Talousarvioesitys 2011
7.5. Valtionavut
Kuntien valtionavut ovat pääosin laskennallisia ja yleiskatteisia. Laskennalliset valtionosuudet muuttuvat automaattisesti asukasluvun ja ikärakenteen sekä kustannustason muutoksen perusteella. Lisäksi valtionavut muuttuvat päätösperäisesti lainsäädännön muutosten ja budjettipäätösten perusteella (valtion toimenpiteet).
Kuntien valtionavut ovat yhteensä 10,1 mrd. euroa v. 2011. Laskennallisiin valtionosuuksiin ehdotetaan 9,0 mrd. euroa ja muihin valtionapuihin 1,0 mrd. euroa. Valtionavut lisääntyvät yhteensä 410 milj. eurolla v. 2011.
Valtionapujen muutosta vuoteen 2010 verrattaessa on syytä ottaa huomioon kuntatalouden kannalta kustannusneutraalit muutokset kuten veroperustemuutosten kompensaatioon liittyvä 129 milj. euron lisäys, yhdistymisavustusten kattosäännön (200 milj. euroa vuosina 2008— 2011) ylitykseen liittyvä 45 milj. euron vähennys, tulkkauspalvelujen valtiolle siirtoon liittyvä 11,6 milj. euron vähennys sekä valtion ja kuntien tietojärjestelmähankkeiden rahoittamiseen liittyvä 5 milj. euron määrärahasiirto. Kustannusneutraalit muutokset ovat nettovaikutukseltaan yhteensä 58 milj. euroa v. 2011.
Valtionosuuksien lisäyksistä suurimmat aiheutuvat automaattimuutoksista, joita ovat indeksikorotus, 152 milj. euroa, sekä ikärakenteen ja väestön määrän muutokset, 56 milj. euroa. Päätösperäisistä lisäyksistä suurin on sosiaali- ja terveyspalvelujen parantamiseen liittyvä 21,25 milj. euron lisäys. Valtionosuuksien vähennyksistä suurin johtuu vuodelle 2010 tehdyn väliaikaiseksi sovitun 30 milj. euron valtionosuuslisäyksen poistumisesta v. 2011.
Taulukko 24. Peruspalvelubudjettitarkastelun piirissä olevat kuntien ja kuntayhtymien valtionavut 2009—2011 valtion talousarviossa, milj. euroa, ja muutos 2010—2011, %
2009 budjetoitu1) |
2010 budjetoitu1) |
2011 esitys |
2010—2011, % | |
Valtionosuusjärjestelmän piirissä olevat laskennalliset valtionosuudet tasauserineen | ||||
---|---|---|---|---|
VM2) | 7 184 | 7 752 | 8 039 | 4 |
OKM2) | 967 | 967 | 1 004 | 4 |
siitä kunnat | -334 | -368 | -382 | 4 |
siitä kuntayhtymät | 1 301 | 1 335 | 1 386 | 4 |
Laskennalliset valtionosuudet yhteensä | 8 151 | 8 719 | 9 044 | 4 |
Muut peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut | ||||
SM, pakolaisista ja turvapaikanhakijoista maksettavat korvaukset | 46 | 79 | 100 | 26 |
VM, kuntien yhdistymisavustukset | 142 | 114 | 115 | 1 |
OKM, harkinnanvaraiset avustukset | 62 | 108 | 138 | 28 |
OKM, liikuntatoimi ja nuorisotyö | 32 | 27 | 27 | 1 |
OKM, perustamishankkeet | 61 | 62 | 58 | -6 |
TEM, työllistämistuki kunnille | 40 | 36 | 41 | 14 |
STM, erikoissairaanhoitolain mukainen tutkimus (EVO) | 40 | 40 | 40 | 0 |
STM, lääkäri- ja hammaslääkärikoulutus (EVO) | 100 | 104 | 109 | 5 |
STM, perustamis- ja kehittämishankkeet | 29 | 27 | 22 | -18 |
STM, perustoimeentulotuki | 272 | 313 | 342 | 9 |
STM, kuntouttava työtoiminta | 8 | 17 | 20 | 18 |
Muut peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut yhteensä | 832 | 927 | 1 012 | 10 |
Peruspalvelubudjettitarkastelun valtionavut yhteensä | 8 983 | 9 646 | 10 056 | 4 |
1) Talousarvio ja lisätalousarviot
2) Vuoden 2009 valtionosuudet on laskennallisesti muutettu vastaamaan vuoden 2010 valtionosuuksien rakennetta.
Valtion toimenpiteet
Valtion toimenpiteiden vaikutus perustuu lainsäädännön ja muiden normien muutoksiin ja harkinnanvaraisten määrärahojen osalta budjettipäätöksiin.
Valtion toimenpiteet lisäävät nettomääräisesti kuntien menoja 65 milj. euroa v. 2011. Talousarvioesitykseen sisältyvien valtion toimenpiteiden arvioidaan menojen, tulojen ja veroperustemuutosten kokonaisvaikutuksena heikentävän kuntien rahoitusasemaa vuoteen 2010 verrattuna nettomääräisesti 42 milj. euroa.
Valtion vuoteen 2011 kohdistamien uusien toimenpiteiden lisäksi kuntatalouden tasapainoon ja peruspalvelujen rahoitustarpeeseen vaikuttavat kunnille aikaisemmin säädettyjen tehtävien ja velvoitteiden määrän ja palvelujen kysynnän sekä verotulojen, palkkauskustannusten ja kustannustason kehitys.
Vuonna 2011 arvioidaan edellä lueteltujen perusteiden vaikuttavan kuntien ja kuntayhtymien talouteen vuoteen 2010 verrattuna seuraavasti:
Taulukko 25. Valtion toimenpiteiden vaikutukset kuntien ja kuntayhtymien talouteen valtion talousarviossa (ml. lisätalousarviot), milj. euroa, muutokset vuodesta 2010 vuoteen 2011
menot | tulot | netto | |
1. Toiminnan muutokset ja budjettipäätökset | |||
VM, vuoden 2010 ylimääräisen valtionosuuslisäyksen poistuminen | -30 | -30 | |
VM/STM, sosiaali- ja terveyspalvelujen parantaminen: | |||
— asetus neuvola- ja kouluterveydenhuollosta (1.7.2009) | 18 | 9 | -9 |
— vammaispalvelulain toimeenpano (1.9.2009) | 6 | 3 | -3 |
— terveydenhuoltolaki (1.5.2011) | 10 | 5 | -5 |
— päihdeäitien hoidon järjestäminen | - | 3 | 3 |
— lapsiperheiden kotipalvelun vahvistaminen ja vankilan perheosaston perustaminen | 1 | 1 | 0 |
OKM, perusopetuksen laadun kehittäminen | 18 | 18 | 0 |
OKM, ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärän lisäys | 4 | 2 | -2 |
OKM, ammatillisen peruskoulutuksen avustukset | -2 | -2 | 0 |
OKM, oppisopimusmuotoisen ammatillisen lisäkoulutuksen yksikköhintojen tasokorotus | 1 | 1 | 0 |
OKM, avustukset nuorten työpajatoimintaan ja etsivään nuorisotyöhön | -4 | -4 | 0 |
OKM, perustamishankkeet | -3 | -3 | |
OKM, yleissivistävän koulutuksen opiskeluhuollon ja opinto-ohjauksen vahvistaminen | 6 | 5 | -1 |
OKM, ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma | 4 | 4 | 0 |
OKM, ammattikorkeakoulujen hankerahoitus | -2 | -1 | 1 |
SM, maahanmuuttajien korvaukset | 21 | 21 | 0 |
STM, kehittämishankkeet | -5 | -5 | 0 |
STM, EVO-koulutus | 5 | 5 | |
STM, toimeentulotukiehtojen täsmentäminen | -4 | -2 | 2 |
TEM, työllistämistuki kunnille | 5 | 5 | 0 |
Yhteensä | 77 | 35 | -42 |
2. Hallitusohjelman mukaiset tehtävien siirrot valtiolle | |||
VM/STM, tulkkauspalvelujen siirto (1.9.2010) | -12 | -12 | 0 |
Yhteensä | -12 | -12 | 0 |
3. Verotuksen ja maksujen muutokset | |||
Veroperustemuutokset/valtionosuuskompensaatio (valtion tuloveroasteikon muutos -13, työtulovähennyksen korotus -88, eläketulovähennyksen korotus -14 ja perusvähennyksen korotus -14, valtionosuuskompensaatio 129) | 0 | 0 | |
Yhteensä | 0 | 0 | |
Valtion toimenpiteiden vaikutukset yhteensä | 65 | 23 | -42 |
---|
Kuntien peruspalvelujen valtionosuuteen tulee hallitusohjelman mukainen 21,25 milj. euron lisäys sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämiseen. Lisäyksellä rahoitetaan 1.9.2009 voimaan tulleen vammaispalvelulain uudistuksen toteuttamista, 1.7.2009 voimaan tulleen neuvolatoimintaa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa koskevan asetuksen terveystarkastuksiin liittyvien säännösten täysimääräistä toimeenpanoa, terveydenhuoltolain toimeenpanoa, päihdeäitien hoidon järjestämistä, lapsiperheiden kotipalvelun vahvistamista sekä Hämeenlinnan naisvankilan perheosaston perustamista.
Lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuki sidotaan kansaneläkeindeksiin 1.3.2011 alkaen. Indeksikorotus lisää valtionosuuksia 1,2 milj. euroa v. 2011.
Kunta- ja palvelurakenneuudistukseen liittyen vaikeavammaisten tulkkauspalvelujen siirtäminen valtiolle 1.9.2010 lukien vähentää valtionosuuksia 5,9 milj. euroa v. 2010 ja vuositasolle nostaminen vielä 11,9 milj. euroa v. 2011.
Vuonna 2011 kuntien yhdistymisavustuksiin osoitetaan 114,5 milj. euroa, jossa on lisäystä 0,5 milj. euroa. Kuntien harkinnanvaraisen valtionosuuden korotuksen määräksi ehdotetaan 20 milj. euroa, mikä on samalla tasolla kuin edellisvuonna.
Valtion ja kuntien yhteisiin tietojärjestelmähankkeisiin osoitetaan 20 milj. euroa. Rahoituksesta 10 milj. euroa on siirtoa kuntien valtionosuuksista. Lisäksi valtionosuuksia on vähennetty 1,25 milj. euroa, joka varaudutaan siirtämään Julkisen hallinnon IT-palvelukeskuksen rahoittamiseen.
Opetus- ja kulttuuritoimen käyttökustannusten valtionosuuksiin ja -avustuksiin ehdotetaan 2 589 milj. euroa.
Yleissivistävään koulutukseen kohdistetaan 5 milj. euron lisärahoitus opinto-ohjauksen vahvistamiseen opintojen nopeuttamiseksi sekä oppilas- ja opiskelijahuollon vahvistamiseksi. Käynnistetään ohjelma ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamiseksi, johon suunnataan 5 milj. euroa.
Ikäluokkien pienenemisestä aiheutuva laskennallinen säästö, 18 milj. euroa, kohdennetaan Perusopetus paremmaksi -ohjelmaan.
Ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijamäärää kasvatetaan edellisestä varsinaisesta talousarviosta yhteensä noin 3 250 opiskelijalla, josta 2 750 opiskelijan lisäys toteutetaan vuoden 2010 lisätalousarvioiden yhteydessä. Ammatillisen koulutuksen järjestäjäverkon kokoamista jatketaan tavoitteena muodostaa alueellisia tai muutoin vahvoja ammattiopistoja. Oppisopimusmuotoisen ammatillisen peruskoulutuksen tarjontaa lisätään 1 000 opiskelijalla, joka toteutettiin jo vuoden 2010 ensimmäisen lisätalousarvion yhteydessä. Oppisopimusmuotoisen ammatillisen lisäkoulutuksen tarjontaa lisätään 250 opiskelijalla, joka toteutettiin jo vuoden 2010 ensimmäisen lisätalousarvion yhteydessä.
Perustamishankkeiden valtionosuuksiin ja -avustuksiin ehdotetaan 53 milj. euroa kouluhankkeille ja 5 milj. euroa kirjastohankkeille. Oppilaitosten myöntämisvaltuus alenee 50,5 milj. euroa, josta elvytyshankkeiden osuus on 48,5 milj. euroa.
Veikkaus- ja raha-arpajaispelien voittovaroista maksettavan kuntien nuorisotyön valtionosuuden perusteena olevaa yksikköhintaa korotetaan 0,50 eurolla.
Valtionavustuksena kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeisiin esitetään 22 milj. euroa. Valtionavustuksella tuettavien hankkeiden painoalueet on määritelty sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisessa kehittämisohjelmassa (Kaste) vuosille 2008—2011. Määrärahasta on tarkoitus käyttää 4 milj. euroa pitkäaikaisasunnottomien tukipalvelujen järjestämiseen.
Valtion korvausta terveydenhuollon yksiköille lääkäri- ja hammaslääkärikoulutuksesta aiheutuviin kustannuksiin korotetaan 5 milj. eurolla vuoteen 2010 verrattuna. Valtion korvaus terveydenhuollon yksiköille erikoissairaanhoitolain mukaiseen tutkimustoimintaan pysyy vuoden 2010 tasossa.
Valtionosuuteen kunnille perustoimeentulotuen kustannuksiin esitetään 342 milj. euroa, mikä on 29 milj. euroa enemmän kuin vuoden 2010 taso. Toimeentulotukilakia esitetään muutettavaksi niin, että alle 25-vuotiaiden koulutuksesta kieltäytymisen johdosta voidaan alentaa toimeentulotuen perusosaa. Esityksen arvioidaan alentavan toimeentulotuen valtionosuuksia 2 milj. euroa vuodessa.
Terveydenhuollon valtakunnalliseen valmiuden kustannuksiin esitetään 0,2 milj. euron määrärahaa.
Kunnille maksettavaan työllistämistukeen osoitetaan 41 milj. euroa, jossa on lisäystä 5 milj. euroa.
Kunnille maksettaviin korvauksiin pakolaisista ja turvapaikanhakijoista ehdotetaan 100 milj. euroa, mikä on 21 milj. euroa enemmän kuin v. 2010.
Indeksikorotukset
Vuonna 2011 valtionosuuksiin tehdään 1,6 prosentin suuruinen indeksikorotus, johon sisältyy vähennyksenä 1,0 prosenttiyksikköä vuoden 2009 tason korjausta. Indeksikorotus lisää valtionosuuksia 152 milj. eurolla, josta kuntien ja kuntayhtymien osuus on 133 milj. euroa.
Taulukko 26. Indeksikorotukset v. 2011, milj. euroa
tulot | |
Yhteensä | 152 |
---|---|
— josta kunnat | 133 |
Väestön ja ikärakenteen muutokset
Kuntien valtionapuihin vaikuttaa myös ikärakenteen, väestön määrän sekä muiden laskentatekijöiden muutos. Muutoksista johtuen valtionosuudet lisääntyvät n. 56 milj. eurolla v. 2011. Laskennalliset kustannukset lisääntyvät sosiaali- ja terveydenhuollossa n. 217 milj. euroa.
Esiopetusikäisten määrä kasvaa ja peruskouluikäisten määrä vähenee. Lukioon ja ammatilliseen peruskoulutukseen siirtyvä ikäluokka alkaa pienentyä, mutta korkea-asteelle siirtyvien määrä ei muutu olennaisesti. Maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten osuudet kasvavat kaikilla koulutusasteilla. Myös aikuiskoulutuksen kysyntä kasvaa.
Taulukko 27. Asukasluvun ja ikärakenteen muutoksen vaikutukset kuntien valtionosuuksiin ja menoihin v. 2011, milj. euroa
Laskennalliset kustannukset | Valtionosuudet | |
Esi- ja perusopetus | -53 | -18 |
Sosiaali- ja terveydenhuolto | 217 | 74 |
Yhteensä | 164 | 56 |
---|
Valtionosuuksien tasaukset
Kuntien peruspalvelujen valtionosuutta lisätään tai vähennetään kuntakohtaisesti valtionosuuksien tasauksella, joka perustuu kunkin kunnan laskennallisten verotulojen määrään. Vuoden 2011 tasaus perustuu verovuoden 2009 tietoihin.
Taulukko 28. Valtionosuuksien tasaukset 2009—2011, milj. euroa
2009 | 2010 | 2011 | |
Tasauslisät | 785 | 785 | 756 |
Tasausvähennykset | -790 | -807 | -793 |
Erotus / netto | -5 | -22 | -37 |
Verotuloihin perustuvien valtionosuuksien tasauslisien määrä on noin 756 milj. euroa, jossa vähennystä edelliseen vuoteen on 29 milj. euroa. Tasauslisää saa 257 kuntaa. Valtionosuuksien tasausvähennys tehdään 63 kunnalle, määrältään noin 793 milj. euroa.
Taulukko 29. Kuntien rahoitusosuus peruspalvelujen järjestämiseen1) (VM)
2010 budjetoitu2) |
2011 esitys |
|
Asukasluku | 5 298 858 | 5 323 693 |
Laskennalliset kustannukset, 1 000 euroa | 20 749 749 | 21 281 480 |
Rahoitusosuusarvio, 1 000 euroa | 13 678 260 | 14 022 341 |
Rahoitusosuusarvio, euroa/asukas | 2 581,60 | 2 633,95 |
1) Sisältää myös rahoitusosuuden opetus- ja kulttuuriministeriön pääluokasta rahoitettavasta perusopetuksesta.
2) Talousarvio ja lisätalousarviot
Taulukko 30. Kuntien rahoitusosuudet toisen asteen koulutukseen ja ammattikorkeakoulutukseen (OKM)
2010 budjetoitu1) |
2011 esitys |
|
Asukasluku | 5 298 858 | 5 323 693 |
Laskennalliset kustannukset, 1 000 euroa | 3 208 324 | 3 277 034 |
Rahoitusosuusarvio, 1 000 euroa | 1 864 357 | 1 904 284 |
Rahoitusosuusarvio, euroa/asukas | 351,84 | 357,70 |
1) Talousarvio ja lisätalousarviot