Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2010

5.1. Talousarvioesitys ja valtiontalouden kehysPDF-versio

Vastuullisen ja pitkäjänteisen menopolitiikan varmistamiseksi hallitusohjelmaan sisältyy budjettitalouden menojen kehitystä ohjaava koko vaalikauden kattava menosääntö. Menosääntö asettaa enimmäismäärän pääosalle, noin kolmelle neljännekselle, talousarviomenoista. Menosäännön ja sen pohjalta vahvistetun valtiontalouden kehyksen ulkopuolelle jäävät ennen kaikkea suhdanteiden ja rahoitusautomatiikan mukaisesti muuttuvat menot, kuten työttömyysturvamenot, asumistuki, kansaneläkelaista johtuvat siirrot Kansaneläkelaitokselle sekä valtion osuus toimeentulotukimenoista. Mainitut menot luetaan kuitenkin kehyksen piiriin niiden perusteisiin tehtyjen muutosten menovaikutusten osalta. Lisäksi kehyksen ulkopuolelle jäävät valtion velan korkomenot, arvonlisäveromenot, finanssisijoitukset sekä menot, joissa valtio toimii teknisenä suorituksen välittäjänä.

Maaliskuun 2009 kehyspäätöksellä vaalikauden kehys tarkistettiin teknisesti vastaamaan talousarvion rakenteessa tapahtuneita muutoksia sekä muutettiin vuoden 2010 hinta- ja kustannustasoon. Kehyspäätöksen mukainen menokehys vuodelle 2010 on 36 979 milj. euroa, josta ns. jakamattomaksi varaukseksi jätettiin 54 milj. euroa 300 milj. euron lisätalousarviovarauksen lisäksi.

Talousarvioesityksessä kehystä on tarkistettu yhteensä n. 1 milj. eurolla alaspäin vastaamaan tarkentuneita hintaennusteita sekä talousarvion rakennemuutoksia. Kehyksen rakennemuutokset ja niiden vaikutus vuosien 2010—2011 kehystasoon on eritelty tarkemmin taulukossa 9.

Taulukko 9. Kehyksen rakennemuutokset, milj. euroa

Momentti Asia 2010 2011
       
24.30.66 Kehitysyhteistyömomentille sisältyy 1,63 milj. euroa Iso-Britannian yhteistoimintahankkeen menoja, joita vastaavat tulot momentilla 12.24.99 (läpivirtauserä) 1,63  
28.70.20 Tietojärjestelmähankkeiden määrärahan peruuttaminen ja uudelleen budjetointi. 6,6  
29.50.51 Yliopistouudistukseen liittyvää siirtoa kehyksen ulkopuoliselta OPM:n alv-momentilta (29.01.29) kehykseen luettavalle momentille 29.50.51 korotetaan vuoden 2008 tilinpäätöstietojen perusteella 5,8 milj. eurolla. 5,8 5,8
30.70.01 Kiinteistöjen kirjaamistehtävien tulojen nettobudjetointi (momentilta 12.25.10 vähennetään vastaava summa). -11,0 -11,0
31.10.20 Maantielauttojen hankinnan aikaistus 2,6 -2,6
31.40.50 Laajakaistahankkeen aikaistaminen (vaalikauden sisällä aikaistuva rahoitus) 2,0 -2,0
32.20.40 Yliopistouudistukseen liittyen siirretään 2,5 milj. euroa kehyksen ulkopuoliselta TEM:n alv-momentilta (32.01.29) kehykseen luettavalle momentille 32.20.40. 2,5 5,0
33.20.54 Työvoimakoulutuksen lisäys vähentää työttömyysturvamenoja (33.20.50) eli siirto kehykseen kuuluvalle momentille. 11,5 11,5
33.30.60 Kelan verohallinnolle maksamien verotuskustannusten siirto kehyksen ulkopuoliselta momentilta 33.40.60 10,5 10,5
  Yhteensä 32,2 17,2

Hinta- ja kustannusarvioiden tarkentumisesta johtuen kehystasoa on tarkistettu nettomääräisesti n. 33 milj. eurolla alaspäin. Vuoden 2010 kehystasoon vaikuttavat myös vuoden 2009 toisessa lisätalousarvioesityksessä tehdyt kehyksen rakennemuutokset. Tarkistettu menokehys vuodelle 2010 on 36 975 milj. euroa.

Taulukko 10. Kehyksen hinta- ja kustannustasotarkistukset, milj. euroa

  2010 2011
     
Tarkistus määrärahaan ja kehystasoon    
   Lakisääteisesti indeksisidonnaiset menot (eläkkeet, kuntien valtionosuudet sekä muut lakisääteisesti indeksoitavat valtionavut, EU-jäsenmaksu) -68,5 -67,8
   Sopimusperusteisesti hintatarkistettavat menot (valtion palkat sekä sosiaaliturva- ja eläkemaksut, puolustusmenot) 23,2 23,2
Tarkistus kehystasoon    
   Harkinnanvaraiset menot 12,0 13,0
Yhteensä -33,3 -31,5

Jakamaton varaus

Talousarvioesityksen kehykseen luettaviksi määrärahoiksi ehdotetaan 36 627 milj. euroa, mikä jättää 48 milj. euron jakamattoman varauksen vuosittaisen 300 milj. euron lisäbudjettivarauksen lisäksi.

Kehyksen ulkopuoliset menot

Kehyksen ulkopuolisiksi menoiksi ehdotetaan 13 558 milj. euroa. Kehysten ulkopuolelle jäävien menojen arvio on kasvanut nettomääräisesti 2 909 milj. euroa verrattuna vuoden 2009 varsinaiseen talousarvioon. Lisäyksestä n. 0,6 mrd. euroa johtuu heikentyneen taloustilanteen myötä kasvavista työttömyysturvan, perustoimeentulotuen ja asumistuen menoista sekä n. 1,0 mrd. euroa lähinnä työnantajan kansaneläkemaksun poistamisen vuoksi kasvavista kansaneläkemenoista. Lisäyksestä 375 milj. euroa aiheutuu kuntien verotulomenetysten kompensaation kasvusta. Finanssisijoituksien määrää lisää 1,25 mrd. eurolla viennin rahoittamiseen vuoden 2009 lisätalousarviossa myönnettyjen lainavaltuuksien maksatukset v. 2010. Kehysten ulkopuolisia menoja puolestaan vähentää vuoden 2009 varsinaiseen talousarvioon verrattuna valtionvelan korkomenojen alentuminen 97 milj. eurolla yleisen korkotason huomattavasta laskusta johtuen.

Taulukko 11. Kehyksen ulkopuolelle jäävät määrärahat, milj. euroa

  2010
  esitys
   
Menosäännön mukaan  
Työttömyysturvamenot, asumistuki ja Kela-siirto 5 652
Veronkevennysten kompensaatiot kunnille 873
EU:lta saatavia tuloja vastaavat menot 1 129
Veikkausvoittovaroja ja RAY:n tuloutusta sekä totopeleistä kertyviä tuloja vastaavat menot 859
Osakkeiden myyntitulojen käyttösääntöön perustuen osakemyyntituloilla rahoitettavat menot 1
Korkomenot 2 076
Finanssisijoitukset 1 800
Tekniset läpivirtauserät 100
Arvonlisäveromäärärahat 998
Matalapalkkatuki sekä merityötulontuki 70
Yhteensä 13 558