansiering för undervisningsministeriets vidkommande för projekt i vilka EU:s strukturfonder deltar (förslagsanslag) | 49 148 | — | — | — | — |
66. | Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag) | 2 021 | 2 117 | 2 083 | - 34 | - 2 |
(70.) | Anskaffning av inventarier (reservationsanslag 3 år) | 800 | — | — | — | — |
88. | Aktieförvärv (reservationsanslag 2 år) | — | — | 4 000 | 4 000 | 0 |
10. | Allmänbildande utbildning | 667 190 | 813 434 | 842 687 | 29 253 | 4 |
01. | Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år) | 49 305 | 54 742 | 45 219 | - 9 523 | - 17 |
02. | Studentexamensnämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 15 | 2 | 6 | 4 | 200 |
20. | Utvecklande av den allmänbildande utbildningen (reservationsanslag 2 år) | 16 299 | 16 144 | 10 889 | - 5 255 | - 33 |
30. | Statsandel och statsunderstöd för den allmänbildande utbildningens driftskostnader (förslagsanslag) | 543 550 | 685 500 | 729 727 | 44 227 | 6 |
34. | Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år) | 57 400 | 55 700 | 55 700 | — | — |
51. | Statsunderstöd till organisationer (fast anslag) | 621 | 1 346 | 1 146 | - 200 | - 15 |
20. | Yrkesutbildning | 600 816 | 637 694 | 665 115 | 27 421 | 4 |
01. | Omkostnader för statlig yrkesutbildning (reservationsanslag 2 år) | 35 156 | 8 425 | 8 300 | - 125 | - 1 |
20. | Inlärning på arbetsplatser (reservationsanslag 2 år) | 3 026 | 3 026 | 3 026 | — | — |
21. | Utvecklande av yrkesutbildningen (reservationsanslag 2 år) | 1 434 | 1 434 | 1 364 | - 70 | - 5 |
30. | Statsandel och statsunderstöd för yrkesutbildningens driftskostnader (förslagsanslag) | 561 200 | 624 809 | 652 425 | 27 616 | 4 |
30. | Vuxenutbildning | 471 754 | 475 200 | 501 774 | 26 574 | 6 |
20. | Undervisningsväsendets personalutbildning och vissa andra utgifter (reservationsanslag 2 år) | 14 209 | 15 359 | 24 233 | 8 874 | 58 |
21. | Utvecklande av vuxenutbildningen (reservationsanslag 2 år) | 9 304 | 10 104 | 3 010 | - 7 094 | - 70 |
30. | Statsandelar för driftskostnader för läroanstalter för fritt bildningsarbete (förslagsanslag) | 152 090 | 157 569 | 162 716 | 5 147 | 3 |
31. | Statsandel och statsunderstöd för yrkesinriktad tilläggsutbildning (förslagsanslag) | 126 113 | 135 461 | 146 969 | 11 508 | 8 |
32. | Statsandel och statsunderstöd för läroavtalsutbildning (förslagsanslag) | 141 116 | 126 237 | 135 069 | 8 832 | 7 |
51. | Statsandelar för särskilda yrkesläroanstalters driftskostnader (förslagsanslag) | 18 494 | 19 684 | 20 157 | 473 | 2 |
52. | Statsunderstöd för det fria bildningsarbetets anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år) | 1 000 | 1 000 | 1 000 | — | — |
53. | Statsunderstöd till organisationer (fast anslag) | 9 428 | 9 786 | 8 620 | - 1 166 | - 12 |
40. | Högskoleundervisning och forskning | 2 397 886 | 2 574 415 | 2 594 849 | 20 434 | 1 |
01. | Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 34 968 | 36 171 | 9 333 | - 26 838 | - 74 |
02. | Arkivverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 19 032 | 21 115 | 20 465 | - 650 | - 3 |
03. | Omkostnader för Forskningscentralen för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år) | 2 681 | 2 645 | 2 530 | - 115 | - 4 |
04. | Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 1 573 | 1 587 | 1 615 | 28 | 2 |
05. | Omkostnader för universitetens servicecentral (reservationsanslag 2 år) | 15 000 | 8 000 | 10 | - 7 990 | - 100 |
20. | Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år) | 35 025 | 25 320 | 21 436 | - 3 884 | - 15 |
30. | Statsandel och statsunderstöd för kommunala och privata yrkeshögskolors driftskostnader (förslagsanslag) | 376 425 | 390 472 | 402 810 | 12 338 | 3 |
50. | Statlig finansiering av universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år) | 1 485 863 | 1 574 203 | 1 672 394 | 98 191 | 6 |
51. | Finlands Akademis forskningsanslag (reservationsanslag 3 år) | 137 433 | 169 941 | 209 099 | 39 158 | 23 |
53. | Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av vetenskapen (förslagsanslag) | 77 034 | 81 256 | 89 964 | 8 708 | 11 |
66. | Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag) | 12 852 | 13 705 | 15 193 | 1 488 | 11 |
87. | Statlig finansiering för Aalto-universitetets kapital (fast anslag) | 200 000 | 200 000 | 100 000 | - 100 000 | - 50 |
88. | Statlig finansiering till stiftelsen för Tammerfors tekniska universitets kapital (fast anslag) | — | 50 000 | 50 000 | — | — |
(50.) | Undervisning och forskning vid universitet | — | — | — | — | — |
(60.) | Vetenskap | — | — | — | — | — |
70. | Studiestöd | 782 752 | 870 973 | 890 413 | 19 440 | 2 |
01. | Omkostnader för besvärsnämnden för studiestöd (reservationsanslag 2 år) | 668 | 685 | 699 | 14 | 2 |
52. | Statsgaranti för studielån (förslagsanslag) | 39 195 | 25 500 | 32 500 | 7 000 | 27 |
55. | Studiepenning och bostadstillägg (förslagsanslag) | 678 314 | 776 394 | 789 020 | 12 626 | 2 |
57. | Måltidsstödet till högskolestuderande (förslagsanslag) | 24 135 | 27 300 | 27 100 | - 200 | - 1 |
58. | Understöd för ersättning av hyreskostnader (reservationsanslag 2 år) | 4 294 | 4 494 | 4 494 | — | — |
59. | Stöd för skolresor för studerande i gymnasieutbildning och yrkesutbildning (förslagsanslag) | 36 146 | 36 600 | 36 600 | — | — |
80. | Konst och kultur | 337 578 | 363 254 | 383 556 | 20 302 | 6 |
01. | Omkostnaderna för centralkommissionen för konst och konstkommissionerna (reservationsanslag 2 år) | 5 194 | 5 420 | 5 162 | - 258 | - 5 |
02. | Statens konstmuseums omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 18 001 | 18 556 | 18 948 | 392 | 2 |
03. | Omkostnader för förvaltningsnämnden för Sveaborg (reservationsanslag 2 år) | 2 852 | 2 678 | 2 570 | - 108 | - 4 |
04. | Museiverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 18 534 | 18 863 | 19 527 | 664 | 4 |
05. | Omkostnader för biblioteket för synskadade (reservationsanslag 2 år) | 7 157 | 6 968 | 6 484 | - 484 | - 7 |
06. | Omkostnader för Nationella audiovisuella arkivet (reservationsanslag 2 år) | 4 740 | 5 520 | 6 692 | 1 172 | 21 |
07. | Statens filmgranskningsbyrås omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 590 | 611 | 616 | 5 | 1 |
08. | Omkostnader för Institutet för Ryssland och Östeuropa (reservationsanslag 2 år) | 922 | 967 | 978 | 11 | 1 |
30. | Statsunderstöd för de allmänna bibliotekens verksamhet (förslagsanslag) | 3 257 | 3 832 | 4 415 | 583 | 15 |
31. | Statsandel och statsunderstöd för teatrars och orkestrars driftskostnader (förslagsanslag) | 19 444 | 29 990 | 40 588 | 10 598 | 35 |
32. | Statsandelar och statsunderstöd för museer (förslagsanslag) | 6 785 | 12 468 | 19 407 | 6 939 | 56 |
33. | Statsunderstöd för utveckling av kulturverksamheten i kommunerna och regionerna (förslagsanslag) | 106 | 106 | 106 | — | — |
34. | Statsandel och statsunderstöd för anläggningskostnaderna för allmänna bibliotek (reservationsanslag 3 år) | 5 800 | 5 400 | 5 000 | - 400 | - 7 |
(36.) | Understöd för projektet Europas kulturhuvudstad 2011 (reservationsanslag 2 år) | — | 2 000 | — | - 2 000 | - 100 |
40. | Ersättning till Suomenlinnan Liikenne Oy (förslagsanslag) | 252 | 252 | 252 | — | — |
50. | Vissa understöd (reservationsanslag 3 år) | 11 325 | 11 695 | 9 975 | - 1 720 | - 15 |
51. | Stipendier åt konstnärer, författare och översättare (förslagsanslag) | 11 407 | 13 160 | 13 160 | — | — |
52. | Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av konsten (förslagsanslag) | 189 204 | 191 886 | 197 922 | 6 036 | 3 |
53. | Statsunderstöd för lokalkostnader (fast anslag) | 17 542 | 18 000 | 18 634 | 634 | 4 |
54. | Statsunderstöd för konst- och kulturinstitutioners lokalinvesteringar (fast anslag) | 3 816 | 3 746 | 3 764 | 18 | 0 |
55. | Stöd till digitaliseringen av kulturarvet (reservationsanslag 3 år) | 2 000 | 2 000 | 2 500 | 500 | 25 |
56. | Främjande av kulturexport (reservationsanslag 3 år) | 800 | 800 | 100 | - 700 | - 87 |
70. | Anskaffning av inventarier (reservationsanslag 3 år) | 2 145 | 2 500 | 1 500 | - 1 000 | - 40 |
72. | Utökning av Statens konstmuseums samlingar (reservationsanslag 3 år) | 739 | 739 | 739 | — | — |
75. | Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år) | 4 950 | 5 080 | 4 500 | - 580 | - 11 |
95. | Utgifter för skydd av kulturmiljö (förslagsanslag) | 17 | 17 | 17 | — | — |
90. | Idrottsverksamhet | 106 704 | 119 413 | 130 330 | 10 917 | 9 |
50. | Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av idrott och fysisk fostran (förslagsanslag) | 103 951 | 116 082 | 128 521 | 12 439 | 11 |
52. | Statsandel för idrottsutbildningscenter (fast anslag) | 2 753 | 3 331 | 1 809 | - 1 522 | - 46 |
91. | Ungdomsarbete | 47 045 | 52 662 | 59 290 | 6 628 | 13 |
50. | Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av ungdomsarbete (förslagsanslag) | 37 422 | 41 789 | 46 267 | 4 478 | 11 |
51. | Verkstadsverksamhet för unga och förebyggande drogarbete (reservationsanslag 2 år) | 9 623 | 10 873 | 13 023 | 2 150 | 20 |
Sammanlagt | 5 686 132 | 6 122 322 | 6 186 419 | 64 097 | 1 |
Det totala antalet anställda | 35 228 | 34 631 | 3 564 |