Statsbudgeten 2007
32. HANDELS- OCH INDUSTRIMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE
Maximibeloppet av räntegottgörelsen för skyddsupplagringslån är enligt 4 § i lagen om vissa räntestödslån av kreditinstituts medel (1015/1977) 4 %. Nya skyddsupplagringslån får 2007 godkännas till ett belopp av högst 8 409 000 euro.
Upplagringsunderstöd enligt 7 § i lagen om skyddsupplag (970/1982) får 2007 beviljas till ett belopp av högst 34 000 euro.
Förklaring:Som sakkunnigorganisation inom näringspolitiken ansvarar handels- och industriministeriet enligt sin verksamhetsidé för företagens verksamhetsbetingelser, tryggandet av medborgarnas ställning på marknaden och skötseln av statens företagsinnehav.
Enligt ministeriets vision är Finland ett land med en hållbar ekonomisk utveckling och hög sysselsättning. Framgången grundar sig på spetskompetens, kreativitet, företagsamhet, regional livskraft, en fungerande marknad och internationalism.
Omvärld
Globaliseringen av världsekonomin, den ökade betydelsen av kompetensbaserad ekonomisk tillväxt och en hållbar utveckling — speciellt i fråga om att dämpa klimatförändringen — reflekteras allt tydligare i näringslivets och företagens omvärld. Företagens beroende av förhållandena i sitt ursprungliga hemland har minskat och de kan därför lättare välja sin placeringsort. Detta minskar nationalstaternas betydelse och deras möjligheter att styra samhällsutvecklingen genom nationell lagstiftning. Speciellt i och med utvidgningen av Europeiska unionen rör sig arbetskraften lättare från ett land till annat. Globaliseringen medför också ökad oro för företagens samhälleliga ansvar.
Innovationsmiljön skall stödja det finska näringslivets och samhällets möjligheter allt bättre och ta vara på de möjligheter som kompetensen och teknologin erbjuder för att utveckla konkurrenskraften och förbättra produktiviteten. Centrala utmaningar är tillväxtföretagsamheten samt förbättring av serviceföretagens villkor och skapande av förutsättningar för marknadsanpassad företagsverksamhet när det gäller offentliga tjänster. För att klimatförändringen skall kunna dämpas och produktions- och konsumtionsvanorna ändras i en mer hållbar riktning krävs nya prioriteringar som täcker de olika områdena av samhällspolitiken.
Tyngdpunktsområden för finansieringen
Forsknings- och utvecklingsfinansieringen inom handels- och industriministeriets förvaltningsområde ligger 2007 på en fortsatt hög nivå och ökar i viss mån. I syfte att reformera och stärka näringslivet i Finland riktas finansiering speciellt till att skapa ny kunskap och kompetens samt till att öppna för innovativa affärstillfällen.
Samhälleliga effektmål
Statsrådet har för handels- och industriministeriets förvaltningsområde ställt upp följande samhälleliga effektmål för 2007:
- Näringspolitiken främjar den ekonomiska tillväxten och sysselsättningen, gör produktionsstrukturen mångsidigare, stöder en stabil regional utveckling och tryggar Finlands ekonomiska konkurrenskraft.
- Energipolitiken tryggar tillgången till konkurrenskraftig energi och fullgör de skyldigheter som följer av internationella miljöförpliktelser.
- Politikprogrammet för företagsamhet skapar en omvärld som främjar företagens tillväxt och internationalisering samt grundandet av företag och generationsväxlingar i dem.
Ministeriet har självt för sitt förvaltningsområde preliminärt ställt upp följande samhälleliga effektmål för 2007 som kompletterar de ovan nämnda målen:
- Finlands internationella konkurrenskraft håller sig på toppnivå i global jämförelse.
- Företagsamhetens ställning stärks och tillväxtföretagens antal ökar.
- Regionerna förmår nyttiggöra teknologi, kompetent arbetskraft och en fungerande marknad utifrån sina egna starka sidor.
- Finland har världens bästa innovationsmiljö.
- Konkurrensen på marknaden är öppen och fungerande och konkurrensbetingelserna enhetliga. Alternativen inom den offentliga serviceproduktionen ökar.
- Konsumenterna kan agera tryggt på marknaden.
- Finland uppfyller de nationella förpliktelser som syftar till att dämpa klimatförändringen. Energisystemen är fungerande och industrins konkurrensförutsättningar är opartiska.
- Statens företagsinnehav sköts så att det övergripande ekonomiska och samhälleliga resultatet är gott.
Handels- och industriministeriet genomför regeringens näringspolitik tillsammans med enheterna inom förvaltningsområdet och i samarbete med övriga ministerier.
Konsekvenser för jämställdheten i anslutning till budgetpropositionen
Att främja kvinnligt företagande spelar en central roll inom handels- och industriministeriets förvaltningsområde. Politikprogrammet för företagsamhet innefattar också många åtgärder som frjämjar kvinnligt företagande. En finansieringsform med betydande könskonsekvenser är de kvinnoföretagarlån som ingår i Finnvera Abp:s speciallån. Kvinnoföretagarlån beviljas företag i vilka kvinnor är majoritetsaktieägare och som en av de kvinnliga aktieägarna leder som huvudsyssla. Kvinnoföretagarlån kommer 2007 enligt uppskattning att beviljas till ett belopp av ca 25 miljoner euro. Kvinnligt företagande är dessutom ett av kriterierna för tilldelningen av vissa understöd.
Förvaltningsområdets anslag 2005—2007
År 2005 bokslut 1000 € |
År 2006 ordinarie statsbudget 1000 € |
År 2007 budgetprop. 1000 € |
Ändring 2006—2007 |
|||
1000 € | % | |||||
10. | Förvaltning | 154 952 | 154 294 | 158 094 | 3 800 | 2 |
---|---|---|---|---|---|---|
21. | Handels- och industriministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 23 369 | 23 401 | 25 001 | 1 600 | 7 |
22. | Arbetskrafts- och näringscentralernas omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 77 127 | 78 318 | 79 423 | 1 105 | 1 |
(24.) | Forsknings- och utredningsverksamhet (reservationsanslag 3 år) | 6 264 | 5 458 | — | - 5 458 | - 100 |
25. | Produktivitetsanslag för handels- och industriministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) | — | — | 725 | 725 | 0 |
29. | Mervärdesskatteutgifter inom handels- och industriministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) | 37 650 | 36 000 | 40 000 | 4 000 | 11 |
66. | Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag) | 6 993 | 7 200 | 7 700 | 500 | 7 |
92. | Ersättning till statens kärnavfallshanteringsfond (förslagsanslag) | 3 541 | 3 907 | 5 235 | 1 328 | 34 |
95. | Jordägarnas andel av gamla utmålsavgifter (förslagsanslag) | 8 | 10 | 10 | — | — |
20. | Teknologi- och innovationspolitik | 517 919 | 554 999 | 569 263 | 14 264 | 3 |
21. | Geologiska forskningscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 41 410 | 40 315 | 40 450 | 135 | 0 |
22. | Statens tekniska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 69 790 | 69 732 | 74 016 | 4 284 | 6 |
23. | Säkerhetsteknikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 9 777 | 9 738 | 9 250 | - 488 | - 5 |
24. | Konsumentforskningscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 1 944 | 1 945 | 1 922 | - 23 | - 1 |
25. | Mätteknikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 5 265 | 5 289 | 5 170 | - 119 | - 2 |
26. | Teknologiska utvecklingscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 26 752 | 27 991 | 29 218 | 1 227 | 4 |
27. | Teknologisk forskningsverksamhet (förslagsanslag) | 141 141 | 157 917 | 164 770 | 6 853 | 4 |
28. | Utrednings- och utvecklingsutgifter för projekt- och programverksamhet (reservationsanslag 2 år) | 13 870 | 13 490 | 9 164 | - 4 326 | - 32 |
40. | Bidrag till teknologisk forskning och utveckling (förslagsanslag) | 140 648 | 158 419 | 161 637 | 3 218 | 2 |
41. | Statsunderstöd till vissa sammanslutningar för främjande av uppfinnings-, kvalitets- och standardiseringsverksamhet (reservationsanslag 3 år) | 6 433 | 6 663 | 7 005 | 342 | 5 |
(50.) | Bidrag i anslutning till utbetalningen av ett internationellt teknologipris (reservationsanslag 2 år) | — | 1 000 | — | - 1 000 | - 100 |
83. | Lån för teknologisk forskning och utveckling (förslagsanslag) | 60 889 | 62 500 | 66 661 | 4 161 | 7 |
30. | Företagspolitik | 200 515 | 215 854 | 232 485 | 16 631 | 8 |
21. | Patent- och registerstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 3 år) | 3 362 | 1 189 | 1 270 | 81 | 7 |
22. | Omkostnader för Centralen för turistfrämjande (reservationsanslag 2 år) | 16 287 | 16 334 | 16 088 | - 246 | - 2 |
40. | Internationaliseringsunderstöd för företags samprojekt (förslagsanslag) | 18 231 | 17 156 | 17 000 | - 156 | - 1 |
(41.) | Verksamhetsstöd till Finnvera Abp (fast anslag) | 336 | — | — | — | — |
42. | Räntestöd till Finnvera Abp (förslagsanslag) | 16 179 | 14 891 | 12 684 | - 2 207 | - 15 |
43. | Ersättning för Finnvera Abp:s förluster (förslagsanslag) | 15 314 | 18 700 | 21 700 | 3 000 | 16 |
44. | Regionalt transportstöd (förslagsanslag) | 3 728 | 3 540 | 3 840 | 300 | 8 |
45. | Stödjande av företagens investerings- och utvecklingsprojekt (förslagsanslag) | 16 194 | 18 235 | 15 648 | - 2 587 | - 14 |
47. | Statsunderstöd för utvecklingsservice och för vissa sammanslutningar (reservationsanslag 3 år) | 5 061 | 4 361 | 4 361 | — | — |
48. | Räntestöd till offentligt understödda export- och fartygskrediter (förslagsanslag) | 2 724 | 12 600 | 35 000 | 22 400 | 178 |
(49.) | Räntestöd för krediter som beviljas av Finlands Exportkredit Ab (förslagsanslag) | — | — | — | — | — |
49. | Understöd till organisationer som främjar utrikeshandeln och till Finpro rf (fast anslag) | 24 096 | 24 096 | 24 306 | 210 | 1 |
60. | Överföringar till statsgarantifonden (förslagsanslag) | 10 702 | 20 | 20 | — | — |
62. | Statlig medfinansiering för handels- och industriministeriets vidkommande för projekt i vilka EU:s strukturfonder deltar (förslagsanslag) | 68 302 | 84 732 | 80 568 | - 4 164 | - 5 |
40. | Konsument- och konkurrenspolitik | 18 043 | 15 890 | 16 171 | 281 | 2 |
21. | Konsumentverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 5 865 | 5 849 | 5 854 | 5 | 0 |
(24.) | Konsumentklagonämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 1 120 | — | — | — | — |
26. | Konkurrensverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 5 074 | 5 057 | 5 133 | 76 | 2 |
31. | Ersättning för ordnandet av ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning (reservationsanslag 2 år) | 5 311 | 4 311 | 4 511 | 200 | 5 |
50. | Statsunderstöd för konsumentorganisationer (fast anslag) | 673 | 673 | 673 | — | — |
(50.) | Internationaliseringspolitik | — | — | — | — | — |
60. | Energipolitik | 62 092 | 31 819 | 35 756 | 3 937 | 12 |
21. | Energimarknadsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) | 830 | 701 | 706 | 5 | 1 |
27. | Främjande av energisparande och användning av förnybar energi samt energiinformation (reservationsanslag 3 år) | 3 400 | 3 400 | 3 400 | — | — |
40. | Energistöd (förslagsanslag) | 18 212 | 27 318 | 27 600 | 282 | 1 |
(41.) | Understöd för byggande av försöksanläggningar (reservationsanslag 3 år) | 9 600 | — | — | — | — |
(42.) | Användning av Kyotomekanismerna (reservationsanslag 3 år) | 30 000 | 350 | — | - 350 | - 100 |
43. | Kyotomekanismer (förslagsanslag) | — | — | 4 000 | 4 000 | 0 |
50. | Vissa understöd för energiekonomin (reservationsanslag 3 år) | 50 | 50 | 50 | — | — |
70. | Ägarpolitik | 15 433 | 1 382 | 1 382 | — | — |
(80.) | Lån för Airbus-samarbetsprojektet (reservationsanslag 2 år) | 2 551 | — | — | — | — |
(87.) | Kapitallån till Finnvera Abp (fast anslag) | 11 500 | — | — | — | — |
88. | Aktieförvärv (reservationsanslag 3 år) | 1 382 | 1 382 | 1 382 | — | — |
Sammanlagt | 968 954 | 974 238 | 1 013 151 | 38 913 | 4 |
Det totala antalet anställda | 6 740 | 6 860 | 6 8701) |
1) Ökningen beror huvudsakligen på att antalet anställda vid VTT här ökat.