Talousarvioesitys 2007
10. Hallinto
Selvitysosa:Kauppa- ja teollisuusministeriö
Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan pääluokkaperusteluissa on esitetty ministeriön ja hallinnonalan strategiset päämäärät ja tavoitteet. Ministeriön strategian lähtökohtana on poliittisen tason ohjaus, joka on linjattu hallitusohjelmassa ja hallituksen strategia-asiakirjassa. Toimintaa ohjaa lisäksi ministeriön strategia ja sen toimeenpanosuunnitelma. Eri säädöksissä valtioneuvostolaista lähtien ministeriölle annetut tehtävät asettavat reunaehdot strategiselle tavoitteenasettelulle.
Työvoima- ja elinkeinokeskukset
Työvoima- ja elinkeinokeskukset ovat alueensa elinkeinojen, työmarkkinoiden ja maaseudun muuttuviin tarpeisiin vastaavia valtion kehittämis- ja palvelukeskuksia. TE-keskukset toimivat itsenäisinä aluehallinnon virastoina. Kauppa- ja teollisuusministeriö vastaa TE-keskusten yleishallinnollisesta ohjauksesta. TE-keskukset toimivat eri hallinnonalojen tehtäviä hoitaessaan kauppa- ja teollisuusministeriön, maa- ja metsätalousministeriön ja työministeriön sekä Teknologian kehittämiskeskuksen ohjauksessa. Maaseutuosastojen ja työvoimaosastojen tulostavoitteita on esitetty myös maa- ja metsätalousministeriön ja työministeriön hallinnonalojen pääluokissa.
TE-keskukset tukevat ohjaavien ministeriöiden päämääriä vahvistaa yrittäjyyttä ja edistää yritystoimintaa sekä tukea alueellista kehitystä, säilyttää maaseudun elinvoimaisuus sekä parantaa työmarkkinoiden toimivuutta ja ehkäistä syrjäytymistä.
TE-keskusten yhteisessä maakuntien kehittämisvisiossa korostuvat maakunnan menestys ja vetovoimaisuus, joiden saavuttamiseksi tähdätään korkeaan työllisyysasteeseen ja toimeentuloon, monipuoliseen elinkeinorakenteeseen sekä kasvavien ja kansainvälisesti kilpailukykyisten yritysten kehittämiseen. Yhteinen visio korostaa osaamisen kehittämistä ja elinkeinojen kasvua tukevaa toimintaympäristöä, osaavaa työvoimaa, huippuosaamista, yrityshenkistä ja aktiivista väestöä sekä elinvoimaista maaseutua. Visiossa korostetaan myös puhdasta ja viihtyisää ympäristöä.
21. Kauppa- ja teollisuusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 24 889 000 euroa.
Lakkautetaan johtajan virka.
Määrärahasta saa käyttää enintään 17 000 euroa kuluttajatiedon julkistamispalkintoa varten ja enintään 2 394 000 euroa ministeriön tutkimus- ja selvitystoimintaan.
Määrärahaa saa käyttää myös EU:n hyväksymien muiden kuin rakennerahastoista rahoitettavien hankkeiden menoihin.
Lisäksi määrärahaa saa käyttää yrittäjyyden politiikkaohjelman hankkeisiin liittyviin avustuksiin.
Selvitysosa:Määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 2 394 000 euroa siirtona momentilta 32.10.(24) tutkimus- ja selvitystoiminnan menoina ja 58 000 euroa VEL-maksun hoitokuluosuutena. Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 515 000 euroa 11 henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentille 23.02.21 liittyen valtion omistajaohjauksen keskittämiseen valtioneuvoston kansliaan 1.5.2007 lukien, 112 000 euroa kahden henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentille 28.01.21 liittyen Suomessa käytettävien EU:n rakennerahastovarojen tarkastusviranomaisen perustamiseen valtiovarain controller -toiminnon yhteyteen valtiovarainministeriöön 1.4.2007 lukien, 90 000 euroa siirtona momentille 28.52.21 tilastointiin liittyviä menoja varten ja 94 000 euroa ohjelmajohtajan ja sihteerin palkkausmenoina 1.5.2007 lukien. Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 280 000 euroa tuottavuustoimenpiteiden johdosta ja 14 000 euroa valtionhallinnon yleisenä säästötoimenpiteenä. Tutkimus- ja selvitystoiminnan määrärahasta on varattu 580 000 euroa yrittäjyyden politiikkaohjelman tarpeisiin. Lisäksi määrärahasta on tarkoitus rahoittaa tietoyhteiskuntaohjelmaa.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ministeriön toiminnalle asetetaan alustavasti seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2007:
Vaikuttavuus
- Yritysten toimintaedellytykset paranevat ja kansalaisten asema markkinoilla vahvistuu (tarkemmin pääluokkaperusteluissa).
Toiminnan tuloksellisuus
- Ministeriön ja hallinnonalan tuloksellisuus paranee.
- Eduskunta saa ministeriön vastuulla olevista hallituksen esityksistä 80 prosenttia luvatun istuntokauden aikana (v. 2005: 63,2 %).
- Tutkimus- ja selvitystoiminnan resursseilla hankitaan tarvittava tutkimustieto ministeriön strategisen suunnittelun ja päätöksenteon tueksi.
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2005 toteutuma |
2006 tavoite |
2007 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 302 | 303 | 295 |
---|---|---|---|
Henkilöstön fyysinen hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 9,2 | 7,3 | < 7,0 |
Organisaation osaaminen kasvaa | |||
— koulutuspäivät/htv | 4,8 | 7,0 | 7,0 |
— vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden %-osuus henkilöstöstä | 57,8 | 58,0 | 58,2 |
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva | |||
— lähtövaihtuvuus, % | 6,9 | 5,0 | < 5,0 |
— työhakemukset/avoin työpaikka | 14,6 | 13 | > 13 |
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 budjetoitu |
2007 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 24 470 | 24 001 | 25 389 |
Bruttotulot | 311 | 600 | 500 |
Nettomenot | 24 159 | 23 401 | 24 889 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 4 740 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 3 950 |
Täydentävän esityksen (HE 265/2006 vp) selvitysosa:Vähennys 112 000 euroa talousarvioesityksen 25 001 000 euroon nähden aiheutuu kahden henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirrosta momentille 28.01.21 liittyen Suomessa käytettävien EU:n rakennerahastovarojen tarkastusviranomaisen perustamiseen valtiovarain controller -toiminnon yhteyteen valtiovarainministeriöön 1.4.2007 lukien.
2007 talousarvio | 24 889 000 |
2006 talousarvio | 23 401 000 |
2005 tilinpäätös | 23 369 000 |
22. Työvoima- ja elinkeinokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään nettomäärärahaa 79 423 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää myös euroneuvontakeskuksista ja Teknologian kehittämiskeskuksen projektiluontoisista tehtävistä aiheutuvien menojen maksamiseen mukaan lukien henkilöstön osaamisen kehittäminen. Lisäksi määrärahaa saa käyttää työvoima- ja elinkeinokeskusten järjestämistä pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluista, pk-yrityksille suunnatuista neuvonta- ja informaatiopalveluista sekä näiden palvelujen kehittämisestä aiheutuvien menojen maksamiseen. Määrärahaa saa käyttää myös yritysneuvonnan asiantuntijapalvelujen ostamiseen ja yritysneuvontaa suorittaville henkilöille tarkoitettujen koulutuspalvelujen ostamiseen sekä porotilalain, luontaiselinkeinolain, kolttalain ja maatilalakia edeltävän lainsäädännön mukaisesti valtion hallinnassa olevien kiinteistöjen hoitomenojen maksamiseen.
Määrärahasta on varattu 1 682 000 euroa pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluihin. Vuonna 2007 osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta peritään rahoitusosuus, joka on noin kuudesosa niistä erilliskustannuksista, joita palvelujen tuottamisesta aiheutuu. Nettobudjetoinnissa otetaan tuloina huomioon maksullisen toiminnan tulot sekä yhteisrahoitteisten hankkeiden tulot.
Selvitysosa:Määrärahasta on tarkoitus rahoittaa yrittäjyyden politiikkaohjelmaa.
Nettobudjetoitavina maksullisen toiminnan tuloina on otettu huomioon Euroopan sosiaalirahaston artiklan 6 mukaiset innovatiiviset toimet eli niin sanottuihin pilottihankkeisiin liittyvät tulot.
Määrärahan mitoituksessa on otettu hallitusohjelman mukaisena tutkimusrahoituksen lisäyksenä huomioon 350 000 euroa asiantuntijoiden palkkaamiseksi alueelliseen ja kansalliseen teknologialähtöiseen asiakastyöhön sekä kansalliseen teknologia- ja innovaatiopolitiikan toteuttamiseen. Lisäksi määrärahan mitoituksessa on otettu lisäyksenä huomioon 250 000 euroa lisääntyneiden tehtävien johdosta, 300 000 euroa uuteen palkkausjärjestelmään siirtymisen johdosta, 158 000 euroa kahden henkilön palkkaus- ja muiden menojen siirtona momentilta 32.20.26 ja 256 200 euroa VEL-maksun hoitokuluosuutena. Määrärahan mitoituksessa on otettu vähennyksenä huomioon 690 000 euroa tuottavuustoimenpiteiden johdosta.
Talousarvioesityksen valmisteluun liittyen ohjaavat ministeriöt (kauppa- ja teollisuusministeriö, maa- ja metsätalousministeriö ja työministeriö) asettavat alustavasti työvoima- ja elinkeinokeskuksille seuraavat tulostavoitteet vuodelle 2007:
Vaikuttavuus
- Työllisyysaste nousee ja työttömyys alenee jokaisen TE-keskuksen alueella.
- Osaamisen, yrittäjyyden ja muut kasvun edellytykset vahvistuvat jokaisen TE-keskuksen alueella.
- Aluerakenne on tasapainoinen ja maaseutu on elinvoimainen Suomessa ja kunkin TE-keskuksen alueella.
TE-keskusten vaikuttavuutta kuvaavia tunnuslukuja | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 tavoite |
2007 tavoite |
|
Työllisyysasteen nostaminen ja työttömyyden alentaminen | |||
1. Rakenteellisen työttömyyden aleneminen | |||
— vaikeasti työllistyvien määrä, enintään henkilöä keskimäärin | 161 278 | 142 000 | 125 000 |
2. Osaavan työvoiman saatavuuden turvaaminen | |||
— rekrytointiongelmia kokeneiden toimipaikkojen osuus enintään, % | 27 | 25 | 25 |
Osaamisen, yrittäjyyden ja muiden kasvuedellytysten vahvistaminen | |||
3. Yrittäjyyden vahvistuminen ja yrityskannan uusiutuminen | |||
— aloittaneiden yritysten määrä rahoitustoimenpitein (ml. starttiraha ja maaseudun pienyritykset) | 8 038 | 5 800 | 6 400 |
4. Alueen innovaatioympäristön vahvistuminen | |||
— yhteistyöprojekteissa, % | 70 | 75 | 75 |
Tasapainoinen aluerakenne ja maaseudun elinvoimaisuus | |||
5. Maaseudun säilyttäminen kilpailukykyisenä ja elinvoimaisena | |||
— maatilakytkentäisten yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden määrä | 2 569 | 1 400 | 700 |
— harvaan asutulla ja ydinmaaseudulla syntyneiden uusien yritysten määrä | 151 | 565 | 100 |
6. Maatilojen kehittämisedellytysten turvaaminen | |||
— investointihankkeita toteuttavien tilojen osuus kaikista tiloista, % | 13 | 12 | 12 |
Toiminnallinen tuloksellisuus
Taloudellisuus (kustannukset/suorite), euroa |
Tuottavuus (suoritteiden lukumäärä/htv) |
|||||
2005 toteutuma |
2006 arvio |
2007 arvio |
2005 toteutuma |
2006 arvio |
2007 arvio |
|
— yritystuet (KTM) | 1 131 | 1 131 | 1 131 | 48 | 48 | 48 |
— teknologiahankkeet | 3 080 | 3 080 | 3 080 | 21 | 21 | 21 |
— ESR-hanketyö | 9 | 9 | 9 | 5 768 | 5 768 | 5 768 |
— työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen toimeenpano ja yhteishankintakoulutus | 78 | 78 | 78 | 622 | 622 | 622 |
— palkkaturva | 745 | 745 | 745 | 61 | 61 | 61 |
— maahanmuutto- ja pakolaisasiat | 1 320 | 1 320 | 1 320 | 36 | 36 | 36 |
— maaseudun kehittämishankkeet | 2 088 | 2 088 | 2 088 | 22 | 22 | 22 |
— maaseutuyritysten yrityshankkeet | 675 | 675 | 675 | 67 | 67 | 67 |
— peltoalavalvonta | 1 335 | 1 335 | 1 335 | 32 | 32 | 32 |
2005 toteutuma |
2006 tavoite/ arvio |
2007 arvio |
|
Kannattavuus | |||
---|---|---|---|
— maksullisen toiminnan tulot (maksuperustelain mukaiset liiketaloudelliset täyskatteelliset suoritteet), euroa | 59 798 | 44 000 | 44 000 |
— maksullisen toiminnan ylijäämä, euroa | - | - | - |
— maksullisen toiminnan kustannusvastaavuus, % tuloista | - | - | - |
Suoritteet | |||
— KTM yritystukipäätökset (pl. Interreg), kpl | 4 585 | 3 700 | 4 300 |
— teknologiahankepäätökset, kpl | 1 479 | 1 575 | 1 800 |
— ESR-projektien henkilökoulutuspäivät | 1 300 358 | 1 080 000 | 700 000 |
— työvoimakoulutuksen suorittaneet, lkm | 62 211 | 55 000 | 50 000 |
— palkkaturvapäätökset, kpl | 4 844 | 5 700 | 5 000 |
— pakolaisten neuvotellut kuntapaikat, kpl | 1 471 | 1 850 | 1 850 |
— maaseudun kehittämishankepäätökset, kpl | 2 904 | 2 700 | 800 |
— maaseutuyritysten yrityshankepäätökset, kpl | 4 086 | 3 000 | 1 500 |
— koko tilan valvonnat (peltotuet), kpl | 4 125 | 4 200 | 4 200 |
Palvelukyky ja laadunhallinta | |||
— palveluiden hyödyllisyys asiakkaille (1—5) | 4,4 | 4,5 | 4,5 |
— palveluista tiedottamisen riittävyys asiakkaille (1—5) | 3,4 | 3,8 | 3,8 |
— tunnettuus potentiaalisessa asiakaskunnassa, % | 60 | 76 | 76 |
— asiakastyytyväisyyteen perustuva laatutaso (4—10) | 8,1 | 8,4 | 8,4 |
— palvelumielikuva (4—10) | 7,1 | 7,7 | 7,7 |
Henkisten voimavarojen hallinta ja kehittäminen
2005 toteutuma |
2006 tavoite |
2007 tavoite |
|
Henkilötyövuosien kehitys | 1 484 | 1 515 | 1 505 |
---|---|---|---|
Henkilöstön fyysinen hyvinvointi paranee | |||
— sairauspoissaolopäivät/htv | 8,3 | 8,0 | < 8,0 |
Organisaation osaaminen kasvaa | |||
— koulutuspäivät/htv | 5,3 | 7,0 | 7,0 |
— vähintään ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneiden %-osuus henkilöstöstä | 26 | 27 | 27 |
Organisaation työnantajakuva on houkutteleva | |||
— lähtövaihtuvuus (toisen työnantajan palvelukseen), % | 2,1 | 2,0 | < 2,0 |
Henkilöstöbarometrin työtyytyväisyysindeksi (1—5) | 3,3 | 3,4 | 3,5 |
— johtaminen | 3,1 | 3,3 | 3,3 |
— työn sisältö ja haasteellisuus | 3,8 | 3,8 | 3,9 |
— työn kuormittavuus | 3,7 | 3,7 | 3,8 |
— työilmapiiri ja yhteistyö | 3,3 | 3,4 | 3,4 |
Pk-yritysten osaamisen kehittämispalvelut
Osaamisen kehittämispalvelutoiminnassa korostuvat palvelualojen yritysten kehittäminen ja kansainvälistäminen, erityisesti informaatio- ja viestintäteknologian (ICT) soveltamisen ja hyödyntämisen nopeuttaminen yritysten kilpailukykytekijänä, uusien luovien toimialojen ja kehittyvän palvelusektorin kilpailukyvyn parantaminen sekä innovaatioiden kaupallistaminen. Joustavien toimintamallien, osaamisen ja teknologian edistynyt soveltaminen liiketoiminnassa ml. kansainvälistyminen lisääntyy.
Kehittämispalvelujen vaikuttavuustavoitteet on esitetty yrityspolitiikan lukuperustelujen (32.30) yhteydessä. EU-osarahoitteisen toiminnan toiminnalliset tulostavoitteet on esitetty momentilla 32.30.62.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Pk-yritysten osaamisen kehittämispalvelut (puhtaasti kansallinen toiminta) | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 tavoite |
2007 tavoite |
|
Osallistuneiden yritysten lukumäärä | 648 | 550 | 500 |
Koulutus- ja konsultointipäivien lukumäärä | 576 | 700 | 700 |
Henkilötyöpäivät | 2 529 | 2 600 | 2 600 |
Pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluista annetun lain (971/2004) perusteella vuonna 2007 osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta peritään rahoitusosuus, joka on noin kuudesosa niistä erilliskustannuksista, joita palvelujen tuottamisesta aiheutuu. Pk-yritysten osaamisen kehittämispalveluihin osallistuvilta perittävinä rahoitusosuuksina arvioidaan momentille 12.32.10 kertyvän 300 000 euroa.
Toiminnan menot ja tulot (1 000 euroa) | |||
---|---|---|---|
2005 toteutuma |
2006 budjetoitu |
2007 varsinainen talousarvio |
|
Bruttomenot | 77 326 | 79 938 | 79 473 |
Bruttotulot | 1 591 | 1 620 | 50 |
Nettomenot | 75 735 | 78 318 | 79 423 |
Siirtyvät erät | |||
— siirtynyt edelliseltä vuodelta | 5 111 | ||
— siirtynyt seuraavalle vuodelle | 6 503 |
2007 talousarvio | 79 423 000 |
2006 talousarvio | 78 318 000 |
2005 tilinpäätös | 77 127 000 |
(24.) Tutkimus- ja selvitystoiminta (siirtomääräraha 3 v)
Selvitysosa:Momentti ehdotetaan poistettavaksi talousarviosta ja sille vuoden 2006 talousarviossa myönnetystä määrärahasta siirrettäväksi 2 394 000 euroa momentille 32.10.21.
2006 talousarvio | 5 458 000 |
2005 tilinpäätös | 6 264 000 |
25. Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha(siirtomääräraha 2 v)
Momentille myönnetään 725 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ministeriön hallinnonalan tuottavuuden edistämiseen tähtäävien investointien, tutkimusten, selvitysten sekä koulutus- ja muiden palvelujen hankkimiseen.
Selvitysosa:Määrärahaa on tarkoitus käyttää sellaisiin hallinnon tuottavuutta edistävien hankkeiden rahoittamiseen, joista kauppa- ja teollisuusministeriö on tehnyt hallinnonalansa viraston tai virastokokonaisuuden kanssa tuottavuuden lisäämistä ja tuottavuushyötyjen toteuttamista koskevan sopimuksen.
2007 talousarvio | 725 000 |
29. (32.10.19) Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot(arviomääräraha)
Momentille myönnetään 40 000 000 euroa.
2007 talousarvio | 40 000 000 |
2006 talousarvio | 36 000 000 |
2005 tilinpäätös | 37 649 812 |
66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 7 700 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksujen ja rahoitusosuuksien sekä kansainvälisestä yhteistyöstä aiheutuvien menojen maksamiseen.
Selvitysosa:
Määrärahan käytön arvioitu jakautuminen | € |
---|---|
Pohjoismainen ydin- ja säteilyturvallisuusalan tutkimusyhteistyö | 310 000 |
YK:n teollisen kehityksen järjestön (UNIDO) jäsenmaksut | 600 000 |
Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) jäsenmaksu | 1 500 000 |
OECD:n energia-alan järjestöjen toimintaan liittyvät maksut ja rahoitusosuudet | 746 000 |
Suomen osuus Kansainvälisen Atomienergiajärjestön (IAEA) teknisen avun ja yhteistyön rahastoon | 360 000 |
Euroopan energiaperuskirjan sihteeristökulut | 45 000 |
Euroopan avaruusjärjestön (ESA) jäsenmaksu | 2 800 000 |
Muut kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja OECD:n maksuosuudet | 339 000 |
Yhteistyön maksuosuudet kansainvälisille rahoituslaitoksille, järjestöille ja yhteistyöorganisaatioille | 1 000 000 |
Yhteensä | 7 700 000 |
2007 talousarvio | 7 700 000 |
2006 talousarvio | 7 200 000 |
2005 tilinpäätös | 6 993 440 |
92. Korvaus valtion ydinjätehuoltorahastolle (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 5 235 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää ydinenergialain (990/1987) 52 §:n mukaisen korvauksen maksamiseen valtion ydinjätehuoltorahastolle.
Määräraha budjetoidaan maksuperusteisena.
Selvitysosa:Ydinenergialain nojalla on valtion ydinjätehuoltorahastossa olleita varoja siirretty vuosina 1989—1996 valtiovarastoon siltä osin kuin niitä ei lainattu jätehuoltovelvollisille. Vuodesta 1997 alkaen siirtojen sijasta valtio lainaa varat rahastolta. Valtiovarastoon siirretyistä varoista on vuosittain suoritettava rahastolle korvausta, joka määrältään vastaa jätehuoltovelvollisille rahastosta annettavien lainojen korkoa.
Korko on 2,243 % ajalta 1.1.—31.3.2006 ja 3,065 % ajalta 1.4.—31.12.2006.
2007 talousarvio | 5 235 000 |
2006 talousarvio | 3 907 000 |
2005 tilinpäätös | 3 541 113 |
95. Maanomistajien osuus vanhoista kaivospiirimaksuista (arviomääräraha)
Momentille myönnetään 10 000 euroa.
Määrärahaa saa käyttää kaivoslain (503/1965) perusteella maanomistajille suoritettavien puolustusmaksujen osuuksien maksamiseen.
2007 talousarvio | 10 000 |
2006 talousarvio | 10 000 |
2005 tilinpäätös | 8 000 |