Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Tuloarviot
     21. Eduskunta
       60. Energiapolitiikka

Talousarvioesitys 2009

32. TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Selvitysosa:Työ- ja elinkeinoministeriön perustehtävänä on huolehtia Suomen innovaatiotoiminnan ja yrittäjyyden toimintaympäristöstä, työ-, hyödyke- ja energiamarkkinoiden toimivuudesta, työntekijöiden työllistymisedellytyksistä sekä alueiden tasapainoisesta kehittymisestä globaalissa taloudessa.

Ministeriön visiossa Suomi on kestävän taloudellisen kehityksen, vakaan tuottavuuden kasvun ja korkean työllisyyden maa. Kansainvälisissä kilpailukyky- ja hyvinvointivertailuissa Suomi on maailman huippua. Menestys perustuu huippuosaamiseen, innovaatioihin, yrittäjyyteen, luovuuteen, toimiviin työ- ja hyödykemarkkinoihin, määrätietoiseen energia- ja ilmastopolitiikkaan, alueiden elinvoimaisuuteen ja kansainvälisyyteen. Tavoitteena on, että Suomessa on maailman parhaisiin lukeutuva innovaatioympäristö.

Toimintaympäristö

Maailmantalouden viime vuosien nopean kasvun odotetaan yleisesti jonkin verran laantuvan, mutta maailmanlaajuista taantumaa ei odoteta. Kansainvälisessä taloudessa huolestuttavimpana nähdään Yhdysvaltojen tilanne. Kehittyvät taloudet ovat kansainvälisesti katsoen merkittävin valopilkku. Ne ovat viime vuosina vastanneet suuresta osasta maailmantalouden kasvua, ja niiden näkymät ovat edelleen hyvät. EU-maiden kasvun odotetaan hidastuvan jonkin verran. Yhdysvaltojen ongelmat heijastuvat Eurooppaan monin tavoin.

Kansainvälinen talouskehitys, globalisaatio ja toimet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi vaikuttavat Suomen elinkeinoelämään ja yritysten toimintaympäristöön. Suomen talouskasvun ennustetaan lähiaikoina hidastuvan. Vuodelle 2009 jyrkkää hidastumista ei ennusteta, mutta kansainvälisestä kehityksestä riippuen heikon talouskehityksen riski on olemassa. Tämän voivat aiheuttaa joko yhdessä tai erikseen Yhdysvaltojen taloustaantuman syveneminen ja kotimaisten kustannuspaineiden odotettua epäedullisempi kehitys.

Globalisaation tarjoamia mahdollisuuksia on kyettävä hyödyntämään. Suomen menestyminen edellyttää korkeaa osaamista, erikoistumista, tuottavuuden lisäämistä sekä liiketoimintasuhteiden ja viennin edistämistä kehittyvien talouksien, kuten Venäjän, Kiinan ja Intian markkinoilla. Menestymiseen tarvitaan kasvuyrityksiä sekä tehokasta ja kilpailukykyistä innovaatioympäristöä. Merkittävin toimenpide globaaliin kilpailuun vastaamisessa ovat johtavien teollisuusyritysten ja julkisten tutkimusorganisaatioiden yhteistyönä rakennettavat strategisen huippuosaamisen keskittymät. Suomi on ollut maailman kärkitilalla panostuksessaan uuden tiedon luomiseen ja teknologisten sovellusten kehittämiseen ja saavuttanut tältä osin Lissabonin kasvu- ja työllisyysstrategian tavoitteen.

Globaalitalous kasvattaa yritysten kokoa ja keskittää aluerakennetta. Vaikutukset toimialoilla ja eri alueilla ovat kuitenkin erilaiset ja muun muassa alueiden kyky vastata muutoksiin on erilainen. Alueiden kesken tarvitaan yhä enemmän alueiden välisten synergioiden ja toisiaan tukevien osaamisten tehokasta hyödyntämistä. Globalisaation aiheuttamissa rakennemuutoksissa myös yritysten yhteiskunnallisen vastuun näkökulma on otettava huomioon.

Energiapolitiikan osalta merkittäviä toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä ovat Kioton kauden päästötavoitteiden ja päästökaupan toimeenpano sekä valmistautuminen Kioton kauden jälkeiseen aikaan (alkaen vuonna 2013). Komissiossa on valmisteilla lainsäädäntöehdotuksia Eurooppa-neuvostossa maaliskuussa 2007 hyväksyttyjen EU:n tiukkojen ilmasto- ja energiapoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Tarkoitus on, että tämä komission ilmasto- ja energiapaketti ehditään käsitellä ennen kesällä 2009 pidettäviä EU:n parlamenttivaaleja. EU:n vuotta 2020 koskevat velvoitteet vaikuttavat voimallisesti talouden toimintaan ja rajoittavat elinkeinoelämän sekä kansalaisten toimintavapauksia aiempaa enemmän. Tavoitteena on, että Suomessa velvoitteet toimeenpannaan siten, että löydetään toimiva tasapaino velvoitteiden ja elinkeinopolitiikan välille.

Lissabonin strategiassa Suomen työllisyyspolitiikan päätavoitteet ovat työllisyysasteen nostaminen ja työmarkkinoiden toiminnan parantaminen. Lissabonin strategian yleisen työllisyysastetavoitteen (70 %) Suomi saavuttanee vuonna 2009. Naisten (60 %) ja ikääntyvien (50 %) työllisyysastetavoitteet Suomi on jo saavuttanut. Työllisyyden kasvun arvellaan olevan tällä hetkellä suhdannehuipussaan. Odotettavissa oleva talouden kasvun hidastuminen heijastuu aikaa myöten myös työllisyyskehitykseen. Vuonna 2009 työvoiman kysynnän ennustetaan edelleen kasvavan, mutta aiempaa hitaammin. Työvoiman saatavuusongelmia ilmenee aloittain ja alueittain. Kysynnän kasvua ennustetaan erityisesti liike-elämää palvelevassa toiminnassa, rakentamisessa ja kaupan alalla. Työttömyyden odotetaan alenevan edelleen vuonna 2009. Työllisyyden alueelliset erot ovat suuret.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

Työ- ja elinkeinoministeriö toteuttaa hallituksen työ- ja elinkeinopolitiikkaa yhdessä hallinnonalan yksiköiden ja yhteistyössä muiden ministeriöiden kanssa.

Työ- ja elinkeinoministeriö on alustavasti asettanut toimialalleen seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2009:

  • Kansalaisten hyvinvointi lisääntyy tasapainoisesti maan eri osissa.
  • Uutta yritystoimintaa syntyy sekä yritykset kasvavat ja kansainvälistyvät.
  • Yritysten toimintaympäristö ja kilpailukyky parantuvat.
  • Alueiden kilpailukyky ja elinvoimaisuus vahvistuvat.
  • Työllisyys, työvoiman saatavuus ja työelämän laatu parantuvat.
  • Kasvihuonekaasupäästöt vähenevät, energiatehokkuus paranee ja uusiutuvan energian käyttö lisääntyy.
  • Kuluttajien asema, tuoteturvallisuus ja ostovoima vahvistuvat.

Talousarvioesitykseen liittyvät tasa-arvovaikutukset

Työnvälityksen työttömistä työnhakijoista naisten osuus on 2000-luvulla ollut keskimäärin noin puolet (vuonna 2007 naisia 49 % ja miehiä 51 %).

Koko 2000-luvun ajan työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen aloittaneista henkilöistä keskimäärin 51—52 % on ollut naisia. Vuonna 2007 naisten osuus kuitenkin nousi jo 59 %:iin. Naisten osuus työvoimakoulutuksen aloittaneista oli siten vuonna 2007 selvästi suurempi kuin heidän osuutensa työttömistä työnhakijoista (49 %). Työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmien helpottamiseksi naisia pyritään ohjaamaan miesvaltaisille työvoimapulasta kärsiville aloille, kuten rakennus-, metalli- ja kuljetusaloille.

Naisten osuus palkkatuetussa työssä ja työharjoittelussa/työelämävalmennuksessa on suurempi kuin heidän osuutensa työttömistä työnhakijoista. Vuonna 2007 palkkatuella työssä olleista noin 56 % oli naisia. Keskimääräistä suurempi naisten osuus oli kuntasektorilla (noin 65 %). Työmarkkinatuen työharjoittelussa/työelämävalmennuksessa naisten osuus oli noin 60 %. Palkkatuettuja työpaikkoja ja harjoittelu-/työelämävalmennuspaikkoja hankittaessa pyritään siihen, että työ- ja harjoittelupaikkoja löytyisi nykyistä enemmän miesten palvelutarvetta vastaavista tehtävistä. Osa-aikalisän saajista naisten osuus oli lähes 90 %, johtuen siitä, että osa-aikalisää käytetään eniten kuntasektorilla sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävissä. Starttirahan saajista naisia oli 46 % ja miehiä 54 % vuonna 2007.

Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla naisyrittäjyyden edistäminen on keskeisessä asemassa. Finnvera Oyj:n myöntämiin erityislainoihin kuuluu naisyrittäjälainat, joita myönnetään yrityksille, joissa naiset ovat enemmistöosakkaina ja joita yksi naispuolisista osakkaista johtaa päätoimisesti. Naisyrittäjyyslainoja arvioidaan myönnettävän vuonna 2009 noin 20 milj. euroa.

Alueiden kehittämisen määrärahat

Työ- ja elinkeinoministeriön pääluokassa keskeiset alueiden kehittämislain (602/2002) 10 a §:n mukaiset kansalliset alueiden kehittämiseen vaikuttavat määrärahat sisältyvät lukuun 32.50. Alueiden kehittäminen ja rakennerahastopolitiikka (Maakunnan kehittämisraha ja Kainuun kehittämisraha). Määrärahaa näillä momenteilla on yhteensä 79 306 000 euroa. Suurin osa maakunnan kehittämisrahasta jaetaan valtioneuvoston päätöksillä maakunnan liitoille käytettäväksi valtakunnallisia alueiden kehittämisen tavoitteita toteuttaviin erityisohjelmiin. Lisäksi osa määrärahasta jaetaan maakunnan liitoille käytettäväksi muihin kuin em. erityisohjelmiin. Maakunnan liitot voivat itse päättää tämän määrärahan kohdistamisesta tärkeinä pitämiinsä alueiden kehittämisen toimenpiteisiin. Kainuun kehittämisraha kohdistuu kokonaisuudessaan Kainuun maakuntaan ja sen käyttötarkoituksista sekä tulostavoitteista päättää Kainuun hallintokokeilusta annetun lain (343/2003) mukaisesti Kainuun maakuntavaltuusto.

Tuottavuusohjelman vaikutukset

Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalalla toteutetaan hallituksen linjausten mukaisesti tuottavuustoimia, joiden yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2009 on 287 henkilötyövuotta. Tuottavuustoimenpiteitä koskevat määräraha- ja henkilötyövuosivaikutukset on ns. tukipalveluja lukuun ottamatta kohdistettu talousarvioesityksessä asianomaisille momenteille. Hallinnonalan ns. tukipalvelut (talous-, henkilöstö-, tieto- ym. palvelut) siirretään valtion palvelukeskukseen tai hankitaan markkinoilta vuoden 2009 loppuun mennessä, minkä yhteenlaskettu henkilöstötarvetta vähentävä vaikutus vuonna 2009 on 73 henkilötyövuotta. Työ- ja elinkeinoministeriö valmistelee vuoden 2008 loppuun mennessä ehdotuksen, miten tukipalvelut on tarkoitus järjestää.

Hallinnonalan valtuudet momenteittain (1 000 euroa)
    2008
varsinainen
talousarvio
2009
esitys
       
32.20.20 Julkinen tutkimus- ja kehittämistoiminta (arviomääräraha)    
  — rahoitusvaltuus 185 580 198 557
32.20.40 Avustukset tutkimukseen, kehitykseenja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 213 103 231 018
32.20.43 Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin(arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 19 028 17 528
32.20.83 Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 84 503 88 728
30. Työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikka    
  — lainojen hyväksymisvaltuus 8 409 -
  — myöntämisvaltuus 34 -
32.30.42 Finnvera Oyj:n korkotuetja tappiokorvaukset (arviomääräraha)    
  — korkotukivaltuus 242 644 242 644
32.30.45 Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 43 678 37 278
32.30.51 Työllistämis-, koulutus- ja erityistoimet (kiinteä määräraha)    
  — hankintasopimusvaltuus 110 300 102 300
32.30.64 Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha)    
  — hankintasopimusvaltuus 18 250 13 000
32.50.63 Kainuun kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v)    
  — myöntämisvaltuus 2 500 2 500
32.50.64 EU:n rakennerahastojen rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013 (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 240 456 234 304
32.50.65 Valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013(arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 209 794 215 153
32.60.40 Energiatuki (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 30 100 31 100
32.60.43 Kioton mekanismit (arviomääräraha)    
  — myöntämisvaltuus 15 000 15 000

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2007—2009

    v. 2007
tilinpäätös
1000 €
v. 2008
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2009
esitys
1000 €

Muutos 2008—2009
    1000 € %
             
01. Hallinto 145 948 147 769 141 465 - 6 304 - 4
01. Työ- ja elinkeinoministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 51 146 51 635 52 857 1 222 2
(20.) Työelämäohjelmat (siirtomääräraha 3 v) 3 330 3 380 - 3 380 - 100
20. Siviilipalvelus (arviomääräraha) 3 859 6 243 6 263 20 0
21. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) 725 737 1 470 733 99
29. Työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 63 731 61 240 61 240
60. Siirrot hallinnonalan rahastoihin (arviomääräraha) 547 20 20
(63.) Valtionavustus työelämäohjelmahankkeisiin (siirtomääräraha 3 v) 8 300 8 300 - 8 300 - 100
66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v) 9 070 9 295 9 395 100 1
92. Korvaus valtion ydinjätehuoltorahastolle (arviomääräraha) 5 234 6 909 10 210 3 301 48
95. Maanomistajien osuus vanhoista kaivospiirimaksuista (arviomääräraha) 6 10 10
20. Innovaatiopolitiikka 611 886 682 725 737 069 54 344 8
01. Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 40 698 40 891 42 428 1 537 4
02. Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 79 369 80 440 85 369 4 929 6
03. Turvatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 9 300 9 287 10 149 862 9
05. Mittatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 5 197 5 284 6 783 1 499 28
06. Tekes - teknologian ja innovaatioiden kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 38 520 43 112 47 686 4 574 11
07. Matkailun edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 16 114 16 257 14 800 - 1 457 - 9
20. Julkinen tutkimus- ja kehittämistoiminta (arviomääräraha) 144 180 180 696 194 750 14 054 8
40. Avustukset tutkimukseen, kehitykseen ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) 154 883 171 157 189 850 18 693 11
41. Valtionavustus eräille yhteisöille ja järjestöille elinkeinopolitiikan edistämiseksi (siirtomääräraha 3 v) 35 872 37 472 39 142 1 670 4
42. Osaamiskeskusohjelman klustereiden koordinointi (siirtomääräraha 2 v) 2 600 2 600 2 600
43. Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin (arviomääräraha) 15 138 19 638 21 480 1 842 9
45. Yritysten tutkimus- ja kehittämishankkeiden valmistelu (siirtomääräraha 3 v) 7 000 7 000 0
(50.) Avustus kansainvälisen teknologiapalkinnon maksamiseen (siirtomääräraha 2 v) 1 000 - 1 000 - 100
83. Lainat tutkimus- ja innovaatiotoimintaan (arviomääräraha) 65 565 74 891 75 032 141 0
(87.) Geologian tutkimuskeskuksen kemian analyysipalvelujen yhtiöittäminen (siirtomääräraha 2 v) 4 450
30. Työllisyys- ja yrittäjyyspolitiikka 854 593 940 627 841 356 - 99 271 - 11
01. Työvoima- ja elinkeinokeskusten ja työvoimatoimistojen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 225 497 234 004 242 388 8 384 4
42. Finnvera Oyj:n korkotuet ja tappiokorvaukset (arviomääräraha) 27 043 33 213 29 108 - 4 105 - 12
44. Alueellinen kuljetustuki (siirtomääräraha 3 v) 4 513 5 000 5 000
45. Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) 12 014 25 633 33 800 8 167 32
(46.) Laivanrakennuksen innovaatiotuki (siirtomääräraha 3 v)
48. Korkotuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha) 35 477 36 600 14 700 - 21 900 - 60
50. Palkkaturva (arviomääräraha) 16 495 22 000 22 000
51. Työllistämis-, koulutus- ja erityistoimet (kiinteä määräraha) 490 807 554 422 475 440 - 78 982 - 14
64. Työllisyysperusteiset siirtomenot investointeihin (arviomääräraha) 22 748 29 755 18 920 - 10 835 - 36
(87.) Pääomalaina Finnvera Oyj:lle (kiinteä määräraha) 5 000
(88.) Pääomalaina Suomen Teollisuussijoitus Oy:lle (siirtomääräraha 3 v) 15 000
40. Yritysten toimintaympäristö, markkinoiden sääntely ja työelämä 16 763 23 914 24 518 604 3
01. Kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 5 878 5 924 6 042 118 2
02. Kilpailuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 5 153 5 281 5 396 115 2
03. Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) -2 395 4 469 5 037 568 13
04. Kuluttajatutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 939 1 986 2 039 53 3
31. Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä (siirtomääräraha 2 v) 4 661 4 611 4 511 - 100 - 2
50. Valtionavustus kuluttajajärjestöille (kiinteä määräraha) 823 823 673 - 150 - 18
51. Eräät merimiespalvelut (arviomääräraha) 704 800 800
95. Ryhmäkanteen oikeudenkäyntikulut (arviomääräraha) 20 20
50. Alueiden kehittäminen ja rakennerahastopolitiikka 517 049 594 535 511 873 - 82 662 - 14
43. Maakunnan kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v) 31 380 33 156 31 656 - 1 500 - 5
(61.) Euroopan aluekehitysrahaston ja sosiaalirahaston osallistuminen EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2000—2006 (arviomääräraha) 250 833 191 532 - 191 532 - 100
(62.) EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus työ- ja elinkeinoministeriön osalta ohjelmakaudella 2000—2006 (arviomääräraha) 182 400 122 678 - 122 678 - 100
63. Kainuun kehittämisraha (siirtomääräraha 3 v) 50 158 46 010 47 650 1 640 4
64. EU:n rakennerahastojen rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013 (arviomääräraha) 1 243 112 116 230 457 118 341 106
65. Valtion rahoitusosuus EU:n rakennerahasto-ohjelmiin ohjelmakaudella 2007—2013 (arviomääräraha) 1 035 89 043 202 110 113 067 127
60. Energiapolitiikka 30 210 45 261 47 366 2 105 5
01. Energiamarkkinaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 850 711 916 205 29
20. Energiansäästön ja uusiutuvan energian käytön edistäminen ja energiatiedotus (siirtomääräraha 3 v) 3 400 3 900 3 400 - 500 - 13
(28.) Materiaalitehokkuuden edistäminen (siirtomääräraha 3 v) 500
40. Energiatuki (arviomääräraha) 24 381 30 600 33 000 2 400 8
43. Kioton mekanismit (arviomääräraha) 1 029 10 000 10 000
50. Eräät energiataloudelliset avustukset (siirtomääräraha 3 v) 50 50 50
(70.) EU:n rakennerahastojen ohjelmien toteutus
(80.) Työvoimapolitiikka
(90.) Hallinnonalan muut menot
  Yhteensä 2 176 449 2 434 831 2 303 647 - 131 184 - 5

  Henkilöstön kokonaismäärä 10 740 10 595 10 500