Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2011

7.4. Kuntien verotulotPDF-versio

Verotuloja arvioidaan kertyvän n. 18,6 mrd. euroa v. 2011.

Taulukko 23. Kuntien verotulot vuosina 2009—2014, milj. euroa

  2009 2010 2011 2012 2013 2014
             
Kunnallisvero 15 438 15 360 15 750 16 510 17 320 18 000
Yhteisövero 1 197 1 400 1 610 1 400 1 300 1 350
Kiinteistövero 974 1 170 1 200 1 230 1 260 1 290
Verotulot yht. 17 609 17 930 18 560 19 140 19 880 20 640
Verotulot, % BKT:sta 10,3 10,1 9,9 9,8 9,7 9,7
             
Muutos, %            
Kunnallisvero 2,4 -0,5 2,5 4,8 4,9 3,9
Yhteisövero -21,9 16,9 15,0 -13,0 -7,1 3,8
Kiinteistövero 6,3 20,1 2,6 2,5 2,4 2,4
Verotulot yht. 0,4 1,8 3,5 3,1 3,9 3,8
             
Kunnallisveroprosentti, keskimäär. 18,59 18,98 18,98 18,98 18,98 18,98
Yhteisöveroprosentti 26 26 26 26 26 26
Kuntien osuus yhteisöverosta, % 32,03 31,99 31,99 21,99 21,99 21,99

Kuntien verotulojen arvioidaan kasvavan 3,5 % v. 2011. Talouden kääntyminen kasvuun v. 2010 ja kasvun voimistuminen v. 2011 luo edellytykset myös kuntien verotulojen suotuisalle kehitykselle.

Kunnallisveron tuoton arvioidaan kasvavan 2,5 % v. 2011. Kunnallisveron kertymää kasvattaa kertaluontoisesti sekä v. 2009 että v. 2010 verokertymien ajoittumiseen liittyvät tekijät: vuonna 2009 vuoden 2008 verotuksen valmistumisen jälkeen kunnille tilitettiin jako-osuuden muutoksen vuoksi vajaat 300 milj. euroa verovuoden 2008 veroja. Alustavien tietojen perusteella ennakoidaan, että v. 2010 vuoden 2009 verotustietoihin perustuva vastaava oikaisu on n. 200 milj. euroa. Tässä taloudellisessa tilanteessa verotuloennusteisiin liittyy poikkeuksellisen paljon epävarmuutta, mikä saattaa näkyä veronsaajaryhmien jako-osuuksien oikaisuina.

Kunnallisveron tuoton kannalta keskeisin tuloerä on palkkatulot, joiden arvioidaan työllisyyden parantumisen myötä kasvavan 4½ % v. 2011. Tuloveroperustemuutosten arvioidaan alentavan kunnallisveron tuottoa yhteensä 129 milj. eurolla. Ansiotason ja palkansaajamaksujen nousun verotusta kiristävän vaikutuksen kompensoimiseksi valtion tuloveroasteikkoa lievennetään ja työtulovähennystä kasvatetaan, mikä vähentää kunnallisveron tuottoa 101 milj. eurolla. Veroperusteita muutetaan myös eläketulon veroasteen pitämiseksi korkeintaan vastaavansuuruisen palkkatulon veroasteen tasolla, mikä vähentää kunnallisveron tuottoa 14 milj. eurolla. Eläketulon verotuksen keventäminen toteutetaan valtionverotuksen ja kunnallisverotuksen eläketulovähennyksiä kasvattamalla. Lisäksi kunnallisverotuksen perusvähennyksen määrää korotetaan 50 eurolla, mikä vähentää kunnallisveron tuottoa 14 milj. eurolla. Kunnille aiheutuva verotulomenetys kompensoidaan kunnille täysimääräisesti valtionosuusjärjestelmän kautta. Peruspalvelubudjetin laskelmissa oletetaan, että keskimääräinen kuntien tuloveroprosentti pysyy vuoden 2010 tasolla.

Talouden taantuma näkyi erityisen voimakkaasti yhteisöverokertymässä. Kuntatalouden osalta yhteisöverotuoton laskua vaimensi kuitenkin se, että kuntien osuutta yhteisöveron tuotosta on korotettu väliaikaisesti 10 prosenttiyksiköllä verovuosina 2009—2011. Yritysten tulokset paranevat selvästi v. 2010 ja tuloskasvun arvioidaan jatkuvan vahvana v. 2011. Tämä näkyy myös yhteisöverokertymissä ja kuntien yhteisöverotuoton arvioidaan kasvavan 15 % v. 2011.

Kiinteistöveron tuoton arvioidaan kasvavan 2,6 % v. 2011. Laskelmissa oletetaan kiinteistöveroprosenttien pysyvän vuoden 2010 tasolla.