Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
         01. Hallinto
         10. Poliisitoimi
         20. Rajavartiolaitos
              20. Erityismenot
         40. Maahanmuutto
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2016

01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)PDF-versio

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 774 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen

2) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen

3) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen

4) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.

Momentille saa nettobudjetoida siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.

Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:

Onnettomuuksien ehkäisy

Pelastustoimen tehtävä on erityisesti tulipalojen ehkäisy. Toimiala osallistuu myös muiden onnettomuuksien ehkäisyyn. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia. Pelastuslain vaikutuksia pelastusviranomaisten toimintaan seurataan.

Onnettomuuksien ehkäisy 2014
toteutuma
2015
arvio
2016
tavoite
       
Tuotokset      
Erheellisten paloilmoitusten määrä (kpl), enintään 18 120 17 200 16 300
Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä (%), vähintään 16 20 20
Pelastustoiminta ja varautuminen

Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti ja riskejä vastaavasti onnettomuustilanteissa, antamaan pelastustoimeen kuuluvaa apua suuronnettomuustilanteissa myös ulkomailla ja varautumaan avun vastaanottamiseen. Pelastustoimen toimintavalmiutta pyritään ylläpitämään vähintään sillä tasolla, joka on määritelty pelastustoimen toimintavalmiuden suunnitteluohjeessa.

Pelastustoimen palvelutasopäätökset noudattavat pelastuslakia ja ohjetta palvelutasopäätöksen sisällöstä ja rakenteesta.

Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten osana kansallista riskiarviota. Pelastustoimen osuutta yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta toteutetaan. Tavoitteena on saada strategian päämäärät ulottumaan nykyistä laajemmin myös alue- ja paikallishallintoon.

Ministeriö vahvistaa yhteistyötä aluehallintovirastojen pelastustoimen ja varautumisen vastuualueiden kanssa. Keskus- ja aluehallinnon uudistaminen vaikuttaa myös pelastustoimeen ja erityisesti aluehallintovirastojen rooliin pelastustoimen järjestelmässä.

Väestön suojaamista kehitetään ottaen huomioon puolustus- ja turvallisuuspoliittisen selonteon linjaukset.

Pelastustoiminta ja varautuminen 2014
toteutuma
2015
arvio
2016
tavoite
       
Tuotokset      
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) 99 074 96 900 96 900
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät 10 516 11 000 11 000
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät 3 511 2 900 2 900
— tarkistus- ja varmistustehtävät 30 345 21 000 21 000
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) 21 156 30 000 30 000
— muut tehtävät 33 546 32 000 32 000
Toiminnan laatu ja palvelukyky      
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta 60 50 50
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta 86 50 50

1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.

Koulutus- ja tutkimustoiminta

Pelastusopistossa annettavan tutkintoon johtavan koulutuksen avulla varmistetaan pelastus- ja hätäkeskushenkilöstön oikeanlainen osaaminen.

Pelastusopiston jatko- ja täydennyskoulutusjärjestelmä tukee pelastustoimen osaamista ja pelastustoiminnan kansainväliseen avunantoon varautumista.

Vahvistetaan pelastustoimen tutkimus- ja kehittämistoiminnan koordinointia. Lisätään pelastustoimen kotimaista tutkimustoimintaa ja kansainvälisen tutkimuksen sekä uusien toimintamenetelmien ja tekniikoiden hyödyntämistä.

Pelastustoimi 2014
toteutuma
2015
arvio
2016
tavoite
       
Tuotokset      
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään 49 308 43 560 46 080
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään 205 172 172
AMK-tutkintojen määrä, kpl 23 40 30
Panokset      
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta 115,7 110,6 96,7
— Pelastusopiston henkilötyövuodet 105 101 88
— Sisäministeriön henkilötyövuodet 2 1 -
— Turvallisuus- ja kemikaaliviraston henkilötyövuodet 3,7 3,7 3,7
— Kriisinhallintakeskuksen henkilötyövuodet (kv. pelastustoimi) 5 4,9 5
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) 12 622 12 500 12 200
Toiminnan tehokkuus      
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet 985 995 1 050
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja 1 409 1 320 1 600
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään 27 386 27 100 26 500
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään 152 152 148
Toiminnan laatu ja palvelukyky      
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) 3,27 3,08 3,00
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat 5,71 5,0 5,0
Henkiset voimavarat      
Pelastusopiston henkilöstön määrä 104 101 89
Kriisinhallintakeskuksen henkilöstön määrä (kv. pelastuspalvelu) 6 6 6
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) 3,5 3,4 3,5
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään 4,7 6,5 6,5

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)

  2014
toteutuma
2015
varsinainen
talousarvio
2016
esitys
       
Bruttomenot 19 765 18 544 16 900
Pelastustoimen bruttotulot 5 043 4 146 4 126
Nettomenot 14 722 14 398 12 774
— Pelastusopisto 12 967 12 493 10 903
— Sisäministeriö 1 342 1 455 1 421
— Kansainvälinen pelastuspalvelu 413 450 450
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 2 624    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 4 265    

Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)

  2014
toteutuma
2015
varsinainen
talousarvio
2016
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot 1 265 1 200 1 400
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset      
— erilliskustannukset 392 532 444
— osuus yhteiskustannuksista 714 968 831
Kustannukset yhteensä 1 106 1 501 1 275
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 159 -301 125
Kustannusvastaavuus, % 114 80 110

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)

   
Palopäällystökoulutus, kertaluonteisen erän poistuminen -250
Siirto momentille 26.01.01 (-1 htv) -65
Ylimääräisen hätäkeskuspäivystäjäkurssin järjestäminen, kertaluonteisen erän poistuminen -1 000
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) -10
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa -551
Palkkaliukumasäästö -47
Palkkausten tarkistukset 43
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) 393
Toimintamenojen tuottavuussäästö -66
Toimintamenosäästö (HO 2015) -80
Vuokramenojen indeksikorotus 22
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö -13
Yhteensä -1 624

2016 talousarvio 12 774 000
2015 talousarvio 14 398 000
2014 tilinpäätös 16 362 000