Talousarvioesitys 2009
32. TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN HALLINNONALA
Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriön perustehtävänä on huolehtia Suomen innovaatiotoiminnan ja yrittäjyyden toimintaympäristöstä, työ-, hyödyke- ja energiamarkkinoiden toimivuudesta, työntekijöiden työllistymisedellytyksistä sekä alueiden tasapainoisesta kehittymisestä globaalissa taloudessa.
Ministeriön visiossa Suomi on kestävän taloudellisen kehityksen, vakaan tuottavuuden kasvun ja korkean työllisyyden maa. Kansainvälisissä kilpailukyky- ja hyvinvointivertailuissa Suomi on maailman huippua. Menestys perustuu huippuosaamiseen, innovaatioihin, yrittäjyyteen, luovuuteen, toimiviin työ- ja hyödykemarkkinoihin, määrätietoiseen energia- ja ilmastopolitiikkaan, alueiden elinvoimaisuuteen ja kansainvälisyyteen. Tavoitteena on, että Suomessa on maailman parhaisiin lukeutuva innovaatioympäristö.
Toimintaympäristö
Maailmantalouden viime vuosien nopean kasvun odotetaan yleisesti jonkin verran laantuvan, mutta maailmanlaajuista taantumaa ei odoteta. Kansainvälisessä taloudessa huolestuttavimpana nähdään Yhdysvaltojen tilanne. Kehittyvät taloudet ovat kansainvälisesti katsoen merkittävin valopilkku. Ne ovat viime vuosina vastanneet suuresta osasta maailmantalouden kasvua, ja niiden näkymät ovat edelleen hyvät. EU-maiden kasvun odotetaan hidastuvan jonkin verran. Yhdysvaltojen ongelmat heijastuvat Eurooppaan monin tavoin.
Kansainvälinen talouskehitys, globalisaatio ja toimet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi vaikuttavat Suomen elinkeinoelämään ja yritysten toimintaympäristöön. Suomen talouskasvun ennustetaan lähiaikoina hidastuvan. Vuodelle 2009 jyrkkää hidastumista ei ennusteta, mutta kansainvälisestä kehityksestä riippuen heikon talouskehityksen riski on olemassa. Tämän voivat aiheuttaa joko yhdessä tai erikseen Yhdysvaltojen taloustaantuman syveneminen ja kotimaisten kustannuspaineiden odotettua epäedullisempi kehitys.
Globalisaation tarjoamia mahdollisuuksia on kyettävä hyödyntämään. Suomen menestyminen edellyttää korkeaa osaamista, erikoistumista, tuottavuuden lisäämistä sekä liiketoimintasuhteiden ja viennin edistämistä kehittyvien talouksien, kuten Venäjän, Kiinan ja Intian markkinoilla. Menestymiseen tarvitaan kasvuyrityksiä sekä tehokasta ja kilpailukykyistä innovaatioympäristöä. Merkittävin toimenpide globaaliin kilpailuun vastaamisessa ovat johtavien teollisuusyritysten ja julkisten tutkimusorganisaatioiden yhteistyönä rakennettavat strategisen huippuosaamisen keskittymät. Suomi on ollut maailman kärkitilalla panostuksessaan uuden tiedon luomiseen ja teknologisten sovellusten kehittämiseen ja saavuttanut tältä osin Lissabonin kasvu- ja työllisyysstrategian tavoitteen.
Globaalitalous kasvattaa yritysten kokoa ja keskittää aluerakennetta. Vaikutukset toimialoilla ja eri alueilla ovat kuitenkin erilaiset ja muun muassa alueiden kyky vastata muutoksiin on erilainen. Alueiden kesken tarvitaan yhä enemmän alueiden välisten synergioiden ja toisiaan tukevien osaamisten tehokasta hyödyntämistä. Globalisaation aiheuttamissa rakennemuutoksissa myös yritysten yhteiskunnallisen vastuun näkökulma on otettava huomioon.
Energiapolitiikan osalta merkittäviä toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä ovat Kioton kauden päästötavoitteiden ja päästökaupan toimeenpano sekä valmistautuminen Kioton kauden jälkeiseen aikaan (alkaen vuonna 2013). Komissiossa on valmisteilla lainsäädäntöehdotuksia Eurooppa-neuvostossa maaliskuussa 2007 hyväksyttyjen EU:n tiukkojen ilmasto- ja energiapoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Tarkoitus on, että tämä komission ilmasto- ja energiapaketti ehditään käsitellä ennen kesällä 2009 pidettäviä EU:n parlamenttivaaleja. EU:n vuotta 2020 koskevat velvoitteet vaikuttavat voimallisesti talouden toimintaan ja rajoittavat elinkeinoelämän sekä kansalaisten toimintavapauksia aiempaa enemmän. Tavoitteena on, että Suomessa velvoitteet toimeenpannaan siten, että löydetään toimiva tasapaino velvoitteiden ja elinkeinopolitiikan välille.
Lissabonin strategiassa Suomen työllisyyspolitiikan päätavoitteet ovat työllisyysasteen nostaminen ja työmarkkinoiden toiminnan parantaminen. Lissabonin strategian yleisen työllisyysastetavoitteen (70 %) Suomi saavuttanee vuonna 2009. Naisten (60 %) ja ikääntyvien (50 %) työllisyysastetavoitteet Suomi on jo saavuttanut. Työllisyyden kasvun arvellaan olevan tällä hetkellä suhdannehuipussaan. Odotettavissa oleva talouden kasvun hidastuminen heijastuu aikaa myöten myös työllisyyskehitykseen. Vuonna 2009 työvoiman kysynnän ennustetaan edelleen kasvavan, mutta aiempaa hitaammin. Työvoiman saatavuusongelmia ilmenee aloittain ja alueittain. Kysynnän kasvua ennustetaan erityisesti liike-elämää palvelevassa toiminnassa, rakentamisessa ja kaupan alalla. Työttömyyden odotetaan alenevan edelleen vuonna 2009. Työllisyyden alueelliset erot ovat suuret.
Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet
Työ- ja elinkeinoministeriö toteuttaa hallituksen työ- ja elinkeinopolitiikkaa yhdessä hallinnonalan yksiköiden ja yhteistyössä muiden ministeriöiden kanssa.
Työ- ja elinkeinoministeriö on alustavasti asettanut toimialalleen seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2009:
- Kansalaisten hyvinvointi lisääntyy tasapainoisesti maan eri osissa.
- Uutta yritystoimintaa syntyy sekä yritykset kasvavat ja kansainvälistyvät.
- Yritysten toimintaympäristö ja kilpailukyky parantuvat.
- Alueiden kilpailukyky ja elinvoimaisuus vahvistuvat.
- Työllisyys, työvoiman saatavuus ja työelämän laatu parantuvat.
- Kasvihuonekaasupäästöt vähenevät, energiatehokkuus paranee ja uusiutuvan energian käyttö lisääntyy.
- Kuluttajien asema, tuoteturvallisuus ja ostovoima vahvistuvat.
Talousarvioesitykseen liittyvät tasa-arvovaikutukset
Työnvälityksen työttömistä työnhakijoista naisten osuus on 2000-luvulla ollut keskimäärin noin puolet (vuonna 2007 naisia 49 % ja miehiä 51 %).
Koko 2000-luvun ajan työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen aloittaneista henkilöistä keskimäärin 51—52 % on ollut naisia. Vuonna 2007 naisten osuus kuitenkin nousi jo 59 %:iin. Naisten osuus työvoimakoulutuksen aloittaneista oli siten vuonna 2007 selvästi suurempi kuin heidän osuutensa työttömistä työnhakijoista (49 %). Työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmien helpottamiseksi naisia pyritään ohjaamaan miesvaltaisille työvoimapulasta kärsiville aloille, kuten rakennus-, metalli- ja kuljetusaloille.
Naisten osuus palkkatuetussa työssä ja työharjoittelussa/työelämävalmennuksessa on suurempi kuin heidän osuutensa työttömistä työnhakijoista. Vuonna 2007 palkkatuella työssä olleista noin 56 % oli naisia. Keskimääräistä suurempi naisten osuus oli kuntasektorilla (noin 65 %). Työmarkkinatuen työharjoittelussa/työelämävalmennuksessa naisten osuus oli noin 60 %. Palkkatuettuja työpaikkoja ja harjoittelu-/työelämävalmennuspaikkoja hankittaessa pyritään siihen, että työ- ja harjoittelupaikkoja löytyisi nykyistä enemmän miesten palvelutarvetta vastaavista tehtävistä. Osa-aikalisän saajista naisten osuus oli lähes 90 %, johtuen siitä, että osa-aikalisää käytetään eniten kuntasektorilla sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä. Starttirahan saajista naisia oli 46 % ja miehiä 54 % vuonna 2007.
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla naisyrittäjyyden edistäminen on keskeisessä asemassa. Finnvera Oyj:n myöntämiin erityislainoihin kuuluu naisyrittäjälainat, joita myönnetään yrityksille, joissa naiset ovat enemmistöosakkaina ja joita yksi naispuolisista osakkaista johtaa päätoimisesti. Naisyrittäjyyslainoja arvioidaan myönnettävän vuonna 2009 noin 20 milj. euroa.
Alueiden kehittämisen määrärahat
Työ- ja elinkeinoministeriön pääluokassa keskeiset alueiden kehittämislain (602/2002) 10 a §:n mukaiset kansalliset alueiden kehittämiseen vaikuttavat määrärahat sisältyvät lukuun 32.50. Alueiden kehittäminen ja rakennerahastopolitiikka (Maakunnan kehittämisraha ja Kainuun kehittämisraha). Määrärahaa näillä momenteilla on yhteensä 79 306 000 euroa. Suurin osa maakunnan kehittämisrahasta jaetaan valtioneuvoston päätöksillä maakunnan liitoille käytettäväksi valtakunnallisia alueiden kehittämisen tavoitteita toteuttaviin erityisohjelmiin. Lisäksi osa määrärahasta jaetaan maakunnan liitoille käytettäväksi muihin kuin em. erityisohjelmiin. Maakunnan liitot voivat itse päättää tämän määrärahan kohdistamisesta tärkeinä pitämiinsä alueiden kehittämisen toimenpiteisiin. Kainuun kehittämisraha kohdistuu kokonaisuudessaan Kainuun maakuntaan ja sen käyttötarkoituksista sekä tulostavoitteista päättää Kainuun hallintokokeilusta annetun lain (343/2003) mukaisesti Kainuun maakuntavaltuusto.
Tuottavuusohjelman vaikutukset
Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2009 on 287 henkilötyövuotta. Tuottavuustoimenpiteitä koskevat määräraha- ja henkilötyövuosivaikutukset on ns. tukipalveluja lukuun ottamatta kohdistettu talousarvioesityksessä asianomaisille momenteille. Hallinnonalan ns. tukipalvelut (talous-, henkilöstö-, tieto- ym. palvelut) siirretään valtion palvelukeskukseen tai hankitaan markkinoilta vuoden 2009 loppuun mennessä, minkä yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2009 on 73 henkilötyövuotta. Työ- ja elinkeinoministeriö valmistelee vuoden 2008 loppuun mennessä ehdotuksen, miten tukipalvelut on tarkoitus järjestää.
Hallinnonalan valtuudet momenteittain (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2008 varsinainen talousarvio |
2009 esitys |
||
32.20.20 | Julkinen tutkimus- ja kehittämistoiminta (arviomääräraha) | ||
— rahoitusvaltuus | 185 580 | 198 557 | |
32.20.40 | Avustukset tutkimukseen, kehitykseenja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 213 103 | 231 018 | |
32.20.43 | Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin(arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 19 028 | 17 528 | |
32.20.83 | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 84 503 | 88 728 | |
30. | Työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikka | ||
— lainojen hyväksymisvaltuus | 8 409 | - | |
— myöntämisvaltuus | 34 | - | |
32.30.42 | Finnvera Oyj:n korkotuetja tappiokorvaukset (arviomääräraha) | ||
— korkotukivaltuus | 242 644 | 242 644 | |
32.30.45 | Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 43 678 | 37 278 | |
32.30.51 | Työllistämis-, koulutus- ja erityistoimet (kiinteä määräraha) | ||
— hankintasopimusvaltuus | 110 300 | 102 300 | |
32.30.64 | Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha) | ||
— hankintasopimusvaltuus | 18 250 | 13 000 | |
32.50.63 | Kainuun kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v) | ||
— myöntämisvaltuus | 2 500 | 2 500 | |
32.50.64 | EU:n rakennerahastojen rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013 (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 240 456 | 234 304 | |
32.50.65 | Valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013(arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 209 794 | 215 153 | |
32.60.40 | Energiatuki (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 30 100 | 31 100 | |
32.60.43 | Kioton mekanismit (arviomääräraha) | ||
— myöntämisvaltuus | 15 000 | 15 000 |
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2007—2009
v. 2007 tilinpäätös 1000 € |
v. 2008 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2009 esitys 1000 € |
Muutos 2008—2009 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Hallinto | 145 948 | 147 769 | 141 465 | - 6 304 | - 4 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 51 146 | 51 635 | 52 857 | 1 222 | 2 |
(20.) | Työelämäohjelmat (siirtomääräraha 3 v) | 3 330 | 3 380 | — | - 3 380 | - 100 |
20. | Siviilipalvelus (arviomääräraha) | 3 859 | 6 243 | 6 263 | 20 | 0 |
21. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) | 725 | 737 | 1 470 | 733 | 99 |
29. | Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 63 731 | 61 240 | 61 240 | — | — |
60. | Siirrot hallinnonalan rahastoihin (arviomääräraha) | 547 | 20 | 20 | — | — |
(63.) | Valtionavustus työelämäohjelmahankkeisiin (siirtomääräraha 3 v) | 8 300 | 8 300 | — | - 8 300 | - 100 |
66. | Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) | 9 070 | 9 295 | 9 395 | 100 | 1 |
92. | Korvaus valtion ydinjätehuoltorahastolle (arviomääräraha) | 5 234 | 6 909 | 10 210 | 3 301 | 48 |
95. | Maanomistajien osuus vanhoista kaivospiirimaksuista (arviomääräraha) | 6 | 10 | 10 | — | — |
20. | Innovaatiopolitiikka | 611 886 | 682 725 | 737 069 | 54 344 | 8 |
01. | Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 40 698 | 40 891 | 42 428 | 1 537 | 4 |
02. | Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 79 369 | 80 440 | 85 369 | 4 929 | 6 |
03. | Turvatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 9 300 | 9 287 | 10 149 | 862 | 9 |
05. | Mittatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 197 | 5 284 | 6 783 | 1 499 | 28 |
06. | Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 38 520 | 43 112 | 47 686 | 4 574 | 11 |
07. | Matkailun edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 16 114 | 16 257 | 14 800 | - 1 457 | - 9 |
20. | Julkinen tutkimus- ja kehittämistoiminta (arviomääräraha) | 144 180 | 180 696 | 194 750 | 14 054 | 8 |
40. | Avustukset tutkimukseen, kehitykseen ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | 154 883 | 171 157 | 189 850 | 18 693 | 11 |
41. | Valtionavustus eräille yhteisöille ja järjestöille elinkeinopolitiikan edistämiseksi (siirtomääräraha 3 v) | 35 872 | 37 472 | 39 142 | 1 670 | 4 |
42. | Osaamiskeskusohjelman klustereiden koordinointi (siirtomääräraha 2 v) | 2 600 | 2 600 | 2 600 | — | — |
43. | Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin (arviomääräraha) | 15 138 | 19 638 | 21 480 | 1 842 | 9 |
45. | Yritysten tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmistelu (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 7 000 | 7 000 | 0 |
(50.) | Avustus kansainvälisen teknologiapalkinnon maksamiseen (siirtomääräraha 2 v) | — | 1 000 | — | - 1 000 | - 100 |
83. | Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) | 65 565 | 74 891 | 75 032 | 141 | 0 |
(87.) | Geologian tutkimuskeskuksen kemian analyysipalvelujen yhtiöittäminen (siirtomääräraha 2 v) | 4 450 | — | — | — | — |
30. | Työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikka | 854 593 | 940 627 | 841 356 | - 99 271 | - 11 |
01. | Työvoima- ja elinkeinokeskusten ja työvoimatoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 225 497 | 234 004 | 242 388 | 8 384 | 4 |
42. | Finnvera Oyj:n korkotuet ja tappiokorvaukset (arviomääräraha) | 27 043 | 33 213 | 29 108 | - 4 105 | - 12 |
44. | Alueellinen kuljetustuki (siirtomääräraha 3 v) | 4 513 | 5 000 | 5 000 | — | — |
45. | Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) | 12 014 | 25 633 | 33 800 | 8 167 | 32 |
(46.) | Laivanrakennuksen innovaatiotuki (siirtomääräraha 3 v) | — | — | — | — | — |
48. | Korkotuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha) | 35 477 | 36 600 | 14 700 | - 21 900 | - 60 |
50. | Palkkaturva (arviomääräraha) | 16 495 | 22 000 | 22 000 | — | — |
51. | Työllistämis-, koulutus- ja erityistoimet (kiinteä määräraha) | 490 807 | 554 422 | 475 440 | - 78 982 | - 14 |
64. | Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha) | 22 748 | 29 755 | 18 920 | - 10 835 | - 36 |
(87.) | Pääomalaina Finnvera Oyj:lle (kiinteä määräraha) | 5 000 | — | — | — | — |
(88.) | Pääomalaina Suomen Teollisuussijoitus Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) | 15 000 | — | — | — | — |
40. | Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä | 16 763 | 23 914 | 24 518 | 604 | 3 |
01. | Kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 878 | 5 924 | 6 042 | 118 | 2 |
02. | Kilpailuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 5 153 | 5 281 | 5 396 | 115 | 2 |
03. | Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) | -2 395 | 4 469 | 5 037 | 568 | 13 |
04. | Kuluttajatutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 1 939 | 1 986 | 2 039 | 53 | 3 |
31. | Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä (siirtomääräraha 2 v) | 4 661 | 4 611 | 4 511 | - 100 | - 2 |
50. | Valtionavustus kuluttajajärjestöille (kiinteä määräraha) | 823 | 823 | 673 | - 150 | - 18 |
51. | Eräät merimiespalvelut (arviomääräraha) | 704 | 800 | 800 | — | — |
95. | Ryhmäkanteen oikeudenkäyntikulut (arviomääräraha) | — | 20 | 20 | — | — |
50. | Alueiden kehittäminen ja rakennerahastopolitiikka | 517 049 | 594 535 | 511 873 | - 82 662 | - 14 |
43. | Maakunnan kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v) | 31 380 | 33 156 | 31 656 | - 1 500 | - 5 |
(61.) | Euroopan aluekehitysrahaston ja sosiaalirahaston osallistuminen EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2000—2006 (arviomääräraha) | 250 833 | 191 532 | — | - 191 532 | - 100 |
(62.) | EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus työ- ja elinkeinoministeriön osalta ohjelmakaudella 2000—2006 (arviomääräraha) | 182 400 | 122 678 | — | - 122 678 | - 100 |
63. | Kainuun kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v) | 50 158 | 46 010 | 47 650 | 1 640 | 4 |
64. | EU:n rakennerahastojen rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013 (arviomääräraha) | 1 243 | 112 116 | 230 457 | 118 341 | 106 |
65. | Valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013 (arviomääräraha) | 1 035 | 89 043 | 202 110 | 113 067 | 127 |
60. | Energiapolitiikka | 30 210 | 45 261 | 47 366 | 2 105 | 5 |
01. | Energiamarkkinaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 850 | 711 | 916 | 205 | 29 |
20. | Energiansäästön ja uusiutuvan energian käytön edistäminen ja energiatiedotus (siirtomääräraha 3 v) | 3 400 | 3 900 | 3 400 | - 500 | - 13 |
(28.) | Materiaalitehokkuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) | 500 | — | — | — | — |
40. | Energiatuki (arviomääräraha) | 24 381 | 30 600 | 33 000 | 2 400 | 8 |
43. | Kioton mekanismit (arviomääräraha) | 1 029 | 10 000 | 10 000 | — | — |
50. | Eräät energiataloudelliset avustukset (siirtomääräraha 3 v) | 50 | 50 | 50 | — | — |
(70.) | EU:n rakennerahastojen ohjelmien toteutus | — | — | — | — | — |
(80.) | Työvoimapolitiikka | — | — | — | — | — |
(90.) | Hallinnonalan muut menot | — | — | — | — | — |
Yhteensä | 2 176 449 | 2 434 831 | 2 303 647 | - 131 184 | - 5 |
Henkilöstön kokonaismäärä | 10 740 | 10 595 | 10 500 |