Siirry sisältöön
  Vastaa budjetti.vm.fi-sivuston käyttäjäkyselyyn ja vaikuta uuden budjettiverkkosivuston kehittämiseen. Kyselyyn pääset tästä.

Talousarvioesitys 2007

23. VALTIONEUVOSTOPDF-versio

Selvitysosa:

Toiminta-ajatus

Valtioneuvoston kanslia on ministeriö, joka vastaa pääministerin johdolla hallitusohjelman toimeenpanon valvonnasta ja avustaa pääministeriä valtioneuvoston johtamisessa. Valtioneuvoston kanslia vastaa Suomen EU-politiikan yhteensovittamisesta ja käsittelee EU:n kehittämistä. Valtioneuvoston kanslia turvaa kaikissa olosuhteissa pääministerin ja hallituksen toimintaedellytykset.

Toimintaympäristö

Vuoden 2007 eduskuntavaalit sekä nimitettävän hallituksen hallitusohjelman seuranta ja politiikkaohjelmamenettelyn soveltaminen ovat keskeisiä kanslian toimintaan vaikuttavia tekijöitä.

Kaikkien valtion omistamien markkinaehtoisesti toimivien yritysten omistajaohjaus keskitetään valtioneuvoston kansliaan. Keskittämisellä pyritään johdonmukaistamaan ja tehostamaan omistajaohjausta. Ratkaisu eriyttää valtion omistajaohjauksen yritystoiminnan sääntely- ja viranomaistehtävistä. Markkinaehtoisesti toimivien yhtiöiden omistajaohjauksen lisäksi valtioneuvoston kansliaan siirtyy yleinen omistajapolitiikan koordinointi ja valmistelu.

Perustuslailliseen sopimukseen liittyvien Suomen kannanottojen valmistelu ja yhteensovittaminen on kanslialle yksi keskeisiä EU-politiikan tehtäviä. Tavoitteena on edistää ratkaisun löytämistä, jotta laajentuvan unionin toimintaa voitaisiin tehostaa. Toisena painopisteenä toiminnassa on toiminta unionin kilpailukyvyn parantamiseksi, mikä edustaa jatkuvuutta Suomen EU-politiikassa.

Suomen sisäisen ja ulkoisen turvallisuuden riippuvuus laajasta kansainvälisestä tilanteesta on globalisaation myötä voimistunut. Kanslian tavoitteena on tehostaa ja kehittää valtion johtamista palvelevaa turvallisuustoimintaa. Painopisteenä on myös kriisiviestinnän kehittäminen ja yhteensovittaminen.

Talousneuvoston työssä korostuvat ennen kaikkea talouden globalisoitumisen mukanaan tuomien mahdollisuuksien hyödyntämiseen ja kilpailuhaasteen kohtaamiseen, väestön ikääntymiseen ja sen aiheuttamiin muutoksiin työmarkkinoilla sekä julkisen talouden kykyyn selviytyä sille asetetuista vastuista.

Toimintaympäristöön vaikuttavat myös julkishallinnon tuottavuuden kasvutavoitteet.

Yhteiskunnallinen vaikuttavuus

Valtioneuvoston kanslia asettaa toiminnalleen seuraavat yhteiskunnalliset vaikuttavuustavoitteet:

— EU-asioiden käsittely- ja yhteensovitusjärjestelmää kehitetään siten, että vahvistetaan Suomen EU-politiikan johdonmukaisuutta, ennakoitavuutta ja vaikuttavuutta.

— Valtion yritysomaisuuden hoito tuottaa hyvän kokonaistuloksen.

— Uudelle hallitukselle tarjotaan kehittyneet johtamisvälineet, vaihtoehtoisia menettelytapoja ja raportointimahdollisuuksia hallitusohjelman seurantaan.

Toiminnallinen tuloksellisuus

Tuottavuusohjelman toimeenpanoa jatketaan uudistamalla valtioneuvoston arkiston toimintaa, käännöstoimintaa kehittämällä sekä selvittämällä mahdollisuudet ulkoistaa taloushallinnon palvelut palvelukeskukseen.

Valtioneuvoston kanslian kehittämishankkeen tulosten pohjalta edistetään tuottavuuden seurantaa kehittämällä kustannuslaskentajärjestelmää, joka yhdistää työajankäytön seurannan ja muut kustannustiedot. Asiakastyytyväisyyden mittaamista kehitetään.

Henkilöstövoimavarojen hallinta ja kehittäminen

Valtioneuvoston kanslian henkilöstösuunnittelun tavoitteena on oikein mitoitettu ja osaava henkilöstö, joka työskentelee hyvässä työyhteisössä, jonka työilmapiiriä seurataan ja kehitetään.

  2005 toteutuma 2006 tavoite 2007 tavoite
       
Fyysinen hyvinvointi      
— sairauspoissaolopäivä/htv 12,5 7,4 7,0
Työtyytyväisyys      
— työtyytyväisyysindeksi 3,3 3,4 3,4

Oikeuskanslerinvirasto

Oikeuskanslerinviraston työn tarkoituksena on tukea viranomaisten toiminnan lainmukaisuuden ylläpitämistä sekä ihmisten oikeusturvan edistämistä. Tämä toteutuu valvomalla viranomaisten ja muiden julkista tehtävää hoitavien sekä asianajajien toimintaa. Oikeuskansleri seuraa, että valtioneuvostossa asiat ratkaistaan laillista järjestystä ja voimassa olevia säännöksiä noudattaen. Kaikessa toiminnassa oikeuskansleri valvoo perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista.

Hallinnonalan määrärahat vuosina 2005—2007

    v. 2005
tilinpäätös
1000 €
v. 2006
varsinainen
talousarvio
1000 €
v. 2007
varsinainen
talousarvio
1000 €

Muutos 2006—2007
    1000 € %
             
01. Valtioneuvosto 5 068 3 987 4 028 41 1
01. Palkkaukset (arviomääräraha) 5 068 3 987 4 028 41 1
02. Valtioneuvoston kanslia 27 680 51 120 25 959 - 25 161 - 49
21. Valtioneuvoston kanslian toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 22 064 21 250 22 574 1 324 6
(22.) EU-puheenjohtajuus (siirtomääräraha 3 v) 3 000 25 370 - 25 370 - 100
23. Varaus politiikkaohjelmiin (siirtomääräraha 2 v) 385 385 0
29. Arvonlisäveromenot (arviomääräraha) 2 616 4 500 3 000 - 1 500 - 33
03. Oikeuskanslerinvirasto 2 805 2 818 2 847 29 1
21. Oikeuskanslerinviraston toimintamenot (siirtomääräraha 2 v) 2 805 2 818 2 847 29 1
27. Poliittisen toiminnan avustaminen 12 020 14 712 14 933 221 2
50. Puoluetoiminnan tukeminen (kiinteä määräraha) 12 020 14 712 14 933 221 2
99. Valtioneuvoston muut menot 1 421 1 892 4 677 2 785 147
21. Pääministerin ja hänen avustajiensa matkat (arviomääräraha) 485 812 812
24. Kunniamerkit (arviomääräraha) 402 471 471
25. Jatkosodan ihmisluovutukset -tutkimushanke (siirtomääräraha 2 v) 484 414 639 225 54
26. Kemikaaliviraston valmistelumenot (siirtomääräraha 2 v) 120 2 300 2 180 1 817
27. Suomen itsenäisyyden 90-vuotisjuhlavuosi (siirtomääräraha 2 v) 300 300 0
28. Merkkivuoden 1809 valmistelu (siirtomääräraha 3 v) 80 80 0
58. Avustus Tammenlehvän perinneliiton toiminnan tukemiseen (siirtomääräraha 3 v) 50 75 75
  Yhteensä 48 995 74 529 52 444 - 22 085 - 30

  Henkilöstön kokonaismäärä1) 287 278 299    

1) Henkilöstön kokonaismäärään ei sisälly valtioneuvoston jäseniä.