Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2006

4.2. VerotuloarviotPDF-versio

Verokertymiin vaikuttavat sekä veronalaisten tulojen ja muun veropohjan kehitys että veroperustemuutokset. Veronalaisten tulojen ja muun veropohjan kehitys on riippuvainen koko kansantalouden ja sen osa-alueiden kehityksestä. Esitetyt veropohja-arviot on johdettu talousarvioesityksen liitteenä olevan taloudellisen katsauksen arvioista ja ennusteista.

Taulukko 8. Eräitä veronalaisiin tuloihin ja veropohjaan vaikuttavia tulo- ja kysyntäeriä

  2003 2004 2005 2006
  muutos, % vuodessa
         
Veronalaiset ansio- ja pääomatulot 3,7 3
— Palkka- ym. tulot 2,5
— Eläkkeet ja muut sosiaalietuudet 4,7 5 3
— Pääomatulot 13,0 13 -4½
Kotitalouksien kulutusmenojen arvo 4,3 3,4 4
Arvonlisäveron pohja 7,5 3,1 4
Bensiinin kulutus -0,4 0,9 0 0
Dieselöljyn kulutus 1,9 1,7 2 2
Sähkön kulutus 1,8 3,7 3 2
Verollisen alkoholin kulutus 1,2 6,5 2 2
Henkilöautojen ensirekisteröinnit 26,0 -3,2 ½ ½

Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavat verot

Tulon ja varallisuuden perusteella kannettavia veroja ovat tulo- ja varallisuusvero, korkotulojen lähdevero ja perintö- ja lahjavero. Näistä arvioidaan kertyvän v. 2006 tuloja yhteensä 12 808 milj. euroa, eli 0,4 % vähemmän kuin vuodelle 2005 on budjetoitu.

Tulo- ja varallisuusveron kertymäksi v. 2006 arvioidaan 12 153 milj. euroa. Siitä kotitaloudet maksavat noin kaksi kolmasosaa ja yritykset yhteisöverona noin kolmasosan.

Veronalaisten ansio- ja pääomatulojen arvioidaan kasvavan 3½ % v. 2006. Veronalaisista tuloista palkkatulojen osuus on yli 60 %, joten palkkojen ja työllisyyden kehitys on etenkin pidemmällä aikavälillä ratkaisevaa verotulojen kannalta. Eläketulojen ja muiden sosiaalietuuksien ennustetaan kasvavan 3½ % v. 2006. Veronalaisten pääomatulojen ennustetaan kasvavan 3½ %.

Ansio- ja pääomatuloverojen kertymän arvioidaan alenevan lähes 5 % v. 2006. Valtion tuloveroasteikon rajojen muutokset ja marginaaliveroprosenttien alentaminen sekä uusi valtionverotuksen ansiotulovähennys alentavat veron tuottoa vuositasolla 840 milj. euroa. Lisäksi tuloveroasteikkoon tehdään kahden prosentin suuruinen inflaatiotarkistus, joka alentaa tuloveron tuottoa vuositasolla 150 milj. euroa. Varallisuusveron poistaminen alentaa verotuottoa 70 milj. euroa. Kotitalousvähennyksen korottaminen vähentää tuloveron tuottoa 20—25 milj. euroa vuositasolla. Tuloarviossa on lisäksi otettu huomioon verotuksessa vähennyskelpoinen sairausvakuutuksen päivärahamaksu, joka vaikuttaa 100 milj. euroa verotuottoa vähentävästi.

Rajoitetusti verovelvollisten verotukseen ehdotettujen muutosten arvioidaan vähentävän veron tuottoa vähintään 20 milj. eurolla.

Yhteisöiltä arvioidaan kertyvän valtiolle tuloveroa 4 063 milj. euroa eli 9 % enemmän kuin v. 2005, jolloin yhteisöveron tuottoa alentaa erityisesti yritysverouudistuksen yhteydessä toteutettu yhteisöverokannan alentaminen 29 prosentista 26 prosenttiin. Lisäksi valtion osuutta yhteisöveron tuotosta alennettiin 78,45 prosentista 76,03 prosenttiin. Kokonaistuotannon kasvun nopeutuminen yhdessä vuosille 2005—2007 sovittujen maltillisten palkankorotusten kanssa luovat hyvät edellytykset yritysten kannattavuuden suotuisalle kehitykselle ensi vuonna.

Tuloarviossa on otettu huomioon Euroopan talousalueelta saadusta osingosta suoritettujen verojen palautukset, joiden arvioidaan vähentävän tulo- ja varallisuusveron tuottoa 25—30 milj. eurolla v. 2006. Palautuksia saavat sekä luonnolliset henkilöt että yhteisöt.

Muita tuloon ja varallisuuteen perustuvia veroja arvioidaan kertyvän runsaat 5 % enemmän kuin vuodelle 2005 on budjetoitu. Sekä korkotulojen lähdeveron että perintö- ja lahjaveron kertymän arvioidaan kasvavan.

  2004 2005 2006 2005—2006
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
Tulo- ja varallisuusvero, milj. euroa 12 300 12 237 12 153 -0,7
— Ansio- ja pääomatuloista perittävät verot 8 126 8 510 8 090 -4,9
— Yhteisövero 4 174 3 727 4 063 9,0
Muut tuloon ja varallisuuteen perustuvat verot 642 623 655 5,1

Liikevaihtoon perustuvat verot

Liikevaihtoon perustuvia veroja arvioidaan kertyvän 13 061 milj. euroa, mikä on 13 % enemmän kuin vuodelle 2005 on budjetoitu. Tästä arvonlisäveron osuus on 12 478 milj. euroa. Tuloarviota korottaa luopuminen arvonlisäveron tuoton tilityksistä Kansaneläkelaitoksen sairausvakuutus- ja kansaneläkerahastoihin. Vuonna 2005 tilitys Kansaneläkelaitokselle on 1 000 milj. euroa. Tästä teknisestä muutoksesta johtuen arvonlisäveron tuloarvio kasvaa 13 % vuodelle 2005 budjetoidusta. Arvonlisäveron todellisen tuoton arvioidaan kasvavan v. 2006 runsaat 4 % eli arvonlisäveropohjan kasvun mukaisesti.

Arvonlisäverotuoton kehityksen kannalta olennaisen kotitalouksien kulutuksen arvon arvioidaan kasvavan 4 % v. 2006. Kotitalouksien kulutus muodostaa 60 % koko arvonlisäveron veropohjasta. Sen lisäksi veropohjaan kuuluvat julkisen, verovapaan sekä yksityisen voittoa tavoittelemattoman toiminnan välituotekäyttö ja investoinnit.

  2004 2005 2006 2005—2006
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
Liikevaihtoon perustuvat verot, milj. euroa 11 143 11 559 13 061 13,0
— Arvonlisävero 10 605 11 008 12 478 13,4

Valmisteverot

Valmisteveroja arvioidaan v. 2006 kertyvän yhteensä 4 636 milj. euroa, eli vajaan prosentin enemmän kuin vuodelle 2005 on budjetoitu. Noin kaksi kolmasosaa valmisteveroista kertyy energiaveroista. Muita tuotoltaan merkittäviä valmisteveroja ovat alkoholijuomavero ja tupakkavero.

Energiaveroja arvioidaan kertyvän yhteensä 2 979 milj. euroa v. 2006, eli noin prosentin vähemmän kuin kuluvalle vuodelle on budjetoitu. Energiaveroista kolme neljäsosaa kertyy liikenteestä moottoribensiinin ja dieselöljyn verona ja loput mm. lämmityksestä ja energian tuotannosta. Energiaverojen tuottoennuste pohjautuu energia-aineiden kulutusennusteeseen, joka on laadittu yhteistyössä kauppa- ja teollisuusministeriön sekä alalla toimivien tuottajien kanssa. Bensiinin kulutuksen oletetaan pysyvän vuoden 2005 tasolla ja dieselöljyn kulutuksen puolestaan kasvavan noin 2 % vuodesta 2005. Tuloarviossa on otettu huomioon 1.7.2005 voimaantullut lakimuutos, jolla kumottiin polttoturpeen valmistevero ja tuki.

Tupakka- ja alkoholijuomaverojen veropohjan kehityksen ennustamista vaikeuttavat toimintaympäristössä v. 2004 tapahtuneet muutokset eli EU:n laajentuminen ja matkustajatuontisäännösten muuttuminen. Alkoholijuomaveron tuotto aleni muutosten voimaantulovuonna odotusten mukaisesti. Sen sijaan tupakkaveron tuotto kasvoi, ja sen veropohja säilyi ennustettua paremmin Suomessa vielä v. 2004. Tupakkatuotteiden hinnat alenivat Suomessa 1,3 % v. 2004, mikä osaltaan vaikutti matkustajatuontia pienentävästi.

Vuonna 2005 alkoholijuomaveron tuoton arvioidaan alenevan 10 % edellisvuodesta, vaikka verollisen alkoholin kulutuksen arvioidaan hieman kasvavan edellisvuodesta. Alkoholijuomaverotuksen alennukset tulivat voimaan 1.3.2004, mistä johtuen ne vaikuttavat täysimääräisesti vasta vuoden 2005 kertymään. Vuonna 2006 verollisen alkoholin kulutuksen arvioidaan kasvavan 2 %, ja alkoholijuomaveroa arvioidaan kertyvän 991 milj. euroa eli 2 % enemmän kuin vuodelle 2005 on budjetoitu.

Tupakkaveroa arvioidaan v. 2006 kertyvän 608 milj. euroa eli 7 % enemmän kuin on budjetoitu vuodelle 2005.

  2004 2005 2006 2005—2006
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
Valmisteverot, milj. euroa 4 612 4 597 4 636 0,8
— Alkoholijuomavero 1 071 968 991 2,4
— Tupakkavero 600 570 608 6,7
— Energiaverot 2 901 3 010 2 979 -1,0

Muut verot ja veronluonteiset tulot

Muita veroja ja veronluontoisia tuloja arvioidaan kertyvän 2 594 milj. euroa, eli 10 % enemmän kuin vuodelle 2005 on budjetoitu. Autoveroa arvioidaan kertyvän 1 300 milj. euroa, ja tuoton kasvavan runsaat 8 % edellisvuodelle budjetoidusta. Epävarmuutta tuottoon aiheuttavat kuitenkin sekä autokaupan vaihtoautovarastojen kasvu että lokakuussa 2005 tapahtuva ryhmäpoikkeusasetuksen uudistuminen.

  2004 2005 2006 2005—2006
  tilinpäätös budjetoitu esitys muutos, %
Muut verot ja veronluonteiset tulot, milj. euroa 2 495 2 363 2 594 9,8
— Autovero 1 235 1 200 1 300 8,3