Talousarvioesitys 2007
23. VALTIONEUVOSTO
Selvitysosa:
Toiminta-ajatus
Valtioneuvoston kanslia on ministeriö, joka vastaa pääministerin johdolla hallitusohjelman toimeenpanon valvonnasta ja avustaa pääministeriä valtioneuvoston johtamisessa. Valtioneuvoston kanslia vastaa Suomen EU-politiikan yhteensovittamisesta ja käsittelee EU:n kehittämistä. Valtioneuvoston kanslia turvaa kaikissa olosuhteissa pääministerin ja hallituksen toimintaedellytykset.
Toimintaympäristö
Vuoden 2007 eduskuntavaalit sekä nimitettävän hallituksen hallitusohjelman seuranta ja politiikkaohjelmamenettelyn soveltaminen ovat keskeisiä kanslian toimintaan vaikuttavia tekijöitä.
Kaikkien valtion omistamien markkinaehtoisesti toimivien yritysten omistajaohjaus keskitetään valtioneuvoston kansliaan. Keskittämisellä pyritään johdonmukaistamaan ja tehostamaan omistajaohjausta. Ratkaisu eriyttää valtion omistajaohjauksen yritystoiminnan sääntely- ja viranomaistehtävistä. Markkinaehtoisesti toimivien yhtiöiden omistajaohjauksen lisäksi valtioneuvoston kansliaan siirtyy yleinen omistajapolitiikan koordinointi ja valmistelu.
Perustuslailliseen sopimukseen liittyvien Suomen kannanottojen valmistelu ja yhteensovittaminen on kanslialle yksi keskeisiä EU-politiikan tehtäviä. Tavoitteena on edistää ratkaisun löytämistä, jotta laajentuvan unionin toimintaa voitaisiin tehostaa. Toisena painopisteenä toiminnassa on toiminta unionin kilpailukyvyn parantamiseksi, mikä edustaa jatkuvuutta Suomen EU-politiikassa.
Suomen sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden riippuvuus laajasta kansainvälisestä tilanteesta on globalisaation myötä voimistunut. Kanslian tavoitteena on tehostaa ja kehittää valtion johtamista palvelevaa turvallisuustoimintaa. Painopisteenä on myös kriisiviestinnän kehittäminen ja yhteensovittaminen.
Talousneuvoston työssä korostuvat ennen kaikkea talouden globalisoitumisen mukanaan tuomien mahdollisuuksien hyödyntämiseen ja kilpailuhaasteen kohtaamiseen, väestön ikääntymiseen ja sen aiheuttamiin muutoksiin työmarkkinoilla sekä julkisen talouden kykyyn selviytyä sille asetetuista vastuista.
Toimintaympäristöön vaikuttavat myös julkishallinnon tuottavuuden kasvutavoitteet.
Yhteiskunnallinen vaikuttavuus
Valtioneuvoston kanslia asettaa toiminnalleen seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet:
— EU-asioiden käsittely- ja yhteensovitusjärjestelmää kehitetään siten, että vahvistetaan Suomen EU-politiikan johdonmukaisuutta, ennakoitavuutta ja vaikuttavuutta.
— Valtion yritysomaisuuden hoito tuottaa hyvän kokonaistuloksen.
— Uudelle hallitukselle tarjotaan kehittyneet johtamisvälineet, vaihtoehtoisia menettelytapoja ja raportointimahdollisuuksia hallitusohjelman seurantaan.
Toiminnallinen tuloksellisuus
Tuottavuusohjelman toimeenpanoa jatketaan uudistamalla valtioneuvoston arkiston toimintaa, käännöstoimintaa kehittämällä sekä selvittämällä mahdollisuudet ulkoistaa taloushallinnon palvelut palvelukeskukseen.
Valtioneuvoston kanslian kehittämishankkeen tulosten pohjalta edistetään tuottavuuden seurantaa kehittämällä kustannuslaskentajärjestelmää, joka yhdistää työajankäytön seurannan ja muut kustannustiedot. Asiakastyytyväisyyden mittaamista kehitetään.
Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen
Valtioneuvoston kanslian henkilöstösuunnittelun tavoitteena on oikein mitoitettu ja osaava henkilöstö, joka työskentelee hyvässä työyhteisössä, jonka työilmapiiriä seurataan ja kehitetään.
2005 toteutuma | 2006 tavoite | 2007 tavoite | |
Fyysinen hyvinvointi | |||
---|---|---|---|
— sairauspoissaolopäivä/htv | 12,5 | 7,4 | 7,0 |
Työtyytyväisyys | |||
— työtyytyväisyysindeksi | 3,3 | 3,4 | 3,4 |
Oikeuskanslerinvirasto
Oikeuskanslerinviraston työn tarkoituksena on tukea viranomaisten toiminnan lainmukaisuuden ylläpitämistä sekä ihmisten oikeusturvan edistämistä. Tämä toteutuu valvomalla viranomaisten ja muiden julkista tehtävää hoitavien sekä asianajajien toimintaa. Oikeuskansleri seuraa, että valtioneuvostossa asiat ratkaistaan laillista järjestystä ja voimassa olevia säännöksiä noudattaen. Kaikessa toiminnassa oikeuskansleri valvoo perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista.
Hallinnonalan määrärahat vuosina 2005—2007
v. 2005 tilinpäätös 1000 € |
v. 2006 varsinainen talousarvio 1000 € |
v. 2007 varsinainen talousarvio 1000 € |
Muutos 2006—2007 |
|||
1000 € | % | |||||
01. | Valtioneuvosto | 5 068 | 3 987 | 4 028 | 41 | 1 |
---|---|---|---|---|---|---|
01. | Palkkaukset (arviomääräraha) | 5 068 | 3 987 | 4 028 | 41 | 1 |
02. | Valtioneuvoston kanslia | 27 680 | 51 120 | 25 959 | - 25 161 | - 49 |
21. | Valtioneuvoston kanslian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 22 064 | 21 250 | 22 574 | 1 324 | 6 |
(22.) | EU-puheenjohtajuus (siirtomääräraha 3 v) | 3 000 | 25 370 | — | - 25 370 | - 100 |
23. | Varaus politiikkaohjelmiin (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 385 | 385 | 0 |
29. | Arvonlisäveromenot (arviomääräraha) | 2 616 | 4 500 | 3 000 | - 1 500 | - 33 |
03. | Oikeuskanslerinvirasto | 2 805 | 2 818 | 2 847 | 29 | 1 |
21. | Oikeuskanslerinviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) | 2 805 | 2 818 | 2 847 | 29 | 1 |
27. | Poliittisen toiminnan avustaminen | 12 020 | 14 712 | 14 933 | 221 | 2 |
50. | Puoluetoiminnan tukeminen (kiinteä määräraha) | 12 020 | 14 712 | 14 933 | 221 | 2 |
99. | Valtioneuvoston muut menot | 1 421 | 1 892 | 4 677 | 2 785 | 147 |
21. | Pääministerin ja hänen avustajiensa matkat (arviomääräraha) | 485 | 812 | 812 | — | — |
24. | Kunniamerkit (arviomääräraha) | 402 | 471 | 471 | — | — |
25. | Jatkosodan ihmisluovutukset -tutkimushanke (siirtomääräraha 2 v) | 484 | 414 | 639 | 225 | 54 |
26. | Kemikaaliviraston valmistelumenot (siirtomääräraha 2 v) | — | 120 | 2 300 | 2 180 | 1 817 |
27. | Suomen itsenäisyyden 90-vuotisjuhlavuosi (siirtomääräraha 2 v) | — | — | 300 | 300 | 0 |
28. | Merkkivuoden 1809 valmistelu (siirtomääräraha 3 v) | — | — | 80 | 80 | 0 |
58. | Avustus Tammenlehvän perinneliiton toiminnan tukemiseen (siirtomääräraha 3 v) | 50 | 75 | 75 | — | — |
Yhteensä | 48 995 | 74 529 | 52 444 | - 22 085 | - 30 |
Henkilöstön kokonaismäärä1) | 287 | 278 | 299 |
1) Henkilöstön kokonaismäärään ei sisälly valtioneuvoston jäseniä.