Hoppa till innehåll
  Svara på användarenkäten om denna webbplatsen och bidra till utvecklingen av en ny webbplats med information om statsbudgeten. Gå till enkäten via denna länk.
Innehållsförteckning
   Siffertabell
     Inkomstposter
     Anslag
       21. Riksdagen
       23. Statsrådets kansli
         10. Miljö- och naturvård
              23. Skydd av Östersjön
              (70.) Fartygsinvesteringar
              77. Miljövårdsarbeten

Statsbudgeten 2011

10. Miljö- och naturvårdPDF-versio

Förklaring:

Miljövård

Syftet är att använda anslagen för vattenvård och annan miljövård för att i synnerhet förbättra Östersjöns, insjöarnas och grundvattnets tillstånd, minska de miljörisker som uppstår till följd av förorenad mark och förebygga miljöskador till följd av olje- och kemikalieolyckor i havsområdena.

Utvecklandet och ibruktagandet av effektiva vattenvårdsmetoder främjas för att Östersjöns och insjöarnas tillstånd ska kunna förbättras. Uppgifter från inventeringarna av den marina undervattensmiljön ska användas i synnerhet till att bedöma och förhindra skadliga verkningar av projekt som syftar till att utnyttja vattenområden.

Man främjar en koncentrering av hanteringen av avloppsvatten till större, effektivare och driftsäkrare enheter än tidigare genom att delta med anslag för miljövårdsarbeten i sådana projekt med överföringsledningar som främjar vattenvården i samhällena och på glesbygden.

Genom restaurering av vattnen stoppas den inre belastningen på sjöarna, vilket möjliggör en hållbar förbättring av deras tillstånd och och en märkbar ökning av deras rekreationsvärde. Behovet av sanering av förorenade markområden utreds systematiskt. De mest brådskande objekten saneras även som statligt avfallshanteringsarbete främst för att sanitära olägenheter och olägenheter med grundvattnet ska kunna avlägsnas i de fall då det i övrigt finns förutsättningar för statligt deltagande.

Tillräcklig beredskap för bekämpning av olje- och kemikalieskador minskar de skador som följer av olyckor. Genom beredskapen upprätthålls trivseln i vatten- och havsområdena och områdenas användbarhet för rekreation och ekonomisk verksamhet. Det kombinationsfartyg som blir klart i början av 2011 förbättrar på ett avgörande vis bekämpningsberedskapen i krävande förhållanden.

Genom oljeavfallsavgifterna stöds upprätthållandet av ett nationellt heltäckande system för oljeavfallshantering och sanering av oljeförorenade områden.

Naturvård

Landets nätverk av naturskyddsområden kompletteras genom att förhandlingarna om förvärv av och ersättning för sådana områden i privat ägo som är reserverade för naturskydd fortsätter. Från ingången av 1996 har områden omfattande 340 000 hektar skyddats med hjälp av förvärvs- och ersättningsanslag. I början av 2010 återstod fortfarande områden på knappt 20 000 hektar att inkludera i naturskyddsprogrammen och nätverket Natura 2000 och dessutom en del mark som ägs av bolag och sammanslutningar.

Genomförandet av handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) 2008—2016 fortsätter i samarbete med skogsmyndigheterna och övriga samarbetspartner. Man försöker skydda privatägda skogar utifrån frivilliga anbud från markägarna genom markförvärv, privata skyddsområden och avtalsförfaranden. Målet med handlingsplanen METSO är att 96 000 hektar nya skogsområden ska omfattas av skydd enligt naturvårdslagen före 2016. Under åren 2008—2009 skyddades ca 3 600 hektar.

På de statliga naturskyddsområdena fortsätter återställandet av skog och myrar, iståndsättningen och skötseln av vårdbiotoper samt inventeringen av naturtyper. Genom skötsel och återställande av privata skyddsområden förbättras också situationen när det gäller skyddet av skogarna i södra Finland. Det främsta målet med planeringen av skötseln och användningen av de områden som ingår i Natura 2000-nätverket och med verkställandet av planerna är att förbättra den gynnsamma skyddsnivån för arter och naturtyper. Ansvaret för skötseln av områdena koncentreras huvudsakligen till Forststyrelsens naturtjänster.

Avsikten är att främja inventeringar av landskapsområden som är nationellt värdefulla med kostnadseffektiva medel. Beredningen av landskapsvårdsområden enligt naturvårdslagen fortsätter.

Den fjärde helhetsbedömningen av utrotningshotade arter, som blir färdig 2010, och den handlingsplan som uppgjorts utgående från bedömningen av utrotningshoten mot naturtyper och som blev färdig 2008 utgör grunden för utvärderingen och effektiviseringen av förvaltningens åtgärder för att hindra att den biologiska mångfalden minskar.

Målen för verksamheten när det gäller Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter har uppställts i motiveringen under moment 35.10.52.

20. Bekämpning av miljöskador (förslagsanslag)

Under momentet beviljas 5 200 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter som föranleds av ordnandet av bekämpning av olje- och andra miljöskador, anskaffning av bekämpningsmateriel och vidtagande av bekämpningsåtgärder samt utredningar som direkt anknyter till bekämpningen av miljöskador

2) till utgifter som föranleds av internationellt samarbete, utbildnings- och utvecklingsarbete och rättegångar, hyror för oljebekämpningsförråd samt arvoden till förrådsförvaltare med uppgiften som bisyssla och till dem som deltar i bekämpningsarbeten

3) till utgifter som föranleds den behöriga myndigheten av att olagliga internationella avfallstransporter måste sändas tillbaka och av att alla kostnader inte alltid genast kan tas ut av den som orsakat skadan.

Utgifterna för anskaffning av bekämpningsmateriel budgeteras på basis av förbindelser.

Förklaring:De utgifter som föranleds den behöriga myndigheten på grund av att olagliga internationella avfallstransporter sänds tillbaka återkrävs av den som fört ut avfallet och intäktsförs under moment 12.35.99.

De ersättningar ur oljeskyddsfonden och av skadevållarna som motsvarar utgifterna uppskattas till 2 600 000 euro år 2011. Ersättningarna intäktsförs under moment 12.35.10. Oljeskyddsavgiften har höjts temporärt fram till den 31 december 2012 till 1,50 euro för varje helt ton olja som importeras.

Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 1 000 000 euro på grund av ökade drifts- och underhållskostnader för oljebekämpningsfartygen.


2011 budget 5 200 000
2010 I tilläggsb.
2010 budget 4 200 000
2009 bokslut 4 164 922

21. Vissa utgifter för naturvård (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 2 940 000 euro.

Anslaget får användas

1) till inventering, märkning och skötsel av privata naturskyddsområden och andra områden som är värdefulla med tanke på den biologiska mångfalden samt av landskapsområden

2) till åtgärder som ingår i handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland 2008—2016 och som särskilt gäller inventeringar, samarbete och uppföljning

3) till skydd och vård av utrotningshotade arter och förebyggande av skador orsakade av utrotningshotade arter

4) till ordnande av vård för skadade vilda djur samt den vård av djur som EU:s CITES-förordning förutsätter

5) till naturskyddsplanering och planering som har anknytning till tillämpningen av marktäktslagen

6) till iståndsättning av gamla marktäktsområden

7) till avlöning av personal motsvarande högst 20 årsverken i uppgifter för viss tid enligt motiveringen ovan.

Förklaring:Med anslaget inventeras och sköts privata naturskyddsområden särskilt till den del skötseln inte ingår i handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO). Inventeringen av naturtyper enligt naturskyddslagen fortsätter. Planer görs upp för skötseln av i huvudsak nationellt värdefulla landskapsområden, och inventeringsuppgifterna om områdena uppdateras. Beredningen av landskapsvårdsområden enligt naturvårdslagen främjas. Skötselplaner och skötselåtgärder som främjar den biologiska mångfalden ska genomföras i fråga om värdefulla vårdbiotyper. Närings-, trafik- och miljöcentralerna samt Finlands miljöcentral anvisas anslag för åtgärder enligt handlingsplanen METSO. Med anslaget förbereds och genomförs skyddsprogram för hotade arter i enlighet med naturvårdslagen. Projekt som anknyter till hållbar användning av marksubstanser och till grundvattenskyddet fortsätter. Marktäktsområden som kommit till innan marktäktslagen trädde i kraft ska återställas i möjligaste mån.


2011 budget 2 940 000
2010 III tilläggsb.
2010 budget 2 770 000
2009 bokslut 1 770 000

23. Skydd av Östersjön(reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 3 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter för ett projekt för effektivare vattenvård inom jordbruket i Skärgårdshavets och Bottenhavets avrinningsområden

2) till investeringar till stöd för den biologiska mångfalden inom den marina undervattensmiljön i första hand i hårt belastade havsområden

3) till utredningar och pilotprojekt som gäller åtgärder för att minska belastningen av närsalter och fasta partiklar från skogsbruket och torvproduktionen

4) till pilotprojekt med anknytning till en utredning av effekterna av farliga ämnen och en minskning av utsläppen.

Förklaring:Genom anslaget fullföljs Östersjöåtagandet, enligt vilket Finland kommer att vidta effektivare åtgärder för att tillståndet i Skärgårdshavet ska bli bättre före 2020. Med anslaget genomförs dessutom Finlands program för skydd av Östersjön samt andra mål som satts för skyddet av Östersjön.


2011 budget 3 000 000

52. Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 23 367 000 euro.

Anslaget får användas för de offentliga förvaltningsuppgifter som Forststyrelsen utför under ledning av miljöministeriet enligt följande:

1) till utgifter för skötsel av och guidning i nationalparker, övriga naturskyddsområden och ödemarksområden som Forststyrelsen besitter

2) för sådant byggande inom naturskyddsområdena som tjänar skyddsändamålet och för utgifter för ombyggnad, reparation, underhåll och rivning av befintliga byggnader, konstruktioner, vägar och vägavsnitt samt för köp av byggnader som är belägna inom naturskyddsområden eller som är nödvändiga för dem

3) för anskaffning av maskiner, apparatur och utrustning vars anskaffningspris överstiger 10 000 euro och vars ekonomiska livslängd överstiger tre år.

Dessutom får Forststyrelsen för dessa offentliga förvaltningsuppgifter använda sådana inkomster från offentliga förvaltningsuppgifter som inflyter till Forststyrelsen och som hör till miljöministeriets ansvarsområde.

Anslaget får även användas till betalning av utgifter som gäller medfinansieringsandelen i projekt som ska genomföras med stöd ur EU:s fonder.

Målen för verksamheten inom miljöministeriets ansvarsområde är följande:

  • Forststyrelsen deltar i genomförandet av handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) 2008—2016.
  • Forststyrelsen främjar det riksomfattande skydd och den riksomfattande uppföljning av hotade djur- och växtarter som hör till dess ansvarsområde.
  • Forststyrelsen svarar för serviceutrustningen, guidningen och slitagetåligheten inom de naturskyddsområden som är viktiga med tanke på naturturism och rekreation.
  • Forststyrelsen fortsätter med programmet för inventeringen av den marina undervattensmiljön i Östersjön (VELMU) 2004—2014.
  • Forststyrelsen fortsätter åtgärderna för inrättande, inventeringar, planering av skötsel och användning, bedömningar av tillståndet samt skötsel och återställande när det gäller områden som hör till nätverket Natura 2000.

Förklaring:Miljöministeriet uppställer följande preliminära resultatmål för verksamheten vid Forststyrelsen:

Kvantitativa mål
  2008 2009 2010 2011
  utfall utfall uppskattning mål
         
Förvaltning av områden        
Antal Natura-områden för vilka en skötsel- och nyttjandeplan färdigställs 37 32 30 15
Naturvård        
Återställande (ha) 2 742 2 561 2 550 2 000
Skötsel av vårdbiotoper (ha) 2 318 2 610 2 590 2 200
Skötsel och iståndsättning av värdefulla naturtyper (ha) 378 380 400 400
Inventering av naturtyper (ha) 103 841 53 769 36 000 10 000
Inventering av naturtyper under vatten (ha) 5 795 5 632 5 000 5 000
Däggdjur och fåglar som hör till Forststyrelsens ansvarsområde, observerade objekt (st.) 1 666 1 774 1 700 1 500
Kartläggningar av arter inom METSO-handlingsplanen (st.)   1 900 2 200 1 900
Användning av naturen för rekreation        
Besök i nationalparker 1 755 500 1 943 500 1 950 000 1 955 000
Besök i naturcenter och på andra kundtjänstställen (st.) 859 000 866 000 860 000 855 000

Forststyrelsen

  • utvärderar och följer effekterna av återställande och skötsel
  • följer upp hur nöjda kunderna är med nationalparkerna, kundtjänstställena och nättjänsten utinaturen.fi
  • deltar i ett lagberedningsprojekt som gäller skyddsområden i samarbete med miljöministeriet
  • deltar i samarbetet kring vården av skyddsområden inom Finlands närområden
  • förbättrar produktiviteten i enlighet med naturvårdsförvaltningens produktivitetsprojekt.

Forststyrelsens offentliga förvaltningsuppgifter som hör till miljöministeriets ansvarsområde beräknas inbringa uppskattningsvis 2 500 000 euro i inkomster till Forststyrelsen.

Övriga nyckeltal
  2008 2009 2010
uppskattning
2011
uppskattning
         
Skötsel av nationalparker (st.) 35 35 35 36
Skötsel av andra naturskyddsområden (st.) 495 501 501 550
Skötsel av nationalparker (ha) 886 000 886 000 886 000 950 000
Skötsel av andra naturskyddsområden (ha) 702 000 703 000 704 000 735 000
Skötsel av andra naturskyddsobjekt (ha) 984 000 994 000 998 000 940 000
Skötsel av ödemarksområden (12 st., ha) 1 490 000 1 490 000 1 490 000 1 490 000
Skydd av platser med arter som kräver särskilt skydd (st.) 3 599 3 756 3 900 4 000
Skydd av platser med andra hotade arter och arter som avses i habitatdirektivet (st.) 20 465 22 935 25 000 27 000
Fornminnen (st., Museiverkets register) 1 619 1 864 2 000 2 100
Skyddade byggnader (st.) 234 243 250 250
Naturcenter och andra kundtjänstställen (st.) 29 29 29 29

Ändringar som beaktats vid dimensioneringen av anslaget (1 000 euro)
   
Lönejusteringar 166
Produktivitetsfrämjande åtgärder (-2 årsv.) -90
Nivåförändring -2 000
Bortfall av stimulansåtgärder av engångsnatur -1 000
Sammanlagt -2 924


2011 budget 23 367 000
2010 III tilläggsb. 1 290 000
2010 I tilläggsb. 375 000
2010 budget 26 291 000
2009 bokslut 25 885 000

60. Överföring till oljeskyddsfonden (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 300 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av överföringen till oljeskyddsfonden med stöd av 7 § i lagen om oljeavfallsavgift (894/1986).

Förklaring:En del av de influtna oljeavfallsavgifterna kan i statsbudgeten överföras till oljeskyddsfonden för att användas till ersättning av kostnaderna för sanering av oljeförorenade markområden. Närmare bestämmelser om grunderna för ersättningen finns i 15 § i lagen om oljeskyddsfonden (1406/2004).

Anslaget motsvarar tillsammans med anslaget under moment 35.10.65 de oljeavfallsavgifter som inflyter under moment 11.19.08.

Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats en överföring på 1 000 000 euro från moment 35.10.65.


2011 budget 4 300 000
2010 budget 3 300 000
2009 bokslut 2 300 000

61. Främjande av miljövården (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 2 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till betalning av understöd enligt lagen om stödjande av vatten- och avloppsåtgärder (686/2004) för investeringar och åtgärder som främjar vattenvården i samhällen och på glesbygden

2) till bidrag till kommunerna för uppgörande av skyddsplaner för grundvattenområden

3) för stödjande av rådgivning och handledning som krävs för att påskynda verkställigheten av statsrådets förordning om behandling av hushållsavloppsvatten i områden utanför vattenverkens avloppsnät (542/2003)

4) till betalning av räntegottgörelser för lån som har beviljats före 1995 för samhällenas investeringar i vattenvård enligt lagen om vissa räntestödslån av kreditanstalters medel (1015/1977).

Räntegottgörelsen för samhällenas vattenvårdslån är under de åtta första låneåren fyra procentenheter och under låneåren 9—16 två procentenheter. Efter det sextonde låneåret betalas ingen räntegottgörelse. Räntegottgörelsen är för alla lån alltid högst lika stor som den ränta som kreditinstitutet tar ut.

Förklaring:Genom investeringar som främjar vattenvården i samhällen och glesbygdsområden och genom skyddsplaner för grundvattenområden genomförs de förvaltningsplaner som godkänts av statsrådet samt Finlands program för skydd av Östersjön. Med understöd främjas särskilt verkställigheten av den statsrådsförordning (542/2003) som gäller behandling av hushållsavloppsvatten i glesbygden samt reduktionen av näringsämnen ur avloppsvatten från tätbebyggelse. Genom rådgivning i avloppsvattenfrågor inom glesbygdsområden stöds genomförandet av ändamålsenliga lösningar för fastigheternas hantering av avloppsvatten. Skyddsåtgärderna för grundvattenområdena kräver att kommunerna deltar i uppgörandet av skyddsplaner.

Tidigare års räntestödslån beräknas föranleda staten utgifter på 2 000 euro år 2011, då utbetalningen av räntestödet upphör.

Anslaget utgör delvis finansiering av regionutvecklingen enligt regionutvecklingslagen.

Vid dimensioneringen av anslaget har som tillägg beaktats 1 000 000 euro för verkställigheten av den förordning som gäller behandling av avloppsvatten i glesbygden.


2011 budget 2 000 000
2010 III tilläggsb. 1 000 000
2010 budget 1 000 000
2009 bokslut 1 000 000

63. Utgifter för förvärv av och ersättning för naturskyddsområden (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 39 830 000 euro.

Anslaget får användas

1) till köp och inlösen av jord- och vattenområden samt byggnader för naturskyddsändamål och till köp av områden som ska införlivas med ödemarksområden

2) till betalning av ersättningar till markägare eller innehavare av särskilda rättigheter för ekonomiska förluster på grund av beslut eller avtal enligt 24, 25, 29 och 47 § i naturvårdslagen

3) till ersättningar för de kostnader som staten med stöd av 53 § i naturvårdslagen, 197 § i markanvändnings- och bygglagen samt 7 a § i lagen om enskilda vägar påförs på grund av genomförandet av nätverket Natura 2000

4) till ersättningar som föranleds av skydd enligt 8 och 26 § i marktäktslagen

5) ersättningar för olägenheter enligt 55 § 2 mom. i naturvårdslagen

6) till utgifter som föranleds av bedömning av, lantmäteriförrättningar på och förvärvsuppgifter för områden som förvärvas till staten för naturskyddsändamål eller som inrättas som privata skyddsområden samt till utgifter som föranleds av märkning av privata skyddsområden och dessutom till utgifter för fastighetsskötsel på områden som är i miljöministeriets besittning och till eventuella kostnader för ersättningsförrättningar

7) till ett belopp av högst 160 000 euro till arvoden som betalas utifrån separat ingångna samarbetsavtal och genom vilka man främjar behandlingen av anbud som markägarna lämnat in i enlighet med handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO); verksamhetsarvodet kan betalas för de förmedlade anbud som leder till skyddsprogram

8) till betalning av ränta för periodiserade betalningsposter av köpesumman och ersättningarna då räntan motsvarar den ränta som fastställs i 95 § 1 mom. i lagen om inlösen av fast egendom och särskilda rättigheter

9) till ersättningar som närings-, trafik- och miljöcentralerna betalat ut för skador orsakade av fridlysta sällsynta djur.

Fullmakt

För fullföljandet av de naturskyddsprogram som statsrådet har fastställt, nätverket Natura 2000 och handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland (METSO) får det 2011 ingås avtal och avges förbindelser som åren efter 2011 föranleder kostnader på sammanlagt högst 10 000 000 euro. Utgifterna på grund av fullmakten får uppgå till högst 5 000 000 euro före utgången av 2012, högst 8 000 000 euro före utgången av 2013 och sammanlagt högst 10 000 000 euro före utgången av 2014.

Förklaring:Genom förvärv av mark för naturskyddsändamål till staten och genom ersättningsförfarande genomförs de av statsrådet fastställda naturskyddsprogrammen, nätverket Natura 2000, planer för skydd av arter som kräver särskilt skydd och reserveringar av skyddsområden enligt fastställda planer. Dessutom genomförs handlingsplanen METSO. Vid sidan av närings, trafik- och miljöcentralerna fortsätter Forststyrelsen förvärvet av skyddsområden. Åren 1971—2009 har det till statens ägo förvärvats områden för naturskyddsändamål omfattande totalt ca 340 000 hektar och inrättats privata skyddsområden mot ersättning omfattande totalt 138 000 hektar.

Man bedömer att användningen av anslaget kommer att fördelas så att 5 000 000 euro används för förvärv till staten av områden enligt naturskyddsprogram eller andra motsvarande reserveringar och 5 830 000 euro används till ersättningar för privata skyddsområden. Till förvärv av och ersättningar för skogsområden enligt handlingsplanen för den biologiska mångfalden i skogarna i södra Finland används 29 000 000 euro. En del av intäktsföringen av Forststyrelsens vinst motsvarande anslaget för förvärv och ersättningar för METSO-områden har budgeterats under moment 13.05.01.

Utgifter för staten som förbindelser och avtal i anslutning till användningen av fullmakter föranleder (1 000 euro)
  2012 2013 2014 Sammanlagt
fr.o.m. 2012
         
Förbindelser som ingåtts före år 2011 4 000 - - 4 000 
Förbindelser år 2011 5 000 3 000 2 000 10 000
Sammanlagt 9 000 3 000 2 000 14 000


2011 budget 39 830 000
2010 budget 36 500 000
2009 bokslut 36 499 996

64. EU:s miljöfonds deltagande i miljö- och naturvårdsprojekt (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 4 000 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av projekt godkända av EU-kommissionen som delfinansieras ur LIFE-miljöfonden och ur LIFE+-programmet för finansieringsperioden 2007—2013 samt till betalning av EU-medfinansieringsandelar för andra pilotprojekt.

Anslaget får användas till avlöning av personal för projektuppgifter motsvarande ca 50 årsverken. Under momentet nettobudgeteras de sjukdagpenningar och moderskapspenningar som betalas till arbetsgivaren.

Förklaring:Anslaget används för finansiering av projekt inom programmen LIFE 2000—2006 och LIFE+ 2007—2013.

EU-delfinansieringen av LIFE-projekten och pilotprojekten intäktsförs under moment 12.35.99.


2011 budget 4 000 000
2010 budget 2 000 000
2009 bokslut 1 500 000

65. Oljeavfallshantering som finansieras med oljeavfallsavgiften (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 300 000 euro.

Anslaget får med stöd av 7 § i lagen om oljeavfallsavgift användas till betalning av ersättningar för oljeavfall samt insamling, transport, lagring och behandling av oljeavfall enligt de grunder som närmare bestäms i statsrådets beslut om användningen av de medel som inflyter i oljeavfallsavgifter till oljeavfallshantering (1191/1997).

Förklaring: Anslaget motsvarar tillsammans med anslaget under moment 35.10.60 de oljeavfallsavgifter som inflyter under moment 11.19.08.

Vid dimensioneringen av anslaget har som avdrag beaktats en överföring på 1 000 000 euro till moment 35.10.60. Överföringen till oljeskyddsfonden för sanering av oljeförorenade markområden kan ökas med anledning av de anslag under detta moment som överförts från tidigare år.


2011 budget 300 000
2010 budget 1 300 000
2009 bokslut 2 300 000

66. Medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationellt samarbete (reservationsanslag 2 år)

Under momentet beviljas 1 580 000 euro.

Anslaget får användas till betalning av medlemsavgifter och finansiella bidrag till internationella organisationer och konventioner i anslutning till miljöministeriets ansvarsområde samt till andra betalningar till utlandet som föranleds av internationella förbindelser.

Förklaring:

Beräknad användning av anslaget
   
Klimat och atmosfär 250 000
Kemikalier och avfall 100 000
Skydd av flora, fauna och deras livsmiljö 430 000
Havsmiljö 650 000
Övriga utgifter 150 000
Sammanlagt 1 580 000


2011 budget 1 580 000
2010 budget 1 580 000
2009 bokslut 1 580 000

(70.) Fartygsinvesteringar(reservationsanslag 3 år)

Förklaring:Det föreslås att momentet och anslaget under det slopas i budgeten.


2010 III tilläggsb. 2 000 000
2010 budget 1 800 000
2009 bokslut 12 000 000

77. Miljövårdsarbeten (reservationsanslag 3 år)

Under momentet beviljas 10 000 000 euro.

Anslaget får användas

1) till utgifter för planering och utförande av miljöarbeten, grundlig renovering och byggnadsskyldigheter

2) till utgifter för statens vatten- och avloppsarbeten i enlighet med lagen om stödjande vatten- och avloppsåtgärder (686/2004)

3) till utgifter för statligt avfallshanteringsarbete enligt avfallslagen (1072/1993).

Avtal får ingås om att ett slutfört arbete överlåts i kommunens eller en annan samarbetspartners ägo. Samtidigt ska man avtala om de villkor som den som mottar arbetet ska följa efter överlåtelsen.

Förklaring:Med anslaget finansieras sådana överföringsledningar och förbindelsevattenledningar och sådan sanering av förorenade områden och iståndsättning av vattendrag samt andra miljöarbeten som samfinansieras och utförs på statens vägnar.

De förbindelser och avtal som har anknytning till användningen av fullmakter och som har ingåtts före 2011 föranleder staten utgifter på 2 600 000 euro år 2012.

Beräknad användning av anslaget
    Totalkostnadsförslag Statens andel
för vidstående
Beviljat Beviljas
  Projekt 1 000 € 1 000 € 1 000 €
           
1. Oavslutade projekt 81 440 30 600 22 800 5 200 000
2. Sanering av förorenade områden       2 500 000
3. Iståndsättning av vattendrag och andra miljöarbeten       2 300 000
  Sammanlagt 81 440 30 600 22 800 10 000 000

Anslaget utgör finansiering av regionutvecklingen enligt regionutvecklingslagen.


2011 budget 10 000 000
2010 budget 15 500 000
2009 bokslut 18 950 000