Talousarvioesitys 2016
01. Pelastustoimen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 12 774 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös:
1) pelastuslain (379/2011) 107 §:n mukaisten erityisten palon- tai onnettomuuden syiden tutkimusten aiheuttamien menojen suorittamiseen
2) pelastuslain 100 §:n 1 momentin nojalla suoritettavien korvausten maksamiseen
3) pelastuslain 97 §:ssä tarkoitetulla tavalla valmiuden ylläpitämiseen
4) pelastustoimeen liittyvään standardisointitoiminnan edistämiseen ja standardisointityöhön osallistumisesta johtuviin menoihin.
Momentille saa nettobudjetoida siirtotalouden tuottoina Palosuojelurahastolta tutkimus- ja kehittämistoimintaan saadut erityisavustukset.
Selvitysosa:Sisäministeriö asettaa pelastustoimelle seuraavat alustavat tuloksellisuustavoitteet:
Pelastustoimen tehtävä on erityisesti tulipalojen ehkäisy. Toimiala osallistuu myös muiden onnettomuuksien ehkäisyyn. Onnettomuuksia ja niiden seurauksia pyritään ehkäisemään parantamalla ihmisten ja yhteisöjen omatoimista varautumista, lisäämällä väestön turvallisuustietoisuutta ja -osaamista sekä toteuttamalla pelastuslaitosten laatimien valvontasuunnitelmien mukaisia toimia. Pelastuslain vaikutuksia pelastusviranomaisten toimintaan seurataan.
Onnettomuuksien ehkäisy | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuotokset | |||
Erheellisten paloilmoitusten määrä (kpl), enintään | 18 120 | 17 200 | 16 300 |
Neuvontaa ja valistusta saaneiden osuus väestöstä (%), vähintään | 16 | 20 | 20 |
Pelastustoimi kykenee toimimaan nopeasti ja riskejä vastaavasti onnettomuustilanteissa, antamaan pelastustoimeen kuuluvaa apua suuronnettomuustilanteissa myös ulkomailla ja varautumaan avun vastaanottamiseen. Pelastustoimen toimintavalmiutta pyritään ylläpitämään vähintään sillä tasolla, joka on määritelty pelastustoimen toimintavalmiuden suunnitteluohjeessa.
Pelastustoimen palvelutasopäätökset noudattavat pelastuslakia ja ohjetta palvelutasopäätöksen sisällöstä ja rakenteesta.
Pelastustoimella on yhteiskunnan turvallisuusstrategian mukaisesti uhka-arvio pelastustoimen valtakunnallista koordinaatiota edellyttäviä erityistilanteita varten osana kansallista riskiarviota. Pelastustoimen osuutta yhteiskunnan turvallisuusstrategiasta toteutetaan. Tavoitteena on saada strategian päämäärät ulottumaan nykyistä laajemmin myös alue- ja paikallishallintoon.
Ministeriö vahvistaa yhteistyötä aluehallintovirastojen pelastustoimen ja varautumisen vastuualueiden kanssa. Keskus- ja aluehallinnon uudistaminen vaikuttaa myös pelastustoimeen ja erityisesti aluehallintovirastojen rooliin pelastustoimen järjestelmässä.
Väestön suojaamista kehitetään ottaen huomioon puolustus- ja turvallisuuspoliittisen selonteon linjaukset.
Pelastustoiminta ja varautuminen | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastuslaitosten hälytysluonteisten tehtävien määrä, kpl, arvio, josta1) | 99 074 | 96 900 | 96 900 |
— tulipaloista (pl. maastopalot) aiheutuvat tehtävät | 10 516 | 11 000 | 11 000 |
— maastopaloista aiheutuvat tehtävät | 3 511 | 2 900 | 2 900 |
— tarkistus- ja varmistustehtävät | 30 345 | 21 000 | 21 000 |
— ensivastetehtävät (pl. sairaankuljetustehtävät) | 21 156 | 30 000 | 30 000 |
— muut tehtävät | 33 546 | 32 000 | 32 000 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 1. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 60 | 50 | 50 |
Pelastuslaitosten kiireellisten tehtävien toimintavalmiusaika 2. riskialueella ensimmäisen yksikön mukaan, % tavoitteesta | 86 | 50 | 50 |
1) Pelastuslaitoksen eri tehtävätyypeille ei aseteta tavoitteita, vaan niiden kehitystä seurataan.
Pelastusopistossa annettavan tutkintoon johtavan koulutuksen avulla varmistetaan pelastus- ja hätäkeskushenkilöstön oikeanlainen osaaminen.
Pelastusopiston jatko- ja täydennyskoulutusjärjestelmä tukee pelastustoimen osaamista ja pelastustoiminnan kansainväliseen avunantoon varautumista.
Vahvistetaan pelastustoimen tutkimus- ja kehittämistoiminnan koordinointia. Lisätään pelastustoimen kotimaista tutkimustoimintaa ja kansainvälisen tutkimuksen sekä uusien toimintamenetelmien ja tekniikoiden hyödyntämistä.
Pelastustoimi | 2014 toteutuma |
2015 arvio |
2016 tavoite |
Tuotokset | |||
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivien määrä, kpl, vähintään | 49 308 | 43 560 | 46 080 |
Pelastusopiston tutkintojen määrä, kpl, vähintään | 205 | 172 | 172 |
AMK-tutkintojen määrä, kpl | 23 | 40 | 30 |
Panokset | |||
Momentin 26.30.01 henkilötyövuodet, josta | 115,7 | 110,6 | 96,7 |
— Pelastusopiston henkilötyövuodet | 105 | 101 | 88 |
— Sisäministeriön henkilötyövuodet | 2 | 1 | - |
— Turvallisuus- ja kemikaaliviraston henkilötyövuodet | 3,7 | 3,7 | 3,7 |
— Kriisinhallintakeskuksen henkilötyövuodet (kv. pelastustoimi) | 5 | 4,9 | 5 |
Koulutuksen kokonaiskustannukset (1 000 euroa) | 12 622 | 12 500 | 12 200 |
Toiminnan tehokkuus | |||
Pelastusopiston koulutettavapäivät/henkilötyövuodet | 985 | 995 | 1 050 |
Pelastusopiston koulutettavapäivät/opettaja | 1 409 | 1 320 | 1 600 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijakohtainen vuosikustannus, euroa, enintään | 27 386 | 27 100 | 26 500 |
Pelastusopiston ammatillisen peruskoulutuksen koulutettavapäivän hinta, euroa, enintään | 152 | 152 | 148 |
Toiminnan laatu ja palvelukyky | |||
Pelastusopiston tutkintopalaute (asteikolla 1—4) | 3,27 | 3,08 | 3,00 |
Hakeneiden lukumäärä/aloituspaikat | 5,71 | 5,0 | 5,0 |
Henkiset voimavarat | |||
Pelastusopiston henkilöstön määrä | 104 | 101 | 89 |
Kriisinhallintakeskuksen henkilöstön määrä (kv. pelastuspalvelu) | 6 | 6 | 6 |
Työtyytyväisyys, indeksi (asteikko 1—5) | 3,5 | 3,4 | 3,5 |
Sairauspoissaolot, työpäivää/htv, enintään | 4,7 | 6,5 | 6,5 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Bruttomenot | 19 765 | 18 544 | 16 900 |
Pelastustoimen bruttotulot | 5 043 | 4 146 | 4 126 |
Nettomenot | 14 722 | 14 398 | 12 774 |
— Pelastusopisto | 12 967 | 12 493 | 10 903 |
— Sisäministeriö | 1 342 | 1 455 | 1 421 |
— Kansainvälinen pelastuspalvelu | 413 | 450 | 450 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 2 624 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 4 265 |
Pelastustoimen maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
2014 toteutuma |
2015 varsinainen talousarvio |
2016 esitys |
|
Maksullisen toiminnan tuotot, suoritteiden myyntituotot | 1 265 | 1 200 | 1 400 |
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset | |||
— erilliskustannukset | 392 | 532 | 444 |
— osuus yhteiskustannuksista | 714 | 968 | 831 |
Kustannukset yhteensä | 1 106 | 1 501 | 1 275 |
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) | 159 | -301 | 125 |
Kustannusvastaavuus, % | 114 | 80 | 110 |
Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
Palopäällystökoulutus, kertaluonteisen erän poistuminen | -250 |
Siirto momentille 26.01.01 (-1 htv) | -65 |
Ylimääräisen hätäkeskuspäivystäjäkurssin järjestäminen, kertaluonteisen erän poistuminen | -1 000 |
Hankinnasta maksuun -säästö (HO 2015) | -10 |
Omakustannusperiaatteen toteuttaminen Senaatti-kiinteistöjen vuokrissa | -551 |
Palkkaliukumasäästö | -47 |
Palkkausten tarkistukset | 43 |
Sisäinen turvallisuus ja oikeudenhoito (HO 2015) | 393 |
Toimintamenojen tuottavuussäästö | -66 |
Toimintamenosäästö (HO 2015) | -80 |
Vuokramenojen indeksikorotus | 22 |
Vuokramenojen indeksikorotusta vastaava säästö | -13 |
Yhteensä | -1 624 |
2016 talousarvio | 12 774 000 |
2015 talousarvio | 14 398 000 |
2014 tilinpäätös | 16 362 000 |