Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.
Sisällysluettelo
   Numerotaulu
     Tuloarviot
     Määrärahat
       21. Eduskunta
       23. Valtioneuvosto
         10. Hallinto
         30. Yrityspolitiikka
         60. Energiapolitiikka
         70. Omistajapolitiikka
       36. Valtionvelan korot

Talousarvioesitys 2007

32. KAUPPA- JA TEOLLISUUSMINISTERIÖN HALLINNONALAPDF-versio

Luottolaitosten varoista myönnettävien eräistä korkotukilainoista annetun lain (1015/1977) 4 §:n mukainen turvavarastointilainojen korkohyvityksen enimmäismäärä on 4 prosenttia. Uusia turvavarastointilainoja saa hyväksyä vuonna 2007 enintään 8 409 000 euroa.

Turvavarastolain (970/1982) 7 §:n mukaisia varastointiavustuksia saa myöntää vuonna 2007 enintään 34 000 euroa.

Selvitysosa:Toiminta-ajatuksensa mukaisesti kauppa- ja teollisuusministeriö vastaa elinkeinopolitiikan asiantuntijaorganisaationa yritysten toimintaedellytyksistä, kansalaisten aseman turvaamisesta markkinoilla ja valtion yritysomaisuuden hoidosta.

Ministeriön visiossa Suomi on kestävän taloudellisen kehityksen ja korkean työllisyyden maa. Menestys perustuu huippuosaamiseen, luovuuteen, yrittäjyyteen, alueiden elinvoimaan, toimiviin markkinoihin ja kansainvälisyyteen.

Toimintaympäristö

Maailmantalouden globalisoituminen, osaamispohjaisen talouskasvun merkityksen lisääntyminen ja kestävän kehityksen — erityisesti ilmastonmuutoksen hillitseminen — heijastuvat yhä selvemmin elinkeinoelämään ja yritysten toimintaympäristöön. Yritykset ovat aiempaa riippumattomampia alkuperäisen kotimaansa olosuhteista, mikä helpottaa niiden mahdollisuuksia valita sijaintipaikkansa. Tämä vähentää kansallisvaltioiden merkitystä ja niiden mahdollisuuksia ohjata yhteiskunnan kehitystä kansallisella lainsäädännöllä. Erityisesti Euroopan unionin laajentumisen myötä työvoima liikkuu aiempaa helpommin maasta toiseen. Globaalistumisen myötä korostuu myös huoli yritysten yhteiskunnallisesta vastuusta.

Innovaatioympäristön tulee tukea suomalaisen elinkeinoelämän ja yhteiskunnan mahdollisuuksia yhä paremmin sekä hyödyntää osaamisen ja teknologian tarjoamia mahdollisuuksia kilpailukyvyn kehittämiseksi ja tuottavuuden parantamiseksi. Kasvuyrittäjyys, palveluyritysten edellytysten parantaminen ja markkinaehtoisen yritystoiminnan edellytysten luominen julkisissa palveluissa ovat keskeisiä haasteita. Ilmastonmuutoksen hillitseminen sekä tuotanto- ja kulutustapojen muuttaminen kestävämmiksi edellyttävät uudenlaisia painotuksia laajasti yhteiskuntapolitiikan eri alueilla.

Rahoituksen painopisteet

Vuonna 2007 kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan tutkimus- ja kehitysrahoitus pysyy korkealla tasolla ja kasvaa tietyssä määrin. Suomen elinkeinoelämän uudistamiseksi ja vahvistamiseksi rahoitusta suunnataan erityisesti kohteisiin, joissa luodaan uutta tietämystä ja osaamista sekä avataan innovatiivisia liiketoimintamahdollisuuksia.

Yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet

Valtioneuvosto on asettanut kauppa- ja teollisuusministeriön toimialalle seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2007:

  • Elinkeinopolitiikka edistää talouskasvua ja työllisyyttä, monipuolistaa tuotantorakennetta sekä tukee vakaata aluekehitystä ja turvaa Suomen talouden kilpailukyvyn.
  • Energiapolitiikka turvaa kilpailukykyisen energian saannin ja täyttää kansainvälisten ympäristösitoumusten asettamat velvoitteet.
  • Yrittäjyyden politiikkaohjelma luo toimintaympäristöä, joka edistää yritysten kasvua ja kansainvälistymistä sekä yritysten perustamista ja sukupolvenvaihdoksia.

Ministeriö itse on alustavasti asettanut toimialalleen seuraavat edellisiä täydentävät yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet vuodelle 2007:

  • Suomen kansainvälinen kilpailukyky pysyy maailman huipputasolla.
  • Yrittäjyyden asema vahvistuu ja kasvuyritysten määrä lisääntyy.
  • Alueilla on kyky hyödyntää teknologiaa, osaavaa työvoimaa ja toimivia markkinoita alueiden omien vahvuuksien pohjalta.
  • Suomessa on maailman paras innovaatioympäristö.
  • Kilpailu markkinoilla on avointa ja toimivaa sekä kilpailuolosuhteet ovat yhtäläiset. Julkisen palvelutuotannon vaihtoehdot lisääntyvät.
  • Kuluttajat voivat toimia turvallisesti markkinoilla.
  • Suomi täyttää ilmastonmuutoksen hillitsemisen kansalliset velvoitteet. Energiajärjestelmät ovat toimivia ja teollisuuden kilpailuedellytykset tasapuolisia.
  • Valtion yritysomaisuuden hoito tuottaa hyvän taloudellisen ja yhteiskunnallisen kokonaistuloksen.

Kauppa- ja teollisuusministeriö toteuttaa hallituksen elinkeinopolitiikkaa yhdessä hallinnonalan yksiköiden kanssa ja yhteistyössä muiden ministeriöiden kanssa.

Talousarvioesitykseen liittyvät tasa-arvovaikutukset

Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalalla naisyrittäjyyden edistäminen on keskeisessä roolissa. Myös yrittäjyyden politiikkaohjelmaan sisältyy monia naisyrittäjyyttä edistäviä toimia. Sukupuolivaikutuksiltaan merkittävä rahoitusmuoto on naisyrittäjälainat, jotka sisältyvät Finnvera Oyj:n myöntämiin erityislainoihin. Naisyrittäjälainoja myönnetään yritykselle, jossa naiset ovat enemmistöosakkaina ja jota yksi naispuolisista osakkaista johtaa päätoimisesti. Naisyrittäjälainoja arvioidaan myönnettävän vuonna 2007 noin 25 milj. euroa. Lisäksi tietyissä avustuksissa naisyrittäjyys on yhtenä kohdennusperusteena.

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2005—2007

    v. 2005
tilinpäätös
1000 €
v. 2006
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2007
varsinainen
talousarvio
1000 €

Muutos 2006—2007
    1000 € %
             
10. Hallinto 154 952 154 294 157 982 3 688 2
21. Kauppa- ja teollisuusministeriön toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 23 369 23 401 24 889 1 488 6
22. Työvoima- ja elinkeinokeskusten toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 77 127 78 318 79 423 1 105 1
(24.) Tutkimus- ja selvitystoiminta (siirtomääräraha 3 v) 6 264 5 458 - 5 458 - 100
25. Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan tuottavuusmääräraha (siirtomääräraha 2 v) 725 725 0
29. Kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalan arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 37 650 36 000 40 000 4 000 11
66. Kansainvälisten järjestöjen jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (arviomääräraha) 6 993 7 200 7 700 500 7
92. Korvaus valtion ydinjätehuoltorahastolle (arviomääräraha) 3 541 3 907 5 235 1 328 34
95. Maanomistajien osuus vanhoista kaivospiirimaksuista (arviomääräraha) 8 10 10
(98.) Vahingonkorvaukset (arviomääräraha)
20. Teknologia- ja innovaatiopolitiikka 517 919 554 999 573 723 18 724 3
20. Osaamiskeskusohjelman klustereiden koordinointi (siirtomääräraha 2 v) 2 600 2 600 0
21. Geologian tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 41 410 40 315 40 450 135 0
22. Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 69 790 69 732 74 016 4 284 6
23. Turvatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 9 777 9 738 9 250 - 488 - 5
24. Kuluttajatutkimuskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 944 1 945 1 922 - 23 - 1
25. Mittatekniikan keskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 5 265 5 289 5 170 - 119 - 2
26. Teknologian kehittämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 26 752 27 991 29 218 1 227 4
27. Teknologinen tutkimustoiminta (arviomääräraha) 141 141 157 917 166 150 8 233 5
28. Hanke- ja ohjelmatoiminnan selvitys- ja kehittämismenot (siirtomääräraha 2 v) 13 870 13 490 9 164 - 4 326 - 32
40. Avustukset teknologiseen tutkimukseen ja kehitykseen (arviomääräraha) 140 648 158 419 161 917 3 498 2
41. Valtionavustus eräille yhteisöille keksintö-, laatu- ja standardisointitoimintojen edistämiseksi (siirtomääräraha 3 v) 6 433 6 663 7 205 542 8
(50.) Avustus kansainvälisen teknologiapalkinnon maksamiseen (siirtomääräraha 2 v) 1 000 - 1 000 - 100
83. Lainat teknologiseen tutkimukseen ja kehitykseen (arviomääräraha) 60 889 62 500 66 661 4 161 7
30. Yrityspolitiikka 200 515 215 854 228 972 13 118 6
21. Patentti- ja rekisterihallituksen toimintamenot (siirtomääräraha 3 v) 3 362 1 189 1 270 81 7
22. Matkailun edistämiskeskuksen toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 16 287 16 334 16 088 - 246 - 2
40. Kansainvälistymisavustus yritysten yhteishankkeisiin (arviomääräraha) 18 231 17 156 18 500 1 344 8
(41.) Toimintatuki Finnvera Oyj:lle (kiinteä määräraha) 336
42. Finnvera Oyj:n korkotuet (arviomääräraha) 16 179 14 891 12 684 - 2 207 - 15
43. Finnvera Oyj:n tappiokorvaukset (arviomääräraha) 15 314 18 700 21 700 3 000 16
44. Alueellinen kuljetustuki (arviomääräraha) 3 728 3 540 3 840 300 8
45. Yritysten investointi- ja kehittämishankkeiden tukeminen (arviomääräraha) 16 194 18 235 17 348 - 887 - 5
47. Valtionavustus kehittämispalvelutoimintaan ja eräille yhteisöille (siirtomääräraha 3 v) 5 061 4 361 4 361
48. Korkotuki julkisesti tuetuille vienti- ja alusluotoille (arviomääräraha) 2 724 12 600 35 000 22 400 178
(49.) Korkotuki Suomen Vientiluotto Oy:n myöntämille luotoille (arviomääräraha)
49. Avustus ulkomaankauppaa edistäville järjestöille ja Finpro ry:lle (kiinteä määräraha) 24 096 24 096 24 306 210 1
60. Siirrot valtiontakuurahastoon (arviomääräraha) 10 702 20 20
62. EU:n rakennerahastojen valtion rahoitusosuus kauppa- ja teollisuusministeriön osalta (arviomääräraha) 68 302 84 732 73 855 - 10 877 - 13
(63.) Velkakonversiosta aiheutuvien maksusuoritusten hoitaminen (siirtomääräraha 3 v)
40. Kuluttaja- ja kilpailupolitiikka 18 043 15 890 16 491 601 4
21. Kuluttajaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 5 865 5 849 5 854 5 0
(24.) Kuluttajavalituslautakunnan toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 1 120
26. Kilpailuviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 5 074 5 057 5 133 76 2
31. Korvaus talous- ja velkaneuvonnan järjestämisestä (siirtomääräraha 2 v) 5 311 4 311 4 661 350 8
50. Valtionavustus kuluttajajärjestöille (kiinteä määräraha) 673 673 823 150 22
95. Ryhmäkanteen oikeudenkäyntikulut (arviomääräraha) 20 20 0
(50.) Kansainvälistymispolitiikka
60. Energiapolitiikka 62 092 31 819 36 886 5 067 16
21. Energiamarkkinaviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 830 701 836 135 19
27. Energiansäästön ja uusiutuvan energian käytön edistäminen ja energiatiedotus (siirtomääräraha 3 v) 3 400 3 400 3 400
40. Energiatuki (arviomääräraha) 18 212 27 318 27 600 282 1
(41.) Avustus koelaitosten rakentamiseen (siirtomääräraha 3 v) 9 600
(42.) Kioton mekanismien käyttö (siirtomääräraha 3 v) 30 000 350 - 350 - 100
43. Kioton mekanismit (arviomääräraha) 5 000 5 000 0
(44.) Biopolttoaineiden uusien tuotantoteknologioiden kehittäminen (siirtomääräraha 3 v)
50. Eräät energiataloudelliset avustukset (siirtomääräraha 3 v) 50 50 50
70. Omistajapolitiikka 15 433 1 382 1 382
(80.) Lainat Airbus-yhteistyöhankkeille (siirtomääräraha 2 v) 2 551
(87.) Pääomalaina Finnvera Oyj:lle (kiinteä määräraha) 11 500
88. Osakehankinnat (siirtomääräraha 3 v) 1 382 1 382 1 382
  Yhteensä 968 954 974 238 1 015 436 41 198 4

  Henkilöstön kokonaismäärä 6 740 6 860 6 8701)    

1) Lisäys johtuu pääosin VTT:n henkilöstömäärän kasvusta.

Valtiovarainvaliokunta:

Teknologia- ja innovaatiopolitiikan vahvistaminen on ollut hallitusohjelman mukaisesti yksi koko vaalikauden keskeisistä tavoitteista. Teknologia- ja innovaatiopolitiikan rahoituksen kasvu jatkuu myös ensi vuoden talousarviossa, jossa tutkimus- ja kehitysrahoitusta suunnataan erityisesti kohteisiin, joissa luodaan uutta tietämystä ja osaamista sekä avataan innovatiivisia liiketoimintamahdollisuuksia. Teknologia- ja innovaatiopolitiikan osuus hallinnonalan määrärahoista on 56 prosenttia.

Valiokunta on tyytyväinen näihin panostuksiin, mutta toteaa, että Suomen asema maailman johtavana innovaatioympäristönä edellyttää vielä lisäpanostuksia tutkimus- ja kehittämisrahoitukseen. Hallitus on lisäksi asettanut tavoitteeksi, että julkista tutkimusrahoitusta lisätään siten, että yksityisen ja julkisen tutkimusrahoituksen BKT-osuus nousee neljään prosenttiin kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä. Tiede- ja teknologianeuvoston laskelman mukaan tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että valtion tutkimusrahoitusta on lisättävä tulevina vuosina kumulatiivisesti keskimäärin 100 miljoonaa euroa vuodessa. Laskelman lähtökohtana on, että valtion osuus kansallisesta tutkimuspanoksesta pysyy ennallaan eli vajaassa 30 prosentissa. Neljän prosentin tavoitteen saavuttaminen edellyttää, että myös yrityssektorin t&k-rahoitus kasvaa nykyisestä.

Teknologiset innovaatiot ovat myös tulevaisuudessa keskeinen osa Suomen innovaatiojärjestelmää. On kuitenkin välttämätöntä, että teknologisten innovaatioiden lisäksi kehittyy myös muita innovaatioita ja muita menestyviä toimialoja. Valiokunta kiinnittää erityistä huomiota sellaisen innovaatiotoiminnan edistämiseen ja kehittämiseen, joka syntyy markkinalähtöisesti yritysten ja asiakkaiden rajapintaan liittyvistä ratkaisuista ja innovaatioista. Markkina- ja kehittämislähtöisessä toimintamallissa on keskeistä kyky ymmärtää muita paremmin markkinoiden tarpeita. Jatkossa tarvitaankin yhä enemmän osaamista, joka liittyy markkinoiden tuntemukseen ja joka painottuu enemmän liiketoimintalähtöisyyteen. Olisi siksi perusteltua luoda erityinen kasvuyritysten ohjelma, joka keskittyisi markkinoiden tarpeesta lähteviin toimintoihin ja joka tukisi yrityksiä esim. tuotekehityksen avulla.

Valiokunta kiinnittää myös huomiota kansainvälistymisen haasteisiin ja pitää tärkeänä, että uusille kasvaville markkina-alueille luodaan ns. kansainvälistymisen alustoja, jotka keräävät tietoa alueen markkinoista ja jotka edistävät yritysten siirtymistä sinne. On myös kehitettävä laajapohjaisia klustereita, jotka edistävät osaamisen vientiä ja etenkin pienten yritysten kansainvälistymistä.

Väestön ikääntyminen asettaa Suomelle ja maan eri alueiden tasapainoiselle kehitykselle erittäin suuria haasteita. Muun muassa tästä syystä on tärkeää, että alueellista innovaatiopolitiikkaa vahvistetaan ja että sitä kehitetään määrätietoisesti. Alueellisen innovaatiopolitiikan vaikuttavuuden kannalta on tunnistettava eri alueille sopivat strategiat ja keinovalikoimat. Innovaatioympäristön näkökulmasta aluetta ei voida kuitenkaan aina rajata pelkästään maantieteellisesti, vaan kyse voi olla myös yli kunta-, lääni- ja maarajojen ulottuvasta osaamisverkostosta.