Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       60. Energiapolitiikka

Talousarvioesitys 2009

20. (32.20, osa ja 32.30, osa) InnovaatiopolitiikkaPDF-versio

Selvitysosa:Innovaatiopolitiikalla edistetään elinkeinoelämän kilpailukykyä ja uudistumista. Kilpailukyvyn ja tuottavuuden parantaminen edellyttävät innovaatioiden ohella uusien liiketoimintamallien ja palvelukonseptien sekä työorganisaatioiden ja sosiaalisten innovaatioiden kehittämistä. Tärkeitä painopisteitä ovat lisäksi kasvuyrittäjyyden ja yritysten kansainvälistymisen edellytysten vahvistaminen. Tavoitteena on, että Suomi tarjoaa yrityksille kansainvälisesti korkeatasoisen toimintaympäristön, johon myös ulkomaiset yritykset ovat halukkaita sijoittamaan tutkimus- ja kehittämistoimintojaan.

Kansallisessa innovaatiostrategiassa määritellään keskeiset suositukset ja toimenpide-ehdotukset laaja-alaisen innovaatiopolitiikan toteutukselle.

Innovaatiostrategian keskeisenä uutena näkökulmana on kysyntä- ja asiakaslähtöisyyden painottaminen. Sillä tarkoitetaan muun muassa innovaatioiden kysyntää ja käyttöönottoa edistävää sääntelyä, julkisia hankintoja ja asiakkaiden tarpeista johdettuja liiketoimintamalleja. Luovan talouden innovaatiotoiminnan edistämiseen kiinnitetään kasvavaa huomiota. Innovaatiopolitiikan vahvistamiseksi laaditaan kansallinen teollis- ja tekijänoikeuksien strategia. Tavoitteena on parantaa pk-yritysten ja yksittäisten keksijöiden mahdollisuuksia hyödyntää erilaisia oikeudellisia suojamuotoja ja siten tehostaa tuotteiden kaupallistamista.

Uudistumiseen, tuottavuuden kasvuun ja kilpailukyvyn paranemiseen sekä tutkimuksen laadun nostamiseen voidaan vaikuttaa riittävällä kilpailuun perustuvalla tutkimus- ja kehitystyöllä. Tutkimus- ja innovaatiotoiminnan panostusten kasvaessa korostuu tarve arvioida rahoituksen ja muiden politiikkatoimien yhteiskunnallista ja taloudellista vaikuttavuutta. Yhteiskunnallisen päätöksenteon tietopohjaa vahvistetaan tutkimuksen, arvioinnin ja ennakoinnin keinoin.

Voimavarojen kohdentamisessa otetaan huomioon ne strategisesti tärkeät alat, joissa Suomessa on laadukkaita osaamiskeskittymiä ja joissa yrityksillä on tulevaisuudessa parhaat kasvun ja kilpailun edellytykset. Hallitusohjelman mukaisesti innovaatiotoiminnassa syvennetään entisestään koulutus- ja tutkimusyhteisöjen ja yritysten välistä yhteistyötä, missä keskeisen välineen muodostavat strategisen huippuosaamisen keskittymät (SHOK). Klusteripohjaiseen verkottumiseen perustuvalla osaamiskeskusohjelmalla (OSKE-ohjelma) vahvistetaan puolestaan alueiden innovaatioperustaa. EU:n rakennerahasto-ohjelmien toimenpiteitä suunnataan tukemaan Lissabonin ohjelman tavoitteita painottamalla yritys- ja innovaatiotoiminnan ja verkostoitumisen edistämistä sekä osaamisrakenteiden vahvistamista.

Innovaatiopolitiikan tavoitteena on synnyttää Suomeen nykyistä enemmän innovatiivisia ja nopeaa kasvupotentiaalia omaavia kansainvälistyviä yrityksiä. Nopean kasvun yritysten riittävä määrä varmistaa sen, että yhteiskunnan panostukset innovointiin kanavoituvat työpaikoiksi ja luovat lisää hyvinvointia. Kasvuyrittäjyyttä edistetään ja nopean kasvun erityistarpeet pyritään ottamaan systemaattisesti huomioon. Tämä vaatii muun muassa riskirahoitusympäristön, kasvuyrityksille suunnattujen yrityspalvelujen sekä yrityshautomoiden toiminnan edelleen kehittämistä.

Kehityksen kärjessä pysyminen edellyttää tutkimus- ja innovaatiojärjestelmältä aktiivista hakeutumista kansainväliseen yhteistyöhön. Yhteistyöverkostoja kehitetään johtavien innovaatiokeskittymien kanssa. Innovaatiokeskusten (FinNode) avulla hankitaan tietoa ja luodaan yrityksiä ja uusia yhteistyömuotoja, jotka auttavat suomalaisia toimijoita hyötymään globaalista innovaatiotoiminnasta. Innovaatiokeskusten verkostoa ja sen ohjausta vahvistetaan. Eurooppalaisessa tutkimusyhteistyössä vaikutetaan aktiivisesti siihen, että tutkimusyhteisön rakenteita ja sisältöä uudistetaan.

Yritysten kansainvälistymistä tuetaan suuntaamalla rahoitusta ensisijaisesti pk-yrityksille, uusille yrityksille sekä kasvuyrityksille niiden kansainvälistymistä ja vientiä edistäviin yhteishankkeisiin. Matkailupolitiikassa toimintoja kohdistetaan entistä enemmän Suomi-matkailukuvan kirkastamiseen ulkomailla.

Matkailun edistämiskeskuksen (MEK) toimintaa suunnataan entistä enemmän Suomi-matkailukuvan edistämiseen ulkomailla. MEK tehostaa markkinatiedon siirtämistä matkailuelinkeinon käyttöön ja rakentaa matkailun sähköisen tutkimustietopankin. MEK vastaa valtakunnallisesta matkailun tuotekehityksen koordinaatiosta ja toteuttaa Suomen matkailun sähköisen kauppapaikan, joka valmistuu vuonna 2009.

Laaja-alaisen innovaatiopolitiikan tavoitteiden mukaisesti tehostetaan tekniseen turvallisuuteen ja luotettavuuteen sekä ympäristönsuojeluun ja kuluttajasuojeluun kohdistuvan lainsäädännön hyödyntämistä yritysten turvallisuuden ja kilpailukyvyn edistämisessä. Kotimaista ja yhteisötason sääntelyä pyritään kehittämään siten, että sitä voidaan hyödyntää myös innovaatioiden ja niihin perustuvan yritystoiminnan kannusteena. Standardoinnin avulla edistetään uusien tuotteiden kysyntää.

Mineraalisten luonnonvarojen hyödyntämistä edistetään uudistamalla kaivoslainsäädäntöä ja -hallintoa, tukemalla geologian alan tietopohjan parantamista sekä kehittämällä kaivoshankkeiden rahoitusta, infrastruktuurin rakentamista ja alan koulutusta.

Hallinnonalan tutkimuslaitoksiin liittyviä kehittämistoimia jatketaan julkisen tutkimusjärjestelmän uudistamista koskevien päätösten ja valtion tuottavuusohjelman mukaisesti.

Innovaatiopolitiikan tavoitteiden toteutumista ja toiminnan tuloksellisuutta seurataan ja arvioidaan. Ministeriö arvioi hallinnonalan yksiköidensä toimintaa vuosittain tulosohjausmenettelyllä ja teettämällä ulkopuolisia arviointeja. Yksiköt arvioivat myös itse toimintaansa ja sen vaikuttavuutta.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti innovaatiopolitiikan tulosalueelle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2009:

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

  • Tehokas innovaatiojärjestelmä tukee taloudellista kasvua ja yhteiskunnallista kehitystä.
  • Investoinnit innovaatiotoimintaan ovat edelleen maailman kärkeä.
  • Uusia, kasvuhakuisia osaamiseen ja innovaatioihin perustuvia yrityksiä syntyy nykyistä enemmän.
  • Yhä useampi yritys harjoittaa tutkimus- ja kehitystoimintaa, uudistaa toimintaansa innovaatioiden avulla ja ottaa käyttöön uusia liiketoimintamalleja.
  • Alueiden kilpailukyky paranee innovaatioita hyödyntämällä.
  • Suomessa on useita laadukkaita innovaatioympäristöjä, jotka houkuttelevat maailmanluokan toimijoita sijoittumaan niihin.
  • Kysyntä- ja asiakaslähtöistä innovaatiotoimintaa edistäviä uusia innovaatiopolitiikan välineitä on otettu käyttöön.
  • Tekninen turvallisuus ja luotettavuus ovat Suomessa kansainvälisesti korkealla tasolla.

Innovaatiopolitiikan toteuttamiseen osallistuvat ministeriön lisäksi Geologian tutkimuskeskus, Valtion teknillinen tutkimuskeskus, Turvatekniikan keskus, Mittatekniikan keskus, Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskus ja Matkailun edistämiskeskus sekä valtionapuyhteisöistä Invest in Finland -säätiö, Kansainvälisen kaupan koulutuskeskus Fintra, Suomalais-ruotsalainen kauppakamari, Suomalais-venäläinen kauppakamari, Osuuskunta Viexpo, Finland Convention Bureau, Finpro ry, Music Export Finland, Suomen Taideteollisuusyhdistys ry /Design Forum, Keksintösäätiö, Suomen Standardisoimisliitto SFS ry ja Suomen Laatukeskus Oy/Suomen Laatuyhdistys ry.

Luvun nimike on muutettu.

01. Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 42 428 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös kansainvälisten jäsenmaksujen maksamiseen.

Selvitysosa:Geologian tutkimuskeskuksen tehtävänä on tuottaa ja levittää geologista tietoa, jolla edistetään maankamaran hallittua ja kestävää käyttöä. Tutkimuskeskuksen toimintaa ohjaavana tavoitteena on hyödyn tuottaminen yhteiskunnalle, sidosryhmille ja ennen kaikkea elinkeinoelämälle. Tutkimuskeskusta kehitetään kansallisena geotietokeskuksena sekä eurooppalaisena huippuosaajana maankamaran luonnonvarojen ja niiden hyötykäytön tutkimuksessa.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Geologian tutkimuskeskukselle (GTK) seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2009:

Vaikuttavuus

  • Yhteiskunnan ja elinkeinoelämän tarvitsemien kallio- ja maaperän raaka-ainevarojen sekä kotimaisten energialähteiden kestävän käytön edellytykset paranevat.
  • Maankäyttö on taloudellisesti ja ympäristöllisesti kestävää ja se luo edellytyksiä alan teolliselle kehitykselle ja työllisyydelle sekä alueiden tasapainoiselle kehittymiselle.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Luonnonvarojen arviointitoiminta kohdennetaan perus- ja jalometalleihin, teollisuusmineraaleihin, luonnonkiviin sekä turve-, kiviaines- ja pohjavesivaroihin.
  • Geologisten luonnonvarojen tilinpito laajennetaan kiviaineshuollosta kaivoskivennäisiin ja turvevaroihin.
  • Tieteellistä tutkimusta ja yhteistyötä vahvistetaan luonnonvarojen kestävän käytön ja ilmastomuutoksen hillitsemis- ja sopeutumistoimien aihepiireissä.

Muut toiminnallisen tuloksellisuuden tavoitteet

  2007
toteutuma
2008
tavoite
2008
tavoite
       
Toiminnallinen tehokkuus:      
Tulosalueittaiset kustannukset, %      
— geologinen kartoitus 20 18 18
— tutkimus ja kehittäminen 28 27 28
— luonnonvarojen etsintä ja arviointi 40 40 39
— tiedonhallinta 12 15 15
Yhteisrahoitteinen toiminta      
— kustannusvastaavuus, % 65 65 50
— osuus ydintoiminnan htv-kertymästä, % 8,5 10,7 11,0
— hankkeiden lukumäärä 73 80 80
Maksullinen toiminta      
— tulot, milj. euroa 14,0 5,21) 6,0
— ylijäämä, 1 000 euroa 1 752 260 300
— ylijäämä, %:ia tuotoista 12,5 5,0 5,0
Tuotokset ja laadunhallinta:      
Raportoidut kallioperän raaka-ainetutkimukset2)      
— laajat yhteenveto- ja myyntiraportit, kpl 3 3 4
— muut raportit ja selvitetyt aiheet, kpl 33 33 25
Turvevarojen kartoitus      
— kartoitettu suoala, km2 323 300 350
— raportoitu teknisesti käyttökelpoinen turvemäärä, milj. m3 137 100 100
Alueelliset kiviainesselvitykset, kpl 5 3 3
Pohjavesialueiden geologiset rakenneselvitykset, kpl 10 12 14
Merigeologinen kartoitus      
— kartoitettu pinta-ala, km2 330 500 500
— luotaukset linja-km 1 900 1 000 1 000
Julkaiseminen      
— vertaisarvioidut kansainväliset julkaisut 55 60 65
— muut julkaisut ja artikkelit 334 325 325

1) Tulot vähenevät analyysipalvelujen yhtiöittämisen ja merkittävien vientiprojektien päättymisen seurauksena.

2) Metallimalmi-, teollisuusmineraali- ja luonnonkiviesiintymiä ja niiden potentiaalia koskevat raportit.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2007
toteutuma
2008
tavoite
2009
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 763 699 675
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 9,1 < 7,6 < 8,5
— lyhytaikaiset (1—3 pvää) sairauspoissaolotapaukset 839 < 900 < 850
— organisaation kannustavuus (1—5) 2,9 2,9 3,0
Organisaation osaaminen kasvaa      
— koulutuspäivät/htv 4,1 4,8 4,8
— pätevyysinvestoinnit, euroa/htv (sis. myös koulutusajan palkat) 1 374 1 500 2 000
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva      
— lähtövaihtuvuus, % (toisen organisaation palvelukseen siirtyneet) 1,2 < 0,7 < 4,0
— työhakemukset/avoin työpaikka 22 > 34 > 20

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 24 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2007
toteutuma
2008
varsinaisen
talousarvio
2009
esitys
       
Bruttomenot 58 564 48 291 50 628
Bruttotulot 16 534 7 400 8 200
Nettomenot 42 030 40 891 42 428
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 5 340    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 4 008    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2007
toteutuma
2008
varsinainen
talousarvio
2009
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 14 032 5 200 6 000
— muut tuotot 10 - -
Tuotot yhteensä 14 042 5 200 6 000
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 12 290 4 940 5 700
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 1 752 260 300
Kustannusvastaavuus, % (tuotot kustannuksista) 114 105 105

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset 1 478
Tasokorotus 605
Tuottavuustoimet -546
Yhteensä 1 537


2009 talousarvio 42 428 000
2008 II lisätalousarvio 301 000
2008 talousarvio 40 891 000
2007 tilinpäätös 40 698 000

02. Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 85 369 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) enintään 1 500 000 euroa kehitysyhtiöiden, teknologian hyödyntämiseen tähtäävien osakeyhtiöiden tai muiden rajoitetun vastuun yhteisöjen sekä toimintojen ulkoistamisissa vastaanottavan yrityksen osake- tai osuuspääomien merkitsemiseen. VTT saa käyttää tähän tarkoitukseen lisäksi omistamiaan immateriaalioikeuksia kuten keksintöjä, patentteja ja oikeuksia tietokoneohjelmiin sekä tutkimuslaitteistoja ja muuta käyttöomaisuutta sekä luopua käypää vastiketta vastaan omistuksesta näissä yrityksissä tarkoituksen mukaisella tavalla sekä

2) ydinenergialain (990/1987) ja valtion ydinjätehuoltorahastosta annetun asetuksen (161/2004) nojalla ydinjätehuoltomaksun maksamiseen Valtion ydinjätehuoltorahastossa olevaan varautumisrahastoon siten, että tutkimuskeskuksen rahasto-osuus varautumisrahastossa vastaa edellisen kalenterivuoden vahvistetun vastuumäärän mukaista rahastotavoitetta.

Selvitysosa:VTT tuottaa kansainvälistä kilpailukykyä lisääviä tutkimuspalveluja yrityksille, yhteiskunnalle ja muille asiakkaille innovaatioprosessin tärkeimmissä vaiheissa ja luo siten edellytyksiä kasvulle, työllisyydelle ja hyvinvoinnille.

Mikäli VTT merkitsee momentin päätösosan kohdassa 1 mainittuja osake- tai osuuspääomia ulkomaisiin yhtiöihin, tulee tästä olla työ- ja elinkeinoministeriön hyväksyntä.

Erilaisten rahoitusmuotojen ja kansainvälistymiseen liittyvien toimintamallien selvittämistä jatketaan. Markkinaehtoisesti tuotettavien asiantuntijapalvelujen yhtiöittäminen valmistellaan toteuttamiskelpoiseksi vuoden 2009 aikana. Tarkoitus on antaa asiaa koskeva lakiesitys vuoden 2009 keväällä.

Momentin henkilötyövuosiarvioissa on otettu huomioon 60 henkilötyövuoden väheneminen tuottavuutta lisäävien toimenpiteiden vuoksi.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti VTT:lle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2009:

Vaikuttavuus

  • Suomalaisten yritysten ja tutkimusyksiköiden mahdollisuudet hyödyntää maailmanlaajuisia verkostoja ja kumppaneita vahvistuvat.
  • Tutkimus tuottaa maailmanluokan tuloksia valituilla, Suomen elinkeinoelämälle tärkeillä painoalueilla ja parantaa yhteiskunnallisen päätöksenteon tietopohjaa.
  • Uutta liiketoimintaa syntyy.

Toiminnallinen tuloksellisuus

VTT:n toimintaa kuvaavia tunnuslukuja
  2007
toteutuma
2008
tavoite
2009
tavoite
       
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus      
— Tuotannollisesti tai kaupallisesti hyödynnetyt hanketulokset, % - 70 70
— Yksityisen sektorin koti- ja ulkomaisten suurten asiakkaiden määrä (laskutus yli 200 000 euroa), kpl 61 69 69
— Syntyneet spin-off -yritykset, kpl 7 5 5
Toiminnallinen tehokkuus      
— Maksullinen toiminta (% liikevaihdosta) 35 35 36
— Maksullisen toiminnan ylijäämä (1 000 euroa) 3 400 2 000 3 000
— Tuotot yksityiseltä sektorilta (1 000 euroa) 80 145 84 500 89 000
Tuottavuus      
— Liikevaihto (1 000 euroa/htv) 92 97 99
Tuotokset ja laadunhallinta      
— Kansainväliset tieteelliset julkaisut, kpl 1 162 950 1 000
— Uudet keksintö- ja ohjelmistoilmoitukset, kpl 183 180 200
— Patenttisalkun uudistumis-% 27 30 30
— Asiakastyytyväisyys (1—5) 4,3 4,3 4,3

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2007
toteutuma
2008
tavoite
2009
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 2 530 2 486 2 432
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolot/htv 6,6 < 6,5 < 6,2
— lyhytaikaiset (1—3 pv) sairauspoissaolotapaukset, kpl 2 225 < 2 225 < 2 000
— hyvinvointi-indeksi (1—5) 3,2 3,3 3,5
Organisaation osaaminen kasvaa      
— koulutuspäivät/htv 2,7 3,0 3,3
— pätevyysinvestoinnit, euroa/htv 583 720 850
— tutkijoiden osuus henkilöstöstä, % 61 61 61
— kansainvälinen tutkijainvaihto, henkilömäärä 166 170 180
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva      
— lähtövaihtuvuus, % 5,4 5,5 5,5
— työhakemukset/avoin työpaikka 20 20 20
— ulkoinen työnantajakuva (Uranus) 2. sija 2. sija 2. sija
— sisäinen työnantajakuva (1—5) 2,8 3,5 3,8
Johtaminen (viestintä ja kannustavuus)      
— johtamiskulttuuri-indeksi (1—5) 2,6 3,0 3,5
— esimiesindeksi (1—5) - 3,8 3,8

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2007
toteutuma
2008
varsinainen talousarvio
2009
esitys
       
Bruttomenot 237 351 246 628 258 369
Bruttotulot 158 206 166 188 173 000
Nettomenot 79 145 80 440 85 369
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 8 440    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 8 664    

Maksullisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2007
toteutuma
2008
varsinainen
talousarvio
2009
esitys
       
Maksullisen toiminnan tuotot      
— suoritteiden myyntituotot 79 646 84 290 88 300
— muut tuotot 2 004 1 654 1 700
Tuotot yhteensä 81 650 85 944 90 000
       
Maksullisen toiminnan kokonaiskustannukset 78 240 83 944 87 000
       
Kustannusvastaavuus (tuotot - kustannukset) 3 410 2 000 3 000
Kustannusvastaavuus, % 104 102 103

Yhteisrahoitteisen toiminnan kustannusvastaavuuslaskelma (1 000 euroa)
  2007
toteutuma
2008
varsinainen
talousarvio
2009
esitys
       
Yhteisrahoitteisen toiminnan tulot      
— muilta valtion virastoilta saatava rahoitus 41 108 42 855 41 800
— EU:lta saatava rahoitus 17 728 18 051 23 300
— muu valtionhallinnon ulkopuolinen rahoitus 17 564 19 237 17 900
Tulot yhteensä 76 400 80 143 83 000
       
Hankkeiden kokonaiskustannukset 122 699 121 108 133 000
       
Kustannusvastaavuus (tulot - kustannukset) -46 299 -40 965 -50 000
Kustannusvastaavuus, % 62 66 62

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset 2 068
2007 neljännessä lisätalousarviossa myönnettyä lisäystä vastaava vähennys vuosina 2009—2011 -1 500
Tasokorotus 4 361
Yhteensä 4 929


2009 talousarvio 85 369 000
2008 II lisätalousarvio 305 000
2008 talousarvio 80 440 000
2007 tilinpäätös 79 369 000

03. Turvatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 10 149 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan huomioon yhteishankkeista muilta osapuolilta saatava rahoitus.

Selvitysosa:Turvatekniikan keskus (Tukes) valvoo ja edistää Suomessa teknistä turvallisuutta ja luotettavuutta. Toiminnan tavoitteena on onnettomuuksien ennaltaehkäisy ja markkinoilla olevien tuotteiden tekninen vaatimustenmukaisuus. Toiminta kohdistuu teollisuuteen, kauppaan, julkishallintoon ja yksityisiin kansalaisiin.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Turvatekniikan keskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2009:

Vaikuttavuus

  • Turvallisuusriskien hallinnan puutteista johtuvat henkilö-, ympäristö- ja omaisuusvahingot vähenevät Tukesin toimialueilla aikajaksolla 2004—2012: kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien osalta 10 % (v. 2004: 8,3 ja v. 2012: < 7,5) ja sähköpalokuolemien osalta 23 % (v. 2004: 22 ja v. 2012: < 17).
  • Yritysten ja kansalaisten turvalliset toimintatavat paranevat.
  • Tuotteiden, laitteistojen ja laitosten tekninen turvallisuus ja luotettavuus paranevat. Markkinoilla olevien vakavasti puutteellisten sähkötuotteiden määrän 5 vuoden keskiarvo vähenee alle 40 kappaleeseen vuodessa (v. 2012).

Toiminnallinen tuloksellisuus

Tulevan alueellistamissuunnitelman vaikutuksia ei ole tässä ehdotuksessa otettu huomioon.

Lukumäärä 2007
toteutuma
2008
tavoite
2009
tavoite
       
Valvonta on näkyvää ja suunnitelmallista      
— Valvontakäynnit 5 438 4 500 4 500
— Luvat ja ilmoitukset 4 399 4 000 4 000
— Rekisteröinnit 13 300 13 000 13 000
— Kyselyt ja selvitykset 1 706 1 500 1 500
Kuluttajilla ja toiminnanharjoittajilla on käytettävissä tietoa erityisesti energiatehokkuudesta, mittauslaitteiden vaatimustenmukaisuudesta ja asumisturvallisuuden parantamisesta      
— Kävijät www.tukes.fi -etusivulla/päivä 770 800 850
— Tiedotteet 60 75 75
— Tavoiteajassa käsiteltyjen asioiden osuus (%) 91 90 90

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2007
toteutuma
2008
tavoite
2009
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 117 120 118
Henkilöstön fyysinen hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 7,1 < 4,8 < 4,8
— lyhytaikaiset (1—3 pvää) sairauspoissaolotapaukset 149 - < 149
Johtaminen (viestintä ja kannustavuus)      
— organisaation oma indeksi (asteikko 1—5) - 3,7 3,7
Organisaation osaaminen kasvaa      
— koulutuspäivät/htv 7,0 7,0 7,0
— pätevyysinvestoinnit, euroa/htv 2 400 - 3 000
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva      
— lähtövaihtuvuus, % 4,1 < 4,0 < 4,0
— työpaikkahakemukset/avoin työpaikka 43 - 20

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon kahden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Maksullisen toiminnan tulot on merkitty momentille 12.32.20.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2007
toteutuma
2008
varsinainen
talousarvio
2009
esitys
       
Bruttomenot 10 200 9 303 10 165
Bruttotulot 115 16 16
Nettomenot 10 085 9 287 10 149
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 293    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 508    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Siirto momentilta 32.20.07 500
Palkkojen tarkistukset 322
Tasokorotus 150
Tuottavuustoimet -110
Yhteensä 862


2009 talousarvio 10 149 000
2008 II lisätalousarvio 96 000
2008 talousarvio 9 287 000
2007 tilinpäätös 9 300 000

05. Mittatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 6 783 000 euroa.

Selvitysosa:Mittatekniikan keskuksen tehtävänä on kehittää ja ylläpitää kansallista mittausjärjestelmää, tuottaa testaus-, tarkastus-, sertifiointi- ja kalibrointitoiminnan pätevyyttä ja luotettavuutta osoittavia akkreditointipalveluja sekä osallistua mittatekniikkaan liittyviin tutkimushankkeisiin ja niiden koordinointiin. Mittatekniikan keskuksen tehtävänä on mm. mittayksiköistä ja mittanormaalijärjestelmästä annetun lain (1156/1993) mukaisesti kansallisen mittanormaalijärjestelmän yleinen toteuttaminen, hallinnointi ja kehittäminen, kansallisten mittanormaalilaboratorioiden toiminnan ohjaus, kansallisen kalibrointipalvelun järjestäminen sekä mittatekniikan ja akkreditoinnin edistäminen. Keskuksen toiminta tukee yhteiskunnan palvelukyvyn kehitystä ja elinkeinoelämän kilpailukykyä.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Mittatekniikan keskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2009:

Vaikuttavuus

  • Mittaustekniikka- ja akkreditointipalveluja käyttävien asiakkaiden pätevyys- ja laatutaso sekä kilpailukyky paranevat.
  • EU-rahoitteisilla yhteishankkeilla syntyy uutta ja sovellettavaa osaamista siirrettäväksi elinkeinoelämän käyttöön.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • MIKESin osuus EU-alueen metrologian alan tutkimushankkeista on noin 2 %.
  • Palveluiden valtakunnallinen sekä alueellinen saatavuus ja laatu paranevat.
  • Palveluista noin 10 % tuotetaan pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
  • Alueellisten mittauspalvelujen jäljitettävyys on varmistettu.
  • Maksullisen palvelutoiminnan hankekoko on 25 000—100 000 euroa ja kustannusvastaavuus vähintään 115 %.
  • Pätevyydenarviointitoiminnan tuottavuus paranee 5 %.

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2007
toteutuma
2008
tavoite
2009
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 69,9 69,0 67,8
Henkilöstön fyysinen hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 8,1 < 4,0 < 4,0
— lyhytaikaiset (1—3 päivää) sairauspoissaolotapaukset 62 < 50 < 50
Organisaation osaaminen kasvaa      
— koulutuspäivät/htv 3,9 4,0 4,0
— pätevyysinvestoinnit, euroa/htv 1 007 1 100 1 100
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva      
— lähtövaihtuvuus, % 3,0 < 10,0 < 10,0
— työhakemukset/avoin työpaikka 10  15  15

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon yhden henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2007
toteutuma
2008
varsinainen talousarvio
2009
esitys
       
Bruttomenot 8 554 8 034 9 783
Bruttotulot 2 555 2 750 3 000
Nettomenot 5 999 5 284 6 783
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 501    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 699    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset 163
Siirto momentilta 32.20.07, toimitilavuokrat ja käyttömenot 895
Tuottavuustoimet -59
Tasokorotus 500
Yhteensä 1 499


2009 talousarvio 6 783 000
2008 II lisätalousarvio 280 000
2008 talousarvio 5 284 000
2007 tilinpäätös 5 197 000

06. (32.20.06 ja 32.20.21) Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 47 686 000 euroa.

Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon EU:lta saatavat muut kuin momentilta 28.60.20 maksettavat matkakustannusten korvaukset ja muut tulot sekä Tekesin vastuulla toteutettavista kansainvälisistä ja muista yhteishankkeista tuloina saatavat muiden hankeosapuolten maksuosuudet.

Määrärahaa saa käyttää myös:

1) työelämän tuottavuuden ja laadun kehittämisohjelman menoihin sekä

2) enintään 15 005 000 euroa hanke- ja ohjelmatoiminnan sekä aktivoinnin tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden parantamiseen.

Selvitysosa:Tekesin tehtävänä on edistää teollisuuden ja palvelujen kehittymistä teknologian ja innovaatioiden keinoin.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Tekesille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2009:

Vaikuttavuus

  • Korkealaatuinen tutkimus- ja kehittämistoiminta lisääntyy Suomessa ja siihen osallistuu yhä useampi yritys ja tutkimusorganisaatio.
  • Suomessa toimivat yritykset ja tutkimusyksiköt kehittävät ja hyödyntävät innovaatiotoiminnassaan osaamista, yhteistyöverkostoja ja kumppanuuksia maailmanlaajuisesti.
  • Teknologiaa ja innovaatioita kehittäviä ja hyödyntäviä yrityksiä syntyy nykyistä enemmän ja ne kasvavat nykyistä nopeammin.
  • Yritykset ja elinkeinoelämä uusiutuvat, ja teollisuuden ja palvelujen tuottavuus paranee.
  • Osaaminen, erikoistuminen ja verkottuminen tukevat alueiden kehittymistä.
  • Teknologia ja innovaatiot edistävät yhteiskunnan hyvinvointi- ja ympäristötavoitteita sekä taloudellisen kehityksen kautta että suoraan.

Tekesin tulostavoitteiden saavuttamiseen osallistuvat Tekesin oman henkilöstön lisäksi TE-keskusten Tekes-tehtäviä hoitava henkilöstö. Tulostavoitteiden saavuttamiseen käytetään myös momenttien 32.30.01 (TE-keskukset ja työvoimatoimistot), 32.20.20 (tutkimustoiminta), 40 (avustukset) ja 83 (lainat) määrärahoja ja valtuuksia. Valtuuksilla Tekes rahoittaa Tekes-ohjelmia, työelämän kehittämisohjelmia sekä riskipitoisia tutkimus- ja kehittämisprojekteja, jotka toteutetaan pääosin vuosina 2009—2012. Tutkimus- ja kehitystoiminnan tulokset näkyvät täysimääräisesti useiden vuosien viiveellä.

Tekesin siirtomenojen vaikuttavuus

Tunnusluku 2007
toteutuma
2008
ennakoitu
2009
tavoite
       
Talousarviovuoden aikana käynnistyville projekteille:      
Projektien haastavuus, indeksi (0—100) 77 > 75 > 80
Verkottuneiden projektien osuus, yritysprojektit, % 78 > 80 > 80
Osallistumisten määrä teknologiaohjelmissa, kpl 3 857 2 800 2 800
Alkavien yritysten määrä asiakkaina, lkm 359 > 300 > 310
Kansainvälisten projektien osuus, julkinen tutkimus, % 89 > 60 > 60
Kansainvälisten projektien osuus, yritysprojektit, % 40 > 50 > 50
Pääkaupunkiseudun ulkopuolisen rahoituksen osuus, % 57 55—65 55—65
Rahoituksen kohdistuminen terveys- ja hyvinvointi- sekä ympäristö- ja energiasovelluksiin, milj. € 215 > 170 > 175
       
Talousarviovuoden aikana päättyville projekteille:      
Patentoitavat keksinnöt, kpl 695 > 730 > 730
Uudet tai korvaavat tuotteet, kpl 504 > 520 > 520
Uudet tai korvaavat palvelut, kpl 402 > 330 > 330
Kehitetyt tuotantoprosessit, kpl 222 > 200 > 200

Tunnuslukuihin perustuvat vuositason tulostavoitteet ovat toiminnan varsinaisten päämäärien kannalta suuntaa-antavia välitavoitteita.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Tehokkuus

Tunnusluku 2007
toteutuma
2008
ennakoitu
2009
tavoite
       
Käyttömenot (Tekes)/teknologiarahoitus, % 6,2 5,9—6,0 5,9—6,0
Toimintamenojen sekä hanke- ja ohjelmatoiminnan menojen käyttö ydinprosesseittain, %-jakauma      
— innovaatiotoiminnan aktivointi 29 25 25
— teknologiaohjelmat 37 40 40
— hankerahoitus 34 35 35
Käynnistyvä projektivolyymi, milj. €/htv 2,4 > 2,4 > 2,4

Laadunhallinta

Tunnusluku 2007
toteutuma
2008
ennakoitu
2009
tavoite
       
Hankerahoituksen asiakaspalaute Tekesin toiminnasta, yleisarvio, indeksi (1—5) 3,67 > 3,7 > 3,7
Oikaisuvaatimukset/muutoksenhakukelpoiset päätökset, % 0,7 < 0,9 < 0,9
Uuden rahoitushakemuksen käsittelyaika yrityksille, vrk - < 70 < 65
Maksupyynnön ja raportin käsittelyaika pk-yritykselle, vrk 24 < 25 < 25
Rahoitusta saavien yritysasiakkaiden lukumäärä 1 292 > 1 350 > 1 350
Tekesin ohjelmien osuus rahoituksesta, % 48 50—55 50—55
Pk-yritysten osuus yritysrahoituksesta, % 56 50—60 50—60

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

Tunnusluku 2007
toteutuma
2008
ennakoitu
2009
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 275 284 284
Kokonaistyöpanoksen jakauma ydinprosesseittain, %      
— innovaatiotoiminnan aktivointi 20 > 25 > 25
— teknologiaohjelmat 32 > 25 > 25
— hankerahoitus 48 > 40 > 40
Henkilöstön hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 7,9 < 8,0 < 8,0
— henkilöstötyytyväisyys (1—5) 3,7 > 3,7 > 3,7
Organisaation osaaminen kasvaa      
— koulutuspäivät/htv 6,9 10 10
— vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden %-osuus henkilöstöstä 66,1 65—75 65—75
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva      
— lähtövaihtuvuus, % 7,8 5—10 5—10
— työhakemukset/avoin työpaikka 48 > 30 > 30
Johtaminen (viestintä ja kannustavuus)      
— organisaation oma indeksi (1—5) 3,6 > 3,7 > 3,7

Työelämän kehittämisohjelmille asetettavat tavoitteet

Tunnusluku 2007
toteutuma
2008
ennakoitus
2009
tavoite
       
Pk-yritysten osuus kehittämisprojektirahoituksesta, % 48 40 45
Käynnistyviin kehittämisprojekteihin osallistuvien työntekijöiden määrä 23 000 30 000 30 000
Päättyneiden kehittämisprojektien osuus, joissa parannusta, %      
— työn tuottavuudessa 75 76 76
— henkilöstön mahdollisuudessa kehittää ammattitaitoaan työssä 71 72 75
— henkisessä hyvinvoinnissa työpaikalla 71 70 75

Toiminnasta kertyvät maksullisen toiminnan tulot on merkitty momentille 12.32.99. Tekes osallistuu EU:n puiteohjelmien yhteishankkeisiin. Vastaavat tulot on merkitty momentille 12.32.99.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2007
toteutuma
2008
varsinainen talousarvio
2009
esitys
       
Bruttomenot 43 553 43 862 48 286
Bruttotulot 896 750 600
Nettomenot 42 657 43 112 47 686
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 15 941    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 11 804    

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Palkkojen tarkistukset 803
Siirto momentilta 32.01.(20) 3 200
Tasokorotus 571
Yhteensä 4 574


2009 talousarvio 47 686 000
2008 II lisätalousarvio 789 000
2008 talousarvio 43 112 000
2007 tilinpäätös 38 520 000

07. (32.30.02) Matkailun edistämiskeskuksen toimintamenot(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään nettomäärärahaa 14 800 000 euroa.

Selvitysosa:Matkailun edistämiskeskus (MEK) on valtakunnallinen matkailun asiantuntija ja aktiivinen kansainvälinen toimija, joka tuottaa lisäarvoa matkailuelinkeinolle ja yhteiskunnalle. MEK tekee Suomea tunnetuksi, kehittää ja markkinoi Suomen matkailupalveluja ulkomailla ja vientivalmentaa matkailun pk-yrityksiä. MEK toimii yhdessä Suomen matkailuelinkeinon ja muiden sidosryhmien kanssa.

Uusina tehtävinä Suomen matkailustrategiassa MEK:lle on vastuutettu valtakunnallisten tuotekehitysohjelmien koordinointi, Suomi-portaalin toteutus ja matkailun sähköisen tutkimustietopankin luominen ja ylläpito. MEK tiivistää yhteistyötä suuralueiden ja alueiden matkailutoimijoiden kanssa. Toiminnan painopisteet suunnataan entistä enemmän matkailun kehittymisen kannalta olennaisiin toimenpiteisiin.

MEK keskittyy päämarkkina-alueillaan Suomi-kuvaan ja Suomen matkailustrategian mukaisiin tuoteryhmiin. Tuoteryhmien sisällä palvelujen laatu nousee entistä merkittävämmäksi tekijäksi.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti Matkailun edistämiskeskukselle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2009:

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Vaikuttavuustavoitteet kuvaavat matkailun kokonaiskehitystä, joihin MEK:in toimenpiteillä on vain osittainen vaikutus.

  2007
toteutuma
2008
tavoite
2009
tavoite
       
Suomen houkuttelevuus matkailumaana paranee      
— Ulkomailta Suomeen saapuvan matkailun tulojen kehittyminen, % + 8,8 + 3,7 + 3,3
— Rekisteröityjen ulkomaisten yöpymisten kehittyminen, % + 6,3 + 5,0 + 3,3
— Rekisteröimättömien ulkomaisten yöpymisten kehittyminen, % + 11,5 + 2,0 + 2,0
— Suomen markkinaosuus Pohjoismaissa rekisteröidyistä ulkomaisista yöpymisistä 16,0 15,9 16,0

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Ulkoisen asiakastyytyväisyyden keskiarvo on 8,3 (v. 2006: 8,2).

Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen

  2007
toteutuma
2008
tavoite
2009
tavoite
       
Henkilötyövuosien kehitys 87 88 1) 35
Työvoimakustannukset, 1 000 euroa 5 062 4 800 2 036
Henkilöstön fyysinen hyvinvointi paranee      
— sairauspoissaolopäivät/htv 6,9 < 5,0 < 5,0
Organisaation osaaminen kasvaa      
— koulutuspäivät/htv 1,1 3,0 3,0
— vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden %-osuus henkilöstöstä 19,0 19,0 25,0
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva      
— lähtövaihtuvuus, % 18 24 60

1) Luku on TA 2008:n mukainen. MEKin johtokunnan rationointipäätöksen johdosta henkilötyövuosien määrä tulee toteutumaan pienempänä.

Määrärahojen päätoiminnoittainen jakauma (1 000 euroa)
  2009  
  arvio %
     
Suomikuva 3 000 20,3
Tuotemarkkinointi 6 435 43,5
Tutkimus- ja tuotekehitys 900 6,1
Portaali 965 6,5
Hallinto- ja muu tukitoiminta 3 500 23,6
Yhteensä 14 800 100,0

Momentin mitoituksessa on otettu huomioon 30 henkilötyövuoden vähentyminen tuottavuustoimien vuoksi.

Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa)
  2007
toteutuma
2008
varsinainen talousarvio
2009
esitys
       
Bruttomenot 17 467 18 757 15 302
Bruttotulot 2 093 2 500 502
Nettomenot 15 374 16 257 14 800
       
Siirtyvät erät      
— siirtynyt edelliseltä vuodelta 1 123    
— siirtynyt seuraavalle vuodelle 1 863    

Bruttotulojen ja vastaavien menojen väheneminen johtuu siitä, että kampanja-, messu- ym. toiminta on tarkoitus jatkossa toteuttaa ulkomailla Finpron vientikeskuksen avulla, ja MEKille kirjautuvat vain Suomessa maksettavat laskut.

Määrärahan mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
   
Siirto momentille 32.20.03 -500
Siirto momentille 32.20.05 - 895
Palkkojen tarkistukset 131
Muut muutokset -193
Yhteensä -1 457


2009 talousarvio 14 800 000
2008 talousarvio 16 257 000
2007 tilinpäätös 16 114 000

20. Julkinen tutkimus- ja kehittämistoiminta (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 194 750 000 euroa.

Valtuus. Vuonna 2009 uusia rahoituspäätöksiä saa tehdä enintään 198 557 000 eurolla.

Valtuutta ja määrärahaa saa käyttää:

1) sellaiseen valtion budjettitalouden piiriin kuuluvassa organisaatiossa harjoitettavaan tutkimukseen ja kehitykseen, joka edistää teknologisen, liiketoiminnallisen sekä muun elinkeinoelämän ja yhteiskunnan kehittymisen kannalta merkittävän osaamisen syntymistä, kehittymistä ja laaja-alaista hyödyntämistä

2) valtion budjettitalouden piiriin kuuluvien organisaatioiden kansallisiin ja kansainvälisiin ohjelmiin ja hankkeisiin, hankkeiden valmisteluun sekä osaamisen ja strategisten toimintaedellytysten kehittämiseen

3) valtion budjettitalouden piiriin kuuluvien organisaatioiden sellaisten innovatiivisten hankintojen suunnitteluun ja toteuttamiseen, joilla tilaaja tavoittelee toimintansa tai palveluidensa laadun ja tehokkuuden merkittävää parantamista ja jotka edellyttävät tarjoajilta uuden tuotteen, tuotantomenetelmän, palvelun tai muun innovatiivisen ratkaisun kehittämistä

4) EU:n hyväksymien tutkimushankkeiden maksamiseen

5) kansainvälisen yhteistyön ja ohjelmien sekä hankkeiden osallistumismaksuihin, laitetoimituksiin ja Tekesin puolesta tehtävistä matkoista muille kuin Tekesin henkilöstölle aiheutuviin matkakustannuksiin

6) valtion budjettitalouden piiriin kuuluvien organisaatioiden työelämän kehittämishankkeisiin sekä

7) kansallisiin rahoitusosuuksiin eurooppalaisissa yhteistyöhankkeissa.

Selvitysosa:Momentin tavoitteet vaikuttavuudelle ja toiminnalliselle tuloksellisuudelle on esitetty Tekesin toimintamenomomentin (32.20.06) yhteydessä.

Eurooppalaisia yhteistyöhankkeita koskevat EU-tulot on merkitty momentille 12.32.99.

Valtuudesta arvioidaan käytettävän 250 000 euroa budjettitalouden piiriin kuuluvien organisaatioiden työelämän kehittämishankkeisiin.

Valtuuden ja määrärahan käytön arvioitu jakautuminen (1 000 euroa)
  Valtuus Määräraha
     
Julkisen tutkimus- ja kehitystoiminnan rahoitus 178 057 178 250
Euroopan avaruusjärjestön (ESA) ohjelmamaksut: pakolliset ja valinnaiset ohjelmat 20 500 16 500
Yhteensä 198 557 194 750

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2009 2010 2011 2012 2013— Yhteensä vuodesta 2009 lähtien
             
Ennen vuotta 2009 tehdyt sitoumukset 176 673 68 286 6 646 - - 251 605
Vuoden 2009 sitoumukset 18 077 93 237 57 611 5 990 23 642 198 557
Yhteensä 194 750 161 523 64 257 5 990 23 642 450 162

Vuonna 2009 myönnettävän rahoituksen kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat 185,4 milj. euroa.

Määrärahan ja valtuuden mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
  Määräraha Valtuus
     
Tasokorotus 10 804 9 727
Siirto momentilta 32.01.(63) 250 250
Eurooppalaisten yhteishankkeiden kansallinen rahoitusosuus 3 000 3 000
Yhteensä 14 054 12 977


2009 talousarvio 194 750 000
2008 talousarvio 180 696 000
2007 tilinpäätös 144 179 801

40. Avustukset tutkimukseen, kehitykseen ja innovaatiotoimintaan(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 189 850 000 euroa.

Valtuus. Vuonna 2009 uusia avustuspäätöksiä saa tehdä enintään 231 018 000 eurolla.

Avustuksilla kannustetaan yrityksiä ja muita yhteisöjä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan sekä yhteisiin teknologia-, tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ohjelmiin, joiden avulla pyritään nopeuttamaan kehitystä sekä kasvattamaan jalostusarvoa ja tuottavuutta sekä edistämään työelämän kehitystä. Avustuksia myönnettäessä otetaan huomioon hankkeella tavoiteltavat suorat ja välilliset hyödyt, hankkeiden haastavuus ja innovatiivisuus, käytettävät resurssit, kehitettävä ja hyödynnettävä yhteistyö, edistettävät yhteiskunnan, työelämän ja ympäristön hyvinvointitekijät sekä Tekesin rahoituksen ja asiantuntijatyön lisävaikutus hankkeen toteutukseen ja tulosodotuksiin.

Avustuksia saa myöntää:

1) valtioneuvoston asetuksella (298/2008) tarkemmin säädettävin perustein ja Euroopan komission vähämerkityksistä tukea koskevan asetuksen (EY 1998/2006) mukaisesti yrityksille ja muille yhteisöille tuotteiden, tuotantomenetelmien ja palveluiden kehittämistä ja hyödyntämistä koskevaan teknologiseen, liiketoiminnalliseen ja muuhun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan

2) EU:n hyväksymiin tutkimushankkeisiin sekä

3) kansallisiin rahoitusosuuksiin eurooppalaisissa yhteistyöhankkeissa.

Avustusta voidaan maksaa myös palveluseteleinä. Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Avustuksia myönnetään erityisesti:

  • riskipitoisiin tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeisiin ja ohjelmiin, joilla tähdätään uuden teknologian ja osaamisen hyödyntämiseen sekä energiatalouden, ympäristö- ja hyvinvointiteknologioiden kehittämiseen teollisuudessa ja palveluissa,
  • tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tulosten hyödyntämiseen edistämällä uuden liiketoiminnan käynnistämistä nuorissa, pienissä ja keskisuurissa innovatiivisissa yrityksissä sekä parantamalla uusien ja nuorten innovatiivisten yritysten ja liiketoimintojen käynnistämisessä tarvittavien palveluiden saatavuutta ja laatua,
  • pienille ja keskisuurille yrityksille uuden teknologian, teollisoikeuksien sekä innovaatiopalvelujen hankkimiseen tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiohankkeen osana,
  • innovatiivisten tuotantotekniikoiden ja -prosessien kehittämiseen ja kokeilemiseen pilottikoossa tai laitosmittakaavassa sekä koetuotantoon,
  • yritysten ja muiden yhteisöjen kehityshankkeiden esiselvityksiin, asiantuntijapalveluihin sekä hankkeiden valmisteluun,
  • kunnallisten organisaatioiden, yritysten ja muiden yhteisöjen sellaisten innovatiivisten hankintojen suunnitteluun ja toteuttamiseen, joilla tilaaja tavoittelee toimintansa tai palveluidensa laadun ja kustannustehokkuuden merkittävää parantamista ja jotka edellyttävät tarjoajilta uuden tuotteen, tuotantomenetelmän, palvelun tai muun innovatiivisen ratkaisun kehittämistä,
  • ammattikorkeakoulujen ja kunnallisten organisaatioiden sekä voittoa tavoittelemattomien yritysten ja muiden yhteisöjen sellaiseen tutkimukseen ja kehitykseen, joka edistää teknologisen, liiketoiminnallisen sekä muun elinkeinoelämän ja yhteiskunnan kehittymisen kannalta merkittävän osaamisen syntymistä, kehittymistä ja hyödyntämistä näissä organisaatioissa. Valtionavustusta voidaan toiminnan julkishyödykkeeseen verrattavan luonteen vuoksi myöntää täyttä kustannusta vastaava määrä sekä
  • valtion budjettitalouden ulkopuolella toteutettaviin työelämän kehittämishankkeisiin.

Tavoitteet vaikuttavuudelle ja tukijärjestelmän toiminnalliselle tuloksellisuudelle on esitetty Tekesin toimintamenomomentin (32.20.06) yhteydessä.

Momentin valtuudesta arvioidaan käytettävän 8 050 000 euroa valtion budjettitalouden ulkopuolella toteutettaviin kehittämishankkeisiin.

Eurooppalaisia yhteistyöhankkeita koskevat EU-tulot on merkitty momentille 12.32.99.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2009 2010 2011 2012 2013— Yhteensä vuodesta 2009 lähtien
             
Ennen vuotta 2009 tehdyt sitoumukset 168 970 133 048 22 289 207 - 324 514
Vuoden 2009 sitoumukset 20 880 54 349 120 499 23 451 11 839 231 018
Yhteensä 189 850 187 397 142 788 23 658 11 839 555 532

Vuonna 2009 myönnettävien avustusten kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat 214,1 milj. euroa.

Määrärahan ja valtuuden mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
  Määräraha Valtuus
     
Siirto momentille 32.20.45 -7 000 -7 000
Tasokorotus 13 643 12 865
Siirto momentilta 32.01.(63) 8 050 8 050
Eurooppalaisten yhteistyöhankkeiden kansallinen rahoitusosuus 4 000 4 000
Yhteensä 18 693 17 915

Momentin nimike on muutettu.


2009 talousarvio 189 850 000
2008 II lisätalousarvio -2 500 000
2008 talousarvio 171 157 000
2007 tilinpäätös 154 882 939

41. (32.20.41 ja 32.30.47) Valtionavustus eräille yhteisöille ja järjestöille elinkeinopolitiikan edistämiseksi (siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 39 142 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää:

1) työ- ja elinkeinoministeriön toimintaan liittyvien järjestöjen ja sopimusyhteisöjen valtionapuun ja lähinnä pk-yritysten kehittämispalvelujen tuottamiseen sekä ulkomaisten investointien edistämiseen

2) valtionavustusten maksamiseen pk-yritystoiminnan edistämisyhteisöille, pk-yrityksille tarkoitettujen palvelujen kehittämiseen sekä alueellisiin elinkeinojen kehittämishankkeisiin

3) julkisten yhteisöjen hankkeiden rahoittamiseen

4) ulkomaankauppaa edistävien järjestöjen ja Finpro ry:n tarjoaman perusneuvonnan, koulutuksen ja asiantuntijapalveluiden tuottamiseen sekä

5) Yritys-Suomi -portaalin ylläpitoon ja kehittämiseen.

Keksintötoiminnan tukemiseen ja edistämiseen sekä sen hallintomenoista aiheutuviin kustannuksiin ja ulkomaisten investointien edistämisestä aiheutuviin kustannuksiin voidaan palvelun julkishyödykkeeseen verrattavan luonteen vuoksi myöntää EU:n julkisen palveluvelvoitteen määritelmän mukaisesti valtionavustusta täyttä kustannusmäärää vastaavasti. Myös pk-yrityksille tarkoitettujen palvelujen, luovien alojen yritystoiminnan ja talouden edistämiseen voidaan erityisissä tapauksissa niiden yhteiskunnallisen vaikuttavuuden ja tuloksellisuuden perusteella myöntää valtionapua kustannusten täyttä määrää vastaavasti. Samoin osa Finpro ry:n toiminnasta voi olla sellaista julkisen palveluvelvoitteen piiriin kuuluvaa toimintaa, joka rahoitetaan täysimääräisesti.

Elinkeinopolitiikkaa edistävien järjestöjen avustukset myönnetään valtioneuvoston tarkemmin päättämien perusteiden mukaisesti.

Yleisavustusta myönnetään elinkeinopolitiikkaa ja ulkomaankauppaa edistäville järjestöille valtionavustuslain (688/2001) ja yritysten yhteishankkeisiin myönnettävästä kansainvälistymisavustuksesta sekä yleisavustuksesta ulkomaankauppaa ja yritysten kansainvälistymistä edistäville järjestöille ja yhteisöille annetun valtioneuvoston asetuksen (1186/2005) mukaisesti. Yleisavustusta voidaan em. asetuksen nojalla myöntää järjestöille pääsääntöisesti yhteensä enintään 75 prosenttia yleisavustukseen hyväksyttävistä kustannuksista.

Avustusten käytöstä ja käytön valvonnasta määrätään ministeriön päätöksillä. Valtionavustuksen käytön kannalta on perusteltua maksaa Keksintösäätiölle avustusta ennakkona.

Selvitysosa:Keksintösäätiö edistää keksinnöllisyyttä ja tukee keksintöjen kehittämistä ja hyödyntämistä riskialttiin alkuvaiheen yli. Säätiö on ainoa julkinen rahoittaja, joka voi avustaa yksityishenkilö- tai tutkijakeksijää. Säätiön perustoiminnot ovat neuvonta, keksintöjen arviointi, keksintöjen suojauksen, tuotekehityksen ja markkinoinnin rahoitus sekä keksintöjen kaupallistamisen muu edistäminen. Keksintösäätiön rahoitus on riskirahoitusta. Säätiön keksintöasiamiehet (KAM) TE-keskuksissa ja innovaatioasiamiehet (IAM) eri yliopistoissa varmistavat sen, että keksijät joka puolella Suomea saavat asiantuntevaa ohjausta keksintöjen kehittämiseen ja säätiön muutkin palvelut ovat lähellä. Säätiö osallistuu myös yleistä keksinnöllisyyttä ja innovatiivisuutta edistäviin projekteihin.

Standardisointi on yhteisten ohjeiden ja toimintatapojen laatimista helpottamaan elinkeinoelämän, viranomaisten ja kuluttajien toimintaa sekä jokapäiväistä elämää. Suomalainen standardisointijärjestelmä käsittää kansallisena keskusjärjestönä toimivan Suomen Standardisoimisliitto SFS ry:n sekä sen 14 toimialayhteisöä, jotka kukin vastaavat omaan toimialaansa liittyvästä standardisoinnista. SFS on elinkeinoelämälle ja julkishallinnolle palveluja tuottava järjestö, jonka tehtävänä on luoda puitteet standardisointiin osallistumiseksi, ylläpitää alan tietojärjestelmää ja tiedottaa standardisoinnista ja standardeista sekä olla vaikutuskanava kansalliseen ja kansainväliseen standardisointiin. SFS vastaa teknisten määräysten ja standardien ilmoittamista koskevan EU-direktiivin (98/34/EY) sekä maailman kauppajärjestön WTO/TBT -sopimuksen alaisista tehtävistä.

Laadun kehittämistoiminnalla vaikutetaan elinkeinoelämän kilpailukykyyn ja taloudelliseen kasvuun. Ministeriön tehtävänä on teollisen laatutoiminnan sekä laatupoliittista päätöksentekoa tukevien laatuhankkeiden edistäminen. Keskeinen laadunhallinnan työväline on laatupalkintojärjestelmä, jonka ylläpitämiseen Suomen Laatukeskus Oy/Suomen Laatuyhdistys ry:lle valtion avustus kohdistetaan.

Momentin määrärahaa käytetään myös ulkomaisten investointien edistämiseen liittyvien palvelujen tuottamiseen, Suomen Taideteollisuusyhdistys ry:n / Design Forumin toiminnan rahoittamiseen sekä luovien alojen yritystoiminnan kehittämishankkeen toteuttamiseen. Invest in Finland lisää yhteistyötään kotimaassa alueellisten investointien edistämispalveluita tarjoavien yksiköiden kanssa. Invest in Finland laajentaa toimintojaan ulkomaille, ensivaiheessa Kiinaan.

Elinkeinopolitiikkaa ja ulkomaankauppaa edistävät järjestöt ja Finpro ry tarjoavat kansainvälistyville kasvuyrityksille, uusille yrityksille ja pk-yrityksille monipuolisia perusneuvonnan palveluita, asiantuntija- ja neuvontapalveluita ja koulutuspalveluita niin kotimaassa kuin ulkomailla. Kansainvälistymistä ja vientiä edistetään yhteishankkeilla kuten kansainvälisillä näyttelyosallistumisilla ulkomailla, vientiverkostohankkeilla ja yritysten liiketoimintaosaamisen vahvistamisella. Pk-yrityksille tarjottavat perusneuvonnan palvelut ovat pääosin maksuttomia, laajemmat asiantuntijapalvelut ja konsulttiselvitykset ovat maksullisia. Finpron toiminnassa keskeisenä kehitystyön kohteena on maakunnallisen verkoston toiminnan kehittäminen ja toiminnan vakiinnuttaminen. Finpro laajentaa palvelutarjontaansa kasvavilla markkinoilla Aasiassa ja Intiassa. Finpro tarjoaa julkisen palveluvelvoitteensa (Euroopan yhteisöjen komission päätös 2005/842 EY) mukaisesti asiantuntija- ja neuvontapalveluita ulkomailla myös matkailualan yrityksille.

Hallitusohjelmassa linjataan erityisrahoituksen turvaaminen naisyrittäjyyden edistämiseksi. Myös hallituksen työn, yrittämisen ja työelämän politiikkaohjelmassa todetaan, että naisyrittäjyyttä tulee rohkaista turvaamalla riittävä erityisrahoitus.

Elinkeinopolitiikkaa ja ulkomaankauppaa edistävien järjestöjen ja yhteisöjen toiminnassa huomioidaan sekä ministeriön että viennin ja kansainvälistymisen edistämistä koskevan VKE-strategian tavoitteet.

Vaikuttavuus

  • Keksintöjen edistämistoiminta on kiinteä osa kansallista innovaatiotoimintaa.
  • Organisaatioiden laatukilpailukyky paranee kansainvälisesti vertailukelpoisella tavalla.
  • Standardisointi tukee uusien teknologioiden ja markkinoiden kehittymistä ja kaupallistumista.
  • Tuotteiden ja järjestelmien yhteensopivuus ja vaihdettavuus paranevat.
  • Kulutus ohjautuu ympäristöä säästäviin tuotteisiin ja palveluihin.
  • Suomeen kohdistuvien ulkomaisten investointien määrä kasvaa.
  • Yritysten kansainvälistyminen vahvistuu ja vienti lisääntyy.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Finpron maksuttomista ja osin maksullisista asiantuntija- ja neuvontapalveluista vähintään kaksi kolmasosaa kohdennetaan pk-yrityksille (v. 2005: 66 %, v. 2006: 66 %, v. 2007: 66 %).
  • Elinkeinopolitiikka ja ulkomaankauppaa edistävien järjestöjen ja yhteisöjen välinen tiedonvaihto ja yhteistyö lisääntyvät.

Määrärahan mitoituksessa on otettu tasokorotuksena huomioon 1 670 000 euroa.

Määrärahan arvioitu käyttö
   
Keksintösäätiö 5 560 000
Standardisointitoiminta 2 000 000
Laatutoiminta 350 000
Muotoilun hyödyntämisen tehostaminen elinkeinotoiminnassa 685 000
Luovat alat 350 000
Kansainvälisen kaupan koulutuskeskus Fintra 2 200 000
Suomalais-ruotsalainen kauppakamari 430 000
Suomalais-venäläinen kauppakamari 433 000
Osuuskunta Viexpo 270 000
Finland Convention Bureau 233 000
Music Export Finland 210 000
Finpro ry 21 395 000
Invest in Finland 3 098 000
Yritys-Suomi -portaali 1 000 000
Yrityspalvelukonseptien ja verkkopalvelujen kehittäminen 505 000
Yrittäjyyden edistäminen 423 000
Yhteensä 39 142 000

Momentin nimike on muutettu.


2009 talousarvio 39 142 000
2008 talousarvio 37 472 000
2007 tilinpäätös 35 872 000

42. Osaamiskeskusohjelman klustereiden koordinointi(siirtomääräraha 2 v)

Momentille myönnetään 2 600 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää valtionavustusten maksamiseen osaamiskeskusohjelmaan nimettyjen klustereiden kansallisille koordinaattoreille sekä ohjelmassa käynnistettävien yhteishankkeiden siemenrahoitukseen. Määrärahaa saa käyttää myös ohjelman kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä tukevien kehittämishankkeiden rahoittamiseen.

Määräraha budjetoidaan siirtomenojen osalta maksatuspäätösperusteisena ja kulutusmenojen osalta suoriteperusteisena.

Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa osaamiskeskusohjelmaa.

Momentin määrärahaa käytetään osaamiskeskusohjelmaan nimettyjen klusteriohjelmien kansallisen koordinaation rahoittamiseen sekä ohjelman toimintamallien ja palvelujen kehittämiseen.

Osaamiskeskusohjelma on alueiden kehittämisestä annetun lain (602/2002) mukainen määräaikainen erityisohjelma, jonka tavoitteena on parantaa kansainvälisesti kilpailukykyisen, korkeaa osaamista vaativan yritys- ja tutkimustoiminnan sijoittumisen ja kehittämisen edellytyksiä.

Ohjelmalla tuetaan alueellista erikoistumista ja työnjakoa osaamiskeskusten välillä. Ohjelman toimenpiteet kohdistetaan elinkeinojen ja toimialojen uudistumiseen, jonka perustana ovat teknologisten innovaatioiden lisäksi uudenlaiset palvelut, toimintatavat sekä uudet organisatoriset ratkaisut. Osaamisperustaisen innovaatiotoiminnan lisäksi klusterit tukevat kysyntä- ja käyttäjälähtöisen innovaatiopolitiikan toteuttamista.

Työ- ja elinkeinoministeriö on nimennyt 13 klusterille kansalliset koordinaattorit, jotka vastaavat sopimuspohjaisesti yhteisesti hyväksytyistä tehtävistä. Klustereiden koordinaattoreiden nimeäminen ja rahoitus hallinnoidaan noudattaen Euroopan komission päätöksen (tehty 28.11.2005) EY:n perustamissopimuksen 86 artiklan 2 kohdan määräysten mukaisia soveltamisohjeita (tiedoksi annettu numerolla K(2005)2673 (2005/842/EY). EY-säädösten perusteella koordinaattorien rahoitus on korvaus yleisiin taloudellisiin tarkoituksiin liittyviä palveluja tuottaville yrityksille. Näin ollen koordinaattorien valintaa ei kilpailutettu erillisenä hankintamenettelynä.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  • Alueiden välinen yhteistyö innovaatiotoiminnassa lisääntyy.
  • Pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistyminen lisääntyy.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Eri sektoreiden ja toimialojen yhteistyö tiivistyy.

2009 talousarvio 2 600 000
2008 talousarvio 2 600 000
2007 tilinpäätös 2 600 000

43. (32.30.40) Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin(arviomääräraha)

Momentille myönnetään 21 480 000 euroa.

Valtuutta ja määrärahaa saa käyttää yritysten yhteishankkeisiin myönnettävästä kansainvälistymisavustuksesta sekä yleisavustuksesta ulkomaankauppaa ja yritysten kansainvälistymistä edistäville järjestöille ja yhteisöille annetun valtioneuvoston asetuksen (1186/2005) mukaisten hankkeiden maksamiseen ja toteuttamiseen.

Valtuutta ja määrärahaa saa käyttää yllä mainitun asetuksen mukaisten ulkomailla toteutettujen hankkeiden lisäksi:

1) uusien toimialojen ja palvelualojen yhteishankkeisiin, yrityslähtöisten kulttuurivientihankkeiden tukemiseen sekä matkailualan valtakunnallisiin hankkeisiin sekä

2) Shanghain vuoden 2010 maailmannäyttelyyn osallistumisen valmistelun ja paviljongin rakentamisen kustannuksiin.

Avustus pk-yrityksille on enintään 50 %. Avustusta voidaan myöntää korkeammin prosenttiosuuksin valtakunnallisiin ja alueellisesti merkittäviin hankkeisiin, joihin ei osallistu yrityksiä tai joiden kulut ovat vaikeasti yrityskohtaisesti kohdennettavissa tai jos hankkeen hyödyn katsotaan koituvan laajalle yritysjoukolle tai hanke on luonteeltaan poikkeava ja riskialtis.

Valtuus. Uusia avustuksia saa vuonna 2009 myöntää 17 528 000 euroa. Mikäli vuoden 2008 myöntämisvaltuutta on jäänyt käyttämättä, saadaan käyttämättä jääneestä osasta tehdä myöntämispäätöksiä vielä vuonna 2009. Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Yritysten yhteishankkeita toteuttavat elinkeinopolitiikkaa edistävät järjestöt ja Finpro ry, eri yhteisöt, toimialaliitot sekä yritykset.

Määrärahalla toteutetaan erityisesti vientiään käynnistävien yritysten ja jo vakiintuneiden viejien kansainvälistymisen edistämiseksi monipuolisia yhteishankkeita yritysten valitsemilla kohdealueilla ja kehittyvillä uusilla markkina-alueilla. Määrärahaa suunnataan ensisijaisesti pienten ja keskisuurten yritysten, uusien alkavien yritysten ja innovatiivisten kasvuyritysten toteuttamiin yhteishankkeisiin etenkin korkean teknologian toimialoilla. Yhteishankkeisiin osallistuminen madaltaa yritysten kansainvälistymisen kynnystä ja nopeuttaa pk-yritysten uusille markkinoille pääsyä. Määrärahalla toteutetaan yritysten verkottumista edistäviä yhteishankkeita, useimmiten yhteisosallistumisia kansainvälisiin näyttelyihin, viennin kumppanuusohjelmia sekä vientiverkostohankkeita.

Yhteishankkeista tehdyn arvioinnin mukaan kohdistuvat yritysten yhteishankkeisiin osallistumisesta saamat suurimmat hyödyt yritysten tunnettuuden ja näkyvyyden lisäämiseen, uusien asiakaskontaktien saantiin ja oman markkinatuntemuksen ja -tiedon lisäämiseen.

Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen työ- ja elinkeinoministeriö asettaa alustavasti viennin ja kansainvälistymisen edistämisen tulosalueelle seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2009:

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

  • Pk-yritysten liiketoimintaosaaminen ja kansainvälistymisen taidot vahvistuvat.
  • Kasvuyritykset kansainvälistyvät ja hyötyvät yhteishankkeiden tarjoamasta lisäarvosta.
  • Uusien vientiyritysten määrä kasvaa.

Toiminnallinen tuloksellisuus

  • Yhteishankkeisiin osallistuvien yritysten lukumäärä kasvaa (v. 2005: 2 644, v. 2006: 2 336, v. 2007: 2 565).
  • Pk-yritysten osuus yhteishankkeiden avustuksista on vähintään kaksi kolmasosaa (v. 2005: 66 %, v. 2006: 72 %, v. 2007: 71 %).
  • Pk-yrityksille suunnattujen vientiverkostohankkeiden lukumäärä pysyy vähintään ennallaan (kasvu v. 2006: 22 % ja v. 2007: 36 %).
Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2009 2010 2011 2012 Yhteensä vuodesta 2009 lähtien
           
Ennen vuotta 2009 tehdyt sitoumukset 8 452 8 600 1 500 500 19 052
Vuoden 2009 sitoumukset 13 028 2 500 1 300 700 17 528
Yhteensä 21 480 11 100 2 800 1 200 36 580

Vuonna 2009 myönnettävien avustusten kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat 17,2 milj. euroa.


2009 talousarvio 21 480 000
2008 II lisätalousarvio 1 675 000
2008 talousarvio 19 638 000
2007 tilinpäätös 15 138 269

45. Yritysten tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmistelu(siirtomääräraha 3 v)

Momentille myönnetään 7 000 000 euroa.

Määrärahaa saa käyttää pk-yritysten tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmistelua sekä yrityksen toiminnan alkuvaiheen kehittämistoimenpiteitä koskevien avustusten maksamiseen siten kuin valtionavustuksesta yritystoiminnan kehittämiseksi annetussa valtioneuvoston asetuksessa (675/2007) tarkemmin säädetään.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Avustuksilla kannustetaan pk-yrityksiä tutkimus- ja kehittämistoimenpiteiden valmisteluun. Valmistelurahoitusta myönnetään enintään 15 000 euroa suuruisena avustuksena, joka myönnetään de minimis -ehtoisena. Momentin määräraha on siirtoa momentilta 32.20.40.

TE-keskukset suuntaavat valmistelurahoitusta hankkeisiin, joilla edistetään pk-yritysten valmiuksia käynnistää uusia tutkimus- ja kehityshankkeita, nopeutetaan uusien liiketoimintojen käynnistämistä sekä autetaan pk-yrityksiä kansainvälistymään ja nostamaan kehittämiseen liittyvää teknologista ja muuta osaamista.

Vaikuttavuustavoitteet

  • Yhä useampi pk-yritys käynnistää t&k-hankkeita.

2009 talousarvio 7 000 000

(50.) Avustus kansainvälisen teknologiapalkinnon maksamiseen(siirtomääräraha 2 v)

Selvitysosa:Momentti ja sen määräraha ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta.


2008 talousarvio 1 000 000

83. Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha)

Momentille myönnetään 75 032 000 euroa.

Valtuus. Vuonna 2009 uusia lainoja saa myöntää enintään 88 728 000 eurolla.

Lainoilla kannustetaan sekä suuria että pk-yrityksiä ja muita yhteisöjä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan sekä yhteisiin teknologia-, tutkimus-, kehitys- ja innovaatio-ohjelmiin, joiden avulla pyritään nopeuttamaan kehitystä sekä kasvattamaan jalostusarvoa ja tuottavuutta. Lainoja myönnettäessä otetaan huomioon tavoiteltavat suorat ja välilliset hyödyt, hankkeiden haastavuus ja edistyksellisyys, käytettävät resurssit, kehitettävä ja hyödynnettävä yhteistyö, edistettävät yhteiskunnan ja ympäristön hyvinvointitekijät sekä Tekesin rahoituksen ja asiantuntijatyön vaikutukset.

Määrärahaa saa käyttää valtion lainanannosta sekä valtion takauksesta ja valtion takuusta annetun lain (449/1988), valtioneuvoston asetuksilla tarkemmin säädettävin perustein ja Euroopan komission vähämerkityksistä tukea koskevan asetuksen (EY 1998/2006) mukaisesti yrityksille ja muille yhteisöille tuotteiden, tuotantomenetelmien ja palveluiden kehittämistä ja hyödyntämistä koskevaan teknologiseen, liiketoiminnalliseen ja muuhun tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan.

Lainoja voidaan myöntää riskiehtoisena. Mikäli kehitystyö epäonnistuu teknisesti tai ei johda taloudellisesti hyödynnettävään tulokseen, Tekesillä on lainansaajan hakemuksesta oikeus antaa lainansaajalle valtioneuvoston asetuksella tarkemmin määriteltyjen ehtojen puitteissa lisää takaisinmaksuaikaa, muuttaa takautuvasti alun perin vieraan pääoman ehtoisena myönnetty laina tai osa siitä pääomalainaksi tai poikkeustapauksessa jättää lainan maksamaton pääoma ja korot osittain tai kokonaan takaisin perimättä. Suurille yrityksille lainaa voidaan myöntää vain erittäin painavista syistä erityisesti silloin, kun lainan riskiehto on oleellinen hankkeen toteuttamiselle ja se voidaan etukäteen määritellä.

Maksuvapautuksen piiriin tulevien lainojen enimmäismäärä on 20 000 000 euroa.

Lainat myönnetään vakuutta vaatimatta. Osa rahoituksesta voidaan maksaa ennakkona.

Määräraha budjetoidaan maksatuspäätösperusteisena.

Selvitysosa:Rahoitusta myönnetään erityisesti:

1) yrityksille ja muille yhteisöille tutkimus- ja kehitystyöhön, jonka tavoitteena on edistää kansainvälisesti kilpailukykyisten tuotteiden, tuotantomenetelmien ja palveluiden kehittämistä ja parantamista,

2) riskipitoisiin tutkimus-, kehitys- ja innovaatiohankkeisiin ja ohjelmiin, joilla tähdätään uuden teknologian ja osaamisen hyödyntämiseen sekä energiatalouden, ympäristö- ja hyvinvointiteknologioiden kehittämiseen teollisuudessa ja palveluissa,

3) alkavien innovatiivisten yritysten ja olemassa olevien yritysten uusien liiketoimintojen käynnistämiseen sekä tutkimus- ja kehittämistoiminnan ja tulosten liiketaloudellisen hyödyntämisen edistämiseen,

4) markkinaläheisiin riskipitoisiin kehitys- ja tuotteistushankkeisiin erityisesti pk-yrityksille,

5) innovatiivisten tuotantotekniikoiden ja -prosessien kehittämiseen ja kokeilemiseen pilottikoossa tai laitosmittakaavassa sekä koetuotantoon sekä

6) pienille ja keskisuurille yrityksille teknologiahankintoihin ja teollisoikeuksien sekä innovaatiopalvelujen hankkimiseen tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiohankkeen osana.

Pääomalainan ehdot määräytyvät osakeyhtiölain (624/2006) mukaisesti. Valtiokonttorin hoidossa olevien Tekesin tuoteparannus-, tuotekehitys- ja pääomaehtoisten tuotekehityslainojen lainakanta oli vuoden 2007 tilinpäätöksessä 409 milj. euroa.

Lainojen takaisinmaksuista saatavat tulot on merkitty momentille 15.01.04.

Tavoitteet on esitetty Tekesin toimintamenomomentin (32.20.06) yhteydessä.

Valtuuden käyttöön liittyvistä sitoumuksista ja sopimuksista aiheutuvat valtion menot (1 000 euroa)
  2009 2010 2011 2012 2013— Yhteensä vuodesta 2009 lähtien
             
Ennen vuotta 2009 tehdyt sitoumukset 47 372 15 142 1 738 56 - 64 308
Vuoden 2009 sitoumukset 27 660 36 512 14 530 1 785  8 241 88 728
Yhteensä 75 032 51 654 16 268 1 841 8 241 153 036

Vuonna 2009 myönnettävien lainojen kokonaiskustannukset (nykyarvo) valtiolle ovat 27,644 milj. euroa.

Määrärahan ja valtuuden mitoituksessa huomioon otetut muutokset (1 000 euroa)
  Määräraha Valtuus
     
Tasokorotus 141 4 225

Momentin nimike on muutettu.


2009 talousarvio 75 032 000
2008 talousarvio 74 891 000
2007 tilinpäätös 65 565 330