Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         20. Yrkesutbildning
         30. Vuxenutbildning
            (60.) Vetenskap
         70. Studiestöd
         90. Idrottsverksamhet
         91. Ungdomsarbete

Statsbudgeten 2010

29. UNDERVISNINGSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

De statsandelar och statsunderstöd som beviljas inom undervisningsministeriets förvaltningsområde budgeteras 2010 på grundval av besluten om beviljande avvikande från de allmänna bestämmelserna om fördelningen av inkomster och utgifter. De statsandelar och statsunderstöd som omfattas av fullmaktsförfarandet budgeteras likväl enligt kontantprincipen.

Förklaring:

Förvaltningsområdets verksamhetsmiljö

Finland påverkas i hög grad av konjunkturerna i världsekonomin. Säkerställandet av kunnandet, välfärden och konkurrenskraften under och efter den ekonomiska recessionen kräver satsningar på utbildning, forskning, kreativitet, kultur och innovationsverksamhet. Den snabbt ökande arbetslösheten som följer av recessionen, och då särskilt arbetslösheten bland unga, är en särskild utmaning för utbildnings- och ungdomspolitiken. Ministeriet har utarbetat en verksamhetsstrategi som sträcker sig till 2020 och som syftar till att bemöta omvärldens utmaningar.

Antalet barn i förskoleålder ökar medan antalet barn i grundskoleålder minskar. Under år 2010 kommer den åldersklass som börjar gymnasium eller grundläggande yrkesutbildning ännu att vara lika stor som för närvarande. I fråga om dem som börjar studera på högskolenivå kommer det inte heller att ske någon förändring. Andelen barn och unga med invandrarbakgrund ökar på alla utbildningsnivåer. Efterfrågan på vuxenutbildning ökar.

Det kreativa arbetet och den kreativa verksamheten och produktionen samt den digitala användningen av kulturinnehåll får ökad betydelse till följd av utvecklingen av informationssamhället. I och med att samhället blir allt mer mångskiftande och en indelning i delgrupper sker blir det en utmaning att stärka medborgarverksamheten så att den främjar den sociala gemenskapen. Den regionala differentieringen innebär en utmaning när det gäller att tillhandahålla jämlika tjänster i hela landet.

Statens regionalförvaltning förnyas från ingången av 2010. De regionala uppgifterna inom undervisningsministeriets förvaltningsområde kommer att skötas både vid regionförvaltningsverk och vid närings-, trafik- och miljöcentraler. Kommunernas försämrade ekonomi förutsätter att reformen av kommunstrukturen och av kommunernas servicestruktur fortsätter. Statsandelsgrunderna för förskole- och grundundervisning, allmänna bibliotek, allmän kulturverksamhet och grundläggande konstundervisning per invånare överförs till lagen om statsandelar till kommunerna. Undervisningsministeriet drar även i fortsättningen upp de politiska linjerna och ställer upp verksamhetsmålen och utvecklingsmålen inom de olika ansvarsområdena även om statsandelarna slås samman med finansministeriets huvudtitel. Statsunderstöden kommer fortfarande att höra till sektorministeriernas budget och förvaltning.

Förvaltningsområdets samhälleliga verkningar

Utbildnings- och vetenskapspolitiken

Det finländska välfärdssamhället grundar sig på en hög utbildningsnivå och en avgiftsfri utbildning av hög kvalitet. Lika möjligheter till en högklassig utbildning såväl inom tidig fostran som inom högskoleutbildning måste säkerställas i hela landet. Målet är att höja befolkningens utbildnings- och kompetensnivå så att utbildningsnivån närmar sig världstoppen. En effektivare vuxenutbildning kan förlänga arbetskarriärerna och senarelägga pensioneringarna.

En hög kvalitet på undervisningen och examina är en förutsättning för utbildningens verkningsfullhet, effektivitet och produktivitet. På alla utbildningsnivåer fäster man uppmärksamhet vid att ständigt höja kvaliteten på utbildningen och vid att säkerställa kvaliteten. Tyngdpunkten ligger särskilt på att förbättra kvaliteten på den grundläggande utbildningen, högskoleutbildningen och forskningen.

Målet är att

  • inlärningsresultaten inom den grundläggande utbildningen är bland de bästa vid internationella jämförelser
  • antalet stora undervisningsgrupper minskar inom den grundläggande utbildningen
  • relationstalet studerande/lärare förbättras i högskolorna
  • forskningens kvalitet och effekter ökar.
Relationstalet studerande (FTE)1)/lärare i högskolorna
  2006 2007 2008
uppskattning
2009
uppskattning
2010
uppskattning
           
Yrkeshögskolor 16,7 16,5 16,6 16,6 16,5
Universitet 8,7 8,8 8,8 8,6 8,5

1) Kalkylerat antal studerande uttryckt i heltidsstuderande (Full Time Equivalent), vid universiteten undervisnings- och forskningspersonal (exkl. kalkylerad timundervisning och platser för forskarutbildning)

Forskningens kvalitet och effekter
  2006 2007 2009
uppskattning
2010
uppskattning
         
FoU-utgifternas BNP-andel (%) 3,45 3,47 3,5 3,6
Forskningspersonalens andel av de sysselsatta (%) 2,4 2,4 2,4 2,4
Vetenskapliga publikationer per en miljon invånare (st.) 1 600 1 600 1 800 1 800

För att trygga tillgången till kunnig arbetskraft vidtas effektivare åtgärder för att utbildningen ska slutföras snabbare, utbildningens överensstämmelse med arbetslivet öka och andelen personer som inte avlägger yrkesutbildning minska. Serviceförmågan inom yrkesutbildningen stärks även i fortsättningen genom att nätverket av utbildningsanordnare utvecklas i enlighet med yrkesinstitutsstrategin. Prognostiseringen utvecklas. Åtgärder i enlighet med totalreformen av vuxenutbildningen inleds. Till utbildningen för invandrare riktas tilläggsresurser. Studiestödet främjar lika möjligheter till utbildning, förutsättningar för studier på heltid och tillgången på kunnig arbetskraft.

Målet är att

  • andelen personer som fortsätter studera direkt efter den grundläggande utbildningen och gymnasieutbildningen ökar
  • den tid som används för att avlägga examen förkortas och genomströmningen ökar
  • åldern då högskoleexamen avläggs sjunker
  • sysselsättningen bland dem som avlagt examen ökar
  • andelen av den vuxna befolkningen i arbetsför ålder som årligen deltar i utbildning uppgår till minst 60 % år 2012.
Personer som avslutar den grundläggande utbildningen och genast inleder utbildning (%)1)
  2005 2006 2007 2009
uppskattning
2010
uppskattning
           
Studerande i yrkesutbildning 40,7 41,9 43,4 44,5 45,0
— utbildning som leder till grundexamen 39,4 40,1 40,7 42,0 42,0
— förberedande utbildningar2) 1,3 1,8 2,7 2,5 3,0
Studerande i gymnasieutbildning 53,3 51,1 50,8 50,5 50,5
Studerande i grundskolans påbyggnadsundervisning 3,0 2,5 2,5 3,0 3,0
— i grundskolor 2,5 2,0 2,0 2,5 2,5
— i folkhögskolor 0,5 0,5 0,5 0,5 0,5
Utbildningar som leder till examen sammanlagt 92,7 91,2 91,5 92,5 92,5
Påbyggnadsundervisning och föreberedande utbildningar sammanlagt 4,3 4,3 5,2 5,5 6,0
Sammanlagt 96,9 95,5 96,7 98,0 98,5

1) Källa: Statistikcentralen. I fråga om år 2005 är det tal som anger utbildningar som förbereder för yrkesutbildningar en uppskattning. De tal som gäller påbyggnadsundervisning efter den grundläggande utbildningen vid folkhögskolor är för åren 2005 och 2006 uppskattningar.

2) Inkluderar även förberedande och rehabiliterande undervisning och handledning för handikappade, utbildning som förbereder för grundläggande yrkesutbildning för invandrare, undervisning i huslig ekonomi samt orienterande och förberedande utbildning i anslutning till grundläggande yrkesutbildning (Yrkesstart).

Sysselsättning och fortsatta studier bland dem som avlagt examen (%)1)
  2005 2006 2007 2009
uppskattning
2010
uppskattning
           
Studentexamen 80,9 71,4 74,5 75,0 78,0
sysselsatta2) 42,1 42,5 45,7 42,0 41,0
i fortsatta studier 38,8 29,9 28,8 33,0 37,0
Yrkesinriktad grundexamen 75,5 76,7 78,4 77,5 77,5
sysselsatta 66,3 67,5 70,1 68,5 68,5
i fortsatta studier 9,2 9,2 8,3 9,0 9,0
Yrkes- eller specialyrkesexamen 86,6 87,0 89,6 89,0 89,0
sysselsatta 83,5 83,6 86,4 85,5 85,5
i fortsatta studier 3,1 3,4 3,2 3,5 3,5
Yrkeshögskoleexamen 88,5 89,3 90,6 90,3 90,3
sysselsatta 84,6 85,5 87,3 86,5 86,5
i fortsatta studier 3,9 3,8 3,3 3,8 3,8
Universitetsexamen 88,6 89,9 89,5 90,0 91,0
sysselsatta 84,3 85,0 85,0 85,0 86,0
i fortsatta studier 4,3 4,9 4,5 5,0 5,0
Doktorsexamen          
sysselsatta 83,4 80,5 79,4 81,0 82,0

1) Källa: Statistikcentralen. Anger situationen i fråga om sysselsättning och placering i fortsatta studier i slutet av året. I granskningen ingår examina som avlagts före slutet av juli ifrågavarande år och under de tre föregående åren.

2) Varav sysselsatta studerande var 57,3 % år 2005 och 30,5 % år 2006 och 31,8 % år 2007.

Medelåldern för dem som avlagt högskoleexamen (median)1)
  2005 2006 2007 2009
uppskattning
2010
uppskattning
           
Yrkeshögskoleexamen 25,1 25,2 25,1 24,9 24,8
Högre högskoleexamen 27,3 27,4 27,5 27,1 27,0

1) Källa: Statistikcentralen. Gäller i fråga om yrkeshögskolor ungas utbildning.

Utexaminering1)
  2006 2007 2008 uppskattning 2009 uppskattning 2010
uppskattning
           
Gymnasium 88,0 88,0 88,0 88,5 89,0
Grundläggande yrkesutbildning2) 69,5 69,5 69,5 70,0 70,5
Yrkeshögskola3) 65,2 64,7 64,8 65,0 67,0
Universitet 64,7 64,9 65,0 66,0 68,0

1) Den andel studerande som avlagt examen av det sammanlagda antalet studerande som avlagt examen och studerande som avbrutit studierna under läsåret. Källa: Statistikcentralen

2) Läroplansbaserad utbildning vid läroanstalter

3) Ungas utbildning

Utvecklingen av universiteten och yrkeshögskolorna fortsätter utifrån dualmodellen, som grundar sig på skilda examina och uppgifter. Målet är att öka den internationella spetskompetensen och skapa högskoleenheter med en starkare och verkningsfullare kompetensnivå. Universitetens strukturer utvecklas och den ekonomiska och administrativa autonomin stärks.

Målet är att

  • undervisningens och forskningens kvalitet och effekter ökar
  • den internationella rörligheten bland undervisnings- och forskningspersonalen samt studerandena vid högskolorna ökar
  • högskolornas resultat förbättras.
Resultat av högskolornas verksamhet och rörlighet bland studerande
  2006 2007 2008 2009
uppskattning
20101)
uppskattning
           
Examen/ lärare (yh) 3,30 3,30 3,46 3,46 3,50
Vetenskapliga publikationer /undervisnings- och forskningspersonal (universitet) 1,85 1,89 .. 1,97 2,40
Doktorsexamina/professorer (universitet) 0,62 0,67 0,67 0,69 0,70
Högre högskoleexamina/undervisnings- och forskningspersonal2) 0,95 1,02 1,64 1,02 1,02
Utländska examensstuderande (universitet, yh) 9 978 11 188 .. 13 400 17 180
Utbytesstuderande (till och från Finland, över 3 mån., universitet och yh) 16 536 16 436 17 272 17 600 19 936

1) Siffrorna för 2010 är i fråga om internationaliseringen genomsnittliga mål för åren 2010—2012 och i fråga om nyckeltalen målbilden fram till 2012.

2) Den stora ökningen av antalet högre högskoleexamina 2008 har sin förklaring i utgången av övergångsperioden för examensstrukturreformen.

Tillgången till behörig och kunnig undervisningspersonal måste säkerställas. För att uppnå detta mål ser man till att lärarutbildningen är tillräcklig och förbättrar lärarnas arbetsförhållanden. Samtidigt förbättras lärarnas möjligheter till kontinuerlig kompetensutveckling. För utbildningsanordnarna införs en fortbildningsskyldighet.

Målet är att

  • behörighetssituationen bland lärare förbättras
  • intresset för lärarutbildning bibehålls så att antalet sökande till klasslärarutbildning är minst 5 000 per år.
Lärarnas behörighet1)
  2005
utfall
2008
uppskattning
2009
mål
2010
uppskattning
         
Behöriga lärare inom den allmänbildande utbildningen, % 88 88 89 90
Behöriga lärare inom den grundläggande yrkesutbildningen, % 76 77 78 79

1) Lärare i huvudsyssla

Förverkligandet av målen bedöms också med avseende på kön.

Personalens deltagande i fortbildning inom undervisningsväsendet
  20081)
utfall
2009
uppskattning
2010
uppskattning
       
Grundläggande utbildning och gymnasieutbildning 21 550 21 000 33 700
Grundläggande yrkesutbildning och yrkesinriktad vuxenutbildning 4 540 4 500 5 900
Fritt bildningsarbete 680 640 900

1) Utbildningsstyrelsen + länsstyrelserna

Studerande och examina
  2005 2006 2007 2008 2009
uppskattning
2010
uppskattning
             
Förskoleundervisning            
— antal studerande 57 940 57 930 57 510 56 650 57 800 58 000
Grundläggande utbildning            
— nya studerande 57 550 58 000 57 650 57 030 56 700 56 500
— studerande som fått avgångsbetyg 63 760 65 790 65 570 66 810 65 700 65 000
— antal studerande 578 110 568 720 560 610 551 710 545 000 540 000
Gymnasieutbildning            
— nya studerande 39 550 39 400 38 520 38 500 38 500 38 000
— avlagda studentexamina1) 34 060 32 790 33 100 32 600 33 000 33 000
— antal studerande 116 350 114 140 112 390 110 180 111 000 110 000
Grundläggande yrkesutbildning2)            
— nya studerande 61 860 64 710 68 000 70 000 70 600 71 500
— avlagda examina 37 220 37 280 38 860 40 500 42 800 44 200
— antal studerande3) 146 250 150 450 156 860 161 760 157 250 159 450
Yrkesinriktad tilläggsutbildning4)            
— nya studerande 29 170 31 000 33 500 32 500 34 300 34 450
— avlagda examina 14 320 16 170 18 100 17 700 18 500 18 520
— antal studerande i utbildning vid läroanstalter5) 28 400 33 840 35 000 34 000 35 840 36 000
— antal studerande i läroavtalsutbildning 19 770 22 150 24 500 27 231 27 200 27 300
Grundexamina vid yrkeshögskolor6)            
— studerande som inlett sina studier7) 33 260 32 370 32 120 32 590 33 500 34 500
— avlagda examina 21 140 20 767 20 570 20 951 21 400 21 800
— antal studerande 116 700 115 760 114 730 113 390 114 400 115 400
Högre yrkeshögskoleexamina2)            
— studerande som inlett sina studier 630 1 380 1 770 1 990 2 400 2 400
— avlagda examina 180 150 362 681 1 300 1 798
— antal studerande 1 050 2 070 3 300 4 380 4 800 5 400
Grundexamina vid universitet8)            
— nya studerande 20 786 20 150 19 648 19 643 19 600 19 600
— avlagda lägre högskoleexamina 2 913 3 814 5 879 13 876 10 000 12 000
— avlagda högre högskoleexamina 12 920 13 128 13 884 21 825 14 400 14 900
— antal studerande 151 030 152 165 152 196 140 558 140 000 140 000
Doktorsexamina vid universitet 1 422 1 409 1 524 1 526 1 590 1 600

1) IB-gymnasieexamina och Reifeprüfungexamina ingår inte.

2) Omfattar sådan utbildning som ordnas som läroplansbaserad utbildning och som utbildning som förbereder för fristående examen vid läroanstalter och i läroavtalsform och som leder till en yrkesinriktad grundexamen.

3) Inkluderar även studerande i annan utbildning än sådan som leder till examen.

4) I fråga om nya studerande och avlagda examina ingår sådan utbildning vid läroanstalter och i läroavtalsform som förbereder för yrkesexamen och specialyrkesexamen.

5) Uppgifterna om antalet studerande baserar sig på Statistikcentralens datainsamling.

6) Källa databasen AMKOTA, antalet närvarande studerande 20.9.

7) I antalen för 2009 och 2010 syns effekterna av det s.k. stimulanspaketet.

8) Inbegriper studerande för lägre och högre högskoleexamen och dessa examina, källa databasen KOTA.

Konst- och kulturpolitiken

Enligt den kulturpolitiska strategin 2020 är målet att skapa förutsättningar för att utveckla konsten, kulturen och kreativiteten samt kulturarvet och på så sätt stödja mångfalden och delaktigheten i samhället.

Mål för de samhälleliga verkningarna:

  • Genom att förbättra verksamhetsförutsättningarna och sysselsättningssituationen för dem som utför kreativt arbete och främja tillgången till kultur och information samt bevarandet och en aktiv användning av kulturarvet stärks kulturgrunden och bildningens effekter.
  • Den kreativa ekonomin, tillgången på kulturtjänster och produktionen av kulturinnehåll stärks regionalt och lokalt i syfte att att utveckla regionerna och livsmiljöerna.
  • Genom att öka tillgången till konst och kultur, stödja utnyttjandet av kulturtjänster och öka möjligheterna till deltagande ökar delaktigheten och den sociala gemenskapen bland medborgarna.
  • Genom att främja produktionen och spridningen av kulturinnehåll liksom även kulturekonomin, kulturexporten och kulturutbytet samt genom att utveckla ett fungerande upphovsrättssystem och förbättra förutsättningarna för kulturföretagsamhet stärks konkurrenskraften.
Nyckeltal för konsten och kulturen
  2007
utfall
2008
utfall
2010
uppskattning
       
Stärkande av kulturgrunde      
— Statens stöd till konsten, mn euro 278,3 312,2 383,6
— Anvisade årsverken till museer 1 158 1 158 1 183
— Antal huvudbibliotek och biblioteksfilialer 837 833 833
— Andelen böcker som anskaffats med stöd till inköp av kvalitetslitteratur med liten spridning av de allmänna bibliotekens bokanskaffningar, % 2,8 2,6 2,6
       
Personer som utför kreativt arbete      
— Stipendier och understöd som staten beviljat konstnärer, 1 000 euro 19 582 20 201 21 600
— Anvisade årsverken till teatrar 2 469 2 469 2 469
— Anvisade årsverken till orkestrar 1 033 1 033 1 033
— Andelen arbetskraft inom kulturbranscherna av det totala antalet sysselsatta, % 4,25 .. 4,25
— Antalet konstnärspensioner sammanlagt (31.12.) 1 049 1 038 1 027
— Antal pensioner (35 st./år) som motsvarar nya konstnärspensioner i förhållande till antalet sökande, % 7,48 6,96 6,85
       
Kulturen och medborgarna      
— Besökare på teatrar med rätt till statsandel och besökare på Kansallisteatteri, 1 000 personer 2 768 2 647 2 700
— Antalet besökare i museer med rätt till statsandel och i andra museer som sköts som huvudsyssla, 1 000 personer 4 597 5 178 4 900
— Åhörare på orkestrar med rätt till statsandel och åhörare på Radions Symfoniorkester och Nationaloperan, 1 000 personer 871 1 029 1 050
— Premiärer på inhemska långfilmer 14 15 17
— Antal biobesökare vid inhemska filmer, 1 000 personer 1 514 1 586 1 600
— Den totala utlåningen vid inhemska bibliotek, 1 000 st. 100 863 99 260 99 500
— Fysiska biblioteksbesök, 1 000 st. 57 272 55 611 56 000
— Biblioteksbesök på nätet, 1 000 st. 37 652 45 957 50 000
— Besök på kulturevenemang, 1 000 personer 2 028 1 920 2 030
       
Kultur och ekonomin      
— Kulturens %-andel av värdestegringen (bnp) 3,13 .. 3,2
— Beviljade statsgarantier, 1 000 euro 131 666 251 078 250 000
— Kultursektorns andel av hela den ekonomiska produktionen, % 3,27 3,3 (uppskattning 3,3
       

Idrottspolitiken

Genom idrottspolitiken främjas motionsrelaterade levnadsvanor, stärks delaktigheten och den sociala gemenskapen samt stöds en etiskt hållbar tävlings- och elitidrott.

Främjande av motionsrelaterade levnadsvanor

Medborgare som inte motionerar tillräckligt uppmuntras till att motionera regelbundet under hela livet i syfte att främja hälsan och funktionsförmågan. Tyngdpunkten ligger på barn och unga, personer i dålig kondition, överviktiga män och personer med specialbehov. I samhällsplaneringen betonas motionsmiljön. Befolkningsgrupper med specialbehov beaktas i en motionsmiljö som är gemensam och öppen för alla. Målen förverkligas genom program för hälsofrämjande motion, genom understöd till idrotts- och andra organisationers verksamhet och genom byggande av idrottsanläggningar som tjänar breda befolkningsgrupper. Motions- och idrottsforskningen inriktas på att producera information om befolkningens motionsbeteende och om de faktorer som är orsaken till att man inte motionerar.

Stärkande av delaktigheten och den sociala gemenskapen

Förutsättningar för utveckling av lokal verksamhet skapas genom att rikta stöd till verksamheten inom föreningar för motion och idrott samt till lokalt samarbete. Utbildnings- och handledningsverksamhetens kvalitet förbättras i verksamheten för barn och unga, hobby- och hälsomotionen samt tävlings- och elitidrotten. Med hjälp av motion och idrott främjas inklusionen och integreringen av invandrare.

Stödjande av etisk elitidrott som känner samhällsansvar

Verksamhetsförutsättningarna för resultatinriktad elitidrott förbättras. Man stöder åtgärder som ökar tränarnas kompetens och idrottsutövarnas träningsmöjligheter samt integreringen av handikappidrott på elitnivå liksom även åtgärder för att söka och arrangera internationella idrottsevenemang. Man skapar också förutsättningar för en effektivare antidopningsverksamhet och för yrkesutbildning för idrottare.

Nyckeltal för idrottsverksamheten
  2007
utfall
2008
utfall
2010
uppskattning
       
Främjande av motionsrelaterade levnadsvanor      
Personer i åldern 15—64 år som motionerar tillräckligt ur hälsosynpunkt (minst 2 ggr/v), %1)      
— män 67,5 67 68
— kvinnor 72,8 73 74
Stärkande av delaktigheten och den sociala gemenskapen2)      
Deltagare i medborgarverksamhet inom motion och idrott, mn 1,1 1,1 1,1
Deltagande i föreningsverksamhet bland barn och unga (6—18 år)      
—antal 430 000 430 000 430 000
— andel i % av dem som deltar i medborgarverksamhet 43 43 45
Stödjande av etisk elitidrott som känner samhällsansvar      
Idrottsstipendier 79 95 105

1) Källa: 2006 och 2008 Folkhälsoinstitutet (AVTK), 2010 UVM

2) Källa: Nationella idrottsundersökningen (FI), Ung i Finland, 2009

Ungdomsarbetet och ungdomspolitiken

I enlighet med ungdomslagen (72/2006) ska målen för ungdomsarbetet och ungdomspolitiken förverkligas inom tre resultatområden: främjande av ett aktivt medborgarskap hos de unga, stärkande av de ungas sociala identitet samt förbättrande av de ungas uppväxt- och levnadsvillkor. Samtidigt genomförs regeringens barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogram inom området för ungdomsarbete. Unga med invandrarbakgrund beaktas genomgående i samband med stödåtgärder inom ungdomsarbetet och ungdomspolitiken.

Stöd till ett aktivt medborgarskap hos de unga

Målet när det gäller ett aktivt medborgarskap hos de unga är att utveckla en målinriktad verksamhet bland unga i samhället. Ett aktivt medborgarskap främjas genom att man skapar förutsättningar för alla unga att ha egna fritidssysselsättningar, vara medlem i sammanslutningar och kunna påverka i samhället. Mekanismerna för ungas deltagande och inflytande samt för hörande av unga utvecklas. Målet är att de unga röstar lika aktivt som resten av befolkningen i nationella val.

Stärkande av de ungas sociala identitet

Åtgärder som förbättrar de ungas livskompetens vidtas. Verkstadsverksamheten för unga har som mål att förbättra de ungas beredskap för vardagen och arbetslivet och att minska ungdomsarbetslösheten. Verksamheten effektiviseras med hjälp av uppsökande verksamhet med personer som arbetar i par. Syftet är att genom förebyggande arbete mot rusmedels- och narkotikabruk minska ungas bruk av och intresse att prova på alkohol och narkotika.

Förbättrande av de ungas uppväxt- och levnadsvillkor

De ungas uppväxt- och levnadsvillkor förbättras genom att statsrådet driver en effektivare generationspolitik i fråga om de unga så att de ungas och övriga befolkningsgruppers levnadsvillkor är på samma nivå. Statsrådets barn- och ungdomspolitiska utvecklingsprogram, som färdigställdes år 2007, genomförs, följs och utvärderas. De ungas levnadsvillkor följs med hjälp av register över ungas levnadsvillkor.

Nyckeltal för ungdomsarbetet
  2007
utfall
2008
utfall
2010
uppskattning
       
Aktivt medborgarskap för unga      
Antal organisationer inom ungdomsverksamhet som fått understöd 106 105 105
Medlemmar i organisationer (pers.) 850 000 850 000 850 000
       
Stärkande av de ungas sociala identitet      
Verkstäder för unga, antal 200 200 1801)
Unga i verkstäder, antal/år 8 081 9 000 10 000
Unga som fått studieplats eller arbete eller deltar i annan ledd verksamhet, % 74 70 70
Antal arbetslösa unga 22 200 22 550 36 000
       
Förbättrande av de ungas uppväxt- och levnadsvillkor      
Kommuner som ingår i informations- och rådgivningsverksamheten för unga (antal) 230 240 250
Unga som omfattas av verksamheten (%) 71 82 90

1) Kommunsammanslagningarna minskar antalet kommuner.

Kyrkliga ärenden

Till undervisningsministeriets ansvarsområde hör den evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkosamfundet och andra religionssamfund. Till ansvarsområdet hör även det allmänna ordnandet av begravningsväsendet, där utgångspunkten är religionsfrihet och jämlikhet samt värdighet och vördnad.

Undervisningsministeriets mål är att garantera gynnsamma verksamhetsförutsättningar för evangelisk-lutherska kyrkan, ortodoxa kyrkosamfundet och andra religionssamfund och att främja möjligheterna till religionsbekännelse och religionsutövning och att på andra sätt främja religionsfriheten.

Internationellt samarbete

Genom att utnyttja det rådande internationella intresset och de finländska utbildningsanordnarnas och andra aktörers höga kompetensnivå främjas exporten av finländsk utbildning och finländskt kunnande.

Man påverkar i Europeiska unionen och i internationella organisationer i syfte att främja Finlands i mål i ärenden som gäller utbildnings- och forskningspolitik, kulturpolitik, audiovisuell politik samt idrotts- och ungdomspolitik.

Anslag för statsandelar inom undervisningsministeriets förvaltningsområde (1 000 euro)
      2009    
    2008 ordinarie 2010 2009/2010
    bokslut budget budgetprop. förändring
           
29.10.30 Allmänbildande utbildning 543 549 685 500 729 727 44 227
29.10.34 Byggande av skolor 57 400 55 700 55 700 0
29.20.30 Yrkesutbildning 561 200 624 809 652 425 27 616
29.30.30 Fritt bildningsarbete 152 090 157 569 162 716 5 147
29.30.31 Yrkesinriktad tilläggsutbildning 126 113 135 461 146 969 11 508
29.30.32 Läroavtalsutbildning 141 116 126 237 135 069 8 832
29.30.51 Särskilda yrkesläroanstalter 18 494 19 684 20 157 473
29.40.30 Yrkeshögskolor 376 425 390 472 402 810 12 338
29.80.30 Bibliotek 3 257 3 832 4 415 583
29.80.31 och 52 Teatrar och orkestrar 56 972 67 938 78 736 10 798 
29.80.32 och 52 Museer 25 192 30 875 37 569 6 694
29.80.33 Kommunernas kulturverksamhet 106 106 106 0
29.80.34 Byggande av bibliotek 5 800 5 400 5 000 -400
29.90.50 och 52 Idrottsutbildningscenter 15 973 16 183 16 568 385
29.90.50 Kommunernas idrottsväsende 16 996 18 794 18 886 92
29.91.50 Kommunernas ungdomsarbete 7 272 7 539 7 815 276
Sammanlagt   2 107 955 2 346 099 2 474 668 128 569
           
Bedömning av fördelningen av statsandelarna        
           
Kommuner och samkommuner 992 847 1 048 272 1 165 569 60 556
— Kommunerna -239 276 -251 585 -280 902 -14 594
— Samkommunerna 1 232 123 1 299 857 1 446 471 75 150
Privata 1 115 108 1 182 093 1 309 099 68 013

Statsandelsprocenten för undervisningsväsendet år 2010 är 41,89.

Anslagen för statsandelar för förskoleundervisning och grundläggande utbildning, biblioteks- och kulturverksamhet och grundläggande konstundervisning enligt antalet invånare, sammanlagt ca 1 570 miljoner euro, har med hänvisning till motiveringen till kapitel 28.90 överförts till finansministeriets huvudtitel och ingår i statsandelen för ordnande av kommunernas basservice.

Tippnings- och penninglotterivinstmedel

I enlighet med lotterilagen (1047/2001) används avkastningen av penninglotterier och tippnings- och vadhållningsspel för att främja idrott och fysisk fostran, vetenskap, konst och ungdomsarbete. Vinstmedlen från tippning utgör en viktig finansieringskälla inom vetenskapens, konstens, idrottens och ungdomsarbetets område. I enlighet med lotterilagen tas i statsbudgeten varje år in ett anslag som uppskattas motsvara vinsten under räkenskapsperioden i fråga för den penningspelsammanslutning som ordnar ovan nämnda spel samt de amorteringar och räntor som inflyter på lån som beviljats av vinstmedlen.

Oy Veikkaus Ab:s egentliga intäkter för år 2010 uppskattas till 462,7 miljoner euro, dvs. 11,8 % mer än i budgeten för 2009. Detta beror på att intäktskalkylen baserar sig på en reellare uppskattning av utvecklingen av Veikkaus Ab:s intäkter. De beräknade intäkterna har fördelats mellan förmånstagarna i det förhållande som anges i den lag som gäller tippningsvinstmedel.

Av vinstmedlen föreslås ett belopp på 89,9 miljoner euro bli beviljat under moment 29.40.53 för stöd till vetenskapen, 197,9 miljoner euro under moment 29.80.52 för stöd till konsten, 128,5 miljoner euro under moment 29.90.50 för stöd till idrotten och 46,2 miljoner euro under moment 29.91.50 för stöd till ungdomsfostringsarbetet. Statsandelarna för bibliotek finansieras inte längre år 2010 med tippningsvinstmedel för konst.

Den statliga finansieringen av vetenskap, konst, idrott och ungdomsarbete under kapitlen 29.40, 80, 90 och 91 föreslås år 2010 uppgå till 921,4 miljoner euro, varav 462,7 miljoner euro, dvs. 50,2 %, beviljas av tippningsvinstmedel.

Tippningsvinstmedel och övriga anslag som beviljats för samma ändamål, mn euro
  2003
bokslut
2004
bokslut
2005
bokslut
2006
bokslut
2007
bokslut
2008
bokslut
2009
budget
2010
budgetprop.
                 
Statsandel för bibliotekens driftskostnader 86,6 87,3 89,8 90,8 110,6 115,2 119,5 0
— tippningsvinstmedel 58,6 59,0 48,5 39,9 36,5 24,7 13,1 0
— budgetmedel 28,0 28,3 41,3 50,9 74,1 90,5 106,4 01)
                 
Vetenskap 210,5 239,9 239,8 261,3 270,6 283,7 326,5 348,1
— tippningsvinstmedel 75,8 75,7 75,7 79,5 76,6 77,1 81,3 89,9
— budgetmedel 134,7 163,8 164,1 181,8 194,0 206,6 245,2 258,2
                 
Konst 228,0 243,2 260,0 274,3 281,6 311,2 350,3 383,5
— tippningsvinstmedel 130,1 128,6 136,8 150,4 152,3 164,5 178,8 197,9
— budgetmedel 97,9 114,6 123,2 123,9 129,3 146,7 171,5 185,6
                 
Idrott 85,8 90,0 93,1 99,1 101,4 106,7 119,4 130,3
— tippningsvinstmedel 83,9 88,1 90,0 97,8 100,1 104,0 116,1 128,5
— budgetmedel 1,9 1,9 3,1 1,3 1,3 2,7 3,3 1,8
                 
Ungdom 22,3 30,8 34,3 39,9 42,7 47,0 52,2 59,2
— tippningsvinstmedel 20,7 28,6 31,5 35,2 36,0 37,4 41,8 46,2
— budgetmedel 1,6 2,2 2,8 4,7 6,7 9,6 10,4 13,0
                 
Tippningsvinstmedel sammanlagt utan bibliotek 310,5 321,0 334,0 362,9 365,0 383,2 417,9 462,7
Tippningsvinstmedel sammanlagt 369,1 380,0 382,5 402,8 401,5 407,9 431,0 462,7

1) Statsandelen för bibliotekens driftskostnader finansieras från och med 2010 med anslag under finansministeriets huvudtitel.

Anslag som reserverats för vissa ändamål ur tippningsvinstmedel och ur andra moment i budgeten (euro)
  Tippningsvinstmedel Allmänna
budgetmedel
Sammanlagt
       
Omkostnader för Forskningscentralen för de inhemska språken 2 712 000 2 530 000 5 242 000
Finlands Akademis forskningsanslag 59 030 000 212 099 000 271 129 000
Statsandelar och statsunderstöd för teatrar och orkestrar 38 148 000 40 588 000 78 736 000
Statsandelar och statsunderstöd för museer 18 162 000 19 407 000 37 569 000
Idrottsutbildningscenter 18 295 000 3 709 000 22 004 000
Utvecklande av verkstadsverksamhet för unga och förhindrande av utslagning 1 400 000 11 023 000 12 423 000

Förvaltningsområdets informationsförvaltning

Genomförandet av informationsförvaltningsstrategin för undervisningsministeriets förvaltningsområde 2006—2015 fortsätter. I enlighet med informationsförvaltningsstrategins riktlinjer stärks den gemensamma kunskapsbasen för undervisningen, forskningen och kulturen. Nya tjänster tillhandahålls i elektronisk form. Inom förvaltningsområdet övergår man i all verksamhet inom förvaltningen och ämbetsverk emellan till elektronisk kommunikation och elektronisk förvaltning. Informationsförvaltningens kostnadseffektivitet förbättras alltjämt. Centrala metoder är ökad användning av gemensamma tjänster och andra resurser och samarbete vid anskaffningar.

Projekt i enlighet med informationsförvaltningsstrategin år 2010 är: Elektronisk ärendehantering, tjänster för arbetsgrupper och projekt som gäller långtidsförvaring av elektroniskt material.

Produktivitetsprogrammets verkningar

En ökad produktivitet inom den offentliga sektorn utgör en del av regeringens ekonomisk-politiska strategi enligt regeringsprogrammet. För åtgärderna i produktivitetsprogrammet redogörs närmare i samband med de berörda kapitlen. I och med universitetsreformen hör personalen vid universitet och övningsskolor inte längre till statens budgetekonomi, som gäller statens ämbetsverk.

Inom undervisningsministeriets förvaltningsområde genomförs produktivitetsfrämjande åtgärder, som medför en sammanlagd minskning av behovet av personal motsvarande ca 536 årsverken år 2010.

Minskning av antalet årsverken inom undervisningsministeriets förvaltningsområde 2010
   
Undervisningsministeriet -6,0
Utbildningsstyrelsen -12,4
Statliga allmänbildande läroanstalter -0,8
Statliga yrkesläroanstalter -0,6
Utbildningscentret för undervisningssektorn Opeko1) -60,5
Universitet2) -250,0
Övningsskolor2) -16,2
Universitetens servicecenter Certia1) -160,0
Finlands Akademi -4,0
Arkivverket -3,0
Forskningscentralen för de inhemska språken -2,4
Depåbiblioteket -0,6
Statens konstmuseum -4,4
Museiverket -12,0
Biblioteket för synskadade -3,0
Sammanlagt -535,9

1) Utbildningscentret för undervisningssektorn Opeko och Universitetens servicecenter Certia bolagiseras.

2) Universitetens och övningsskolornas produktivitetsmål tas in i grunderna för beviljande av statsbidrag för de universitet som inrättas enligt den nya organisationsformen.

Bedömning av könskonsekvenserna i samband med budgetpropositionen för 2010

Över hälften av anslagen inom undervisningsministeriets förvaltningsområde är överföringsutgifter och deras konsekvenser för jämställdheten är beroende av finansieringsmottagarnas beslut.

I de unga åldersgrupperna är skillnaden mellan kvinnors och mäns utbildningsnivå till kvinnornas klara fördel. Att inte genomgå den grundläggande utbildningen, inte fortsätta studera efter den grundläggande utbildningen eller att avbryta yrkesutbildning eller högskoleutbildning är typiskt i synnerhet för pojkelever och manliga studerande. Genom att förbättra kvaliteten på den grundläggande utbildningen, ha flexibel grundläggande utbildning som praxis, utveckla den utbildning som förbereder för yrkesutbildning (yrkesstart) och öka studieplatserna inom yrkesutbildningen bedöms i synnerhet den andel av befolkningen som inte har yrkesutbildning minska på lång sikt och därigenom även skillnaderna i kvinnors och mäns utbildningsnivå.

Flickornas och pojkarnas segregerade studieval upprätthåller segregationen i arbetslivet. Man vidtar fortsatta åtgärder för att påverka flickornas och pojkarnas studieval.

Den kultur-, idrotts- och ungdomspolitiska verksamheten är i regel könsneutral. Däremot är främjande av jämställdhet enligt idrottslagen utgångspunkten i t.ex. strategin för statsunderstöd för idrottsverksamhet, vilket beaktas i understödskriterierna. I idrottsverksamheten läggs särskild vikt vid att beakta könsaspekten i utvecklandet av utbildningen för tränare och instruktörer. Inom ungdomsarbetet kan finansieringen vid behov särskilt riktas till projekt som gäller flickor och pojkar. I takt med att den kulturella mångfalden ökar kommer behovet av differentierad verksamhet att öka.

Med hjälp av statistik och undersökningar följer undervisningsministeriet könskonsekvenserna av förvaltningsområdets verksamhet och beaktar dessa då budgeten görs upp.

Förvaltningsområdets fullmakter enligt moment (mn euro)
  2009
ordinarie
budget
2010
budgetprop.
       
29.10.34 Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (förslagsanslag)    
  —fullmakt för anläggningsprojekt inom den allmänbildande utbildningen 71,00 38,00
  —fullmakt för fastställande av omfattningen 55,00 55,00
29.30.52 Statsunderstöd för det fria bildningsarbetets anläggningskostnader (förslagsanslag)    
  —fullmakt för anläggningsprojekt 1,00 1,00
  —fullmakt för fastställande av omfattningen 1,50 1,50
29.40 Högskoleundervisning och forskning    
  — fullmakt för Finlands Akademis forskningsprojekt 258,50 361,46
29.80.34 Statsandel och statsunderstöd för anläggningskostnaderna för allmänna bibliotek (reservationsanslag 3 år)    
  —fullmakt för anläggningsprojekt 4,50 4,00
  —fullmakt för fastställande av omfattningen 3,50 3,50
29.80.54 Statsunderstöd för konst- och kulturinstitutioners lokalinvesteringar (fast anslag)    
  — statsunderstöd för grundlig renovering av Svenska teatern - 30,00
29.80.75 Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet(reservationsanslag 3 år)    
  —fullmakt för ombyggnad och småprojekt 1,80 1,60

Förvaltningsområdets anslag 2008—2010

    År 2008
bokslut
1000 €
År 2009
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2010
budgetprop.
1000 €

Ändring 2009—2010
    1000 € %
             
01. Förvaltning, kyrkliga ärenden och gemensamma utgifter inom ansvarsområdet 274 408 215 277 118 405 - 96 872 - 45
01. Undervisningsministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 25 922 26 615 26 021 - 594 - 2
02. Utbildningsstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 22 864 21 039 21 497 458 2
03. Omkostnader för centret för internationell mobilitet och internationellt samarbete CIMO (reservationsanslag 2 år) 8 352 8 773 8 759 - 14 - 0
04. Utvärdering av utbildningen och högskolorna (reservationsanslag 2 år) 2 289 2 289 0
21. Internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år) 4 686 4 061 4 511 450 11
22. Vissa dispositionsrättsersättningar (reservationsanslag 3 år) 14 563 14 563 15 313 750 5
29. Mervärdesskatteutgifter inom undervisningsministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 142 896 135 000 30 800 - 104 200 - 77
50. Vissa understöd (fast anslag) 585 585 585
51. Understöd för kyrklig och religiös verksamhet (fast anslag) 2 571 2 524 2 547 23 1
(62.) Statlig medfinansiering för undervisningsministeriets vidkommande för projekt i vilka EU:s strukturfonder deltar (förslagsanslag) 49 148
66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag) 2 021 2 117 2 083 - 34 - 2
(70.) Anskaffning av inventarier (reservationsanslag 3 år) 800
88. Aktieförvärv (reservationsanslag 2 år) 4 000 4 000 0
10. Allmänbildande utbildning 667 190 813 434 842 687 29 253 4
01. Omkostnader för statlig allmänbildande utbildning (reservationsanslag 2 år) 49 305 54 742 45 219 - 9 523 - 17
02. Studentexamensnämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 15 2 6 4 200
20. Utvecklande av den allmänbildande utbildningen (reservationsanslag 2 år) 16 299 16 144 10 889 - 5 255 - 33
30. Statsandel och statsunderstöd för den allmänbildande utbildningens driftskostnader (förslagsanslag) 543 550 685 500 729 727 44 227 6
34. Statsandel och statsunderstöd för läroanstalternas anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år) 57 400 55 700 55 700
51. Statsunderstöd till organisationer (fast anslag) 621 1 346 1 146 - 200 - 15
20. Yrkesutbildning 600 816 637 694 665 115 27 421 4
01. Omkostnader för statlig yrkesutbildning (reservationsanslag 2 år) 35 156 8 425 8 300 - 125 - 1
20. Inlärning på arbetsplatser (reservationsanslag 2 år) 3 026 3 026 3 026
21. Utvecklande av yrkesutbildningen (reservationsanslag 2 år) 1 434 1 434 1 364 - 70 - 5
30. Statsandel och statsunderstöd för yrkesutbildningens driftskostnader (förslagsanslag) 561 200 624 809 652 425 27 616 4
30. Vuxenutbildning 471 754 475 200 501 774 26 574 6
20. Undervisningsväsendets personalutbildning och vissa andra utgifter (reservationsanslag 2 år) 14 209 15 359 24 233 8 874 58
21. Utvecklande av vuxenutbildningen (reservationsanslag 2 år) 9 304 10 104 3 010 - 7 094 - 70
30. Statsandelar för driftskostnader för läroanstalter för fritt bildningsarbete (förslagsanslag) 152 090 157 569 162 716 5 147 3
31. Statsandel och statsunderstöd för yrkesinriktad tilläggsutbildning (förslagsanslag) 126 113 135 461 146 969 11 508 8
32. Statsandel och statsunderstöd för läroavtalsutbildning (förslagsanslag) 141 116 126 237 135 069 8 832 7
51. Statsandelar för särskilda yrkesläroanstalters driftskostnader (förslagsanslag) 18 494 19 684 20 157 473 2
52. Statsunderstöd för det fria bildningsarbetets anläggningskostnader (reservationsanslag 3 år) 1 000 1 000 1 000
53. Statsunderstöd till organisationer (fast anslag) 9 428 9 786 8 620 - 1 166 - 12
40. Högskoleundervisning och forskning 2 397 886 2 574 415 2 594 849 20 434 1
01. Finlands Akademis omkostnader (reservationsanslag 2 år) 34 968 36 171 9 333 - 26 838 - 74
02. Arkivverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 19 032 21 115 20 465 - 650 - 3
03. Omkostnader för Forskningscentralen för de inhemska språken (reservationsanslag 2 år) 2 681 2 645 2 530 - 115 - 4
04. Depåbibliotekets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 1 573 1 587 1 615 28 2
05. Omkostnader för universitetens servicecentral (reservationsanslag 2 år) 15 000 8 000 10 - 7 990 - 100
20. Gemensamma utgifter inom högskoleväsendet och vetenskapens område (reservationsanslag 3 år) 35 025 25 320 21 436 - 3 884 - 15
30. Statsandel och statsunderstöd för kommunala och privata yrkeshögskolors driftskostnader (förslagsanslag) 376 425 390 472 402 810 12 338 3
50. Statlig finansiering av universitetens verksamhet (reservationsanslag 2 år) 1 485 863 1 574 203 1 672 394 98 191 6
51. Finlands Akademis forskningsanslag (reservationsanslag 3 år) 137 433 169 941 209 099 39 158 23
53. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av vetenskapen (förslagsanslag) 77 034 81 256 89 964 8 708 11
66. Finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag) 12 852 13 705 15 193 1 488 11
87. Statlig finansiering för Aalto-universitetets kapital (fast anslag) 200 000 200 000 100 000 - 100 000 - 50
88. Statlig finansiering till stiftelsen för Tammerfors tekniska universitets kapital (fast anslag) 50 000 50 000
(50.) Undervisning och forskning vid universitet
(60.) Vetenskap
70. Studiestöd 782 752 870 973 890 413 19 440 2
01. Omkostnader för besvärsnämnden för studiestöd (reservationsanslag 2 år) 668 685 699 14 2
52. Statsgaranti för studielån (förslagsanslag) 39 195 25 500 32 500 7 000 27
55. Studiepenning och bostadstillägg (förslagsanslag) 678 314 776 394 789 020 12 626 2
57. Måltidsstödet till högskolestuderande (förslagsanslag) 24 135 27 300 27 100 - 200 - 1
58. Understöd för ersättning av hyreskostnader (reservationsanslag 2 år) 4 294 4 494 4 494
59. Stöd för skolresor för studerande i gymnasieutbildning och yrkesutbildning (förslagsanslag) 36 146 36 600 36 600
80. Konst och kultur 337 578 363 254 383 556 20 302 6
01. Omkostnaderna för centralkommissionen för konst och konstkommissionerna (reservationsanslag 2 år) 5 194 5 420 5 162 - 258 - 5
02. Statens konstmuseums omkostnader (reservationsanslag 2 år) 18 001 18 556 18 948 392 2
03. Omkostnader för förvaltningsnämnden för Sveaborg (reservationsanslag 2 år) 2 852 2 678 2 570 - 108 - 4
04. Museiverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 18 534 18 863 19 527 664 4
05. Omkostnader för biblioteket för synskadade (reservationsanslag 2 år) 7 157 6 968 6 484 - 484 - 7
06. Omkostnader för Nationella audiovisuella arkivet (reservationsanslag 2 år) 4 740 5 520 6 692 1 172 21
07. Statens filmgranskningsbyrås omkostnader (reservationsanslag 2 år) 590 611 616 5 1
08. Omkostnader för Institutet för Ryssland och Östeuropa (reservationsanslag 2 år) 922 967 978 11 1
30. Statsunderstöd för de allmänna bibliotekens verksamhet (förslagsanslag) 3 257 3 832 4 415 583 15
31. Statsandel och statsunderstöd för teatrars och orkestrars driftskostnader (förslagsanslag) 19 444 29 990 40 588 10 598 35
32. Statsandelar och statsunderstöd för museer (förslagsanslag) 6 785 12 468 19 407 6 939 56
33. Statsunderstöd för utveckling av kulturverksamheten i kommunerna och regionerna (förslagsanslag) 106 106 106
34. Statsandel och statsunderstöd för anläggningskostnaderna för allmänna bibliotek (reservationsanslag 3 år) 5 800 5 400 5 000 - 400 - 7
(36.) Understöd för projektet Europas kulturhuvudstad 2011 (reservationsanslag 2 år) 2 000 - 2 000 - 100
40. Ersättning till Suomenlinnan Liikenne Oy (förslagsanslag) 252 252 252
50. Vissa understöd (reservationsanslag 3 år) 11 325 11 695 9 975 - 1 720 - 15
51. Stipendier åt konstnärer, författare och översättare (förslagsanslag) 11 407 13 160 13 160
52. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av konsten (förslagsanslag) 189 204 191 886 197 922 6 036 3
53. Statsunderstöd för lokalkostnader (fast anslag) 17 542 18 000 18 634 634 4
54. Statsunderstöd för konst- och kulturinstitutioners lokalinvesteringar (fast anslag) 3 816 3 746 3 764 18 0
55. Stöd till digitaliseringen av kulturarvet (reservationsanslag 3 år) 2 000 2 000 2 500 500 25
56. Främjande av kulturexport (reservationsanslag 3 år) 800 800 100 - 700 - 87
70. Anskaffning av inventarier (reservationsanslag 3 år) 2 145 2 500 1 500 - 1 000 - 40
72. Utökning av Statens konstmuseums samlingar (reservationsanslag 3 år) 739 739 739
75. Ombyggnad och underhåll av lokaler och fastighetsförmögenhet (reservationsanslag 3 år) 4 950 5 080 4 500 - 580 - 11
95. Utgifter för skydd av kulturmiljö (förslagsanslag) 17 17 17
90. Idrottsverksamhet 106 704 119 413 130 330 10 917 9
50. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av idrott och fysisk fostran (förslagsanslag) 103 951 116 082 128 521 12 439 11
52. Statsandel för idrottsutbildningscenter (fast anslag) 2 753 3 331 1 809 - 1 522 - 46
91. Ungdomsarbete 47 045 52 662 59 290 6 628 13
50. Tippnings- och penninglotterivinstmedel för främjande av ungdomsarbete (förslagsanslag) 37 422 41 789 46 267 4 478 11
51. Verkstadsverksamhet för unga och förebyggande drogarbete (reservationsanslag 2 år) 9 623 10 873 13 023 2 150 20
  Sammanlagt 5 686 132 6 122 322 6 186 419 64 097 1

  Det totala antalet anställda 35 228 34 631 3 564