Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       60. Energiapolitiikka

Talousarvioesitys 2009

50. (32.50 ja 32.70) Alueiden kehittäminen ja rakennerahastopolitiikkaPDF-versio

Selvitysosa:Hallituksen tavoitteena on edistää alueiden kansainvälistä kilpailukykyä, pienentää alueiden välisiä kehityseroja, turvata kansalaisten peruspalvelut ja yhteydet koko Suomessa. Lähtökohtana ovat alueiden omiin vahvuuksiin ja osaamiseen perustuva erikoistuminen, toimijoiden välinen yhteistyö ja verkottuminen alueiden kesken. Tavoitteena on vahvoihin maakuntiin perustuva monikeskuksinen aluerakenne, joka vahvistaa sekä kaupunkialueiden että maaseudun elinvoimaisuutta.

Aluekehityksen toimijat ja suunnitteluasiakirjat

Alueiden kehittämisen toimintaa ja valtion rahoitusta suuntaavat aluekehityslain lisäksi sekä valtioneuvoston määrittelemät valtakunnalliset alueiden kehittämistavoitteet että maakuntien valmistelemat maakuntaohjelmat ja niiden toteuttamissuunnitelmat. Kansallisia tavoitteita tukee EU:n rakennerahasto-ohjelmien toteuttamiseksi vuosiksi 2007—2013 määritelty rakennerahastostrategia.

Eri hallinnonalojen aluekehittämisen strategiat ja valtion talousarviovarojen suuntaaminen vaikuttavalla tavalla vahvistavat aluepolitiikan strategista roolia valtioneuvoston ja eri hallinnonalojen päätöksenteossa. Valtioneuvoston asettama poikkihallinnollinen alueiden kehittämisen neuvottelukunta tukee toimenpiteiden, alueiden kehittämisen rahoituksen, seurannan ja arvioinnin yhteensovittamista. Vuoden 2007 alusta voimaan tullut alueiden kehittämislain muutos (954/2005) vahvistaa maakunnan liittojen asemaa aluekehittämisviranomaisina ja lisää yhteistyötä alueilla, alueiden ja keskushallinnon välillä sekä keskushallinnossa.

Alueellinen omaehtoinen strateginen kehittäminen ja voimavarojen alueellinen ja paikallinen yhteenkokoaminen ovat lähtökohtana maakuntaohjelmien laadinnassa. Niiden toteuttamissuunnitelmat laaditaan vuosittain maakunnan liittojen johdolla laajassa yhteistyössä alueen toimijoiden kanssa. Toteuttamissuunnitelmissa kuvataan eri hallinnonalojen alueen kehittämistoimet ja ne toimivat pohjana valtion talousarvioesityksen ja kehysten laadinnalle sekä valtion aluekehittämisen rahoituksen jakamiselle.

Ohjelmaperusteista aluekehitystyötä jatketaan. Alueellista kehittämistyötä toteutetaan sekä kansallisilla ohjelmilla ja toimenpiteillä että EU:n osittain rahoittamilla ohjelmilla. Alueen erityispiirteisiin perustuvat, alueellisesti eriytetyt kansalliset erityisohjelmat, EU:n alueelliset rakennerahasto-ohjelmat sekä muut valtioneuvoston erikseen päättämät toimenpiteet ovat keskeisiä alueiden kehittämisen välineitä, joiden perusteella valtion rahoitus jaetaan alueille.

Kansalliset erityisohjelmat

Hallitusohjelman mukaisesti kansallista ohjelmajärjestelmää yksinkertaistetaan ja ohjelmien määrää vähennetään. Vuonna 2009 valtion tuella toteutettavia kansallisia erityisohjelmia ovat osaamiskeskusohjelma sekä vuonna 2009 aloittava koheesio- ja kilpailukykyohjelma, jolla kansallista ohjelmatyötä ja -politiikkaa kootaan yhteen seudullisiin, strategisiin ja monimuotoisiin verkostoihin perustuen ja päällekkäisyyksiä poistaen. Koheesio- ja kilpailukykyohjelmaan sulautuvat alueellisen kehittämisen erityisohjelmista aluekeskusohjelma, sisältäen Uudellamaalla toteutettavat kaupunkiohjelmat, maaseutuohjelman alueellinen osio ja saaristo-ohjelma. Erityistoimenpiteinä jatkuvat edelleen Kainuun hallintokokeilu, seutuyhteistyökokeilu sekä metropolipolitiikka. Maakuntaohjelman painoarvoa kokoavana ohjelmana vahvistetaan.

Verkostoituminen sekä alueellisesti ja kansallisesti että kansainvälisesti on perinteisen alueellisen tai sektorikohtaisen politiikan rinnalla muodostunut uudenlaiseksi tavaksi toimia yhteistyössä. Verkostoituminen näkyy esimerkiksi maakuntarajat ylittävissä hankkeissa ja varojen käytössä. Verkostoitumispolitiikan työvälineitä ovat muun muassa osaamiskeskusohjelma sekä koheesio- ja kilpailukykyohjelma.

Rakennerahastopolitiikka

Kansallisen rakennerahastostrategian yleisenä tavoitteena on vahvistaa sekä kansallista että alueellista kilpailukykyä, työllisyyttä ja hyvinvointia. Tavoitteisiin pyritään muun muassa tukemalla toimia, joilla voidaan kansallisesti ja alueellisesti menestyksekkäästi vastata kiristyvään kansalliseen ja kansainväliseen kilpailuun, ennakoida ja reagoida joustavasti maailmantalouden muutoksiin, luoda houkuttelevia yritys-, osaamis-, työ- ja asuinympäristöjä sekä tasoittaa alueiden välisiä kehittyneisyyseroja. Strategiassa on otettu huomioon Eurooppa-neuvostossa hyväksytyt koheesiopolitiikan strategiset suuntaviivat, aiempien ohjelmakausien kokemukset ja hyvät käytännöt sekä toimintaympäristön haasteet.

Rakennerahastostrategiaa toteutetaan toimenpideohjelmilla, jotka ovat samalla keskeisiä alue-, yritys- ja työllisyyspolitiikan toteuttamisen välineitä. Vuonna 2009 toteutetaan Manner-Suomessa viittä EU:n osarahoittamaa alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -ohjelmaa kaudelle 2007—2013 sekä yhdeksää EU:n alueellisen yhteistyön ohjelmaa ja kolmea Euroopan naapuruuden ja kumppanuuden välineestä (ENPI) rahoitettavaa ohjelmaa. Ohjelmien tavoitteena on tuottaa lisäarvoa kansalliseen alue-, elinkeino- ja työllisyyspolitiikkaan. Ohjelmat kytkeytyvät tiiviisti Lissabonin strategian kansalliseen toimeenpanoon yrittäjyyden, osaamisen, innovaatiotoiminnan, työllisyyden edistämisen ja työvoiman kehittämisen kautta.

Rakennerahastoneuvottelukunta sovittaa yhteen eri rahastojen toimia ja rakennerahastotoiminnan kytkeytymistä kansallisiin toimenpiteisiin sekä seuraa rakennerahasto-ohjelmien tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta. Valtioneuvoston päätöksen valtakunnallisista alueiden kehittämisen tavoitteista mukaan rakennerahastoneuvottelukunta on tarkoitus yhdistää alueiden kehittämisen neuvottelukuntaan.

Euroopan aluekehitysrahastosta ja Euroopan sosiaalirahastosta osarahoitettavien alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -toimenpideohjelmien päätavoitteet ohjelmakaudelle 2007—2013:

  Työllistämis- ja koulutustoimenpiteissä aloittaneet henkilöt (ESR) Uudet yritykset (EAKR ja ESR) Uudet työpaikat (EAKR ja ESR) Uudet t&k työpaikat Lissabonin strategian mukaiset hankkeet (%) (EAKR)
           
TAVOITE 450 000 13 440 50 230 2 240 81

EU:n alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoitetta toteuttavien alueellisten toimenpideohjelmien Euroopan aluekehitysrahaston ja vastaavan valtion rahoituksen jakautuminen eri hallinnonalojen käyttöön perustuu maakunnan yhteistyöasiakirjoihin ja maakuntaohjelmien toteuttamissuunnitelmiin. Hallinnonaloittainen jakauma talousarvioon valmistellaan ministeriöiden välisenä yhteistyönä maakunnan yhteistyöasiakirjojen perusteella. Manner-Suomen ESR-ohjelma 2007—2013 jakautuu valtakunnalliseen osioon ja neljään alueelliseen osioon. Valtakunnallisen osion ESR- ja vastaavan valtion rahoituksen jakauma on laadittu valtioneuvoston 1. päivänä helmikuuta 2007 päättämän hallinnonaloittaisen jaon perusteella. Alueellisten osioiden rahoitusosuuden määrittelyssä otetaan huomioon maakuntien yhteistyöasiakirjat.

Rakennerahasto-ohjelmien rahoitusta varaudutaan käyttämään EU:n lainsäädännön puitteissa tarpeellisessa määrin äkillisten rakennemuutostilanteiden tarpeisiin.

EU:lta saatavat tulot molempien ohjelmakausien osalta budjetoidaan momentille 12.32.50.

Luvun nimike on muutettu.

43. Maakunnan kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 31 656 000 euroa.

Määräraha on alueiden kehittämisestä annetun lain 20 §:ssä tarkoitettu maakunnan kehittämisraha.

Määrärahaa saa käyttää:

1) alueiden elinkeinotoiminnan omaehtoiseen kehittämiseen

2) osaamiskeskus-, aluekeskus- ja kaupunkipoliittisiin toimenpiteisiin, maaseudun ja saariston kehittämiseen

3) seudullisiin yhteistyöhankkeisiin

4) maakunnan kehittämisrahasta rahoitettavien ohjelmien ja hankkeiden toteuttamiseen tarvittavan enintään 22 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen sekä

5) henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien tila- ja muiden kustannusten maksamiseen.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta, jota suunnataan erityisesti alueellisiin osaamispanostuksiin. Kullekin erityisohjelmalle on asetettu omat määrälliset tai laadulliset vaikuttavuustavoitteet.

Koheesio- ja kilpailukykyohjelman (KOKO) tavoitteena on parantaa alueiden kilpailukykyä ja tasapainottaa aluekehitystä tukemalla alueiden välistä vuorovaikutusta. Ohjelmalla tuetaan aluekehitykseen vaikuttavien toimijoiden yhteistyötä paikallisella tasolla. KOKO on erityisesti ennakoiva väline alueen kehitysedellytysten parantamiseksi ja strategisesti merkittävien hankkeiden käynnistäjänä.

Suurkaupunkipolitiikalla, osana muuta kaupunkipolitiikkaa, vahvistetaan suurimpien kaupunkiseutujen kansainvälistä kilpailukykyä, yhdyskuntarakenteen eheyttä ja ehkäistään niiden sosiaalista ja alueellista eriytymistä. Pääkaupunkiseudun erityiskysymyksiä varten on käynnistetty metropolipolitiikka, joka kohdistuu hallitusohjelman mukaisesti metropolialueen maankäytön, asumisen ja liikenteen, elinkeinopolitiikan ja kansainvälisen kilpailukyvyn, monikulttuurisuuden, maahanmuuton ja kaksikielisyyden sekä sosiaalisen eheyden kysymyksiin. Suurkaupunkipolitiikan ja metropolipolitiikan rahoitus sisältyy työ- ja elinkeinoministeriön osalta koheesio- ja kilpailukykyohjelmaan.

Osaamiskeskusohjelmakeskittyy ohjelmaan nimettyjen 13 osaamisklusterin ja 21 osaamiskeskuksen kehittämiseen. Toimenpiteissä painotetaan osaamisklusterien ja -keskusten kansainvälisyyttä ja huippuosaamiseen perustuvien yritysten kasvun vauhdittamista. Uuden teknologian lisäksi osaamiskeskuksia kannustetaan hyödyntämään myös liiketoimintaosaamista ja muotoilua kehittämistyössään.

Maakunnan kehittämisraha jaetaan maakunnan liitoille osaamiskeskusten esittämien toiminta- ja taloussuunnitelmien perusteella käytettäväksi osaamiskeskusohjelmien perusrahoitukseen.

Osaamiskeskusohjelman määrälliset tavoitteet vuoteen 2010 mennessä
   
Yhteisten hankkeiden rahoituksen osuus, % 40
Kilpaillun rahoituksen osuus, % 30
Toteuttamiseen osallistuvat yritykset vuosittain 6 000
Uudet työpaikat 5 000
Uudet yritykset 500

Määrärahasta jätetään osa erityisohjelmiin sitomatta maakunnan liittojen ja asianomaisten ministeriöiden käytettäväksi.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Osaamiskeskusohjelma 9 100 000
Koheesio- ja kilpailukykyohjelma 11 000 000
Ohjelmiin sitomaton 11 556 000
Yhteensä 31 656 000


2009 talousarvio 31 656 000
2008 talousarvio 33 156 000
2007 tilinpäätös 31 380 000

(61.) (32.70.61) Euroopan aluekehitysrahaston ja sosiaalirahaston osallistuminen EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2000—2006(arviomääräraha)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2008 II lisätalousarvio 18 000 000
2008 talousarvio 191 532 000
2007 tilinpäätös 250 833 175

(62.) (32.70.62 ) EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus työ- ja elinkeinoministeriön osalta ohjelmakaudella 2000—2006 (arviomääräraha)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2008 II lisätalousarvio 33 749 000
2008 talousarvio 122 678 000
2007 tilinpäätös 182 400 042

63. Kainuun kehittämisraha(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 47 650 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) Kainuun hallintokokeilusta annetun lain (343/2003) 6 ja 10 §:n mukaisten menojen maksamiseen

2) aiempina vuosina momenteilla 34.06.51 ja 34.06.64 tehdyistä päätöksistä vuonna 2009 aiheutuvien menojen maksamiseen siltä osin kuin ne ovat kohdistuneet Kainuun hallintokokeilu -alueelle

3) toimintamenojen maksamiseen. Momentille budjetoidaan toimintamenojen vakiosisällön mukaiset tulot sekä tiehallinnon toimenpiteissä ulkopuolisten rahoittajien maksamat maksuosuudet

4) enintään 35 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen sekä henkilöstön palkkaamisesta aiheutuvien tila- ja muiden kustannusten maksamiseen sekä

5) enintään 2 450 000 euroa Paltamon työllisyyskokeilusta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Määräraha budjetoidaan suoriteperusteella siltä osin kuin määrärahasta maksetaan kulutusmenoja. Muilta osin määräraha budjetoidaan maksuperusteella.

Valtuus. Vuonna 2009 saa tehdä päätöksiä siten, että niistä saa aiheutua valtiolle menoja vuosina 2010—2011 enintään 2 500 000 euroa.

Selvitysosa:Määräraha on alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Momentille on otettu kansallinen kehittämisraha Kainuun hallintokokeilusta annetun lain 6 §:n nojalla kokeilualueen kehittämistä varten. Lain 10 §:ssä luetellaan Kainuun kehittämisrahan käyttötarkoitukset.

Kainuun kehittämisrahan käytön tavoitteena on muun muassa alueen työttömyyden alentaminen lähemmäs valtakunnan tasoa, tienpidon tason ylläpitäminen, julkisen liikenteen palvelukyvyn turvaaminen, metsä- ja muun ympäristön hoito sekä elinkeinoelämän toimintaedellytysten parantaminen.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)  
   
Paltamon työllisyyskokeilu 2 450
Kertaluonteisen lisäyksen poistuminen -810
Yhteensä 1 640

Myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot (milj. euroa)
  2009 2010 2011 Yhteensä vuodesta 2009 lähtien
         
Ennen vuotta 2009 tehdyt sitoumukset 1,700 1,800 - 3,500
Vuoden 2009 sitoumukset - 1,000 1,500 2,500
Yhteensä 1,700 2,800 1,500 6,000


2009 talousarvio 47 650 000
2008 II lisätalousarvio 4 948 000
2008 talousarvio 46 010 000
2007 tilinpäätös 50 158 000

64. (32.70.64) EU:n rakennerahastojen rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013 (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 230 457 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) EU:n ohjelmakauden 2007—2013 alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoitetta toteuttavien Euroopan aluekehitysrahastosta osarahoitettavien toimenpideohjelmien hankkeiden EU-rahoitusosuuden maksamiseen

2) EU:n ohjelmakauden 2007—2013 Manner-Suomen ESR -ohjelmaa toteuttavien hankkeiden EU-rahoitusosuuden maksamiseen

3) edellä mainittujen ohjelmien toteutukseen liittyvän teknisen avun sekä ohjelmien toteuttamisen kannalta välttämättömien kulutusmenojen maksamiseen

4) yhdessä momentin 32.50.65 kanssa Euroopan aluekehitysrahaston osarahoittamien ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan enintään 114 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen, josta teknisen avun osuus on 59 henkilötyövuotta sekä

5) yhdessä momentin 32.50.65 kanssa Euroopan sosiaalirahaston osarahoittamien ohjelmien toteuttamiseen tarvittavan enintään 380 henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen, josta teknisen avun osuus on 136 henkilötyövuotta.

Momentin myöntämisvaltuudesta 425 000 euroa varataan teknisenä apuna valtiovarainministeriölle EU:n rakennerahastojen tarkastustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen sekä yhdessä momentilla 32.50.65 olevan valtion rahoitusosuuden kanssa yhteensä enintään neljää henkilötyövuotta vastaavan henkilöstön palkkaamiseen.

Kainuun hallintokokeilusta annetun lain mukaisesti kohdistuu momentin myöntämisvaltuudesta 12 667 000 euroa ja määrärahasta 12 462 000 euroa Kainuun maakuntaan.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Valtuus. Vuonna 2009 saa uusia myöntämispäätöksiä tehdä yhteensä 234 304 000 eurolla. Mikäli vuoden 2008 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2009.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Rahoituksen käytössä sovelletaan kunkin hallinnonalan rahoittamassa toiminnassa sovellettavia kansallisia ja EU:n säännöksiä ja rahoitus kohdennetaan kullakin hallinnonalalla mainittujen säännösten ja rakennerahasto-ohjelmien puitteissa asianomaisen ministeriön määrittelemällä tavalla. Maksettavien kustannusten tukikelpoisuus tulee lisäksi olla kansallisten ja Euroopan unionin säännösten mukaisesti tarkastettu, lukuun ottamatta työvoimapoliittisten kustannusten maksamista siirtomenojen osalta.

Teknisen avun toimeenpanemisesta päätetään Euroopan yhteisöjen rakennerahastosäännöksissä ja kansallisissa rakennerahastosäännöksissä säädetyssä menettelyssä.

Myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR) yhteensä (milj. euroa)
  2009 2010 2011 2012 Yhteensä vuodesta 2009 lähtien
           
Vuoden 2007 sitoumukset 116,263 11,626 - - 127,889
Vuoden 2008 sitoumukset 68,486 114,053 11,405   193,944
Vuoden 2009 sitoumukset 33,246 44,327 99,737 44,327 221,637
Yhteensä 217,995 170,006 111,142 44,327 543,470
           
Kainuu          
Vuoden 2007 sitoumukset 6,876 0,688 - - 7,564
Vuoden 2008 sitoumukset 3,686 6,176 0,618 - 10,480
Vuoden 2009 sitoumukset 1,900 2,533 5,700 2,534 12,667
Yhteensä 12,462 9,397 6,318 2,534 30,711
           
Valtuudet yhteensä 230,457 179,403 117,460 46,861 574,181

Myöntämisvaltuuden ja määrärahan käyttö eri ohjelmiin, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR) (milj. euroa)
Ohjelma Ohjelmakauden
2007—2013
rahoituskehys
valtuutena
Budjetoitu
valtuutta
v. 2008
talousarvio
Myöntämis-valtuus
v. 2009
Budjetoitu
määrärahaa
v. 2008
talousarvio
Määräraha
v. 2009
           
Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR)          
Itä-Suomi 365,564 61,328 57,074 35,950 55,834
— josta Kainuu 47,654 8,019 7,440 5,500 7,278
Pohjois-Suomi 311,273 42,707 43,562 24,238 42,615
Etelä-Suomi 138,063 18,943 19,321 10,307 18,901
Länsi-Suomi 159,376 21,867 22,304 12,428 21,819
Yhteensä 974,276 144,845 142,261 82,923 139,169
— josta ohjelmareservi 48,714 6,840 11,790    
           
Euroopan sosiaali-rahasto (ESR)          
Manner-Suomi          
Valtakunnallinen osio 217,826 29,958 30,411 10,333 30,234
Alueellinen osio 397,613 65,653 61,632 18,860 61,054
   Itä-Suomi 179,787 35,693 31,221 8,528 30,820
— josta Kainuu 23,372 4,333 5,227 1,438 5,184
   Pohjois-Suomi 69,106 9,505 9,648 3,278 9,592
   Etelä-Suomi 69,032 9,495 9,637 3,274 9,582
   Länsi-Suomi 79,688 10,960 11,125 3,780 11,061
Yhteensä 615,439 95,611 92,043 29,193 91,288
— josta ohjelmareservi 30,772 4,548 4,750    
EAKR ja ESR yhteensä 1 589,715 240,456 234,304 112,116 230,457

Myöntämisvaltuuden arvioitu jakautuminen hallinnonaloittain, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) (milj. euroa)1)
  Itä-Suomi Pohjois-Suomi Etelä-Suomi Länsi-Suomi Yhteensä
           
OPM 3,143 7,227 1,266 3,036 14,672
MMM 0,212 0,639 - 0,065 0,916
LVM 3,471 1,133 0,200 0,748 5,552
TEM 36,528 27,016 10,426 15,331 89,301
STM 0,209 0,544 - - 0,753
YM 1,772 3,083 0,818 0,940 6,613
Kainuu 7,440 - - - 7,440
Yhteensä 52,775 39,642 12,710 20,120 125,247

1) Ei sisällä teknistä apua eikä ohjelmareserviä (Kainuuta lukuun ottamatta)

Myöntämisvaltuuden arvioitu jakautuminen hallinnonaloittain, Euroopan sosiaalirahasto (ESR) (milj. euroa)1)
  Itä-Suomi Pohjois-Suomi Etelä-Suomi Länsi-Suomi Valtakunnallinen
osio
Yhteensä
             
OPM 8,505 3,160 3,156 3,644 9,961 28,426
TEM 14,412 5,355 5,348 6,174 16,879 48,168
STM 0,708 0,263 0,263 0,303 0,829 2,366
Kainuu 5,227 - - - - 5,227
Yhteensä 28,852 8,778 8,767 10,121 27,669 84,187

1) Ei sisällä teknistä apua eikä ohjelmareserviä (Kainuuta lukuun ottamatta)

Tarkoituksena on, että ohjelmareservin määrä olisi vähintään 5 % kunkin rakennerahasto-ohjelman rahoituksesta. Tavoitteena on helpottaa eri maakuntien, niiden yritysten ja muiden toimijoiden yhteistyötä sekä tukea alueiden mahdollisuuksia kohdentaa varainhoitovuoden kuluessa ohjelmien rahoitusta mahdollisesti nopeastikin muuttuvia tarpeita vastaavasti.

Ohjelmareservin jakautuminen, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR) (milj. euroa)1)
  Itä-Suomi Pohjois-Suomi Etelä-Suomi Länsi-Suomi Valtakunnallinen
osio
Yhteensä
             
EAKR 2,482 2,178 5,838 1,292 - 11,790
ESR 1,702 0,483 0,483 0,558 1,524 4,750
Yhteensä 4,184 2,661 6,321 1,850 1,524 16,540

1) Sisältää Etelä-Suomen teemahankkeiden (TL 5) rahoituksen 4,872 milj. euroa (EAKR).

Teknisen avun jakautuminen, Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahasto (ESR) (milj. euroa)
  Itä-Suomi Pohjois-Suomi Etelä-Suomi Länsi-Suomi Valtakunnallinen
osio
Yhteensä
             
EAKR 1,817 1,742 0,773 0,892 - 5,224
ESR 1,034 - - - 2,072 3,106
Yhteensä 2,851 1,742 0,773 0,892 2,072 8,330

Euroopan aluekehitysrahastosta osarahoitettavien alueellinen kilpailukyky ja työllisyys toimenpideohjelmien päätavoitteet ohjelmakaudelle 2007—2013:

TAVOITE Uudet yritykset Uudet työpaikat Uudet t&k-työpaikat Lissabonin strategian mukaiset hankkeet (%)
         
Itä-Suomi 2 020 13 230 800 86
Pohjois-Suomi 1 500 11 000 1 000 76
Etelä-Suomi 920 4 200 290 82
Länsi-Suomi 2 000 9 800 150 80
Yhteensä 6 440 38 230 2 240 81

Euroopan sosiaalirahastosta osarahoitettavan Manner-Suomen ESR -toimenpide-ohjelman päätavoitteet ohjelmakaudelle 2007—2013:

TAVOITE Työllistämis- ja koulutustoimenpiteissä aloittaneet henkilöt Uudet yritykset Uudet työpaikat
       
Manner-Suomi 450 000 7 000 12 000

Tavoitteet koskevat yhteisesti momentin 32.50.64 ja 32.50.65 määrärahoja.

Tulot on merkitty momentille 12.32.50 ja valtion rahoitusosuus momentille 32.50.65.

Momentilta palkattavan henkilöstön enimmäismäärän mitoituksessa on vähennyksenä otettu huomioon 30 henkilötyövuotta tuottavuustoimenpiteiden vuoksi.


2009 talousarvio 230 457 000
2008 II lisätalousarvio -28 000 000
2008 talousarvio 112 116 000
2007 tilinpäätös 1 243 227

65. (32.70.65) Valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013 (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 202 110 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) EU:n ohjelmakauden 2007—2013 alueellinen kilpailukyky ja työllisyys -tavoitetta toteuttavien toimenpideohjelmien Euroopan aluekehitysrahastosta rahoitettavien hankkeiden sekä Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen (tavoite 3) ja Euroopan naapuruus- ja kumppanuusinstrumentin rajayhteistyöosion (ENPI CBC) valtion rahoitusosuuden maksamiseen

2) Euroopan sosiaalirahastosta ohjelmakauden 2007—2013 alueellinen kilpailukyky ja työllisyys tavoitetta toteuttavan Manner-Suomen ESR -toimenpideohjelman valtion rahoitusosuuden maksamiseen

3) edellä mainittujen ohjelmien toteutukseen liittyvän teknisen avun sekä ohjelmien toteuttamisen kannalta välttämättömien kulutusmenojen maksamiseen sekä

4) EU:n ohjelmakauden 2000—2006 rakennerahastoista rahoitettavien tavoite 1, 2 ja 3 -ohjelmien sekä yhteisöaloitteiden ja innovatiivisten toimien hankkeissa vuosien 2000—2008 talousarvioiden momenteilta 26.98.61, 26.98.62, 28.01.62, 29.01.62, 31.99.62, 32.30.62, 33.01.62, 34.05.61, 34.05.62 ja 35.10.62 vuosina 2000—2008 tehtyjen sitoumusten maksamiseen siltä osin kuin tuensaajalla on lakiin perustuva oikeus maksatuksen saamiseen.

Momentin myöntämisvaltuudesta 425 000 euroa varataan teknisenä apuna valtiovarainministeriölle EU:n rakennerahastojen tarkastustoiminnasta aiheutuvien menojen maksamiseen.

Kainuun hallintokokeilusta annetun lain mukaisesti kohdistuu momentin myöntämisvaltuudesta 8 672 000 euroa ja määrärahasta 8 157 000 euroa Kainuun maakuntaan.

Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.

Valtuus. Vuonna 2009 saa uusia myöntämispäätöksiä tehdä yhteensä 215 153 000 eurolla.

Mikäli vuoden 2008 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saa käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vuonna 2009.

Selvitysosa:Määräraha on osittain alueiden kehittämislaissa tarkoitettua alueiden kehittämisen rahoitusta.

Rahoituksen käytössä sovelletaan kunkin hallinnonalan rahoittamassa toiminnassa sovellettavia kansallisia ja EU:n säännöksiä ja rahoitus kohdennetaan kullakin hallinnonalalla mainittujen säännösten ja rakennerahasto-ohjelmien puitteissa asianomaisen ministeriön määrittelemällä tavalla. Maksettavien kustannusten tukikelpoisuus tulee lisäksi olla kansallisten ja Euroopan unionin säännösten mukaisesti tarkastettu, lukuun ottamatta työvoimapoliittisten kustannusten maksamista siirtomenojen osalta.

Teknisen avun toimeenpanemisesta päätetään Euroopan yhteisöjen rakennerahastosäännöksissä ja kansallisissa rakennerahastosäännöksissä säädetyssä menettelyssä.

Myöntämisvaltuuden käytöstä valtiolle aiheutuvat menot, Euroopan aluekehitysrahastoa (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahastoa (ESR) vastaavat valtion rahoitusosuudet yhteensä (milj. euroa)
  2009 2010 2011 2012 Yhteensä vuodesta 2009 lähtien
           
Vuoden 2007 sitoumukset 93,832 9,383 - - 103,215
Vuoden 2008 sitoumukset 69,149 100,782 10,078 - 180,009
Vuoden 2009 sitoumukset 30,972 41,296 92,917 41,296 206,481
Yhteensä 193,953 151,461 102,995 41,296 489,705
Kainuu          
Vuoden 2007 sitoumukset 3,251 0,325 - - 3,576
Vuoden 2008 sitoumukset 3,605 4,115 0,412 - 8,132
Vuoden 2009 sitoumukset 1,301 1,735 3,902 1,734 8,672
Yhteensä 8,157 6,175 4,314 1,734 20,380
           
Valtuudet yhteensä 202,110 157,636 107,309 43,030 510,085

Myöntämisvaltuuden ja määrärahan käyttö eri ohjelmiin Euroopan aluekehitysrahastoa (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahastoa (ESR) vastaavat valtion rahoitusosuudet yhteensä (milj. euroa)
Ohjelma Ohjelmakauden
2007—2013
rahoituskehys
valtuutena
Budjetoitu
valtuutta
v. 2008
talousarvio
Myöntämisvaltuus
v. 2009
Budjetoitu
määrärahaa
v. 2008
talousarvio
Määräraha
v. 2009
           
EAKR          
Itä-Suomi 305,612 42,174 42,388 22,161 40,573
— josta Kainuu 39,839 6,088 5,526 3,529 5,289
Pohjois-Suomi 238,435 34,214 33,368 17,725 31,939
Etelä-Suomi 135,544 19,097 18,969 10,210 18,157
Länsi-Suomi 162,656 22,817 22,763 12,618 21,788
Tavoite 3 ja ENPI CBC 74,729 10,088 14,000 5,410 13,401
Yhteensä 916,976 128,390 131,488 68,124 125,858
— josta ohjelmareservi 45,849 5,611 10,489    
           
ESR          
Manner-Suomi          
Valtakunnallinen osio 245,054 33,622 36,828 8,488 31,219
Alueellinen osio 353,980 47,782 46,837 12,431 45,033
   Itä-Suomi 134,840 17,716 16,129 4,812 17,046
— josta Kainuu 17,529 2,142 3,146 0,643 2,868
   Pohjois-Suomi 51,830 7,111 7,321 1,823 6,672
   Etelä-Suomi 77,661 10,655 10,856 2,690 9,894
   Länsi-Suomi 89,649 12,300 12,531 3,106 11,421
Yhteensä 599,034 81,404 83,665 20,919 76,252
— josta ohjelmareservi 29,952 3,929 4,174 - -
EAKR ja ESR yhteensä 1 516,010 209,794 215,153 89,043 202,110

Myöntämisvaltuuden arvioitu jakautuminen hallinnonaloittain, Euroopan aluekehitysrahastoa (EAKR) vastaava valtion rahoitusosuus (milj. euroa)1)
  Itä-Suomi Pohjois-Suomi Etelä-Suomi Länsi-Suomi Tavoite 3 ja
ENPI CBC
Yhteensä
             
OPM 2,131 5,220 1,243 2,614 1,000 12,208
MMM 0,058 0,415 - 0,040 - 0,513
LVM 2,686 0,622 0,300 0,515 - 4,123
TEM 27,403 20,977 10,350 16,649 11,100 86,479
STM 0,105 0,443 - - 0,100 0,648
YM 0,819 2,281 0,641 0,737 1,800 6,278
Kainuu 5,526 - - - - 5,526
Yhteensä 38,728 29,958 12,534 20,555 14,000 115,775

1) Ei sisällä teknistä apua eikä ohjelmareserviä (Kainuuta lukuun ottamatta).

Myöntämisvaltuuden arvioitu jakautuminen hallinnonaloittain, Euroopan sosiaalirahastoa (ESR) vastaava valtion rahoitusosuus (milj. euroa)1)
  Itä-Suomi Pohjois-Suomi Etelä-Suomi Länsi-Suomi Valtakunnallinen
osio
Yhteensä
             
OPM 4,184 2,364 3,504 4,044 11,010 25,106
TEM 7,093 4,008 5,939 6,856 21,363 45,259
STM 0,347 0,196 0,291 0,336 0,914 2,084
Kainuu 3,146 - - - - 3,146
Yhteensä 14,770 6,568 9,734 11,236 33,286 75,594

1) Ei sisällä teknistä apua eikä ohjelmareserviä (Kainuuta lukuun ottamatta).

Ohjelmareservin jakautuminen Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoitusta vastaava valtion rahoitusosuus (milj. euroa)1)
  Itä-Suomi Pohjois-Suomi Etelä-Suomi Länsi-Suomi Valtakunnallinen
ESR (sis. alueosiot
pl. Itä-Suomi)
Yhteensä
             
EAKR 1,843 1,668 5,662 1,316 - 10,489
ESR 0,926 0,366 0,543 0,626 1,713 4,174
Yhteensä 2,769 2,034 6,205 1,942 1,713 14,663

1) Sisältää Etelä-Suomen teemahankkeiden (TL 5) rahoituksen 4,714 milj. euroa (EAKR).

Teknisen avun jakautuminen, Euroopan aluekehitysrahastoa (EAKR) ja Euroopan sosiaalirahastoa (ESR) vastaava valtion rahoitusosuus (milj. euroa)
  Itä-Suomi Pohjois-Suomi Etelä-Suomi Länsi-Suomi Valtakunnallinen
ESR (sis. alueosiot pl. Itä-Suomi)
Yhteensä
             
EAKR 1,817 1,742 0,773 0,892 - 5,224
ESR 0,433 - - - 3,464 3,897
Yhteensä 2,250 1,742 0,773 0,892 3,464 9,121

Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteen (tavoite 3) ja Eurooppalaisen naapuruuden ja kumppanuuden välineen ohjelmissa (ENPI CBC) tuetaan raja-alueiden ja laajempien yhteistyöalueiden integroitumista sekä laajempien verkostojen syntymistä. Lisäämällä yhteistyötä ja edistämällä kokemusten vaihtoa ja hyvien käytäntöjen leviämistä Euroopan alueellinen yhteistyö ja Eurooppalaisen naapuruuden ja kumppanuuden välineen (ENPI CBC) -ohjelmat vaikuttavat alueiden, erityisesti raja-alueiden kilpailukykyyn ja taloudelliseen kehitykseen, sekä parantavat raja-alueiden ja rajat ylittävien työmarkkinoiden toimivuutta. Ohjelmia toteutetaan yhteistyössä usean muun maan kanssa. Näiden ohjelmien EU-varat eivät sisälly valtion talousarvioon.

Tarkoituksena on, että ohjelmareservin määrä olisi vähintään 5 % kunkin rakennerahasto-ohjelman rahoituksesta. Tavoitteena on helpottaa eri maakuntien, niiden yritysten ja muiden toimijoiden yhteistyötä sekä tukea alueiden mahdollisuuksia kohdentaa varainhoitovuoden kuluessa ohjelmien rahoitusta mahdollisesti nopeastikin muuttuvia tarpeita vastaavasti.


2009 talousarvio 202 110 000
2008 II lisätalousarvio -22 000 000
2008 talousarvio 89 043 000
2007 tilinpäätös 1 034 695