Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådet
         10. Förvaltning
         30. Företagspolitik
         60. Energipolitik
         70. Ägarpolitik

Statsbudgeten 2007

32. HANDELS- OCH INDUSTRIMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDEPDF-versio

Maximibeloppet av räntegottgörelsen för skyddsupplagringslån är enligt 4 § i lagen om vissa räntestödslån av kreditinstituts medel (1015/1977) 4 %. Nya skyddsupplagringslån får 2007 godkännas till ett belopp av högst 8 409 000 euro.

Upplagringsunderstöd enligt 7 § i lagen om skyddsupplag (970/1982) får 2007 beviljas till ett belopp av högst 34 000 euro.

Förklaring:Som sakkunnigorganisation inom näringspolitiken ansvarar handels- och industriministeriet enligt sin verksamhetsidé för företagens verksamhetsbetingelser, tryggandet av medborgarnas ställning på marknaden och skötseln av statens företagsinnehav.

Enligt ministeriets vision är Finland ett land med en hållbar ekonomisk utveckling och hög sysselsättning. Framgången grundar sig på spetskompetens, kreativitet, företagsamhet, regional livskraft, en fungerande marknad och internationalism.

Omvärld

Globaliseringen av världsekonomin, den ökade betydelsen av kompetensbaserad ekonomisk tillväxt och en hållbar utveckling — speciellt i fråga om att dämpa klimatförändringen — reflekteras allt tydligare i näringslivets och företagens omvärld. Företagens beroende av förhållandena i sitt ursprungliga hemland har minskat och de kan därför lättare välja sin placeringsort. Detta minskar nationalstaternas betydelse och deras möjligheter att styra samhällsutvecklingen genom nationell lagstiftning. Speciellt i och med utvidgningen av Europeiska unionen rör sig arbetskraften lättare från ett land till annat. Globaliseringen medför också ökad oro för företagens samhälleliga ansvar.

Innovationsmiljön skall stödja det finska näringslivets och samhällets möjligheter allt bättre och ta vara på de möjligheter som kompetensen och teknologin erbjuder för att utveckla konkurrenskraften och förbättra produktiviteten. Centrala utmaningar är tillväxtföretagsamheten samt förbättring av serviceföretagens villkor och skapande av förutsättningar för marknadsanpassad företagsverksamhet när det gäller offentliga tjänster. För att klimatförändringen skall kunna dämpas och produktions- och konsumtionsvanorna ändras i en mer hållbar riktning krävs nya prioriteringar som täcker de olika områdena av samhällspolitiken.

Tyngdpunktsområden för finansieringen

Forsknings- och utvecklingsfinansieringen inom handels- och industriministeriets förvaltningsområde ligger 2007 på en fortsatt hög nivå och ökar i viss mån. I syfte att reformera och stärka näringslivet i Finland riktas finansiering speciellt till att skapa ny kunskap och kompetens samt till att öppna för innovativa affärstillfällen.

Samhälleliga effektmål

Statsrådet har för handels- och industriministeriets förvaltningsområde ställt upp följande samhälleliga effektmål för 2007:

  • Näringspolitiken främjar den ekonomiska tillväxten och sysselsättningen, gör produktionsstrukturen mångsidigare, stöder en stabil regional utveckling och tryggar Finlands ekonomiska konkurrenskraft.
  • Energipolitiken tryggar tillgången till konkurrenskraftig energi och fullgör de skyldigheter som följer av internationella miljöförpliktelser.
  • Politikprogrammet för företagsamhet skapar en omvärld som främjar företagens tillväxt och internationalisering samt grundandet av företag och generationsväxlingar i dem.

Ministeriet har självt för sitt förvaltningsområde preliminärt ställt upp följande samhälleliga effektmål för 2007 som kompletterar de ovan nämnda målen:

  • Finlands internationella konkurrenskraft håller sig på toppnivå i global jämförelse.
  • Företagsamhetens ställning stärks och tillväxtföretagens antal ökar.
  • Regionerna förmår nyttiggöra teknologi, kompetent arbetskraft och en fungerande marknad utifrån sina egna starka sidor.
  • Finland har världens bästa innovationsmiljö.
  • Konkurrensen på marknaden är öppen och fungerande och konkurrensbetingelserna enhetliga. Alternativen inom den offentliga serviceproduktionen ökar.
  • Konsumenterna kan agera tryggt på marknaden.
  • Finland uppfyller de nationella förpliktelser som syftar till att dämpa klimatförändringen. Energisystemen är fungerande och industrins konkurrensförutsättningar är opartiska.
  • Statens företagsinnehav sköts så att det övergripande ekonomiska och samhälleliga resultatet är gott.

Handels- och industriministeriet genomför regeringens näringspolitik tillsammans med enheterna inom förvaltningsområdet och i samarbete med övriga ministerier.

Konsekvenser för jämställdheten i anslutning till budgetpropositionen

Att främja kvinnligt företagande spelar en central roll inom handels- och industriministeriets förvaltningsområde. Politikprogrammet för företagsamhet innefattar också många åtgärder som frjämjar kvinnligt företagande. En finansieringsform med betydande könskonsekvenser är de kvinnoföretagarlån som ingår i Finnvera Abp:s speciallån. Kvinnoföretagarlån beviljas företag i vilka kvinnor är majoritetsaktieägare och som en av de kvinnliga aktieägarna leder som huvudsyssla. Kvinnoföretagarlån kommer 2007 enligt uppskattning att beviljas till ett belopp av ca 25 miljoner euro. Kvinnligt företagande är dessutom ett av kriterierna för tilldelningen av vissa understöd.

Förvaltningsområdets anslag 2005—2007

    År 2005
bokslut
1000 €
År 2006
ordinarie
statsbudget
1000 €
År 2007
budgetprop.
1000 €

Ändring 2006—2007
    1000 € %
             
10. Förvaltning 154 952 154 294 158 094 3 800 2
21. Handels- och industriministeriets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 23 369 23 401 25 001 1 600 7
22. Arbetskrafts- och näringscentralernas omkostnader (reservationsanslag 2 år) 77 127 78 318 79 423 1 105 1
(24.) Forsknings- och utredningsverksamhet (reservationsanslag 3 år) 6 264 5 458 - 5 458 - 100
25. Produktivitetsanslag för handels- och industriministeriets förvaltningsområde (reservationsanslag 2 år) 725 725 0
29. Mervärdesskatteutgifter inom handels- och industriministeriets förvaltningsområde (förslagsanslag) 37 650 36 000 40 000 4 000 11
66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer (förslagsanslag) 6 993 7 200 7 700 500 7
92. Ersättning till statens kärnavfallshanteringsfond (förslagsanslag) 3 541 3 907 5 235 1 328 34
95. Jordägarnas andel av gamla utmålsavgifter (förslagsanslag) 8 10 10
20. Teknologi- och innovationspolitik 517 919 554 999 569 263 14 264 3
21. Geologiska forskningscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 41 410 40 315 40 450 135 0
22. Statens tekniska forskningscentrals omkostnader (reservationsanslag 2 år) 69 790 69 732 74 016 4 284 6
23. Säkerhetsteknikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 9 777 9 738 9 250 - 488 - 5
24. Konsumentforskningscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 1 944 1 945 1 922 - 23 - 1
25. Mätteknikcentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 5 265 5 289 5 170 - 119 - 2
26. Teknologiska utvecklingscentralens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 26 752 27 991 29 218 1 227 4
27. Teknologisk forskningsverksamhet (förslagsanslag) 141 141 157 917 164 770 6 853 4
28. Utrednings- och utvecklingsutgifter för projekt- och programverksamhet (reservationsanslag 2 år) 13 870 13 490 9 164 - 4 326 - 32
40. Bidrag till teknologisk forskning och utveckling (förslagsanslag) 140 648 158 419 161 637 3 218 2
41. Statsunderstöd till vissa sammanslutningar för främjande av uppfinnings-, kvalitets- och standardiseringsverksamhet (reservationsanslag 3 år) 6 433 6 663 7 005 342 5
(50.) Bidrag i anslutning till utbetalningen av ett internationellt teknologipris (reservationsanslag 2 år) 1 000 - 1 000 - 100
83. Lån för teknologisk forskning och utveckling (förslagsanslag) 60 889 62 500 66 661 4 161 7
30. Företagspolitik 200 515 215 854 232 485 16 631 8
21. Patent- och registerstyrelsens omkostnader (reservationsanslag 3 år) 3 362 1 189 1 270 81 7
22. Omkostnader för Centralen för turistfrämjande (reservationsanslag 2 år) 16 287 16 334 16 088 - 246 - 2
40. Internationaliseringsunderstöd för företags samprojekt (förslagsanslag) 18 231 17 156 17 000 - 156 - 1
(41.) Verksamhetsstöd till Finnvera Abp (fast anslag) 336
42. Räntestöd till Finnvera Abp (förslagsanslag) 16 179 14 891 12 684 - 2 207 - 15
43. Ersättning för Finnvera Abp:s förluster (förslagsanslag) 15 314 18 700 21 700 3 000 16
44. Regionalt transportstöd (förslagsanslag) 3 728 3 540 3 840 300 8
45. Stödjande av företagens investerings- och utvecklingsprojekt (förslagsanslag) 16 194 18 235 15 648 - 2 587 - 14
47. Statsunderstöd för utvecklingsservice och för vissa sammanslutningar (reservationsanslag 3 år) 5 061 4 361 4 361
48. Räntestöd till offentligt understödda export- och fartygskrediter (förslagsanslag) 2 724 12 600 35 000 22 400 178
(49.) Räntestöd för krediter som beviljas av Finlands Exportkredit Ab (förslagsanslag)
49. Understöd till organisationer som främjar utrikeshandeln och till Finpro rf (fast anslag) 24 096 24 096 24 306 210 1
60. Överföringar till statsgarantifonden (förslagsanslag) 10 702 20 20
62. Statlig medfinansiering för handels- och industriministeriets vidkommande för projekt i vilka EU:s strukturfonder deltar (förslagsanslag) 68 302 84 732 80 568 - 4 164 - 5
40. Konsument- och konkurrenspolitik 18 043 15 890 16 171 281 2
21. Konsumentverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 5 865 5 849 5 854 5 0
(24.) Konsumentklagonämndens omkostnader (reservationsanslag 2 år) 1 120
26. Konkurrensverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 5 074 5 057 5 133 76 2
31. Ersättning för ordnandet av ekonomisk rådgivning och skuldrådgivning (reservationsanslag 2 år) 5 311 4 311 4 511 200 5
50. Statsunderstöd för konsumentorganisationer (fast anslag) 673 673 673
(50.) Internationaliseringspolitik
60. Energipolitik 62 092 31 819 35 756 3 937 12
21. Energimarknadsverkets omkostnader (reservationsanslag 2 år) 830 701 706 5 1
27. Främjande av energisparande och användning av förnybar energi samt energiinformation (reservationsanslag 3 år) 3 400 3 400 3 400
40. Energistöd (förslagsanslag) 18 212 27 318 27 600 282 1
(41.) Understöd för byggande av försöksanläggningar (reservationsanslag 3 år) 9 600
(42.) Användning av Kyotomekanismerna (reservationsanslag 3 år) 30 000 350 - 350 - 100
43. Kyotomekanismer (förslagsanslag) 4 000 4 000 0
50. Vissa understöd för energiekonomin (reservationsanslag 3 år) 50 50 50
70. Ägarpolitik 15 433 1 382 1 382
(80.) Lån för Airbus-samarbetsprojektet (reservationsanslag 2 år) 2 551
(87.) Kapitallån till Finnvera Abp (fast anslag) 11 500
88. Aktieförvärv (reservationsanslag 3 år) 1 382 1 382 1 382
  Sammanlagt 968 954 974 238 1 013 151 38 913 4

  Det totala antalet anställda 6 740 6 860 6 8701)    

1) Ökningen beror huvudsakligen på att antalet anställda vid VTT här ökat.